eitaa logo
تفسیر آیه به آیه قرآن کریم
943 دنبال‌کننده
233 عکس
69 ویدیو
3 فایل
💟﷽💟 🦋آیدی گروه تبلیغات @tablighatt_nab 🦋آیدی ادمین جهت نظرات وپیشنهادات👇 @Ad_basira
مشاهده در ایتا
دانلود
33.mp3
4.05M
آیه ۳۳ ازسوره نساء ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
🌹تفسیر سوره نساء_آیه ۳۳🌹 📌نکات آیه: «مَوالى» جمع «مولى» داراى معانى مختلفى است، ولى دراينجا مراد وارثان است. جمله ى «عقدت ايمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پيش از اسلام، ميان دو نفر برقرار مى شد و اسلام، با اندكى تغيير، آن را پذيرفت و نامش در كتب فقهى، «ضمان جريره» است. متن قرارداد به اين صورت بوده كه دو نفر پيمان ببندند در زندگى، همديگر را يارى كنند و در پرداخت غرامت ها، كمك هم باشند و از هم ارث برند. (چيزى شبيه قرارداد بيمه در امروز)، كه اگر خسارتى بر يكى وارد شد، هم پيمان او، ديه ى آنرا بپردازد. اسلام اين قرارداد را پذيرفت، ولى ارث بردن از ديگرى را مشروط به آن كرد كه انسان وارثى نداشته باشد. امام رضاعليه السلام درباره ى معناى «و الذين عقدت ايمانكم» فرمودند: مقصود پيمانى است كه مردم با رهبران الهى و معصوم بسته اند.[270] ----- 270) وسائل، ج 12، ص 241. 📌پیام آیه: - تعيين ميزان ارث، به فرمان خداست. «لكل جعلنا موالى» - خويشان نزديك تر، در ارث بردن اولويّت دارند. «الاقربون» - انسان حقّ دارد در شرايطى مالكيّت خود را از طريق پيمان و قرارداد به ديگرى واگذار كند. «عقدت ايمانكم» - تعهّدات انسان در زمان حياتش، پس از مرگ، محترم است. «والّذين عقدت ايمانكم فآتوهم نصيبهم» - وفاى به پيمان و عهد، واجب است. «آتوهم نصيبهم» - بدهكاران بايد براى پرداخت بدهى، به سراغ طلبكاران بروند. «آتوهم نصيبهم» - ايمان به حضور خداوند، رمز تقوى و هشدار به كسانى است كه وفادار به پيمان هاى خود نيستند. «ان اللّه كان على كل شى ء شهيدا» ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
آیه 34🌹ازسوره نساء🌹 الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى‌دهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و (امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست) آنان را موعظه كنيد و (اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و (اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه‌اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است آیه 34🌹ازسوره نساء🌹 الرِّجالُ =مردان قَوَّامُونَ=سرپرستان اند عَلَى=بر النِّساءِ=زنان بِما=به سبب آنکه فَضَّلَ =برتری داده است اللَّهُ=الله بَعْضَهُمْ=برخی اشان را عَلى‌=بر بَعْضٍ=برخی دیگر وَ بِما =وبدان سبب که أَنْفَقُوا =هزینه می کنند مِنْ=از أَمْوالِهِمْ=مال های خود[برای زنان] فَالصَّالِحاتُ=پس زنان شایسته قانِتاتٌ =فرمانبردارند حافِظاتٌ=نگهدارندگان اند لِلْغَيْبِ=درنبود [شوهر] بِما =به پاس آنچه حَفِظَ=نگه داشته است اللَّهُ =الله[ ازحقوقشان] وَ اللَّاتِي=وزنانی که تَخافُونَ=می ترسید نُشُوزَهُنَّ=ازنافرمانی [وناسازگاری ]اشان فَعِظُوهُنَّ =پس [نخست] پند دهید آنان را وَ اهْجُرُوهُنَّ=و[اگرتاثیرنکرد]ترکشان کنید فِي =در الْمَضاجِعِ=خوابگاه ها وَ اضْرِبُوهُنَّ=و[درنهایت ]بزنیدشان فَإِنْ=آنگاه اگر أَطَعْنَكُمْ=فرمان بردند ازشما فَلا تَبْغُوا=پس مجویید عَلَيْهِنَّ=بر[زبان] آنان سَبِيلًا =راهی [دیگررا] إِنَّ=همانا اللَّهَ=الله كانَ =هست عَلِيًّا =والای كَبِيراً =بزرگ ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
34.mp3
8.47M
آیه ۳۴ ازسوره نساء ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
🌹تفسیر سوره نساء_آیه ۳۴ 🌹 📌نکات آیه: «قَوّام» به كسى گفته مى شود كه تدبير و اصلاح ديگرى را بر عهده دارد. «نشوز» از «نشز» به معناى زمين بلند وبه سركشى وبلندپروازى نيز گفته مى شود. شرط سرپرستى و مديريّت، لياقت تأمين و اداره زندگى است و به اين جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلكه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نيز بر زنان مقدّمند، «بما فضّل اللّه... و بما انفقوا» و به اين خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زيرا كه مسئله ى زوجيّت مخصوص زناشويى است و خدا اين برترى را مخصوص خانه قرار نداده است. گرچه برخى زنان، در توان بدنى يا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، بايد عموم را مراعات كرد، نه افراد نادر را. براى جمله «حافظات للغيب بما حفظ اللَّه» معانى گوناگونى است: الف: زنان، آنچه را خدا خواهان حفظ آن است، حفظ نمايند. ب: زنان، حقوق شوهران را حفظ كنند، همان گونه كه خدا حقوق زنان را در سايه تكاليفى كه بر مرد نهاده، حفظ كرده است. ج: زنان حافظ هستند، ولى اين توفيق را از حفظ الهى دارند. وقتى راههاى مسالمت آميز سود نبخشيد، يا بايد دست از انجام وظيفه كشيد، يا بايد در صورت تأثير نداشتن موعظه و قهر، خشونت به خرج داد. به گفته ى روانشناسان، بعضى افراد، حالت مازوشيسم (آزار طلبى) پيدا مى كنند كه تنبيه مختصر بدنى، برايشان همچون مرهم است. در تنبيهات بدنى هم، اسلام سفارش كرده كه نبايد به مرحله ى كبودى جسم يا زخمى شدن بدن برسد. به علاوه، مرد متخلّف هم گاهى توسط قاضى تنبيه بدنى مى شود. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: كتك شما نبايد به نحوى باشد كه اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، يا كتك نشانه خودنمايى و اظهار قدرت مرد باشد كه زهره چشمى بگيرد. «ضرباً غير مبرّج»[271] امام صادق عليه السلام فرمودند: نشوز زن آن است كه در فراش (همبستر شدن) از شوهر تبعيت نكند و مقصود از «اضربوهنّ»، زدن با چوب مسواك و شبيه آن است، زدنى كه از روى رفق و دوستى باشد.[272] ----- 271) تفسير طبرى، ج 5، ص 68 و درّالمنثور، ج 2، ص 522. 272) من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 521. 📌پیام آیه: - در يك اجتماع دو نفرى هم، يكى بايد مسئول و سرپرست باشد. مدير خانه مرد است. «الرّجال قوّامون على النساء» - در اداره امور زندگى، بايد تعقّل و تدبير، بر احساسات و عواطف حاكم باشد. «الرّجال قوّامون على النساء» - نظام حقوقى اسلام با نظام تكوين و آفرينش هماهنگ است. حقّ مديريّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست. «الرّجال قوّامون على النساء» - برترى هاى طبيعى فضل الهى است. «بما فضّل اللَّه» - هزينه زندگى، بر عهده مرد است. «بما انفقوا» - قانونگذار بايد در وضع قانون، به تفاوت هاى طبيعىِ زن و مرد در آفرينش، توجه داشته باشد. «الرّجال قوّامون... بما فضّل اللّه» - نشانه شايستگى زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است. «قانتات» - نشانه همسر شايسته، حفظ خود در غياب شوهر است. «حافظات للغيب» - اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمين زندگى او از سوى مرد است. «بما انفقوا...فالصالحات قانتات حافظات» - علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. پيش از آنكه زن ناشزه شود، چاره اى بينديشيد. «تخافون نشوزهنّ» - مرد هيچ حقّى در آزار همسر مطيع خود ندارد. «فان اطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلاً» - سه مرحله موعظه، ترك هم خوابى وتنبيه، براى مطيع كردن زن است. پس اگر از راه ديگرى زن مطيع مى شود، مرد حقّ برخورد ندارد. جمله ى «فان اطعنكم» نشانه آن است كه هدف اطاعت است، گرچه از طريق ديگرى باشد. - تواضع زن، ضعف نيست، ارزش است. «فالصالحات قانتات» - نشانه ى همسر شايسته، رازدارى، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غياب اوست. «فالصالحات ... حافظات للغيب» - برخورد با منكرات بايد گام به گام و مرحله به مرحله باشد. موعظه، قهر تنبيه. «فعظوهنّ واهجروهنّ...» - تا موعظه مؤثر باشد، قهر و خشونت ممنوع و تا قهر و جدايى موقت اثر كند، تنبيه بدنى ممنوع است. «فعظوهنّ واهجروهنّ... واضربوهنّ» - برخورد خشن و تنبيه، تنها براى انجام وظيفه است، نه انتقام و كينه و بهانه. «فان اطعنكم فلاتبغوا عليهن» - برترى مردان، نبايد سبب غرور شود، چون خدا از همه برتر است. «ان اللّه كان علياً كبيراً» - توجّه به برترى خداوند، كليد تقوى و پرهيز از ستم بر همسران است. «ان اللَّه كان علياً» ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
آیه ۳۵🌹از سوره النساء🌹 وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ [ﻧﺎﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﻭ] ﺟﺪﺍﻳﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ [ﻫﻤﺴﺮ] ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ، ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻱ ﺷﻮﻫﺮ، ﻭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻱ ﺯﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻴﺪ [ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ]. ﺍﮔﺮ ﺑﻨﺎﻱ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، [ﺍﺯ ﻧﻴّﺎﺕ ﻫﻤﻪ] ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ. آیه ۳۵🌹از سوره النساء🌹 وَإِنْ=و اگر خِفْتُمْ= بیم دارید شِقَاقَ=از اختلاف بَيْنِهِمَا= بین آن دو[زن و شوهر] فَابْعَثُوا=پس بفرستید حَكَمًا =داوری مِّنْ أَهْلِهِ= از کسان مرد وَحَكَمًا=م داوری مِّنْ أَهْلِهَا=از کسان زن إِن =اگر يُرِيدَا =بخواهند إِصْلَاحًا=اصلاح را يُوَفِّقِ=سازگاری پدید خواهد آورد اللَّهُ=الله بَيْنَهُمَا =بین آن دو إِنَّ=همانا اللَّهَ =الله كَانَ=است عَلِيمًا=دانای خَبِيرًا=آگاه ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
35.mp3
5.98M
آیه ۳۵ از سوره نساء ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
🌹تفسیر سوره نساء_آیه ۳۵🌹 📌نکات آیه: اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مى كند: - داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد وخيرخواهى بيشترى داشته باشند. - اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد. - رسيدگى به اختلاف در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است. - اسرار دادگاه به بيگانگان نمى رسد ومسائل اختلافى در ميان خودشان مى ماند. - چون داوران از خود فاميلند، مورد اعتماد طرفين مى باشند. براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است. امام باقرعليه السلام در پاسخ اعتراضى كه به پذيرش حكميّت در صفّين براى حضرت على عليه السلام بود اين آيه را تلاوت فرمودند.[273] از امام صادق عليه السلام درباره ى «فابعثوا حَكماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَكمين نمى توانند به طلاق وجدايى حكم كنند، مگر آنكه از طرفين اجازه داشته باشند. [274] ----- 273) تفسير نورالثقلين و احتجاج طبرسى، ج 2، ص 58. 274) كافى، ج 6، ص 146. 📌پیام آیه: - علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. نگرانى از شقاق و جدايى كافى است تا اقدام به گزينش داوران شود. «ان خفتم» - قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نكنيم. «وان خفتم» - طلاق و جدايى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» - زن و شوهر، يك روح در دو پيكرند. كلمه «شقاق» در جايى بكار مى رود كه يك حقيقت به دو قسمت تقسيم شود. - اقدام براى اصلاح ميان زن و شوهر بايد سريع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسريع است. - جامعه در برابر اختلافات خانواده ها، مسئوليّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا» - بستگان، در رفع اختلاف خانواده ها، مسئوليّت بيشترى دارند. «من اهله» - زن ومرد در انتخاب داور، حقّ يكسان دارند. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» - در جامعه به افرادى اعتماد كنيم و داورى آنان را بپذيريم. «فابعثوا حكماً...» - مشكلات مردم را با كمك خود مردم حل كنيم. «فابعثوا حكماً من اهله» - از آشتى دادن نااميد و مأيوس و نسبت به آن بى تفاوت نباشيم. «فابعثوا» - بيش از نگرانى، موج ايجاد نكنيم، يك داور براى هر يك كافى است. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» - اسلام به مسائل شورايى وكدخدامنشى توجّه دارد. «حكماً من اهله و... اهلها» - همه مسائل را به قاضى و دادگاه نكشانيد، خودتان درون گروهى حل كنيد. «فابعثوا حكماً من اهله» - هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفين بايد حضور داشته باشند. «حكماً من اهله و حَكماً من اهلها» - بايد زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذيرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حكم اوست.) - در انتخاب داور بايد به آگاهى، رازدارى واصلاح طلبى آنان توجّه كرد. «ان يريدا اصلاحاً» - هرجا حسن نيّت و بناى اصلاح باشد، توفيق الهى هم سرازير مى شود. «ان يريدا اصلاحاً يوفّق اللّه بينهما» - دلها بدست خداست. «يوفّق اللَّه بينهما» - به عقل و تدبير خود مغرور نشويد، توفيق را از خداوند بدانيد. «يوفّق اللّه» - طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حكمت الهى است. «عليماً خبيراً» - بايد حسن نيّت داشت، چرا كه خداوند، به انگيزه هاى همه آگاه است. «انّ اللّه كان عليماً خبيراً» ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab
آیه 36🌹 ازسوره نساء🌹 وَ اعْبُدُوا =وبپرستید اللَّهَ =الله را وَ لا تُشْرِكُوا=وشریک مگردانید بِهِ =با او شَيْئاً =چيزی را وَ بِالْوالِدَيْنِ=و به پدرومادر إِحْساناً =نیکوکاری[ کنید] وَ بِذِي الْقُرْبى‌=و[نیز ]به خویشاوند وَ الْيَتامى‌=ویتیمان وَ الْمَساكِينِ=وبینوایان وَ الْجارِ=و همسایه‌ی ذِي الْقُرْبى‌ =خویشاوند وَ الْجارِ=وهمسایه ی الْجُنُبِ =بیگانه وَ الصَّاحِبِ =وهمنشین بِالْجَنْبِ =درکنار[=نزدیک] وَ ابْنِ السَّبِيلِ=ودر راه مانده وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ=آنچه مالک شده دست هایتان[=کنیزان] إِنَّ =همانا اللَّهَ=الله لا يُحِبُّ=دوست نمی دارد مَنْ=کسی را که كانَ =باشد مُخْتالًا=خودپسند فَخُوراً=فخرفروش ‌‌‍‌    ‌‌‍‌•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• آیه به آیه کریم 🆔️ @ghorankalam_nab