eitaa logo
آیات برگزیده
785 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🟢🔹🍃🍃🍃🍃🔹🟢🔹 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره روم آیه ۵۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃 آیه۵۰) فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ▫️🟢▫️▫️▫️🟢▫️ آیه۵۰) پس (ای بشر دیده باز کن و) آثار رحمت (نامنتهای) الهی را مشاهده کن که چگونه زمین را پس از مرگ (و دستبرد خزان باز به نفس باد بهار) زنده می‌گرداند! محققا همان خداست که مردگان را هم (پس از مرگ) باز زنده می‌کند و او بر همه امور عالم تواناست. ▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️ تفسیر آیه)در آخرین آیه مورد بحث، روى سخن را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) کرده، مى گوید: به آثار رحمت الهى بنگر، که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده مى کند (فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللّهِ کَیْفَ یُحْیِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها). تکیه روى جمله فَانْظُر (بنگر) اشاره به این است که، آن قدر آثار رحمت الهى در احیاى زمین هاى مرده به وسیله نزول باران آشکار است که، با یک نگاه کردن بدون نیاز به جستجوگرى بر هر انسان ظاهر مى شود. تعبیر به رحمت الهى در مورد باران، اشاره به آثار پر برکت آن از جهات مختلف است. باران، زمین هاى خشک را آبیارى و بذر گیاهان را پرورش مى دهد. باران، به درختان، زندگى و حیات نوین مى بخشد. باران، گرد و غبار هوا را فرو مى نشاند، و محیط زیست انسان را سالم و پاک مى کند. باران، گیاهان را شستشو داده، به آنها طراوت مى بخشد. باران، هوا را مرطوب و ملایم، و براى انسان قابل استنشاق مى کند. باران، به زمین فرو مى رود، و بعد از چندى به صورت قنات ها و چشمه ها ظاهر مى شود. باران، نهرها و سیلاب هائى به راه مى اندازد که بعد از مهار شدن در پشت سدها تولید برق و نور و روشنائى و حرکت مى کنند. و بالاخره باران، هواى گرم و سرد را هر دو تعدیل مى کند، از گرمى مى کاهد و سردى را قابل تحمل مى کند. تعبیر به رحمت در مورد باران ، در آیات دیگر قرآن نیز منعکس است: از جمله در آیه ۴۸ سوره فرقان ، و ۶۳ سوره نمل . و نیز در آیه ۲۸ سوره شورى مى خوانیم: وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ یَنْشُرُ رَحْمَتَهُ: او کسى است که باران را نازل مى کند بعد از آن که مردم نومید شده اند، و دامنه رحمت خود را مى گستراند . سپس، با توجه به پیوندى که مبدأ و معاد در مسائل مختلف دارند در پایان آیه مى افزاید: آن کسى که زمین مرده را با نزول باران زنده کرد، هم او زنده کننده مردگان در رستاخیز است، و او بر همه چیز توانا است (إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتى وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ). تعبیر به محیى به صورت اسم فاعل، به جاى فعل مضارع، مخصوصاً با لام تأکید، دلیل بر نهایت تأکید است. بارها در آیات قرآن دیده ایم که، این کتاب آسمانى براى اثبات مسأله معاد زنده شدن زمین مرده را بعد از نزول باران، به عنوان گواه انتخاب مى کند. در سوره ق آیه ۱۱ نیز بعد از ذکر حیات زمین هاى مرده، مى فرماید: وَ کَذلِکَ الْخُرُوجُ: رستاخیز نیز چنین است . شبیه همین تعبیر در آیه ۹ سوره فاطر نیز آمده است که مى فرماید: کَذلِکَ الْنُشُور: این گونه است نشور در قیامت . در واقع قانون حیات و مرگ، همه جا شبیه یکدیگر است، کسى که با چند قطره باران زمین مرده را زنده مى کند، و شور و جنبش و حرکت در آن مى آفریند، و این کار همه سال و گاه همه روز تکرار مى شود، این توانائى را دارد که انسان ها را نیز بعد از مرگ زنده کند، همه جا مرگ به دست او است و حیات نیز به فرمان او. درست است که ظاهراً زمین مرده زنده نمى شود، بلکه بذرهاى گیاهان که در دل زمین مى باشد پرورش مى یابد، ولى مى دانیم این بذرهاى کوچک، مقدار عظیمى از اجزاء زمین را در پیکر خود جذب کرده، و موجودات مرده اى را تبدیل به موجودات زنده مى کند، و حتى ذرات متلاشى شده این گیاهان نیز مجدداً نیرو و قدرت براى حیات به زمین مى بخشد. در حقیقت منکران معاد، هیچ دلیلى بر مدعاى خود جز استبعاد نداشتند، و قرآن مجید براى در هم شکستن استبعاد آنان، از این نمونه هاى زنده بهره مى گیرد. تفسیر نمونه) ▪️ @ghorun
030050.mp3
127.1K
سوره روم ۵۰ استاد پرهیزگار ▪️@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️جز با اراده خدا نمیتوانید پیش بروید. 🕯 سالروز رحلت جان‌سوز امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد تسلیت باد. ▪️@ghorun
▪️به جمهوری اسلامی، که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید؛ و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیا و الاولیا، حضرت بقیه الله -روحی فداه- فراهم سازید.. امام خمینی (ره) | ۸ اردیبهشت ۱۳۶۵ عج ▪️@ghorun
🍂🍂▫️🍂🍂▫️🍂🍂 🔅سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت که همین سه باور به او قاطعیت می‌داد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ حرکت‌های امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد... ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🪴🌱▫️▫️▫️🌱🪴🌱 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره روم آیه ۵۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ▫️▫️▫️▫️▫️🪴 آیه۵۱) وَلَئِنْ أَرْسَلْنَا رِيحًا فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ ▫️▫️▫️▫️▫️🌱 آیه۵۱) و اگر باز بادی فرستیم که آن کشت سبز را زرد و پژمرده بنگرند (همه آن نعمتهای گذشته را فراموش کنند و) به کفر (و کفران نعمت حق) بر می‌گردند. ▫️▫️▫️▫️▫️🪴 تفسیر آیه) از آنجا که در آیات گذشته، سخن از بادهای پربرکتی در میان بود که پیشقراولان بارانهای رحمت‌زا هستند، در این آیه اشاره به بادهای زیانبار کرده، می‌گوید: «و اگر ما بادی بفرستیم (داغ و سوزان یا سرد و خشک و یا توأم با سموم) و بر اثر آن، زراعت و باغ خود را زرد و پژمرده ببینند (مأیوس شده و) پس از آن راه کفران پیش می‌گیرند» و به این راه همچنان ادامه می‌دهند (وَ لَئِنْ أَرْسَلْنا رِیحاً فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ یَکْفُرُونَ). آنها افراد ضعیف و کم ظرفیتی هستند و آن چنانند که قبل از آمدن باران مأیوس و بعد از نزول آن، بسیار شادند، و اگر روزی باد سمومی بوزد و زندگی آنان موقتا گرفتار مشکلاتی گردد، فریادشان بلند می‌شود و زبان به کفر می‌گشایند. به عکس مؤمنان راستین که از نعمت خدا شادند و شکرگزار و در مصائب و مشکلات صبورند و شکیبا، دگرگونیهای زندگی مادی هرگز در ایمان آنها، کمترین خللی وارد نمی‌کند، و همچون کوردلان ضعیف الایمان با وزش یک باد مؤمن و با وزش باد دیگر کافر نمی‌شوند. برگزیده تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun
030051.mp3
65.7K
سوره روم ۵۱ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد قرائتی تفسیر آیه 51 تا 53 سوره روم، ✴️ بادهای مضر 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🍂🥀🍂🍂🥀🍂🍂 قیام 15 خرداد، ملی نیست، اسلامی است این قیامى که از 15 خرداد شروع شد و تاکنون باقى است- و امید است باقى باشد تا همه اهداف اسلام جامه عمل بپوشد- قیامى اسلامى است؛ قیامى ایمانى است. 📚صحیفه امام 🆔 @ghorun
📝صدقه‌دهنده به خدا وام می‌دهد، در ظاهر مالش کم می‌شود، اما در واقع باعث افزایش مال می‌شود 📖 سوره حدید آیه ۱۸ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘〰📘〰📘〰📘〰📘〰📘 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره روم آیه ۵۲ و ۵۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ۵۲فَإِنَّکَ لاتُسْمِعُ الْمَوْتى وَ لاتُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ ۵۳وَ ما أَنْتَ بِهادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاّ مَنْ یُؤْمِنُ بِآیاتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ 📚〰📚〰📚〰📚〰📚〰📚 ۵۲ ـ تو نمى توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى، و نه سخنت را به گوش کران هنگامى که روى برگردانند و دور شوند! ۵۳ ـ و (نیز) نمى توانى نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنى; تو تنها سخنت را به گوش کسانى مى رسانى که ایمان به آیات ما مى آورند و در برابر حق تسلیمند! 📚〰📚〰📚〰📚〰📚〰📚 در دو آیه بعد، به تناسب بحثى که در آیه فوق آمد، مردم را به چهار گروه تقسیم مى کند: گروه مردگان ، یعنى آنها که هیچ حقیقتى را درک نمى کنند، هر چند ظاهراً زنده اند. و گروه ناشنوایان که آمادگى براى شنیدن سخن حق، ندارند. و گروهى که از دیدن چهره حق محرومند . و سرانجام گروه مؤمنان راستین که دل هائى دانا، و گوش هائى شنوا، و چشم هائى بینا دارند. نخست مى گوید: تو نمى توانى سخنان حق خود را به گوش مردگان برسانى و اندرزهاى تو در دل آنان که دل مرده اند اثر ندارد (فَإِنَّکَ لاتُسْمِعُ الْمَوْتى). و نیز تو نمى توانى سخنت را به گوش کران برسانى، مخصوصاً هنگامى که روى مى گردانند و پشت مى کنند (وَ لاتُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ). و همچنین تو نمى توانى نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنى (وَ ما أَنْتَ بِهادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ). تنها سخنان حقت را مى توانى به گوش کسانى برسانى، که به آیات ما ایمان مى آورند، و در برابر حق تسلیم اند (إِنْ تُسْمِعُ إِلاّ مَنْ یُؤْمِنُ بِآیاتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ). همان گونه که قبلاً هم گفته ایم، قرآن غیر از حیات و مرگ مادى و جسمانى و همچنین شنوائى و بینائى ظاهرى، نوع برترى از حیات و مرگ و دید و شنود، قائل است که، ریشه اصلى سعادت یا بدبختى انسان در آن است. ارزیابى آن از این مسائل، ارزیابى مادى و فیزیکى نیست، بلکه ارزیابى معنوى و انسانى است. شرط اول، براى درک حقیقت، داشتن قلبى آماده و پذیرا، چشمى بینا و گوشى شنوا است، و گرنه هر گاه تمام انبیاء و اولیاء جمع شوند، و همه آیات الهى را به گوش کسى که حس تشخیص و درک حقیقت را ـ بر اثر کثرت گناه و لجاجت و عناد از دست داده ـ بخوانند، در او اثر نخواهد کرد! و اگر در قرآن تنها اشاره به دو قسمت از حواس ظاهر، به اضافه درک باطن شده است، به خاطر آنست که اکثریت قریب به اتفاق معلومات انسان، یا از طریق این دو حاسه (چشم و گوش) و یا وجدانیات و تحلیل عقل به دست مى آید. و جالب این که، سه مرحله اى که در آیات بالا آمده، سه مرحله مختلف از انحراف و عدم درک حقیقت مى باشد، که از شدید شروع شده و به خفیف پایان مى یابد. مرحله اول، دل مُردگى است که از آن تعبیر به مَوْتى (مردگان) کرده که هیچ راهى براى امکان نفوذ در آنها نیست. مرحله دوم، مرحله ناشنوائى است، مخصوصاً ناشنوایانى که پشت کرده و در حال فرار کردن هستند، که حتى فریادهاى شدیدى که به هنگام نزدیک بودن ممکن است در آنها اثر کند، در اینجا بى اثر مى شود. البته این گروه، مانند مردگان نیستند، گاهى ممکن است با علامت و اشاره مطلبى را به آنها حالى کرد، ولى مى دانیم بسیارى از حقایق را با ایماء و اشاره نمى توان تفهیم نمود، مخصوصاً در آن هنگام که روى گردانند و دور شوند. مرحله سوم، نابینائى است، البته زندگى کردن با نابینا به مراتب آسان تر از زندگى با کران و یا مردگان است، اینها لااقل گوش شنوا دارند و بسیارى از مفاهیم را مى توان براى آنها بیان کرد، ولى شنیدن کى بود مانند دیدن . ادامه تفسیر👇 🍀@ghorun
📘〰📘〰📘〰📘〰📘〰📘 از این گذشته، تنها تبیین مسائل کافى نیست، به فرض که به نابینا گفته شود: از سمت راست یا از سمت چپ حرکت کن، عمل کردن به این دستور کار آسانى نیست، و گاه با مختصر اشتباه در اندازه گیرى در پرتگاه، سقوط مى کند! در بحث مشروحى که ذیل آیات ۸٠ و ۸۱ سوره نمل داشتیم، ضمن تحلیلى درباره حقیقت حیات و مرگ در قرآن، ایراد سستى را از سوى جمعى از وهابیین مطرح کردیم که آنها براى نفى توسل به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام)، از آیات مورد بحث و مانند آن کمک مى گیرند و مى گویند: مردگان (حتى پیامبر!) مطلقاً چیزى نمى فهمند. ولى در آنجا ثابت کردیم: انسان ـ مخصوصاً پیشوایان بزرگ و شهداء ـ بعد از مرگ یک نوع حیات برزخى دارند، و مدارک زیادى از قرآن و احادیث به آن گواهى مى دهد، و در این حیات برزخى درک و دیدى وسیعتر از حیات دنیوى دارند. و در اینجا این جمله را باید بیفزائیم، که همه مسلمانان همواره در نمازهاى خود، به هنگام تشهد پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) را مخاطب ساخته و با جمله السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ بر او سلام مى فرستند، و مى دانیم تخاطب حقیقى ـ نه مجازى ـ حتماً با کسى است که مى شنود و درک مى کند، بنابراین سلام بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) به صورت خطاب از راه دور و نزدیک، دلیل بر آنست که روح مقدسش همه این سلام ها را مى شنود، و دلیلى ندارد که ما این خطاب ها را حمل بر مجاز کنیم. 🍀@ghorun
030052.mp3
80K
سوره روم ۵۲ استاد پرهیزگار 🍀@ghorun
030053.mp3
102.5K
سوره روم ۵۳ استاد پرهیزگار 🍀 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸حضرت زهرا (س) میفرمایند:  قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی الملکوت السموات ، ساکن الفردوس؛ تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمان ها و زمین، اهل بهشت خوانده می شوند. 🍀@ghorun
پیامبر‌اکرم(ص) میفرمایند: ‌ هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود🤲🏻 و غمش از بين برود ، بايد گره از كارِ گرفتارى باز كند. ‌ 📚نهج الفصاحه، ح ۲۹۶۱ 🍀@ghorun