eitaa logo
قرآن#پژوهی
128 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
632 ویدیو
97 فایل
مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمان الرحیم شروع میکنیم در این ماه مبارک رجب که جزء ماه های حرام است از محرمات الهی در تمام امور زندگی دوری کنیم و متصف شویم به ۱۰۰۰ صفت الهی (جمالی و جلالی) و از خانم حضرت زهرا و فاطمه بنت اسد مادر همسرشون و حضرت خدیجه س که ما رو تربیت کنن و نقص هایی که در ولایت الله در وجودمون هست رو برطرف کنن تا به ولایت الله و خلیفه اللهی برسیم و از تمام استعدادها و ظرفیتمون بتونیم بهره ببریم برای تربیت خودمون و بچه هامون 🤲 فراز ۱ 👇👇👇👇 (1) اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا كَرِيمُ يَا مُقِيمُ يَا عَظِيمُ يَا قَدِيمُ يَا عَلِيمُ يَا حَلِيمُ يَا حَكِيمُ 🔥سُبْحَانَكَ يَا لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يَا رَبِ 🔥 منزّهي تو اي كه معبودي جز تو نيست، فرياد رس فرياد رس، ما را از آتش برهان اي پروردگار من. 🌏🌏🌏🌏🌏🌏🌏 مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
  دعای جوشن را بی‌توجه نخوانید   دعای جوشن فراتر از خواندن و فراتر از ذکر ظاهری است از همین رو چنین آثار عجیبی در پی دارد. به یقین قرائت نمی‌تواند به دعا چنین خواصی ببخشد. قرائتِ با معرفت دعای جوشن اثر وضعی خود را بر زندگی انسان بر جای می‌گذارد تا جایی که خود به خود میان فرد و میان معصیت فاصله می‌افتد و اعمال کمالی از او صادر می‌شود. اثر معرفتی دعای جوشن چنان است که رنگ زندگی را عوض می‌کند و فرد را در شمار اصحاب الجنه قرار می‌دهد. خدا مجیب‌الدعوات است. در دعای جوشن هرکس عاجزانه صد مرتبه می‌گوید «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یا رَب‏» وقتی فرد خود را در آتش الهی می‌داند و با اضطرار درخواست رهایی از آتش را دارد خدای مجیب الدعوات پاسخ او را خواهد داد و بنده‌اش را از آتش قهر و غضب خویش نجات می‌بخشد و او را به وصل و انس خود واصل می‌کند.❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
از سرّ ملک و ملوک مطلع شوید   دعای جوشن با این عبارت آغاز می‌شود «اللَّهُمَّ انّى‏ أَسْئَلُک‏» هر یک از این سه عبارت نیاز به توضیح دارد: اللهم ، انی ، اسئلک. میم مشدّد در پایان «اللَّهُمَّ» به جای حرف ندایی به کار رفته که باید قبل از «الله» می‌آمده: «یا الله» به «اللَّهُمَّ» تبدیل شده است. اگر سوال شود چرا «یا الله» گفته نشده است؟ «یاء» حرف ندا برای بعید است. برای کسی که از شما دور است و می‌خواهید صدایش کنید. حال وقتی «یاء» حذف شود گویا بنده در اوج قرب قرار دارد. مرحوم حاج ملا هادی سبزواری (ره) می گوید: این دو میمی که در پایان «اللَّهُمَّ» می‌بینید دو میمی است که در اسم محمد (ص) در نوشتار ملاحظه می‌کنید، چون در گفتار که سه میم است. همچنین گفته‌اند دو میم یکی ملک و دیگری ملکوت است ، عالم ملک و عالم ملکوت، عالم ظاهر و عالم باطن، عالم ماده و عالم معنا. خدای سبحان در آغاز دعای جوشن کبیر آموزش می‌دهد اگر مایل هستید از سرّ ملک و ملکوت مطلع شوید واسطه این اطلاع وجود مقدس پیامبر خاتم (ص) است، میم حرف انسان کامل است. مفسرین می‌گویند در «حم» های قرآن نیز میم اشاره به وجود مقدس پیامبر (ص) دارد، این امر اشاره دارد که خدای سبحان بدون هیچ فاصله‌ای نام پیامبر (ص) را به نام خود چسبانده است. باید دانست حضور در محضر خدای سبحان بدون توسل به پیامبر (ص) امکان پذیر نیست. عبارت «اللَّهُمَّ انّى‏» بسیار سلسله زیبایی است. گفته شد «الله» خدا و «میم» پیامبر (ص) است و سپس «إنّی» من هستم. خدای سبحان چندان به من قابلیت داده است که با وساطت نقطه عطف پیامبر (ص) می‌توانم افاضه فیض کنم. اگر انسان از عمق آن مطلع شود دوست دارد پرواز کند زیرا در ابتدا نام خدا ذکر شده، سپس به نام پیامبر (ص) اشاره شده و در پی آن دو من پیوست می‌خورم.پس ذکر نام بنده بعد از پیامبر (ص) بدون هیچ فاصله‌ای به چه معناست؟ مرحوم سبزواری (ره) می‌فرماید: در واقع این من، منی است که افتخار به بندگی می‌کند، افتخار به فقر دارد، افتخار به انتساب به خدای سبحان دارد، مهمترین امر در زندگی او گدایی از درگاه باری تعالی است. عبارت «عبد» از کدام قسمت عبارت استنباط می‌شود؟ عبارت «أَسْئَلُک» که همه وجود انسان عبد و نیاز می‌شود، اگر همه وجود بنده احتیاج به کمال مطلق شد آن عبد بودن ارزشمند است و این نام چندان قداست پیدا می‌کند که بعد از نام پیامبر (ص) نام این گدا ذکر می‌شود. ❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
واژه شناسى «کریم» و «اَکرم» صفت «کریم»، -بر وزن فَعیل، به معناى فاعل- از ریشه «کَرَمَ» به معنای «بخشنده»، «جوانمرد»، «سخاوتمند» و «بزرگوار» است.[1] و «اَکرم»، صفت برترین از همین ریشه است. همچنین لغت‌دانان عرب گفته‌اند: الف. کَرَم، بر شرافت ذاتى یک چیز یا شرافت در خُلقى از اخلاق، دلالت می‌کند و کَرَم، در اخلاق به گذشت از گناه گناه‌کار گفته می‌شود.[2] ب. کریم، گذشت کننده است و خداى متعال، کریمى است که از گناهان بندگان مؤمنش می‌گذرد.[3] ج. در اسامى خداى متعال، کریم؛ به معناى بخشنده و عطا کننده‌اى است که عطاى او تمام نمی‌شود و او است کریمِ مطلق که داراى همه انواع خیر و شرف و ارزش‌ها است.[4] د. «کَرُمَ الشىء کرماً»، در معناى مرغوب و کمیاب به کار رفته و اسم فاعلش کریم است.[5] «کریم» و «اَکرم»، در قرآن و حدیث در قرآن، صفت «کریم» درباره خداوند؛ یک‌بار همراه با صفت «غَنىّ»[6] و یک‌بار همراه با صفت «ربّ»[7] به‌کار رفته است و صفت «اکرم»، یک‌بار به صورت «رَبُّکَ الْأَکْرَمُ؛ پروردگارت، کریم‌ترین است»[8] و دو بار به صورت «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرام؛ شکوه‌مند و بزرگوارترین»[9] آمده است. در احادیث صفت «کریم» برای خداوند به دو معناى بزرگوار و گذشت کننده از گناهان بندگان، آمده است: 1. «فَإنَّهُ أعَزُّ و أَکرَمُ و أَجَلُّ و أَعظَمُ مِن أَن یَصِفَ الواصِفونَ کُنهَ جَلالِهِ، أَو تَهتَدِی القُلوبُ إِلى کُنهِ عَظَمَتِهِ»؛[10] پس او عزیزتر و کریم‌تر و ارجمندتر و بزرگ‌تر از آن است که توصیف‌گران، نهایت ارجمندی‌اش را توصیف کنند، یا دل‌ها به نهایتِ بزرگی‌اش راه یابند. 2. «وَ اعفُ عَنّی و تَجاوَز یا کَریمُ»؛[11] مرا عفو کن و از من درگذر، اى کریم!». 3. پیامبر خدا(ص) در دعایی فرمود: «أَسأَلُکَ بِاسمِکَ الکَریمِ الأَکرَمِ، یا أَکرَمَ الأَکرَمینَ یا أللّهُ»؛[12] از تو می‌خواهم، به واسطه نام کریم و کریم‌ترینت، اى کریم‌ترینِ کریم‌ترها، اى خدا!. 4. امام على(ع): «إِلهی ... لَو لا ما عَرَفتُ مِن کَرَمِکَ ما رَجَوتُ ثَوابَکَ، و أَنتَ أَکرَمُ الأَکرَمینَ بِتَحقیقِ آمالِ الآمِلینَ، و أَرحَمُ مَنِ استُرحِمَ فِی تَجاوزِهِ عَنِ المُذنِبینَ»؛[13] خداى من! ... اگر کَرَم تو را نشناخته بودم، به پاداش تو امید نمی‌بستم و تو براى برآوردن آرزوهاى آرزومندان، کریم‌ترینِ کریم‌ترین‌هایى، و در مورد گذشت از گناه‌کاران، مهربان‌ترین کسى هستى که از او رحمت خواسته شده است. 5. امام صادق(ع): «اللّهُمَّ اغفِر وَ ارحَم و تَجاوَز عَمّا تَعلَمُ، و أَنتَ الأَعَزُّ الأَکرَمُ»؛[14] خدایا! [مرا] بیامرز و رحم کن و از آنچه [درباره من] می‌دانى، درگذر، اى عزیزترین و کریم‌ترین!. نکته: به نظر می‌رسد که کَرَم، وقتى به ذات الهی نسبت داده می‌شود(صفات ذاتی)، به معناى شَرَف و بزرگواری است و هنگامى که به فعل نسبت داده می‌شود(صفات فعلی)، به معناى گذشت و بخشش است.پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز به «کریم» توصیف شده است: «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَریمٍ»؛[17] این قرآن گفتار رسول بزرگوارى است». در روایات نیز یکی از القاب پیامبر اسلام(ص)؛ «کریم» نام برده شده است.[18]  منابع 👇👇👇👇 [1]. لغت نامه دهخدا، واژه «کریم»؛ بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص 726 – 727، تهران، اسلامی، چاپ دوم، 1375ش. [2]. ابن فارس، أحمد، معجم مقاییس اللغة، ج 5، ص 171 – 172، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1404ق. [3]. همان، ص 172. [4]. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، محقق، مصحح، طناحى، محمود محمد، ج 4، ص 166، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان‏، چاپ چهارم، 1367ش؛ همچنین ر.ک: قشیرى‏، ابو القاسم، شرح الأسماء الحسنى‏، تحقیق، سعید، عبد الروف، محمد على، سعد حسن، ‏ ص 269 – 272، قاهره، دار الحرم للتراث‏، چاپ اول، 1422ق. [5]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 531، قم، مؤسسه دار الهجرة، چاپ دوم. [6]. نمل، 40. [7]. انفطار، 6. [8]. علق، 3. [9]. رحمن، 27 و 78. [10]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج ‏1، ص 220، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [11]. ابن طاووس، علی بن موسی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 305، قم، دار الرضی، چاپ اول، 1330ق. [12]. کفعمی، ابراهیم بن علی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 418، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1418ق. [13]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏91، ص 166، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [14]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد،ج ‏4، ص 435، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [17]. حاقه، 40؛ ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏24، ص 477، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1374ش. [18]. بحار الأنوار، ج ‏16، ص 130. https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
اسمی که امروز به آن رسیدیم ، اسم " یا مقیم "  است ( که اقام السموات والارض ) . مقیم اسم فاعل است از باب افعالِ قام یقوم ، به معنای نگهدارنده و به پا دارنده . { یعنی } ای به پادارنده عالم . این اسم تقریبا مشابه است با اسم " یا قیوم " . آن { اسم یا مقیم } اسم فاعل است و این { اسم یا قیوم } صفت مشبهه . البته آن { اسم یا مقیم } ، شدت قیوم را نمی رساند . معنای اسم مقیم مقیم یعنی به پادارنده . اسم فاعل است از باب افعال . اقام یعنی به پا داشت . مقیم به پادارنده عالم { است } که " لا تأخذه سنه ولا نوم " (بقره / 255) . به پادارنده قهرا باید همواره خود به پا باشد تا خلق را به پا بدارد و لذا " لا تأخذه سنه ولا نوم " . خواب ، سنه و چرت ، بیهوشی و بی خودی ، یک لحظه در ذات مقدس او راه ندارد و اگر انسان درک کند چطور خداوند تبارک وتعالی عالم را اقامه کرده و چطور قوام عالم به او بستگی دارد خیلی از غفلت خارج می شود . نقش اسباب در اقامه عالم همه عالم را او به پا داشته و اکثر قریب به اتفاق عالم را به واسطه به پا داشته . به { واسطه } اسباب و سببها .چه اسباب طبیعی و چه اسباب غیر طبیعی مانند ملائکه . کلاً سبب ها بسیار در کار است . ❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️امام كاظم علیه‌السّلام فرمودند: هيچ بلائى بر بنده مؤمن نازل نشود كه خداوند عزّ و جلّ بدو الهام بخشد تا دعا كند جز اينكه بر طرف شدن آن بلا نزديك است و هيچ بلائى بر بنده مؤمن نازل نشود كه از دعا كردن خوددارى كند جز اينكه بلا طولانى باشد، پس هر گاه بلا نازل شد، بر شما باد كه دعا كنيد و زارى كنيد به درگاه خداوند عزّ و جلّ. مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَي عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ وَشِيكاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَي عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْبَلَاءُ طَوِيلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📖 الکافی، ج۲، ص۴۷۱ ⚫️بلای غیبتش رفع می‌شد اگر مضطرّانه برای آمدنش دعا می‌کردیم. أَللّھُـمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّڪَ ألْـفَـرَجَ وَ فَرَجَنا بِهِ 📢 فاصله تا خدا 💠 @Faseletakhoda 💠 @Faseletakhoda3 🌐 www.faseletakhoda.com ❄❄❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
هدایت شده از 🌕 سخنرانی های جذاب
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 🚩 علیه السلام: 🍇 خدا بهشت را بر هر هرزه گوی كم حیا كه باكی ندارد چه می گوید و یا به او چه گویند حرام گردانیده است. 📚تحف‌العقول‌، ص‌ ۴۱۶ 📌دقت کنیم در و چه می‌شنویم، چه می‌گوییم، چه افراد و چه چیزهایی را فالو و می‌کنیم و یا حتا چه چیزهایی را باید فالو ، لایک و کنیم و نمی‌کنیم 🆔 http://eitaa.com/voiceostadaminikhah ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
💬 چهار نكته درباره آبرو 🔹۱. آبروى مسلمان همچون جان او احترام ويژه دارد و دفاع از آبروى مسلمان واجب است. (۱) 🔹۲. ترك مهم‏ترين واجبات همچون رفتن به حج، امر به معروف و شكستن نماز براى حفظ آبرو جايز است. (۲) 🔹۳. حرمت بسيارى از گناهان كبيره براى جلوگيرى از ريختن آبروى مسلمانان است. همچون سوءظن، غيبت، تهمت، افشاگرى و ... 🔹۴. آبروريزى مسلمان به هر گونه‏اى كه باشد حرام است، چه با زبان، چه قلم، چه پيامك، چه فيلم و سى دى، چه در مورد بستگان يا غريبه‏ها. 📚 پی نوشت: ۱. فرهنگ فقه، ج ۱، ص ۹۸ و ج ۳، ص ۳۸۶. ۲. همان. 🌿🌺🌿•✾••┈.••✾•🌿🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ╭┅┅┅❀🍃🌺🍃❀┅┅┅╮ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere ╰┅┅┅❀🍃🌺🍃❀┅┅┅╯
🏴 شهادت امام موسی بن جعفر علیه‌ السّلام را به ساحت مطهّر امام عصر عجّل‌‌اللّه‌‌تعالی‌‌فرجه‌‌الشّریف و همچنین فرزند عزیزشان، امام رئوف و مهربانمان امام علی بن موسی الرضّا علیه‌السّلام و همه شیعیان تسلیت و تعزیت عرض مینمائیم. از این امام معصوم میخواهیم به ما کمک کنند در کظم غیظ ورزیدن و صبر بر معصیت و صبر بر طاعت و صبر بر مصیبت ها و بلاها و فتنه ها به ما کمک کنند تا مثل خودشان به کمال برسیم و صبور و حلیم شویم آن صبر جمیلی که بدون گله گذاری و عُر زدن و همراه با شکرگذاری است 🤲🤲🤲🤲🤲🤲 ❄❄❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
حلیم، از اسما و صفات خداوند و به معنای مهلت دادن و شتاب نکردن بر عقوبت نسبت به گناه است.  این واژه دوازده بار در قرآن آمده است: «... والله غفور حلیم؛ ... و خداوند ، آمرزنده و بردبار است.» «... واعلموا ان الله غفور حلیم؛ ... و بدانید خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمی‌کند)!» «... والله غنی حلیم ... و خداوند، بی نیاز و بردبار است.» «... ان الله غفور حلیم؛ ... خداوند آمرزنده و بردبار است.» «... والله علیم حلیم؛ ... و خدا دانا و بردبار است.» «... والله غفور حلیم؛ ... و خداوند آمرزنده و حلیم است.» «... ان ابراهیم لاواه حلیم؛ ... چرا که ابراهیم مهربان و بردبار بود.» «... وان الله لعلیم حلیم؛ ... و خداوند عالم و با حلم است.» «... انه کان حلیما غفورا؛ ... او حلیم و آمرزنده است.» «... وکان الله علیما حلیما؛ ... و خداوند از همه اعمال و مصالح بندگان با خبر است و در عین حال حلیم است و در کیفر آنها عجله نمی‌کند.» «... انه کان حلیما غفورا؛ ... او حلیم و غفور است.» «... والله شکور حلیم؛ ... و خداوند شکر کننده و بردبار است.» ❄❄❄❄❄❄ مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
زیارت میکنیم همه از راه دور و نزدیک به نیت تسلیت گفتن به امام رضا علیه السلام برای شهادت پدر عزیزشان امام موسی کاظم علیه السلام . آقا جان دستمان به کاظمین و ضریح شما نمیرسد نزد پسرتان آمده ایم برای عرض تسلیت . تسلیت به تکتم خانم همسر امام موسی کاظم و مادر امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیها . 🤲