فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط و فقط ...
😂😁😂
🌸 @ghateee
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
🔻 مظلومیت اولیاء خدا تصادفی نیست؛ هرکسی درست دینداری کند مظلوم واقع میشود
🔻 وقتی بهخاطر اجرای دین و عقلانیت در ادارۀ جامعه، مظلومیت قطعی است؛ پس تبیین هم لازم است
📌 #جهاد_تبیین - حرم حضرت معصومه(س) - ج۸
🔘 برنامۀ دین طوری است که آدم برای دینداری باید از برخی حقوق خودش صرفنظر کند
🔘 هیچیک از اولیاء خدا به همۀ حقشان نرسیدند و در این میان امیرالمؤمنین(ع) مظلومترین است
🔘 رهبر جامعه نمیتواند همهچیز را شفاف توضیح بدهد و همین باعث مظلومیتش میشود
🔘 مظلومیت شهید بهشتی بهخاطر این بود که امام نمیتوانست همهچیز را علیه بنیصدر به مردم بگوید
🔘 چرا برخی افراد حقطلب یا عدالتطلب، منحرف میشوند؟ چون حاضر نیستند از حقشان چشمپوشی کنند؛ مثل زبیر
__
تا اینجای بحث چند دلیل برای ضرورت جهاد تبیین مطرح شد، یکی دیگر از ضرورتهای تبیین، بهخاطر مظلومیتی است که در اثر اجرای احکام دین و عقلانیت در ادارۀ جامعه، برای دینداران پدید میآید.
برنامۀ دین بهگونهای است که اگر کسی بخواهد دینداری کند مظلوم واقع میشود. انسان دیندار به همۀ حق خود نمیرسد. در مسیر دینداری و امتحانات الهی، شما مجبور میشوید داوطلبانه یا عاقلانه و گاهی عاشقانه، از بخشی از حقّ خودتان بگذرید برای اینکه به منفعت بالاتری برسید.
هیچیک از اولیاء خدا به همۀ حقشان نرسیدند. حقخوری دربارۀ اولیاء خدا بیش از همه بوده و در این میان امیرالمؤمنین(ع) مظلومترین است «أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقَّه» این مظلومیت برای اولیاء خدا تصادفی نیست.
چهار دلیل برای مظلوم واقع شدن دینداران واقعی میتوان بیان کرد، که برخی جنبۀ فردی و برخی جنبۀ اجتماعی دارد:
دلیل اول به ارتباط ما با خدا برمیگردد و یک موضوع فردی است. اخلاص و دوری از ریا و پنهان کردن برخی از حسنات یک امر لازم است. وقتی شما کار خیری مثل کمک به فقرا انجام دادی و پنهانش کردی، طبیعتاً قدردانی نمیشوی و چهبسا مذمت بشوی که چرا کار خیر انجام نمیدهی؟ شما هم نمیتوانی از خودت دفاع کنی لذا مظلوم میمانی.
دلیل دوم این است که آدمهای بدی در جامعه هستند که حقت را میخورند و شما باید آنها را تحمل کنی، با آنها مدارا کنی و آنها را ببخشی. یک کسی حق تو را خورده ولی شما حتی نباید غیبتش را بکنی و آبرویش را ببری، لذا شما مظلوم واقع میشوی. البته شاید گاهی لازم باشد که آدم یک کسی را رسوا کند مثلاً برای اینکه او آبروی جامعۀ اسلامی را برده است. ولی غالباً اینطور نیست.
بسیاری از اوقات، شما با رعایت دستورهای اخلاقی اسلام، مظلوم واقع میشوید؛ شما باید آدمهای بد را در جامعه تحمل کنی، باید گنهکار را ببخشی، گناهش را ندیده بگیری و حتی غیبتش را هم نکنی. بسیاری از دستورهای اخلاقی به نفع گنهکارهاست؛ به نفع مؤمنها نیست.
ساخت دین یا نرمافزار دین اینطور است که آدم در مسیر دینداری باید از برخی حقوق خودش صرفنظر کند. بعضی از آدمها خیلی حقطلب و عدالتطلب هستند، اما بعداً منحرف میشوند. اینها کسانیاند که حاضر نیستند از حق و عدالت به نفع خودشان چشمپوشی کنند. زبیر یک نمونه از این افراد است.
دلیل سوم، نوع ارتباط تو با برادران دینی است که از تو ضعیفترند و تو باید پله بشوی تا آنها بالا بروند. در روایت هست که اشتباه یا تقصیر برادر دینیات را برعهده بگیر و کار خوبت را به او نسبت بده... به عهده گرفتن تقصیر دیگران، موجب میشود انسان مظلوم بماند اما خیلی زیباست.
دلیل چهارم برای مظلومیت، گذشتن از حق فردی بهخاطر مصلحت جامعه است اولیاء خدا خیلی وقتها به همین دلیل مظلوم واقع میشوند.
رهبر یک جامعه، فرماندار یک شهر، امام جماعت یک مسجد، مدیر یک مدرسه، یا حتی پدر و مادر، گاهی بهخاطر مصالحی نمیتوانند همهچیز را توضیح بدهند و از حق خودشان دفاع کنند و این موجب مظلومیت آنها میشود. باید طوری تربیت بشویم که برای مظلومیت و اجرا نشدن عدالت درباره خودمان باید آماده باشیم.
علت مظلومیت شهید بهشتی این بود که امام(ره) نمیتوانست از ایشان در مقابل بنیصدر طرفداری کند تا همهچیز روشن بشود. امام(ره) بعدها فرمود: «والله قسم، من رأی به ریاستجمهوری بنیصدر ندادم» چرا از اول نگفت؟ چون بهخاطر مصالح جامعه نمیشد گفت. الآن هم نمیشود بعضی از موارد را شفاف توضیح داد.
ربط این موضوع به جهاد تبیین چیست؟ وقتی بهخاطر احکام دینی و عقلانیت در ادارۀ جامعه، مظلومیت یک امر قطعی است حتماً باید تبیین صورت بگیرد، مثلاً باید گفت: رهبر جامعه بهخاطر مصالح کشور نمیتواند همهچیز را شفاف بگوید... مدام باید تبیین کنیم؛ چون چالشها و ابهامهایی پیش میآید که محلّ امتحان مردم است و چارهای جز تبیینکردن نیست.
👤علیرضا پناهیان- ۱۴۰۱/۴/۷
📢صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل:
Panahian.ir/post/7386
@Panahian_text
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 زشته شیعه غدیر غذا نده!
#استوری
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
📌گزارش شماره سه پویش #اطعام_غدیر
🔴 تا غروب روز عید فرصت باقیست.
📌امام صادق(ع):
🔻غذا دادن به یک نفر در روز عید غدیر مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(مفاتیح الجنان)
👈🏻 مشارکت:
🔻پرداخت آنلاین
📎 Ghadir.org/etaam
👈🏻 شماره کارت ملت به نام
🔻 «بنیاد خیریه حضرت زهرا»
📎 6104337302241417
@Panahian_ir
بینش استاد کرباسی:
دومین نشست «مقتضیات اجرای سیاست ها و قوانین #حجاب_و_عفاف» سه شنبه ۲۱ تیرماه توسط موسسه انقلاب اسلامی برگزار شد.
حسین سوزنچی در ابتدای این نشست تاکید کرد:
به سه دلیل #حجاب جز اولویت های نظام است.
اول اینکه خود مسأله حیا و عفاف از ارکان دینداری است. ما در زمانه تمدن برهنگی هستیم و این تمدن عدم حجاب را طلب می کند به طور طبیعی درگیری پیش میآید و همین حساسیت مساله را بالا میبرد.
دوم اینکه به تعبیر هایدگر ما در عصر تصویر جهان به سر می بریم و نمادهای تصویری حرف اول را می زنند. در این شرایط حجاب زن اولین تصویری است که از یک مسلمان به چشم میآید و نماد مسلمانی است. این یعنی علاوه بر سویه عفاف، حجاب از زاویه هویتی هم در زمانه ما موضوعیت پیدا کرده است.
سوم بحث موج فمینیسم است که همه امور مربوط به زنان را تحت تاثیر قرار داده است و هربحثی که درباره زنان باشد خود به خود در اولویت قرار میگیرد.
وی ادامه داد: متناسب با این وضعیتی که حجاب امروزه پیدا کرده است دشمن دو کار می کند:
دسته اول از کارهای دشمن سرمایه گذاری روی ترویج بی عفتی است ؛
دسته دوم تاکید بر تخریب حجاب به عنوان یکی از بحث های هویتی است. یعنی زدن حجاب به نحوی زدن هویت ماست. لذا حجاب چون تبدیل به نماد هویتی نظام شده، نمی توان آن را نادیده گرفت. برای دشمن هم تخریب این نماد موضوعیت دارد.
وی افزود: اگر می خواهیم به مقوله حجاب و عفاف ورود حکومتی کنیم، باید تکلیف خود را در زمینه چهار مطلب معلوم کنیم. ۴ مسأله حکمرانی که در بحث حجاب (و بلکه در اغلب بحثهای مربوط به حکمرانی) با آن مواجه هستیم اینهاست:
اول اینکه چه فهمی از حاکمیت داریم؟ ما یک ولیّ فقیه داریم که تمام تلاش را می کند که امور را بر اساس اسلام پیاده کند. اما مشکل اینجاست که ناخودآگاه بسیاری از مسئولین اجرایی خود را فقیه تصور میکنند و نظر شخصی خود را به اسم اسلام اجرا می کنند. آيا مسئولینی که بر طرحها و آراء و راه حلهای خود اصرار میورزند، فقیه هستند؟ و نظرشان نظر سلام است یا یک نظر شخصی است که باید در عرصه میدانی آزموده شود و مورد بررسی کارشناسی علمی قرار گیرد؟ مشکل این است که این افراد نظرات شخصی خود را به اسم اسلام می خواهند اجرا کنند و از اسلام هزینه میکنند.
وی ادامه داد: بحث دوم این است که چه فهمی از مناسبات حاکمیت و مردم داریم؟ ما در تقابل دولت و مردم، نیازمند دولت ضعیف و مردم قوی هستیم. (سوءتفاهم نشود منظور از دولت ضعیف، میزان اعمال قدرت دولت در برابر مردم است وگرنه تردیدی نیست که مجموع دولت و ملت در برابر بیگانه باید قوی باشند). این همان چیزی است که حضرت آقا با تعبیر مقتدر مظلوم از آن یاد کردند. به این معنی اینکه سیاست ها معمولا از بالا به پایین است غلط است.
سوزنچی گفت: نکته سوم این است که ما چه فهمی از مخاطب داریم؟ یعنی چه فکری برای اجرای سیاست ها برای تنوع مخاطب داریم؟ آیا مخاطبان ما یکدستند؟
و مقوله چهارم این است که چه فهمی از حجاب داریم؟ (که همان سه زاویه ای است که اول بحث عرض کردم)
وی ادامه داد: درباره اینکه چه باید کرد من تذکر سه نکته را لازم میبینم.
اول اینکه کلیت برنامه ها باید بر این اصل استوار باشد که بی حجابی هزینه داشته باشد و حجاب هزینه نداشته باشد. منظورم فقط هزینه اقتصادی نیست بلکه انواع هزینه های فرهنگی و اجتماعی و ... . اقتصادیش این است که مثلا چادر مشکی نباید اینقدر گران باشد و در عوض لباسهای بدن نما این اندازه ارزان. امروزه وضعیت به گونه ای شده که بی حجابی هزینه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ندارد اما حجاب هزینه دار شده است. در حالی که باید بالعکس باشد.
دومین نکته این است که حکومت است تا می تواند باید از مداخله های مستقیم کنار بکشد و غیرمستقیم مداخله کند. همین مثال ایجاد هزینه برای بی حجابی و کم کردن هزینه باحجاب بودن نمونه ای از اقدامات غیرمستقیم است که اثرش در رواج فرهنگ حجاب بیسار بیشتر است از مداخلات مستقیم.
وی در پایان و به عنوان سومین نکته تاکید کرد: باید در تمام برنامه های حجاب مشاور رسانه ای داشته باشیم. الان در شرایطی قرار داریم که با تبلیغات ذائقه افراد را عوض میکنند. دشمنان باطل خود را شیرین جلوه میدهند چرا ما کار رسانه ای را جدی نمی گیریم ونمی توانیم حق خود را شیرین جلوه دهیم.
متن کامل خبر:
https://fa.shafaqna.com/?p=1407645
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️💞 ماه من علیِ . . .
پویش توئیتری کاربران به مناسبت عید سعید غدیر عیدالله الاکبر❤️
❤️ @ghateee
مداحی آنلاین - با دستِ پیغمبر، دست حیدر میره بالا - نریمانی.mp3
9.66M
🌸 #عیدآسمانی
💐با دست پیغمبر
💐دست حیدر میره بالا
🎤 #سید_رضا_نریمانی
khotbeghadirpdf (1)(1)_220715_205606.pdf
638.6K
سلام وعرض ادب خدمت دوستان عزیز : خطبه کامل غدیر با ترجمه فارسی ، خدمتتان تقدیم می شود ؛ خواندن و تامل در خطبه غدیر بر هر فرد مسلمان لازم هست.
🌸 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، دراین خطبه ، تکلیف اسلام را تا قیامت مشخص فرموده اند.
تا به حال از غدیر فقط بالا بردن دست امام علی علیه السلام به بالا و گفتن هر که من مولای اویم علی مولای اوست را به ما گفتند ولی خطبه غدیر خیلی فراتر از این است حتی در این خطبه نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز برده شده
✅ لطفا با حوصله بخوانید و نشر دهید.
🌸 @ghateee
علی دلدارِ ربّ العالمین است
تمامِ عشقِ خَتم المُرسلین است
پیامِ صاحبِ قرآن همین است
فقط حیدر امیرالمومنین است
🌼عید غدیر مبارک🌼
❤️ @ghateee
🔥حاکمیتی از جنس محبت
🔻پیامبر(ص) در روز #غدیر، ابتدا از ساختار مدیریت سیاسی اجتماعی اسلام رو نمایی کردند.
🔻ساختاری که آجرهای آن از جنس محبت و علم و توحید است؛ برخلاف ساختار ظاهراً زیبای لیبرال دموکراسی که با آجرهایی از جنس خشونت و فریب ساخته شدهاست.معنای کلمه #ولایت گویای این مهم است.
🔻در گام دوم، پیامبر(ص)، ویژگیهای ولی و مسئولان ارشد جامعه را تعیین کردند.
🔻حکومت های لیبرال دموکراسی برای کنترل مسئولان عمدتا ابزارهای بیرونی را معرفی می کنند، اما واقعیت نشان می دهد عملا در عمده موارد این ابزارها توسط مسئولان فاسد خریداری شده یا دور زده میشوند و یا محدود به ورود امور جزیی می شوند.
🔻پیامبر(ص) در روز غدیر بر روی کنترل درونی مسئول تکیه کردند و این یعنی مسئول فاقد کنترل درونی و تقوا مطلقا حق حکومت ندارد و تنها راه واقعی تضمین آزادی و حقوق مردم، مدیریت مدیرانی است که منافع شخصی را در فرآیند حکمرانی کاملا حذف کنند و این فقط از رهگذر کنترل درونی می گذرد.
🔻گام سوم غدیر، معرفی واضح مصداق کامل مدیریت و ولایت الهی یعنی حضرت #امیرالمومنین علی علیه السلام بود.
🔻غدیر، انتصاب شخصیتی عظیم، به منصبی عظیم برای تحقق بنایی عظیم بود.
✍حمیدرضا ابراهیمی
🌸 @ghateee
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 بازخوانی | بازگشت به #نهج_البلاغه
👈 بازخوانی تأکیدات و توصیههای رهبر انقلاب درباره «نهجالبلاغه»
⏪«در همهی بخشهایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعهی انقلابی کامل، لازم و ضروری است نهجالبلاغه بهترین و وافیترین مطالب را ارائه میدهد.» ۱۳۵۹/۰۲/۱۳
حضرت آیتالله خامنهای در مناسبتهای گوناگون دربارهی جایگاه نهجالبلاغه و اهمیت مطالعه و اُنس با این کتاب ارزشمند سخن گفتهاند. رسانه KHAMENEI.IR در این مطلب، اهمیت و جایگاه نهجالبلاغه و همچنین توصیهها و تذکرات حضرت آیتالله خامنهای دربارهی مطالعهی این کتاب و عمل به آن را بازخوانی میکند.
❇️ نهجالبلاغه هیچ میدانی از میدانهای زندگی را فروگذار نکرده، مگر اینکه در آن بلیغترین، رساترین، پرمغزترین و پرمحتواترین سخن را بیان کرده. یک نگاهی به فهرست نهجالبلاغه... نشان میدهد که این کتاب چقدر چند بعدی و چند جانبه است و این واقعا یک شگفتی است.
۱۳۵۹/۰۲/۱۳
❇️ «نهج البلاغه» اوج هنر و اوج زیبایی است؛ زیبایی لفظ و زیبایی معناست. انسان مبهوت میماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسندهی هنرمند عرب، نتوانسته بگوید که من از مراجعهی به نهجالبلاغه بینیازم.
۱۳۷۸/۱۰/۱۰
❇️ ما میتوانیم پایههای اعتقاد کامل و جامع به اسلام را در این کتاب [نهجالبلاغه] پیدا کنیم. این کتاب وقتی در کنار قرآن قرار بگیرد، یقینا تالی قرآن است. یعنی ما دیگر کتابی نداریم که دارای این حد از اعتبار و جامعیت و قدمت باشد.
۱۳۶۴/۰۱/۱۹
❇️ در نهجالبلاغه همهی ابعاد یک شخصیت والای انسانی وجود دارد. از معرفت، از اخلاق، از خصلتهای ویژهی یک انسان منهای آموزشهایی اسلامی و از اخلاق ویژه و والایی که فقط اسلام به انسانها تعلیم داده. یک انسان کامل در نهجالبلاغه مجسم میشود و آن انسان کامل خودِ امیرالمؤمنین است.
۱۳۶۳/۰۱/۲۶
❇️ امروز میشود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام به واقعیتهای جامعه و واقعیتهای جهان نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج آنها را پیدا کرد. لذاست که به نظر ما امروز از همیشه به نهجالبلاغه ما محتاجتریم.
۱۳۶۳/۰۱/۲۶
❇️ عزیزان با نهجالبلاغه انس پیدا کنید. نهجالبلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است... اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفهی سجادیه انس بگیرید.
۱۳۷۸/۰۹/۰۱
🔸متن کامل این گزیده بیانات را از اینجا بخوانید: ↙️
khl.ink/f/50648