eitaa logo
حمیدرضا غریب رضا
2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
451 ویدیو
24 فایل
🟢 شعارما: #گفتگوی_دینی راهکار عملی تحقق #وحدت_اسلامی 🤝مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت 🕌باکمال افتخار مبلّغ هستم (بهترین گفتمان هستی) 🌄وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ @gharibreza
مشاهده در ایتا
دانلود
گام دوم انقلاب و نقشه راه فعالان فرهنگی بین الملل وحدت اسلامي يك اعتقاد است، نه يك تاكتيك/ عناصر گفتماني اسلام ناب غریب‌رضا: می‌توان با استفاده از مکتب اهل‌بیت مشکلات اقتصادی و بحران‌های مختلف را حل کرد به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی وحدت در میان دانشجویان بخش بین‌الملل چهارمین دورۀ آموزشی اسلام ناب گفت: جمهوری اسلامی تجربۀ بدیعی است که نمونۀ قبلی در تاریخ ندارد. ما باید کارزار را از سربازی جنگ نرم در عرصۀ بین‌المللی آغاز کنیم. پنجه در پنجۀ دشمنانمان در عرصۀ بین‌الملل بیاندازیم و به‌تدریج قوی شویم تا به مرتبۀ افسری جنگ نرم در عرصۀ بین‌الملل برسیم. متن سخنرانی در لینک زیر : http://www.gharibreza.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=175092&CategoryID=5099 @gharibreza1
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ چه را آزاد کنند یا نه؛ چه سلسله جنبان جنبش در درمان شود یا ، راه روشن در آفریقا زنده خواهد ماند. برای آزادی و سلامتی رهبر اسلامی نیجریه دعا و مجاهده کنیم. ------------------------------------------------------ وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ و سواء استشهد أم أطلقوا سراحه فإنّ مسيرة المقاومة الملهمة من مدرسة منتصرة و ستبقى حية مستمرة في https://twitter.com/gharibreza1/status/1155726045833814017
في ذكرى تكريم السهروردي: نحو عقلنة الخطاب الديني… بقلم: غريب رضا معاناة السهروردي و سوريا بين الماضي و الحاضر و ما أشبه الليل بالبارحة فهناك شبه كبير بين معاناة السهروردي بالأمس الذي قتل بعد تكفيره و ما عاناه اليوم أهل سوريا و حلب بوجه خاص من التكفيريين الذين أهلكوا الحرث و النسل و دمّروا سوريا الحضارة… للسهروردي و مزاره روعة يفوح منه عبق إيران و تراثه الفذ و تجربته العلمية من القواسم المشتركة الحضارية بين إيران و سوريا و يمكننا اليوم الرهان عليه لفتح آفاق فكرية جديدة. إقرا نص المقال كاملاً في الرابط التالي: http://syriran.com/?p=4931 @gharibreza1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ربّ داعية تعجبك خطابته أو قرآئته في الصلاة وتراه أسد مذهبك أو طائفتك لكن يشهد الله على ما في قلبه فاجعله في ميزان ! ما هي مواقفه تجاه أشد الناس عداوة للذين آمنوا؟ فإذا كفّر و جنّدك لمحاربتهم تاركاً جهاد فاعلم أنّه رجل و https://twitter.com/gharibreza1/status/1159113382819246080
