eitaa logo
قرآن‌ومعارف‌مدافعان‌حریم‌‌‌‌‌ولایت
321 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
82 فایل
اهداف 🔷 ترویج قرآن و معارف اهل بیت(ع) 🔷 تفسیر و تجوید 🔷 داستانگویی 🔷 روشنگری و بصیرت افزایی 🔷 تقوا و خوسازی آیدی مدیر @Mohamadjalili1 __________ ادمین پاسخگو @yakhoodaaaa _________________ http://eitaa.com/joinchat /3990290446C9b55326945 _______
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمــِ‌الله‌الْرَّحْمــٰنِ‌الْرَّحــیم
تجوید(ادامه ادغام) دوم صغیر: هرگاه حرف مدغم ساکن باشد،ادغام را صغیر نامند.اصل ادغام همانگونه که ذکر شد همین است .مانند : قل لا -قد دخلوا-من ربکم کبیر:اگر مدغم ، متحرک باشد ، به این ادغام ادغام کبیر گویند.چرا که در واقع،ابتدا مدغم ساکن شده و انگاه ادغام میشود ،فلذا چون ادغام در دو مرحله انجام میشود ادغام کبیر نام گرفته است،مانند: تامُرُونّی که در اصل تامُرُونَنی بوده است. مهم:در روایت حفص از عاصم تمامی موارد ادغام کبیر در کتابت قرآن رعایت شده است (یعنی به صورت ادغام شده نوشته اند)مانند ضالّین که در اصل آن ضالِلین بوده است. لذا در این روایت ،قاری قرآن نباید اضافه برآنچه در کتابت آمده است،از نزد خود ادغام کبیر انجام دهد. رابطه ی دو حرف: هر حرف به لحاظ رابطه با حرف ذیگر از چهر حالت خارج نیست: 1-متماثل 2- متناجس3-متقارب 4-متباعد اینک به شرح انواع رابطه ی دو حرف با یکدیگر می پردازیم: 1-حروف متماثلین(دو حرف مثل هم):دو حرف را گویند که در مخرج و صفات کاملا مشترک باشند. و این حالت فقط در هر حرف نسبت به خودش وجود دارد مانند: (ب-ب)-(س-س) و... 2-حروف متجانسین(دوحرف هم جنس): دو حرف را گویند که در مخرج ،مشترک اما در صفات متفاوت باشند. حروف نعطی (ت-د-ط)حروف لئوی(ث-ذ-ظ) حروف شغوی(ب-م-و)و... 3-حروف متقاربین(دو حرف نزدیک به هم):دو حرف را گویند که مخارج آنها به هم نزدیک باشد مانند: (ق-ک) (ل-ن-ر)(ت-ث-س-چ) البته نوعی دیگر از تقارب میتوان یافت و آن ((تقارب در صفات)) است. مانند تقارب در ((ن)) با (م-و-ی) که علیرغم بعد مخرج،در ماهیت صفات بسیار به هم نزدیکند. 4-حروف متباعدین(دوحرف دور از هم): دو حرف را گویند که مواضع آنها از یکدیگر جدا باشد .مثلا یکی در حلق و دیگری در لسان .مانند: (ح-ز)ویا یکی در لسان ودیگری در شفتین مانند(ک-ب) و یا اگر در یک موضع بودند ،فاصله مخارجشان زیاد باشد .مانند (ق-ذ) و یا(ک-ظ) ادامه دارد . . . @ghoranevelayat
🔷🔸 سوره شوري آیه 37 ✨📖✨ وَ الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ وَ إِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (37 - شوری) ⚡️ و [همان] كساني كه از گناهان بزرگ و از كارهاي زشت دوري می‌كنند و هنگامي كه [به مردم] خشم می‌گيرند، راه چشم پوشي و گذشت را برمی‌گزينند؛ 🌾☘ 1- حضرت حق در صفت مؤمنین که وعده می‌دهد آن‌ها را ببخشد به شرطی که آن‌ها هم در زمان غضب بر دیگران رأفت کرده و آنان را ببخشند. پس کسی‌که دیگر بندگان خدا را زمان خشم نمی‌بخشد، نباید منتظر باشد خدا زمان خشم بر او، رحمت و بخشش نشان دهد. 🌾☘ 2- خدایی که بنده را بر عفو بنده‌ی دیگرش امر می‌کند، قطعاً خودش بخشنده‌تر از هر کسی است. ✨📖✨ وَ لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا و َمَا بَطَنَ ۖ(151 - انعام) ⚡️ و دیگر به کارهای زشت، آشکار و نهان نزدیک نشوید. داستان‌ها و پندهای اخلاقی‌ @ghoranevelayat
🍂🍂 اسم من غرور است...🍂🍂 من و تو با هم داریم زندگی می کنیم😏 من سر تو کلاه مى‌گذارم😐 من تو را از مقصدى که خدا برایت قرار داده گمراه مى‌کنم⬅️➡️ من تو را از این که از زندگى خود رضایت خاطر داشته باشى باز مى‌دارم👹 من تو را از این که آرامش درونى داشته باشى باز مى‌دارم🙅 و آنقدر وجود تو را تسخیر می کنم که هرگز نمى‌توانى دیگران را ببخشى.👺 من تو را از پارسایى و پرهیزکارى باز مى‌دارم✋✋ و تو از پذیرش خطاهایت سر باز😤 مى‌زنى... من تو را در دیدن واقعیت‌ها گمراه مى‌کنم 😈 و تو به جاى آن که از پنجره به بیرون نگاه کنى🙂 بیشتر در آینه نگاه مى‌کنى🙃. من تو را از داشتن دوستان واقعى محروم مى‌کنم😈 و هیچکس خودِ واقعى تو را نخواهد شناخت😟. من تو را از داشتن عشق حقیقى✨✨ محروم مى‌کنم🔥 زیرا عشق حقیقى نیازمند فداکارى و از خود گذشتگى است و تو در خودپسندى گرفتار می شوی🕸 من تو را از شکر کردن به درگاه خدا🍃 باز مى‌دارم 🍂 و تو را متقاعد مى‌کنم که باید همه چیز را در خودت جستجو کنى⏬ اسم من غرور است. من سر تو کلاه مى‌گذارم. و تو مرا دوست دارى😏 زیرا فکر مى‌کنى که من همیشه مراقب تو هستم.😁 من در صدد هستم که تو را گمراه کنم و از تو آدم نادانى بسازم.😎 ☝️خدا چیزهاى بسیارى را در این دنیا براى خوشبختی تو قرار داده است، من هم قبول دارم، ولى نگران نباش... چون اگر به من اعتماد داشته باشى و به من بچسبى هرگز نخواهى فهمید که چگونه عمل کنی!😐  🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به یاد داشته باشیم ... دنیا ✌️ روز است آنروز که با توست ، مغرور مباش و آنروز که علیه توست ، صبور باش هر دو پایان پذیرند. @ghoranevelayat
🌹فرق القاء و تعلیم در قرآن چیست؟ 🌹 💠بخش دوم💠 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✍️ برای روشن شدن بیشتر این مطلب، به آیات 6 و 7 سوره اعلی مراجعه می‌کنیم: ✨📖✨سنُقْرِئُكَ فَلَا تَنْسَى (6 - اعلی) ⚡️ما تو را قرائت آیات قرآن چندان آموزیم که هیچ فراموش نکنی. ✨📖✨إلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى (7 – اعلی) ⚡️مگر آن‌چه خدا خواهد (که از یادت بَرد) که او به امور آشکار و پنهان عالم آگاه است. 🍂وقتی می‌فرماید: آیات را بر تو می‌خوانیم تا فراموش نکنی مگر آن‌چه خدا بخواهد. که قطعاً خدا بر پیامبرش هرگز راضی به فراموشی آیاتش نمی‌شود و این برای بشر مثال زده شده است که من به نیت و درون تو آگاه هستم، ای بشر اگر نیت خود را که از خلق پنهان می‌کنی ولی من بر آن آگاه هستم، من اجازه نمی‌دهم تو بتوانی آیات مرا به یاد بیاوری و سخنی از من بگویی حتی اگر حافظ کل قرآن باشی، در زمانی که آیه‌ای در مبحثی لازم است آن را بر تو فراموش خواهم کرد. ✨📖✨إلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ (7 – اعلی) ⛔️نشانِ این است که این جریان برق و القایِ نورِ کلام وحی تا زمانی بر تو ممکن خواهد بود که از شرط «مطهرون» خارج نشوی و رسانا بودن خود را با ایمان، تقوی و عمل صالح در وجود خود حفظ کنی و بر خود مغرور نشوی و این نعمت را از من بدانی و بر بندگانم در رساندن این آیات تکبر نکنی. ✅نکته بسیار مهم دیگر این‌که، نسیان (فراموشی) متضاد علم نیست، متضاد نسیان ذکر و یادآوری است و متضاد علم، جهل است. پس حضرت حق‌تعالی، علی‌رغم این‌که انسان را به قرآن عالِم می‌کند؛ ولی زمانِ نیاز به این علم برای اثبات یک امری توسط کلام وحی، این آیه را از یاد او می‌برد. پس در محضر حق‌تعالی جل جلال شأنه و عظمته هرگز بر علم قرآنی خود نباید اتکا کنیم و گمان کنیم که مدرک فوق دکتریِ علوم قرآنی گرفتیم کارمان عالی و تمام است و علوم قرآنی در سینه و حافظه‌مان وارد شده است. 👈باید بدانیم در صورت عدمِ رسانا شدن و خروج از شرطِ پاکی، هرچه داریم یادمان می‌بَرد تا هیچ بهره‌ای از آن علم در زمان نیاز و احتجاج نتوانیم ببریم. چه عالمِ مجتهدی که سر نماز جماعت حمد و سوره‌اش را از یادش برده است و رسوای خلقش نموده است. 👈باید بدانیم برای ذکر آیات الهی باید دائم‌الذکر باشیم و علامه بودن مهم نیست؛ چون علامه هم باشی یادت برود رسوا می‌شوی. ✔️به عبارت بهتر و مثال امروزی می‌توان گفت: القاءِ قرآن مانند پخش زنده‌ی یک برنامه تلویزیونی است که اگر ببینده از پای گیرنده جدا شود بعداً قادر به فهم آن نخواهد بود. وقتی تدبری از آیات القاء می‌شود باید انسان همان لحظه آن را فرا بگیرد و ثبت کند و مانند علوم قرآن نیست که چون یک فیلم سینما باشد که هر لحظه خواستی به تماشا بنشینی؛ چنان‌چه روخوانیِ قرآن و فهمِ ظاهریِ آیات هر لحظه در دسترسِ فراگیرنده وجود دارد ولی کسی که تدبری از این کلام سنگین خدا بر او القاء می‌شود، قطعاً بعد از نوشتن آن تدبر، قادر به بازنویسی آن نیست. 🍃🍂نکته‌ی مهم دیگر در این موضوع این‌که، القاء الکتریسیته بر کسی که قلبش از کار افتاده، با تکان شدید جسم همراه است که به آن شوک الکتریکی می‌گویند و کسی که تدبری از این گفتار سنگین بر او القاء می‌شود، بر او قطعاً شوکِ گیج‌کننده‌ای وارد خواهد شد. این امر بر خواننده‌ی تدبر هم صدق می‌کند؛ اما این شوک، یک شوکِ حیات است و بسیار شیرین و شراب طهور؛ زیرا که با این شوک بر روح مرده‌ی انسان تکانه‌ای وارد می‌شود که از خوابِ مرگ او را بیدار می‌کند تا به حیاتِ واقعی با فهم این کلام سنگین برگردد و بعد از برگشت از ممات روحی به واسطه‌ی این کلام سنگین وحی، انسان در خود حس دگرگونی و تغییر عجیب اعتقادی و رفتاری می‌بیند و اینجا است که اعجاز کلام وحی بر او مشخص می‌شود و می‌فهمد کتاب خدا کتاب ساده‌ای نیست و گفتار سنگین و رمز‌آلود است. 💦پس، با استدلالات و براهین واضح قرآنیِ فوق می‌توان به درستی دریافت برای رسانا شدن برای دریافت قرآن از جنبه القاء ربانی و دریافت پیام سنگین آن باید و باید اهل نمازشب و انفاق به نیازمندان بود و هدایت خاصه الهی فقط از طریق تدبر در آیات وحی مقدور است و راهِ دیگری نیست و سایر اعمال صالح هر اندازه شدت و کثرت داشته باشند، هرگز جانشین برای این دو فضیلت نخواهند شد. 💢در طول تاریخ، علمای بزرگ چون علامه حلّی، کاشف الغطاء و... شاگردان خود را که اهل نمازشب و انفاق نبودند هرگز برای تدریس به شاگردی خود نمی‌گرفتند، چرا که به قول مرحوم رجبعلی خیاط، که گفت: توحید بار سنگینی است هر کسی را توان درک و فهم توحید نیست تا من سخن از توحید گویم، شب را تا سحر به شب زنده‌داری و عبادت و زاری خدا بیدار شوید و روز خدمتِ خلق، اندیشه و فکر و ذکر و عمل‌تان باشد، پس آن‌گه بیایید من بگوییم توحید چیست. ادامه دارد... داستان ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅امام سجّاد عليه السلام: 🔺مؤمن سكوت مى كند تا سالم ماند و سخن مى گويد تا سود برد 📚ميزان الحكمه ج1 ص461
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 💐تفسیر آیه ۳سوره مبارکه بقره 📜«3»الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ ⬅️(متّقین)کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پای می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم،انفاق می کنند. ✍نکته ها: ✅قرآن،هستی را به دو بخش تقسیم می کند:عالم غیب و عالم شهود.متّقین به کلّ هستی ایمان دارند،ولی دیگران تنها آنچه را قبول می کنند که برایشان محسوس باشد. 🔹حتّی توقّع دارند که خدا را با چشم ببینند و چون نمی بینند،به او ایمان نمی آورند. چنانکه برخی به حضرت موسی گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی اللّهَ جَهْرَهً» ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم،مگر آنکه خداوند را آشکارا مشاهده کنیم. 🔹این افراد درباره ی قیامت نیز می گویند: «ما هِیَ إِلاّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِکُنا إِلاَّ الدَّهْرُ» [21]جز این دنیا که ما در آن زندگی می کنیم،جهان دیگری نیست،می میریم و زنده می شویم و این روزگار است که ما را از بین می برد. 🔴چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشته اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات می دانند و می خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درک کنند. ✅ متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند،که برتر از علم و فراتر از آن است.در درونِ ایمان،عشق،علاقه،تعظیم،تقدیس و ارتباط نهفته است،ولی در علم،این مسائل نیست. ✍پیام ها: 🔺1-ایمان،از عمل جدا نیست.در کنار ایمان به غیب،وظایف و تکالیف عملی مؤمن بازگو شده است.«یؤمنون...یقیمون...ینفقون» 🔺2-اساسی ترین اصل در جهان بینی الهی آن است که هستی،منحصر به محسوسات نیست. «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» 🔺3-پس از اصل ایمان،اقامه ی نماز و انفاق از مهم ترین اعمال است. «یُؤْمِنُونَ...یُقِیمُونَ... یُنْفِقُونَ» (در جامعه ی الهی که حرکت وسیر الی اللّه دارد،اضطراب ها و ناهنجاری های روحی و روانی و کمبودهای معنوی،با نماز تقویت و درمان می یابد و خلأهای اقتصادی و نابسامانی های ناشی از آن،با انفاق پر و مرتفع می گردد.) 🔺4-برگزاری نماز،باید مستمر باشد نه موسمی و مقطعی. «یُقِیمُونَ الصَّلاهَ» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.) 🔺5-در انفاق نیز باید میانه رو باشیم. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» 🔺6-از هرچه خداوند عطا کرده(علم،آبرو،ثروت،هنر و...)به دیگران انفاق کنیم. 🔺«مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» امام صادق علیه السلام می فرماید:از آنچه به آنان تعلیم داده ایم در جامعه نشر می دهند. 🔺7-انفاق باید از مال حلال باشد،چون خداوند رزق هر کس را از حلال مقدّر 🔺8-اگر باور کنیم آنچه داریم از خداست،با انفاق کردن مغرور نمی شویم.بهتر می توانیم قسمتی از آن را انفاق کنیم. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدهوش عطر سیب حریم تو گشته ام کرببلاست این حرم ای سیدالکریم "السلام علیک یا من بزیارته ثواب زیارة سیدالشهداء یرتجی" شهادت حضرت حمزه و حضرت سید الکریم حسنی محضر امام مهدی عج و شما محبان تسلیت باد. خادمین کانال ها و گروه های مدافعان حریم ولایت ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کربلای‌ ری #رهبر_معظم_انقلاب #امام_خامنه_ای #وفات_حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🔅امام رضا عليه السلام: 🔺آدم پيمان شكن از پيشامد بد در امان نيست 📚ميزان الحكمه جلد2 صفحه 84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا