46be3093c30d0e09037f403220da743963ac3b2e.mp3
89.9K
سوره جاثیه:۲۱
شهریار پرهیزگار
◾️ @ghorun
•➖•➖▪➖▫➖▪➖▫➖▪➖•➖•
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره جاثیه آیه۲۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
------------------------------------------------------------
آیه۲۲) وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَلِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
----------------➖➖▫▪▫➖➖---------------
آیه۲۲) و خداوند آسمانها و زمین را بحقّ آفریده است تا هر كس در برابر اعمالی كه انجام داده است جزا داده شود؛ و به آنها ستمی نخواهد شد!
------------------------------------------------------------
تفسیر آیه۲۲) آیه بعد، در حقیقت تفسیر و تعلیلى است براى آیه قبل، مى فرماید: خداوند آسمان ها و زمین را به حق آفریده است (وَ خَلَقَ اللّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ).
و هدف آن است که هر کس در برابر اعمالى که انجام داده است، جزا داده شود، و به آنها ظلم و ستمى نخواهد شد (وَ لِتُجْزى کُلُّ نَفْس بِما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ).
سراسر عالم، نشان مى دهد که آفریننده این جهان، آن را بر محور حق قرار داده، و در همه جا حق و عدالت حاکم است.
با این حال چگونه ممکن است مؤمنان صالح العمل، و مجرمان بى ایمان را یکسان قرار دهد، و این امر به صورت استثنائى در قانون خلقت درآید؟
طبیعى است، آنها که هماهنگ با این قانونِ حق و عدالت حرکت مى کنند، باید از برکات عالم هستى و الطاف الهى بهره مند شوند، و آنها که بر ضد آن گام برمى دارند باید طعمه آتش سوزان قهر و غضب خدا شوند، و عدالت همین را ایجاب مى کند.
و از اینجا روشن مى شود که عدالت به معنى مساوات و برابرى نیست، بلکه، عدالت آن است که هر کسى بر طبق شایستگى هایش از مواهب بیشترى بهره گیرد.
تفسیر نمونه)
➖▪➖▪️➖▪➖▪➖ 🏴 @ghorun
🍁==========================🍁
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره جاثیه آیه۲۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.
آیه۲۳) أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
--------------------🍁🍁🍁🍁🍁 ------------------
آیه۲۳) آیا دیدی كسی را كه معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر اینكه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پردهای افكنده است؟! با این حال چه كسی میتواند غیر از خدا او را هدایت كند؟! آیا متذكّر نمیشوید؟!
.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.
تفسیر آیه۲۳) آخرین آیه مورد بحث، نیز توضیح و تعلیل دیگرى است براى عدم مساوات کافران و مؤمنان، مى فرماید: آیا مشاهده کردى کسى را که معبود خود را هوا و هوس خویش قرار داده ؟! (أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ).
و چون خدا مى دانسته شایستگى هدایت ندارد او را گمراه ساخته (وَ أَضَلَّهُ اللّهُ عَلى عِلْم).
بر گوش و قلبش مهر زده، و بر چشمش پرده اى افکنده ، تا در وادى ضلالت همواره سرگردان بماند (وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً).
با این حال چه کسى مى تواند غیر از خدا، او را هدایت کند (فَمَنْ یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللّهِ).
آیا با این همه متذکر نمى شوید ؟ و تفاوت چنین کسى را با آنها که در پرتو نور حق، راه خود را یافته اند، نمى فهمید؟ (أَ فَلاتَذَکَّرُونَ).
در اینجا این سؤال مطرح است که، چگونه ممکن است انسان هواى نفس خویش را معبود خود سازد؟
ولى روشن است، هنگامى که فرمان خدا را رها کرد ، و به دنبال خواست دل و هواى نفس افتاد، و اطاعت آن را بر اطاعت حق مقدم شمرد، این همان پرستش هواى نفس است; چرا که یکى از معانى معروف عبادت و پرستش اطاعت است.
چنان که بارها در قرآن مجید، در مورد شیطان، یا احبار و علماى یهود آمده که: گروهى عبادت شیطان مى کنند و درباره یهود مى گوید: علماى خود را رب و پروردگار خویش قرار داده اند.
✨در حدیث نیز آمده است امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اَما وَ اللّهِ ما صامُوا لَهُمْ، وَ لاصَلُّوا، وَ لکِنَّهُمْ اَحَلُّوا لَهُمْ حَراماً وَ حَرَّمُوا عَلَیْهِمْ حَلالاً، فَاتَّبَعُوهُمْ وَ عَبَدُوهُمْ مِنْ حَیْثُ لایَشْعُرُونَ: به خدا سوگند آنها (یهود و نصارى) براى پیشوایان خود نماز و روزه به جا نیاوردند، ولى پیشوایانشان حرامى را براى آنها حلال، و حلالى را حرام کردند، و آنها پذیرفتند و پیروى نمودند، و بى آنکه توجه داشته باشند آنها را عبادت و پرستش کردند !.
