eitaa logo
آیات برگزیده
799 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
.🌸.🌿.〰.〰.〰.〰.〰.〰.〰.〰.🌿.🌸. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره غاشیه آیه۱۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ------------------------------------------------------------ آیه۱۹) وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ .〰〰〰〰🌿🌸🌸🌸🌸🌿〰〰〰〰. آیه۱۹) و به كوه‌ها كه چگونه در جای خود نصب گردیده! ------------------------------------------------------------ تفسیر آیه۱۹) آنگاه، از آسمان به زمین آمده، مى افزاید: آیا به کوه ها نگاه نمى کنند چگونه در جاى خود نصب شده است ؟! (وَ إِلَى الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ). کوه هائى که ریشه هاى آن به یکدیگر متصل است، و همچون حلقه هاى زره گرداگرد زمین را فرا گرفته، و لرزش هاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبه هاى ماه و خورشید را به حداقل مى رساند. کوه هائى که پناهگاه مطمئن و سپر، در مقابل طوفان ها، که اگر نبودند کره زمین تبدیل به بیابانى غیر قابل زندگى مى شد. و بالاخره، کوه هائى که آب ها را در خود حفظ مى کند و تدریجاً به سوى سرزمین هاى تشنه، روان مى سازد، و در دامنه هاى خود نشاط حیات، سرسبزى، خرمى و طراوت مى آفریند، و شاید به خاطر همین جهات است که در آیات دیگر قرآن، کوه ها به عنوان میخ ها و اوتاد زمین معرفى شده. اصولاً، کوه ها مظهر ابهّت، عظمت و صلابت، و همه جا مایه خیر و برکت است، و شاید به همین دلیل، انسان در دل کوه ها اندیشه بیدارترى مى یابد، و بى جهت نیست که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) قبل از بعثتش مدت ها به عبادت در جبل النّور و غار حرا مشغول بود. نُصِبَتْ از ماده نصب به معنى ثابت قرار دادن است، و ممکن است این تعبیر ضمناً اشاره اى به کیفیت خلقت کوه ها در آغاز آفرینش نیز بوده باشد، همان چیزى که علم امروز، پرده از آن برداشته، و پیدایش کوه ها را به عوامل متعددى نسبت مى دهد، و انواع و اقسامى براى آن قائل است: کوه هائى که بر اثر چین خوردگى زمین پیدا شده. کوه هائى که از آتشفشان ها به وجود آمده. کوه هائى که نتیجه آبرفت هاى ناشى از باران است. و کوه هائى که در دل دریاها تکوین مى یابد، و مجموعه اى است از رسوبات دریا و باقى مانده حیوانات آن (مانند کوه ها و جزائر مرجانى). آرى، هر کدام از این کوه ها، تکوین آنها، و آثار و برکات آنها درخور دقت و اهمیت است، و براى انسان هاى بیدار نشانه هاى زنده اى است از قدرت پروردگار! تفسیر نمونه) ...🌸.🌿.🌸.🌿.🌸.🌿.🌸...🆔 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
088019.mp3
18.9K
سوره غاشیه:۱۹ شهریار پرهیزگار 🌸🌿 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌼•🍀•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨• بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره غاشیه آیه۲۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🌼✨• • • • • • • • • • • • • • • • • آیه۲۰) وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ ................................................................... آیه۲۰)و به زمین كه چگونه گسترده و هموار گشته است؟! 🌼✨• • • • • • • • • • • • • • • • • تفسیر آیه۲۰) سپس، به زمین مى پردازد، و مى گوید: آیا به زمین نگاه نمى کنند چگونه مسطح شده ؟! (وَ إِلَى الأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ). چگونه باران هاى مداوم کوه ها را شسته، و ذرات خاک را به وجود آورده، سپس در گودال ها پهن کرده و زمین هاى صافى که هم آماده کشاورزى است و هم قابل هر گونه ساختمان، در اختیار انسان قرار داده است؟ اگر به راستى کره زمین تماماً کوه و دره بود، زندگى کردن بر آن چقدر مشکل و طاقت فرسا بود؟ چه کسى آن را پیش از تولد ما مسطح و قابل استفاده ساخت؟ اینها همه، امورى است که قرآن ما را به اندیشه کردن در آن دعوت مى کند. 🔸در اینجا این سؤال مطرح است: چه ارتباط و پیوندى میان این امور چهارگانه وجود دارد: شتر، آسمان، کوه ها و زمین؟ فخر رازى در تفسیر خود مى گوید: این به خاطر آن است که قرآن به لغت عرب نازل شده، و آنها غالباً اقدام به مسافرت مى کردند، چون بلادشان خالى از زراعت و فرآورده هاى کشاورزى بود، از طرفى بیشتر سفرهاى آنها با شتر صورت مى گرفت، و هنگامى که در این بیابان هاى هولناک و دور از اجتماع سفر مى کردند اندیشه و فکر در آنان زنده مى شد، کسى نبود که با آنها سخن گوید، و چیزى نبود که چشم و گوش آنها را به خود مشغول دارد، در این حال هنگامى که فکر مى کردند قبل از هر چیز چشمشان به شترى مى افتاد که بر آن سوار بودند، منظره عجیب آن را مى دیدند و در فکر فرو مى رفتند، و هنگامى که نگاه بالاى سرشان مى کردند، چیزى جز آسمان مشاهده نمى نمودند، و هنگامى که به چپ و راست خود نظر مى افکندند، جز کوه ها چیزى مشاهده نمى شد، و هنگامى که به زیر پاى خود نظر مى افکندند، چیزى جز زمین وجود نداشت، گوئى خداوند مى خواهد به آنها دستور اندیشه کردن دهد، اندیشه اى به هنگام تنهائى که طبعاً بر محور این چهار چیز دور مى زند . ولى، اگر بخواهیم نظر را از محیط زندگى محدود عرب برداریم و در جوى وسیع تر به اندیشه پردازیم، مى توان گفت: امور چهارگانه اى که در آیات فوق آمده، زیر بناى زندگى انسان را تشکیل مى دهد: آسمان، کانون نور است و باران و هوا. زمین مرکز پرورش انواع مواد غذائى. کوه ها رمز آرامش و ذخیره آب و مواد معدنى. و شتر نمونه روشنى از چهارپایان اهلى که در اختیار بشر قرار دارد. به این ترتیب، هم مسائل کشاورزى، هم دامدارى و هم صنعتى در این امور چهارگانه نهفته شده است، و اندیشه در این نعمت هاى گوناگون، خواه، ناخواه انسان را به شکر منعم وامى دارد، و شکر منعم او را به معرفت اللّه و شناخت خالق نعمت دعوت مى کند. تفسیر نمونه) ••••••••••••••••••••••••••••••••••✨ @ghorun
هدایت شده از علیرضا
088020.mp3
19.2K
سوره غاشیه:۲۰ شهریار پرهیزگار ✨ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▫️🌾 ▫️🌾 🌾 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره شعرا آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳} هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ تَنَزَّلُ عَلى کُلِّ أَفّاک أَثِیم یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ 🌾•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🌾 آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳} آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند؟! آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند. آنچه را مى شنوند (به دیگران) القا مى کنند; و بیشترشان دروغگو هستند! ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ تفسیر آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳} پیامبر(صلى الله علیه وآله) شاعر نیست آیات فوق که آخرین آیات سوره شعراء است، بار دیگر به بحث آیات قبل پیرامون تهمت دشمنان به پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره این که قرآن القائات شیاطین است بازمى گردد، و با بیانى رسا و کوبنده مجدداً به آنها پاسخ مى دهد. مى گوید: آیا به شما خبر بدهم شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند ؟! (هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ). * * * آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند؟ (تَنَزَّلُ عَلى کُلِّ أَفّاک أَثِیم). * * * شیاطین آنچه را مى شنوند توأم با دروغ هاى بسیار به دوستان خود القاء مى کردند، و اکثرشان دروغگو هستند (یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ). کوتاه سخن این که: القائات شیطانى، نشانه هاى روشنى دارد که با آن نشانه ها مى توان آن را بازشناخت، شیطان وجودى است ویرانگر و موذى و مخرب و القائات او در مسیر فساد و تخریب است و مشتریان او دروغگویان گنهکارند، هیچ یک از این امور بر قرآن و آورنده آن تطبیق نمى کند، و کمترین شباهتى با آن ندارد. مردم آن محیط راه و رسم محمّد(صلى الله علیه وآله) را در صدق و امانت و صلاح شناخته بودند، محتواى قرآن نیز چیزى جز دعوت به توحید و حق و عدالت، و اصلاح در تمام زمینه ها نبوده و نیست، بنابراین شما چگونه آن را متهم به القائات شیطان مى کنید. منظور از أَفّاک أَثِیم همان کاهنانى بودند که با شیاطین ارتباط داشتند و شیاطین، گاه از طریق استراق سمع، سخنان حقى از فرشتگان مى شنیدند، و با اباطیل فراوانى مى آمیختند، و به کاهنان منتقل مى ساختند، آنها نیز دروغ هائى بر آن افزوده و به مردم مى گفتند و در کنار یک سخن راست، ده ها دروغ مى بافتند!. مخصوصاً، بعد از نزول وحى و محروم گشتن شیاطین از صعود به آسمان ها و استراق سمع، آنچه را به کاهنان القاء مى کردند، مشتى دروغ و اراجیف بود، با این حال، چگونه مى شد محتواى قرآن را با آن مقایسه کرد؟، و پیامبر امین راستگو را با مشتى کاهنان کذّاب افّاک، سنجید؟! براى جمله یُلْقُونَ السَّمْعَ تفسیرهاى گوناگونى کرده اند: نخست این که: ضمیرى که در آن است به شیاطین بازمى گردد، و سمع به معنى مسموعات است، یعنى شیاطین، مسموعات خود را به دوستان خویش القا مى کردند و اکثر آنها کاذبند (و دروغ فراوانى بر آن مى نهند). دیگر این که: ضمیر آن، به دروغگویان گنهکارى بازمى گردد که گوش به سخنان شیاطین مى دادند و یا آنچه را از شیاطین شنیده بودند به توده مردم القا مى کردند. ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد. تفسیر نمونه) ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~📚 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...............•°💐🔵🔷°•°🔷🔵💐°•.............. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره شعرا آیه۲۲۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ................................................................... آیه۲۲۴} وَالشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ......................🔹🔷💐🔷🔹...................... آیه۲۲۴ } (پیامبر اسلام شاعر نیست؛) شاعران كسانی هستند كه گمراهان از آنان پیروی می‌كنند. ................................................................... تفسیر آیه ۲۲۴} در چهارمین آیه مورد بحث، به پاسخ یکى دیگر از تهمت هاى کفار به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) یعنى این که: او شاعر است، مى پردازد; زیرا همان گونه که در آیه ۵ سوره انبیاء آمده است، گاه مى گفتند: بَلْ هُوَ شاعِرٌ: او شاعر است و حتى گاهى شاعر مجنونش مى خواندند، چنان که در آیه ۳۶ سوره صافات آمده: وَ یَقُولُونَ أَ إِنّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِر مَجْنُون: آنها مى گویند: آیا ما خدایان خود را به خاطر شاعر دیوانه اى رها کنیم ؟! قرآن در آیه مورد بحث، با بیانى بسیار منطقى مى گوید: خط مشى پیامبر از خط شعرا جدا است، شعرا در عالم خیال و پندار حرکت مى کنند و او در عالمى مملوّ از واقع بینى براى نظام بخشیدن به جهان انسانى. شعراء غالباً طالب عیش و نوشند، و در بند زلف و خال یار (مخصوصاً شاعرانى که در آن عصر و در محیط حجاز مى زیستند، چنان که از نمونه اشعارشان پیدا است). به همین دلیل شعرا کسانى هستند که گمراهان از آنها پیروى مى کنند (وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ). تفسیر نمونه} .............................................📢 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
026224.mp3
27.9K
سوره شعرا:۲۲۴ شهریار پرهیزگار 📢 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا