🔹و اعلم أنه : «كل ما غَزَّر المني،
فإنه يغزر في أكثر الأبدان اللبن»
🔹 مثل التودرين، و بزر الخشخاش، و ضرع الماعز، و الضأن و نحوه
✅هر چیزی منی را زیاد کند شیر را نیز در بیشتر بدن ها زیاد می کند .
👈مانند تودری ، تخم خشخاش ، شیر بز و گوسفند .
@noskheh_teb_sonnati
📚#القانون فی الطب
✅ صغری :
«بزر خشخاش زیاد کننده منی است»
✅ کبری :
«هر چیزی زیاد کننده منی باشد زیاد کننده شیر نیز هست»
✅ نتیجه :
«بزر خشخاش ، زیاد کننده شیر است .»
#زیاد_کننده_شیر_و_منی
#تلازم_بین_زیادشدن_شیر_و_زیادشدن_منی
@noskheh_teb_sonnati📚
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به ، پیروانشان در هر بیماری دوا میدانند .
🔹لکن برای هر بیماری دوا نداده اند
✅ پس همه بیماری ها در اسلام درمان نداشته است یا مصلحت نبوده است درمان شوند .
#درمان_با_روایت
#طب_اسلامی
#جایگاه_درمان_در_اسلام
🔹 بعضی بیماری ها در زمان معصومین بوده اند ، که بخاطر بیماری شان امده اند نزد امام و مساله ی شرعی مربوط به این بیماری را پرسیده اند
امام در جوابشان نفرموده اند که این بیماری درمانش فلان است .
بلکه فرموده اند حکم این بیماری این است . مثلا برای #سلس_البول فرموده اند : برای نماز همان یک وضو کافی است لازم نیست وسط نماز دوباره بروند وضو بگیرند .
امام در این بیماری ، راه درمان سلس البول را عرضه نکردند .
🔹عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَخَذَهُ تَقْطِیرٌ مِنْ قُرْحِهِ إِمَّا دَمٌ وَ إِمَّا غَیْرُهُ قَالَ فَلْیَضَعْ خَرِیطَةً وَ لْیَتَوَضَّأْ وَ لْیُصَلِّ
🔹 فَإِنَّمَا ذَلِکَ بَلَاءٌ ابْتُلِیَ بِهِ فَلَا یُعِیدَنَّ إِلَّا مِنَ الْحَدَثِ الَّذِی یُتَوَضَّأُ مِنْهُ
📚
@noskheh_teb_sonnati
[182] مسألة:
✅ استحمام از براى دفاع « دفع » بلغم مستحب است، به شرط آنكه معده از طعام ممتلى نباشد،
✅ در فقيه گفته: قال رسول اللّه (ص): « الداء ثلاثة و الدواء ثلاثة، فأمّا الداء: فالدم و المرّة و البلغم، فدواء الدم الحجامة، و دواء البلغم الحمام، و دواء المِرّة المشيّ »
#طب_و_فقه
📚#شارع النجاة في أحكام العبادات، ص: 380
🔹نويسنده: استرآبادى، #مير داماد، محمّد باقر حسينى
🔹تاريخ وفات مؤلف: 1041 ه ق
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ [عمده دردها و مرضها سه است]
✅ (و قال رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله الدّاء ثلاثة و الدّواء ثلاثة فامّا الدّاء فالدّم و المرّة و البلغم فدواء الدّم الحجامة و دواء البلغم الحمّام و دواء المرّة المشىّ)
✅و حضرت صلى اللّٰه عليه و آله فرمودند كه :
"عمده دردها و مرضها سه است و عمدۀ دوا نيز سه است اما درد پس از زيادتى خون و بلغم و مره است كه آن صفرا و سوداست پس دواء خون حجامتست، و دواء زيادتى بلغم حمامست كه به عرق دفع مىشود، و دواء صفرا و سودا جلابست و مسهل كه مىدواند اين كس را به بيت الخلا".
📚#لوامع صاحبقرانى، ج2، ص: 74
🔹 نويسنده: اصفهانى، #مجلسى اول، محمد تقى
🔹 تاريخ وفات مؤلف: 1070 ه ق
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ فصل اول [نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده]
🔹نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده خبر مىدهند كه از اين قرارند:
1- #تشنگى: تشنگى در حالى نشانى از سوء مزاج گرم معده دارد كه سوء مزاج گرم معده به آن شدت نرسيده باشد كه مايه نابود شدن نيروى بيمار گشته باشد.
2- #آروغ دودى.
3- آب دهن كه بوى گوشت و عرق بدهد.
4- دارنده معده از سرد و سردىبخش ها بياسايد و بهره بيند.
5- سوختن غذاى لطيف در معده، نوع غذايى كه اگر معده مزاج طبيعى داشت در معده نمىسوخت.
6- غذاى غليظ و پرمايه زودتر و سريعتر در معده هضم مىشود، زودتر و سريعتر از آنكه در معده طبيعى و معتدل مزاج هضم مىشد، باز مشروط به اينكه سوء مزاج گرم به حدّى از شدّت نرسيده باشد كه نيروهاى معده را از بين برده باشد و معده را از وظيفه خود عاجز كرده باشد.
7- زياد تشنه شدن و از بين رفتن اشتهاى خوراك در اكثر اوقات، و بهويژه اگر سوء مزاج گرم معده سوء مزاج گرم صفرايى شديد باشد- كه حتما اشتهاى غذا را به كلّى نابود مىكند- ليكن با وجود سوء مزاج گرم شديد صفرايى، هضم قوّت و قدرت خود را از دست نمىدهد، مگر اينكه حالت سوء مزاج گرم شديد صفرايى به اعلا درجه برسد و دستگاه گوارشى را ناتوان كرده باشد.
8- #تب دق كه همراه سوء مزاج گرم شديد معده ممكن است رخ دهد.
9- گاهى اتفاق افتد كه سوء مزاج گرم معده قبل از آنكه اشتهاى غذا را از بيمار سلب كند، احساس گرسنگى فوق العاده در بيمار برمىانگيزد؛ زيرا گرمايى كه از سوء مزاج ناشى مىشود، مواد داخل معده را تحليل مىبرد و از گزشى كه بر دهانه معده وارد مىآورد، مواد داخل معده به جنبش وادار مىشوند و براى گداختن و تحليل رفتن آمادگى مىيابند. گو اينكه گرماى سوء مزاج معده مواد را از معده مىمكد. در چنين حالت گرسنگى اگر غذا هرچه زودتر به معده نرسد، دارنده
معده غش مىكند و اگر كمى ديرتر باشد و غذا به معده نرسيد اشتهاى غذا اصلا از بين مىرود.
📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج4، ص: 40
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅فصل نهم علاج سوء مزاج گرم معده
🔹اگر معده سوء مزاج گرم دارد و التهاب كرده است، دارنده معده از داروهاى زير فايده بيند:
ماست، سركه، كشنيز، ماست خوب بند آمده از شير گاو مغز خيار، ماهى تازه صيد شده، كه در تسكين التهاب معده ويژگى دارد، آب سرد، ميوههاى سرد و سردىبخش، كاسنى، خيار چنبر خوردنى، هلو، از آن نوع هلو كه بسيار آبدار نيست كه هلوى بسيار آبدار به ماده صفرايى تبديل مىشود، كاهو، برنج، عدس، گشنيز سبز با سركه، كدو حلوايى، و امثال آن و اگر نياز بود #كافور و صندل و گل محمدى را هم همراه اين داروها تجويز كرده و با داروهاى نامبرده مخلوط كن.
قرصهاى ساخته از تباشير نيز خوب است؛ بهويژه اگر اختلاف مرارى (مدفوع زهرهآلوده)
موجود باشد، خلط مرارى، خلط سودايى، و خلط صفرايى در به وجود آوردن سوء مزاج گرم معده دست داشته باشند.
#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج4، ص: 51
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به
[الفصل العشرون: فى سلس البول و البول في الفراش ]
✅سلسل البول هو أن يخرج البول بلا إرادة و
🔹 سببه فرط برد المثانة و استرخاء العضلة المحيطة بها بسبب الرطوبة .
🔹و علامته: علامات سوء المزاج البارد على ما مرّ و بياض البول بلا حرقة.
✅صغری
هر گاه مثانه سرد شود عضله ی ان سست میگردد
✅کبری
هر گاه عضله ی مثانه سست گردد ادرار بی اختیار خارج گردد
🔹نتیجه
هر گاه مثانه سرد شود، ادرار بی اختیار خارج گردد
🔹و هرگاه حين دخول ( در حمام ) مراعات تدريج لازم دانستهاند در وقت خروج زياده بر آن تأكيد نمودهاند، بهر آن كه وقت خروج مسام مفتّح مىباشد و بدن نرم و قوى ضعيف، پس در اين حالت اگر رعايت تدريج خروج نكند و دفعةً برآيد آفت عظيم احداث كند.
✅ و در اينجا احوال #دلّاكان حمام بر خود #قياس نتوان كرد،
✅ بهر آن كه آنها را دخول و خروج حمام بلا توقف عادت شده است و آن ساقط الاعتبار است.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 335
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹انتباه [مقدم بودن تجربه بر قياس]
✅ بر طبيب واجب است كه پيوسته متأمل حال و مزاج معده باشد و هر شخصى را حسب #عادت وى تدبير نمايد و اينجا #تجربه را بر #قياس مقدم دارد، چه بعض ابدان و بعض امزجه را خواص مقرر شده كه قياس عقلى را در آن دخل نيست كما لا يخفى على المجرّبين.
#تقدم_تجربه_بر_قیاس
📚#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص:313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ قاعده در بيان آن كه بعض چيزها است كه تناول آن بعد بعض حالات منهى است
✅ بدان كه هرگاه رياضت متعبه كرده آيد يا غضب مفرط نموده يا هر چه مسخّن معده باشد جداً به عمل آورده، وى را از اغذيه هر چه سريع القبول است فساد را، چون ماهى و مانند آن نشايد داد، كه فساد يافته اخلاط را فاسد خواهد ساخت.
✅از اينجا است كه گفتهاند در اكل بطّيخ كه تناول او بايد كه بين الطعامين باشد، بهر آن كه اگر خرپزه در جوع شديد مستعمل گردد چون سريع الاستحاله است به فساد از قوت حرارت معده زود فاسد مىشود.
✅ و به دستور اگر معده بالطبع مفرط الحرارة بود آنجا هم تناول اين چنين اغذيه نشايد، همين سبب است كه در بعض امزجه حاره اغذيه غليظ زود گوارا مىباشد و اغذيه لطيفه به عكس، چنانچه عن قريب مفصل گفته آيد.
#مفرح القلوب
✅ صغری
ورزش خسته کننده و یا خشم ، مسخن معده است
✅ کبری
هر چیزی مسخن معده باشد بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
✅ نتیجه
ورزش خسته کننده و خشم ؛ بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
ادرس کانال
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅انتباه [در مرغوبيّت حلويات براى طبيعت]
اطبا در مرغوبيّت حلويات دليل آوردهاند به آن كه اگر كسى طعامى بخورد و عقب آن غذاى شيرين خورد و بعد اندك زمان قى كند لا محاله اين شيرين پس از غذاى سابق خواهد برآمد و اين نيست مگر بنا بر شوق طبيعت به سوى او
#دلیل_دوست_داشتن_شیرینی_جات
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند
🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر شده است و ليكن در اينجا آنچه ارتكاب او اكثرى است نموده مىآيد:
🔹بدانند كه اگرچه استكثار حلويات بالذات سدّه مىآرد اما تعقيب او مسدّدتر است لما مر.
و قيد استكثار از آن شده كه تناول قليلى از حلو بعد طعام باعث جودت انهضام او است به سبب اشتمال معده بر وى به رغبت تمام و لهذا شرب شربت قندى بعد طعام مجوز بل بهتر دانستهاند، همچنان شرب شراب بالاى طعام سُدّهآور است، بهر آن كه چون سريع النفوذ است، بالطبع قبل از آن كه طعام به هضم رسد نافذ مىگردد به جگر و از آن كه در معده چيزى از اجزاى غذا با وى مختلط شده آن نيز همراه او مىرود بنا بر خامى احداث سدّه مىكند، پس مُسدّد فى الحقيقت غذاى غير منهضمه است، نه شراب، اما چون مُبَدرِق مُسدّد شده وى را نيز بالعرض مسدّد توان گفت.
بالجمله سرعت و نفوذ شراب بالذات و سرعت نفوذ حلو بالقسر و هو جذب الأعضا.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 312📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb