eitaa logo
طب و منطق
310 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
هرکاه تاثیر در مادۀ نماید احداث می‌نماید و آن را می‌کرداند https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅دوم میل و خواهش طبیعت است بر تناول دوای و یا غذای که کیفیت آن را نداند بتقریب و یا بدون تقریب و آن را بیاشامد و بخورد باعث شفا و صحت او کردد مانند میل و خواهش و رغبت مستسقی مایوس العلاج بخوردن ملخ جوشانیده مملح و خریدن از ملخ فروش و خوردن و شفا یافتن از ان که در ماذریون در قرابادین کبیر مذکور شد و خوردن مجذوم مایوس العلاج شیرقی کردۀ افعی بی اطلاع و شفا یافتن و بعد از ان پی بردن اطبا بآن و حکایت آن مشهور است ✅ و در بیان بدو ترکیب تریاق فاروق حکایتی مؤید این در قرابادین کبیر نیز ذکر یافت https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅*و بدانکه* چون در بسیار است چنانچه حکیم استاد ابقراط اشاره بدان نموده ✅ زیرا که بسا است که بدون مراعات شرائط و یا غفلت موجب می‌کردد ✅بجهت آنکه می‌تواند بود که آن دوا از قتالۀ مطلقه باشد که بمجرد استعمال اندک آن کرداند ✅و لهذا اطبای ما تقدم نموده اند که که ارادۀ تجربۀ آن داشته باشند باید که پیش از تناول اولا ملاحظه و آن نمایند اکر بوی بسیار ناخوشی و یا طعم کریهی داشته باشد بدانند که آن دوا خالی از مضرتی نخواهد بود و باحتیاط تمام آن را استعمال نمایند و نیز اگر بسیاری از ان در طبیعت یابند البته آن را استعمال ننمایند بدون تجربه . https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ و باید که عند التجربه اولا به حیواناتی که امزجۀ آنها قریب بمزاج انسان باشد مانند و غیر آنکه خوراک آنها ادویۀ از و حیوانات سمی نباشد بخورانند و تا سه روز نزد خود نکاهدارند و طعام و شراب لائق باو بدهند و ✅ اگر مکرر چنین کنند بهتر است پس بانسان بتدریج از مقدار کم بزیاده رود و یا آنکه اولا باشخاص البنیه الطبع السن بافیون و و امثال آن و یا اولا به بحسب حکم شرع شریف بخورانند پس به دیگران. https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅هشتم آنکه به و در قلب باشد نزد احتیاج و ابتلا و تحیر و درماندکی باشد مثلا شخصی در امری و مرضی نرود بماند و نداند که چه تدبیر باید کرد و چه باید خورد از دوا و یا از غذا و یا خورانیدن بدیکری در ان حال در دل او در دهند که فلان تدبیر باید نمود و با فلان دوا و یا فلان غذا را مفردا و یا مرکبا بابن نحو باید استعمال نمود و چون بعمل آورد اثر آن چنانچه القا شده است ظاهر کردد و یا آنکه در همان حال بخواب رود و در بیند تدبیر آن را و چون بیدار شود و بعمل آورد همچنان بود که دیده پس در تفحص و دریافت آن افتد چنانچه این دو سه وجه از تاریخ الحکما ملا احمد تهتهی در ذکر بد و ظهور اطبا و ترکیب تریاق فاروق و پیدایش فادزهر و ماذریون و مومیائی در قرابادین مذکور شد https://eitaa.com/ghanoonfeteb
هفتم از وجوه تجربه آن است که باشاره و ارشاد انبیاء و اولیاء علیهم الصلوة و السلام باشد که اوشان به الهام و اطلاع و امر حق عز شانه فرموده باشند. 📖 مخزن_الادویه📖 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅یکی اتفاق است مثلا شخصی صاحب مرض و عارضه بجای وارد شود و یا آنکه از برای او دوای و غذای آورند و او و آورندۀ آن نداند کیفیت آن را و بخورد و باعث شفا و صحت او کردد پس آن شخص خود و یا آورنده و یا حکما و اطبا متفطن کشته در تجسس و تفحص و امتحان آن در آیند و کیفیت و خواص و مقدار شربت آن را معلوم نمایند https://eitaa.com/ghanoonfeteb
*و بدانکه* چون در بسیار است چنانچه حکیم استاد اشاره بدان نموده ✅ زیرا که بسا است که بدون مراعات شرائط و یا غفلت موجب می‌کردد بجهت آنکه می‌تواند بود که آن دوا از قتالۀ مطلقه باشد که بمجرد استعمال اندک آن هلاک کرداند ✅و لهذا اطبای ما تقدم وصیت نموده اند که دوای که ارادۀ تجربۀ آن داشته باشند باید که پیش از تناول اولا ملاحظه رائحه و طعم آن نمایند اکر بوی بسیار ناخوشی و یا طعم کریهی داشته باشد بدانند که آن دوا خالی از مضرتی نخواهد بود و باحتیاط تمام آن را استعمال نمایند و نیز اگر نفرت بسیاری از ان در طبیعت یابند البته آن را استعمال ننمایند بدون تجربه https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹اسم عربی ،آرد جمیع ماکولات است ✅ و بعرف اطبا مراد آنها است و لیکن باید که بحد اعتدال بریان نمایند که نه باشد نه و بعد از بریان نمودن یک مرتبه به آب کرم و یک مرتبه به آب سرد پس خشک کرده نمایند . ✅ و سویق جو و برنج و کندم جهت تسکین و و حاره و نافع است. https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅و گفته اند تا بسیار داعی نشود اسوقه(سویق ها ) را استعمال ننمایند ✅خصوص از اشیای که خالی از غایله و نیستند ✅ صغری : بعضی از سویق ها قابض و حابس هستند ✅ کبری : هر قابض و حابسی ، موجب قولنج ، هستند ✅ نتیجه : بعضی از سویق ها موجب قولنج هستند . https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅. پیامبر (ص) می‌فرمایند:  «لا أخاف على أمتي إلا اللبن فإن الشيطان بين الرغوة والضرع.» ✅یعنی «بر امت خود از چیزی نمی‌ترسم به جز شیر زیرا شیطان میان کف (روی شیر) و شیر قرار دارد.» ✅ این روایت اشاره دارد به احتمال آلوده بودن شیر و لزوم جوشاندن آن قبل از مصرف. https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅«كنت عند أبى - عبد الله (ع) فأتاه رجل من أصحابنا، فقال له: ✅ يولد لنا المولود فيكون منه و فقال: ما يمنعك من السويق؟! فانه يشد العظم وينبت اللحم.»🔹 ✅ یعنی «نزد امام صادق (ع) بودم و مردی از اصحاب نزد امام آمد و عرض کرد نوزاد برای ما متولد می‌شود ولی در او (معلولیت) و هست، امام فرمودند چرا سویق نمی‌خورید، زیرا سبب روییدن گوشت و تقویت استخوان است.»🔹 ✅صغری سویق گوشت می رویاند و استخوان محکم کند 🔹 ✅کبری هر چیزی گوشت می رویاند و استخوان محکم کند ، ضعف را می برد 🔹 ✅نتیجه سویق ، ضعف را می برد .🔹 https://eitaa.com/ghanoonfeteb