eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
154 دنبال‌کننده
876 عکس
1.9هزار ویدیو
33 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به شما خوبان و مؤمنان 🌹🍃🌹🍃
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت هفتم) 🖇 موضوع این قسمت: اگر خداوند محروم و خوار کند چه کسی می تواند روزی دهد و عزیز گرداند؟ 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي [خدایا! اگر تو مرا محروم کنی، چه کسی است که چیزی را که می خواهم به من روزی کند؟!] 🤲اگر تو به من ندهی، دریغم کنی؛ محرومم کنی، چه کسی است که روزی من کند؟! 🤲و اگر تو من را خوار کنی، چه کسی است که می تواند به یاری من بیاید و مرا نصرت کند و پیروز و عزیزم سازد؟! 🤲همه از توست؛ همه در دست توست. همه کاره ی زندگی من تویی. حالا که این طور است. 💠  اِلَهِي أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ[خدایا! از خشم تو، از غضب تو به تو پناه می برم.] همه چیز من دست تو است. اگر تو بر من غضب کنی، من چه خاکی بر سرم کنم؟! دنیای من، آخرت من، ظاهر من، باطن من، همه چیز من دست تو است. کجا را دارم که از دست تو فرار کنم؛ جز این که باز به آغوش تو پناه بیاورم.«أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ» بچه ای صبح تا ظهر در خانه، آتش سوزانده بود. مادر بچه هم که زورش به بچه نمی رسید، او را تهدید می کرد و می گفت بگذار ظهر پدرت از سر کار بیاید، به تو می گویم چه کارت می کند! همه ی این شرارت هایت را به پدرت می گویم تا او تنبیهت کند. ظهر پدر از سر کار آمد، مادر هم شروع کرد به گفتن؛ روغن داغش را هم زیاد کرد: «آره، این این کار را کرده؛ آن کار را کرده و ... هر چه بهش گفتم حرف گوش نکرده...» مادر حسابی پدر را به غضب آورد تا بچه یک تنبیه حسابی بشود، پدر هم گفت «عجب! این کار ها را کرده؟! آن در را ببند ببینم!» گفت در اتاق را ببندد تا این بچه راه فرار نداشته باشد. «آن کمربند من را هم بردار بیاور؛ ببینم!» حالا بچه ی هشت نه ساله، گوشه ی اتاق گیر کرده؛ در هم بسته است و هیچ جا را ندارد که فرار کند! پدر هم خشمگین و تازیانه به دست، دارد به سمت او می آید. این بچه این سمت را نگاه می کند؛ آن سمت را نگاه می کند؛ هر جا را نگاه می کند، می بیند هیچ جایی برای فرار وجود ندارد. آخر سر تا پدر نزدیک می شود و شلاق را بلند می کند بچه به آغوش پدر جست می زند و خودش را به گردنش آویزان می کند. آیا دیگر برای پدر خشمی می ماند؟! پدر را به گریه می اندازد! 💠الَهِي أَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِك 🤲 [ از حلول سخطت به خودت پناه می آورم، کسی دیگر و جایی دیگر را ندارم. به کجا پناه ببرم؟! به خودت پناه می آورم.] ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت هشتم) 🖇 موضوع این قسمت: آیا تردید در بخشایش خداوند 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠«الَهِی كَأَنِّی‏ بِنَفْسِی‏ وَاقِفَةٌ بَيْنَ‏ يَدَيْكَ‏ وَ قَدْ اَظَلَّهَا حُسْنُ‏ تَوَكُّلِی‏ عَلَيْكَ فقلت‏ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ» 🤲 [خدایا! گویا من با همه ی جان و وجودم در پیشگاه تو ایستاده‌ام و توکل نیکویی که به تو دارم، بر سرم سایه انداخته است، در پیشگاه تو، زیر سایه‌ی اعتماد، اتّکال و توکّل به تو قرار گرفته‌ام.] آن‌وقت تو در قبال آن چه کردی؟ 💠 «فقلت‏ ما اَنْتَ اَهْلُهُ». نسخه بدل این عبارت، « فَفَعَلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ» است. چون قول خدا فعل خداست: «قوله فعل» هر دو گونه نقل این عبارت درست است. آن وقت تو آن گونه که خودت اهلش هستی و زیبنده ی توست، فرمان دادی و با من رفتار کردی و مرا در دریای بیکرانه ی عفو خود غوطه ور ساختی. 👌 من استحقاق نداشتم؛ اما تو به تفضّل این عنایت را در حقّ من کردی. مرا دیدی که از خودم مایوسم و دیگر ذره ای به خودم اعتماد ندارم؛ خود را همه جا آزمودم و روسیاهیم بر خودم مکشوف شد. 👈 دیدم که در همه ی میدان های امتحان چگونه خراب کردم. خدایا دیگر یک سر سوزن به خودم اعتماد ندارم، همه ی اعتماد و توکلم👈 به توست. آمدم زیر چتر اعتماد و توکل به تو. تو مرا مایوس از خودم و معتمد به خودت دیدی، آن وقت مرا در دریای غفران و عفو خودت غوطه ور کردی. این نکته ی مهمی است که عبد به این یقین برسد که خدا می بخشد و در آن تردید نکند. 👌محرومیت ما از بخشش خدا ناشی از تردید ماست. اینکه کمترین چیزی که خدا در روز عرفه، به حاجی های حاضر در صحرای عرفات عنایت می کند، این است که همه ی گناهانشان را می بخشد و می گوید: دوباره از سر شروع کنید، مثل بچه ای که تازه از مادر متولد شده است. ادامه ی آن روایت فرمود: فقط یک نفر در جمع حاجیانی که در صحرای عرفات هستند، بخشیده نمی شود و او کسی است که تردید کند که آیا ممکن است خدا مرا هم با این‌همه گناهانم ببخشد . او به خاطر همین تردید⚡️ خود را از بخشش خدا محروم کرد. 🤲 لذا به غفّاریت خدا یقین کنیم؛ به توّابیت خدا یقین کنیم. یقین کن که خدا می بخشد، آن‌وقت ببین که خدا می بخشد. تازه این چیزی نیست. به توّابیت و غفّاریت خدا یقین کن، آن‌وقت ببین که خدا بخشیده بود. خدا از اول گناهت را ننوشت. غفّاریت و توّابیت او اصلا فرصت نداد که تو بروی توبه کنی و بعد ببخشد. او از اول بخشیده بود. گیر قضیه، خودت بودی که هنوز به این یقین نرسیده بودی که لذت عفو و غفران الهی را بچشی. یقین کن که خدا بخشیده است. گذشته ات را که بابت گناه و غفلت به هدر دادی؛ الان هم که بیدار شده‌ای، می‌خواهی بنشینی برای گناه و غفلت های گذشته ات غصه بخوری؛ ⁉️ پس کی می خواهی طاعت به‌جا بیاوری؟ کی می‌خواهی در مسیر بندگی خدا قدم برداری؟ گذشته را که آن گونه آتش زدی، حال و آینده‌ات را هم می خواهی با غصه خوردن آتش بزنی؟ تمام شد. یقین کن که خدا بخشید. سرت را بینداز در راه بندگی و عبودیت و راهت را برو! ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
عشق و عرفان (قسمت هفتادم ) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دوازدهم :مراقبه ادامه.. ذکر و فکر از ديگر عناصر مراقبه است. عارفان، ذکر خدا را بر سالک واجب و انقطاع از ذکر خداوند را سبب عقوبت وي مي دانند.تأکيد همه ي عرفا و صاحبان آثار عرفاني بر ذکر و تاليف آثاري راجع به ذکر بيانگر اهميت آن در سلوک عرفاني و آداب مراقبتي سالک است. خود نماز نزد عرفا بزرگترين و بهترين ذکر است که هر سالکي ناگزير از پرداختن به آن است.در مراقبه، اگرچه عرفا براي اصل تنوع و تعدد«اذکار»و«زمان » و«مکان» براي افراد مختلف اهميت زيادي قائلند، ولي بر خلاف همه ي عبادات که داراي حريم و حدود و ارکان خاصي هستند، ذکر هيچ محدوديتي ندارد و در همه ي شرايط و زمان ها و مکان ها و احوال، مطلوب است.در درجه بندي عبادت ها، ذکر را برتر از همه محسوب کرده اند و گفته اند هيچ کس به خدا نمي رسد مگر به دوام ذکر و هر که توفيق ذکر پيدا کند به منشور ولايت دست يافته است، زيرا حقيقت ذکر جدا شدن غفلت از سر بنده است به طوري که جز مذکور همه چيز را فراموش کند. تفکر، ابزار کسب علم و معرفت است و علم و شناخت خود از عناصر مهم مراقبه اند. لذا عرفا سالکان را همواره به تأمل و تفکر توصيه نموده اند. همچنين نقش اساسي تدبر در مراقبه و کنترل خواطر بيانگر اهميت تأمل و تفکر است. فکر و انديشه در آيات و نشانه هاي الهي است که موجب معرفت در نعمت هاي او، محبت در وعده هاي او و رغبت در طاعات او مي شود و از طرفي فکر در وعيد و عقاب موجب ترس از مخالفت مي گردد.توجه به اعداد، حروف، زمان و مکان اگرچه نيازمند بحثي مستقل است اما از آنجا که از آداب مؤکد اذکار و اوراد است، آن را ضمن اين بحث مطرح مي کنيم.در عرفان، اعداد خاص، نتايج بخصوصي در بردارند، به همين دليل همواره مراعات تعداد اوراد و اذکار از طرف عارف و پير به سالک مراقب توصيه شده است. همچنين عرفا براي هر يک از حروف جايگاه ويژه اي قائلند و انجام مراقبات و اوراد و اذکار و… با تعداد معين در زمان ها و مکان هاي خاص، مطلبي است که در طي مراقبه ي يک سالک حضور دارند. به عنوان مثال اعداد چهل و هفت و ماههاي رجب، شعبان، رمضان و حروف مقطعه قرآن در رسيدن سالک به شهود و در مراتب قرب تأثير گذارند. خلوت عملي است که زمينه ساز مقام و منزل مراقبه است. خلوت گزيدن از مستحسنات عرفا است، خلوت در حقيقت محادثه ي سّر با خداوند و خالي بودن از تزاحم اغيار و انقطاع از خلق و اشتغال به حق است. .صورت خلوت را مجموعه اي از کم خوري و کم خوابي و کم گويي و ترک صحبت با مردم و مداومت بر ذکر و نفي خواطر و دوام مراقبه دانسته اند که نشانه ي آن ظهور حکمت است و ظهور حکمت نيز علامت رفع حجاب و مشاهده است. ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت نهم) 🖇 موضوع این قسمت: تنها وسیله ای که می توان در برابر معبود، اقرار کرد. 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 «وَ اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلِی وَ لَمْ يُدْنِنِی مِنْكَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسِيلَتِی» 🤲 [خدایا اگر اجل و مرگ من نزدیک شده و دیگر فرصت ندارم خرابکاری هایم را اصلاح کنم و خیلی آلودگی به بار آورده ام، اگر مرگم نزدیک است... ] چون می دانید برای نزدیک بودن مرگ لازم نیست آدم پیر باشد تا مرگش نزدیک باشد، هر کسی ممکن است در آستانه ی مرگ باشد. 🤲 خدایا اگر فرصتی برای جبران خطاهایم نمانده و مرگم نزدیک است و در طول عمر گذشته ام هم عملی از من سر نزده که من را به تو نزدیک کند، هر چه کردم خرابکاری و آلودگی و مایه ی سرشکستگی بود و من را از تو دور می کرد، نه فقط معصیت هایم، بلکه از طاعت هایم هم باید استغفار کنم، طاعت و معصیتم همه خرابکاری بود. 💠«مِن کُلِّ طاعَةٍ وَ مَعصِیَةٍ أستَغفِرُ اللهَ» 🤲 «از همۀ طاعاتی که انجام داده ام و از همه ی معصیت هایی که انجام داده ام از همه استغفار می کنم» آنهایی هم که فکر می کنم طاعت بوده، حالا که نگاه می کنم می بینم مایه ی شرمساری است. کجای این طاعت است؟! من در حضور تو ایستاده بودم مثلا داشتم با تو حرف می زدم و نماز می خواندم، حواسم در کوچه و بازار و پیش حسن و حسین و شهین و مهین بود! من باید از این نماز استغفار کنم یا به آن امید ببندم؟! 👈 خدایا اگر طاعات و معاصی من همه مایه ی سرشکستگی من مقابل توست، اما وسیله ای برای تقرب به سوی تو پیدا کرده ام و آن اقرار به گناهان و خطاها است. این گونه که می شود از قاضی وقت گرفت! یک متهم می گوید من می خواهم بیایم اعتراف کنم، آقای قاضی و بازپرس شما می خواهید آن همه زحمت بکشید و تجسس کنید تا اثبات کنید من مجرم هستم. خوب من کار شما را سبک می کنم، به من وقت بدهید من می خواهم بیایم همه ی اتهاماتم را بپذیرم. 🤲 خدایا اقرار به گناهان را می خواهم وسیله قرار بدهم بیایم پهلوی تو به بهانه ی این که اعتراف کنم و به این بهانه به تو نزدیک بشوم، و این واقعیت است که از عمل عبد هنری برنمی خیزد! از طاعت و عبادت عبد اثری حاصل نمی شود. کسی برای تقرب الی الله امید به طاعت و عبادت خودش نبندد! باید انجام بدهد، وظیفه اش است انجام بدهد، اصلا باید این قدر انجام بدهد تا بفهمد از اینها کاری بر نمی آید، والا با حرف که نمی شود! این قدر طاعت و عبادت تا آنجایی که رمق دارد به جا بیاورد تا به این برسد که از طاعت و عبادت او هیچ خاصیتی بر نمی آید و به این یقین کند. یقین کند که پیش خدا دست خالی است، این را باور کند؛ فقیری است که فقرش هم راه درمان و معالجه ندارد. یک فقیری حالا پول ندارد، کسی به او پول می دهد و از فقر نجات پیدا می کند، اما این فقیر هیچ راهی ندارد! تنها وسیله ای که می شود با آن به خدا نزدیک شد:👇 اعتراف به فقر، نیستی، گناه، خطا، قصور و تقصیر هاست. خدایا با این وسیله درِ خانه ی تو آمده ام و حالا می خواهم اقرار کنم. ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
همراهان عزیز و دوست داشتنی!🌹 امروز تلاوت سوره مبارکه انسان را تقدیم می کنم. ان شاءالله که همگی بهره ی کافی ببریم.🤲 التماس دعا 🌹🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ↕️ تصویری با ترجمه گویا سوره انسان( آیات ۱ تا ۶) 🦋انسان، باید درباره منشأ وجود خود فکر کند. «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً» 🍀انسان موجودی نوآفریده و حادث است. «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً» 🦋 انسان در مسیر وجودی خود، روند تکاملی داشته و مراحلی را طی نموده است: ابتدا وجود نداشت، «لَمْ یَکُ شَیْئاً» بعد از بوجود آمدن هم، چیز قابل ذکری نبود «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً» 🍀 یاد ضعف ها، غرور انسان را برطرف و او را تسلیم خداوند می کند. «لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً» 🦋آفرینش انسان از نطفه ای ناچیز، جلوه ای از عظمت الهی است. إِنّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَهٍ ... 🍀انسان،موجودی مسئول و مکلّف است.(آزمایش کردن نشانه تکلیف است.) «نَبْتَلِیهِ» 🦋 همه انسان ها در طول تاریخ مورد آزمایش الهی واقع می شوند. «نَبْتَلِیهِ» 🍀 بیان دو ویژگی شنوایی و بینایی برای نمونه است وگرنه تمام اعضای بدن مورد امتحان واقع می شوند. «سَمِیعاً بَصِیراً 🦋خداوند،حجت را بر انسان تمام کرده است. «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ» 🍀 راه درست، یکی بیش نیست. « هَدَیْناهُ السَّبِیلَ» 🦋هدایت، نعمتی در خور سپاس است. 🍀کسانی که هدایت انبیا را نپذیرند، بالاترین مرحله از کفر را مرتکب شده اند. (به جای آنکه بگوید«اما کافرا»،فرمود: «إِمّا شاکِراً وَ إِمّا کَفُوراً» .زیرا«کفور»، اوج کفر است.) 🦋در تربیت انسان، نقش هشدار، بیش از بشارت است 🍀کیفرهای الهی دارای ملاک و معیارند. «أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ سَلاسِلَ وَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت دهم ) 🖇 موضوع این قسمت: علت غوطه ور شدن در گناه چیست؟ 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠«إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَي نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا» 🤲 خدایا من در اثر بی توجهی به خویش، به خود ظلم و ستم کردم، در اوج غفلت غوطه ور بودم و توجّه داشتم که چه بلایی بر سر خودم می آورم و چگونه خود را تباه و نابود می کنم! من متهم هستم؛ آمده ام و دارم به جرمم اعتراف می کنم: 💠 «إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَي نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا» 🤲 خودم را نابود کردم خدایا! وای بر من اگر تو مرا نبخشی: « فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا». تنها چیزی که می تواند این تباهی را که من نسبت به خویش روا داشتم جبران کند، بخشش و غفران توست. اگر تو مرا مشمول غفران و بخشش خود قرار دهی، خرابکاری ها و بی توجهی هایم  و بی اعتناییم به این که چه دارد بر سرم می آید، همه قابل ترمیم و جبران خواهد بود؛ 🤲 وای بر من اگر مرا نبخشی؛ 💠فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ❤️ویژگی های بندگان خاص خدا ( قسمت۱) تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره انسان آیات( ۷ تا ۱۰) 💫کمال واقعی زمانی است که نیکی در انسان نهادینه شود. 🌸 اطعام و انفاق زمانی ارزش بیشتر دارد که شیء انفاق شده، مورد نیاز و علاقه انسان باشد. «یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ» 💫اطعام، زمانی ارزش بیشتری دارد که از خود و با دست خود باشد. «نُطْعِمُکُمْ» 🌸 کمکی ارزش دارد که خالصانه و به دور از هر منّت و انتظاری باشد. «نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ» 💫 آنچه به عمل ارزش می دهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً 🌸 گذشتن از پاداش، به تنهایی نشانه اخلاص نیست، بلکه گذشتن از تمجید و تشکّر نیز لازم است. «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» 💫وفای به نذر واجب است و کسی که به نذر خود وفا نکند، از قهر الهی بترسد. «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً» 🌸 اگر کاری برای خدا باشد، فقط از قهر او می ترسیم، نه مردم. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا» 💫 داشتن انگیزه الهی، منافاتی با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. لِوَجْهِ اللّهِ ... إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً 🌸برای فرار از آن روز عبوس، امروز در برابر مسکین و یتیم و اسیر، عبوس نکنید. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
عشق و عرفان (قسمت هفتاد و یکم ) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دوازدهم :مراقبه ادامه... مراقبه به معنای حضور دل است با خدا . و عبارت است از یقین بنده به اینکه خداوند درجمیع احوال عالم بر قلب و ضمیر و از رازهای درونی آگاه است. اصل مراقبه آن است که بداند خداوند تبارک وتعالی مطلع است بر او درهر آنچه که می کند و می اندیشد . اگر خلق ظاهر او را می بینند خدا بیننده ظاهر و باطن و حاضر و ناظر بر اعمال اوست. خداوند می فرماید:"اَ لَم یَعلَم بِاَنَّ الله یَری"نمی دانی که خدا تورا می بیند؟ ایمان اصحاب مثال زدنیست: یکی از صحابه به پیغمبر( ص) عرض کرد گناه بسیار کرده ام آیا خداوند توبه مرا می پذیرد؟ فرمود آری می پذیرد. عرض کرد آیا خدا در موقعی که گناه می کردم می دید؟ فرمود آری می دید. صحابه از شرم خداوند تبارک و تعالی تنها یک آه کشید و یک نعره زده و درجا جان سپرد. پیغمبر(ص) می فرماید: خدای را چنان پرستش کن که گویا او را می بینی و اگر نمی توانی این حس را درخود ایجاد کنی به حقیقت بدان که او تو را می بیند. یکی از پیران طریقت را مریدان فراوان بود که دربین همه به یک نفر بیشتر توجه داشت و مراعات او را می کرد. مریدان دیگر غیرتشان به جوش آمد و به پیر اعتراض کردند. به هرکدام از آنان یک مرغ داد و گفت بروید درجاییکه کس نباشد و کس نبیند مرغ را سرببرید و نوش جان کنید. مریدان هریک رفتند وجایی خلوت را یافتند ومرغ را کشتند و تناول نمودند اما آن مرید که مورد نظر شیخ بود مرغ را زنده برگرداند شیخ گفت فرزندم چرا مرغ را سر نبریدی؟ گفت هرچه گشتم جای خلوتی که کس نباشد وکس نبیند نیافتم چون به هرجا که رفتم خدا حاضر بود. به این صورت شیخ درجه مرید را به دیگران نشان داد که وی دائم درحال مراقبه و مشاهده است و به کسی دیگر التفاتی نمی کند. هنگامی که زلیخا یوسف را به نزد خود دعوت کرد قبل از آن روی بت خود را که خدایش بود با پارچه ای پوشاند و از یوسف تقاضای آن کار را کرد. یوسف فرمود تو از سنگی شرم می کنی و من از آفریدگار هفت آسمان شرم نکنم که هم می شنود و هم می بیند؟ ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت یازدهم) 🖇 موضوع این قسمت: انسان به آن مهربان در حیات، امید در ممات هم دارد. 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠« إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلاَ تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِي» 🤲 خدایا! وقتی به گذشتۀ زندگیم می نگرم، می بینم یک آن و یک لحظه نبود که تو مرا مشمول محبت ها، الطاف، عطایا و عنایاتت قرار نداده باشی! در تمام عمرم در الطاف و مهربانی های تو غوطه ور بودم. «لم یزل: در طول عمر دنیوی ام تا به امروز، همواره و  پیوسته خوبی های تو به سوی من سرازیر بوده است. حال که اینگونه است👇 «فلا تقطع برّک عنّی فی مماتی» 🤲 خدایا! بعد از مرگم هم خوبی های خودت را از من دریغ نکن. من همان بنده ی محتاجم. تو که در دنیا در حقّ من اینهمه محبت و عنایت کردی، در آخرت هم با من همانگونه رفتار کن که در دنیا رفتار کردی. مرا از خوبی ها و احسان و الطافت محروم نکن. حرف هایی را که در این مناجات می زنیم، باید باور داشته باشیم. اینها تعارف نیست که با خدا می کنیم. 👈 باید برگردیم و گذشته ی زندگیمان را یک بار مرور کنیم؛ ببینیم خدا از لطف و عنایت با ما چه کرده است؟ چه کرده از احسان و عطایا؟! آیا لحظه ای بود که خدا به ما احسان و لطف نکند؟ به این باور برسیم و آنگاه با این یقین به خدا بگوییم: 💠 «الهی لم یزل برّک علیّ ایّام حیاتی» 🤲 خدایا نگاه کردم؛ از لحظه ی تولّدم، نه، از زمانی که در رحم مادر بودم تا همین الان، یک لحظه هم مرا از محبت و عنایات خودت محروم نخواسته ای. حال که اینگونه است، تو که به من اینهمه عنایت و احسان کردی، مگر من در گذشته استحقاق اینهمه خوبی و احسان تو را داشتم؟ پس در آینده و بعد از مرگم هم عنایات و الطاف خودت را از من دریغ نکن. ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ 💠نیاز روح به نیایش 🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت دوازدهم) 🖇 موضوع این قسمت: آیا می شود خداوند زیباترین انتخاب ها را برای بنده داشته باشد.🤲 🎙 استاد صادقزاده ❀🌺✨🌺✨🌺❀ 💠 «الهی کیف آیس من حسن نظرک لی بعد مماتی و انت لم تولّنی الّا الجمیل فی حیاتی» در اینجا مناجات کننده به خدا می گوید باشد خدایا من مایوس بشوم؟ تو به من یاد بده که اصلا چگونه از تو مایوس شوم! آیا اصلا راهی برای مایوس شدن از تو وجود دارد؟! 🤲 [آخر خدایا من چگونه از حسن نظر تو نسبت به خودم بعد از مرگم مایوس شوم، در حالی که در دوران زندگانی من جز به زیباترین صورت من را اعمال نکردی.] همان جملۀ زیبای زینب کبری سلام الله علیها که فرمود: «ما رایت الّا جمیلا» این همان جمله است. تو که در زندگی من جز به زیباترین صورت با من رفتار نکردی، به من بگو آخر چگونه، چه توضیحی دارم که مایوس شوم که تو در آخرت حسن نظرت را از من دریغ کنی؟! من تو را شناخته ام. خدایا دستت را خوانده ام... دیگر من از تو مایوس نمی شوم، آنهایی که از تو مایوس می شوند تو را نشناخته اند. من چگونه از تو مایوس شوم؟! حالا که این گونه است: 💠 «الهی تولّ من امری ما انت اهله» 🤲 خدایا ولایت_امور من را تو به دست بگیر، یعنی خدایا فهم و شعور و سلیقه و انتخاب و نظریه و پیشنهاد و آرزو و ... همۀ اینهای من را بگذار کنار، خودت آن گونه که درست می دانی عمل کن. تو خودت ولایت امور من را به دست بگیر. خ ودت برای من انتخاب کن، خودت برای من تصمیم بگیر. ببینید این عبد اختیار خودش را دو دستی تحویل خدا می دهد، می گوید. خدایا تو به من اختیار دادی، اما اختیار به درد آدمی می خورد که شعورش برسد که چه چیز برایش خوب است، خدایا تو خبیری، تو علیمی، تو دانایی. اختیار و انتخاب زیبندۀ تو است! تو محبت کردی به من اختیار دادی، اما من می خواهم اختیارم را دودستی تحویل تو دهم. من تسلیم باشم، تو به جای من تصمیم بگیر، تو به جای من انتخاب کن. جوری هم ولایت امور من را به دست بگیر که اهلش هستی، آن گونه که زیبنده و سزاوار توست. تو اهل خوبی و احسان و مغفرت و رحمت و جود و فضل هستی. آن گونه که تو اهلش هستی زندگی من را مدیریت کن. من اصلا نمی خواهم تصمیم بگیرم، خودت جای من تصمیم بگیر. همان جملات آن دعای زیبایی که بعد از دعای عرفه امام حسین علیه السلام در مفاتیح آمده که👇 💠 «الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری و باختیارک عن اختیاری» 🤲 خدایا با تدبیر اندیشیدن های خودت برای من، من را از تدبیر اندیشیدن برای خویشتن بی نیاز کن و با انتخاب هایی که برای من می کنی من را از انتخاب های خودم بی نیاز کن. ادامه دارد...⬅️ ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 💎گوشه ای از نعمت های بهشتی که به بندگان خاص خدا تعلق می گیرد. ↕️ تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره انسان آیات ۱۱ تا ۱۸ 💫خداوند، مخلصان را به مراد خود می رساند. إِنّا نَخافُ ... یَوْماً عَبُوساً - فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ 🌸 ثمره خوف از خدا، نجات از قهر اوست. إِنّا نَخافُ ... فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ 💫کیفر و پاداش باید متناسب با عمل باشد.(حفظ و نجات محرومان،سبب حفظ و نجات انسان در قیامت است.) «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ» 💫ترس امروز، امنیّت فردا و مسرور کردن امروز، مسرور شدن فردا را به دنبال دارد. نَخافُ مِنْ رَبِّنا ... فَوَقاهُمُ اللّهُ ... وَ لَقّاهُمْ نَضْرَهً وَ سُرُوراً 🌸پاداش های الهی به خاطر صبر است. «جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا» 💫بهشتیان در آسایش و آرامش به سر می برند. «مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَی الْأَرائِکِ» 🌸هوای بهشت بسیار مطبوع است. «لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِیراً» 💫در بهشت، نعمت ها تسلیم ابرار هستند. «ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِیلاً» 🌸خادمان بهشتیان، پروانه وار به دور آنان می چرخند. «یُطافُ عَلَیْهِمْ» 💫 ظرف های بهشت در شکل و اندازه های متفاوت و مطابق با اراده و میل بهشتیان ساخته شده است. «قَدَّرُوها تَقْدِیراً» .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان (قسمت هفتاد و دوم ) راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی عامل دوازدهم :مراقبه ادامه... مراقبت بر دو وجه است: مراقبت صدیقان و مراقبت پارسایان 1- مراقبت صدیقان:دل آنان به عظمت وبزرگی حق تعالی مستغرق است ودرآن جای التفاط و فکر کردن به غیر حق نیست. اگر با آنان سخن بگویی صدایت را نمی شنوند و اگر درجلوی آنان ردشوی تو را نمی بینند.یکی از عرفا از راهی می گذشت که مسیر آن از بازار بود ازاو پرسیدند در راه چه کسی را دیدی گفت کسی را ندیدم. شیخ ابوبکر شبلی به نزد شیخ ابوالحسن نوری رفت و او را دید در حال مراقبه .چنان مستغرق بود که حتی یک تار مو ازبدن وی تکان نمی خورد. گفت این مراقبه به این نیکویی را از چه کسی آموخته ای گفت از گربه که دیدم بر در سوراخ موش چنان به انتظار نشسته و حواسش جمع است که از این طرز مراقبه ای که ازمن دیدی بهتر بود. 2-مراقبت پارسایان:این افراد می دانند که خدای متعال براحوال دل ایشان مطلع است و از او شرم دارند .اما چنان مدهوش ومستغرق درعظمت حق تعالی نیستند که از خود و از احوال عالم بی خبر شده باشند. در این وجه از مراقبه آدمی باید احوال و خواطر و حرکات خود را مواظبت نماید و درقصد برای انجام هرکاری دو نظر داشته باشد: نظر اول قبل از انجام هرکاری خدای را بیاد بیاورد و ببیند آیا این کار که انجام می دهد مورد تایید خداست یا در موافقت هوای نفس است. نظر دوم مراقبت است در وقت عمل که این سه حالت دارد:یا طاعتیست یا معصیتی و یا مباحی.مراقبت در طاعات آن است که با اخلاص و با حضور دل باشد و آداب را نگاه دارد.مراقبت در معصیت آن است که شرم دارد و توبه کند و به کفارت مشغول شود.مراقبت درمباح آن است که با ادب باشد و احساس کند که در همه وقت درحضور خداست . مثلاً درهنگام نشستن با ادب بنشیند و به هنگام خوابیدن رو به قبله و بر دست راست بخوابد و هنگام خوردن طعام از تفکر فارغ نباشد. اگر آدمی شناخت این را نداشته باشد که آنچه که از ذهنش می گذرد و آن کاری که انجام می دهد آیا در موافقت حق تعالی است یا در موافقت هوای نفس،باید همیشه تحت نظر عالمی وارع باشد و این علم وارع باید یکی از مشایخ و عرفا باشد تا انوار او بر وی سرایت کند . انسان باید از علمایی که بر دنیا حریص هستند حذر کند چون شیطان نیابت خود را به آنان داده است. پیغمبر(ص)می فرماید:خداوند دوست دارد کسی را که در وقت شبهت تیزبین و در وقت غلبه ی شهوت کامل عقل باشد. منبع : کیمیای سعادت ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده