🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧
✍حجت الحق حاج شیخ علی آقای سعادت پرور (ره) :
▫️وقتی کسی محبوب خداوند متعال گردد و او را دوست داشته باشد آنقدر از کمالات بی حد و مرز خود به او می بخشد که اسرارش بر او آشکار شود و این در حقیقت ، رسیدن به مقام خلیفة الهی است
📚سرالاسراء، ج ۱، ص ۱۰۱
🌹میزان خندیدن انسان در آیات الهی 🌹
مهم ترین آیه ای که در زمینه میزان خندیدت انسان ، مورد بهره برداری است آیه ۸۲ سوره توبه است : " فلیضحکوا قلیلا و لیبکوا کثیرا جزاء بما کانوا یکسبون " پس ایشان باید اندکی بخندند و بسیار بگریند به مکافات آنچه به دست خود کسب کرده اند.
دکتر حسین الهی قمشه ای در کتاب " ۳۶۵ روز در صحبت قرآن " درباره این آیه می نویسد: خنده و گریه کنایه از خوشبختی و بدبختی است و هر خردمندی می پذیرد که بهتر است رنج کوتاهی را تحمل کرد و از شادی و خوشبختی بی پایان برخوردار شد تا آن که آدمی به غفلت دوران کوتاهی خنده مستانه کند و از آن پس عمری محروم و در رنج و محنت باشد و در فراق مطلوبات خود که توان به دست آوردنش را از دست داده بگرید. این آیه اشاره به کافران دارد که به سبب غفلت و پیروی هواهای نفسانی زمانی کوتاه می خندند اما باید در انتظار گریه های بسیار باشند و شک نیست که برای به دست آوردن خنده پایدار باید رنج ها و گریه های کوتاه مدت را از سر گذرانید بدون آن گریه شخص شایسته خنده های پایدار نخواهد بود.
اما بعضی از مدعیان دین و دیانت را چنین در خاطر آمده است که مؤمن بهتر است بیشتر بگرید و کمتر بخندد و به آیه حاضر استناد می کنند. یکی از بستگان دارای این عقیده است. روزی با مرحوم پدرم در مجلسی بودیم و می خندیدیم . این مومن جاهل ، از محفل دور شد و به این آیه استناد کرد . مرحوم ابوی جمله زیبایی گفتند که خنده مجلس دو چندان شد. گفتند ای فلانی خدا گفته کم بخندید ولی من تاحالا ندیده ام تو اصلا بخندی تو سالی یک بار عید نوروز هم لحظه تحویل سال نو نمی خندی . در حالی که این آیه قطعا اشاره به کافران دارد و گریستن به معنی غمگین و محزون بودن مؤمن نیست بلکه خنده و شادی نشان ایمان است . چنان که در حدیث نبوی آمده است : " المؤمن هُش بُش بسّام " مومن خنده رو و بشاش و مسرور است. در قرآن نیز مکرر آمده است : اهل ایمان و پرهیزگاران از خوف و حزن آسوده اند.
در آیه ۴۳ سوره نجم می فرماید: وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ و اوست که می خنداند و می گریاند. دو نکته در این بحث حایز اهمیت است، نخست این که خداوند قدرت خود بر شاد کردن را بالاتر از گریاندن معرفی می کند پس خندیدن را نخست آورده است و دوم این که اگر خندیدن صفت بدی بود خدا ، خود را خنداننده و شادکننده مردم معرفی نمی کرد. سوم این که انسان اگر خدا دلش را شاد نکند، خودش قادر به شاد کردن و خنداندن خود نیست.
اصولا برای خندیدن بهانه لازم است ولی برای گریستن بهانه ای نیست. وقتی کسی را نتوانیم بخندانیم می گرییم. دوستی نقل می کرد : منزل یکی از بستگان که دختر یتیمی دارد رفتم و وسایل بردم . دیدم دخترش کفش های مرا با دستمالی پاک می کند . به زور خداحافظی کردم . ساعتها هم خندیدم و هم گریه کردم . بهترین صحنه های زندگی ، صحنه هایی است که اشک ها با لبخند ها در هم می آمیزند.
🌹 داستان ها ، پندها و نکات ناب از اخلاق و معرفت در قرآن و روایات 🌹
#کانال_آموزش_تجوید_حفظ_قرآن
مطالب قرآنی شامل حفظ،تجوید،قرائت ،نکته های قرآنی و . ..
⏰زمانـــــــــ رفتنی است با #قرآنـــــــــــ زمانــــــــ را ماندنی کنیم🚫
بسم الله الرحمن الرحيم
خود آزمایی حفظیات👇
👈توجه گزینه های زیر برگرفته از آزمون سراسری. ازحافظان کل میباشد
1⃣-در ایات زیر جاهای خالی را با اتکا به حافظه خود کامل کنید
البقره۱۴۳
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن...................... الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
البقره۲۴۷
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ .............. قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
2⃣-جمله انتهاي آیات زیر را بنویسید.
البقره
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ............
البقره
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللَّه............
سوالات بالا یک خود ازمایی است برای تسلط عزیزان حافظ نسبت حفظیات شان لذا ازاین رو دربین آیات جای خالی گذاشته شده است
نکته❕⛔
✅ تحت فشار گذاشتن ذهن به این صورت که یک باره معلومات زیادی بر آن عرضه کنند، باعث ملامت و ناراحتی می شود و چه بسا در نهایت، منجر به کنار گذاشتن حفظ شود.
#کانال_آموزش_تجوید_حفظ_قرآن
#سوالات_متنی_حفظیات
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽️ آموزش روش حفظ قرآن کریم- قسمت دوم
🔰آموزش وروش حفظ🔰
🌴تاثیرخواندن قرآن وترجمه ودرک معنا 🌴
مرحله خواندن قرآن👇
در مرحله خواندن ، آیاتی را که برای حفظ در یک روز در نظر گرفته ایم راچندبار باصدای متوسط وبه شیوه ترتیل از روی قرآن قرائت میکنیم تعداد دفعات خواندن باید به اندازه ای باشد که تصویری اجمالی از همه آیاتی که در این زمان حفظ میشود در ذهن شکل بگیرد به گونه ای که بعداز شنیدن یه کلمه شخص بتواند کلمات بعد آن را بر زبان بیاورد رسیدن به حد از تسلط معمولا با چند مرتبه خواندن با دقت حاصل نمیشود
درمرحله ترجمه ومعنا 👇
در این مرحله آیاتی را که برای حفظ در نظر گرفته شده بهتر است ترجمه و مفاهیم آن و یا تفسیری مختصرازآیات موردنظر مطالعه گشته
تا حافظ درک مناسبی از مفاهیم دریافت نماید وانجام حفظ بااین شیوه علاوه برلذت بخش بودن برای حافظ ازاثرات معنوی و تربیتی قرآن بهره مند میگرددواز سوی دیگر سرعت یادگیری آیات افزایش یافته ودر عین حال ماندگاری آن در ذهن بالا خواهد بود.
برداشت از درسنامه حفظ
#کانال_آموزش_تجوید_حفظ_قرآن
#روش_حفظ
🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌺
🖋آموزش تجـوید✒️
مخرج حروف غ، خ👇
صدای (غ)نسبتا نرم و ممتد بوده و با ارتعاش تار های صوتی همراه است مانند صدای (غرغره) آب در گلو!
حرف (خ) صدای خراش در مخرج خود ایجاد میکند و تار های صوتی هنگام اداء کردن آن مرتعش نمیشوند. باید دقت کرد که دو حرف (غ) و (خ)درشت و پر حجم هستند
همچنین افراط در این دو حرف،(غ) را به خاء شبیه میسازد و صدای خراش (خ) را تشدید میکند در تفریط آن ها نیز، غین به صدای نامفهوم جوفی و خاء به حرف (حاء)شباهت پیدا میکند
#تجوید_نوشتاری
🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌺
🖋آمــوزش تجـویـد✒️
مخرج حروف ت . د .ط 👇
این سه حرف از ((سرزبان)) با صفحه پشت لثه ثنایای بالا،تولید میشوند
همزمان تمامی لبه زبان از دو طرف با تماس دندان های آرواره بالا ، راه خروج هوا از دهان را مسدود میکنند و همچنین نرم کام ، به وسیله زبان کوچک راه بینی را میبندد. هوای خروجی،در پشت دهان و بینی، حبس میشود. و با آزاد شدن ناگهانی زبان و ((بسته ماندن)) راه بینی، هوا با تمرکز روی سر زبان، به شدت از دهان خارج میگردد و حروف فوق ایجاد میگردد
✅حرف((ت)) به شرح بالا و بدون ارتعاش تار های صوتی تلفظ میگردد. اگر جدا شدن سر زبان از صفحه پشت لثه، به کندی صورت میگیرد
✅حرف ((د)): به شرح بالا اما همراه با ارتعاش تار های صوتی اداء میگردد
✅حرف((ط)): علاوه بر اداء به روش فوق، دارای حالتی ویژه است؛ و آن عبارتست از این که همزمان با تلفظ این حرف ((ریشه))
زبان به سوی کام بالا متمایل شده و کف زبان گود میشود.این عمل حالت پر حجمی ویژه ای به این حرف می بخشد که به آن (تفخیم) می گوییم
#تجوید_نوشتاری
🌹✨✨🌹✨📖✨🌹✨🌹
اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
#کانال_آموزش_تجوید_حفظ_قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسانی که به مرحله معرفت و عشق نرسیده
نمی تواند قدمی جدی و حرکت واقعی و مثبتی
درسیر الی الله داشته باشد★★★
📚انسان در عرصه هستی ،ج دوم
4_5836736984759926809.mp3
15.74M
..🔮☜اشتباهات رایج تجویدی☞🔮..
استاد صباغی
✴️جلسه اول
⚛استعاذه (اَعُوذُبِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم)
#آموزش_صوتی_تجوید