eitaa logo
آیات برگزیده
798 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
این، عید کسى است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزى که در آن، خدا معصیت نشود، آن روز عید است. نهج البلاغة : حکمت ٤٢٨ 🌸🍃🌼🍃🌸 💐 @ghorun 
۴ خرداد ۱۳۹۹
🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🌼🌼 عید سعید فطر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمین جهان است، عیدی که نبّی مکرم اسلام (ص) آن را «یوم الجایزه؛ روز جایزه» نامیده‌اند، روزی که خداوند پاداش عبادات مسلمانان را در یک ماه بندگی عطا کند. از این جهت احادیثی که درباره فضیلت و اعمال این روز وارد شده است،‌ انسان مؤمن را آماده بهره‌برداری هرچه بیشتر از این روز پر فضیلت می‌کند. 🌸در این موضوع امام صادق از پدرش امام حسین(ع) روایت می‌کند که فرمود امیرالمؤمنین (ع) در روز فطر برای مردم سخنرانی کرد و فرمود: امروز روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌یابند و گنهکاران زیان می‌بینند و آن شبیه‌ترین روز به روز قیامت شماست؛ پس با خارج شدن از خانه‌هایتان به سوی محل خواندن نماز و خارج شدن از قبرهایتان به سوی پروردگارتان یادآورید و با ایستادن در محل نماز خواندنتان، ایستادن مقابل پروردگارتان یاد آورید و با بازگشتان به سوی خانه‌هایتان به روانه شدن از عرصه‌ى قیامت به سوى منازل بهشتی‌تان یا جهنمی‌تان یادآورید؛ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ ای بندگان خدا کمترین چیز به مردان و زنان مؤمن این است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به ایشان ندا می‌دهد: ای بندگان خدا بشارت باد بر شما که خداوند گناهان گذشته شما را بخشید؛ پس بنگیرید که چگونه می‌خواهید دوباره شروع کنید؛ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ 🌼🍃🌸🍃🌼 💐 @ghorun
۴ خرداد ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ خرداد ۱۳۹۹
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃 🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸 🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃 دوستان سوره اعلی آیات۱۴و۱۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🍃.🌼.🍃 🌼آیات۱۴و۱۵) ۱۴قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى ۱۵وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى ✨.✨.✨ آیات۱۴و۱۵) ۱۴ ـ به یقین آن که پاکى جست، رستگار شد. ۱۵ ـ و نام خدایش را یاد کرد سپس نماز خواند! 🍃.🌸.🍃 🌸تفسیر آیات۱۴و۱۵) * برنامه اى که در همه کتب آسمانى آمده در آیات قبل، اشاره اى به مجازات سخت کفار معاند، و دشمنان حق شده بود، و در آیات مورد بحث، به نجات اهل ایمان و عوامل این نجات اشاره مى کند، نخست، مى فرماید: مسلماً رستگار مى شود کسى که خود را تزکیه کند (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى). * و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند (وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى). به این ترتیب، عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را سه چیز مى شمرد: تزکیه ، ذکر نام خداوند سپس به جا آوردن نماز . در این که منظور از تزکیه چیست؟ تفسیرهاى گوناگونى ذکر کرده اند: نخست این که: منظور پاکسازى روح از شرک است، به قرینه آیات قبل، و نیز به قرینه این که مهم ترین پاکسازى همان پاکسازى از شرک است. دیگر این که: منظور، پاکسازى دل از رذائل اخلاقى و انجام اعمال صالح است، به قرینه آیات فلاح در قرآن مجید از جمله آیات آغاز سوره مؤمنون که فلاح را در گرو اعمال صالح مى شمرد، و به قرینه آیه ۹ سوره شمس که بعد از ذکر مسأله تقوا و فجور مى فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها: رستگار شد کسى که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت تقوا بیاراست . دیگر این که: منظور زکات فطره در روز عید فطر است، که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را به جا آورد، چنان که در روایات متعددى از امام صادق(علیه السلام) این معنى نقل شده است. همین معنى، در منابع اهل سنت از امیر مؤمنان على(علیه السلام) روایت شده. در اینجا این سؤال مطرح است که: سوره اعلى سوره مکّى است، و در مکّه نه زکات فطره مقرر شده بود، و نه روزه ماه مبارک، و نه مراسم نماز عید فطر؟ در پاسخ این سؤال، بعضى گفته اند: هیچ مانعى ندارد آغاز این سوره در مکّه نازل شده باشد و پایانش در مدینه . این احتمال نیز قویّاً وجود دارد که: تفسیر فوق از قبیل بیان یک مصداق روشن و تطبیق آیه بر فرد واضح باشد. بعضى نیز تزکیه را در اینجا به معنى دادن صدقه مالى دانسته اند. مهم این است که: تزکیه معنى وسیعى دارد که همه این مفاهیم را در بر مى گیرد، هم پاکسازى روح از آلودگى شرک، هم پاکسازى از اخلاق رذیله، هم پاکسازى عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازى مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا; زیرا طبق آیه: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیْهِمْ بِها: از اموال آنها صدقه اى (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازى و تزکیه کنى دادن زکات سبب پاکى روح و جان است. بنابراین، تمام تفسیرها ممکن است در معنى گسترده آیه، جمع باشد. قابل توجه این که: در آیات فوق، نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است. 🔹به گفته بعضى از مفسران، مراحل عملى مکلف سه مرحله است: نخست، ازاله عقائد فاسد از قلب ، سپس حضور معرفة اللّه و صفات و اسماء او در دل ، و سوم اشتغال به خدمت ، آیات فوق در سه جمله کوتاه به این سه مرحله اشاره کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که: نماز را فرع بر ذکر پروردگار مى شمرد، این به خاطر آن است که: تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتوافکن نشود، به نماز نمى ایستد، به علاوه، نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد، و این که بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى اللّه اکبر یا بسم اللّه الرحمن الرحیم که در آغاز نماز گفته مى شود، تفسیر کرده اند، در حقیقت بیان مصداق هائى از آن است. تفسیر نمونه) 🌸🍃🌼🍃🌸 💐 @ghorun
۴ خرداد ۱۳۹۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره اعلی: آیات ۱۱و۱۲ 🌸🍃🌼🍃🌸 💐 @ghorun
۴ خرداد ۱۳۹۹
راهکارهای زندگی موفق در جز سی ام. ✨بدان که همراه دشواری و سختی آسانی ست. 🌸🍃🌼🍃🌸 💐 @ghorun
۴ خرداد ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ خرداد ۱۳۹۹
🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁----------🍁🌺🍁 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره سجده آیه۲۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا ------------------------------------- آیه۲۱) وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ 🍁......🍁...🌺...🍁......🍁 آیه۲۱) به آنان از عذاب نزدیك (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) می‌چشانیم، شاید بازگردند! ------------------------------------- تفسیرآیه۲۱) مجازاتهاى تربیتى به دنبال بحثى که پیرامون گنهکاران و مجازات دردناک آنها در آیات قبل گذشت، در آیات مورد بحث، به یکى از الطاف خفىّ الهى در مورد آنان که همان مجازاتهاى خفیف دنیوى و بیدار کننده است، اشاره مى کند، تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند: پیامبران الهى مى فرستد، کتب آسمانى نازل مى کند، نعمت مى دهد، به مصیبت گرفتار مى سازد، و اگر هیچ یک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى نخواهند داشت. مى فرماید: ما آنها را از عذاب نزدیک این دنیا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى چشانیم، شاید بیدار شوند و باز گردند (وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ). مسلماً عذاب ادنى معنى گسترده اى دارد که غالب احتمالاتى را که مفسران به طور جدا گانه در تفسیر آن نوشته اند، در بر مى گیرد. از جمله این که: منظور مصائب و درد و رنجها است. یا قحطى و خشکسالى شدید هفت ساله اى که مشرکان در مکّه به آن گرفتار شدند، تا آنجا که مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذیه کنند! یا ضربه شدیدى است که بر پیکر آنها در جنگ بدر وارد شد. و مانند اینها. اما این که: بعضى احتمال داده اند منظور: عذاب قبر یا مجازات در رجعت است، صحیح به نظر نمى رسد، زیرا با جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (شاید از اعمال خود باز گردند) سازگار نیست. البته، باید به این نکته توجه داشت که: در این دنیا نیز عذاب هائى وجود دارد که به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى شود و آن عذاب استیصال است یعنى مجازات هائى که براى نابودى اقوام سرکش به هنگامى که هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد، نازل مى شود، و طبعاً این گونه عذاب نیز از موضوع بحث آیه خارج است. و اما عذاب اکبر به معنى عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتى بزرگتر و دردناکتر است. در این که: چرا ادنى (نزدیکتر) در برابر اکبر (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى که یا باید ادنى در مقابل ابعد (دورتر) و یا اصغر در مقابل اکبر قرار گیرد، نکته اى دارد که، بعضى از مفسران به آن اشاره کرده اند و آن این که: عذاب دنیا داراى دو وصف است کوچک بودن و نزدیک بودن و به هنگام تهدید مناسب نیست که روى کوچک بودن آن تکیه شود، بلکه باید روى نزدیک بودنش تکیه کرد. و عذاب آخرت، نیز داراى دو وصف است: دور بودن و بزرگ بودن و در مورد آن نیز مناسب این است که روى بزرگ بودنش تکیه شود نه دور بودنش (دقت کنید). تعبیر به لَعَلَّ در جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ـ چنان که قبلاً نیز گفته ایم ـ به خاطر این است که: چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست، بلکه جزء علت است، و نیاز به زمینه آماده دارد، و بدون این شرط به نتیجه نمى رسد، و کلمه لَعَلَّ اشاره به این حقیقت است. ضمناً، از این آیه یکى از فلسفه هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها که از سؤال انگیزترین مسائل در بحث توحید، خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى گردد. نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز، به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه ۹۴ سوره اعراف مى خوانیم: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَة مِنْ نَبِیّ إِلاّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ: ما در هیچ شهر و دیارى پیامبرى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیانها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روى آورند . تفسیرنمونه) 🌺 @ghorun
۵ خرداد ۱۳۹۹
032021.mp3
32.9K
سوره سجده: ۲۱ محمدحسین سعیدیان 🌺 @ghorun
۵ خرداد ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ خرداد ۱۳۹۹
🍁🌺🍁〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 اعمال ماه شوال چیست؟ ماه شوال که با عید فطر آغاز می‌شود اعمال مربوط به خود را دارد که تلاوت قرآن کریم و استغفار کردن نمونه‌ای از آن‌ها است. ماه شوال ماهی بسیار مبارک است که نخستین روز آن مصادف با عید سعید فطر است و این عید نیز در حقیقت بزرگ‌ترین عید مسلمانان به شمار می‌رود.   مسلمانان در سراسر جهان در این روز نماز عید فطر را به صورت جماعت به جای می‌آورند که این موضوع خود نمادی محکم از اتحاد و انسجام آن‌ها در نقاط مختلف دنیا است.   ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد که یکی از آن‌ها خواندن سوره‌های مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. باید توجه داشته باشیم که خواندن سوره‌های مبارک قرآن به تنهایی کافی نیست و افراد ضمن تلاوت این آیه‌های مبارک باید به معانی و مفاهیم نهفته در این آیات نیز توجه داشته باشند.   دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است به گونه‌ای که اگر آن‌ها تلاش  کنند حالت معنویت ماه رمضان را پس از پایان این ماه با خود حفظ کنند، به درجه‌ای از اخلاص در ایمان دست پیدا خواهند کرد و کمتر گناهانی را مرتکب خواهند شد.   ☀️رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته می‌شود (المراقبات. ص. ۳۶۲۲). بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴). 🌺 @ghorun
۵ خرداد ۱۳۹۹