تفسير آیه ۲۲ سوره #بقره از:
تفسیر نور
الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(۲۲)
آن(خداوندی)که زمین را برای شما فرشی(گسترده)وآسمان را بنایی (افراشته)قرار داد و از آسمان،آبی فرو فرستاد و به آن از میوه ها،روزی برای شما بیرون آورد،پس برای خداوند شریک و همتایی قرار ندهید با آنکه خودتان می دانید(که هیچ یک از شرکا و بت ها،نه شما را آفریده اند و نه روزی می دهند و اینها فقط کار خداست.)
نکته ها:
* در این آیه خداوند به نعمت های متعدّدی اشاره می کند که هرکدام از آنها سرچشمه ی چند نعمت دیگر است.مثلاً فراش بودن زمین،اشاره به نعمت های فراوان دیگری است.
همچون سخت بودن کوهها ونرم بودن خاک دشت ها،فاصله زمین تا خورشید،درجه حرارت و دما و هوای آن،وجود رودخانه ها،درّه ها،کوهها،گیاهان و حرکت های مختلف آن که مجموعاً فراش بودن زمین را مهیّا کرده اند.
چنانکه در قرآن برای زمین تعابیر چندی شده است:
زمین هم«مهد» گهواره است،
هم«ذلول» رام و آرام
و هم«کفات» در برگیرنده.
* کلمه«سماء»در آیه یک بار در برابر«ارض»آمده است که به همه ی قسمت بالا اشاره دارد و در بار دوم مراد همان قسمت نزول باران از ابرها می باشد.
پیام ها:
۱- یاد نعمت های الهی از بهترین راههای دعوت به عبادت است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ...الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ»
۲- از بهترین راههای خداشناسی،استفاده کردن از نعمت های در دسترس است.
«جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً»
۳- در نظام آفرینش،هماهنگی کامل به چشم می خورد.هماهنگی میان زمین، آسمان،باران،گیاهان،میوه ها وانسان.(برهان نظم) «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»
۴- آفریده ها هرکدام برای هدفی خلق شده اند. «رِزْقاً لَکُمْ» باران برای رشد و ثمر دادن میوه ها، «فَأَخْرَجَ بِهِ» و میوه ها برای روزی انسان. «رِزْقاً لَکُمْ»
۵- زمین وباران وسیله هستند،رویش گیاهان ومیوه ها بدست خداست. «فَأَخْرَجَ»
۶- نظم و هماهنگی دستگاه آفرینش،نشانه ی توحید است،پس شما هم یکتا پرست باشید. «فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً»
۷- ریشه ی خداپرستی در فطرت و وجدان همه مردم است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
۸- آفرینش زمین و آسمان و باران و میوه ها و روزی انسان،پرتوی از ربوبیّت خداوند است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ... اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ...»
۹- همه ی انسان ها،حقّ بهره برداری و تصرف در زمین را دارند.(در آیه «لَکُمُ» تکرار شده است.)
۱۰- دلیل واجب بودن عبادت شما،لطف اوست که زمین وآسمان وباران و گیاهان را برای روزی شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ... اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ...»
۱۱- خداوند اسباب طبیعی را حاکم کرده است. «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»
۱۲- پندار شریک برای خداوند،از جهل است. «فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
تفسير آیه ۲۳ سوره #بقره از:
تفسیر نور
وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ(۲۳)
واگر در آنچه بر بنده ی خود(از قرآن)نازل کرده ایم،شکّ دارید،اگر راست می گویید(لااقل)یک سوره همانند آن را بیاورید و گواهان خود را غیر از خداوند بر این کار دعوت کنید.
نکته ها:
* این آیه،معجزه بودن قرآن را مطرح می کند.پیامبران،یک دعوت دارند که هدایت به سوی خداست و با استدلال و موعظه و جدال نیکو انجام می دهند و یک ادّعا دارند که از سوی خدا برای هدایت مردم آمده اند وبرای آن معجزه می آورند.پس معجزه برای اثبات ادّعای پیامبر است،نه دعوت او.
خداوند در قرآن،بارها مخالفان اسلام را دعوت به مبارزه کرده است،که اگر شما این کتاب را از سوی خدا نمی دانید وساخته وپرداخته دست بشر می دانید،بجای این همه جنگ ومبارزه، کتابی مثل قرآن بیاورید تا صدای اسلام خاموش شود!
* خداوند برای اثبات حقّانیت پیامبر و کتاب خود،از یک سو مخالفان را تحریک و از سوی دیگر به آنان تخفیف داده است.یک جا فرموده: «فَأْتُوا بِکِتابٍ» کتابی مثل قرآن بیاورید.
و در جای دیگر: «فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ» ده سوره
و در جای دیگر می فرماید:«فاتوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ» یک سوره!
به علاوه می گوید:برای این کار می توانید از تمام قدرت ها و یاران و همفکران خود در سراسر جهان دعوت کنید.
* تقسیم بندی قرآن و نامگذاری هر بخش به نام سوره،در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و از جانب خداوند بوده است. «فَأْتُوا بِسُورَهٍ»
* قرآن در ستایش انبیا،یا بعد از کلمه«عبدنا»و یا قبل از کلمه«عبد»نام آنان را می برد؛ «عَبْدَنا أَیُّوبَ» ، «إِبْراهِیمَ... کل من عبادنا»ولی درباره پیامبر اسلام تنها کلمه«عبد»بدون ذکر نام را بکار می برد شاید اشاره به این است که عبد مطلق،محمّد صلی الله علیه و آله است.
پیام ها:
۱- باید از فکر و دل افراد شکّ زدایی صورت گیرد به خصوص در مسائل اعتقادی. «إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ»
۲- شرط دریافت وحی،بندگی خداست «نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا»
۳- قرآن،کتاب استدلال و احتجاج است و راهی برای وسوسه و شکّ باقی نمی گذارد. «فَأْتُوا بِسُورَهٍ»
۴- انبیا باید معجزه داشته باشند و قرآن معجزه ی رسول اکرم صلی الله علیه و آله است. «فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ»
۵- دین جاوید،معجزه ی جاوید می خواهد تا هر انسانی در هر زمان و مکانی، اگر دچار تردید و شکّ شد،بتواند خود آزمایش کند. «فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ»
۶- بر حقّانیت قرآن به قدری یقین داریم که اگر مخالفان،یک سوره مثل قرآن نیز آوردند به جای تمام قرآن می پذیریم. «بِسُورَهٍ»
💠💠💠💠
بسم الله الرحمن الرحیم 🌤🌤☀️☀️☀️
صبح كه از خواب بيدار مىشد
اول پردهها را كنار مىزد
منتظر يك طلوع بود
طلوعى كه به همهى انتظارهايش پايان بخشد ...
وقتش رسيده!
بيدار شويم و پردهها را كنار بزنيم!
#سلام بر روشنايىِ پس از تاريكىها🌸
#سلام ای انتظار آفرینش🌸
سلام امام_عصر عليهالسلام 🌸
#انهم_یرونه_بعیدا_و_نراه_قریبا 🌸
------------------------
🌾کوتاهترین دعا برای بزرگترین آرزو
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج. 🌾
#چگونه_قرآن_را_حفظ_کنیم؟
📢عوامل و انگیزه های گسترش حفظ قرآن:
1⃣قرآن;کتاب زندگی:
محتوای ارزشمند آیات الهی مردم را برآن داشت تا در زندگی فردی و اجتماعی خود به آن توجه نمایند و به حفظ آن اهتمام ورزند.این نکته را نباید فراموش کرد که حفظ قرآن در صدر اسلام برای عمل به محتوای آن بوده و مسلمانان زندگی روزمره خود را با آن تطبیق میکردند.علامه مجلسی از ابی عبدالرحمان سلمی روایت میکند:"کسی که قرآن را برای ما اقراء میکرد برای ما از صحابه روایت نمود که آنان از رسول خدا ده آیه را فرا میگرفتند و به فرا گرفتن ده آیه دیگر آغاز نمی کردند مگر اینکه درباره ی ده آیه ی نخست,از لحاظ علم و عمل آگاهی کسب مینمودند."
2⃣فصاحت و بلاغت قرآن:
قرآن عالی ترین نشان فصاحت و بلاغت و شیوا ترین کلام حفظ پذیر بود که عرب آنرا تا کنون دیده و دلباخته آن شده بود.عرب که مردمی ادب دوست و شعر پرور بودند,وقتی با قرآن مواجه شدند اسلوب منظم,آهنگ دلربا و مفاهیم آن, ناخودآگاه ضمیر ایشان را شیفته و مبهوت خود ساخت.
3⃣اهتمام و سفارش پیامبر به قرائت و حفظ قرآن کریم:( #اهمیت_حفظ_قرآن_در_روایات )
4⃣برخورداری از پاداشهای اخروی:
رسول خدا(ص)فرمودند:"درجات بهشت به تعداد آیه های قرآن است.پس زمانی که حافظ قرآن داخل بهشت گردد به او گفته شود بخوان و بالا برو که به به تعداد هر آیه درجه ایست.پس بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست."
5⃣جایگاه ممتاز حافظین قرآن و برخورداری از امتیازات اجتماعی:
نقل شده که پیامبر گرامی اسلام(ص) مقرر فرموده بودند:ا"مامت جماعت و فرماندهی به کسانی سپرده شود که قرآن را بیشتر حفظ باشند و بهتر قرائت کنند."
از حضرت علی(ع)نقل شده که فرمودند:"کسی که از روی رغبت مسلمان شود و قرآن را از حفظ بخواند برای اوست از بیت المال مسلمین در هرسال دویست دینار."
(کتاب #روشهای_حفظ_قرآن نوشته #استاد_حبیبی)
🌺 وَ قَالَ علی(ع) ؛
💠چــون سختـے به نهایت رسد ، فـــرج و گشـایش خـواهد بود
و چون حلقه هاى بلا و رنج تنگ گردد، آسودگى فرا رسد.
|ما که مردیم ، بیا ، پس تو کجایی آقا|
📚 #نهجالبلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۱۶۸)
اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ.
حکمت ۲۴۲ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : تقوا و پرهيزكارى پيشه كن هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده هرچند نازك باشد.
بخش اول
تمام پردهها را پاره مكن!
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه، افراد ضعيف الايمان را از پردهدرى كامل برحذر مىدارد و مىفرمايد:
«تقوا و پرهيزكارى پيشه كن، هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده، هرچند نازك باشد»؛ (اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ).
روشن است كه مخاطب در اين كلام حكمتآميز، اولياء الله و پاكان و نيكان وپرهيزكاران سطح بالا نيستند،
بلكه مخاطب، تودههاى مردمند كه گاه لغزشى براى آنها پيدا مىشود و به گناه نزديك شده و يا آلوده مىگردند.
گاه در ميان آنها كسانى يافت مىشوند كه همه پردهها را پاره كرده و به اصطلاح، پلهاى پشت سر خويش را ويران مىسازند و رابطه خود را به كلى با خدا قطع مىكنند.
امام علیه السلام به آنها خطاب كرده، مىفرمايد:
اگر لغزشى هم پيدا كرديد، پردهدرى كامل نكنيد؛
لااقل بخشى از تقوا را حفظ كنيد كه اميد است شما را به سوى خدا بازگرداند و توفيق توبه كامل پيدا كرده از هرگونه گناه پاك شويد.
تقوا مانند بسيارى از فضايل اخلاقى، داراى درجات متفاوتى است؛
گاه بهقدرى والاست كه به سرحدّ عصمت مىرسد
و گاه به اندازه تقواى بزرگانى مىرسد كه در درجات بعد از معصومين : قرار داشتهاند؛ مانند سلمانها وابوذرها و علماى راستين،
و گاه بهقدرى ضعيف مىشود كه صاحبش را بر لب پرتگاه قرار مىدهد.
در قرآن مجيد به اينگونه افراد اشاره شده و در آيه ۱۰۲ سوره «توبه» مىخوانيم:
«(وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلا صَالِحآ وَآخَرَ سَيِّئآ عَسَى اللهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ)؛
و گروهى ديگر، به گناهان خود اعتراف كردند وكار خوب و بد را به هم آميختند. اميد مىرود كه خدا توبه آنها را بپذيرد. به يقين، خداوند آمرزنده و مهربان است!».
واژه «سَتر» (پرده) درواقع كنايه از حاجب و مانعى است كه انسان را از طغيان باز مىدارد
و جمله «وَإنْ رَقَّ» (هرچند نازك باشد) اشاره به ضعيف بودن اين حاجب و مانع است.
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۱۶۹)
اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ آللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ.
حکمت ۲۴۲ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : تقوا و پرهيزكارى پيشه كن هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده هرچند نازك باشد.
بخش دوم
مرحوم «مغنيه» در شرح نهجالبلاغه خود در جلد ۴، صفحه ۳۶۱ مىگويد :
«گفتار امام مخصوصاً براى زمان ما كه عوامل گناه و شهوتپرستى زياد شده است صادق است؛
آنها كه دست كم اندكى از تقوا و ايمان داشته باشند همان مقدار إنشاءالله مايه نجاتشان مىشود.
وى سپس به اين حديث معروف نبوى اشاره كرده كه مىفرمايد:
«يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ عَلَى دِينِهِ مِثْلُ الْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرَةِ بِكَفِّه؛
زمانى بر مردم فرا مىرسد كه آن كس كه دين و ايمان خود را حفظ مىكند مانند كسى است كه شعله آتشى در كف دست خود نگاه داشته باشد».
در حديث ديگرى آمده است:
«لِلْعامِلِ مِنْكُمْ بِطاعَةِ اللهِ مِثْلُ أجْرِ خَمْسينَ فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الصَّحابَةِ مِثْلُ أجْرِ خَمْسينَ مِنّا أوْ مِنْهُمْ؟ قالَ: بَلْ مِنْكُمْ؛
كسانى كه در آن زمان اطاعت فرمان خدا مىكنند معادل پاداش پنجاه نفر به آنها داده مىشود. يكى از صحابه عرضه داشت: پنجاه نفر از آنها يا از ما؟ حضرت فرمود: از شما».
در آيات قرآن مجيد اشارههاى ديگرى نيز به امثال اين گروه شده است؛
از جمله در آيه ۳۱ سوره «نساء» مىخوانيم:
«(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلا كَرِيمآ)؛
اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مىشويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مىپوشانيم؛ و شما را در جايگاه خوبى وارد مىسازيم».
همچنين در آيه ۳۲ سوره «نجم» مىخوانيم:
«(الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الاِْثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ)؛
همانان كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت دورى مىكنند، جز گناهان صغيره (كه گاه آلوده آن مىشوند)؛ آمرزش پروردگار تو گسترده است».
كوتاه سخن اينكه اگر انسان راه خطا را مىرود لااقل بايد چنان باشد كه روى برگشت به درگاه خدا و تقاضاى عفو را داشته باشد و تمام پلها را پشت سر خود ويران نسازد.
به گفته شاعر:
گرت هواست كه معشوق نگسلد پيوند
نگاه دار سر رشته، تا نگه دارد
پایان شرح حکمت ۲۴۲ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
ir.eitaa.messenger.apk
19.22M
بروزرسانی پیام رسان ایتا
✅🔴 پیامرسان #ایتا، نسخه جدید اندروید خود را با #چهل قابلیت تازه روانه فروشگاههای اندرویدی کرد.
♦️ قابلیت چنداکانتی، ارسال لوکیشن، زیبانویسی و درج لینک در متن، مدیا استریمینگ، درج آلبوم و... از جمله این قابلیتهای نسخه ۴.۱ است.