و تو از منافع اين آفريدگان آگاه نمىگردى مگر اندكى كه بر اثر برخى از حوادث رخ مىنمايد. مثلا مردم هنگامى به فايده نوعى حلزون پى بردند كه رنگ قرمز را شناختند [داستان اين كشف اين گونه بود]:
هنگامى كه سگى در ساحل آب در گردش بود حلزونى را يافت. آن را خورد و خونش دهان او را رنگين كرد. [آنگاه كه دهان سگ را ديدند] مردم به زيبايى آن رنگ پى بردند و از آن به عنوان رنگ استفاده كردند و ديگر مواردى كه مردم گاه گاهى بر اثر بروز وقايعى به آنها پى مىبرند.
#دانش_بشری
#تعلیم_انسان
#حیوان
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش، ص116
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[حكمت و سود #فصلهاى چهارگانه سال]
آنگاه در بلند و پست بودن خورشيد براى بر پاى گشتن اين چهار زمان از سال و اسرار و مصالح نهفته در آنها انديشه كن.
در «زمستان» حرارت [و ثمر دهى] به درون درخت باز مىگردد از آنها ميوه پديد مىآيد. هوا متراكم مىگردد و از اين تراكم و فشار هوا و ابر و باران به هم مىرسد. بدن حيوان سخت و قوى مىگردد.
در «بهاران» همان مواد و حرارت [كه در درخت و گياه نهفته بود] حركت مىكند و موادى را كه در زمستان ساخته و متولد شده است پيدا مىسازد. گياه مىرويد و درختان شكوفه مىكنند. حيوانات نيز براى توليد نسل و جفتگيرى در هيجان مىافتند.
در «تابستان» هوا سخت گرم مىشود و ميوهها مىرسند، مواد زايد بدنها ترشح مىكنند. روى زمين مىخشكد و براى ساخت و ساز و كار آماده مىگردد.
در «پاييز» هوا صاف مىشود. بيماريها مرتفع مىگردند. بدنها سالم مىشوند. شب به درازا مىكشد و مىتوان در اين فرصت كارهايى كرد. هوا معتدل مىشود. نيز مصالح و حكمتهاى ديگرى هست كه ذكر آنها سخن را به درازا مىكشاند.
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش، ص119
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
ای چارده ساله قرةالعین
بالغ نظر علوم کونین
آن روز که هفت ساله بودی
چون گل به چمن حواله بودی
و اکنون که به چارده رسیدی
چون سرو بر اوج سرکشیدی
غافل منشین نه وقت بازیست
وقت هنر است و سرفرازیست
دانش طلب و بزرگی آموز
تا به نگرند روزت از روز
نام و نسبت به خردسالی است
نسل از شجر بزرگ خالی است
جایی که بزرگ بایدت بود
فرزندی من ندارت سود
چون شیر به خود سپهشکن باش
فرزند خصال خویشتن باش
دولتطلبی سبب نگهدار
با خلق خدا ادب نگهدار
آنجا که فسانهای سکالی
از ترس خدا مباش خالی
وان شغل طلب ز روی حالت
کز کرده نباشدت خجالت
گر دل دهی ای پسر بدین پند
از پند پدر شوی برومند
گرچه سر سروریت بینم
و آیین سخنوریت بینم
در شعر مپیچ و در فن او
چون اکذب اوست احسن او
زین فن مطلب بلند نامی
کان ختم شدهست بر نظامی
نظم ار چه به مرتبت بلند است
آن علم طلب که سودمند است
در جدول این خط قیاسی
میکوش به خویشتنشناسی
تشریح نهاد خود درآموز
کاین معرفتی است خاطر افروز
پیغمبر گفت علم علمان
علم الادیان و علم الابدان
در ناف دو علم بوی طیب است
وان هر دو فقیه یا طبیب است
میباش طبیب عیسوی هش
اما نه طبیب آدمی کش
میباش فقیه طاعت اندوز
اما نه فقیه حیلت آموز
گر هر دو شوی بلند گردی
پیش همه ارجمند گردی
صاحب طرفین عهد باشی
صاحب طرف دو مهد باشی
میکوش به هر ورق که خوانی
کان دانش را تمام دانی
پالان گریی به غایت خود
بهتر ز کلاهدوزی بد
گفتن ز من از تو کار بستن
بی کار نمیتوان نشستن
با این که سخن به لطف آب است
کم گفتن هر سخن صواب است
آب ار چه همه زلال خیزد
از خوردن پر ملال خیزد
کم گوی و گزیده گوی چون در
تا ز اندک تو جهان شود پر
لاف از سخن چو در توان زد
آن خشت بود که پر توان زد
مرواریدی کز اصل پاکست
آرایش بخش آب و خاکست
تا هست درست گنج و کانهاست
چون خرد شود دوای جانهاست
یک دسته گل دماغ پرور
از خرمن صد گیاه بهتر
گر باشد صد ستاره در پیش
تعظیم یک آفتاب ازو بیش
گرچه همه کوکبی به تاب است
افروختگی در آفتاب است
#نظامی_گنجوی
اين حقيقت را اين گونه درياب كه گاه مردم شىء ظريف و ارزشمندى مىسازند. اين شىء ظريف، تنها هنگامى از اين ارج و نفاست برخوردار است كه اندك و #كمياب باشد، ولى آنگاه كه به طور گسترده در دسترس مردم قرار گيرد نزد آنان از ارزش مىافتد و قيمت آن كاسته مىشود. خلاصه، ارزش و نفيس بودن هر چيزى در كميابى و نبود آن است.
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،141
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
اينك در حكمت و تدبير اين امر بنگر. خداى جلّ و علا مىخواهد كه بندگانش قدرى از قدرتش و گستردگى خزائنش را دريابند و بدانند كه اگر خداى بخواهد، كوههايى از نقره بديشان مىدهد و ليكن صلاح و مصلحت آنان در اين نيست؛ زيرا چنان كه اشاره شد- اگر چنين چيزى واقعيت يابد ارزش جواهر نابود مىشود و سودمند نخواهد بود.
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،141
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
كسى كه معادن را بسيار عميق نمايد و سخت فرو برد به درهاى عظيم مىرسد كه آبى فراوان در آن جارى است و او به ژرفاى آب نتواند رسيد و از آن عبور نتواند كرد. در پشت آن، كوههايى از نقره نهفته است.
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،141
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
اى مفضّل! در معادن كه از آنها جواهرى چون: گچ، آهك، زرنيخ، مردار سنگ، سنگ سرمه، جيوه، مس، سرب، نقره، طلا، زبرجد، ياقوت، زمرّد و انواع سنگها استخراج مىشود نظاره كن.
همچنين قير، موميا، گوگرد، نفت و ديگر چيزهايى كه مردم با آنها رفع نياز مىكنند و از آنها استفاده مىنمايند.
آيا بر هيچ عاقل و خردمندى پوشيده است كه تمام اين ذخاير براى آدمى در زمين ذخيره شده تا در وقت نياز از آنها استخراج كند و استفاده نمايد؟
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،141
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
آنگاه مردم نتوانستند مطابق حرص و طمع خود به پيش از آنكه بايد، دست يابند و چارهانديشى و تلاششان براى ساختن جواهرات ثمر نداد [و به دانش كيميا دست نيافتند]؛ زيرا اگر با حرص، طمع و تلاش خود موفق گردند، بىترديد به طور گسترده ساخته و استخراج خواهند كرد و همه جا از آنها پر مىشود. طلا و نقره آنقدر افزايش مىيابد كه ارزش آنها نزد مردم، سخت كاسته مىشود و از چشم مردم مىافتند. بدين ترتيب نقش اساسى و فايده آنها در خريد و فروش و ديگر معاملات از ميان مىرفت.
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،140
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#ويژگيهاى_گياهان دارويى]
در گياهان دارويى و اينكه هر كدام در تهيه دارويى خاص به كار مىروند بينديش: يكى مانند «#شاه تره» در عروق، اعماق و مفاصل بدن فرو مىرود و مواد زايد و سنگين را دفع مىكند، يكى ديگر چون: «#أفتيمون» مواد سودايى را از بدن مىكشد، ديگرى چون «#سكبينه» ورمها و همانند آنها را بر مىدارد و ...
