eitaa logo
قرآن‌ومعارف‌مدافعان‌حریم‌‌‌‌‌ولایت
319 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.6هزار ویدیو
82 فایل
اهداف 🔷 ترویج قرآن و معارف اهل بیت(ع) 🔷 تفسیر و تجوید 🔷 داستانگویی 🔷 روشنگری و بصیرت افزایی 🔷 تقوا و خوسازی آیدی مدیر @Mohamadjalili1 __________ ادمین پاسخگو @yakhoodaaaa _________________ http://eitaa.com/joinchat /3990290446C9b55326945 _______
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 💐السلام علیک یا اباصالح‌المهدی💐 ✳️امام کاظم علیه السلام میفرمایند: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص وبی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!! شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد. 📚روضه کافی ج1 ص471
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجوید صغیر: هرگاه حرف مدغم ساکن باشد،ادغام را صغیر نامند.اصل ادغام همانگونه که ذکر شد همین است .مانند : قل لا -قد دخلوا-من ربکم کبیر:اگر مدغم ، متحرک باشد ، به این ادغام ادغام کبیر گویند.چرا که در واقع،ابتدا مدغم ساکن شده و انگاه ادغام میشود ،فلذا چون ادغام در دو مرحله انجام میشود ادغام کبیر نام گرفته است،مانند: تامُرُونّی که در اصل تامُرُونَنی بوده است. مهم:در روایت حفص از عاصم تمامی موارد ادغام کبیر در کتابت قرآن رعایت شده است (یعنی به صورت ادغام شده نوشته اند)مانند ضالّین که در اصل آن ضالِلین بوده است. لذا در این روایت ،قاری قرآن نباید اضافه برآنچه در کتابت آمده است،از نزد خود ادغام کبیر انجام دهد. انواع رابطه ی دو حرف: هر حرف به لحاظ رابطه با حرف ذیگر از چهر حالت خارج نیست: 1-متماثل 2- متناجس3-متقارب 4-متباعد اینک به شرح انواع رابطه ی دو حرف با یکدیگر می پردازیم: 1-حروف متماثلین(دو حرف مثل هم):دو حرف را گویند که در مخرج و صفات کاملا مشترک باشند. و این حالت فقط در هر حرف نسبت به خودش وجود دارد مانند: (ب-ب)-(س-س) و... 2-حروف متجانسین(دوحرف هم جنس): دو حرف را گویند که در مخرج ،مشترک اما در صفات متفاوت باشند. حروف نعطی (ت-د-ط)حروف لئوی(ث-ذ-ظ) حروف شغوی(ب-م-و)و... 3-حروف متقاربین(دو حرف نزدیک به هم):دو حرف را گویند که مخارج آنها به هم نزدیک باشد مانند: (ق-ک) (ل-ن-ر)(ت-ث-س-چ) البته نوعی دیگر از تقارب میتوان یافت و آن ((تقارب در صفات)) است. مانند تقارب در ((ن)) با (م-و-ی) که علیرغم بعد مخرج،در ماهیت صفات بسیار به هم نزدیکند. 4-حروف متباعدین(دوحرف دور از هم): دو حرف را گویند که مواضع آنها از یکدیگر جدا باشد .مثلا یکی در حلق و دیگری در لسان .مانند: (ح-ز)ویا یکی در لسان ودیگری در شفتین مانند(ک-ب) و یا اگر در یک موضع بودند ،فاصله مخارجشان زیاد باشد .مانند (ق-ذ) و یا(ک-ظ) ادامه دارد . . . @ghoranevelayat
هدایت شده از تبلیغات رایگان مدافعان حریم ولایت
🍂🌸🍂 سلام علیکم برای ثبت کانال و گروه‌های خود، در کانال تبلیغات ایتا 🌼در کانال عضو شوید http://eitaa.com/joinchat/3610050579Cd705ab7b62 🌼🌼به ادمین ثبت اطلاع دهید @Sarbazevelaee 🌼🌼🌼بدون هزینه، بدون سین، در کانال مدافعان ثبت می‌شود. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🌹فرق القاء و تعلیم در قرآن چیست؟ 🌹 💠بخش اول💠 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 📕 این‌که کتاب حضرت حق از نور و جنس آیات نور است بر هیچ‌کس قابل شک نیست. ✍️ به مدد الهی در آیه 5 سوره مزمل تدبر می‌کنیم، خداوند می‌فرماید: ✨📖✨ إنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ⚡️ حقيقت ما بزودى بر تو گفتارى گرانبار القاء مى‌كنيم. 📌 و در آیه 2 سوره الرحمن می‌فرماید: ✨📖✨ علَّمَ الْقُرْآنَ ⚡️ که خداوند قرآن را تعلیم داد. 🔹1- در این دو آیه مراد از «قول ثقیل و قرآن» هر دو یکی است ولی چرا خداوند در یکی واژه «القاء» و در یکی واژه «تعلیم» آورده است؟ 🔸2- در آیه 5 مزمل از واژه القاء استفاده می‌کند. ⁉️ ریشه القاء از تلقین است، به میّت تلقین می‌دهند و تعلیم میت نمی‌گویند. چرا؟ ⛔️ به معنای القاء دقت کنید: 💢 القاء به معنی انداختن دفعی و لحظه‌ای است. ✨📖✨ ألْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ (24 - ق) ⚡️ (و خطاب آید که) هر کافر معاند را به دوزخ درافکنید. 📗 خداوند در سوره طه به حضرت موسی (ع) خطاب می‌فرماید: ✨📖✨ و أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَ لِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي (39 - طه) ⚡️ و من به لطف خود از تو بر دلهای (دشمن و دوست) محبت افکندم (تا تو را دوست بدارند) و تا تربیت و پرورشت زیر نظر من انجام گیرد. 📌 پس واژه القاء، به نوعی انداختن دفعی و لحظه‌ای و سریع می‌گویند. مانند: القاء الکتریسته و رعد و برق به زمین. ✨📖✨ إنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا (5 - مزمل) ⚡️ ما کلام بسیار سنگین (و گرانمایه قرآن) را بر تو القاء می‌کنیم. 💢 پس قرآن به صورت القاء مستقیم از سوی حضرت حق، بر قلب و وجود مبارک پیامبر عظیم الشأن (ص) صورت گرفته است. ♻️ تفاوت القاء و تعلیم کلام وحی در چیست؟؟ 📌 فرق تلقین و تعلیم در آن است که: 🔹 1- در تعلیم، تلاشِ خود فرد هم برای یادگیری مهم و نیاز است اما در تلقین نیاز نیست. 🔸 2- در تعلیم، یک علم تدریجی وارد انسان شده و در حافظه‌ی او ثبت می‌شود و نوعی دوام نسبی دارد اما در تلقین علم به حالت یک‌جا و بدون اختیار گیرنده در او وارد می‌شود و در صورت قطع القاء به کلی از بین می‌رود. 🔹 3- در تعلیم، طی مقدمات، میزانِ علم قبلی و هوش و استعداد گیرنده علم خیلی مهم است اما در القاء، هیچ‌کدام از این‌ها مهم و شرط نیست. ♻️ در تطبیق این دو آیه دو نکته کاملاً مشهود است: 🔸 1- نخست این‌که تعلیمِ قرآن با القایِ قرآن امری متفاوت است. تعلیم برای قرآن ذکر شده است به معنای کتاب خواندنی ولی القاء برای گفتاری سنگین ذکر شده است. این گفتار سنگین هرچند مراد همان کتاب خدا است اما به معنای روخوانی و فهم ظاهری آیات نیست بلکه نشان‌گر گفتار عمیق در باطن کلام وحی است که درک این گفتار سنگین صرفاً با تعلیم ممکن نیست بلکه باید القاء بر قلب، از سوی خود حضرت حق تعالی باشد که دفعی و لحظه‌ای صورت می‌پذیرد. 🔹 2- ثانیاً، نکته‌ی بسیار مهم این‌که، در القاء علم هم مستور است. نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: ✍️ علامت علم 4 چیز است: 1️⃣ علم به توحید 2️⃣ علم به محبت خدا 3️⃣ علم به امانت خدا 4️⃣ علم به نحوه حفظ آن (چه چیزهایی در انسان امانت است و باید مواظب باشد، برخی را مراقبت، برخی را منتقل کند.) 📌مثال: جان را مراقبت، مال و علم را ببخشد. 💢 وقتی خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرماید: ای موسی! من از خودم محبت بر تو افکندم، در این محبت علم مستور است که به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص): بالاترین مقام در علم توحید، علمِ محبت خدا است. راه‌های تحصیل این علم اکتسابی نیست و فقط به واسطه‌ی انجام واجبات و ترکِ محرمات و نوافل صورت می‌گیرد. کسب این محبت منوط به ترکِ محبت هر چیز، در رأس آن محبت دنیا است. 📌 چنان‌چه حضرت ابراهیم خلیل (ع) وقتی ندای تسبیح جبرئیل را شنید، بی‌درنگ در صحرا ایستاد و از جبرئیل خواست؛ برای بار سوم اگر خدا را با آن صدا تسبیح گوید و او بشنود، همه چیز خود را در راه خدا فنا کرده و به او بدهد و از این حادثه بود که: ✨📖✨ ما اتَّخَذَ اللّه ُ إبراهيمَ خَليلاً (125 - نساء) ⚡️ آن ابراهیمی که خدا او را به مقامِ دوستی خود برگزید. 💢 نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: 💫 ما اتَّخَذَ اللّه ُ إبراهيمَ خَليلاً إلاّ لإطعامهِ الطَّعامَ، و صَلاتِهِ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ خداوند، ابراهيم را به خليلى نگرفت مگر براى آن‌كه فقراء را اطعام مى‌كرد و شبانگاه كه مردم خواب بودند، نماز مى‌گزارد. ✳️ کلام وحی بسیار سنگین است طوری که برداشتن و حملِ آن، نیازمند رسانا شدن انسان است و این رسانا شدن، نیازمند بیداری شبانه و تهجّد است چنان‌چه حتی بر پیامبر خود نیز، القاء کلامِ وحی را منوط به کسب رسانا شدن و بیداری شبانه می‌داند. ادامه دارد... داستان ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅امام على عليه السلام: 🔺از نشانه هاى ايمان، وفاى به عهد است 📚غررالحكم حدیث 9414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا