نگاهی به سهراب سپهری
به مناسبت یکم اردیبهشت سالروز درگذشت او
من گره خواهم زد،چشمان را با خورشید،
دل هارا باعشق،
سایه هارا با آب،شاخه ها را با باد
سپهری
من ندیدم دوصنوبر را باهم دشمن
من ندیدم بیدی ،سایه اش را بفروشد به زمین
رایگان می بخشد نارون شاخه ی خود را به کلاغ
هرکجا برگی هست شورمن می شکفد
بوته ی خشخاشی،شست وشو داد مرادرسیلان بودن
سپهری
در اردیبهشت پنجاه ونه ،
خورشید عرفانی شعر معاصر هم غروب کرد.
هرچند شعرش واندیشه های عرفانی وانسانی او ،هرگز غروب نمی کند.
ورفتار عارف گونه اش همچنان می ماند
بعدها فهمیدند سهراب
چه راست می گفت:" .حقیقت انسانی چیزدیگری است ودرشعار خلاصه نمی شود."
سهراب پی آواز حقیقت دوید ورفت.
شعر سهراب ستایش زندگی جهان است.
سپهری نگران از بین رفتن ،عرفان ،مهربانی ،طبیعت وصفا ویک رنگی است.
مفاهیم پر تکرار سپهری ،روشنی،آب ،گل
زندگی، پرنده ،آب ،ستاره ،.نبض روییدن علف.، جاده های خاکی وکوههای بلنداست.
این نشانه ها شیفتگی سهراب را به طبیعت می رساند.
سهراب باخرد زلال شاعرانه اش یاد آوری می کند که آب را گل نکنیم.
بر سرراه قانون روشن زندگی وطبیعت زیبا وسایه ی بیدی که می بخشد.
به زمین مخالفت نکنیم.
سهراب چون مرغ حقی است که بردرخت شعر نشسته وحقایق وجودی انسان را بادیدی عرفانی فریاد می زند..
سپهری و سیع است و سربزیر و آرام
ولی دراندرون خسته دلش درفغان ودرغوغاست.
حتی تابلوهای سهراب هم شعراست واشعارش تابلو نقاشی است.
"پشت سرمرغ نمی خواند
پشت سر باد نمی آید
پشت سرپنجره ی سبز صنوبر بسته است
پشت سر روی همه فرفره ها خاک نشسته است
پشت سر خستگی تاریخ است"
تفسیر شعر سهراب حال وهوای اورا می خواهد باید سهرابی اندیشید
تا اندیشه ی سهراب را دریافت.
سهراب می خواهدچشم باطن آدمی رابر زندگانی حقیقی وفطری باز کند.
"من که از بازترین پنجره بامردم این ناحیه صحبت کردم.
حرفی از جنس زمان نشنیدم.
هیچ چشمی به زمین خیره نبود.
کسی از دیدن یک پنجره مجذوب نشد
هیچ کس زاغچه ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت."
،،،،،،،،،،
اندیشه ها سپهری
سپهری درمجموعه شعرحجم سبز بخصوص درخانه ی دوست کجاست وآب را گل نکنیم
به ستایش طبیعت ونگاه تاره به آن توجه می کند
وبه معنویت وعرفان وشکار لحظه های ناب وتامل درباب حیات وجلوه های آن می پردازد.
"آی سبدهاتان پرخواب سیب آوردم
سیب سرخ خورشید."
سپهری می گوید که ما ادمهای محصور در شهرها پیش از هرزمان دیگر برای لذت بردن از زندگی حرص می زنیم.
وبیش از همه از حقیقت دوریم..
انسان امروزی هرچه می خواهد گسترده ای از مکان را به تصرف در اورد.
درنتیجه مجال زندگی بر او تنگ تر می شود.
اگر عاشقانه به زمین خیره شویم ما را از پری خویش سر شار خواهد کرد .
عاشق زمین تصرف نمی کند .
برای انسانی که زمین را فقط یک معدن می داند.
عشق به زمین مفهومی ندارد.