ولى، بعضى از مفسران، این تعبیر را اشاره به بت پرستان قریش مى دانند که به هر چیز دل مى بستند، از آن بتى مى ساختند، و در برابر آن عبادت مى کردند، و هر گاه جسم دیگرى را مى یافتند که جلب توجهشان را مى نمود، بت اول را کنار گذاشته از دومى بت مى ساختند! و به این ترتیب معبود آنها چیزى بود که هواى نفس آنها بپسندد.
ولى تعبیر: مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ: کسى که معبود خود را هواى نفس خویش قرار دهد با تفسیر اول هماهنگ تر است.
ادامه تفسیر:👇
🍁.▪.▪.▪️.▪.▪.🍁...... 🏴 @ghorun
🍁==========================🍁
ادامه تفسیر:👇
در مورد جمله أَضَلَّهُ اللّهُ عَلى عِلْم تفسیر معروف همان است که در بالا گفتیم، یعنى خداوند با علم به این که استحقاق هدایت ندارند آنها را گمراه کرده است اشاره به این که آنها با دست خود تمام چراغ هاى هدایت را شکسته، و راه هاى نجات را به روى خود بسته، و پل هاى بازگشت را پشت سر خود ویران کرده اند، در چنین شرایطى خداوند لطف و رحمتش را از آنها بر مى گیرد و حس تشخیص نیک و بد را از آنها سلب مى کند، گوئى قلب و گوش آنها را در محفظه اى گذاشته، بسته و مهر کرده است و بر چشم آنها پرده سنگینى افکنده.
اینها در حقیقت آثار چیزى است که براى خود برگزیده اند، و نتیجه شوم معبودى است که براى خود انتخاب کرده اند.
راستى، چه بت خطرناکى است هواپرستى، که تمام درهاى رحمت و طرق نجات را به روى انسان مى بندد، و چه گویا و پر معنى است حدیثى که از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده: ما عُبِدَ تَحْتَ السَّماءِ اِلهٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّهِ مِنَ الْهَوى!: هرگز در زیر آسمان معبودى مبغوض تر نزد خدا از هواى نفس پرستش نشده است!.
بعضى از مفسران گفته اند: این جمله اشاره به آن است که این هواپرستان لجوج با علم و آگاهى از طریق هدایت، راه ضلالت را پیش مى گیرند; چرا که علم و دانش، همیشه با هدایت همراه نیست، و ضلالت نیز همیشه همراه جهل نمى باشد.
علمى مایه هدایت است که، انسان به لوازم آن ملتزم باشد، و همراه آن گام بردارد، تا به سرمنزل مقصود برسد، چنان که قرآن درباره گروهى از کفار لجوج مى گوید: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ: آنها آیات خدا را از روى ظلم و سرکشى انکار کردند، در حالى که در دل به آن یقین داشتند!
ولى تفسیر اول، با توجه به این که مرجع ضمیرها در آیه خداوند است، مناسب تر است; زیرا مى فرماید: خدا او را گمراه کرده، و بر گوش و قلبش مهر زده است.
از آنچه گفتیم به خوبى روشن مى شود که در آیه، هیچ نشانه اى از مذهب جبر نیست، بلکه تأکیدى است بر اصل اختیار و تعیین سرنوشت انسان به دست خویش.
تفسیر نمونه)
🍁.▪️.▪️.▪.▪.▪.🍁...... 🏴 @ghorun
◼▫🔹• • • • • • • • • • • • • • • • •🔹▫◼
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره عنکبوت آیه۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا
•▫•▫•▫•▫•▫️•▫️•▫•▫•▫•▫•▫•
آیه۴] أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ
...................................................................
آیه۴] آیا كسانی كه اعمال بد انجام میدهند گمان كردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری میكنند!
•▫️•▫️•▫•▫•▫•▫•▫•▫•▫•▫•▫•
تفسیر آیه۴] فرار از حوزه قدرت خدا ممکن نیست!
در آیات گذشته، سخن از آزمایش عمومى مؤمنان بود، و نخستین آیه مورد بحث، تهدید شدیدى براى کفار و گنهکاران است، تا گمان نکنند اگر مؤمنان را تحت فشار قرار دادند، و مجازات هاى الهى فوراً دامان آنها را نگرفت، خدا از آنها غافل است، و یا قدرت بر عذاب آنها را ندارد.
مى فرماید: آیا کسانى که سیئات را انجام مى دهند، گمان کردند بر ما پیشى خواهند گرفت؟ و از چنگال کیفر ما رهائى خواهند یافت؟ چه بد قضاوتى کردند ! (أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْکُمُونَ).
مهلت الهى، آنها را مغرور نکند، که این نیز براى آنها آزمونى است و فرصتى براى توبه و بازگشت.
این که: بعضى از مفسران آیه فوق را اشاره به مؤمنین گنهکار دانسته اند، به هیچ وجه مناسب سیاق آیات نیست، بلکه قرائن گواهى مى دهد: منظور مشرکان و کفار است.
تفسیر نمونه]
▫️◼️▫️◼▫◼▫◼▫🏴 @ghorun