25_Jalase-22.mp3
11.37M
#صوت_خلاصه جلسه بیست و دوم
💠 تعهد ایمان به نبوت
[ #کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن]
📻 #استادسیدعلی_خامنهای مدظله العالی
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
1_495689980.pdf
180.6K
💠 فایل pdf جلسه بیست و دوم
🏷 "مسئولیتی که انسان معتقد به نبوتِ نبی بر دوش میگیرد عبارت است از دنبالهگیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بارِ نبی."
#امام_خامنه_ای مدظله العالی
⚜ تعهد رسالت، ساختن یک دنیایی به شکلیست که اسلام گفته است این تعهد رسالت است. رسول که میآید، میآید تا جهانی را با قوارهای که اسلام پیشنهاد میکند بسازد. پیغمبر برای این مبعوث میشود تا شکل زندگی و نظام زندگی انسانها را به صورتی که خدا میگوید درست کند. اگر شما در زمان خودتان دیدید که بشریت با شکل خدا فرموده زندگی نمیکند، دیدید که انسانیت از داشتن یک جامعه الهی محروم است، دیدید که مکتبهای گوناگون دارند بشریت را به این سو و آن سو میکشند و اسلام برای گوشه مغز و گوشه دل انسانها باقی مانده و بس؛ وظیفه شما و تعهد شما بر اساس شهادتی که به رسالت پیغمبر میدهید این است که بکوشید تا دنیا را به شکل اسلام فرموده در بیاورید، این مسئولیت و تعهد نبوت است.
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
حکمت های مکتب رئیسی (1).mp3
19.06M
💠 بسیار مهم در مورد
جایگزین #شهید_رئیسی
🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امواتتون شب و روز #جمعه منتظرن
🔷 چه کنیم برای پدر و مادر؟!
✅ اگر پدر و مادر در قید حیات نیستند، دو تا کار انجام بدید:
1⃣ بعد از هر نماز برای اونها دعا کنید؛ دعا کنید تا خداوند خودشون و کسانی رو که بر اونها حق دارن، ببخشه!
❌ بهترین دعایی که میتونید به این منظور توی قنوت داشته باشید، اینه:
🤲 «اللهم اغفِر لَنا وَ لِوالِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقُّه عَلیهم و علینا و لِمَن اَوصانا بِالدُّعاء»
💡ترجمه : «خدایا! گناهان خودم و پدر و مادرم را ببخش؛ و همچنین گناهان تمام حق داران خودم و پدر و مادرم و تمام کسانی که از من التماس دعا داشته اند».
2⃣ هر روز نیّت کنید که پدر و مادر، حق داران خودتان و حق داران پدر و مادرتان در تمام کارهای خیری که از شما سر می زند، سهیم باشند.
❗️هیچ نترسید، چون از ثواب خودتون چیزی کم نمیشه؛ مثل ورقهای که کپی میکنید، اصلش توی پرونده خودتونه و کپیش میره توی نامه اعمال اونها.
3⃣ طبق روایات، حداقل کاری که میتونید بکنید، اینه که کاری نکنید که به پدر و مادرتون فحش و ناسزا بدن؛ چون هر کی کار خیری از شما ببینه، میگه خدا پدر و مادرت رو رحمت کنه و هر کسی هم شرّی از کسی ببینه، میگه خدا پدرشو لعنت کنه!
⚠️زبان حال بعضی پدر و مادرها:
فرزندم! مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان!
🍋 توی روایات هست که گاهی پدر و مادر توی دنیا از آدم راضی هستن، ولی بعد از مرگ کاری میکنید که از شما ناراضی میشن؛ گاهی برعکس، یعنی توی دنیا ناراضی بودن، ولی بعد از مرگ به یادشون هستید و خیرات می فرستید و از شما راضی میشن. [اصول کافی]
#صلوات
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از 📚📖 مطالعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️پنجشنبه است؛ ياد کنیم از درگذشتگان ...
┈┄┅═•••═┅┄┈
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
┈┄┅═•••═┅┄┈
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
┈┄┅═•••═┅┄┈
🤲 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
┈┄┅═•••═┅┄┈
🖤 همه در گذشتگان
را یاد ڪنیم با دادن خیرات
و یا فاتحه و صلواتی
┈┄┅═•••═┅┄┈
🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#اللهم_صلّ_علی_محمد_و_آل_محمد
#صلوات | #شب_جمعه
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
سفر پر ماجرا 19.mp3
8.85M
#سفر_پرماجرا ۱۹
🎙️ #استاد_شجاعی
👈 افکار تو،
👈 رفتــار تو،
👈 ارتباطات تو،
👈 و انتخابهای تو،
🔄 در حال شکل دهی
به ساختار زندگی تو در #برزخ هستند.
بیشتر مراقبشون باش
@ostad_shojae
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▬
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ آثار عجیب قرائت سوره واقعه در #شب_جمعه
✅ تلاوت #سوره_واقعه در هر شب جمعه، باید بشه جزء فرهنگ های هر خانواده ...
🎧 بشنویم ...
https://eitaa.com/Nafaahat/9958
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😵💫 حیرت انگیز نیست؟
اطلاع آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی از فلسفه و اندیشه سیاسی غرب
📚 این تنها یک بخش کوچک از کتابخانه رهبر انقلاب است👆
┅───────────
🤲#اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ | اولین واکنش حاج #میثم_مطیعی به حواشی شعر صف اول و برخورد شهید #سید_ابراهیم_رئیسی با وی
❤️ #رئیسی عزیز
🦋 خادم الرضا علیه السلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📚📖 مطالعه
#خطبه_اول | ۷ ثُمَّ اَنْشَأ سُبْحانَهُ ریحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّها وَ أدامَ مُرَبَّها وَ أعْصَفَ مَجْ
#خطبه_اول | ۸
ثُمَّ فَتَقَ ما بَیْنَ السَّمواتِ الْعُلا فَمَلأهُنَّ اَطْواراً مِنْ مَلائِکَتِهِ،
مِنْهُمْ سُجُود لا یَرْکَعُونَ،
وَ رُکُوع لا یَنْتَصِبُونَ،
وَ صافُّونَ لا یَتَزایَلُونَ،
وَ مُسَبِّحُونَ لا یَسْأمُونَ،
لا یَغْشاهُمْ نَوْمُ الْعُیُونِ،
وَ لا سَهْوُ الْعُقُولِ،
وَ لا فَتْرَةُ الاَبْدانِ،
وَ لا غَفْلَةُ النِّسْیانِ،
وَ مِنْهُمْ اُمَناءُ عَلى وَحْیِهِ،
وَ اَلْسِنَة اِلى رُسُلِهِ،
وَ مُخْتَلِفُونَ بِقَضائِهِ وَ اَمْرِهِ،
وَ مِنْهُمُ الْحَفَظَةُ لِعِبادِهِ وَ السَّدَنَةُ لاَبْوابِ جِنانِهِ،
وَ مِنْهُمُ الثّابِتَةُ فِى الاَرَضینَ السُّفلى اَقْدامُهُمْ،
وَ المارِقَةُ مِنَ السَّماءِ الْعُلْیا اَعْناقُهُمْ،
وَ الْخارِجَةُ مِنَ الاَقْطارِ اَرْکانُهُمْ،
وَ الْمُناسِبَةُ لِقَوائِمِ الْعَرْش اَکْتافُهُمْ ناکِسَة دُونَهُ اَبْصارُهُمْ مُتَلَفِّعُونَ تَحْتَهُ بِاَجْنِحَتِهِمْ،
مَضْرُوبَة بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ الْعِزَّةِ وَ اَسْتارُ الْقُدْرَةِ،
لا یَتَوَهَّمُونَ رَبَّهُمْ بِالتَّصْویرِ،
وَ لا یُجْرُونَ عَلَیْهِ صِفَاتِ الْمَصْنُوعینَ،
وَ لا یَحُدُّونَهُ بِالاَماکِنِ،
وَ لا یُشیرُونَ اِلَیْهِ بِالنَّظائِرِ.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
سپس آسمانهاى بلند را از هم گشود و آنها را مملوّ از فرشتگان مختلف ساخت.
گروهى از آنان هميشه در سجودند و رکوع ندارند،
و گروهى در رکوعند و قيام نمى کنند،
و گروهى در صفوفى که هرگز از هم جدا نمى شود قرار دارند و همواره تسبيح مى گويند و خسته نمى شوند.
هيچ گاه خواب چشمان آنها را فرو نمى گيرد و عقلشان گرفتار سهو و خطا نمى شود،
بدن آنها به سُستى نمى گرايد و غفلت نسيان، بر آنان عارض نمى شود.
گروهى از آنان امناى وحى او و زبان او به سوى پيامبرانند و پيوسته براى رساندن حکم و فرمانش در رفت و آمدند،
و جمعى ديگر حافظان بندگان اويند و دربانان بهشتش.
بعضى از آنها پاهايشان در طبقات پايين زمين ثابت و گردن هايشان از آسمان بالا، گذشته و ارکان وجودشان از اقطار جهان، بيرون رفته و شانه هاى آنها براى حفظ پايه هاى عرش خدا آماده است و در برابر عرش او چشمهاى خود را پايين افکنده، در زير آن بالهاى خود را به خود پيچيده اند.
در ميان آنها و کسانى که در مراتب پايين تر قرار دارند، حجابهاى عزّت و پرده هاى قدرت فاصله افکنده است. (آنها چنان در معرفت الهى پيش رفته اند که) هرگز پروردگار خود را در وهم و ذهن خود تصوير نمى کنند و صفات مخلوقان را براى او قائل نمى شوند.
هرگز او را در مکانى محدود نمى سازند و با نظاير و امثال به او اشاره نمى کنند.
┅───────────
مطالعه شرح این فراز ؛
https://eitaa.com/ghararemotalee/9211
—— ⃟ ————————
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
در عالم فرشتگان به دنبال بحثى که در بخشهاى گذشته از این خطبه درباره آفرینش آسمانها و چگونگى پیدایش جهان آمده بود، امام(علیه السلام) در این بخش به سراغ آفرینش موجودات آسمان و فرشتگان عالم بالا مى رود و در عبارات کوتاه و گویایى از اصناف فرشتگان و صفات و ویژگیهاى آنان و برنامه و اعمالشان سخن مى گوید و نیز از عظمت ساختمان وجود آنان و بالا بودن سطح معرفتشان بحث مى کند و در واقع این بخش مربوط به معرفى فرشتگان در ابعاد مختلف است که مى فرماید: «سپس خداوند میان آسمانهاى بلند را از هم گشود» (ثُمَّ فَتَقَ ما بَینَ السَّمواتِ الْعُلا).(۱) از این تعبیر به خوبى استفاده مى شود که در میان آسمانها فاصله هایى وجود دارد که در آغاز به هم پیوسته بودند و سپس از هم باز شدند و این درست بر خلاف چیزى است که هیأت «بطلمیوس» مى گفت که آسمانها، همچون طبقات پوست پیاز روى هم قرار گرفته اند و هیچ فاصله اى در میان آنها نیست.
سپس امام(علیه السلام) مى افزاید: «خداوند این فاصله ها را مملو از انواع فرشتگان ساخت» (فَمَلأهُنَّ اَطْواراً(۱) مِنْ مَلائِکَتِهِ).(۲) در خطبه «اشباح» (خطبه ۹۱) نیز مى خوانیم: «وَ مَلاَ بِهِمْ فُرُجَ فِجاجِها وَ حَشا بِهِمْ فُتُوقَ اَجْوائِها; به وسیله آنها (فرشتگان) تمام فاصله هاى آسمانها را پر کرد و فاصله جوّشان را از آنان مالامال ساخت».
در جمله دیگرى از همان خطبه مى خوانیم: «وَ لَیْسَ فِى اَطْباقِ السَّماءِ مَوْضِعُ اِهاب اِلاّ وَ عَلَیْهِ مَلَک ساجِد اَوْ ساع حافِد; در تمام آسمانها به اندازه جاى پوست چهارپایى نتوان یافت، جز این که فرشته اى بر آن به سجده اُفتاده یا تلاشگرى سریع، مشغول کار است».
آن گاه به میان اقسام و اصناف، یا به تعبیر دیگر اطوار فرشتگان پرداخته آنها را به چهار گروه تقسیم مى فرماید: نخست به فرشتگانى که کارشان عبادت است اشاره مى کند و آنها را نیز به چند گروه تقسیم مى کند: «گروهى که پیوسته در حال سجده اند و رکوع نمى کنند» (مِنْهُمْ سُجُود(۳) لا یَرْکَعُونَ).
«و گروهى که همواره در رکوعند و قیام نمى کنند» (وَ رُکُوع لا یَنْتَصِبُونَ).
«و گروهى که پیوسته در حال قیامند و هرگز از این حالت جدا نمى شوند» (وَصافُّونَ(۴) لا یَتَزایَلُونَ).
بعضى «صافّون» را در این جا به معناى «صف کشیده براى عبادت» گرفته اند و برخى به معناى بال و پرها در آسمان گشوده (به قرینه تعبیرى که در قرآن در مورد پرندگان آمده است که مى فرماید: «اَوَلَمْ یَرَوْا اِلَى الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صافّات;آیا آنها پرندگان را در بالاى سر خود ندیدند که بالهاى خود را گشوده اند»).(۵) این احتمال نیز وجود دارد که منظور، ایستادن در صفوف منظّم و آماده اطاعت فرمان و انجام اوامر بودن است.
ولى احتمال اوّل با جمله هاى قبل و بعد، تناسب بیشترى دارد، در واقع همان گونه که عبادتهاى ما داراى سه حالت عمده است قیام و رکوع و سجود، آنها نیز هر گروهى غرق در یکى از این سه عبادتند.
تعبیر به «صافّون» یا اشاره به صفوف منظّم ملائکه است و یا قیام منظم هر کدام.
درست همان گونه که در خطبه همّام درباره متّقین آمده است که مى فرماید: «شبها برپا ایستاده اند و پاهاى خود را در کنار هم قرار داده اند و مشغول قرائت قرآن هستند» (اَمَّا اللَّیْلَ فَصافُّونَ اَقْدامَهُمْ تالینَ لاَجْزاءِ الْقُرآنِ).(۶) «و گروه دیگرى که پیوسته در حال تسبیح خدا هستند و هرگز خسته نمى شوند» (وَ مُسَبِّحُونَ لا یَسْأمُون).
ظاهر این جمله این است که آنها گروه دیگرى غیر از سه گروهى که در سجود و رکوع و قیامند، مى باشند (هر چند بعضى از مفسّران نهج البلاغه احتمال داده اند که تسبیح کنندگان، همان گروه هاى قبل هستند و از بعضى از روایات مى توان کلام آنها را تأیید کرد.
زیرا در روایتى آمده است که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)سؤال کردند نماز ملائکه چگونه است؟ پیامبر سخنى نگفت تا این که جبرئیل نازل شد و به حضرت گفت: «أنَّ اَهْلَ السَّماءِ الدُّنْیا سُجُود اِلى یَومِ الْقِیامَةِ یَقُولُونَ سُبْحانَ ذِى الْمُلْکِ وَ الْمَلَکُوتِ وَ اَهْلُ السَّماءِ الثّانِیَةِ رُکُوع اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ یَقُولُونَ سُبْحانَ ذِى الْعِزَّةِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلُ السَّماءِ الثّالِثَةِ قِیام اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ یَقُولُونَ سُبْحانَ الْحَىِّ الَّذى لایَمُوتُ; اهل آسمان اوّل تا روز قیامت در سجده اند و پیوسته مى گویند پاک و منزّه است کسى که صاحب ملک و ملکوت است و اهل آسمان دوّم تا روز قیامت همواره در رکوعند و مى گویند پاک و منزّه است خدایى که صاحب عزّت و جبروت است و اهل آسمان سوّم پیوسته تا قیامت در حال قیامند و مى گویند پاک و منزّه است خداوندى که زنده است و نمى میرد»).(۷) در این که آیا منظور از سجود و رکوع و قیام، اعمالى همچون سجود و رکوع و قیام ماست یا اشاره به مراحل خضوع و عبادت فرشتگان بر حسب مراتب و مقامات آنها، گفتگوست.
اگر فرشتگان را داراى جسم (جسم لطیف) بدانیم و صاحب دست و پا و صورت و پیشانى، معناى اوّل مناسب تر است و اگر جسمى براى آنها قائل نباشیم، یا آنها را داراى جسم بدانیم، نه جسمى همانند ما، معناى دوّم مناسب تر خواهد بود.
(در بحث نکات در این زمینه سخن خواهیم گفت.) به هر حال کار این مجموعه، همگى عبادت و تسبیح و تقدیس خداوند بزرگ است گویى غیر از آن، کارى ندارند و جز به عبادت عشق نمىورزند.
در واقع آنها از نشانه هاى عظمت خداوند و بزرگى مقام او و عدم نیاز او به عبادت عبادت کنندگان مى باشند و به تعبیر دیگر فلسفه خلقت آنان احتمالا آن است که انسانها به عبادت خویش مغرور نشوند و بدانند که اگر به فرض محال او نیاز به عبادت مى داشت، فرشتگان عالم بالا در همه جا مشغول عبادتند تا بندگان زمینى تصوّر نکنند عبادت کردن یا نکردن آنها اثرى در کبریایى او مى گذارد و اگر جملگى آنها کافر گردند بر دامن کبریاى او گردى نمى نشیند: «اِنْ تَکْفُرُوا فَاِنَّ الله غَنیّ عَنْکُمْ».(۸) سپس به اوصاف این مجموعه از فرشتگان پرداخته، مى فرماید: «نه خواب چشمان، آنها را مى پوشاند و نه عقل آنها گرفتار سهو و خطا مى شود، نه بدن آنها سستى مى گیرد و نه غفلت نسیان بر آنان عارض مى گردد» (لا یَغْشاهُمْ نَوْمُ الْعُیُونِ وَلا سَهْوُ الْعُقُولِ وَلا فَتْرَةُ الاَبْدانِ وَلا غَفْلَة النِّسْیانِ).
به عکس انسانها که اگر برنامه عبادتى را تکرار کنند، به طور تدریجى گرفتار این حالات مى شوند، کم کم خواب چشمانشان را فرا مى گیرد، بدن سست مى شود و سهو و نسیان عارض مى گردد.
ولى ملائکه عبادت کننده، هرگز گرفتار این حالات نمى شوند.
آنها چنان عاشق عبادت و غرق مناجات و تسبیحند که هرگز خواب و غفلت و فتورى به آنها دست نمى دهد.
به تعبیر دیگر کوتاهى در انجام این وظیفه مهم از امورى سرچشمه مى گیرد که هیچ یک از آنها در این فرشتگان نیست.
گاه منشأ آن خستگى است، گاه خوابِ چشمها، گاه سهوِ عقلها، گاه سستى بدن و گاه غفلت و نسیان و چون هیچ یک از این امور در آنها نیست، هرگز در عبادت پروردگار کندى نمىورزند.
* * *