eitaa logo
تسبیح۵ (دعا و نماز)
207 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۳۳۶ (ادامه) درس اول: (بخش دوم) خلاصه « ۸ جلسه » ادعونی یعنی چه؟ ۳ـ هیچیک از تقاضاهای بشر نبــاید با این ذهنیتِ غلط همراه باشد که: خداوند مصلحتِ ما را نمیداند یا به آن توجّـه ندارد. زیرا خداوند « خالق و مالک ، عليم ، حكيم ، خبير ، بصیر ، محیط و رقیب » ماست و تمام نیازها و مشکلات بشر را خیلی بسیار دقیق تر از خود افراد بشر می داند و کمترین نیازی به يادآوری و التماس ندارد. ۴ـ انسان، قطعا « مختار » است و برای « آزمايش » به دنیا آورده شده است: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ: ۱ـ الْخَوْفِ، ۲ـ وَ الْجُوعِ، ۳ـ وَ نَقْصٍ مِنَ: ۱ـ الْأَمْوالِ، ۲ـ وَ الْأَنْفُسِ، ۳ـ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابــِرينَ (بقره/۱۵۵) لذا تمام افراد بشر، و در تمام لحظات زندگی خود، با انواع حوادث مورد إبتلا و فتنه و امتحان قرار می گیرند تا از یکسو توانمندی های آنها شکوفا شود، و از سوی دیگر میزان پایبندی آنها به احکام عقلی و میزان دقت آنها در شناسائی سفیر الهی در هر زمان، و میزان اطاعت و تبعیت آنها از تعالیم الهی و احکام شرعی و احکام حکومتی، و لیاقت آنها برای بهشت یا جهنم معلوم شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۳۵۲ (ادامه) *درس اول:* (بخش سوم) خلاصه « ۸ جلسه » ادعونی یعنی چه؟ ۵ـ مثل دانش آموزان و دانشجویان و طلاب که با افزایش سطح مقطع تحصیلی با آزمونهای بیشتر و پیچیده تری روبرو هستند، افراد بشر هم به اندازه مرتبه فهم و درک و معرفتشان با آزمونهای سخت تری مواجه میشوند. ۶ـ اُدعونی، مهمترین فرمان الهی برای توجّه مشتاقانه و دائمی انسان به خدا است تا جائی که در مسیر تقرّب به آن کمالِ مطلق هر روز معیت خدا را با خودش بفهمد و هیچ خوف و حُزنی برایش نماند و بیش از روز قبل، مظهر أسماء و صفات و اراده الهی و خلیفه و آیتِ کبری و حُجّتِ او شود و به مقام وساطت برسد و از عنایتِ ویژه برخوردار و برای خلق خدا، باب الحوائج ‌و صاحب برکت و کرامت ‌شود. ۷ـ انسان در تنور دنیا با صد نوع آتش در معرض سوختن است. لذا افرادِ عاقل و مومن دائما (خصوصاً در ماه رمضان) از خداوند می‌خواهند: قِـنا عذابَ النّار یا: خلّصنا مِن النّـار یا: أجـرنا مِن النّـار یا: مُنَّ عَلَـىَّ بِفَـــکاکِ رَقَبَتى‏ مِنَ النَّارِ و تنها عامل توجّــه انسان به خدا، و رهائی از هر نوع آتشی، فقط نمـــاز است. لذا اگر انسان، دائماً با نماز به خداوند توجّـه پیدا نکند، قطعا مُجرم می‌شود و در جهنم می‌سوزد: فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ. عَنِ الْمُجْرِمِينَ. مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَـرَ؟ قَالُوا: لَمْ نَكُ مِـنَ الْمُصَلِّين (مدثر/۴۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۵ (ادامه) درس اول: (بخش چهارم) خلاصه « ۸ جلسه » ادعونی یعنی چه؟ ۸ـ (غیر از اطفال و سفیهان و مجنونین،) هر انسانی، یا متوجّه است و در تمام ابعاد زندگیش مقصد و جهتِ آخرتی دارد یا بی‌توجّه و دنبالِ اهدافِ دنیوی و همواره سر در گم است. افراد متوجه به هر بهانه ای دعــا میکنند اما افراد بی توجه، خیلی ادّعـا دارند. دعــا با تواضع عالمانه اما ادّعـا با غرور متکبّرانه همراه است. ۹ـ غالبِ افرادِ بشر، نگاهشان به خدا و أولیاء الهی نگاه ابزاری است، یعنی تا درمانده نشوند سراغ خدا و دعا و نماز نمیروند. فَإِذا رَكِبُــــــوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّـــــاهُمْ إِلَى الْبَـرِّ إِذا هُمْ يُشْــرِكُونَ (عنکبوت/۶۵) (وقتی سوار كشتى سوار هستند، (با تلاطم دریا) خدا را مخلصانه می خوانند اما وقتی خداوند آنها را به خشكى می‌رساند، عوامل دیگر را مؤثّر می پندارند. ۱۰ـ چرا غالب پیروان أنبیاء الهی، بی توجّه و آلوده به رذائل هستند؟ پاسخ: زیرا آنها نمـاز را ضایـع کردند و دنبالِ نفسانیت خود رفتند: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُــوا الصَّلاة وَ اتَّبَعُــوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَـيًّا (مریم/۵۹) یعنی: اشتباهاً برایِ خـدا و برای رفعِ تکلیف و از روی عـادت و ناآگاهانه و بی‌توجّه نمــاز می‌خوانند و مفاهیم آن را در گفتار و رفتار و اخلاق و زندگیشان، إقامه و رعایت نـمی‌کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۹ (ادامه) *درس اول:* (بخش پنجم) *خلاصه* « ۸ جلسه » *ادعونی یعنی چه؟* ۱۱ـ *توجّه به خدا* با *دعا و ذکر و نماز* ، *تکلیفی واجب برای همه و همیشه* است و *تعطیلی* ندارد و نباید گفته شود: *خدا که خودش می‌داند*. لذا *خطرناکترین جنبده در منظرِ خدا*، افرادی‌اند که *گوش شنوای حق* و *زبان گویا حق* ندارند و *تــعقّل* نمیکنند: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّــمُّ الْبُــكْمُ الَّذينَ لايَعْقِلُونَ (انفال/ ۲۲) و *عاجزترین مردم* آنست که از *دعا و توجه به خالق* و *اظهار فقر ذاتی* خود، عاجز است. ۱۲ـ باید با همان لحن و بیان *صحیفه فاطمیه*، *صحیفه علویه*، *دعای عرفه*، *صحیفه سجادیه*، *مناجات خمسه عشر*، *زیارت جامعه کبیره* و *دعـای جوشن کبیر* دعا کنیم. پس *محتوای اصلی دعا* باید *حمد و مدح و شکر و تسبیحِ خداوند* باشد تا اولا: *نقش و مسئولیت و تکالیفِ* خود و *عوامل غفلت و انحراف و تخلّفِ* خود و *کارگزاران الهی* و *دشمنانِ* خود را بشناسیم و با *مراقبت* دائمی، خود را *تطهیر* و *قابلیت و لیاقتِ* خود را برایِ *دریافتِ مواهب الهی* و *باب الحوائج شدن* بیافزائیم. ۱۳ـ رسول أکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: *مردم، خواب‌اند، هرگاه بمیرند بیدار می‌شوند.* لذا خداوند حکیم، *انواعِ حوادث* را برای تمام افرادِ بشرِ پدید می‌آورد تا آنها از خوابِ *غفلت* بیدار شوند، و با *ناله و تضرّع و دعا و نماز* او را بیابند. پس هیچ حادثه‌ای (حتی افتادن یک برگ) *تصادفی* نیست و ما برای رسیدن به *حیاتِ طیبه* ، بیش از *هوا و آب و غذا* به *دعا و ذکر و توجّه و نماز* نیازمندیم. ۱۴ـ هر نوع واکنشِ مثبتی به هر نوع *زیبائی و کمال و خیر و خوبی و حقّی* در هر *فرد و مخلوقی*، *حمد* است. با حمد، باید *نگاه* انسان چنان *آسمانی و زیبابین* شود که جز زیبائی نبیند و او را به *تسبیح* برساند و از هر *عیب و نقص و فقر و سوء و شرّی* گریزان کند. *تسبیح* یعنی: خداوند قطعاً از هر *نقص و نیاز و عیب و شرّی* ، *منزّه* است و ما برای *تقرّب* به او باید از هر *عیب و نقص و فقر و سوء و شرّی* منزه شویم و هر *نقص، عیب، ظُلم و فسادی* را در جهان از *دخالتِ جاهلانة بشر* بدانیم و برای رفع آنها بکوشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۳۴ (ادامه) *درس اول:* (بخش ششم و پایانی) *خلاصه* « ۸ جلسه » *ادعونی یعنی چه؟* ۱۵ـ *مخاطبِ ما* در دعا و نماز و زیارت، *کیست؟* چون خداوند، علیم، حکیم، سمیع، بصیر است (و همه چیز را میداند)، پس در محضرِ خدا، میخواهیم با محتویات دعاها و نمازها، *خودمان* را آگاه و اصلاح و متعهدتر کنیم. ۱۶ـ *إجابت اصلی* دعاها و نمازها و توفیق لقاء الهی، فقط در *قيامت* است. پس همین توفیق تضرّع و دعا و نجوا و نماز مؤمنانه و صادقانه و موحّدانه در محضر الهی و توفیقِ معاشقه با خالقِ جهان، بهترین *اجابت دنیوی* آنهاست. لذا فرموده‌اند: *مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَـاءَ أُعْطِـيَ الْإِجَـابَة* *تمام دعاهای خیر،* إجابت قطعی دارند، اما *ثمرات دنیوی* آنها ممكن است *فوری* و گاهی با *تأخیر یا تغییر* همراه باشد. ۱۷ـ *اجابت دنیوی* و ثمرات دعاها، نیازمند: بودنِ *شرائط* و نبودنِ *موانع* و *مصالحِ فرد* و *مصالحِ خلق* است. *تنها شرط* إجابتِ دعا، *قابلیت* و *لیاقت* و *ظرفیت* و *إستحقاقِ* دعاکننده است. و عواملِ *تقویت لیاقت* عبارتند از: ۱ـ طهارت، ۲ـ ایمان، ۳ـ تقوا، ۴ـ توکّل، ۵ـ پذیرفتنِ دعوتِ خدا و سفیرِان او، ۶ـ مواضع سیاسی روشن و ثابت، ۷- حُسن ظنّ به خدا، ۸ـ إصلاحِ تحلیل و نگاه خود، ۹ـ عملِ صالحِ موحّدانه، .... *موانع اجابت* عبارتند از: ۱ـ کسالت در نماز، ۲ـ بردن آبروی دیگران، ۳ـ ناامیدی و بدبینی به لطف الهی، ۴ـ کوچک شمردن گناه، ۵ـ اصرار بر گناه، ۶ـ ظلم، ۷ـ بی‌اعتنایی به ایتام و مساکین، ۸ـ تکبّر در دعا، ۹ـ کفر، ۱۰ـ فسق، ۱۱ـ فجور، ۱۲ـ سایر رذائل. *مصالحِ فرد* : ۱ـ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَــها، ۲ـ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ إِلاَّ ما آتـاها، ... *مصالحِ خلق* در اینست که *خود مردم* اسبابِ اجابتِ دعا یکدیگر را فراهم کنند تا با اجابتِ دعاءِ دیگران، به مقام *وساطتِ* فیوضات الهی برسند و *باب الحوائج* شوند و دعایِ خودشان هم إجابت شود: وَ مَا لَكُمْ *لاَ تُقَاتِلُونَ* فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ *الْمُسْتَضْعَفِينَ* مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاء وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ: *رَبَّنَا؛ أَخْرِجْنَا* مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا *وَ اجْعَل لَّـنَا* مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا (نساء/۷۵) ۱۸ـ *إلحاح* یعنی: *مداومت* بر دعا و تضرّع و استغاثه و نماز بدون اینکه از آنها *خسته* و در انجام آنها *کسل* شویم و بدون اینکه منتظر *اجابت ظاهری فوری* باشیم. پس *إبتلائاتِ الهی،* نباید توجّه و دعا و تضرّع و استغاثه و نماز ما را *کم کند.* در موارد *اورژانسی* می‌توان تقاضای رسیدگی *خارج از نوبت* داشت امّا بر دارو یا درمانِ خاص، *نباید اصرار کرد.* لذا اصرار بر إجابتِ ظاهری، منطقی و پسندیده نیست. چرا در *إجابت فوری* دعا، نباید *اصرار* داشت؟ زیرا: خواسته‌ها و *دعاهای* ما، همیشه *خیر* و *مفید* و به *صلاحِ خود ما* یا به *صلاح دیگران* نیستند. آیا به خاطر *انجام* نماز و روزه و سایر عبادات و *رعایتِ* حلال و حرام و پاکی و نجسی و حجاب و عفاف، نباید از خداوند *توقّع* داشته باشیم؟ اگر بیماری به تمامِ دستورات پزشک خود عمل کند و از تمام *ممنوعات* پرهیز کند و تمام *داروهایش* را به موقع بخورد، *چه توقّعی* باید از پزشک خود داشته باشد، *جز تشــكر از او؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
نماز1.mp3
23.3M
✅ *کارگاه نماز - جلسه اول* 👈 نوع فایل: صوتی 👈 زمان: ۹۷ دقیقه 👈واژه: ۴۵ ۶۴ ۱۱تا۱۳ ۲۹ ۷ ۶۹ ۴۱و۴۳ ۵۹ ۱۰۷ تا ۱۰۹، ۵۳، ۸۴ ۵۵و ۱۵۷ ۴۳ ۳۰ تا ۳۲ 🎙 مدرس: استاد محمد جعفر غفرانی 👈 تاریخ: ۱۳۹۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani