.🌟⭐️🌟.✨🌟⭐️🌟✨.🌟⭐️🌟.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره بقره آیه ۹۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.
آیه۹۴) قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
.•.✨🌟⭐️🌟✨.•.
آیه۹۴) بگو: اگر [آن گونه كه میپندارید] سرای آخرت [با همه نعمت هایش] نزد خدا ویژه شماست نه مردم دیگر، چنانچه راستگویید مرگ را آرزو كنید.
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.
تفسیر آیه۹۴)
گروه از خود راضى
از تاریخ زندگى یهود ـ علاوه بر آیات مختلف قرآن مجید ـ چنین بر مى آید که آنها خود را یک نژاد برتر مى دانستند، و معتقد بودند گل سر سبد جامعه انسانیتند، بهشت به خاطر آنها آفریده شده!، و آتش جهنم با آنها چندان کارى ندارد! آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند، و خلاصه آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند!
این خودخواهى ابلهانه در آیات مختلفى از قرآن، که سخن از یهود مى گوید منعکس است.
در آیه ۱۸ سوره مائده مى خوانیم: نَحْنُ أَبْناءُ اللّهِ وَ أَحِبّاؤُه: ما فرزندان خدا و دوستان خاص او هستیم .
و در آیه ۱۱۱ سوره بقره مى خوانیم: وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى: آنها گفتند: کسى در بهشت داخل نمى شود مگر این که یهودى یا نصرانى باشد .
و در آیه ۸٠ سوره بقره خواندیم: وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودَةً: وگفتند: آتش دوزخ جز چند روزى به ما اصابت نخواهد کرد .
این پندارهاى موهوم از یکسو آنها را به ظلم و جنایت و گناه و طغیان دعوت مى کرد، و از سوى دیگر به کبر و خودپسندى و خود برتربینى.
🔅قرآن مجید در آیات فوق، پاسخ دندانشکنى مى دهد مى گوید: اگر (آن چنان که شما مدعى هستید) سراى آخرت نزد خدا مخصوص شما است نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى گوئید (قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدّارُ الآْخِرَةُ عِنْدَ اللّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ).
آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمت هاى بى پایان بهشت در اختیار شما باشد؟
آیا دوست، آرزوى دیدن محبوب خود را ندارد؟!
یهود با گفتن این سخن ها که بهشت مخصوص ما است یا ما چند روزى بیش در آتش نمى سوزیم، مى خواستند: مسلمانان را نسبت به آئینشان دلسرد کنند.
ولى قرآن پرده از روى دروغ و تزویر آنان بر مى دارد; زیرا آنها به هیچ وجه حاضر به ترک زندگى دنیا نبودند و این خود دلیل محکمى بر کذب آنها است، راستى اگر انسان چنان ایمانى به سراى آخرت داشته باشد چرا این قدر به زندگى این جهان دل ببندد؟ و براى وصول به آن مرتکب هزار گونه جنایت شود؟
🌀ریشه هاى ترس از مرگ
بیشتر مردم از مرگ مى ترسند بلکه وحشت دارند، اما چرا؟ پس از تحلیل و بررسى مى بینیم که ریشه این ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى دهد:
🔺۱ ـ بسیارى از مردم مرگ را به معنى فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى کنند بدیهى است انسان از فنا و نیستى وحشت دارد، اگر انسان مرگ را به این معنى تفسیر کند حتماً از آن گریزان خواهد بود، و لذا حتى در بهترین حالات زندگى و در اوج پیروزى، فکر این مطلب، که روزى این زندگى پایان مى یابد، شهد زندگى را در کام آنان زهر مى کند، و همیشه از این نظر نگرانند.
🔺۲ ـ افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى دانند و مقدمه اى براى زندگى در سرائى وسیع تر و عالى تر مى بینند اما به خاطر اعمال خود و خلافکارى ها از مرگ وحشت دارند; زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتائج شوم اعمال خود مى بینند، بنابراین، براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند، آیه بالا اشاره به دسته دوم مى کند.
ولى پیغمبران بزرگ خدا از یکسو ایمان به زندگى جاویدان بعد از مرگ را در دل ها زنده کردند و چهره ظاهرى وحشتناک مرگ را در نظرها دگرگون ساخته، چهره واقعى آن را که دریچه اى به زندگى عالى تر است به مردم نشان دادند.
و از سوى دیگر، دعوت به پاکى عمل کردند تا وحشت از مرگ به خاطر کیفر اعمال نیز زائل گردد، بنابراین، مردم با ایمان از پایان زندگى و مرگ به هیچ وجه وحشت ندارند.
تفسیر نمونه)
🆔➡️ @ghorun
💠🔅💠🔅💠▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
❗️پس آرزوی مرگ کنید
(بقره/ ۹۴)
امام حسن (علیه السلام) [ای یهودیان! اگر راست میگویید] برای کسانی که شما را دروغگو میپندارند و مخالفین خویش، آرزوی مرگ کنید. زیرا محمّد (و علی (علیه السلام) میگویند ما اولیای خاصّ خدا هستیم نه دیگران که با ما در عقیده مخالفند؛ دعای آنها مستجاب است. ای یهودیان! اگر آنچه مدّعی هستید واقعیّت دارد، برای دروغگویان، چه از شما باشند چه از مخالفان شما، آرزوی مرگ کنید و بگویید: «خدایا هر یک از ما یا مخالفین ما را که دروغگوست بکش تا راستگویان آسودهشوند تا حجّت تو بیشتر روشن شود با اینکه صحیح و درست بوده است». سپس پیامبراکرم (بعد بیان این سخنان به آنها فرمود: «اینک هرکدام از شما که این حرف را بزنید چنان آب دهانتان گلوگیرتان میشود که در دَم خواهیدمُرد». یهودیان میدانستند که در ادّعای خود دروغ میگویند و محمّد (و علی (علیه السلام) در ادّعای خویش صادقند و هرکه آنها را تصدیق نماید صادق است، جرأت نکردند چنین دعایی کنند؛ زیرا میدانستند همان دَم خواهند مُرد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۵۸
بحارالأنوار، ج۹، ص۳۲۱/ الإمام العسکری، ص۴۴۲/ البرهان
✍ @ghorun 👈
🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️
حدیث امام على عليه السلام:
اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛
براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص223 ، خطبه 18
#قرآن_کریم
📘 @ghorun🖌
🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍁🍂🍁🍁🍁
فرازی از صحیفه سجادیه
دعای برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند
دعای چهارم
وَ تَبْعَثُهُمْ بِهَا عَلَى اعْتِقَادِ حُسْنِ الرَّجَاءِ لَكَ، وَ الطَّمَعِ فِيمَا عِنْدَكَ وَ تَرْكِ التُّهْمَةِ فِيمَا تَحْوِيهِ أَيْدِى الْعِبَادِ
ایشان را بر آن دار که چشم امیدشان به دست تو باشد و طمع در نعمت هاى تو بندند و از آنچه در دست بندگان توست چشم فرو پوشند.
لِتَرُدَّهُمْ إِلَى الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَ تُزَهِّدَهُمْ فِى سَعَةِ الْعَاجِلِ، وَ تُحَبِّبَ إِلَيْهِمُ الْعَمَلَ لِلاْجِلِ، وَ الاسْتِعْدَادَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ
چنان کن تا رغبت سوى تو داشته باشند و ترس ایشان از تو باشد و از فراخى دنیا روى بگردانند و دوست دار عمل آخرت و آماده جهان پس از مرگ گردند.
وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحِلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا
آن روز که جان ها از تن بیرون رود. هر اندوهى که روى بدیشان کند بر آنها آسان کن.
وَ تُعَافِيَهُمْ مِمَّا تَقَعُ بِهِ الْفِتْنَةُ مِنْ مَحْذُورَاتِهَا، وَ كَبَّةِ النَّارِ وَ طُولِ الْخُلُودِ فِيهَا
و آنان را از هر چه موجب فتنه آن ها شود و از آتش سخت و جاوید ماندن در آن ایمن گردان.
وَ تُصَيِّرَهُمْ إِلَى أَمْنٍ مِنْ مَقِيلِ الْمُتَّقِينَ.
و آنان را به جاى امن بر؛ که آسایشگاه پرهیزگاران است.
#صحیفه_سجادیه
📚
📕📚
🆔 @ghorun 📗
♦️🌱♦️🌱♦️〰〰〰〰〰〰〰
📜فتوای اشتباه شیخ مفید و عنایت غیبی
شخصی روستایی خدمت شیخ رسید و سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یا این که با آن حمل، او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!
آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر میتازد و میآید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.
بعد از مدتی، به خط سبز جواب نوشته شده بود که: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی ؛ ای شیخ مفید! تو محل اطمینان منی؛ ولی حق با فرزندم علم الهدی (سید مرتضی) است»
پس از چندی ماجرا را برای شیخ نقل کردند. شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (عج) بوده است. حالا که در احکام شرعیه خطا میکنم، همان بهتر که دیگر فتوا ندهم». لذا به خانه رفت و در خانه را بست و بیرون نیامد و پاسخ مراجعین را نمیداد.
تا اینکه از سوی حضرت ولی عصر(عج) توقیعی (نامهای) برای شیخ بیرون آمد با این مضمون که: «وظیفهی شماست که فتوا بدهید و وظیفهی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید». پس از این دستور، شیخ بار دیگر بر مسند فتوا نشست.
نقل شده است که در مدت 30 سال، 30 توقیع از ناحیه مقدس امام عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شد و در عنوان توقیع نوشته بود: «للاخ الاعز السدید الشیخ المفید ؛ برای برادر گرامی و استوار، شیخ مفید».
#داستان
✏️ @ghorun 📝
......💐...💐...💐...💐...💐...💐.....
حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه:
🌿 ویژگیهای انسان نمونه
وَ قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ، وَ طَابَ كَسْبُهُ، وَ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ، وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ، وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ، وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ، وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ.
الگوهاى كامل انسانيّت (اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى شمارد، و كسب و كار او پاكيزه است، و جانش پاك، و اخلاقش نيكوست، كه مازاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى كند، و زبان را از زياده گويى باز مى دارد و آزار او به مردم نمى رسد، و سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را كفايت كرده، بدعتى در دين خدا نمى گذارد.
#نهج_البلاغه
📓 @ghorun 🖋
🌾.🍂.🌾.🍂.🌾.🍂.🌾.🍂.🌾.🍂
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره بقره آیه ۱۱۵ به همراه ترجمه، تفسیر وصوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•~•~•~•~•~•~•~•
آیه۱۱۵) وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
~🍂~🍂~🍂~🍂~
آیه۱۱۵) مالكیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر كجا رو كنید آنجا به سوی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا كننده و داناست.
•~•~•~•~•~•~•~•
تفسیر آیه ۱۱۵) به هر سو رو کنید خدا آنجا است!
در آیه گذشته، سخن از ستمگرانى بود که مانع از ذکر الهى در مساجد مى شدند، و در تخریب آن مى کوشیدند، آیه مورد بحث دنباله همین سخن است، مى گوید: مشرق و مغرب از آن خدا است، و به هر طرف رو کنید خدا آنجا است (وَ لِلّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ).
چنین نیست که اگر شما را از رفتن به مساجد و پایگاه هاى توحید مانع شوند، راه بندگى خدا بسته شود، نه، شرق و غرب این جهان تعلق به ذات پاک او دارد، و به هر سو رو کنید او آنجا است.
همچنین تغییر قبله که به خاطر مناسبت هاى خاصى صورت گرفته، کمترین اثرى در این امر ندارد مگر جائى هست که از خدا خالى باشد؟ اصولاً خدا مکان ندارد.
لذا در پایان آیه مى فرماید: خداوند نامحدود، بى نیاز و دانا است (إِنَّ اللّهَ واسِعٌ عَلیمٌ).
♦️توجه به این نکته لازم است که: منظور از مشرق و مغرب در آیه فوق، اشاره به دو سمت خاص نیست، بلکه این تعبیر کنایه از تمام جهات است، همان گونه که مثلاً مى گوئیم: دشمنان على(علیه السلام) به خاطر عداوت و دوستانش از ترس، فضائل او را پوشاندند، اما با این حال فضائلش شرق و غرب عالم را گرفت (یعنى همه دنیا).
شاید تکیه بر خصوص شرق و غرب به خاطر این باشد که انسان، نخستین جهتى را که مى شناسد این دو جهت است، و بقیه جهات به وسیله مشرق و مغرب شناخته مى شود.
در قرآن مجید، نیز مى خوانیم: وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَها: ما شرق و غرب زمین را در اختیار جمعیتى که مستضعف بودند قرار دادیم .
* * *
📝 فلسفه قبله
نخستین سؤالى که در اینجا پیش مى آید این است:
⁉️ اگر به هر سو رو کنیم خدا آنجاست، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟
توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینى نیست، بلکه از آنجا که انسان یک وجود مادى است و بالاخره باید به سوئى نماز بخواند، دستور داده شده است: همه به یکسو، نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمین پیدا شود، و از هرج و مرج و پراکندگى جلوگیرى به عمل آید.
فکر کنید اگر هر کسى به سوئى نماز مى خواند و صفوف متفرق تشکیل مى دادند، چقدر زننده و ناجور بود؟
ضمناً سمتى که به عنوان قبله تعیین شده (سمت کعبه) نقطه اى است مقدس که از قدیمى ترین پایگاه هاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى باشد.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun 🖊
🌿➖🔸➖🌿➖🔸➖🌿➖🔸➖
📖 سورهی قدر:
امام صادق (علیهالسلام): «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً عِنْدَ مَنَامِهِ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ أَحَدَ عَشَرَ مَلَكاً یَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ حَتَّى یُصْبِح
هر كه سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ را یازده بار در وقت خواب خود بخواند خدا به او یازده فرشته میگمارد كه او را تا صبح از شر هر شیطان رجیمى نگهدارند».
#قرآن_کریم
📘 @ghorun 🖌
🍃✨🍃✨✨🍃✨🍃✨✨🍃✨
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا برای خود و نزدیکان
دعای پنجم
يَا مَنْ لا تَنْقَضِى عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِى عَظَمَتِكَ
اى که نشانه هاى شگفت انگیز عظمت تو به پایان نمى رسد! درود بر محمد و خاندان او فرست و ما را از لغزش در معرفت بزرگى خود، نگاه دار.
وَ يَا مَنْ لا تَنْتَهِى مُدَّةُ مُلْكِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِكَ.
اى کسى که مدت پادشاهى تو را آخر نیست بر محمد و آل او درود فرست و گردن هاى ما را از قید عتاب و انتقام خود آزاد کن.
وَ يَا مَنْ لا تَفْنَى خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِيبا فِى رَحْمَتِكَ.
اى کسى که گنج هاى رحمتت سپرى نمى گردد بر محمد و آل او درود فرست و ما را از رحمت خود بهره مند گردان.
#صحیفه_سجادیه
📙 @ghorun 🌻
🌴🌴🌴🌴〰〰〰〰〰〰〰〰
حدیث رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
يا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسيت- فَاِنَّ القُرآنَ يُحيِى القَلبَ المیت وَ يَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنكَرِ ؛
فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل مرده را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد.
البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ،ص19
#قرآن_کریم
#حدیث
📗 @ghorun 🍀
◻️🔴◻️🔵◻️🔴◻️▫️▫️▫️▫️▫️
حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه:
غیرت زن و غیرت مرد
وَ قَالَ (علیه السلام): غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ.
روانشناسى زن و مرد (علمى، اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: غيرت زن، كفر آور، و غيرت مرد نشانه ايمان اوست.
#نهج_البلاغه
📕 @ghorun 🖍
🌀🔆•🌀🌀🌀•🔆•🌀🌀🌀•🔆🌀
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره بقره آیه ۱۴۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
-----------------------------
آیه۱۴۸) وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
---🌀------🔆------🌀---
آیه۱۴۸) برای هر گروهی قبلهای است كه خدا گرداننده روی آن گروه به آن قبله است؛ پس [درباره قبله، نزاع و كشمكش نكنید و به جای بحث و گفتگو] به جانب كارهای خیر پیشی جویید. خدا همه شما را هر جا كه باشید [به صحرای محشر] میآورد؛ مسلماً خدا بر هر كاری تواناست.
-----------------------------
تفسیر آیه۱۴۸) هر امتى قبله اى دارد
این آیه در حقیقت پاسخى به قوم یهود است که دیدیم سر و صداى زیادى پیرامون موضوع تغییر قبله به راه انداخته بودند، مى گوید: هر گروه و طایفه اى قبله اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است (وَ لِکُلّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها).
در طول تاریخ انبیاء، قبله هاى مختلفى بوده، و تغییر آن چیز عجیبى نیست،
🔺قبله همانند اصول دین نیست که تغییرناپذیر باشد، و یا همچون امور تکوینى که تخلف در آن میسر نشود.
بنابراین، زیاد درباره قبله گفتگو نکنید و به جاى آن در اعمال خیر و نیکى ها بر یکدیگر سبقت جوئید (فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ).
🌿در عوضِ این که تمام وقت خود را صرف گفتگو در این مسأله فرعى کنید، به سراغ خوبى ها و پاکى ها بروید که میدان وسیع و گسترده اى دارد و در آن از یکدیگر پیشى گیرید; زیرا معیار ارزش وجودى شما، عمل پاک و نیک شما است.
این مضمون درست شبیه چیزى است که در آیه ۱۷۷ همین سوره آمده است: لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّین...: نیکوکارى این نیست که صورتتان را به طرف شرق و غرب کنید، بلکه نیکى (و نیکوکار) کسى است که ایمان به خدا، روز جزا و فرشتگان و پیامبران داشته باشد... (و با الهام از ایمان راسخ اعمال صالح انجام دهد).
شما اگر مى خواهید اسلام یا مسلمانان را بیازمائید، با این برنامه ها بیازمائید، نه به مسأله تغییر قبله.
آنگاه به عنوان یک هشدار به خرده گیران، و تشویق نیکوکاران مى فرماید: هر جا باشید، خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد (أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً).
در آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهائى پاداش و کیفر است، همه را حاضر خواهند کرد.
چنین نیست که عده اى مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهى دیگر جز سمپاشى، تخریب و اخلال، کار دیگرى نکنند، و با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائى در کار نباشد، مسلّم، بدانید: چنان روزى در پیش است و به همه حساب ها رسیدگى مى شود.
و از آنجا که ممکن است براى بعضى این جمله عجیب باشد که چگونه خداوند ذرات خاک هاى پراکنده انسان ها را هر جا که باشد جمع آورى مى کند و لباس حیات نوینى بر آنها مى پوشاند؟ بلافاصله مى گوید: و خداوند بر هر کارى قدرت دارد (إِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ).
در حقیقت این جمله در پایان آیه، به منزله دلیل است براى جمله قبل یعنى أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً .
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun 🖋
🌿〰🌿〰🌿〰🌿〰🌿〰🌿〰
☀️ روزى که یاران مهدى(علیه السلام) جمع مى شوند
در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده جمله أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً به اصحاب مهدى(علیه السلام)تفسیر شده است.
از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله، فرمود: یَعْنِی أَصْحابَ الْقائِمِ الثَّلاثَ مِائَة وَ الْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قالَ وَ هُمْ وَ اللّهِ الأُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قالَ یَجْتَمِعُونَ وَ اللّهِ فِی ساعَة واحِدَة قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَرِیفِ:
منظور اصحاب امام قائم(علیه السلام) هستند که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از امة معدودة آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى شوند، همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد !
از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نیز نقل شده: وَ ذلِکَ وَ اللّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا یَجْمَعُ اللّهُ إِلَیْهِ شِیعَتَنا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدانِ: به خدا سوگند هنگامى که مهدى(علیه السلام) قیام کند، خدا تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند .
بدون شک، این تفسیر از مفاهیم بطون آیه است; چرا که مى دانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهرى، همگانى و عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند.
به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به این مطلب است: خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسان ها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى(علیه السلام) را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تأسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم، جمع نماید.
تفسیر نمونه)
✏️ @ghorun 📝
🖌📙🖌📙🖌📙🖌📙🖌📙🖌📙
حدیث رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛
اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال.
الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص234
#قرآن_کریم
#حدیث
✏️ @ghorun 📔