کالاهای جذاب و مادران مبارز
🪴گلی را تصور کنید که به ملاحت در گلدانی جا گرفته و با طراوت خودسرانه اش، محیط را از رایحهای ذاتی پر میکند. دو نفر با گل مواجه میشوند. یکی از زیبایی و خوش عطری آن میگوید و حس خوشایند ملاقات گل اما دیگری به آتشی که بر افروخته میاندیشد و ساقه خشک شده این گل را هیزم متاعی برای آتشش مییابد.
او فقط یک گل است و نامش گویای حقیقتش. اما این زاویه نگاه هریک از آن دو فرد است که گل را به سمتی میکشد.
🔻جنس زن در طول تاریخ همواره مورد ظلم واقع شده. اما در هیچ دورهای به اندازه این دوران به او ستم نشده. در دوره های پیشین لااقل به گوشه ای واگذاشته بودندش و سرش در کارهای خود بود. و حضرت ختمی با بعثتش دست نوازش بر سر دختران کشید و سیاهی را از قلب جاهلین دانست و نه در این حقیقت پاک. و طولی نکشید که دختر مطهرش شد سیده نساء العالمین و بلکه الگوی احاد بشر.
🔺اما در این دوران زن واگذارده نشده. بلکه شیاطین به قدرت او پی برده و آن را وسط معرکه آورده اند. آنان که به دنبال پول و قدرت اند مانند آن شخص آتش افروز که به دنبال هیزم است زن را صرفا کالایی جذاب برای کسب منافع خود میبینند و البته گاهی ابزاری برای لذت جویی و عیاشی. و همه منطق نمای تمدن غرب در موضوع زن خلاصه میشود در سودجویی و لذت جویی.
🔹اسلام اما زن را آنگونه که هست میبیند. آن را همان گل با طراوتی میبیند که کارش عطرافشانی است و زینت بخشی. اسلام زن را در مجرای خلقتش قرار میدهد. اسلام زن را نه در کنج انزوا میخواهد و نه وسط معرکه کامیابی دیگران. بلکه اسلام زن را مادران مبارز میخواهد.
زن را حقیقتی میداند که هم میتواند به اقتضای زن بودنش، در خانواده نسل پروری کند و نیروی خورشیدی باشد که منظومه خانواده را در مدار خود نگه میدارد
و هم به اقتضای انسان بودنش میتواند نسبت به حرکت کل جامعه احساس مسئولیت کند و دوشادوش مردان بلکه جلوتر از آنان حرکت کند و کل جامعه را به سمت خیر وصلاح حرکت دهد. زنان مبارزان گمنام بلکه رهبران قیامند.
🔹و جامعه ایرانی جامعه ای است که نظام ارزشی خود را بر اساس ارزش های اسلام آراسته. ارزش های جامعه ایرانی ارزش های اسلامی است و این ارزش ها هستند که نسبت به حقیقت زن زاویه نگاه میدهند. و این ارزش ها هستند که زن ایرانی را جایابی میکنند و به او هویت واقعی خودش را هدیه میدهند. و این ارزش های جامعه ایرانی است که سیده نساءالعالمین را الگوی زنان ایرانی قرار میدهد.
زنان ایرانی مادران مبارزی هستند که در خط مقدم تهاجم به تمدن غرب اند.
غَلَیان
@ghalayan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوامون خرابه حاجی
اخراج قدرتمندانه
🔺این دوکلمه عبارتی است که حضرت آقا در معنای کلمه حشر بیان میکنند.
نام سورهای که اشاره به یک واقعه سیاسی در صدر اسلام یعنی اخراج یهودیان از شهر مدینه دارد.
آیه اول و آخر آن تسبیح خداوند متعال است و صفات عزیز و حکیم را توجه میدهند.
🔺آنچیزی که در این اخراج قدرتمندانه مورد توجه است یک سنت الهی است. و آن اینکه کفار و منافقین در مقابل ایمان مومنان و مکر الهی تاب مقاومت ندارند و کاملا آسیب پذیرند.
البته آسیب پذیر بودنشان نه به این معنا که آنها نیز تدبیر میکنند و تدبیرشان خطا میرود و مومنین تدبیر میکنند و آنها را از پای در میآورند.
🔺با نگاهی دقیقتر باید گفت تدبیر آنها در واقع تدبیر خداوند را تکمیل میکند. آنها خود بخشی از طرح حرکت مومنین هستند. مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین. یعنی هر دست و پایی که آنها میزنند در واقع در حال جلو بردن طرح جبهه حق و مومنیناند و این است معنای انتم الاعلون ان کنتم مومنین.
این اخراج را در حالی قدرتمندانه وصف میکنند که اصلا جنگی بین مسلمانان و یهودیان شکل نگرفت. یعنی قدرتمندانه به این معنای سخت ظاهری محقق نشد. بلکه از اتفاق دیگری تعبیر به قدرت میکند و آن را آتاهم الله من حیث لم یحتسبوا میداند که همان قذف فی قلوبهم الرعب است.
از جایی ضربه خوردید که گمان نمیکردید.
🔺این است معنا موضع برتر و دست بالا را داشتن. تا جایی که خود بیوتشان را تخریب کردند و فعلشان نقشه مومنین را تکمیل کرد.
از جهت دیگری نیز این اخراج قدرتمندانه است. اخراج یهودیان تسبیح امت مسلمان بود. تسبیحی که بروز و ظهور میدهد صفت عزیز و حکیم را. نفی و تنزیهی که خود از بروزات صفت عزیز خداوند متعال است.
🔹مومن اگر به ایمانش تکیه کند و آن را بالا بگیرد احساس ضعف و انفعال نمیکند. هیچ گاه در فکرچاره جویی برای برون رفت از مشکلات نیست. بلکه همواره در موضع تهاجم است. در موضع حمله است. مومن از موضع اعلی به جبهه کفر ضربه میزند
توجه به این سنت الهی به مومنین احساس قدرت میدهد. مومنین را امیدوار میکند. گره امید را همین احساس قدرت باز میکند.
سوره حشر را این روزها بیشتر قرائت کنیم.
غَلَیان
@ghalayan
تقریبا ۹۰ سالش بود. خواستم ازش مصاحبه بگیرم، اما نمیتونست تکلم کنه. صندوق سیار گیرشون نیومده بود که این دقایق پایانی اومده بودن. بعد از رأی دادن اینجور خدا رو شکر میکرد...
🔹ستاد ملت امام حسین
غلیان
@ghalayan
🇮🇷انتخابات۱۴۰۲
مشارکت۴۱درصدی
میتوان گفت افرادی که در این انتخابات حضور یافتند از حاضرین در میدانهای سخت نظاماند. افرادی که در سختترین روزهای معیشتی هم از امر ولی دست نمیکشند. ۴۱ درصدی که به نسبت معترضین و معاندین در اقلیت نیست.
نظام جمهوری اسلامی ۲۵میلیون جمعیت آماده حضور در میدانهای سخت دارد و این ضامن گذر او از گردنههای دشوار است
۵۰ و خوردهای درصد باقیمانده
۳۵میلیون نفر نیز در انتخابات شرکت نکردند. که قطعا عده بسیار کمی از اینها معاندین هستند و بخش زیادی معترضین.
معترضین گلایههای روشن معیشتی داشتند و عدم حضور خود را نشانه اعتراض میدانند.
آنهایی که نه با اصل نظام مشکلی دارند و نه با آرمانها مخالفند. اما راه اصلاح را در رأی ندادن تشخیص دادند. یعنی در اهداف با جماعت۴۱ درصدی تفاوتی ندارند بلکه مسیر را در جای دیگری جستوجو میکنند.
رأی ندادنشان هم از سر بی مسئولیتی نیست بلکه برای حل مسئله نه به رأی را برگزیدهاند.
این یعنی دشمن در تزیین عمل خطا خوب عمل کرده. کار شیطان همین بوده و هست که عمل اشتباه را در زرورق اهداف متعالی زیبا میکند و این کار را کرد
اما انتهای پیچ و واپیچ این دو گروه
خواص مسئولند. جماعت۴۱ درصدی نسبت به معترضین مسئول است. خواص باید دست سایر مردم را بگیرد و به میدان آورد.
این انتخابات تنها یک فقره از مسئولیتهای سنگینی بود که ما داشتیم.
ما جماعت ۴۱ درصدی که خواص خطاب شدیم دست چند نفر را گرفتیم و به میدان آوردیم؟
آیا برنامه خاص دشمن برای خواص عملی شد؟
آیا درگیر بازیهای حناحی و داخلی شدیم یا صحنه را برای معترضین روشن کردیم؟
آیا اصلا خود را توانمند کردیم برای امامت جامعه ایرانی؟
آیا اگر ما نتوانیم جامعه خودمان که جامعه ایران است را امامت کنیم میتوانیم داعیه امامت تمدنی داشته باشیم و خود را امت وسط خطاب کنیم؟!..
غلیان
@ghalayan
مقایسهای متفاوت
🔹مسئله مقایسه مشارکت در جمهوری اسلامی و سایر کشورها از دو جهت عمده مورد توجه است
🔹اولا درصد مشارکت است که به طور میانگین جمهوری اسلامی حدنصاب بالاتری را نسبت به عموم حاکمیتهای سیاسی دنیا دارد و این در جای خود ارزشمند است و از منظر عقلانیت حاکم بر دنیا دلالت بر مشروعیت این نظام دارد. این مقایسه سمت و سوی نگاهش به حاکمیت است و مسئله مشروعیت آن را دارد.
🔹اما آنچه که در نگاه هیچ یک از ناظران خارجی بلکه بسیاری از افراد داخلی مورد توجه قرار نمیگیرد احساسی است که یک ملت نسبت به رأی خود دارد. یعنی فارغ از اینکه به چه دستگاه سیاسیای آری میگویند میتوان خود رای دادن آنها را مورد توجه قرارداد.
🔹به طور مثال دو شخص ارادتمند به اباعبدلله(ع) را تصور کنید که هر دو در دهه محرم مبلغ یکسانی را به مجلسی کمک میکنند.
با این تفاوت که یکی به دلیل رفع حاجت شخصیاش کمک میکند اما دیگری اصلا عنایتی به خودش ندارد بلکه صرفا برای رونق مجالس عزا دست به جیب میبرد و آن مبلغ را اهداء میکند.
هردو فعل یکسان انجام دادند اما حال قلبی هر یک از آنها با دیگری توفیر دارد. اولی خودش را میبیند اما دست به دامان اهل بیت شده. دومی اصلا خود را نمیبیند و کمک میکند. هردو مأجورند اما اولی کجا و دومی.
🔹رأیی که مردم ما به صندوق میاندازند خیلی احساسات عمیقتری پشت سر دارد در مقایسه با رأی فلان شهروند در فلان کشور اروپایی.
شهروندان دیگر کشورها در انتخابات شرکت میکنند اما اوج خواسته آنها غالبا رفع نیازهای اولیه زندگی است. اگر نیازی نداشته باشند و شکمشان سیر باشد اصلا انتخابات برایشان محلی از اعراب ندارد.
🔹اما در ایران حضور در انتخابات، جهاد است. یعنی شخص هنگامی که رأی خود را به صندوق. میاندازد احساس مجاهد فی سبیلالله دارد. احساس مبارزه برای اهداف متعالی را دارد و این رأی را گامی به سمت اهدافش میبیند. اهدافی که فاصله نجومی از نیازهای ابتدایی زندگی دارد. احساس مردم ایران در پس رأیشان یک احساس عمیق انسانی است.
غلیان
@ghalayan
آراء تمدن ساز
🔸رهبری در بیان اخیر خود از مشارکت در انتخابات تعبیر به وظیفه تمدنی کردند.
او چه تصویری از تمدن سازی دارد که شرکت در انتخابات را در راستای این مسئله جدی راهبردی جمهوری اسلامی میشمارد؟
مشارکتی که ظاهرا جزء مسائل اختصاصی مردم ایران است و ارتباطی با دنیای خارج ندارد.
🔸به نظر میرسد تصویری که ما از تمدن سازی داریم نیاز به ترمیم دارد. هرچند تمدن اسلامی جزء مسائل درجه اول بدنه نخبگان است اما مسیری که رهبر انقلاب برای رسیدن به این نقطه در حال مدیریت آن است، فاصله روشنی از اقدامات دغدغهمندان این عرصه دارد.
🔸رهبری در یکی از بیانات خود خطوطی را به عنوان تصویری از نظم آینده بیان میکنند که از مهم ترین آن گسترش منطق مقاومت است. این مهم ترین اتفاقی است که میتوان آن را گامی مهم در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در نظر گرفت. و به نظر میرسد رهبر انقلاب طرحی برای شناساندن این منطق به نگاههای چاره جوی جهانی دارد
اما این منطق چگونه گسترش پیدا میکند؟
🔸برای فهم چگونگی گسترش منطق مقاومت باید نمونه عینی آن را مشاهده کرد. حماسه غزه و گروههای مقاومت همچون خورشیدی در صحنه جهانی میدرخشند.
آنچه که موتور محرک این گروهها و مردم مقاوم فلسطین است همین منطق مقاومت است. چنین معرفت ایمانی عمیقی است که میتواند حماسهای نظیر آنچه که میبینیم را رقم بزند.
🔸اما این منطق از محور آن یعنی ایران جوشیده.
هر بیننده بی قصد و مرضی بعد از مشاهده مردم ایران حتما از خود خواهد پرسید چه چیزی چنین قدرتی به اینها داده؟ مردمی که هیچ پشتوانه مادیای و هیچ یک از مولفههای قدرتی که جهانیان میشناسند نداشته اما به آنچه که از ابتدا شعارش را داده پایبند مانده و بر خلاف نظم حاکم حرکت کرده.
و این یعنی اصلی ترین پایگاه محقق کننده تمدن اسلامی وجود جمهوری اسلامی است.
🔸مشارکت در انتخابات یعنی با وجود همه تلاشها برای دست کشیدن از حضور در صحنه مدیریت کشور ۲۵میلیون نفر از مردم در اصلی ترین و بارز ترین عرصه حضور و مشروعیت بخشی به نظام حضور پیدا میکنند.
آیا هر بیننده بی قصد و مرضی از خود نخواهد پرسید چه منطقی است که اینها را در چنین شرایط سختی به صحنه کشانده؟
رهبر انقلاب از این پدیده تعبیر به رایحه خوشی که به مشام مردم جهان میرسد میکند.
غَلَیان
@ghalayan
۱۶اسفند.mp3
18.31M
🔸حال امروز جماعت حزباللهی و نسخه مکتب حاج قاسم
غَلَیان
@ghalayan
فیلم سفارشی یعنی اوپنهایمر
جشنواره فرمایشی یعنی اسکار
یکی به اینا بگه دورانشون سر اومده؛
نشونهش؟ دست به دامن گذشته برای اثبات حال حاضر
#سینمای_حکومتی
غَلَیان
@ghalayan
در یکم فروردین ماه ۱۴۰۲ رهبری توصیه هایی داشتند:
🔻اگر یک ملّتی به استعدادهای خود اعتماد دارد، به تواناییهای خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحوّلی است؛ ملّتی که اعتماد به نفس دارد، میتواند اقدامات تحوّلی را بخوبی به سرانجام برساند؛ مسئولان این ملّت هم جرئت میکنند که دم از تحوّل بزنند و اقدام به تحوّل بکنند.
🔻اگر بخواهیم تحوّل انجام بگیرد، نیاز داریم به اعتماد به نفس ملّی؛ این یک. ثانیاً نیاز داریم به هوشیاری. اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به نقاط قوّت خودمان ضربه بزنیم؛ انسان این را گاهی مشاهده میکند. بعضی هستند دلسوز نظام، علاقهمند به نظام اسلامی و به انقلاب امّا گاهی غفلت میکنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بیدقّتی میکنند و به نقاط قوّت ضربه وارد میکنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود.اگر بخواهیم به نقاط قوّتمان ضربه وارد نشود، باید نقاط قوّت را بشناسیم. نقاط قوّت جامعهی ما چیست؟ باید درست شناسایی کنیم، دقّت کنیم، بشناسیم.
🔸نقطهی مقابل این حرکتِ تحوّلی تلاش میکنند و کار میکنند و اقدام میکنند؛ که هدفشان هم ضربه زدن به نقاط قوّت است.
🔹در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده میکند، از عامل فرهنگی استفاده میکند، از عامل امنیّتی استفاده میکند، از نفوذ استفاده میکند، از عامل اقتصادی استفاده میکند؛ از همهی این عوامل استفاده میکند برای اینکه ملّت را در محاصره قرار بدهد، برای اینکه ملّت را دچار یأس کند، ملّت را از نیروی خودش غافل کند. سعی میکنند ملّت را از راههای اطّلاعرسانی جدا کنند. خب، ما وسایل اطّلاعرسانی به مردم را داریم؛ اینها را بدبین میکنند: به رادیوتلویزیون گوش ندهید، خبرهایش خلاف واقع است؛ به گزارش مسئولین توجّه نکنید، گزارششان خلاف واقع است ؛ به حرفهای رهبری گوش نکنید، حرفهای رهبری تکراری است؛ تکراری است؟ سالها است که جبههی دشمن با صدای بلند اعلام میکند که میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم، رهبری در مقابل میگوید «غلط میکنید»؛ این تکرار نیست؛ این استقامت است.
🟩 یک توصیهی مهمّ من به همهی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. دشمن سعی میکند جوانهای ما را ناامید کند؛ ما باید متقابلاً امیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست؛ همینهایی که من گفتم و ده برابر اینها مطلب هست که همه موجب امید است و انسان را امیدوار میکند. همه موظّفند امیدآفرینی کنند؛ این را جدّی بگیرید.
🟡 #امیدآفرینی، خودفریبی نیست. بعضیها خیال میکنند امیدآفرینی پنهان کردن ضعفها است، خودفریبی است؛ نه، ضعفها هم باید بیان بشود، اشکالی ندارد؛ امّا در کنار بیان ضعفها بایستی امیدآفرینی هم بشود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده بشود. وضع ما بحمدالله وضع خوبی است. ما امروز باید این آیهی شریفه را در نظر بگیریم: «وَ لا تَهِنوا»، سست نشوید، «وَ لا تَحزَنوا»، اندوهگین نشوید، «وَ اَنتُمُ الاَعلَون»، شما برترین هستید، «اِن کُنتُم مُؤمِنین»؛ ایمان شما موجب علوّ شما است، موجب برتری شما است.
🔅سال نو مبارک!