#داستان
حضرت امام حسن مجتبی ـ سلام الله تعالی علیه. ـ : «روزی خاتم پیامبران در یک کوچۀ باریک نشسته بودند و [مردم] جنازۀ یک یهودی را میخواستند از همانجا عبور دهند. ایشان از جایشان برخاستند؛ چون دوست نداشتند که آن جنازه بر بالای سرشان قرار گیرد.» (قربالاسناد، ص ۸۸).
آن حضرت، حتّی به این حد از برتری یهودیان، راضی نبودند؛ پس چطور بعضی از مسلمانان، ساکت هستند تا یهودیان بر مسلمانان، پیروز شوند؟! (برگرفته از: یک کانال).
#یهود
@ghatreghatre
🌷
#نکته
در کانالی نوشته شده است:
بعد از خیانتهای یهودیان بنی قُرَیظه، پیامبرمان [ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ ] با حمله به آنها، تمامشان را به اسیری گرفتند:
ـ نظامیان ۴۵۰ نفر بودند که اعدام شدند.
(⚠️ به نظر شما کسانی که چند بار عهدشکنی کرده بودند را میشد آزاد کرد؟!)
ـ غیرنظامیان اعدام نشدند و با مهربانی، با آنها برخورد شد؛ حتّی ایشان [= آن حضرت] تأکید میکردند که بچهها را به هیچ وجه از مادرشان جدا نکنید.
⚠️ اسرائیل پایگاه نظامی است... .
📖 الصّحيح من سيرة النّبیّ (صلّی الله علیه و آله)، ج ۱۲، ص ۱۱۵ و ۱۷۵.
#اسرائیل، #یهود
@ghatreghatre
🌷
#شعر
غم مخور جانا! در این عالَم، که عالَمْ هیچ نیست
نیست هستی جز دَمی ناچپز و، آن دمْ هیچ نیست
(ناچیز: بیارزش.)
از: محمّدتقی بهار.
#دنیا، #غم
@ghatreghatre
🌷
#نکته
حجّت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
«اعتقاد به این لباس [روحانیّت]، عجیب بوده است. استادی داشتیم (مرحوم آیتالله کشمیری) که از نجف به ایران آمده بود و خیلی پیرمرد خوبی بود. خدا رحمتش کند.
در تابستانی ایشان را به خاطر مشکلات ریوی و تنفّسی، به گرگان برده بودند و در طبقۀ دوم یک ساختمان، مَسکن داشت. ایشان بالاخره پیرمرد بود و گاهی برای هواخوردن و رفع بیماری، در بالکن مینشست و خیابان را نگاه میکرد.
روزی همینطورکه مشغول نگاهکردن به خیابان بوده، یک طلبه از آنجا رد میشود. ایشان با صدای بلند به بچههایش در ساختمان میگوید که بیایید و مرا به داخل ببرید؛ زیرا امروز ـ الحمد للّه. ـ یک طلبه دیدم و دلم شاد شد و نَشاط پیدا کردم.
این را چه کسی میگوید؟ کسی که آیتالله العظمی خویی به ایشان نامه نوشته بودند که بلند شو به نجف بیا و نجف به افرادی مثل شما احتیاج دارد. ایشان از آیتالله العظمی خویی، اجازۀ اجتهاد داشت.
چنین کسی اعتقادش این است که وقتی طلبهای را با این لباس در خیابان میبیند، حظ میبرد. اهل ایمان، اینگونهاند.
به تعدادی حراملقمه نگاه نکنید که تحمّل این لباس را ندارند. اهل ایمان لَذّت میبرند.
#طلبگی، #لباس_روحانیت
@ghatreghatre
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
این فیلم را یکی از عزیزانم که از اعضای کانال است، برایم فرستاده است.
#حدیث، #زیارت
@ghatreghatre
🌷
#شعر
و آمدیم كه عاشق شویم و درگذریم
كه راز زندگی و مرگ آدمی این بود
از: حسین منزوی.
البتّه فقط عاشق خداوند والا ـ جلّ جلاله. ـ باید شد.
#خدادوستی، #عشق
@ghatreghatre
🌷
#شعر
مجموع کمالات، فِدای اخلاق
اِحصا نشود قدر و بهای اخلاق
نقل است که پیغمبر ما فرموده:
«مبعوث شدم فقط برای اخلاق»
از: مهدی شریفی.
#اخلاق
@ghatreghatre
🌷
#نکته
💢 كاربرد نابجا
رضا بابایی
دقّت و باریکبینی در معنا و نسبت میان كلمات، از بایستههای درستنویسی است. گاهی كلمات در معنای خود به كار نمیروند و گاهی در جای خود نمینشینند.
برخی كلماتی كه گاهی در معنا یا در جای خود به كار نمیروند، به این قرار است:
ـ «تقدیر» به معنای اندازهگیری یا ارزیابی است؛ نه قدردانی.
ـ «تحكیم» به معنای حكمدادن و داوری است؛ نه استواركردن.
ـ «تجلیل» به معنای انداختن جُلّ بر پشت چارپا است؛ نه بزرگداشت. ...
ـ «بهانه» به معنای دلیل ناقص و سست است؛ نه مناسبت؛ بِنا بر این، این جمله، درست نیست: به بهانۀ تولّد ابنسیْنا، اوّل اردیبهشت را روز پزشک نامیدهاند.
ـ «پیرامون» به معنای اطراف و در مقابل «كانون» است؛ بنا بر این، «پیرامون ادبیّات» یعنی: حواشی و حومۀ ادبیات؛ نه «دربارۀ ادبیّات».
ـ «تا» برای بیان مقصد و هدف است؛ نه نتیجه و حاصل قهری؛ بنا بر این، جملۀ زیر، نیاز به ویرایش دارد:
«آنقدر غِذا خورد تا مریض شد.»؛ زیرا كسی به هدف بیماری، پرخوری نمیكند؛ ولی نتیجۀ قهری آن، همین است. صورت صحیح جمله، اینگونه است: آنقدر غذا خورد كه مریض شد. ...
ـ «درب»، عربی و به معنای «در بزرگ = درواز» است؛ بنا بر این به جای «درب خانه» یا «درب قوطی» یا «درب مغازه» باید «درِ خانه» و... گفت. ...
ـ اضافۀ اسم به حروف، جایز نیست.
غلط: كتاب من جدای از من نیست.
درست: كتاب من جدا از من نیست.
ـ عبارت «لازم به ذكر است»، ساختاری مشوّش دارد و باید به جای آن از عبارتهایی مانند «شایان ذكر است»، «گفتنی است»، «ناگفته نماند» [و] «باید افزود» استفاده شود.
#سخنگفتن، #ویرایش، #نگارش
🌷
هم درستگویی و درستنویسی را یاد بگیریم و به آنها عمل کنیم و هم قدر نویسندگان خوب و ویراستاران هنرمند را بدانیم.
@ghatreghatre
🌷
#شعر
هنر نداشت زَلیخا که دل به یوسُف بست!
منی که از همه دل کندهام، هنر دارم!
از: زینب نجفی.
#زهد، #عشق
@ghatreghatre
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
این فیلم بسیار ارزشمند و دیدنی را از دست ندهید و از خودتان بپرسید که آیا ما هم اینچنین هستیم؟
#آیتالله_مصباح، حاجآقا #سید_حسن_نصرالله، #مقام_معظم_رهبری، #ولایت
@ghatreghatre
🌷
#نکته
برخی از احکام دین یهود:
ـ نماز:
در دین یهود، هم نماز فرادا و هم نماز جماعت وجود دارد. این نماز، هم بر زنان [و] هم بر مردان، واجب است.
قبلۀ آنها بیتالمَقدِس است.
اوقات نمازشان هم ۳ بار در روز میباشد: صبح، ظهر و مغرب.
مردان در نماز باید از همان کلاههای کوچک استفاده کنند؛ ولی زنان باید تمام سر را بپوشانند.
ـ روزه:
روزهگرفتن آنها اینگونه است که از ابتدای غروب روز اوّل، تا بعد از غروب روز دوم، از هر گونه خوردن امتناع میکنند.
ـ زیارت:
بر مردان یهودی واجب است که سالی ۲ بار به زیارت بیتالمقدس بروند و در هر بار، یک هفته در آنجا بمانند.
ـ ازدواج:
به نظر یهودیان، هر کسی به ۲۰ سال برسد و ازدواج نکند، مستحِقّ لعنت است؛ لذا مجرّدباقیماندن، امری منافی دین محسوب میشود.
جالب است بدانید در قانون مدنی آنها چنین آمده: بر هر یهودی واجب است که ازدواج کند؛ زیرا مجرّدباقیماندن سبب میشود که خداوند از کشور اسرائیل برود.
ـ خواستگاری:
عبارت مقابل، عین ترجَمۀ کتاب «مقارنةالأدیان» میباشد: ازدواج در یهود در حقیقت، یک معامله میباشد که در اثر آن، زن، مملوک مرد میشود. مرد در خواستگاری، زن را از پدرش میخرد.
ـ ماهعسل:
مردی که تازه ازدواج میکند، تا یک سال، هر عملی که او را از همسرش جدا کند، انجام نمیدهد؛ مثل جنگیدن و...؛ بِنا بر این، ماهعسل در این دین، سالعسل میباشد.
ـ روابط زِناشویی:
در نزد یهود، داشتن روابط زناشویی در ایّام حیض و ۷ روز بعد از آن، جایز نیست؛ لکن بعد از این ایّام، داشتن این روابط، واجب است.
ـ زنان متأهّل:
زنی که در دین یهود ازدواج میکند، مانند بچه و مجنون است؛ به همین دلیل نمیتواند معاملهای انجام دهد.
یکی از نصوص دین یهود، این است که همۀ اموال زن، مِلک همسرش محسوب میشود؛ به همین دلیل، هر درآمدی که زن کسب کند، متعلّق به همسرش است.
ـ تعدّد ازواج:
در دین یهود، تعدّد زوجات بدون هیچ قید و شرطی، کاملاً آزاد است (حتّی [در] تعداد) و این عمل در میانشان عادی محسوب میشود که بیش از یک زن داشته باشند (البتّه در برخی فِرَق یهودیّت، این تعداد، محدود به ۴ زن میباشد).
ـ طلاق:
برخی از عیوبی که به مرد اجازه میدهد زن را طلاق دهد: بیحیایی، پُرحرفی، عدم رعایت نظافت، اسراف، پرخوری و... .
ـ زنان مطلّقه:
اگر شوهر زن بمیرد و زن از او بچهای نداشته باشد، واجب است که با برادرشوهر مجرّدش ازدواج کند. برادرشوهر هم حقّ امتناع ندارد.
ـ ارث زنان:
دختران میّت، اگر کمتر از ۱۲ سال، سن داشته باشند، به آنها نفقه داده میشود تا زمانی که به این سن برَسند و بعد از ۱۲ سال، هیچ گونه ارثی نمیبرند.
📖 مقارنةالأدیان، ص ۱۸۴ ـ ۲۰۹؛ برگرفته از: یک کانال.
🌷
قدر دین مقدّس اسلام و مذهب تشیّع را بدانیم!
#یهود
@ghatreghatre
🌷
#شعر
تا نام حسین بر لب مردم ما است
در معرکهها شکستِ دشمن، پیدا است
معنای بلند «لعن بر شمر و یزید»
امروز شِعار «مرگ بر آمریکا» است
از: محمّدمهدی سیّار.
#مرگ_بر_آمریکا
@ghatreghatre
🌷
#نکته
هر گاه به حرم مطهّر #حضرت_معصومه ـ علیها السّلام. ـ مشرّف میشویم، خوب است که بانوان دیگر مدفونِ در کَنار ایشان را هم یاد کنیم و برای آنان هم صلوات یا حمد و سورهای تقدیم کنیم:
۱ ـ ۳. زینب، میمونه و امّمحمّد؛ دختران حضرت امام جواد (سلام الله تعالی علیه)؛
۴. امّمحمد، دختر «موسی مُبَرقع که فرزند امام جواد ـ علیه السّلام. ـ بود»؛
۵. امّحبیب، کنیز حضرت معصومه (علیها السّلام)؛
۶. امّاسحاق، کنیز محمّد بن موسی مبرقع.
@ghatreghatre
🌷
#شعر
گریهکردن پیش بیدردان ندارد حاصلی
چند ریزی در زمین شورْ تخم پاک را؟
از: صائب تبریزی.
#دردداشتن، #درددل
@ghatreghatre
🌷
#شعر
از بلندی، آسمان را مانع گردش شود
گر زمین بیرون دهد آسودگان خاک را!
از: صائب تبریزی.
#مرگ
@ghatreghatre
🌷
#شعر
ای فراموشی! کجایی تا به فریادم رَسی؟
باز احوال دل غمپرورم آمد به یاد
از: بیدل دهلوی.
🌷
برای برطرفشدن غمها «فراموشی»، نعمت است؛ چنانکه در حدیث شریف هم آمده است.
#فراموشی
@ghatreghatre
🌷
#شعر
گذشتهها که گذشته است هر چه هم بوده
نگو که کاش چنین بود!، بیخیال! گذشت
از: محمّدحسن بیاتلو.
#آرزو، #فراموشی
@ghatreghatre
🌷