eitaa logo
« قـلم تـا قـدم »
425 دنبال‌کننده
14 عکس
3 ویدیو
0 فایل
✍🏻تهیه و نشر مطالب تحلیلی و تحقیقی در حوزه عدالت،سیاست و فرهنگ (مهم ترین های #کشور و #بهبهان) #وظیفه_داریم🇮🇷 @gh_ta_gh :ارتباط📩 📝بیان انتقاد و پیشنهاد به صورت ناشناس:👇🏻 harfeto.timefriend.net/17144879479319
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻با توجه به آغاز شدن فصل مهم "انتخابات" و مسائل پیرامونی و حواشی ان،یاداوری مهم برای این روزهای ما این ست که در نظر گرفتن و مراعات "حق الناس سیاسی!" و مصداق بارز ان "وحدت و عزت امت"،به همان اندازه و بلکه بیشتر از حقوق مالی که عموم مومنین نسبت به یکدیگر و در مقیاس حاکمیت و عدالت اقتصادی به ان حساس اند،مهم و مسئولیت اور ست و عواقب فردی و اجتماعی،دنیوی و اخروی بسیار سنگینی خواهد داشت انذار قران نسبت به خنّاس هایی که موجب منازعه و سستی در جامعه می شوند(اینجا) و هشدار سخت امام رضا(ع) به شیعیان که اگر مبتلا به حق الناس های اجتماعی شوند شخصا ان ها را به چنین عاقبتی وعده می دهد:«خداوند وى را در دنيا به سخت ترين عذاب گرفتار می سازد و در آخرت او را از زيانكاران قرار خواهد داد و محبت ما اهلبیت(ع)ثمره ای برای او نخواهد داشت!»(اینجا) و یا فتاوای مراجع معاصر مان درباره اصل مشارکت،پرهیز از محرمات انتخاباتی!ومسائل پیرامونی ان(اینجا)و همچنین سخنان رهبری در مراقبه ی مسئولین و رای دهندگان نسبت به حق الناس طرفینی حاکمیت و مردم در این عرصه(اینجا) که همگی دال بر اهمیت فوق العاده و لزوم مراعات حداکثری برای مومنین ست! 🔅سعی می شود در ایام پیش رو،بازخوانی و اشتراک گذاری مطالبی در این راستا،اعم از تحلیل های کلی و تطبیقی،غیرتکراری و دور از شانتاژهای رسانه ای؛بررسی مؤلفه های دولت و کارگزار تراز در منابع؛گلچینی از فتاوای انتخاباتی و ضوابط اخلاقی مربوطه و...به محضر عزیزان تقدیم بشود که به صورت گزیده و کم تعداد در کانال بارگزاری خواهد شد 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
♨️«درآمدی بر چند مطلب آتی کانال ویژه انتخابات ۱۴۰۳»👇 🔻حربه های روتین انتخاباتی علیه طیف انقلابی 🔻ضرورت های درون گفتمانی انتخابات 🔻نگاهی به عرصه تبلیغ در انتخابات! ⚠️این خطاب فقط به دلسوزان انقلاب و ارزش های اسلامی نیست بلکه هر که دل در گرو قدرت و رشد و امنیت حداکثری ایران دارد می تواند خود را مسئول تر بداند! 💢دو تا از چالش های کلیشه ای و همچنان پرکاربرد علیه طیف انقلابی در فصل انتخابات از دهه هفتاد تا کنون که بیشترین تلفات را هم از پیشران رشد کشور در اقتصاد ،جایگاه بین المللی، مناسبات سیاسی و مهم تر از همه سرمایه امید مردمی گرفته است دو آوردگاه حساسیت برانگیز(در عین فیک بودن ولی بازی خور بودن برای برخی دلسوزها!) بوده است که از هم اکنون و به صورت جدی تر در روز های آتی به صورت شدیدتر وارد فضای ان خواهیم شد ▪️ یکی طعمه قرار دادنِ طمع به ازادی های جذاب گوناگون در برابر غولی! به نام سوپر انقلابی گری و تحجّر و خشک مقدسی ▪️دیگری دستاویز شدن به ترساندن از منزوی شدن ایران در صحنه بین المللی و تحریم و گرانی بیشتر و گرایش به سازش در مقابل لولوهایی! که زبان دنیا را بلد نیستند و در سیاست منطقه ای و جهانی افراطی اند و بی دغدغه نسبت به رفاه مردم ایران تصمیم می گیرند! 🚫یکی از اسیب های درون گفتمانی که در این دوره بسیار شاهد آنیم،هدر رفت توان و زمان برای دعواهای غیرضروری و ضدراهبردی!اثبات اصلح و تحلیل برای مسیر احتمالی کاندیداهای طیف انقلابی ست!که ما را از دعوت به اصل مشارکت و نفی طیف مسأله دار و ناکارامد در انتخابات هم حتی باز می دارد چه برسد به تبلیغ اصلح! پرداختن به این نزاع های بی ثمره و غیر معقولِ پیش از موعد به غیر از ایجاد دلخوری ها و تضعیف ظرفیت همگرایی دغدغه مندان،نشانه ی امیدی جهت سواستفاده از این خلاء وحدت برای طیف رقیب ست که پوشیده نیست ترک این نزاع های بی ثمر و لو به زعم پیروزی فرد دوم از حیث اصلحیت در طیف انقلابی!بسیار بهتر ست تا پیروز شدن کاندید مورد نظر طیف رقیب؛ نمونه این اشتباهات راهبردی را هم با رجوع در تاریخ انتخابات های چند سال اخیر می توان یافت که محل عبرت سنجی ست! 🔆در عرصه تبلیغ انتخابات توجه به این مساله مفید ست که عموم مردم و خاصتا نسل جوان، ان هم در بازه ی محدود و پرهیاهوی انتخابات،کمتر حوصله ای برای خواندن کتب مبنایی بزرگان را دارد! و گرچه برگزاری مناظرات و مباحاثات با شیوه استدلالی در مراکز علمی و خیابان و مسجد و...جالب و مثمر هست اما برای تاثیر گسترده تر و با حضور طیف های متنوع تر از جهت فکری و گرایشی و البته با توجه به دقیقه نودی بودن ما برخی از دلسوزان!توصیه به جدی گرفتن فضای مجازی و رسانه ای ان هم با جامعه هدفی غیر از موافقین مشارکت و طرفداران کاندیداهای طیف موسوم به انقلابی می شود محتواهای متنی،صوتی و تصویری گوناگون با سطوح مختلف بیان،در فضای گفتمان انقلاب تولید شده و می شود که تسلط،انتشار و تبیین حضوری یا تلفنی ان برای طیف اصطلاحا خاکستری موثر هست کانال های خوشنام و تحلیل گران جامع الاطراف بهترین گزینه برای استفاده بازنشر محتوا هستند و بدترین کار استفاده از محتوای کانال های پرحاشیه یا چهره های تند و غیر خوشنامِ موسوم به انقلابی یا درگیر شدن به دعوای اصلحیت بین دوگانه یا چندگانه گزینه های انقلابی هست که قطعا خسارت ست! ✳️مطالب تکمیلی در راستای محورهای درآمد به زودی...! 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔺پیشنهاد محتوایی ناظر به "حربه های روتین انتخاباتی علیه طیف انقلابی" در راستای اگاهی بخشی در موضوع دو چالشی که در نگاشته قبل با عنوان درآمد عرض شد،به ترتیب دو مستند "دیوارکشی(ایکسونامی۲)" برای چالش آزادی-تحجر و همچنین مستند "پرزیدنت اکتور سینما" برای چالش سیاست سازش-مقاومت معرفی می شود که با سیر محتوایی جذاب و تحلیلی به بررسی مستقیم و غیر مستقیم تاریخچه و ریز مساله های این دو چالش پرداخته است تماشا و فعالیت تبلیغی حول این دو اثر،پیشنهاد اکید می شود: مستند "دیوارکشی (ایکسونامی۲)"👇 https://www.aparat.com/v/t7KT2 مستند "پرزیدنت آکتور سینما"👇 https://www.aparat.com/v/k29470b 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔻گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش اول) 👈منبع: سایت رسمی مقام معظم رهبری www.leader.ir/fa/content/24974 1⃣حکم شرکت در انتخابات! آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت، حرام است؟ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. 2⃣شرکت در انتخابات واجب عینی یا کفایی؟! آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ جواب: واجب عینی است. 3⃣ اذن شوهر به خانم برای رای دادن! اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد، تکلیف زن چیست؟ جواب: شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست. 4⃣ عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟! چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟ جواب: تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد؛ هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است. 5⃣ صحبت کردن پشت سر نامزدها! در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ جواب: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. 6⃣💢معیارهای نامزد اصلح به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟ جواب: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است: - تدیّن؛ - تعهّد و خوشنامی؛ - وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ - عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ - دارای برنامه و کفایت لازم؛ - مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ - ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی ­گری؛ - مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ - اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛ - تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله­ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ - تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ - پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ - پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ - شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛ 7⃣ وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ جواب: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است. 8⃣ حکم رأی سفید! رای سفید دادن در انتخابات چه حکمی دارد؟ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی و واجب عینی است و برای تشخیص فرد اصلح می توان از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک گرفت و در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح، عمل به اصل وظیفه رای دادن، کافی است. 9⃣ استفاده از بیت المال برای تبلیغات آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟ جواب: استفاده از اموال بیت المال بدون مجوّز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است. 0⃣1⃣ مسئولیت رأی دهنده در قبال عملکرد بعدی نامزد انتخاباتی در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر؟ جواب: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود. 1⃣1⃣ تخریب نامزدها جهت رأی آوردن آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح می باشد، جایز است؟ جواب: بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد. ... 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔻گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش دوم) 👈منبع: سایت رسمی مقام معظم رهبری www.leader.ir/fa/content/24974 2⃣1⃣ بیان اشتباهات سیاسی،اندیشه های نادرست و فساد مالی نامزدها در انتخابات آیا در مناظرات تبلیغاتی یا سخنرانی‌ های عمومی بیان اندیشه‌ های نادرست نامزدها یا اشتباهات سیاسی یا فساد مالی آنها جایز است؟ اگر با قصد روشنگری افکار عمومی باشد، چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی‌ که برای شناخت آنها لازم باشد و قصد هتک و اهانت نباشد، مانعی ندارد و گفتن نکات منفی در چارچوب قانون مانع ندارد. 3⃣1⃣ رعایت حق الناس برای تبلیغات انتخاباتی حکم شرعی چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکانی که صاحب آن مکان راضی نیست، چیست؟ اگر باعث کثیفی نمای ساختمان یا آسیب‌ زدن به آن شود، آیا فرد ضامن است؟ جواب:اگر عرفاً تصرف در مال او محسوب شود، حرام است و ضامن خسارات وارد شده می‌باشد. 4⃣1⃣ انتشار دروغ درباره نامزدهای انتخابات در جریان انتخابات، افراد در مجالس و سخنرانی ها، دانسته یا ندانسته، موضوعات مختلفی را به نامزدها نسبت می دهند؛ آیا بازگو کردن آنها شرعاً اشکال دارد؟ جواب: اگر مطالب مذکور دروغ باشد یا اهانت به شخصی باشد، شرعاً جایز نیست. 5⃣1⃣ فعالیت انتخاباتی کارمند در ساعات اداری اگر کارمند دولتی در وقت اداری به انجام اموری از قبیل تبلیغ برای نامزد دلخواه خود بپردازد، جایز است؟ جواب: در ساعات اداری باید طبق مقررات اداری به انجام وظایف محوله خود بپردازد. 6⃣1⃣ نظرسازی و انتشار نظرسنجی دروغین در انتخابات انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخابات چه حکمی دارد؟ جواب: دروغ و فریب و تقلّب در انتخابات، جایز نیست. 7⃣1⃣لزوم حلالیت طلبی برای غیبت و تهمت در انتخابات وظیفه اشخاصی که در جریان انتخابات، تخلفات تبلیغاتی از قبیل هتک حرمت اشخاص، تهمت، غیبت و مواردی از این قبیل را مرتکب شده اند، چیست؟ جواب: در صورتی که حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد باید از آنها حلالیت بطلبد و در صورت امکان جبران نماید؛ مثلاً گفته های خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند. 8⃣1⃣ انتقاد نامزدها از عملکرد مسئولان در انتخابات آیا انتقاد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی از عملکرد مسئولان قبلی شرعاً اشکال دارد؟ جواب: بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن دیگران جهت روشن‌ شدن اذهان مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب نمود. 9⃣1⃣ وظیفه مردم در قبال انتشار دروغ و شایعه در انتخابات افراد عادی و عموم مردم در قبال شایعات و مطالب دروغی که در فضای مجازی پخش و منتشر می شود، چه وظیفه‌ای دارند؟ جواب: وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به عهده همه افراد جامعه می باشد و باید از شایعات و مطالب دروغ جلوگیری کرد. 0⃣2⃣ حکم عدم شرکت در انتخابات به جهت عملکرد مسئولان آیا ضعف و سستی برخی از مسئولان در اداره کشور را می توان دلیل شرکت‌ نکردن در انتخابات قرار داد؟ جواب: خیر، دلیل مذکور مانع از عمل به وظیفه شرعی نمی باشد. 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔥ویژه برنامه انتخاباتی نامیرا!🔥 💠 با حضور دکتر محسن خاکی 🔰 الگوریتم همگانی‌فهمِ دفاع اقتصادی از جلیلی و مقایسه با دو رقیب اصلی! درحوزه های مسکن، بنزین و انرژی، ارزاق عمومی، خرده‌فروشی و مغازه‌ها، وامهای بانکی، دستمزد و... 🔶 برای انتخابی آگاهانه! برای اقناعِ درست و منطقی! برای حضورِ حداکثری! ✅ فایل برنامه و کلیپها کم کم منتشر میشود...! 🔰@namyraa 🔰@ali_samimi71
💢دوگانه «برنامه_کارنامه»؛مغالطه یا معیار اصلحیت!؟ در بین محتواهایی که نُقل محافل انتخاباتی در این روزهای پر ماجرا هستند،استدلال سلبی به این دوگانه دستاویز دو طیف کاندید شاخص شده است که هر طیف،دیگری را به دلیل نداشتن یکی از این دو،تضعیف کرده و کاندیدای مورد نظر خود را با داشتن دیگری کارآمد تر برای کشور و در نتیجه اصلح معرفی می کند ❓اما به واقع این دوگانه ی مطرح شده چه جایگاه اصالی و تبعی برای تشخیص اصلح دارد؟ پرسشی که ظاهرا لا به لای برخی تعصبات شخصی و گروهی،تردد بالای پیام ها و کمبود انگیزه یا فرصت تحلیل،برای خیلی ها مغفول مانده و بارش فکری برای این مساله رخ نداده و حتی انگونه که این متن پیش خواهد رفت در پایان به نهفته بودن حداقل سه مغالطه مشهور در این دوگانه پی خواهیم برد! 🔻فارغ از ریزمساله هایی که جای تامل دارد و به قدری شان اشاره می شود،با تحلیل سه مساله اساسی،بررسی نقش این دوگانه در تشخیص اصلح را پیش خواهیم برد: ۱) ارتباط موضوعی: میزان مرتبط بودن تخصص و توانایی کاندیدای منظور و تیمش(چه در کارنامه چه در برنامه)با اقتضاء مسئولیت ریاست جمهوری،ارتباط موضوعی را مشخص می کند که موفقیت وی می باشد به عنوان مثال ایا کسی که در حوزه فیزیک و اختراعات جهانی و حتی مدیریت یک مجموعه علمی، کارنامه ای درخشان دارد،دلیلی بر اصلحیت وی برای تصدی ریاست جمهوری ست که وظیفه اش ۱.تصمیم گیری کلان۲.آسیب شناسی و تسلط بر راه حل چالش‌های ملی و بین المللی جمهوری اسلامی در این دوره زمانی(اصلاح و رشد اقتصادی،افزایش روابط خارجی و تقویت جبهه مقاومت و...) ۳.مدیریت کابینه دولت ۴.هم افزایی با دستگاه ها،حلقه های میانی و مردمی هست،می باشد و تخصص اش با مؤلفه های این مسئولیت،ارتباط موضوعی دارد؟!و یا همان فیزیک دان بسیار موفق که شامل ایده های بسیار تخصصی و دقیق حتی در مقیاس اختراعات و رشد فناوری ملی می باشد،با مسئولیت ریاست جمهوری ارتباط موضوعی دارد؟!مشخصا جواب این سوال در این مثال خیر ست اما بررسی میزان ارتباط موضوعی کارنامه یا برنامه دو کاندید مد نظرمان و تیم همراهشان با جایگاه ریاست جمهوری،تأمل جدی و دقیق می طلبد هر چه قدر هم کاندیداهای مد نظر در برنامه یا کارنامه خود،قوی و خوش درخشش باشند ۲) ارتباط حکمی: اگر ارتباط موضوعی داشتن کارنامه یا برنامه کاندیداهای مد نظر با مقام ریاست جمهوری را پیش فرض بگیریم،میزان موفقیت احتمالی آنان در بالفعل کردن خود در مقام ریاست جمهوری یا ادامه دار بودن موفقیت های ای در این مقیاس وسیع تر،ارتباط حکمی را تشکیل می دهد نکته انجاست که باید بررسی شود ایا عوامل کلی موفقیت ایشان یعنی احراز امکان شرط و عدم مانع(بعد از پیش فرض گرفتن وجود مقتضی که در ارتباط موضوعی گفته شد)،در کارنامه یا برنامه شان احراز می شود که بتوان برای مقام ریاست جمهوری نیز به ان کاندیدا اعتماد کرد یا خیر!؟ "شرط" همچون حرکت مستمر با روحیه جهادی و عدالت محور،ارتباط هم افزا با زیردستان و نظارت قوی بر حُسن عملکردشان و... "عدم مانع" همچون معامله نکردن بر سر مصالح نظام و مردم با اصحاب قدرت،نداشتن روحیه اشرافیگری در خود و زیردستان،زیر بار نرفتن و مقابله کاندیدا و کابینه نسبت به رانت اشنایان و فساد نزدیکان،درگیر نشدن به نامسئلگی های کشور و پرهیز از دوقطبی های کاذب و... 🔺۳) سهم تاثیر این دوگانه در انتخاب اصلح: روشن شد که هر برنامه یا کارنامه،قبل از انکه بخواهد دلیلی بر اصلحیت تلقی بشود یا نشود،باید اولا ارتباط موضوعی و حکمی ان با مقام ریاست جمهوری مشخص شود! چنانچه حتی صلاحیت های جانبی کاندیداها را پیش فرض بگیریم صرف پرکار بودن و تحسین برانگیز بودن یک کارنامه! یا تخصصی بودن و پرمشورت بودن یک برنامه!بدون در نظر گرفتن میزان مطلوب ارتباط موضوعی و حکمی ان با مسئولیت ریاست جمهوری،فریبی عامدانه یا غفلتی ناخواسته در تشخیص اصلح را رقم می زند! به نحوی که نداشتن ارتباط موضوعی مطلوب،"مغالطه تمثیل"(قیاس مع الفارق) ست و نبود ارتباط حکمی،"مغالطه علت جعلی" را شکل می دهد! ⚠️مضافا که همواره چنین نیست که از کارنامه یا برنامه کاندیدی بتوانیم همه یا اکثریت مؤلفه های اصلح را در ان پیدا کنیم و معمولا نیاز به دلایلی غیر از کارنامه و برنامه خواهیم داشت که در این صورت اکتفا کردن به کارنامه یا برنامه هم"مغالطه علت واحد"را می سازد! ⁉️حال چنانچه احراز ارتباط موضوعی یا حکمیِ کارنامه یا برنامه کاندیداها به صورت کلی یا جزیی برای تشخیص اصلح کافی نباشد،راه حل مان برای تشخیص اصلح چه می شود؟!ایا ممکن ست هر دو در جنبه هایی واجد صلاحیت بوده و مساوی تلقی شوند،در این صورت چگونه انتخاب اصلح را جمع بندی کنیم؟! 🔺سوالاتی که شاید در روزهای آتی بدان پرداختیم... ✍ ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
💢«از رونمایی نهج البلاغه ای با خط بنفش! تا بازیافت کلیدی شکسته!!»💢 🔻عبارتی از نهج البلاغه در مناظره اول بیان شد که می شد با آن معامله ی یک حرکت تبلیغاتی کرد اما ایا در همین حد بود؟! در ابتدای بخش دوم صحبت های اقای پزشکیان،این عبارت از نهج البلاغه شریف-بدون ترجمه- نقل شد:«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ؛ آن كس كه "حوادث عبرت آموز روزگار" را به چشم ببيند و از آن پند پذيرد، پرهيزگاريش او را از آلوده شدن به كارهاى شبهه ناك باز مى دارد. خطبه۱۶» و بلافاصله بعد از ان،جناب پزشکیان گفت که:«سیرتاریخ، تجربه جهانی، تجربه بین المللی آدمی که را تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می‌کند، هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان، بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی رشد نداشته است، اصلا رشد بدون این‌ها امکان پذیر نیست.» تا اینجای صحبت های جناب پزشکیان کلی ست و گرچه فراگیر بودن «عدم رشد اقتصادی بدون سرمایه گذار خارجی و صادرات بالا» ادعایی ست که از حیث آمار و تحقیقات قابل بررسی ست! اما با اصل مطلوب بودن توسعه روابط بین المللی بر مبنای رشد صادرات و جذب سرمایه گذار خارجی،مخالفتی نمی توان کرد و لذا صحبت ایشان اراده ی باطلی از بیان حضرت امیر(ع) در باب عبرت از تاریخ نیست و سایر کاندیداها هم چنین برنامه ای را اظهار داشته و تاکید نموده اند اما با گذشت مقداری از مناظره،با فقره ای از صحبت های جناب پزشکیان رو به رو می شویم که تردیدمان مان را نسبت به تطبیق درست و مصداق سنجی ایشان از آن عبرت نهج البلاغه،بسیار بالاتر می برد و حُسن نیت قبلی مان را دچار خدشه جدی می کند،آنگاه که بیان کرد:«چین قرار بوده است بیاید سرمایه گذاری کند،گفتند؛ تا‌ «FATF» تان را حل نکنید، سرمایه گذاری نمی‌کنیم... امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها سرمایه گذاری خارجی را وارد کنیم و امکان ندارد با این تحریم‌هایی که درست کردند، یک شریک درست تجاری داشته باشیم! » حتی اگر وارد شدن به بحث مفید بودن یا مضر بودن پذیرش FATF را که مدتها در دهه نود،نُقل محافل سیاسی قرار گرفته بود کنار بگذاریم اما این ادعا که ممکن نیست با وجود تحریم ها یک شریک درست تجاری داشته باشیم! و سخنی که پیش تر از ان گفته شد:«برای رشد ۸ درصدی ما سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم، در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد را تهیه کنیم، غیرممکن است، در نتیجه آن که ما باید با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه ارتباطات بین‌المللی را حل کنیم یکی از ملزومات این هدف است و اگر نرسیم فقط شعاری است که می‌دهیم! » با کنار هم قرار دادن این فقرات در ذهن، هر شخصی که مقداری با سپهر سیاسی کشور و آنچه گذشتِ دهه نود اشنایی داشته باشد،زنگ خطری جدی را می شنود که گویی بوی ماجرایی اشنا به مشام می رسد! البته باز هم اگر این فقرات را با اغماض و تسامح به این حمل کنیم که از شدت ناراحتی و دلسوزی،بیان ایشان به این سو رفته است و بنا نیست حداقل در سیاست خارجه و گره زدن امور به رابطه خارجی و مذاکرات، شاهد در قامت دولت پزشکیان باشیم! اما اتفاقی که امروز به وقوع پیوست،گمانه زنی ها در رابطه با رویکرد پزشکیان را تایید کرد!به طور واضح وجود معنا دار دکتر و به خصوص اعلام موضع و اظهارات وی در فردای مناظره به عنوان مشاور سیاست خارجه پزشکیان در برنامه تلویزیونی،جای تردیدی برای همراستا بودن رویکرد این کاندیدا با رویکرد شکست خورده دهه نود نخواهد گذاشت حتی اگر حضور سایر اعضای کابینه روحانی و خاتمی در حلقه ی اول حامیان این کاندیدا را فاکتور بگیریم! و اینگونه روشن می شود که اراده ی باطل پزشکیان از کلمه ی حق امیرالمؤمنین(ع) و تطبیق مثبت بر تجربه شکست خورده دهه نود!، پند نگرفتن وی از "حوادث عبرت آموز روزگار" و خسارت افرینی جریان سیاسی قائم به مذاکرات! و در نتیجه "برقراری دولت سوم روحانی با روی کار امدن ایشان"،مسلّم ست‼️ اشکال لبّی در چنین مقیاسی دیگر جای توجهی به ساده زیستی،ارادت لفظی به رهبری،حفظ بودن فقراتی از قران و نهج البلاغه و سایر مولفه های جذاب، باقی نمی گذارد که اینان نیز بعضا همچون نهج البلاغه خوانی اش،فرمِ خالی از محتوا ست! ⚠️حال کاندیداهای انقلابی و طرفداران شان هستند و خطر جریانی که ما را به دهه نود خواهد برد! باشد که ضرورت وحدت و هم افزایی را بیشتر درک کنیم! ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
چندی پیش در رثای مان روایتی نبوی را ذکر کردیم که به مضمون محور اُلفت قرار گرفتن-مألفة- در جامعه،اشاره داشته و کسانی را که واجد این صفت باشند «خیرالمؤمنین» به حساب می اورد و نکاتی در همین مضمون عرض شد(اینجا) اما ان روایت ادامه ای هم داشت که فراخور بحث مان نبود وبنا به اختصار از ذکر ادامه روایت صرف نظر شد اما اتفاقاتی که این روزهای اخیر خصوصا به صورت جدی تر دو روز اخیر در فضای سیاسی کشور رقم خورده،دست مایه ای شد تا ادامه حدیث را نیز با هم مرور کنیم رسول خدا(ص)بعد از ذکر «مألفة» به عنوان خیر المؤمنین و تشویق عموم پیروان به محور الفت قرار گرفتن،انذار و هشداری را هم به عموم ما می دهد که چنین ست:«...و لاخَيرَ فيمن لا يُؤلَف ولا يَألَف؛كسى كه با ديگران الفت نگيرد و ديگران نيز با او الفت نيابند،خيرى در او نيست.»بحار الأنوار؛ج۹/ص۲۶۵ فارغ از ویژگی های فردی مثبت اقای پزشکیان همچون رک بودن،پرهیز از اشرافیت،اظهار ارادت به رهبری،اشنایی داشتن با نصوص دینی و...اما مهم ترین آسیب و خطری که درباره ایشان می توان گفت همین مألفه نبودن برای مؤمنین و بدتر از آن محور اُلفت قرار گرفتن برای افرادی همچون روحانی و خاتمی و جریانات همسو با این افراد ست که متاسفانه شواهد و اخیرا الفاظ و تصریحات،دلالت بر ادامه یافتن دولت سوم خاتمی-روحانی با روی کار آمدن پزشکیان دارد از حق نگذریم ایشان با وجود برخی گرایش ها و مواضع رادیکالی که دارد،جنساً الانش با امثال افراد مذکور،تفاوت دارد اما بلاشک ادامه ی حرکت وی با این حامیان و اطرافیان،همان رویکرد دهه نود و بلکه بدتر را برای ایران رقم خواهد زد 🆔@GhalamTaGhadam
🔻«در نقد آنچه قرار بود مناظره باشد + پیشنهاد» مناظره هایی که در این دو نوبت دیدیدم به حسب شکلی و محتوایی دچار اشکالاتی غیر قابل اغماض از سوی طراحان ان بود که مناظره بودن این جلسات را محل سوال جدی قرار داد! ▪️اشکالات شکلی همچون مونولوگ بودن صحبت(نه طرفینی بودن!)،طولانی بودن مدت مناظره،حجم بالای سوالات به نسبت وقت کاندیداها،استفاده نکردن از کارشناس در برنامه، عدم اولویت بندی بین سوالات بر اساس اهمیت،نامتوازن بودن تقسیم وقت به حسب اهمیت و گستردگی پاسخ هر سوال و... ▪️اشکالات محتوایی همچون عدم در نظر گرفتن پیوست های سیاسی و اجتماعی برای سوالات اقتصادی،کمرنگ بودن پرداخت به حوزه عدالت اقتصادی در بین ان و در نظر نگرفتن حوزه مبارزه سیستمی با فساد اقتصادی از مجرای دولت در سوالات و... ⚠️انچه تا امروز از مناظرات دیدیم-به جز کاندیدی که خود را کمتر درگیر کرد-سایر کاندیداها مشغول هم‌آوردی برای مرزبندی و یا چتر افکنی سیاسی! و کلی گویی با چاشنی ارائه چند امار و بالا بردن چند نمودار بوده اند عموما هم ترجیع بند نوبت های صحبت شان، ترساندن مخاطبین از روی کار امدن طیف مقابل بوده است! اگر مناظره را مناظره خوانده اند برای "مشارکت طرفینی" در "ارائه نظر" ست نه "مشارکت همگانی" در "ارائه حذر"! اینکه باید بر حذر بود از فلان رویکرد،بر عهده مخاطب ست نه ان کس که باید نظرات و رویکرد اقتصادی و سیاسی خود را توضیح دهد ▫️از حق نگذریم گرچه هیجان و شور افشاگری ها و قدرت جدل امثال دکتر زاکانی،تشفّی قلب برای جریان حزب اللهی می اورد و با آنکه می توانیم ان را به عنوان روشنگری و دفاع از ارزش ها تلقی کنیم باز نشاید که این رویکرد،از مؤلفه های مناظره ایده آل باشد(از دکتر زاکانی عزیز و دلسوز مثال زدیم که دیگر حساب ان کاندیدای نماینده ی دولت خاتمی-روحانی و حساب ان شیخ شعارهای بی مایه!در مناظرات مشخص باشد) 💢پیشنهاد: برای صدق مناظره یعنی هم طرفینی بودن و هم ارائه هدفمند نظر، میشود به جای جمع شدن تمام کاندیداها و برقراری حدود 25 ساعت مناظره در پنج نوبت،به این شکل مناظرات پیش برود که 15 ساعت مناظره دو نفره در همان پنج نوبت با پشت سر هم قرار دادن سه مناظره مستقل یک ساعته برگزار کرد و همچنین امکان استفاده از کارشناسانی به عنوان پرسشگر و هدایت کننده محتوایی مناظره را هم اضافه کرد که به تنظیم و هدفمندی بحث کمک جدی می کند در مجموع با این سبک مناظره هم فرصت فراخ تری در هر موضوع به هر کاندید داده میشد و هم با طرفینی بودن،عیار هر کاندید بهتر مشخص میشد و با وجود کارشناس،احتمال فرافکنی و خروج از نظم و ارائه های غیر علمی را کمتر میکرد ♻️پرداختن بیشتر به مساله مناظرات فعلا از مجال خود خارج ست با انکه بعید ست برای این دوره،تجدید نظری شود اما گفتمان مطالبه اصلاح شکل و محتوای مناظرات برای اینده نیز باید جدی تر گرفته شود ✍ ۱۴۰۳/۰۴/۰۱ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔻لیستی از مطالب منتشر شده در کانال«قلم تا قدم» ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ 1⃣ پیش درامد اخلاقی انتخابات https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/27 2⃣ مقدمه ای بر مطالب کانال در انتخابات۱۴۰۳ https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/28 3⃣ پیشنهاد دو مستند برای شناخت جنگ روانی رایج در انتخابات https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/29 4⃣ گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش اول) https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/31 5⃣ گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش دوم) https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/32 6⃣ در نقد آنچه قرار بود مناظره باشد + پیشنهاد https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/41 7⃣ دوگانه «برنامه_کارنامه»؛مغالطه یا معیار اصلحیت!؟ https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/34 8⃣ از رونمایی نهج البلاغه ای با خط بنفش! تا بازیافت کلیدی شکسته!! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/37 9⃣ «مألفه» نبودن اقای پزشکیان! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/38 0⃣1⃣ جواب نقضی و حلّی به شبهه شجاعپوریان! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/44 1⃣1⃣ در نتیجه انتخابات! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/46
💢اخیرا مطلبی در باب شهید نخواندن ریسی مظلوم توسط شجاعپوریان در ستاد انتخاباتی جناب پزشکیان در بهبهان گفته شد که اسباب ناراحتی و وقت تلفی مان را فراهم کرد با انکه شخصا در نگاشته هایم اهل ایجاز نیستم ولی با توجه به سطح گوینده و با توجه به سطح کلام گفته شده به دو بند بسنده میکنم 🔻جواب نقضی: شمایی که دغدغه ی سواستفاده نکردن از مفاهیم دینی دارید! چرا ندیدید که کاندیدای شماها چگونه در مناظره دوم از نهج البلاغه ی بنفش خود، بخشی از خطبه 16 را که درباره عبرت گرفتن از تجارب گذشته است به از دست رفتن ارتباط با غرب و عدم پذیرش FATF بیان کرد؟!(۱) که اگر مرحوم سید رضی و ابن ابی الحدید در میان مان بودند به جرم «سو استفاده از مفاهیم دینی» در نهج البلاغه، از ایشان شکایت رسمی به جای می اوردند! 🔻جواب حلی: اگر قانون رسمی(۲)، فتاوای شرعی(۳) و کتب روایی تان(۴) نیز به خط بنفش نباشد! با اندک جستجویی خواهید فهمید که هم در قانون،هم در فتاوا و هم در روایات،برخی از کسانی که خارج از "جغرافیای رزمی" و به دلایلی غیر از جنگ در حین فعالیتی همچون کسب علم،دفاع از مال، دفاع از ناموس یا خدمت در راه خدا وفات یافته اند،بر انان عنوان شهید اطلاق-تنزیلی- پیدا می کند و گرچه همچون شهید معرکه، تکلیف غسل و کفن از انان برداشته نمی شود اما جایگاه و اجر شهید دارند ✍🏻 🔰منابع: (۱):https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/37 (۲):https://rc.majlis.ir/fa/law/show/123575 (۳):https://www.isna.ir/news/1403031510015 (۴):https://www.hadithlib.com/rolls/view/2300068 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امتداد سه سنگ رزمندگان بهبهان در سنگ تمام شهروندان بهبهان برای ایران اسلامی! سه سنگ نماد شور و حماسه بهبهانی هاست و چه کسی برازنده تر از شهدا برای اجرای ان... "یا لیتنا کنا معهم" که چه تصویر زیبایی را نشان مان می دهد درامیختن شور عزاداری با جهاد و حماسه! خون ریخته شده ی امثال این نورچشمی های امام زمان(ع) در کلیپ گواه ست که بهبهان در حساس ترین برهه ها، پای میهن و انقلابش جانانه مانده و از پای ننشسته است «والله جمهوری اسلامی حرم ست» این جمله را همرزم دقایقی و بقایی و فنی مان با خونش امضا نمود و در وصیت تک تک شهدای بهبهان این مضمون را یافته ایم هیهات از اینکه بار مشکلات و ناامیدی ما را در برابر این وصیت های نورانی بی تفاوت کند! اکنون که دندان های به هم فشرده شده از حقد دشمنان و چشم های مترصد بدخواهان،منتظر سکوت و بی تفاوتی ماست،بی شک امتداد ان جهاد و شور حسینی در سه سنگ رزمندگان بهبهانی،سنگ تمام گذاشتن ما شهروندان برای جهاد انتخابات ست! چه رأی شما مثل بنده باشد و چه به تشخیص خود،رقیبش را اصلح بدانید همه با هر گرایش سیاسی و اعتقادی،برای احترام شهدا و پاسداری از راه شان با مشارکت حداکثری نمی گذاریم ذره ای طمع و شادی به دل بدخواهان این ملت بیفتد به مدد الهی در این هفته خواهیم دید که بهبهان در شعور سیاسی و در مناسک اجتماعی، شهر امام حسین(ع) ست نه شهر جریانات فروپاشیده! ✍🏻 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻با تمام تلاش های شبانه روزی دلسوزان انقلاب برای انتخاب انچه حکمرانی بهتر و عادلانه تر قلمداد می کردند،مطلوب حاصل نشد و این نتیجه ممکن ست عده ای را به عصبانیت کشانده و برخی را به ورطه ناامیدی سوق دهد... اما گروهی که صبر و حلم در این واقعه را پیشه کرده، از توهین ها،ای کاش های بی ثمر و ناامیدی دست بردارد و خود را از میدان تبیین و تلاش برای انقلاب عقب نکشد پیروز ماجراست! بلاشک هر انچه برای مومنین رخ می دهد درونش خیری دارد چه ظفرِ ناشی از همت و اخلاص شان باشد و چه صبر و استواری و ایمان شان در شرایط ابتلا و سختی چه زیبا امام صادق(ع) فرمودند: «خداوند عز و جل به موسى بن عمران وحى نمود اى موسى! هيچ مخلوقى از مخلوقاتم نزد من محبوب تر از بنده مؤمنم نيست؛او را به چيزى مبتلا و گرفتار مى كنم كه خير او در آن است و نيز عافيت مى دهم او را بر چيزى كه خير او در آن است. آنچه براى او بد است را از او دور مى گردانم براى حفظ آنچه خير او در آن است؛من به مصلحت بنده ام داناترم پس بايد بر بلاى من صبر كند و بر نعمت هايم شكر كند و به قضاى من راضى باشد، اگر او به رضاى من كار كند و امر مرا اطاعت كند من او را در نزد خود در شمار "صدّيقین" مى نويسم.» اصول کافی،ج2،ص61 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
💢 عدالت و قیام امام حسین (ع) ✍️استاد محمدرضا حکیمی (ره) 🔸عموما عاشورا پژوهان «امر به معروف»، «تشکیل حکومت»، «عدم بیعت با یزید» و... را به عنوان اهداف نهضت حسینی دانسته اند؛ حال آنکه اساسی ترین هدف نهضت حسینی، اقامه عدل و برپایی نظام «عامل بالعدل» و جامعه «قائم بالقسط» است. 🔹 از قدیم گفته اند: «التوحید و العدل علویان»، توحید و عدل دو اصل علویند. ذکر عدل در کنار توحید، نخست به باور اعتقادی باز می گردد که اثبات عدل، متمم صفات الهی است و از سویی دیگر تحقق عدل هدف انبیاء (لیقوم الناس بالعدل) است. پس توحید واقعی، خود، واجب کننده اجرای عدالت است. (ان الله یامر بالعدل) 🔹 هنگامی که در بند بند خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا و قبل از کارزار با یزیدیان می نگریم، رد پای از عدالت را در جای جای آن خطبه نورانی می یابیم. 🔸 اینکه امام در بحبوحه نبرد، اینگونه از عدل سخن می راند، ما را بدان نکته متوجه می سازد که ما نیز باید با دفاع از عدالت، فلسفه عاشورا را زنده نگاه داریم و با قیام برای اجرای عدالت از عاشورا دم بزنیم و اینگونه خود را وارث عاشورا بدانیم‌. 💠 عدالت، اساسی‌ترین هدف و کلیدواژه قیام عاشوراست. در مفهوم «عدالت» عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی و عدالت قضایی مورد نظر است و باید به طور همزمان به هر سه بعد عدالت توجه شود. 🔹 امام حسین (ع) در عاشورا به ما آموخت که مردمی که اهمیت عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت‌خواه نباشند، مرده اند. مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی آگاه نباشند، فریب خورده اند‌. 🔸واژه های عاشورا تنها «تشنگی»، «شهادت» و «اسارت» نیست، «نماز» و «عدالت» نیز هست؛ بلکه واژه های اصلی همین دوتاست. 🔹 «نماز» واژه شب عاشوراست و «عدالت» واژه روز عاشورا. یعنی پیام شب عاشورا نماز است و عدالت واژه روز عاشوراست و آن سه (تشنگی، شهادت و اسارت) سکوی پرتاب عدالت اند، لیکن چنین درک نشد و نمی شود. ✅ تا عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. 💠 جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام عامل بالعدل و قائم بالقسط، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست و جز جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 📚 مسلمنا- برگرفته از آثار «عاشورا و عدالت» و «قیام جاودانه»، محمد رضا حکیمی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺به زودی نگاشته ای سه قسمتی با عنوان: 💢« خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)»💢 به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز منتشر خواهد شد... ‼️ با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢 🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز... •قسمت اول (۱ از ۳) ✍🏻 در روایات متعددی نسبت به احیای زمین و محیط زیست و حقوق حیوانات و خاصتا درختکاری توصیه های فراوانی شده که شاید پسندیده بودن را از ان بتوان برداشت کرد و البته بحث فقهی می طلبد که وجوب برخی از این بیانات بعید نیست و در فقه البیئة (فقه محیط زیست)به ان پرداخته می شود اما یکی از عبارات امیرالمؤمنین(ع)که از مظان توصیه بودن خارج ست! هشداری بر گوش هر ان کس ست که از کوفه ی علی(ع) در دهه چهارم هجری تا بهبهان قرن پانزدهم هجری و سایر نقاط جهان در هر زمان این خطاب را بشنود: «قطعا شما درباره ی زمین ها و حیوانات مورد سوال قرار خواهید گرفت!؛فَاِنَّکُمْ مَسْؤولونَ حَتّى عَن الْبِقاعِ و الْبَهائِمِ» [۱] 🔅علت انتخاب این حدیث به عنوان تنه ی بحث و حمل ان بر منطقه خائیز به جهت جامع بودن این حدیث نسبت به مصادیق محیط زیست و تطابق ان با یکی از مناطق ارزشمند و استراتژیک جنوب کشور یعنی منطقه خائیز ست که سعی شده در نگاشته پیش رو، ان جامعیت و این تطابق به صورت مختصر و مفید روشن شود! حال فارغ از برخی جزییات فقهی و به صورت خلاصه چند نکته را محل توجه قرار خواهیم داد: 1⃣ اگر درباره "بقاع" و "بهائم"،مسئولیتی متوجه مخاطبین امیرالمومنین هست این مخاطبین هم مردم اند و هم مسئولین چرا که عبارت حضرت منحصر در کارگزاران نشده و در خطبه عمومی بیان شده است و از طرف دیگر منحصر در مردم هم نشده است چرا که هم عقلاً مسئولیت و امکان اثرگذاری حاکمیت در حراست و تدبیر امور اراضی و محیط زیست با توجه به بسط ید و اخیارات حکومتی روشن ست و هم نقلاً در دستوراتی از پیامبر (ص) به سپاهیانش و نامه حکومتی امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر به مسائلی همچون نهی از قطع درختان[۲] و نهی از الوده سازی نهر ها[۳] و همچنین امر به احیا و عمران اراضی[۴]، فرمان مستقیم داده شده است 2⃣ در باب مفهوم و وسعت مصادیق دو کلید واژه بقاع و بهائم نیاز به تامل داریم: 👈 بِقاع (که اشتباهاً بُقاع خوانده می شود) جمع مکسر بُقْعَة هست و از حیث لغوی به معناى قسمتى از زمين ست که از اطراف آن متمايز باشد و در این کلام حضرت به معناى عام خود یعنی هرگونه آبادى و اراضی است[۵]و[۶] و بر خلاف عرف استعمال فارسی که بر مکان های متبرک همچون حرم ها اطلاق می شود،کاربردی بسیار عمومی تر دارد 👈 بَهائِم جمع مکسر بَهیمة هست و طبق نظر مشهور اهل لغت گرچه به حیوانات از ان باب که سخن و ارتباط شان مبهم ست، بهیمة می گویند[۷] اما اکثر استعمال ان درباره حیوان چهارپا در خشکی و دریا[۸] چه حلال گوشت و چه حرام گوشت ست[۹]، در نتیجه لفظ بهائم مصادیقی بیش تر از چند حیوان مخصوص دامداری کنونی دارد و شامل تمام یا اکثریت حیوانات زیست بوم های مختلف حتی آبزیان می شود ... 🔻منابع: ۱.نهج البلاغه،خطبه ۱۶۶ ۲.کنز العمال، ج۴،ص ۴۷۸ ۳.وسايل الشيعه، کتاب الجهاد، باب ۱۵ ۴.نهج البلاغة، نامه ۵۳ ۵.شرح ایت الله مکارم شیرازی بر نهج البلاغه(پيام اميرالمؤمنين(ع))، ج ۶، ص ۴۲۵-۴۳۹ ۶.شرح علامه جعفری بر نهج البلاغه، ج۱۲،ص۱۵۹-۱۶۴ ۷.مفردات راغب، ج۱، ص۶۳ ۸.قاموس المحیط، ج۴، ص۸۲ و مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۲ ۹.تفسیر المیزان،ج۵، ص۱۶۱ و مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۴ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
•قسمت دوم (۲ از ۳) 💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢 🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز... ✍🏻 منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود؛ این منطقه طی مصوبه شماره ۱۶۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است 🔻اما چرا این منطقه جزو سرمایه های جنوب کشور محسوب می شود و مورد بحث این مجموعه نگاشته و محل تأمل درباره تطابقش با هشدار امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفته است⁉️: 1.منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگاه های حیات وحش جنوب کشور محسوب می شود.دریاچه و سد مارون،قلعه های متعدد باستانی، غارهای طبیعی، پوشش گیاهی زیبا، انواع متفاوت درختان با گونه غالب بلوط،حیات وحش متنوع و... جلوه ای خاص در جذابیت گردشگری و توریستی به این منطقه ویژه داده است که با عنایت ویژه و توسعه این مساله با لحاظ ضوابط قانونی و زیست محیطی،فواید متعدد اقتصادی و فرهنگی به دست خواهد امد 2.عبور رودخانه مارون از این منطقه و ریزش های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال،خائیز را به محلی پر ارزش در حوزه اب تبدیل کرده و وجود پوشش گیاهی فراوان مانع از شسته شدن خاک و و باعث جلوگیری نسبی از بروز سیل برای مناطق مسکونی همجوار در باران های پر بارش و سیل اسا شده است همچنین برای وجود چشمه های فراوان علاوه بر بهره مند کرد بومیان منطقه،موجب مناسب تر شدن زیست حیوانات و افزایش زیبایی و جذابیت خائیز شده است 3.این منطقه با توجه به مختصات جغرافیایی ویژه همچون برخورداری از سطوح ناهموار، دما مناسب، میزان بارش و اب کافی و ارتفاع مطلوب از سطح دریا، زمینه زیست بسیاری از حیوانات و حتی گونه های نادر حیات وحش را فراهم کرده است به طور مثال به حسب اماری تازه حدود یک هزار و پانصد راس کَل و بز در این منطقه وجود دارد و وجود گونه های حفاظت شده ای همچون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه خاص افزوده است 4.وجود گیاهان دارویی و خوراکی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و... منبعی غنی را برای فعالان حوزه طب سنتی و فروشندگان محصولات طبیعی فراهم اورده که امکان بهره برداری حداکثری از طریق تقویت و تکثیر کشت و ضریب بخشیدن به تجارت ان می تواند بر اشتغال و رونق تولید و افزایش بهره وری از ان کمک شایانی کند ⚠️حال که با مقداری از ظرفیت های ویژه منطقه خائیز اشنا شدیم،رواست در مسئولیت مان نسبت به هشدار امیرالمؤمنین تأمل و اقدام جدی نشان دهیم که موجزی از این مهم در قسمت سوم(اخر) خواهد امد ان شاالله. ... 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam