eitaa logo
سخنان دکتر قربانی‌مقدم
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
77 ویدیو
1 فایل
🔹کانال رسمی دروس و سخنان حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم؛ مدیر گروه فقه و اصول جامعةالمصطفی و مدیر موسسه جهادی مصباح سایر صفحات 🆔 @shobhe_shenasi 🌍 ghorbanimoghadam.ir 📱Instagram.com/shobhe_shenasi 🆔 t.me/shobhe_shenasi 📚 @dastanak_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 جزء دهم قرآن 🔸هر چه در توان دارید برای مهیا کردن تجهیزات نظامی به کار بگیرید تا دشمنان را به وحشت بیندازید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
🔹خلاصه تفسیر آیات مربوط به بنی اسرائیل مواجهه بنی اسراییل در برابر حضرت موسی 1⃣گروهی که به موسی ایمان آوردند بسیار اندک بودند(یونس/۸۳) پس غالبا ایمان نیاوردند. این گروه مومن هم ایمان مستحکمی نداشتند چنان که وقتی موسی گفت گاوی را بدستور خدا بکشید، گفتند داری ما را مسخره میکنی؟! یعنی در برابر پیامبرشان خاضع و نبودند. لذا وقتی دستور جنگ با هم بدهد آیا اینها سریعا قبول میکنند؟ 2⃣موسی به این گروه مومن میگوید شما که میدانید من پیامبرم چرا مرا اذیت میکنید؟(صف/۵) اگر این گروه چنان بودند که با هم را سریعا بپذیرند دیگر آیا ممکن بود اینچنین پیامبرشان را اذیت کنند؟ 3⃣وقتی قرآن گوید ما گمراهان را گمراهتر میکنیم منظور این است که ما توفیق را دیگر به او نمیدهیم پس هدایت را از دست داده و منحرفتر و گمراهتر میشوند‌. 4⃣جو مصر چگونه بود؟ بنی اسراییل که مکرر یا میگفتند خدای دیدنی برایمان بیاور و یا میگفتند خدایت را به ما نشان بده! پس کاملا مادی و بودند. فرعون به هامان، وزیرش گوید ما در زمین که خدای موسی را نمیبینیم و من مطمئنم که در آسمان هم نیست اما تو رصدخانه یا برجی بساز که بلند باشد تا شاید خدایش در آسمان باشد و من از رصدخانه یا بالای برج او را ببینم. 5⃣این که الان هم اینطورند یقین داشتند که جز موجودات مادی، موجودی نیست پس نه خدا هست نه قیامت و ... . ملحد معتقد و مطمئن است انسان از ماده بوجود آمده و ماده را باید بپرستد و نهایتا هم میمیرند و نابود میشوند. قرآن گوید اعتقادات و حرفهای نظری و علمی ملحدان، علم نیست بلکه و گمان است، آنچه است که مطابق واقع باشد و فقط ماده را موجود نداند و منکر خدا و قیامت نباشد. 6⃣این یعنی هر کس که حرفی نظری دارد در برابر رقیب فکری خود میگوید فلانی گمان میکند که حرفش درست است! در حالیکه رقیبش به خود مطمئن است! لذا این یک روش ادبی است که رقبا در برابر هم میگویند‌. 7⃣خدا گوید وجود آنقدر سنگین و مهم است که اگر کسی کمترین گمانی در مورد وجود قیامت داشت باید بفکر قیامت باشد و عملش را درست کند. چنان که امام صادق در برابر ملحدی این را گفت. 8⃣این وضعیت، فکر رایج بنی اسراییل و مردم مصر است. حال چگونه ممکن است موسی به اینها بگوید شمشیر بردارید و با هم بجنگید و آنها نیز فورا گوش کنند؟! 9⃣پس باب این بحث هنوز باز است که بالاخره آیا بنی اسراییل فورا دستور قتال را پذیرفتند (که علایم مختلف نشان داده اینطور نیست) یا اینکه جنگیدند اما خدا چیز دیگری برای ذبح فرستاد و یا جنگیدند و عده ای هم کشته شدند و خدا باقی را بخشید یا ... ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
🏴 سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها تسلیت باد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
❌شبهه در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم. 1-درست کردن آدم برفی حرام میشد! 2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد! 3-خوردن برف شفا دهنده بود! 4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد! 5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد! 6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم! 7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت! 8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم! 9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد! آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!! ✅پاسخ در حجاز «تگرگ» هم نبوده است اما در قرآن بدان اشاره شده است: (نور/ 43) در سرزمین حجاز میوه «موز» هم وجود نداشته است اما در قرآن به آن اشاره شده است: (واقعه/ 29) به جز «برف» موارد بسیار دیگری (پرتقال، آب هویج، زغال اخته، لواشک و ...) نیز در قرآن نیامده است؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است. جالب است که اسلام ستیزان، گاهی می­گویند در قرآن چیزهایی آمده است که برای عرب آرزو بوده مانند «جنات تجری من تحتها الانهار؛ باغهای پردرختی که در آن نهرهایی جاری است» و گاهی می گویند: در قرآن تنها به مواردی مانند خرما و شتر اشاره شده است که در حجاز موجود بوده است!! از آنها باید پرسید: بالاخره در قرآن چیزهایی که در حجاز نبوده آمده است یا چیزهایی که بوده؟؟ به نظر می رسد با این توضیح از بررسی سایر بخش های تمسخر آمیز این شبهه بی نیاز باشیم ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
TAFSIR-maede6.mp3
2.66M
🎙هرشب یک آیه/ ۱۰ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: روش وضوی شیعه درست است یا اهل سنت؟ (مائده آیه ۶) 🔹 مشکل اساسی اختلاف شیعه و سنی در چیست؟ ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
TAFSIR-nesa90.mp3
1.97M
🎙هرشب یک آیه /۱۱ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: اسلام دین خشونت یا صلح (سوره نساء آیه ۹۰) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء یازدهم قرآن 🔸از حدس و گمان و خیال پیروی نکنید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
❌شبهه تنافی زوجیت در قرآن با علم امروز در قرآن فرموده همه چیز را زوج آفریدم، در حالی که علم امروز در ساختار اتم، الکترون و پروتون را با‌رهای متضاد و هم چنین نوترون را با بار خنثی و یا حلزونی که نرینگی و مادینگی را در درون خود دارد، ثابت کرده است. ✅پاسخ متن و ترجمه آیه مورد بحث به شرح ذیل است: «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌» (الذّاریات، ۴۹) و از هر چيزى جفت خلق كرديم باشد كه شما متذكر شويد. الف – وقتی می‌فرماید: «زوج – یا – جفت»، به نرینگی و مادینگی که سبب تکثیر گردد، خلاصه نمی‌شود، بلکه معنای و مصادیق بسیاری به خود می‌گیرد. به عنوان مثال: نر و ماده – مثبت و منفی – جاذبه و دافعه – کنش و واکنش - نور و ظلمت و ...، در عین حال که مقابل یا متضاد و گاه به حیثی شبیه یک دیگرند، جفت و زوج یک دیگر نیز هستند و البته هیچ چیزی وجود ندارد که از این قاعده‌ی زوجیت، به طور کلی مستثنی باشد. همان بار خنثای نوترون نیز زوج بار مثبت و زوج بار منفی می‌باشد. ب – این آیه، بیش و پیش از آن که به چگونگی زوجیت اشاره داشته باشد، به وحدانیت خداوند متعال و بی‌مانند (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) بودن او اشاره و تأکید دارد و می‌فرماید که «زوجیت» به هر شکلی که باشد، از صفات و ویژگی‌های مخلوق است، پس وقتی همه چیز محکوم به قانون زوجیت است، از یک سو فهمیده می‌شود که خالق منزه (سبحان) از زوجیت در هر امر و شئونی است و از سوی دیگر فهمیده می‌شود هر چه زوجیت به او راه یابد، خالق و خدا نیست. چنان چه در آیه‌ی ذیل ضمن اشاره به زوجیت جنسی بین انسان‌ها و حیوانات (چهارپایان)، می‌فرماید برای او مثل و مانندی نیست: «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» (الشوری، ۱۱) ترجمه: پديد آورنده آسمان‌ها و زمين است از خودتان براى شما جفت‌هايى قرار داد و از دام‌ها [نيز] نر و ماده [قرار داد] بدين وسيله شما را بسيار مى‏گرداند چيزى مانند او نيست و اوست ‏شنواى بينا. ج – توجه به احادیث ذیل در تفسیر این آیه‌ی ژرف، معنا و مفهوم آن را به خوبی روشن می‌سازد: *- «امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: خداوند ميان چيزهايی که با هم دشمن‌اند، الفت برقرار کرده و ميان چيزهايی که با هم الفت دارند، دوری افکند؛ و با جدايی افکندن ميان آنچه با هم الفت دارند، دلالت بر جدايی افکننده و با الفت دادن ميان آنچه با هم در تضاد هستند، دلالت بر تأليف کننده‌ی آنها نمود و اين همان چيزی است که خداوند در کتاب خود فرمود: «وَ مِن کُلِّ شِیءٍ خَلَقنا زَوجَينِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ» (بحارالانوار، ج۴، ص ۳۰۵‌) *- امام رضا علیه‌السلام: «خداى تعالى با اين كه (به سبب آن که) شعور را شعور كرد، به اين معنا شناخته شد كه كسى او را داراى شعور نكرده، و با اين كه جوهرها را جوهر كرده، شناخته شده به اينكه خودش جوهر ندارد، و با اينكه بين موجودات ضديت برقرار كرد، شناخته شده به اينكه خودش ضد ندارد، و با اينكه بين بسيارى از موجودات مقارنه قرار داده شناخته شده به اينكه خود قرين ندارد. او بود كه بين نور و ظلمت، خشكى و ترى، خشونت و نرمى و سرد و گرم ضديت برقرار كرد، و باز او بود كه بين دو چيز ناسازگار الفت و بين دو چيز نزديك به هم جدايى انداخت، و با همين جدايى انداختن‌ها فهماند كه جدا كننده‏اى در كار است، و با اين الفت اندازی‌ها فهماند كه الفت دهنده‏اى در بين است، و در همين مقام فرموده: «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». بين قبل و بعد جدايى انداخت تا معلوم شود خودش قبل و بعدى ندارد، غريزه‏هايى كه در موجودات هست شهادت مى‏دهد به اينكه پديد آورنده و سازنده غريزه‏ها، خود غريزه ندارد. و با اينكه وقت را وقت كرد فهمانيد كه وقت كننده‌ی وقت، خود وقت ندارد، و با اينكه بعضى از موجودات حجاب بعضى ديگر شد، فهماند بين خود او و خلقش حجابى نيست‌» (توحيد صدوق، ص ۳۴) د – همین که هیچ چیزی قائم به خود نیست و برای پیدایش و بودنش نیازمند به غیر از خود است، خود دلیلی بر زوجیت است، چنان چه هیچ بی‌اثری در چرخه‌ی حیات وجود ندارد، پس اگر در چرخه‌ حیات و ارتباط اجزای آن با یک دیگر، فاعل باشد، زوج آن مفعول می‌شود و اگر مفعول باشد، زوج آن فاعل است. در اینباره از امام رضا علیه‌السلام حدیثی هم وجود دارد. (بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسی، ج۱۰، ص ۳۱۶ ) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء دوازدهم قرآن 🔸اگر خدا بخواهد هر کار نشدنی، شدنی می‌شود ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam7.mp3
1.26M
هرشب یک آیه/ ۱۲ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: فلسفه شکست و پیروزی در جبهه حق ؛ سوره آل عمران آیه ۱۴۰ ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا در قرآن آمده است که پیامبر عزیز اسلام گناه کرده است؟ کدام گناه پیامبر را خدا بخشید؟ پاسخ این سوال و سوالات قرآنی در کانال نکات تفسیری حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
15_ghorbanimoghadam.ir.mp3
1.51M
🎙هرشب یک آیه/۱۳ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: معنای زنده بودن شهدا (سوره آل عمران آیه ۱۶۳) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء سیزدهم قرآن 🔸در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
AudioCutter_مفهوم شناسی انتظار فرج در پرتو بیانیه گام دوم.mp3
4.77M
🔹 مفهوم شناسی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب (قسمت اول) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam.ir16.mp3
2.64M
🎙هرشب یک آیه/۱۴ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: خواب چیست؟ چرا می‌گویند خواب برادر مرگ است؟ (سوره زمر آیه ۴۳) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 جزء چهاردهم قرآن 🔸با قسم خوردن، همدیگر را فریب ندهید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam4.mp3
2.74M
هرشب یک آیه/ ۱۵ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: اگر آخوندها در سیاست دخالت نمی‌کردند، احترامشان محفوظ بود! ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء پانزدهم قرآن 🔸وجود مرفهین بی‌درد در جامعه، زمینه‌ساز قهر الهی است ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
قول سدید یا قول شدید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء شانزدهم قرآن 🔸در هیچ شرایطی از درخواست کردن از خدا، نا امید نشوید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam.ir11.mp3
3.18M
🎙هرشب یک آیه/۱۶ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرا کفار از مومنان میترسند؟! (سوره آل عمران آیه 151) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
شبهه 465 در خصوص تحدی (مبارزه طلبی) قرآن، به عنوان دلیلی برای سخن الله بودن آن؛ داور این مسابقه کیست؟ مسلمان ها؟ اما مسلمان ها، صلاحیتِ داوری ندارند؛ به همان قیاس که یک قاضی، صلاحیتِ قضاوت نسبت به پرونده قضاییِ خودش را ندارد، 《به این دلیلِ ساده که ذی نفع است》؛ لذا قرآن، با مشخص نکردن داور، چیزی را مراد کرده؛ اما تمهیدی برای لوازم و مقتضیاتِ ضروریِ تحقق آن ندارد و موضوع را از این حیث مبهم رها کرده است؛ مگر همه کتاب هایِ تالیف شده در طول تاریخ را خوانده اند تا بتوانند داوری کنند؟ اصلا فرض کنیم که تمامِ کتاب های تالیف شده تا زمانِ حال را خوانده اند؛ اما شاید در آینده، شخصی موفق شود که سوره ای بهتر از سوره های قرآن بیاورد، پس از این وجه نیز پیروزیِ قرآن در تحدی، مدعا را اثبات نمی کند؛ چون لاجرم و نهایتا، داوریِ ما ناظر است به زمانِ طرحِ تحدی تا زمان حال؛ بر فرضِ پیروزیِ قرآن در تحدی، فوق اش ثابت می شود که قرآن، اثری نادر است؛ زیرا مگر از نادر بودنِ یک اثر، منطقا به سخن الله بودن آن اثر می توان رسید؟ برای برهان حداقل دو قضیه و مقدمه صادق لازم است؛ در اینجا ابتدا باید مقدمات ذیل ثابت شود تا نتیجه حاصل آید و صرفا با فرض اثبات پیروزی قرآن در تحدی، نتیجه که عبارت است از 《مدعای سخن الله بودن قرآن》 ثابت نمی شود؛ الف) هر سخنِ نادر و بی رقیبی سخنِ الله است یا قرآن در صورت نادر بودن، سخن الله است؛ ب) تاکنون قرآن در تحدی پیروز شده و نیز در آینده پیروز خواهد شد؛ نتیجه: قرآن سخن الله است؛ لذا با فرض پیروزی قرآن در تحدی و اثبات پیروزی آن در آینده؛ چون مقدمه نخست اثبات نشده، نتیجه حاصل نمی شود؛ از کدام وجه باید سوره یا کتابی شبیه به قرآن آورد؟ وجه شبه و همانندی چه باید باشد؟ می بینیم که در اینجا نیز مدعا مبهم است و از این منظر هم نوعی مغالطه صورت گرفته است. ضمن اینکه دقیقا از هر حیث شبیه به یک چیز را ساختن که می شود خود آن‌چیز را کپی کردن، بدون هر گونه تفاوت! برای نمونه، 《مثل یک ماشین پژو یا A را ساختن》؛ یعنی 《یک ماشین دقیقا شبیه به نمونه مدنظر و همان A را ساختن》. حال اگر شخصی یک کپی از روی قرآن بنویسد، مدعی چه می گوید؟ پاسخ این شبهه را می توان در چهار محور زیر خلاصه کرد: 1-داور این مسابقه کیست؟ مسلمان ها که نمی توانند باشند، غیرمسلمانان راهم که مسلمانان قبول ندارند. ثانیاً قرآن در چه زمینه ای معجزه است؟ ثالثا بر فرضِ پیروزیِ قرآن در تحدی، فوق اش ثابت می شود که قرآن، اثری نادر است؛ زیرا مگر از نادر بودنِ یک اثر، منطقا به سخن الله بودن آن اثر می توان رسید؟ دست آخر اینکه از غیرمسلمانان با فرهنگ های متفاوت (مثلاً آلمانی ها آن هم در قرن 21) چه انتظاری است که بتوانند کتابی مانند کتاب اعراب مسلمان بیاورند؟ اما در خصوص داور: قاضي و داور در تحدي هر كسي مي تواند باشد مشروط به اينكه متخصص فن و استادكار باشد و علاوه بر اینکه در طول تاریخ چنین کسانی بوده اند، هم اکنون نیز دشمنان اسلام (که کرسی های زیاد اسلام شناسی در دانشگاه های معتبر دنیا تاسیس کرده اند که چه بسا تعداد آن کرسی های اسلام شناسی در کشور مسلمانی مانند ایران هم بیشتر باشد) می توانند با به خدمت گرفتن اساتید زیاد در رشته های مختلف (از ادبیات گرفته تا علوم تجربی و طبیعی) و متنی مانند قرآن بنویسند. نگران قضاوت مسلمانان و اینکه مسلمانان داوری چنین کسانی را می پذیرند یا نمی پذیرند نیز نباشید، بالاخره وجدان هرکسی قضاوت می کند که آیا متن تهیه شده، توانایی معارضه با متن قرآن کریم دارد یا ندارد. لازم به ذکر است که در طول تاریخ، اسلام دشمنان سرسختی داشته که علی رغم دشمنی زیاد، یا از اجابت معارضه با قرآن خودداری کرده اند و یا چنان نتیجه را واگذار کرده که بیشتر باعث رسوایی خود شدند و هیچ گزارشی (حتی نیمه معتبر) در تاریخ وجود ندارد که مسلمانی به دلیل اینکه مبارزه طلبی قرآن، توسط فردی اجابت شده، از دین اسلام خود دست کشیده باشد! )در خصوص متخصص ادبیاتی که دشمن سرسخت اسلام بود ولی اذعان به غیر بشری بودن قرآن کرد به این پیوند مراجعه کنید https://ghorbanimoghadam.ir/737 ادامه دارد👇 @ghorbanimoghadam_ir