بسم الله الرحمن الرحیم نگاهی انتقادی به شیوه خواندن دعای عرفه: اهل بیت(ع) چگونه دعا می‌خواندند؟ دعای عرفه یا مقتل حسینی؟! توسل پشتوانه ایمان و دعاست، امّا... بدون شک توسل شاهراه ارتباط با خداست و پشتوانه قوی ایمان است و باز، شکی نیست که یکی از اعمال روایت شده در روز عرفه، زیارت امام حسین علیه السلام است؛ اما آیا روضه خوانی در متن دعای عرفه نیز مستحب است یا برای آن روایت داریم؟ چرا با گریزهای فراوان و طولانی در مقاطع مختلف دعا، در عباراتی که در سیاق شکر خدا، طاعت، توبه، انابه و خشوع و ... است بدون توجه به مقصد انشا کننده اصلی دعا یعنی شخص ابا عبدالله الحسین عبارتها را به هر بهانه‌ای تاویل به روضه خوانی می‌کنیم؟ یادداشت کامل را در لینک زیر مطالعه بفرمایید. مشتاق شنیدن نقد و نظرات شما هستم. http://www.gharibreza.com/Portal/Cultcure/Persian/CategoryID/5050/CaseID/175114/71243.aspx @gharibreza1
💢 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید #باسواد باشید، باید #درس_بخوانید، باید ملّا باشید. 💢 درس را #جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی #اثرگذار باشید. باید درس خواند. 💢 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها #نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید. درس را #جدّی بگیرید. 📚 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران 96/06/06 @soda96
✔️روایت نماینده آیت الله سبحانی از مواجهه با نواندیشان/ واکنش مقام معظم رهبری به ترجمه «فلسفه دین جان هیک» در حوزه 🔸پرونده نواندیشی در حوزه (5) 🖊دکتر محمد محمدرضایی در گفتگو با مباحثات 🔹از سی و چند سال پیش – حدود سال ۱۳۷۰- بستری در دفتر تبلیغات حوزه علمیه فراهم شد و شاید ما اولین مرکز پژوهشی را در قم بنیان نهادیم و بحث‌های کلام جدید را در حوزه مطرح کردیم. سعی می‌شد که واقعا طلبه‌های فاضلی را که در این حوزه فعالیت می‌کردند، جمع کنیم. مسئولیت این کار هم بر عهده حقیر بود. اوایل تحت عنوان کلام جدید، واحد ترجمه، فلسفه و کلام و… کار می‌کردیم. بعد تحت عنوان پژوهشگاه مباحث کلام جدید ادامه پیدا کرد. بعدا پژوهشگاه فلسفه و کلام شد. 🔹در آنجا کتابی با عنوان «فلسفه دین» جان هیک ترجمه شد. این کتاب را خود من ترجمه کردم، که البته نوشته‌اند تنی چند از فضلای حوزه علمیه. این اثر شاید اولین کتاب الحادی بود که در حوزه علمیه چاپ شد. به علما داده شد و آنها می‌خواندند. این اثر یک کتاب درسی بود که در اروپا و امریکا تدریس می‌شد. بنا بر این بود پاسخ‌هایی به این کتاب داده شود. 🔹حدود هزار نسخه چاپ شد. در آن نوشته بودند که این کتاب انتشار عمومی نشده است و فقط برای مطالعه شما است. آیت الله جوادی آملی جلساتی را تشکیل دادند که با محوریت این کتاب بود و این کتاب را نقد کردند. کتاب «تبیین براهین اثبات وجود خدا» در واقع نقد این کتاب است. آیت الله سبحانی نیز این کتاب را نقد کردند. در مدخل مسائل جدید کلامی بحث‌های زیادی را در این زمینه آورده‌اند. آیت الله گرامی در نقد این کتاب حدود ۵۰۰ صفحه مطلب نوشتند. 🔹این اتفاق در حوزه علمیه یک حرکتی ایجاد کرد. بنده کتابی را با عنوان «مبانی فلسفه مسیحیت» ترجمه کردم. سعی می‌شد از کسانی که حرف‌های جدیدی دارند، تحت عنوان روشنفکر دینی دعوت شود، آنها می‌آمدند و در جلسات بسیار صمیمی نظراتشان را مطرح می‌کردند. اشکالات آنها نیز مطرح می‌شد. حرکت خوبی در حوزه علمیه آغاز شده بود. بنده بعد از چند سال از آنجا کنار رفتم و دیگر به آن شدت نبود، اما کم و زیاد ادامه داشت. 🔹آقای ملکیان انسان بسیار متخلقی بود و از ایشان استفاده می‌کردیم. در ابتدا در واحد ترجمه از ایشان استفاده می‌کردیم. ایشان نکات بسیار خوبی را مطرح می‌کرد، کلاس‌هایی داشتیم، ولی وقتی نوبت فکر و اندیشه رسید، کم‌کم احساس کردیم که شاید نتوانیم آن فکر را بپذیریم و ما در مسیری متفاوت از ایشان حرکت می‌کردیم. البته به شخصیت ایشان احترام می‌گذاشتیم. به منزل ایشان رفت و آمد داشتیم. اینطور نبود که چون ما با هم دوست هستیم، فکر ایشان را کامل بپذیریم. 🔹بنده فکر می‌کنم نحوه بیان بسیار اثرگذار است. نحوه ورود و خروج افراد به موضوع بسیار اثر دارد. شما می‌توانید الحادی‌ترین مطلب را به گونه‌ای بیان کنید که هیچ حساسیتی را برنیانگیزاند. به یاد دارم که کتاب فلسفه دین جان هیک را خدمت مقام معظم رهبری دادیم. ایشان گفتند که اتفاقا ما هم می‌خواهیم که حوزه علمیه با این بحث‌ها آشنا باشد. 🔹جناب استاد مجتهد شبستری سالیانی است که در این حوزه‌ها کار کرده‌ و در دانشکده الهیات استاد بوده‌اند. خودشان طلبه و معمم بوده و شاگرد برخی از مراجع بودند. ایشان نامه‌ای به مراجع تقلید نوشت که شما چهل سال است که تفسیر غیرانسانی و غیراخلاقی و توام با خوشنونت از دین ارائه داده‌اید. یک سری مقالاتی نوشته بود و گفته بود که اگر می‌توانید اینها را نقد کنید. شماها نمی‌دانید که من چه می‌گویم. اصلا از این مباحث اطلاع ندارید و تهمت و افترا می‌زنید. صرف نظر کنیم از اینکه این نوع لحن کلام مناسب نبود، در حوزه علم که نباید با این ادبیات خشن برخورد شود. 🔹با توجه به اینکه ما مدت‌هاست محضر آیت الله سبحانی هستیم و ایشان از نزدیک می‌شناسند لطف کردند و ما را به عنوان نماینده خودشان معرفی کردند و گفتند اگر نکته‌ای دارید با ایشان مطرح کنید. ما به آقای شبستری درخواست دادیم که هر کجا شما بفرمایید ما حاضر به مناظره هستیم. البته ایشان نیامد و گفت که من فقط می‌خواهم با خود مراجع مناظره کنم. 🔹بنده گفتم هدف شما اصلاح‌گری است و بدین شکل بهره‌ای از اصلاح‌گری هم محقق می‌شود. حداکثر اینکه در آخر می‌گویید که این آقا چیزی بلد نبود. در هر صورت ایشان نیامد، من هم احساس کردم که لازم است که پاسخ‌هایی داده شود، این بود که پاسخ‌هایی دادیم. البته ایشان هیچ پاسخی در این زمینه نداد. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21391/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸، وراثتی نیست ♨️ علمای ما ریاست گریز بودند، اما اخیرا مرجعیت‌های جعلی با پول‌های کلان درست شده است. 🔻 آیت الله محسن : 🔹خطری که جامعه ما را تهدید می‌کند و ما در تاریخ تشیع نداشتیم، ایجاد تحریف در مرجعیت است. 🔹سید محمد شیرازی که بزرگشان بود، چند عالم بزرگ شیعه علیه مرجعیت او فتوا دادند؛ از مرحوم خویی و شاهرودی تا مرحوم صدر و حکیم. 🔹این‌ها به دنبال ایجاد تشیع جایگزین هستند که در این تشیع جایگزین، جایگاهی برای مرجعیت راستین وجود ندارد. 🔹مرجعیت می‌شود محصور در شیرازی‌ها و اولاد آنان گویا مرجعیت را وراثتی فرض کرده‌اند. ♨️ امروز نیز حوزه‌های علمیه و مراجع بزرگوار تقلید همواره نسبت به برخی کج روی‌ها در این زمینه هشدار داده‎اند که شایسته توجه مومنین و متدینین است. 🌐 rasanews.ir/002a97
سربلند نخواهد شد مگر اینکه دستی را بلند کند که رسول خدا در روز بالا برد. تابلوی در في این تابلو زیبا را در صفحه زیر مشاهده کنید : https://www.instagram.com/p/B1VTjNZpI9I/?igshid=1oqqksc65cyt0 @gharibreza1