آیا بیماری مهلک کرونا دلیل این نبود
که ما عاشقانه به زمین نگاه نکرده ایم
این بیماری خطرناک ،انتقام طبیعت از مردمان متجاوز نیست؟
ل.بهرامیان
محفل شعر قند پارسی
دکتر غلامرضا کافی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۲ استان فارس در بخش آفرینشهای ادبی انتخا
سلام
سپاسگزارم از دوستان عزیزم در محفل قند پارسی،
حقیقتا مهر و محبت و لطف شما، مایه ی سرفرازی و البته دلگرمی است.
اما
شخصا بی هیچ تعارف و تکلیفی، به جوانگرایی در این مورد اعتقاد دارم و حق دوستان جوان بود. به مسوولان حوزه هم گفتم. فرم هم پر نکرده بودم. ولی لطف مسوولین امر سبب شد.
به امید انتخاب همه دوستان محفل قند پارسی در سال های آتی.
#اطلاعیه | بازدید از مجموعه سعدیه
و برگزاری محفل شعر با حضور آقای محمد محمدیرابع
به همت #کانون_شعر و ادب دانشگاه علوم پزشکی شیراز
(ویژه دانشجویان دختر)
سهشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
@mohammadi_rabe
@khabarnameshaeranshiz
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران
نظارهیِ چمن، اردیبهشت خوش باشد
که بر درخت زنَد بادِ نوبهار افشان
مهندسانِ طبیعت زِ جامهخانهیِ غیب
هزار حُلّه برآرند مختلف الوان
#سعدی_جان
روز، هفته و ماهِ نو، اردیبهشتِ چون بهشت و روزِ نکوداشتِ خداوندگارِ سخن، سعدی شیرازی، خجسته و فرخندهباد. 🌹
برخیز و صبح مردم یک شهر خسته را
با چشم های روشن شعرت بخیر کن!
#علیرضا_حاجیبابایی #شعر
|صبحتون بخیر و پر برکت🌸
🔴 سعدی و سکوت
👤 #احمدحسین_شریفی
🔹 سکوت رفتاری است که میتواند نشانه بسیاری از امور مختلف و حتی متضاد باشد. به همین دلیل فهم «معنا» و «پیام» آن نیازمند زیرکی و تأمل است. سکوت گاهی نشانه رضایت است و زمانی نشانه نارضایتی؛ گاهی نشانه امید است و زمانی نشانه ناامیدی، گاهی نشانه تأیید است و زمانی نشانه تکذیب. سکوت گاهی نشانه ناتوانی از پاسخ است و زمانی بهترین پاسخ. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام: «سکوت در برابر احمق، بهترین پاسخ است». و به تعبیر شیخ محمود شبستری در سعادتنامه «ابلهان را جواب خاموشی است»
میشل #فوکو هم میگفت: «همیشه سکوت نشانهی تایید حرف طرف مقابل نیست، گاهی نشانهی قطع امید از سطح شعور اوست!»
🔸 در روزگار حاضر بیش از گذشته به «حکمت سکوت» نیازمندیم. دنیای جدید دنیای اطلاعات نام گرفته است؛ دریایی از اطلاعات راست و دروغ و دقیق و نادقیق روزانه در اختیار مردم قرار میگیرد. همه ساختارهای دنیای جدید ما را وارد به سخن گفتن و انتشار سخن میکند. تا جایی که سخن گفتن از نشانههای مهم بودن شناخته میشود. انتشار هر چه بیشتر اطلاعات، صرف نظر از درست یا نادرست آن، منبعی مهم برای امرار معاش و مایهای برای کسب شهرت و اعتبار اجتماعی شده است. افراد سعی میکنند در هر زمینهای اظهار نظر کنند! حتی اگر هیچ تخصصی در آن موضوع نداشته باشند. پرحرفی و زیادهگویی، موجب احساس نوعی توهم دانایی شده است.
✅ از مهمترین حکمتهایی که مصلحالدین سعدی شیرازی در کتاب بینظیر گلستان بر آن تأکید دارد، حکمت سکوت و کمگویی است. تا جایی که یک باب از ابواب هشتگانه گلستان را با عنوان «در فواید خاموشی» به این موضوع اختصاص داده است و البته در ابواب دیگر نیز به هر مناسبتی در باب سکوت سخن گفته است.
🔹فی المثل در حکایت هفتم از باب چهارم «در فواید خاموشی» میگوید:
«یکی را از حکما شنیدم که میگفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است، مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.
✅ سخن را سر است اى خردمند و بُن
✅ میاور سخن در میان سخن
💢 خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
💢 نگوید سخن تا نبیند خموش
#سکوت
#سعدی
#اخلاق
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۲ اردیبهشت زادروز قیصر امینپور
(زاده ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ شوشتر -- درگذشته ۸ آبان ۱۳۸۶ تهران) شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه
او در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایاننامه دکترایش با راهنمایی دکتر شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد.
وی در سال ۱۳۵۸ از جمله شاعرانی بود که در شکلگیری و استمرار فعالیتهای واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیرگذار بود. طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفتهنامه سروش را برعهده داشت و نخستین مجموعه شعرش را در سال ۱۳۶۳ «در کوچه آفتاب» که دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی که بعضی به اشتباه این اشعار را سپید میپندارند، منتشر کرد. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بهچاپ رسید. او هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.
وی تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. همچنین در سال ۱۳۶۸ جایزه نیمایوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین گرفت و در سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.
اشعار وی از حیث بلاغی ارزشمند بود و بر ظرفیتها و توانمندی زبان فارسی افزود. او توانست ویژگیهای سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را در شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.
آثار:
از وی در زمینههایی چون شعر کودک و نثر ادبی، آثاری منتشر شدهاست که به آنها اشاره میکنیم:
طوفان در پرانتز (نثر ادبی ۱۳۶۵)
منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان ۱۳۶۵)
مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان ۱۳۶۸)
بیبال پریدن (نثر ادبی ۱۳۷۰)
مجموعه شعر آینههای ناگهان (۱۳۷۲)
بهقول پرستو (شعر نوجوان ۱۳۷۵)
گزینه اشعار (۱۳۷۸ مروارید)
مجموعه شعر گلها همه آفتابگرداناند (۱۳۸۰ مروارید)
دستور زبان عشق (۱۳۸۶ مروارید)
«دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان ۱۳۸۶ در تهران منتشر شد و بر اساس گزارشها، در کمتر از یک ماه بهچاپ دوم رفت.
وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماریهای مختلف رنج میبرد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشت.
آرامگاه وی در زادگاهش گتوند است.
میدان شهرداری منطقه ۲ تهران واقع در محله سعادت آباد، بهنام قیصر امین پور نامگذاری شده است.
#برگی_از_تقویم_تاریخ
#قیصر_امین_پور
سلام ای عطر مریم زیر باران! دوستت دارم
خودت این ابر عاشق را بباران، دوستت دارم
به باران می سپارم تا به روی شیشه ات از من
هزاران بوسه بنویسد، هزاران دوستت دارم
تو را چون اولین باری که گفتم «آب»، می خواهم
شبیه اولین روز دبستان دوستت دارم
شبیه کودکی که روی دستش می زند آرام
نخستین قطره های نرم باران دوستت دارم
چه باشی، چه نباشی دوست، عاشق، همسفر، همراه
چه فرقی دارد اصلاً با چه عنوان دوستت دارم؟
تنفس می کنم زیبایی ات را، خواب می بینم
شبیه نبض گل در ذهن گلدان دوستت دارم
دلم را شهردار شهر عشقت کن که بنویسم
به روی تابلوهای خیابان: دوستت دارم
مرا در هُرم تابستان اندامت برویان تا
خودم چتر تو باشم در زمستان، دوستت دارم
#محمدسعید_میرزایی
#نفر اول برگزیده بخش نهایی رقابت شاعرانه اولین فصل برنامه سرزمین شعر
#شاعر شاعران
نهمین نشست محفل طنزپردازان استان فارس «بیشوخی»
#شیراز
@khabarnameshaeranshiz
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران
سبدی سیب سرخ
(به سپاه و نازنینانش که سلیمانی پرور آمد)
...که پیر گفت، وَ ما جهد بی امان کردیم
به آیه بود " اَعِدّوا " که ما چنان کردیم
که پیر گفت به خندق مسیر سیل ببند
به آیه بود که محکم " رباط خیل " ببند
به خون زدیم حنا تارِ طره تارک را
به سینه نقش زدیم آیه ی مبارک را
که پند پیر حکیمانه بود، محکم بود
که پند زال به فرزند خویش رستم بود :
لگام وحش ، چنین گفت ، سهمگین باید
مهارِ هار به زنجیر آهنین باید!
فسان تیغ نه با خُرده ریگ مقدور است
حساب جنگ نه با مرده ریگ مقدور است
فسون دیو به باد بُرُوت ممکن نیست
کمان سخت که با چوب توت ممکن نیست!
اگر که تسمه نکوبد به وقت آمایش
چموش چُست به رایض نمی کند کرنش
که گرگ هار ، چنین گفت ، آفت گله است
سگ ذُبول ، بدانید ، مفت مزبله است!
اگر که شیر نباشی شکار خواهی شد
چنان که شور نباشی بخار خواهی شد!
کسی که خصم عنود از پیِ جدالش هست
فقط به پنجه ی مفرغ فراغ بالش هست!
چنین که گفت ، دلِ گرم را به راه زدیم
قدم به ساحت پر هیبت سپاه زدیم
سپاه عشق که میعادگاه یاران شد
قرارگاه سرافراز پاسداران شد
چه محشری چه جوانان پاک پنداری!
چه چشم های نجیبی چه هیبتی! آری
به دستچین سبدی سیب سرخِ آبزده
انیس خلوت سجاده ی گلابزده
به چهره تابش قندیل های محرابی
که ذوق°مرگ شهادت ز روی بی تابی
شبیه نقش علی اکبر جوان بودند
به دلربایی تمثال پرده خوان بودند!
فنای خویش طلب کرده در دل طوفان
به گرم° باوریِ " کُلّ مَن علیها فان "
ایا تو شاعرِ وامانده ی پریشان گو
نفس به عطر بگردان، دمی ازایشان گو
دهان بشوی به زمزم، ادب رعایت کن
وضو بگیر سپس نامشان تلاوت کن!
غلامرضا کافی
زمين از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه
روايت کردهاند ارديبهشتي ميرسد از راه
بهاري ميرسد از راه و ميگويند ميرويد
گل داوودي از هر سنگ، حسن يوسف از هر چاه
بگو چلهنشينان زمستان را که برخيزند
به استقبال ميآييمت اي عيد از همين دي ماه
به استقبال ميآييمت آري دشت پشت دشت
چه باک از راه ناهموار و از ياران ناهمراه
به استهلال ميآييمت اي عيد از محرمها
به روي بامها هر شام با آيينه و با آه...
سر بسمل شدن دارند اين مرغان سرگردان
گلويي تر کنيد اي تيغهاي تشنه، بسم الله!
#محمدمهدی_سیار
آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان قم برگزار میکند:
پویش شعر《وعده صادق》
با موضوع انتقام مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران از رژیم غاصب صهیونیستی
توجه:
۱.محدودیتی در قالب و تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
۲.از ۵شعر برگزیده در شب شعر وعده صادق تجلیل به عمل خواهد آمد.
۳.آثار خود را تا پایان فروردین ماه به همراه مشخصات برای ادمین کانال ایتا ادبیات قم به نشانی زیر ارسال بفرمایید.
@adabqom
"بهبهانهی زادروز قیصر"
اگر از منظر تکرار و اهمیت کمّی به سرودههای قیصر امین پور بنگریم، توجه به عشق، کاربردیترین مفهوم در سرودههای اوست. از ۳۰۵ قطعه شعر موجود در مجموعه اشعار او، ۱۰۳ شعر با عشق و گونههای آن پیوند دارد؛ هرچند نوع تلقی امینپور از مفهوم عشق، در ادوار مختلف شاعریاش، تحول یافته است.
این مفهوم در دفترهای "در کوچهی آفتاب" و "تنفس صبح" به دلیل غلبهی فضای آغاز انقلاب، تاحدودی در حاشیه قرار گرفته؛ هرچند در بسیاری از جنگسرودههای او، به جذابیت کلام حماسی شاعر و عمق یافتنِ مرثیههای او کمک کرده است.
عشق عرفانی در این دست از اشعار قیصر، راهی برای عروج روح شاعر است. در این سرودهها، عشق مفهومی مقدس و مستقل است که در کنار آن، کمتر به معشوق توجه شده است.
در دفتر "آینههای ناگهان دوم" که در زمان جنگ سروده شده، عشق حضوری کمرنگ دارد؛ اما در دفتر نخست از این مجموعه، با پایان جنگ، عشق رنگی روزافزون یافته است. در این اشعار، عشق زبان شاعر برای بیان دردها و حسرتهاست.
عشق، در دو دفتر آخر قیصر، نمودی چشمگیر یافته؛ از جمله در "گلها همه آفتابگردانند" که بیش از نیمی از اشعار، مربوط به مفهوم عشق است. در این دفتر، عشق هویت پایدارانهی خود را از دست داده و بُعدی فردی و گاه اینجهانی یافته است. در دفتر "دستور زبان عشق" نیز، چنانکه از نام مجموعه مشخص است، مفهوم عشق به کلیدیترین واژه در سرودهها تبدیل شده است. در این دفتر، علاوه بر عشق، معشوق نیز حضوری بارز یافته و در مواردی، شاعر کوشیده که از مفهوم زمینی عشق به ساحت عرفانی آن نزدیک شود؛ هرچند نوع نگاه عرفانی در این مجموعه، کاملا متمایز با بافت ایدئولوژیک آن در دفترهای نخستین امینپور است.
#امین_پور
#عشق
#شعر_انقلاب
@mmparvizan
🌿گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست...
🪐دورهمنشینی جوانان و اهالی شعر و ادب فارس
🟪خانه شعر و ادبیات خاتم
🔰مجال شعرخوانی، نقد آثار، گفت و گو و فراگیری
💐بزرگداشت جناب سعدی (علیه الرحمه)
📆دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
⏳ساعت ۱۶:۳۰
📝باارشاد:
دکتر محمد مرادی
📍مکان:
چهارراه حافظیه- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه زیرین- تالار گفتگو
🔼ورود برای عموم علاقهمندان به شعر و ادبیات، آزاد است!
| خانه شعر و ادبیات خاتم |
@khatam_shz
از ورق گردانی وضع جهان غافل مباش
صبح و شام این گلستان انقلاب رنگهاست
#بیدل_دهلوی
#غافل
#اصبحتان شاعرانه🌺🌺🌺🌺🌹
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۳ اردیبهشت جشن اردیبهشتگان
جشن راستی
واژه «اردیبهشت» در گاتها بهصورت «اَشَه» آمده است. «اشه» یا «اَشا» بهمعنی «راستی» و درستی، هنجار و سامان هستی، و یا نظم آفرینش است.
در اوستای نو، اردیبهشت بهصورت «اَشَهوَهیشتَ» بهمعنی «بهترین اَشَه» یا «بهترین راستی» یکی از امشاسپندان "فروزهای پاک و جاوید اهورامزدا" است که خاستگاهش خرد اهورایی است.
در گاهشماری ایرانی، دومین ماه سال و سومین روز هرماه بهنام «اَردیبهشت» است؛ از این روی در اردیبهشتروز "سومین روز" از اردیبهشتماه، بهفرخندگی این همنامی، جشن اَردیبهشتگان از جشنهای آتش برگزار میشود.
مسعود سعدسلمان، سراینده نامدارِ ایرانی، در دوازده قطعه، از ۱۲ ماه ایرانی و در سی قطعه، از نام روزهای ماه ایرانی یاد کرده است. چند بیت از این سرودهها درباره اردیبهشتماه و اردیبهشتروز، چنین است:
بهشت است گیتی ز اردیبهشت
حلال آمد ای مه، می اندر بهشت
بهشادی نشین هین و می خواه مِی
که بی مِی نشستنت زشت است زشت
***
اردیبهشت روز است، ای ماه دلستان
امروز چون بهشت برین است بوستان
زان باده که خرم ازو گشت عیش و عمر
زان باده که گردد ازو تازه طبع و جان
بر بنیان یک باور کهن، امشاسپند اردیبهشت نگاهبان گیاهان روی زمین است و بهیاری او بود که اهورامزدا هنگام آفرینش، گیاهان را برویانید. شاید بر این بنیان است که از اردیبهشتگان با نام دیگر «گلستان جشن» نیز نام بردهاند.
بر این پایه، آیینهای ویژه جشن اردیبهشتگان را چنین میتوان برشمرد:
گستردن خوان سبز بهنشانه زمین سبز و نهادن گلهای بهاری همچون مرزنگوش و یا گل سوری یا گل سرخ آتشی بر این خوان گسترده، افروختن آتش در آتشدان یا افروختن شمع و نهادن آتش فروزان بر خوان اردیبهشتگان، پوشیدن تنپوش سپید، نیایش فردی و همگانی و خواندن اردیبهشتیشت، شادمانی همگانی و گلگشت بهاری.
پختن و خوردن کالهجوش از دیرباز در بهار رایج بوده است.
✍ شاهین سپنتا
#برگی_از_تقویم_تاریخ
#جشن_اردیبهشتگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو زود میروی این ایستگاه جای تو نیست
به یاد زنده یاد دکتر قصیر امینپور
#محمدسعید_میرزایی
اطلاع رسانی ضعیف و مشخص نبودن چگونگی دعوت از شاعران و جا ماندن خیلی از شاعران خوب از کاروان این رقابت دوستانه
از ضعف های برنامه (( سرزمین شعر )) بود!
https://www.javanonline.ir/fa/news/1224302/%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B9%D8%B1
تمام مردان این شهر شاعرند !
باور کن !!
حالا یکی شعر می نویسد ،
یکی نشانی تمام گل فروشی ها را می داند ،
یکی از سر کار زنگ می زند ،
و یکی هم
لابلای خرید های روزانه
یک کرم مرطوب کننده دست می خرد !
تمام مردان این شهر شاعرند ،
و می دانند
زیباترین شعری که تاکنون
یک مرد سروده است ،
خنده یک زن است ...!
#مرتضی_شالی
#غزل
تو با دو دست کوچکت فرشتهی نجات من!
تبر زدی به ریشهی درخت مشکلات من...
تو حل شدی میان من... میان استکان من
که تلخی جهان من، شکر شود، نبات من!
طلوع شعر من تویی، غروب فکر من تویی
اذان و ذکر من تویی، حضور تو صلات من!
علائم حیاتیام! ملاک عمر من تویی
وصال تو تولدم، فراق تو وفات من!
نمیتپد تپشتپش، نمیکشم نفسنفس
نمیشود بدون تو، ادامهی حیات من
ازین همه زنانهات، حیای دخترانهات
غزل به غنچه میدهم که شعر من زکات من!
اگر میان بازیِ زمانه، یار باشیام
حریف کوت میشود، زمانه کیش و مات من!
شکوهِ مطلع غزل! تغزل قصیدهام!
ظرافتِ رباعیام! که عشق تو دوات من،
مسم اگر طلا شود، چکامه کیمیا شود
خوشا که سعدیات شوم، تو نیز «طیبات» من!
#محمد_محمدیرابع
۲۳ آذر ۱۴۰۱
💠پویش| بزرگ سپاس معلم
🔹محورهای پیشنهادی:
هویت معلم
هویت حقیقی معلم چیست؟
تاریخ مدرسه
تاثیر معلم در تاریخ مدرسه چگونه بوده است؟
تحول در آموزش و پرورش
نقش معلم در تحول آموزش و پرورش چگونه است؟
نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس
معلم در دفاع مقدس چگونه نقش آفرین کرد؟
نقش معلم در سرنوشت دانش آموز
چگونه یک معلم اثر اجتماعی دارد؟
📌قالب های اثــــر:
شعر، دل نوشتــه، روایت پژوهـی، خطاطی، یاداشت نویسی و توییت
عکس نوشته، پوستر، اینفوگرافیک و نقاشی
کلیپ مستند، موشن گرافیــک، انیمیشن، مصاحبــه تصویـــری و فیلـــم کوتــــاه
پادکست، مصاحبه صوتی، نماهنگ و سرود
📌بستـر دریافــــت:
در فضای مجازی به شماره 09937942964
⏰فرصت ارسال آثار:
از 2 تا 15 اردیبشهت ماه
ویژه معلمان، دانش آموزان و اولیا دانش آموزان
به نفرات برتر هر رشته، جوایز نفیس اهدا خواهد شد.
🔗منبع انتقال پیام👇
ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی
#پویش
#روز_معلم
#عصر_جهاد
🔻کانال "عصر جهاد" در فضای مجازی
🆔️https://eitaa.com/asr_jahad
🆔️https://ble.ir/asr_jahad
@khabarnameshaeranshiz
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران