فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ولادت امام حسن عسکری(ع)
🌹 #سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره امام حسن عسکری(ع)
#میلاد_امام_حسن_عسکری
💐 @ghorun 🪴
🍂🍂🍂🌾🌾🌾🌾🍂🍂🍂
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره نمل آیه ۱ و ۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ طس ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُبِينٍ
آیه۲) هُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ
▫️▫️▫️▫️▫️🌾🌾
آیه۱) طس (شاید اشاره به سوره است یا نام خدا یا رسول است که به آن قسم یاد شده) این آیات قرآن (بزرگ) و کتاب روشن خداست.
آیه۲) که هدایت و بشارت برای اهل ایمان است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
تفسیر آیه) قرآن از سوی حکیم دانایی است: باز در آغاز این سوره به «حروف مقطّعه» قرآن بر خورد میکنیم «طا، سین» (طس).
با توجه به این که بلا فاصله بعد از آن از عظمت قرآن سخن میگوید به نظر میرسد که یکی از اسرار آن این باشد که این کتاب بزرگ و آیات مبین از حروف ساده الفبا تشکیل یافته، و زیبنده ستایش، آن آفریدگاری است که چنین اثر بدیعی را از چنان مواد سادهای به وجود آورده.
سپس میافزاید: «این آیات قرآن و کتاب مبین است» (تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ مُبِینٍ).
***
در این آیه دو توصیف دیگر برای قرآن بیان شده: قرآنی که «مایه هدایت، و وسیله بشارت برای مؤمنان است» (هُدیً وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ).
چرا که تا مرحلهای از تقوا و تسلیم و ایمان به واقعیتها در دل انسان نباشد به دنبال حق نمیرود.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🔸امام علی علیه السلام:
هر خانه ای که در آن قرآن تلاوت شود و اهل آن به ذکر و یاد خداوند مشغول باشند، برکت و نعمت در آن خانه زیاد و ملائکه در آنجا حاضر شوند و شیاطین از آنجا دور شوند.
📚کافی/ج4/ص 413
🆔@ghorun
🌺پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله والسلم :
هركس در نوشتهای صلوات برمن رابنویسد
تازمانی كه نام من درآن نوشته باشد
فرشتگان برای اواستغفارمیكنند
📚بحار الأنوار۹۱:۷۱
« اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم »
🆔@ghorun
◾️🥀◾️🥀◾️🥀◾️🥀◾️🥀◾️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره نمل آیه ۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۳الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ
▪️✨▪️✨▪️✨▪️✨▪️✨
۳ ـ همان کسانى که نماز را بر پا مى دارند، و زکات را ادا مى کنند، و آنان به آخرت یقین دارند.
▪️✨▪️✨▪️✨▪️✨▪️✨
در سومین آیه، مؤمنان را چنین معرفى مى کند:
همان کسانى که نماز را بر پا مى دارند و زکات را ادا مى کنند و به آخرت یقین دارند (الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ).
و به این ترتیب، هم اعتقاد آنها به مبدأ و معاد محکم است، و هم پیوندشان با خدا و خلق، بنابراین، اوصاف فوق اشاره اى به اعتقاد کامل و برنامه عملى جامع آنها است.
در اینجا این سؤال پیش مى آید که: اگر این گروه از مؤمنان، هم از نظر مبانى اعتقادى و هم عملى راه صاف را برگزیده اند دیگر چه نیازى است که قرآن براى هدایت آنها بیاید.
ولى با توجه به این که هدایت داراى مراحل مختلف است که هر مرحله اى مقدمه اى است براى بالاتر، و بالاتر، پاسخ این سؤال، روشن مى شود.
به علاوه، تداوم هدایت، خود مسأله مهمى است و همان چیزى است که ما شب و روز در نمازهاى خود، با گفتن اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُستَقِیم از خدا مى خواهیم که ما را در این مسیر ثابت دارد و تداوم بخشد که بى لطف او این تداوم ممکن نیست.
از این گذشته، استفاده از آیات قرآن، و کتاب مبین، تنها براى کسانى میسر است که روح حقیقت طلبى و حق جوئى در آنها باشد، هر چند هنوز به هدایت کامل نرسیده باشند.
و اگر مى بینیم در یک جا قرآن مایه هدایت پرهیزگاران معرفى شده و در جاى دیگر مایه هدایت مسلمین و در اینجا مایه هدایت مؤمنین ، یک دلیلش همین است که لااقل تا مرحله اى از تقوا و تسلیم و ایمان به واقعیت ها در دل انسان نباشد، به دنبال حق نمى رود، و از نور این کتاب مبین، بهره نمى گیرد که قابلیت محل نیز شرط است.
از همه اینها گذشته، هدایت و بشارت توأم با یکدیگر تنها براى مؤمنان است و دیگران را چنین بشارتى نیست.
و از اینجا روشن مى شود که: اگر در بعضى از آیات قرآن، هدایت به طور وسیع و گسترده براى عموم مردم شمرده است (هُدىً لِلْنّاسِ) منظور همه کسانى است که زمینه مساعدى براى پذیرش حق دارند، و گرنه لجوجان متعصب و سرسخت، کوردلانى هستند که اگر به جاى یک خورشید، هزاران آفتاب بر آنها بتابد، کمترین بهره اى از آن نمى گیرند.
🆔@ghorun