eitaa logo
قرآن‌ومعارف‌مدافعان‌حریم‌‌‌‌‌ولایت
324 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.7هزار ویدیو
82 فایل
اهداف 🔷 ترویج قرآن و معارف اهل بیت(ع) 🔷 تفسیر و تجوید 🔷 داستانگویی 🔷 روشنگری و بصیرت افزایی 🔷 تقوا و خوسازی آیدی مدیر @Mohamadjalili1 __________ ادمین پاسخگو @yakhoodaaaa _________________ http://eitaa.com/joinchat /3990290446C9b55326945 _______
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آموزش وروش حفظ🔰 🌴تاثیرخواندن قرآن وترجمه ودرک معنا 🌴 مرحله خواندن قرآن👇 در مرحله خواندن ، آیاتی را که برای حفظ در یک روز در نظر گرفته ایم راچندبار باصدای متوسط وبه شیوه ترتیل از روی قرآن قرائت میکنیم تعداد دفعات خواندن باید به اندازه ای باشد که تصویری اجمالی از همه آیاتی که در این زمان حفظ میشود در ذهن شکل بگیرد به گونه ای که بعداز شنیدن یه کلمه شخص بتواند کلمات بعد آن را بر زبان بیاورد رسیدن به حد از تسلط معمولا با چند مرتبه خواندن با دقت حاصل نمیشود درمرحله ترجمه ومعنا 👇 در این مرحله آیاتی را که برای حفظ در نظر گرفته شده بهتر است ترجمه و مفاهیم آن و یا تفسیری مختصرازآیات موردنظر مطالعه گشته تا حافظ درک مناسبی از مفاهیم دریافت نماید وانجام حفظ بااین شیوه علاوه برلذت بخش بودن برای حافظ ازاثرات معنوی و تربیتی قرآن بهره مند میگرددواز سوی دیگر سرعت یادگیری آیات افزایش یافته ودر عین حال ماندگاری آن در ذهن بالا خواهد بود. برداشت از درسنامه حفظ
🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌺 🖋آموزش تجـوید✒️ مخرج حروف غ، خ👇 صدای (غ)نسبتا نرم و ممتد بوده و با ارتعاش تار های صوتی همراه است مانند صدای (غرغره) آب در گلو! حرف (خ) صدای خراش در مخرج خود ایجاد میکند و تار های صوتی هنگام اداء کردن آن مرتعش نمیشوند. باید دقت کرد که دو حرف (غ) و (خ)درشت و پر حجم هستند همچنین افراط در این دو حرف،(غ) را به خاء شبیه میسازد و صدای خراش (خ) را تشدید میکند در تفریط آن ها نیز، غین به صدای نامفهوم جوفی و خاء به حرف (حاء)شباهت پیدا میکند
✅ خواندن قرآن با ترتیل (وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلًا) به چه معناست؟ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 #زیبایی_هایی_از_قرآن
🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌺 🖋آمــوزش تجـویـد✒️ مخرج حروف ت . د .ط 👇 این سه حرف از ((سرزبان)) با صفحه پشت لثه ثنایای بالا،تولید میشوند همزمان تمامی لبه زبان از دو طرف با تماس دندان های آرواره بالا ، راه خروج هوا از دهان را مسدود میکنند و همچنین نرم کام ، به وسیله زبان کوچک راه بینی را میبندد. هوای خروجی،در پشت دهان و بینی، حبس میشود. و با آزاد شدن ناگهانی زبان و ((بسته ماندن)) راه بینی، هوا با تمرکز روی سر زبان، به شدت از دهان خارج میگردد و حروف فوق ایجاد میگردد ✅حرف((ت)) به شرح بالا و بدون ارتعاش تار های صوتی تلفظ میگردد. اگر جدا شدن سر زبان از صفحه پشت لثه، به کندی صورت میگیرد ✅حرف ((د)): به شرح بالا اما همراه با ارتعاش تار های صوتی اداء میگردد ✅حرف((ط)): علاوه بر اداء به روش فوق، دارای حالتی ویژه است؛ و آن عبارتست از این که همزمان با تلفظ این حرف ((ریشه)) زبان به سوی کام بالا متمایل شده و کف زبان گود میشود.این عمل حالت پر حجمی ویژه ای به این حرف می بخشد که به آن (تفخیم) می گوییم 🌹✨✨🌹✨📖✨🌹✨🌹 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسانی که به مرحله معرفت و عشق نرسیده نمی تواند قدمی جدی و حرکت واقعی و مثبتی درسیر الی الله داشته باشد★★★ 📚انسان در عرصه هستی ،ج دوم
4_5836736984759926809.mp3
15.74M
..🔮☜اشتباهات رایج تجویدی☞🔮.. استاد صباغی ✴️جلسه اول ⚛استعاذه (اَعُوذُبِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم)
۲ ساکنین.. هرگاه که در حکم نون ساکن است به حروف دیگری برسد" ساکنین" ایجاد می‌شود (یعنی دو ساکن به هم رسیده است). 🌺 مانند: الْاُولی که در این کلمه نون ساکن تنوینی (عاداً) به لام ساکن (الْاولی) رسیده است و چون ادای دو حرف ساکن پهلوی هم سخت است لذا قاعدة ساکنین جاری می‌کنیم، یعنی یکی از تنوین را به کوچک مکسوره تبدیل می‌کنیم، یعنی «عاداً» می شود «عادَنِ» پس آن را این جور می خوانیم (عادَنِ الْاُولی) و اما این جور نوشته شده است (عاداًنِ الْاُولی یا عاداً اْلاولی) و همچنین است: 🌺غُلامٍ‌نِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادٍنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالٌ‌نِ اقْتَرَ فْتُمُوها 🌺که می‌خوانیم: غُلامِنِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادِنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالُنِ اقْتَرَ فْتُمُوها.
ا☺️صولاً باید دانست که التقاء ساکنین در خود کتابت قرآن کریم انجام شده و با عارض کردن حرکت، رفع شده است 🌺 مانند: قالَتِ الْمَلائِکَهُ ـ مِنَ الِّرجال ـ لَکُمُ اللَّیْل که قبل از متحرک شدن، قاَلتْ الْمَلائِکهُ ـ مِن الرِّجالِ ـ لَکُمْ اللَّیْلُ بوده است و در قرائت قرآن کریم همان طور که توضیح داده شد التقاء ساکنین فقط بین نون ساکنه تنوینی و حرف ساکن بعد می باشد و توجیه دانشمندان ادبی در مورد به وسیله سه حرکت فتحه، کسره و ضمه به شرح زیر است: 👇👇👇👇👇👇
🌺الف) کسره: گویند به دلیل اینکه سکون بوی کسره می‌دهد مخصوصاً اگر محکم تلفظ گردد و لذا اکثر قریب به اتفاق دانشمندان نظرشان این است که هرگاه برای رفع التقاء ساکنین خواسته باشیم حرکت دهیم به کسره حرکت می‌دهیم، مانند: ارْتَضی.   🌺ب) فتحه: به دلیل اینکه فتحه اَخَفِّ حرکات است(سبکترین صداها است) مانند: مِنَ النّاسِ.   🌺ج) ضمه: چون مخرج میم مانند "واو" در قسمت لبها می‌باشد و لذا حرکتی از جنس "واو" که ضمه باشد به آن داده می‌شود، مانند: هُمُ اقْتَدِهْ. 🌺🌺🌺🌺
و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق.
🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. 🌺🌺🌺🌺🌺