eitaa logo
غذای روح
484 دنبال‌کننده
799 عکس
282 ویدیو
50 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
غذای روح
{تزكيه نفس} ١/ همه مى دانيم كه قرآن كريم بيش از هر چيز به مسأله ى "تزكيه نفس" براى هر جمع و هر قشر
{تزکیه نفس} ٢/ ادامه مطلب... پر واضح است كه اگر چيزى براى منظور خاصی خلقت شده باشد و آن چيز در همان منظور به كار نرود، آن چيز بى فايده و يا كم فايده و ناپسنديده است. خداى تعالى انسان را براى عبادت و ارتباط و انس با خودش خلق نموده آنجا كه فرموده: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنْسَ اِلاّ لِيَعْبُدُونِ يعنى ما جنّ و انس را جز براى بندگى و عبادت خلق نكرده ايم يعنى وقتى انسان حقيقت عبوديّت را در خود ايجاد نمود به هدف واقعى خلقت رسيده است و بايد متخلّق به اخلاق الهى و متّصف به صفات پروردگار گردد. زيرا پيشوايان دين فرموده اند: تخلقوا باخلاق الله (يعنى به صفات و اخلاق الهى متّصف شويد) و اگر در انسان سر سوزنى از صفات رذيله وجود داشته باشد، نمى تواند با خداى تعالى مأنوس باشد، زيرا همان مختصر صفت شيطانى و يا حيوانى، او را از خداى تعالى دور كرده و نمى گذارد به "لقاء" پروردگار نائل گردد. بنابراين، همه ى افراد بشر بايد تزكيه ى نفس كنند و خود را از صفات شيطانى و حيوانى پاك و منزّه نمايند. اگر اين چنين بشود، بخصوص اگر رهبران و مسئولين و كسانى كه چشمهاى مردم به آنها دوخته شده و مردم ـ آگاهانه و يا ناخودآگاه ـ از آنها پيروى مى كنند، تزكيه ى نفس كنند، دنيا مدينه فاضله مى گردد و دين مقدّس اسلام در تمام دنيا پيشرفت مى كند. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
غذای روح
{تزکیه نفس} ٢/ ادامه مطلب... پر واضح است كه اگر چيزى براى منظور خاصی خلقت شده باشد و آن چيز در هم
{تزکیه نفس} ٣/ ادامه مطلب... قرآن، علّت عمده ى موفّقيّت رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) را خُلق عظيم و امانت دارى و ايمان و مهربانى و استقامت و صفات حميده او مى داند و اين معنى را در آيات متعدّدى صريحا بيان نموده است. آنجا كه فرموده: اى پيامبر تو در حقيقت به خلق نيكوى عظيمى آراسته اى. و نيز فرموده: ايمان دارد پيامبر (صلى الله عليه و آله)! به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده است. و نيز فرموده: پيامبرى براى شما آمده كه از خود شما است و بر او سخت است كه ناراحتيهاى شما را ببيند. در تاريخ، بسيار نقل شده كه مسلمانان پاك و امين، هر كجا قدم گذاشته اند و مردم آن ناحيه، اخلاق حسنه و كمالات روحى و اعمال خوب آنها را ديده اند، فوج فوج به اسلام گرويده و در آن سامان دين مقدّس اسلام پيشرفت چشمگيرى داشته است. و به عكس، هر كجا مسلمانان به قانون "تزكيه ى نفس" عمل نكرده و دچار اخلاق رذيله و شهوات گرديده اند، حتی اگر آن مملكت همه مسلمان بوده اند، دست از اسلام كشيده و اين دين مقدّس به انحطاط كشيده شده است. شايد براى مدّعاى ما، تاريخ "اندونزى"، كه به خاطر رفت و آمد مسلمانان پاك و امين هندوستان به آن مملكت، همه مسلمان شدند و تاريخ "اندلس" كه مسلمانان در اثر بى بند و بارى و اخلاق رذيله و شهوترانى و خوشگذرانى و تشبّه به كفّار، موجبات اضمحلال و شكست حكومت اسلامى را فراهم نمودند، كافى باشد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) ادامه دارد... ‌کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
غذای روح
{تزکیه نفس} ٣/ ادامه مطلب... قرآن، علّت عمده ى موفّقيّت رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) را
{تزکیه نفس} ۴/ ادامه مطلب... اگر مسلمانان به مراحل كمال قدم بگذارند و تزكيه ى نفس كنند و متّكى به خدا باشند و يهود و نصارا را ولىّ خود ندانند و شيطان را اطاعت نكنند و رعايت امانت و صفات حسنه را بكنند، بر تمام دنيا مسلّط خواهند شد. من در اين كنفرانس، كه در عالم اسلام و تشيّع كم نظير است و در شهر مقدّس قم ـ در مركز علوم حقيقى قرآن ـ در دارالقرآن، در حضور علماى بزرگ حوزه ى علميّه تشيّع در محضر متخصّصين فنون و علوم قرآن تشكيل شده، سؤال مى كنم: راه تزكيه ى نفس، كه قرآن با آن تأكيد از ما خواسته و بر علماى اسلام واجب فرموده كه مردم را به آن هدايت كنند، چيست؟ چرا دانشكده اى، مدرسه اى، مربّيان و اساتيدى براى اين منظور، در اين حوزه ى مقدّسه و يا در حوزه ها و شهرهاى ديگر اين مملكت اسلامى تأسيس نمى شود؟! تا لااقل جمعى راه تزكيّه ى نفس را تعليم بگيرند و به ديگران تعليم داده مردم را تحت تربيت خود قرار دهند. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
بنام خدا با توجه به ارتقاء سرورهای نرم افزار انوار وحی، از این پس سخنرانی های تصویری حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در نرم افزار انوار وحی که شامل ۵۶۰ سخنرانی تصویری می باشد، با سرعت بالاتری برای کاربران محترم باز شده و قابل استفاده گردیده است. با تشکر
غذای روح
{تزکیه نفس} ۴/ ادامه مطلب... اگر مسلمانان به مراحل كمال قدم بگذارند و تزكيه ى نفس كنند و متّكى به
{تزکیه نفس} ۵/ ادامه مطلب... من مكرّر از علماى بزرگ حوزه سؤال كرده ام كه راه تزكيّه ى نفس چيست؟ آنها اكثرا فرموده اند: "ترك محرّمات و انجام واجبات". جمعى "نماز شب" را توصيه فرموده؛ و عدّه اى "توسّلات" اصطلاحى را وسيله قرار داده؛ و جمع ديگر "ذكر" و تكرار "اسماء حسنى" را براى تزكيه ى نفس مفيد دانسته اند. در ايّام جوانى، خدمت يكى از علماى بزرگ حوزه ـ كه خدا رحمتش كند ـ رسيدم و از ايشان راه تزكيه نفس را جويا شدم. به من فرمود: "هر قدر مى توانى از ادعيه و اذكار و زيارتهاى مفاتيح و ساير كتب ادعيه را بخوان، تا روحت پاك و نفست تزكيّه گردد". من در آن زمان، به خاطر آنكه استادى در اين زمينه داشتم و او بعضى از حقايق را به من گفته بود، به ايشان گفتم: "مگر اين عبادتهاى واجبه و مستحبّه، مانند دارو براى امراض روحى انسان نمى باشند؟" فرمود: "چرا، همين طور است". گفتم: اگر من امراض بدنى متعدّدى داشته باشم و نزد طبيبى بروم، او درب داروخانه را به روى من باز بگذارد و بگويد: اينها همه دارو هستند، هر كدام را مايلى بخور و بلكه آن قدر از اين داروها بخور تا سلامتى خود را بيابى، كار درستى كرده است؟! آيا اين كار، بخصوص اگر مريض آن عمل را انجام دهد و امراض ديگرى هم متوجّه او گردد و يا به كلی او را بكشد مى تواند راه صحيحى براى معالجه ساير مرضها باشد؟! ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
غذای روح
{تزکیه نفس} ۵/ ادامه مطلب... من مكرّر از علماى بزرگ حوزه سؤال كرده ام كه راه تزكيّه ى نفس چيست؟ آ
{تزکیه نفس} ۶/ بخش پایانی... ما مكرّر ديده ايم افرادى كه با عبادتهاى بى حساب، بدون در نظر گرفتن معالجه مرض روحى خاصّى، به خيال خود مشغول مستحبّات و قدس و تقوا شده اند، علاوه بر آنكه از آن عبادتها بهره اى نبرده اند، امراضى از قبيل: عُجب، انزوا، ابتلاء به وسوسه و خستگى و گاهى يكپارچه همه چيز را كنار گذاشتن نيز در روح آنها به وجود آمده و براى هميشه از كمالات روحى دور افتاده اند. براى نمونه مقدّسين خشك نهروانى كه هميشه در جامعه ى ما بوده و در مقابل اميرالمؤمنين و ائمّه ى اطهار (عليهم السلام) و ولى فقيه مى ايستاده و به خود جرأت جنگ و ستيز عليه آنها را مى داده اند كافى است. بنابراين، بايد حوزه هاى علميّه به فكر اين مسأله ى مهم ـ كه اساس همه ى موفّقيّتها و وسيله پيشرفت جوامع بشرى است ـ بوده و بكوشند براى معالجه امراض روحى، بخصوص آنچه سبب گناه و سرپيچى از فرمان الهى است، راه و چاره اى بينديشند، تا به پيشرفتهاى قابل توجّهى دست يابند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{برگزیدگان الهی در کلام امام سجاد علیه السلام} ✳️ از ابوحمزه ى ثمالى نقل شده كه گفت: من در مجلسى خدمت امام زين العابدين (علیه السلام) بودم كه دو نفر از اهل عراق خدمتش رسيدند و گفتند: اى پسر پيغمبر! تفسير آيه ى "ثُمَّ اَوْرَثْنَا الْكِتابَ الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات بإذن الله" چيست؟ 🔸 فرمود: اى اهل عراق! شما معتقديد كه اين آيه در شأن امت محمّد (صلى الله عليه و آله) نازل شده، پس طبق اين اعتقاد لازم است همه ى آنها وارد بهشت شوند. ابوحمزه مى گويد: وقتى من اين جمله را از آن حضرت شنيدم گفتم: اى پسر پيغمبر! پس اين آيه در حقّ چه كسانى نازل شده است؟ ✅ آن حضرت فرمود: به خدا قسم در حق ما اهل بيت نازل شده؛ به خدا قسم در حق ما اهل بيت نازل شده؛ به خدا قسم در حق ما اهل بيت نازل شده؛ (يعنى سه بار اين قَسم را تكرار كرد). من پرسيدم: اى پسر پيغمبر! در ذريّه ى على بن ابيطالب (عليه السلام) آنكه ظالم به نفس خود است، كيست؟ 👈 فرمود: كسى كه اقرار به امام زمانش نكرده باشد. گفتم: مقتصد چه كسانى هستند؟ 👈 فرمود: كسانى كه در منزل خود به عبادت ملك علاّم مشغول باشند و به تلاوت قرآن وقت خود را صرف كنند تا روزى كه از دنيا بروند. گفتم: اى پسر پيغمبر! منظور از سابق به خيرات چه كسانى هستند؟ 👈 فرمود: كسانى كه در راه خدا جهاد كنند و مردم را به راه راست دعوت نمايند مانند اميرالمؤمنين (عليه السلام) و فرزندانش كه معصومند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب سلام الله عليها علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{کتاب على عليه السلام} على بن ابيطالب (عليه السلام) در دوران ابى بكر كه دو سال طول كشيد مشغول جمع آورى قرآن بود زيرا آن حضرت جميع قرآن را با تفسيرش، با شأن نزولش، با ترتيب مخصوصش، با قرائت صحيحش، با تأويل و توضيحش و بالاخره با جميع خصوصيّاتش از دو لب رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) شنيده بود. لذا او تنها كسى بود كه مى توانست قرآن را صحيح جمع آورى كند و اين كار را كه مهمترين كار براى مسلمانان و اسلام بود در آن مدّت انجام داد. ولى متأسّفانه آن كتاب را كه توأم با تفسير و تأويل و خصوصيّات فوق بود از آن حضرت قبول نكردند. زيرا مى دانستند كه اگر چه در ظاهر قرآن خلافت بلافصل على بن ابيطالب (عليه السلام) تصريح نشده ولى در تفسير و تأويل آن از زبان پيغمبر، كه جز وحى چيز ديگرى نبود، اين مسأله توضيح داده شده است. ائمّه ى اطهار (عليهم السلام) مكرّر در مكرّر از اين كتاب نام برده و عمده ى مطالب علمى و عميق و معارف حقّه را به كتاب على بن ابيطالب (عليه السلام) منتسب داشته اند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid