----------------------(🍀💐🍀) ----------------------
دوستان سوره بلد آیه۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت. لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۴) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ
----------------------------💐----------------------------
آیه۴) كه ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگی او پر از رنجهاست)!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۴) مى فرماید: مسلماً ما انسان را در رنج آفریدیم (لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ فی کَبَد).
کَبَد به گفته طبرسى در مجمع البیان در اصل، به معنى شدت است، و لذا هنگامى که شیر غلیظ شود تَکَبَّدَ اللَّبَنُ مى گویند.
ولى، به گفته راغب در مفردات ، کبد (بر وزن حسد) به معنى دردى است که عارض کبد (جگر سیاه) انسان مى شود و سپس، به هر گونه مشقت و رنج اطلاق شده است.
ریشه این لغت هر چه باشد، مفهوم فعلى آن همان رنج و ناراحتى است.آرى، انسان از آغاز زندگى، حتى از آن لحظه اى که نطفه او در قرارگاه رحم واقع مى شود، مراحل زیادى از مشکلات و درد و رنج ها را طى مى کند تا متولد شود، و بعد از تولد در دوران طفولیت، و سپس جوانى، و از همه مشکل تر دوران پیرى، مواجه به انواع مشقت ها و رنج ها است، و این است طبیعت زندگى دنیا، و انتظار غیر آن داشتن اشتباه است، اشتباه، و به گفته شاعر عرب:
طُبِعَتْ عَلى کَدِر وَ أَنْتَ تُرِیْدُها *** صَفْواً عَنِ الأَقْذارِ وَ الأَکْدارِ؟
وَ مُکَلِّفُوا الأَیّامِ ضِدَّ طِباعِها *** مُتَطَلِّبٌ فِى الْماءِ حَذْوَةَ نار!
طبیعت جهان بر کدورت است و تو مى خواهى * از هر گونه کدورت و ناپاکى پاک باشد؟
هر کس دوران جهان را بر ضد طبیعتش بطلبد * همچون کسى است که در میان امواج آب، شعله آتش جستجو مى کند !
نگاهى به زندگى انبیاء و اولیاء اللّه نیز نشان مى دهد، زندگى این گل هاى سرسبد آفرینش نیز، با انواع ناملائمات و درد و رنج ها قرین بود، هنگامى که دنیا براى آنها چنین باشد، وضع براى دیگران روشن است.
و اگر افراد یا جوامعى را مى بینیم که، به ظاهر درد و رنجى ندارند یا بر اثر مطالعات سطحى ما است، و لذا وقتى نزدیکتر مى شویم، به عمق درد و رنج هاى همین صاحبان زندگى مرفه آشنا مى گردیم، و یا این که: براى مدتى محدود و زمانى استثنائى است که قانون کلى جهان را بر هم نمى زند.
تفسیر نمونه)
-----------------------------------------🆔 @ghorun
▪ •-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•▪
دوستان سوره حجر آیه۲۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
...................................................................
آیه۲۱) وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَآئِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُٓ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ
▪ •-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•▪
آیه۲۱) و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست؛ ولی ما جز به اندازه معیّن آن را نازل نمیكنیم!
...................................................................
تفسیر آیه۲۱) آخرین آیه مورد بحث، در حقیقت به پاسخ سؤالى مى پردازد که: براى بسیارى از مردم پیدا مى شود و آن این که چرا خداوند آن قدر از ارزاق و مواهب در اختیار انسانها نمى گذارد که بى نیاز از هر گونه تلاش و کوشش باشند.
مى فرماید: خزائن و گنجینه هاى همه چیز نزد ما است، ولى ما جز به اندازه معین آن را نازل نمى کنیم (وَ إِنْ مِنْ شَیْء إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَر مَعْلُوم).
بنابراین، چنان نیست که قدرت ما محدود باشد، و از تمام شدن ارزاق وحشتى داشته باشیم، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد ما است، و ما توانائى بر ایجاد هر مقدار در هر زمان داریم، ولى همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شده اى از طرف خدا نازل مى گردد.
لذا در جاى دیگر از قرآن مى خوانیم: وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَر ما یَشاءُ: اگر خداوند روزى را بى حساب براى بندگانش بگستراند از جاده حق منحرف مى شوند و ظلم و ستم مى کنند و لکن به اندازه اى که مى خواهد نازل مى گرداند .
کاملاً روشن است: تلاش و کوشش براى زندگى علاوه بر این که تنبلى و سستى و دل مردگى را از انسانها دور مى سازد: و حرکت و نشاط مى آفریند، وسیله بسیار خوبى براى اشتغال سالم فکرى و جسمى آنها است، و اگر چنین نبود و همه چیز بى حساب در اختیار انسان قرار داشت، معلوم نبود دنیا چه منظره اى پیدا مى کرد؟
یک مشت انسانهاى بى کار، با شکمهاى سیر، و بدون هیچگونه کنترل، غوغائى به پا مى کردند، چرا که مى دانیم مردم این جهان همچون انسانهاى بهشتى نیستند که هر گونه شهوت و خودخواهى و غرور و انحراف از دل و جانشان شسته شده باشد، بلکه انسانهائى هستند با همه صفات نیک و بد که باید در کوره این جهان قرار گیرند و آبدیده شوند، و چه چیز بهتر از تلاش و حرکت و اشتغال سالم مى تواند آنان را آبدیده کند.
بنابراین، همان گونه که فقر و نیاز، انسان را به انحراف و بدبختى مى کشاند بى نیازى بیش از حد نیز منشا فساد و تباهى است.
تفسیر نمونه)
•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•▪ @ghorun
🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃•.🌷
•.🌷
دوستان سوره بقره آیه۲۲۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•🌿🍃🌿🍃🌿•
آیه۲۲۴) «وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
•🍃🌷🍃•
آیه۲۲۴)و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد، تا [بدين بهانه] از نيكوكارى و پرهيزگارى و سازشدادن ميان مردم [باز ايستيد]، و خدا شنواى داناست.
•🌿🍃🌿🍃🌿•
تفسیر آیه۲۲۴) تا مى توانید سوگند نخورید.
این آیات ناظر به سوء استفاده از مسأله سوگند است.
در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود ـ براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم ـ قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (وَ لا تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَةً لاِ َیْمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَیْنَ النّاسِ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ).
ولى بعضى در تفسیر آیه گفته اند: منظور این است: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید و براى این که نیکى کنید و اصلاح پیشه سازید و در میان مردم اصلاح کنید (سوگند یاد ننمائید) که خداوند دانا و شنوا است، یعنى حتى براى کارهاى نیک، اعم از کوچک و بزرگ، قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید،
✨و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عملى نامطلوب است.
این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد، از جمله این که در
🔸حدیثى امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: وَ لاتَحْلِفُوا بِاللّهِ صادِقِینَ وَ لا کاذِبِینَ فَإِنَّ اللّهَ یَقُولُ وَ لاتَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَةً لاِ َیْمانِکُمْ: هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید .
احادیث متعدد دیگرى نیز در این زمینه نقل شده است.
در این صورت، تناسب آن با شأن نزول چنین است که سوگند یاد کردن در کارهاى خوب عملى پسندیده نیست تا چه رسد به این که کسى سوگند یاد کند کارهاى خوب را ترک کند.
🔅شأن نزول:
میان داماد و دخترِ یکى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) به نام عبداللّه بن رواحه اختلافى روى داد، او سوگند یاد کرد که براى اصلاح کار آنها هیچ گونه دخالتى نکند و در این راه گامى بر ندارد. آیه فوق نازل شد، و این گونه سوگندها را ممنوع و بى اساس قلمداد کرد.
تفسیر نمونه)
🌿 • 🍃 • 🌿 • 🍃 • 🌿 • 🍃 • 🌿
🌿 @ghorun
🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃•.🌷
•.🌷
🔆 سوگندهاى بى اعتبار :
قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، ولى در عین حال حرام نمى باشد، و اگر به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است، از جمله:
🔷۱ ـ سوگندهائى که به غیر نام خدا باشد، حتى قسم خوردن به نام پیامبر(صلى الله علیه وآله)و ائمه هدى(علیهم السلام) واجب العمل نیست، یعنى اگر کسى به غیر نام خدا قَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى باشد و مخالفت آن کفاره ندارد.
🔶۲ ـ سوگندهائى که براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد، مثل این که کسى سوگند یاد کند: دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند، یا از اصلاح ذاتُ البَیْن خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى کنند، قَسَم یاد مى کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى لا یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی أَیْمانِکُمْ همین است، ولى قَسَم هائى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد.
کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه ۸۹ سوره مائده آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد.
تفسیر نمونه)
🌿 • 🍃 • 🌿 • 🍃 • 🌿 • 🍃 • 🌿
🌿 @ghorun
•🔸•♦•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•♦•🔸•
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره غاشیه آیه۱۷ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
• • • • • • • • • ✨✨✨• • • • • • • •
آیه۱۷) أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ
🔸♦ • • • • • • • • • • • • • • ♦🔸
آیه۱۷) آیا آنان به شتر نمینگرند كه چگونه آفریده شده است؟!
• • • • • • • • • ✨✨✨• • • • • • • •
تفسیر آیه۱۷) به شتر نگاه کن که خود آیتى است!
در آیات گذشته، بحث هاى فراوانى پیرامون بهشت و نعمت هایش آمده بود، اما در آیات مورد بحث، سخن از کلید اصلى وصول آن همه نعمت ها که معرفة اللّه است به میان آمده، و با ذکر چهار نمونه از مظاهر قدرت خداوند، از خلقت بدیع خدا، و دعوت انسان به مطالعه درباره آنها راه ورود به بهشت را نشان مى دهد، در ضمن، اشاره اى است به قدرت بى پایان خدا که کلید حل مسأله معاد است.
نخست، مى فرماید: آیا آنها به شتر نمى نگرند که چگونه آفریده شده ؟!
(أَ فَلایَنْظُرُونَ إِلَى الاِْبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ).
در این که: چرا در اینجا قبل از هر چیز بر مسأله آفرینش شتر تکیه شده است، مفسران سخنان بسیار دارند، ولى پیدا است که روى سخن در مرحله اول به اعراب مکّه بود که شتر همه چیز زندگى آنها را تشکیل مى داد، و شب و روز با آن سر و کار داشتند.
از این گذشته، این حیوان ویژگى هاى عجیبى دارد که او را از حیوانات دیگر ممتاز مى کند، و به حق آیتى است از آیات خدا، از جمله این که:
🔹۱ ـ بعضى از چهارپایان تنها از گوشتشان استفاده مى شود، بعضى دیگر غالباً از شیرشان، بعضى، تنها به درد سوارى مى خورند، و بعضى براى باربرى.
اما، شتر حیوانى است که تمام این جهات در آن جمع است، هم گوشتش قابل استفاده است، و هم شیرش، هم از آن براى سوارى و هم باربرى استفاده مى شود.
🔹۲ ـ شتر، نیرومندترین و با مقاومت ترین حیوانات اهلى است، بار زیادى با خود مى برد، و عجب این که به هنگامى که خوابیده است، بار سنگینى را بر او حمل مى کنند، و او با یک حرکت برمى خیزد و روى پا مى ایستد، در حالى که چهارپایان دیگر قدرت بر چنین کارى را ندارند.
🔹۳ ـ شتر، مى تواند روزهاى متوالى (حدود یک هفته الى ده روز) تشنه بماند، و در مقابل گرسنگى نیز تحمل بسیار دارد.
🔹۴ ـ شتر، مى تواند هر روز مسافتى طولانى راه را طى کند، و از زمین هاى صعب العبور، و شنزارهائى که هیچ حیوانى قادر بر عبور از آن نیست بگذرد، و به همین دلیل عرب ها آن را کشتى بیابان ها ! مى نامند.
🔹۵ ـ شتر، از نظر تغذیه بسیار کم خرج است، و هر گونه خار و خاشاکى را مى خورد.
🔹۶ ـ شتر، در شرائط نامناسب جوى در میان طوفان هاى بیابان که چشم و گوش را کور و کر مى کند، با وسائل خاصى که خداوند در پلک ها، گوش ها و بینى او آفریده مقاومت مى کند، و به راه خود ادامه مى دهد!
🔹۷ ـ شتر، با تمام قدرتى که دارد، از رام ترین حیوانات است به طورى که یک کودک خردسال مى تواند مهار یک قطار شتر را در دست گرفته، و هر جا که خاطر خواه او است ببرد.
خلاصه این که: ویژگى هاى این حیوان، چنان است که دقت در آفرینش او انسان را متوجه خالق بزرگى مى کند، که آفریننده چنین موجودى است، آرى، قرآن مى گوید: آیا این گمشدگان وادى غفلت، به اسرار شگفت انگیز این موجود، اندیشه نمى کنند، تا راهى به حق یافته و از بیراهه بازگردند.
ناگفته پیدا است: منظور از نظر در جمله أَ فَلا یَنْظُرُونَ نگاه کردن عادى نیست ، بلکه نگاهى است توأم با تفکر، اندیشه و دقت.
تفسیرنمونه)
•••••••••••••••••••••••••••••••••🆔 @ghorun
🌹.🔸.🌹.
.🔸.🌹.
🌹.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره غاشیه آیه ۱۸به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🔸... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...🔸
آیه۱۸) وَإِلَى السَّمَآءِ كَيْفَ رُفِعَتْ
• • • • • • • • • •🌹.🌹• • • • • • • •
آیه۱۸) و به آسمان نگاه نمیكنند كه چگونه برافراشته شده؟!
🔸... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...🔸
تفسیر آیه۱۸) پس از آن، به آسمان مى پردازد، و مى فرماید: آیا به آسمان نگاه نمى کنند که چگونه بر پا شده ؟! (وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ).
آسمان با آن عظمتش، و با آن همه شگفتى هایش، ستاره ها و کهکشان ها و آن همه جمال، زیبائى و شکوه که آدمى را غرق در حیرت مى کند، و خود را در مقابل آفریننده این جهان عظیم و مملوّ از نظم و حساب، کوچک و ناچیز، بلکه همچون صفر در مقابل بى نهایت مى بیند.
چگونه این کرات عظیم، هر یک در مدار خود میخ کوب شده اند؟ و بدون ستون در جاى خود قرار گرفته اند؟ میلیون ها سال بر کرات منظومه شمسى مى گذرد، و محورهاى اصلى حرکت این کرات تغییر نمى یابد؟
آفرینش آسمان گر چه همیشه عجیب بوده، ولى در پرتو اکتشافات علمى امروز شگفتى هایش به مراتب بیشتر و عظمتش جلوه گرتر شده است.
آیا نباید درباره خالق و مدبر این جهان بزرگ اندیشید، و به اهداف بزرگ و والاى او نزدیک شد؟!
تفسیر نمونه)
•.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •.•🔸 @ghorun
.🌸.🌿.〰.〰.〰.〰.〰.〰.〰.〰.🌿.🌸.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره غاشیه آیه۱۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
------------------------------------------------------------
آیه۱۹) وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ
.〰〰〰〰🌿🌸🌸🌸🌸🌿〰〰〰〰.
آیه۱۹) و به كوهها كه چگونه در جای خود نصب گردیده!
------------------------------------------------------------
تفسیر آیه۱۹) آنگاه، از آسمان به زمین آمده، مى افزاید: آیا به کوه ها نگاه نمى کنند چگونه در جاى خود نصب شده است ؟! (وَ إِلَى الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ).
کوه هائى که ریشه هاى آن به یکدیگر متصل است، و همچون حلقه هاى زره گرداگرد زمین را فرا گرفته، و لرزش هاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبه هاى ماه و خورشید را به حداقل مى رساند.
کوه هائى که پناهگاه مطمئن و سپر، در مقابل طوفان ها، که اگر نبودند کره زمین تبدیل به بیابانى غیر قابل زندگى مى شد.
و بالاخره، کوه هائى که آب ها را در خود حفظ مى کند و تدریجاً به سوى سرزمین هاى تشنه، روان مى سازد، و در دامنه هاى خود نشاط حیات، سرسبزى، خرمى و طراوت مى آفریند، و شاید به خاطر همین جهات است که در آیات دیگر قرآن، کوه ها به عنوان میخ ها و اوتاد زمین معرفى شده.
اصولاً، کوه ها مظهر ابهّت، عظمت و صلابت، و همه جا مایه خیر و برکت است، و شاید به همین دلیل، انسان در دل کوه ها اندیشه بیدارترى مى یابد، و بى جهت نیست که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) قبل از بعثتش مدت ها به عبادت در جبل النّور و غار حرا مشغول بود.
نُصِبَتْ از ماده نصب به معنى ثابت قرار دادن است، و ممکن است این تعبیر ضمناً اشاره اى به کیفیت خلقت کوه ها در آغاز آفرینش نیز بوده باشد، همان چیزى که علم امروز، پرده از آن برداشته، و پیدایش کوه ها را به عوامل متعددى نسبت مى دهد، و انواع و اقسامى براى آن قائل است:
کوه هائى که بر اثر چین خوردگى زمین پیدا شده.
کوه هائى که از آتشفشان ها به وجود آمده.
کوه هائى که نتیجه آبرفت هاى ناشى از باران است.
و کوه هائى که در دل دریاها تکوین مى یابد، و مجموعه اى است از رسوبات دریا و باقى مانده حیوانات آن (مانند کوه ها و جزائر مرجانى).
آرى، هر کدام از این کوه ها، تکوین آنها، و آثار و برکات آنها درخور دقت و اهمیت است، و براى انسان هاى بیدار نشانه هاى زنده اى است از قدرت پروردگار!
تفسیر نمونه)
...🌸.🌿.🌸.🌿.🌸.🌿.🌸...🆔 @ghorun
•🌼•🍀•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•✨•
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره غاشیه آیه۲۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌼✨• • • • • • • • • • • • • • • • •
آیه۲۰) وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ
...................................................................
آیه۲۰)و به زمین كه چگونه گسترده و هموار گشته است؟!
🌼✨• • • • • • • • • • • • • • • • •
تفسیر آیه۲۰) سپس، به زمین مى پردازد، و مى گوید: آیا به زمین نگاه نمى کنند چگونه مسطح شده ؟! (وَ إِلَى الأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ).
چگونه باران هاى مداوم کوه ها را شسته، و ذرات خاک را به وجود آورده، سپس در گودال ها پهن کرده و زمین هاى صافى که هم آماده کشاورزى است و هم قابل هر گونه ساختمان، در اختیار انسان قرار داده است؟
اگر به راستى کره زمین تماماً کوه و دره بود، زندگى کردن بر آن چقدر مشکل و طاقت فرسا بود؟ چه کسى آن را پیش از تولد ما مسطح و قابل استفاده ساخت؟ اینها همه، امورى است که قرآن ما را به اندیشه کردن در آن دعوت مى کند.
🔸در اینجا این سؤال مطرح است: چه ارتباط و پیوندى میان این امور چهارگانه وجود دارد: شتر، آسمان، کوه ها و زمین؟
فخر رازى در تفسیر خود مى گوید: این به خاطر آن است که قرآن به لغت عرب نازل شده، و آنها غالباً اقدام به مسافرت مى کردند، چون بلادشان خالى از زراعت و فرآورده هاى کشاورزى بود، از طرفى بیشتر سفرهاى آنها با شتر صورت مى گرفت، و هنگامى که در این بیابان هاى هولناک و دور از اجتماع سفر مى کردند اندیشه و فکر در آنان زنده مى شد، کسى نبود که با آنها سخن گوید، و چیزى نبود که چشم و گوش آنها را به خود مشغول دارد، در این حال هنگامى که فکر مى کردند قبل از هر چیز چشمشان به شترى مى افتاد که بر آن سوار بودند، منظره عجیب آن را مى دیدند و در فکر فرو مى رفتند، و هنگامى که نگاه بالاى سرشان مى کردند، چیزى جز آسمان مشاهده نمى نمودند، و هنگامى که به چپ و راست خود نظر مى افکندند، جز کوه ها چیزى مشاهده نمى شد، و هنگامى که به زیر پاى خود نظر مى افکندند، چیزى جز زمین وجود نداشت، گوئى خداوند مى خواهد به آنها دستور اندیشه کردن دهد، اندیشه اى به هنگام تنهائى که طبعاً بر محور این چهار چیز دور مى زند .
ولى، اگر بخواهیم نظر را از محیط زندگى محدود عرب برداریم و در جوى وسیع تر به اندیشه پردازیم، مى توان گفت: امور چهارگانه اى که در آیات فوق آمده، زیر بناى زندگى انسان را تشکیل مى دهد:
آسمان، کانون نور است و باران و هوا.
زمین مرکز پرورش انواع مواد غذائى.
کوه ها رمز آرامش و ذخیره آب و مواد معدنى.
و شتر نمونه روشنى از چهارپایان اهلى که در اختیار بشر قرار دارد.
به این ترتیب، هم مسائل کشاورزى، هم دامدارى و هم صنعتى در این امور چهارگانه نهفته شده است، و اندیشه در این نعمت هاى گوناگون، خواه، ناخواه انسان را به شکر منعم وامى دارد، و شکر منعم او را به معرفت اللّه و شناخت خالق نعمت دعوت مى کند.
تفسیر نمونه)
••••••••••••••••••••••••••••••••••✨ @ghorun
▪️▫️🌾
▫️🌾
🌾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره شعرا آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳} هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ
تَنَزَّلُ عَلى کُلِّ أَفّاک أَثِیم
یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ
🌾•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🌾
آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳} آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند؟!
آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند.
آنچه را مى شنوند (به دیگران) القا مى کنند; و بیشترشان دروغگو هستند!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
تفسیر آیات۲۲۱و۲۲۲و۲۲۳}
پیامبر(صلى الله علیه وآله) شاعر نیست
آیات فوق که آخرین آیات سوره شعراء است، بار دیگر به بحث آیات قبل پیرامون تهمت دشمنان به پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره این که قرآن القائات شیاطین است بازمى گردد، و با بیانى رسا و کوبنده مجدداً به آنها پاسخ مى دهد.
مى گوید: آیا به شما خبر بدهم شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند ؟! (هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ).
* * *
آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند؟ (تَنَزَّلُ عَلى کُلِّ أَفّاک أَثِیم).
* * *
شیاطین آنچه را مى شنوند توأم با دروغ هاى بسیار به دوستان خود القاء مى کردند، و اکثرشان دروغگو هستند (یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ).
کوتاه سخن این که: القائات شیطانى، نشانه هاى روشنى دارد که با آن نشانه ها مى توان آن را بازشناخت، شیطان وجودى است ویرانگر و موذى و مخرب و القائات او در مسیر فساد و تخریب است و مشتریان او دروغگویان گنهکارند، هیچ یک از این امور بر قرآن و آورنده آن تطبیق نمى کند، و کمترین شباهتى با آن ندارد.
مردم آن محیط راه و رسم محمّد(صلى الله علیه وآله) را در صدق و امانت و صلاح شناخته بودند، محتواى قرآن نیز چیزى جز دعوت به توحید و حق و عدالت، و اصلاح در تمام زمینه ها نبوده و نیست، بنابراین شما چگونه آن را متهم به القائات شیطان مى کنید.
منظور از أَفّاک أَثِیم همان کاهنانى بودند که با شیاطین ارتباط داشتند و شیاطین، گاه از طریق استراق سمع، سخنان حقى از فرشتگان مى شنیدند، و با اباطیل فراوانى مى آمیختند، و به کاهنان منتقل مى ساختند، آنها نیز دروغ هائى بر آن افزوده و به مردم مى گفتند و در کنار یک سخن راست، ده ها دروغ مى بافتند!.
مخصوصاً، بعد از نزول وحى و محروم گشتن شیاطین از صعود به آسمان ها و استراق سمع، آنچه را به کاهنان القاء مى کردند، مشتى دروغ و اراجیف بود، با این حال، چگونه مى شد محتواى قرآن را با آن مقایسه کرد؟، و پیامبر امین راستگو را با مشتى کاهنان کذّاب افّاک، سنجید؟!
براى جمله یُلْقُونَ السَّمْعَ تفسیرهاى گوناگونى کرده اند:
نخست این که: ضمیرى که در آن است به شیاطین بازمى گردد، و سمع به معنى مسموعات است، یعنى شیاطین، مسموعات خود را به دوستان خویش القا مى کردند و اکثر آنها کاذبند (و دروغ فراوانى بر آن مى نهند).
دیگر این که: ضمیر آن، به دروغگویان گنهکارى بازمى گردد که گوش به سخنان شیاطین مى دادند و یا آنچه را از شیاطین شنیده بودند به توده مردم القا مى کردند.
ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد.
تفسیر نمونه)
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~📚 @ghorun
...............•°💐🔵🔷°•°🔷🔵💐°•..............
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره شعرا آیه۲۲۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
...................................................................
آیه۲۲۴} وَالشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ
......................🔹🔷💐🔷🔹......................
آیه۲۲۴ } (پیامبر اسلام شاعر نیست؛) شاعران كسانی هستند كه گمراهان از آنان پیروی میكنند.
...................................................................
تفسیر آیه ۲۲۴} در چهارمین آیه مورد بحث، به پاسخ یکى دیگر از تهمت هاى کفار به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) یعنى این که: او شاعر است، مى پردازد; زیرا همان گونه که در آیه ۵ سوره انبیاء آمده است، گاه مى گفتند: بَلْ هُوَ شاعِرٌ: او شاعر است و حتى گاهى شاعر مجنونش مى خواندند، چنان که در آیه ۳۶ سوره صافات آمده: وَ یَقُولُونَ أَ إِنّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِر مَجْنُون: آنها مى گویند: آیا ما خدایان خود را به خاطر شاعر دیوانه اى رها کنیم ؟!
قرآن در آیه مورد بحث، با بیانى بسیار منطقى مى گوید: خط مشى پیامبر از خط شعرا جدا است، شعرا در عالم خیال و پندار حرکت مى کنند و او در عالمى مملوّ از واقع بینى براى نظام بخشیدن به جهان انسانى.
شعراء غالباً طالب عیش و نوشند، و در بند زلف و خال یار (مخصوصاً شاعرانى که در آن عصر و در محیط حجاز مى زیستند، چنان که از نمونه اشعارشان پیدا است).
به همین دلیل شعرا کسانى هستند که گمراهان از آنها پیروى مى کنند (وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ).
تفسیر نمونه}
.............................................📢 @ghorun