چه كسى اين مصالح را در اين آفريدهها آفريده است؟ و چه كسى مردم را نسبت به آنها آگاه كرد جز آنكه آنها را پديد آورد؟ و چنان كه برخى پنداشتهاند، كجا مىتوان تصادفى و اتفاقى به اين ويژگيها پى برد؟❓
در واقع با #ذهن و انديشه و ذكاوت و تجربهآموزىاى كه به انسان عنايت شده او مىتواند به آنها پى ببرد.
حيوانات چگونه از برخى از ويژگيهاى درمانى گياهان آگاهند و برخى از درندگان، زخم خود را با گياهى دارويى درمان مىكنند و پرندهاى با حقنه كردن، يبوست خود را درمان مىنمايد و ديگر موارد [ى كه حيوانات از گياهان دارويى استفاده مىكنند]
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،140
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بدان كه منزلت و مكانت هر چيزى به حسب قيمت آن نيست. بلكه اين دو، دو قيمت متفاوتند كه در دو بازار به كار مىآيند، چه بسا چيزى در بازار كاسب بىارزش و كم فايده باشد ولى در ميدان دانش، ارزشمند و بلكه نفيس باشد.
پس به خاطر كم قيمتى، چيزى را بىاعتبار مشمار.
اگر شيفتگان و طالبان دانش كيميا به خواص عذره و مدفوع پى مىبردند آن را با قيمتى گران و با بيشترين قيمت ها مىخريدند.
#ارزش_هر_چیز
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،150
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
از اينكه در صغير و كبير و ريز و درشت و با ارزش و بىارزش آفرينش مصالح فراوان نهفته شده درس عبرت بگير. پستترين آنها #عذره انسان و #سرگين حيوان است كه #كثافت و نجاست در آن گرد آمده ولى براى #كشتزارها و سبزيها از چنان ارزشى برخوردار است كه چيزى جاى آن را نمىگيرد.
تا جايى كه هيچ گياهى از آنچنان رشد و نموى برخوردار نمىشود مگر با چيزى كه از مردم دفع مىشود و هيچ گاه به آن نزديك نمىشوند.
#ارزش_هر_چیز
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،150
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
ملحدان و اصحاب مانى حكمت سختيها و بلاهايى را كه بر مردم وارد مىشود انكار مىكنند.
آنان مىگويند: اگر جهان هستى آفرينشگر با رأفت و مهربانى داشت، چرا اين بلاها و مصيبتها در آن پديد مىآيد؟
آنان چنين مىخواهند كه انسان در اين دنيا نبايد هيچ دشوارى و بلايى بچشد. او بايد همواره خوش باشد.
در حالى كه اگر انسان اين گونه باشد، #استكبار، #سرمستى و #راحتى، او را به #فساد در دين و دنيا مىكشانند.
چنان كه بسيارى از رفاهطلبان و كسانى كه در امن و آسايش رشد مىكنند در اين فسادها سقوط مىكنند.
اينان گاه حتى فراموش مىكنند كه انسان هستند، پروردگار و سرپرستى دارند، زيانى به آنان خواهد رسيد، ناخواستهاى برايشان واقع مىشود، بايد ضعيفان را يارى كنند، #فقيران را كمك رسانند، بر #مبتلايان و #گرفتار آمدگان رحم كنند و براى ناتوانان و #بيچارگان دل بسوزانند. امّا هنگامى كه انسان در سختي هايى گرفتار آمد و طعم تلخ آنها را چشيد، موعظه مىشود و چشم خود را در برابر آنچه بيش از اين نمىدانست و از آنها در غفلت بود مىگشايد و به بسيارى از وظايف خود آگاه مىشود و به آنها مىپردازد.
#حکمت_بلاها
#توحيد_مفضل_شگفتي_هاى_آفرينش،150
https://eitaa.com/ghanoonfeteb