eitaa logo
آیات برگزیده
801 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبارک باد عید قربان، نماد بزرگ ترین جشن رهایى انسان از وسوسه هاى ابلیس! 🌿💐@ghorun
..•...🌿.•°•💐.•° 🌺 .•° 🌺.•°💐.•°•..🌿...•.. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره صافات آیه۱۰۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ..•..🌿.•.•°•.•. .•.•°•.•. .•.•°•.•. .•.•°•.•..🌿..•.. آیه۱۰۱} فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ ... ... ... ...💐... ... ...🌺... ... ...💐 ... ... ... ... آیه۱۰۱} ما او [= ابراهیم‌] را به نوجوانی بردبار و صبور بشارت دادیم! .•..🌿..•.•°•.•. .•.•°•.•. .•.•°•.•. .•.•°•.•..🌿..•.. تفسیر آیه۱۰۱} ابراهیم در قربانگاه! در آیات گذشته به اینجا رسیدیم که، ابراهیم(علیه السلام) بعد از اداى رسالت خویش در بابل از آنجا هجرت کرد، و نخستین تقاضایش از پروردگار این بود که: فرزند صالحى به او عطا فرماید; زیرا تا آن روز صاحب فرزندى نشده بود. نخستین آیه مورد بحث سخن از اجابت این دعاى ابراهیم(علیه السلام) به میان آورده مى گوید: ما او را به نوجوانى حلیم، بردبار و پر استقامت بشارت دادیم (فَبَشَّرْناهُ بِغُلام حَلِیم). در واقع سه بشارت در این جمله جمع شده است: 🔹 بشارت تولد فرزندى پسر، و بشارت رسیدن او به سنین نوجوانى، و بشارت به صفت والاى حلم. در تفسیر حَلِیم گفته اند: کسى است که در عین توانائى، در هیچ کارى قبل از وقتش شتاب نمى کند، و در کیفر مجرمان عجله اى به خرج نمى دهد. روحى بزرگ دارد و بر احساسات خویش مسلط است. راغب در مفردات مى گوید: حلم به معنى خویشتن دارى به هنگام هیجان غضب است، و از آنجا که این حالت از عقل و خرد ناشى مى شود گاه به معنى عقل و خرد نیز به کار رفته، و گر نه معنى حقیقى حلم همان است که در اول گفته شد، ضمناً از این توصیف استفاده مى شود که: خداوند بشارت بقاى این فرزند را تا زمانى داده که به سنى قابل توصیف به حلم برسد، و چنان که در آیات بعد خواهیم دید، او مقام حلیم بودن خود را به هنگام ماجراى ذبح نشان داد، همان گونه که ابراهیم(علیه السلام) نیز حلیم بودن خود را در آن هنگام، و هم در موقع آتش سوزى آشکار ساخت. قابل توجه این که: واژه حلیم پانزده مرتبه در قرآن مجید استعمال شده، و غالباً وصفى است براى خداوند جز در دو مورد که توصیفى براى ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش در کلام خدا آمده است، و در یک مورد که توصیفى است براى شعیب(علیه السلام) از زبان دیگران. واژه غلام به عقیده بعضى: به هر کودکى قبل از رسیدن به سن جوانى گفته مى شود، و بعضى آن را به کودکى که از ده سال گذشته، و هنوز به سن بلوغ نرسیده است اطلاق کرده اند. از تعبیرات مختلفى که در لغت عرب آمده مى توان استفاده کرد: غلام حد فاصل میان طفل (کودک) و شاب (جوان) است که در زبان فارسى از آن تعبیر به نوجوان مى کنیم. تفسیر نمونه} ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .🌿💐 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
26dd076f0ca0197c6923b18011a361bc859809a8.mp3
19.3K
سوره صافات:۱۰۱ شهریار پرهیزگار 🌿💐 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🔶🌼. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .🌼🔶🌼 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره صافات آیه۱۰۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .....................🔶 آیه۱۰۲) فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّيٓ أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّيٓ أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ قَالَ يَآ أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِيٓ إِنْ شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ .............................................🌼 آیه۱۰۲) هنگامی كه با او به مقام سعی و كوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم كه تو را ذبح می‌كنم، نظر تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داری اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!» .....................🔶 تفسیر آیه۱۰۲) سرانجام فرزند موعود ابراهیم(علیه السلام) طبق بشارت الهى، متولد شد، و قلب پدر را که سال ها در انتظار فرزندى صالح بود، روشن ساخت، دوران طفولیت را پشت سر گذاشت و به سن نوجوانى رسید. در اینجا قرآن مى گوید: هنگامى که با او به مقام سعى و کوشش رسید (فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ). یعنى به مرحله اى رسید که مى توانست در مسائل مختلف زندگى همراه پدر تلاش و کوشش کند و او را یارى دهد. بعضى، سَعى را در اینجا به معنى عبادت و کار براى خدا دانسته اند، البته سعى مفهوم وسیعى دارد که این معنى را نیز شامل مى شود ولى، منحصر به آن نیست، و تعبیر مَعَهُ (با پدرش) نشان مى دهد که منظور، معاونت پدر در امور زندگى است. به هر حال، به گفته جمعى از مفسران: فرزند ۱۳ ساله بود که ابراهیم(علیه السلام)خواب عجیب و شگفت انگیزى دید که بیانگر شروع یک آزمایش بزرگ دیگر در مورد این پیامبر عظیم الشأن است، در خواب دید از سوى خداوند به او دستور داده شد: فرزند یگانه اش را با دست خود قربانى کند و سر ببرد. ابراهیم(علیه السلام) وحشت زده از خواب بیدار شد، مى دانست: خواب پیامبران واقعیت دارد و از القائات شیطانى به دور است، اما با این حال دو شب دیگر همان خواب تکرار شد که تأکیدى بود بر لزوم این امر و فوریت آن. مى گویند: نخستین بار در شب ترویه (شب هشتم ماه ذى الحجه) این خواب را دید، و در شب هاى عرفه و عید قربان (نهم و دهم ذى الحجه) خواب تکرار گردید، لذا براى او کمترین شکى باقى نماند، که این فرمان قطعى خدا است. ابراهیم(علیه السلام) که بارها از کوره داغ امتحان الهى سرافراز بیرون آمده بود، این بار نیز باید دل به دریا بزند، سر بر فرمان حق بگذارد، و فرزندى را که یک عمر در انتظارش بوده و اکنون نوجوانى برومند شده است، با دست خود سر ببرد! ولى، باید قبل از هر چیز، فرزند را آماده این کار کند، رو به سوى او کرده گفت: فرزندم! من در خواب دیدم که باید تو را ذبح کنم، بنگر نظر تو چیست ؟! (قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى). فرزندش که نسخه اى از وجود پدر ایثارگر بود، و درس صبر و استقامت و ایمان را در همین عمر کوتاهش در مکتب او خوانده بود، با آغوش باز و از روى طیب خاطر از این فرمان الهى، استقبال کرد، با صراحت و قاطعیت گفت: پدرم هر دستورى به تو داده شده است اجرا کن (قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ). و از ناحیه من فکر تو راحت باشد که: به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت (سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِینَ). این تعبیرات پدر و پسر، چقدر پر معنى است! و چه ریزه کارى هائى در آن نهفته است!. از یکسو، پدر با صراحت مسأله ذبح را با فرزند ۱۳ ساله مطرح مى کند، و از او نظرخواهى مى کند، براى او شخصیت مستقل، و آزادى اراده قائل مى شود، او هرگز نمى خواهد فرزندش را بفریبد، و کورکورانه به این میدان بزرگ امتحان دعوت کند، او مى خواهد فرزند، نیز در این پیکار بزرگ با نفس، شرکت جوید، و لذت تسلیم و رضا را همچون پدر بچشد! از سوى دیگر، فرزند هم مى خواهد: پدر در عزم و تصمیمش راسخ باشد، نمى گوید مرا ذبح کن، بلکه مى گوید: هر مأموریتى دارى انجام ده، من تسلیم امر و فرمان او هستم، و مخصوصاً پدر را با خطاب یا أَبَتِ ! (اى پدر!) مخاطب مى سازد، تا نشان دهد این مسأله از عواطف فرزندى و پدرى سر سوزنى نمى کاهد، که فرمان خدا، حاکم بر همه چیز است. و از سوى سوم، مراتب ادب را در پیشگاه پروردگار به عالى ترین وجهى نگه مى دارد، هرگز به نیروى ایمان و اراده و تصمیم خویش، تکیه نمى کند، بلکه بر مشیت خدا و اراده او تکیه مى نماید و با این عبارت از او توفیق پایمردى و استقامت مى طلبد. و به این ترتیب، هم پدر و هم پسر، نخستین مرحله این آزمایش بزرگ را با پیروزى کامل مى گذرانند. تفسیرنمونه) .............................................🔶 @ghorun
037102.mp3
109.6K
سوره صافات:۱۰۲ شهریار پرهیزگار 🔶 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
~•.•~°~•.•~°~•.•~°~•.•~°~•.•~°~•.✨.⭐ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم دوستان سوره صافات آیه۱۰۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا -~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~- آیه۱۰۳) فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ .........................................................✨.⭐ آیه۱۰۳) هنگامی كه هر دو تسلیم شدند و ابراهیم جبین او را بر خاك نهاد... -~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~- تفسیر آیه۱۰۳) در این میان، چه ها گذشت؟ قرآن از شرح آن خوددارى کرده، و تنها روى نقاط حساس این ماجراى عجیب، انگشت مى گذارد. بعضى نوشته اند: فرزند فداکار، براى این که: پدر را در انجام این مأموریت کمک کند، و هم از رنج و اندوه مادر بکاهد، هنگامى که او را به قربانگاه در میان کوه هاى خشک و سوزان سرزمین منى آورد، به پدر گفت: پدرم! ریسمان را محکم ببند، تا هنگام اجراى فرمان الهى، دست و پا نزنم، مى ترسم از پاداشم کاسته شود! پدر جان! کارد را تیز کن و با سرعت بر گلویم بگذران، تا تحملش بر من (و بر تو) آسان تر باشد! پدرم! قبلاً پیراهنم را از تن بیرون کن که به خون آلوده نشودچرا که بیم دارم چون مادرم آن را ببیند عنان صبر از کفش بیرون رود. آن گاه افزود: سلامم را به مادرم برسان، و اگر مانعى ندیدى پیراهنم را برایش ببر، که باعث تسلى خاطر و تسکین دردهاى او است، چرا که بوى فرزندش را از آن خواهد یافت، و هر گاه دلتنگ شود، آن را در آغوش مى فشارد و سوز درونش را تخفیف خواهد داد. لحظه هاى حساسى فرا رسید، فرمان الهى باید اجراء مى شد، ابراهیم(علیه السلام) که مقام تسلیم فرزند را دید او را در آغوش کشید، گونه هایش را بوسه داد، و هر دو در این لحظه، به گریه افتادند، گریه اى که بیانگر عواطف و مقدمه شوق لقاىِ خدا بود. قرآن، همین اندازه، در عبارتى کوتاه و پر معنى، مى گوید: هنگامى که هر دو تسلیم و آماده شدند و ابراهیم جبین فرزند را بر خاک نهاد... (فَلَمّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ). باز قرآن اینجا را به اختصار برگزار کرده و به شنونده اجازه مى دهد، با امواج عواطفش، قصه را همچنان دنبال کند. بعضى گفته اند: منظور از جمله تَلَّهُ لِلْجَبِینِ این بود، که پیشانى پسر را به پیشنهاد خودش بر خاک نهاد، مبادا چشمش در صورت فرزند، بیفتد، عواطف پدرى به هیجان در آید و مانع اجراى فرمان خدا شود! به هر حال، ابراهیم(علیه السلام) صورت فرزند را بر خاک نهاد و کارد را به حرکت در آورد و با سرعت و قدرت بر گلوى فرزند کشید، در حالى که روحش در هیجان فرو رفته بود، و تنها عشق خدا بود که او را در مسیرش بى تردید پیش مى برد. اما کارد برنده، بر گلوى لطیف فرزند، کمترین اثرى نگذارد!... ابراهیم(علیه السلام) در حیرت فرو رفت، بار دیگر کارد را به حرکت در آورد، ولى باز کارگر نیفتاد، آرى ابراهیم خلیل (علیه السلام) مى گوید: بِبُر! اما خداوند جلیل فرمان مى دهد: نَبُر! و کارد تنها گوش بر فرمان او دارد. تفسیر نمونه) .............................................📕 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
c100240509ab8b47e7b773ecef306012760d736d.mp3
26.6K
سوره صافات:۱۰۳ شهریار پرهیزگار 📕 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
..........................................................🌾🌾 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره صافات آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ................................................................... آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶)۱٠۴وَ نادَیْناهُ أَنْ یا إِبْراهِیمُ ۱٠۵قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ۱٠۶إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِینُ ..........................................................🌾🌾 آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶) ۱٠۴ ـ او را ندا دادیم که: اى ابراهیم! ۱٠۵ ـ آن رؤیا را تحقق بخشیدى ! ما این گونه نیکوکاران را جزا مى دهیم. ۱٠۶ ـ این مسلماً همان امتحان آشکار است! ................................................................... تفسیر آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶) اینجا است که قرآن با یک جمله کوتاه و پر معنى، به همه انتظارها پایان داده مى گوید: در این هنگام او را ندا دادیم که اى ابراهیم ! (وَ نادَیْناهُ أَنْ یا إِبْراهِیمُ). * * * آنچه را در خواب مأموریت یافتى انجام دادى (قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا). ما این گونه نیکوکاران را جزا و پاداش مى دهیم (إِنّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ). هم به آنها توفیق پیروزى در امتحان مى دهیم، و هم نمى گذاریم فرزند دلبندشان از دست برود، آرى، کسى که سر تا پا تسلیم فرمان ما است، و نیکى را به حد اعلاء رسانده، جز این پاداشى نخواهد داشت. * * * سپس مى افزاید: این مسلماً امتحان مهم و آشکارى است (إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِینُ). ذبح کردن فرزند با دست خود، آن هم فرزندى برومند و لایق، براى پدرى که یک عمر در انتظار چنین فرزندى بوده، کار ساده و آسانى نیست، چگونه مى توان دل از چنین فرزندى برکند؟ و از آن بالاتر با نهایت تسلیم و رضا، بى آن که خم به ابرو آورد به امتثال این فرمان بشتابد، و تمام مقدمات را تا آخرین مرحله انجام دهد، به طورى که از نظر آمادگى هاى روانى و عملى چیزى فروگذار نکند! و از آن عجیب تر، تسلیم مطلق این نوجوان در برابر این فرمان بود، که با آغوش باز و با اطمینان خاطر به لطف پروردگار و تسلیم در برابر اراده او به استقبال ذبح شتافت. لذا در بعضى از روایات آمده است: هنگامى که این کار انجام گرفت، جبرئیل (از روى اعجاب) صدا زد: اللّهُ اَکْبَر اللّهُ اَکْبَر!... و فرزند ابراهیم صدا زد: لا اِلهَ اِلاَّ اللّه، وَ اللّهُ اَکْبَر!... و پدر قهرمان فداکار نیز گفت: اللّهُ اَکْبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْد . و این شبیه تکبیراتى است که حجّاج روز عید قربان مى گویند. تفسیر نمونه) .............................................🌾 @ghorun
سوره صافات آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶.m4a
405.6K
سوره صافات آیات۱۰۴و۱۰۵و۱۰۶ 🌾 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره نور آیه۵۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ................................................................... آیه۵۱) إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوٓا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ...🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃... آیه۵۱) سخن مؤمنان، هنگامی كه بسوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری كند، تنها این است كه می‌گویند: «شنیدیم و اطاعت كردیم!» و اینها همان رستگاران واقعی هستند. ................................................................... تفسیر آیه۵۱) ایمان و تسلیم مطلق در برابر حق در آیات گذشته، عکس العمل منافقان تاریک دل را که در ظلمات متراکم و بعضها فوق بعض قرار داشتند، در برابر داورى خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) دیدیم، که چگونه از داورى عدل پیامبر(صلى الله علیه وآله) سر باز مى زدند، گوئى مى ترسیدند خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) حق آنها را پایمال کنند!. آیات مورد بحث، نقطه مقابل آن یعنى بر خورد مؤمنان را با این داورى الهى تشریح مى کند، و مى گوید: هنگامى که مؤمنان براى داورى به سوى خدا و رسولش فرا خوانده شوند، یک سخن بیشتر ندارند و آن این است که مى گویند: شنیدیم و اطاعت کردیم (إِنَّما کانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذا دُعُوا إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا). چه تعبیر جالبى سَمِعْنا وَ أَطَعْنا: شنیدیم و اطاعت کردیم کوتاه و پر معنى. جالب این که: کلمه اِنَّما که براى حصر است مى گوید: آنها جز این سخنى ندارند و سر تا پایشان همین یک سخن است و راستى حقیقت ایمان نیز همین است و بس سَمِعْنا وَ أَطَعْنا . کسى که: خدا را عالم به همه چیز مى داند، و بى نیاز از هر کس، و رحیم و مهربان به همه بندگان، چگونه ممکن است داورى کسى را بر داورى او ترجیح دهد؟. و چگونه ممکن است عکس العملى جز شنیدن و اطاعت کردن در برابر فرمان و داورى هایش نشان دهد؟. و چه وسیله خوبى است براى پیروزى مؤمنان راستین و چه آزمون بزرگى؟! لذا در پایان آیه مى فرماید: رستگاران واقعى آنها هستند (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). کسى که زمام خود را به دست خدا بسپارد، و او را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در همه چیز پیروز است، چه در زندگى مادى و چه معنوى. تفسیر نمونه) ...🍂...🍃...🍂...🍃...🍂...🍃... @ghorun
هدایت شده از علیرضا
b98bb5ef108ff8bc06ed0d9b552cd1420d0f426f.mp3
92.8K
سوره نور:۵۱ شهریار پرهیزگار 🍃🍂 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
============.🌱🌷🌱.=========== دوستان سوره شوری آیه۲۸ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ========== آیه۲۸) «وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنْشُرُ رَحْمَتَهُ ۚ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ» =🌷= آیه۲۸)و اوست كسى كه باران را -پس از آنكه [مردم‌] نوميد شدند- فرود مى‌آورد، و رحمت خويش را مى‌گسترد و هموست سرپرست ستوده. ========== تفسیر آیه۲۸) درست است که خداوند روزى را با حساب نازل مى کند، تا بندگان طغیان نکنند اما چنان نیست که آنها را محروم و ممنوع سازد، لذا در این آیه مى افزاید: او کسى است که باران نافع را بعد از آن که مردم مأیوس شدند، نازل مى کند و دامنه رحمت خویش را مى گستراند (وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ یَنْشُرُ رَحْمَتَهُ). و باید هم چنین باشد چرا که او ولىّ و سرپرستى است، شایسته ستایش (وَ هُوَ الْوَلِىُّ الْحَمِیدُ). این آیه در عین این که بیان نعمت و لطف پروردگار است، از آیات و نشانه هاى توحید نیز سخن مى گوید، چرا که نزول باران، نظام بسیار دقیق و حساب شده اى دارد، از موقعى که آفتاب بر اقیانوس ها مى تابد، و ذرات لطیف آب را از املاح جدا کرده و به صورت توده هاى ابر به آسمان مى فرستد، و هنگامى که قشر سرد فوقانى هوا آنها را متراکم مى سازد، و سپس بادها آنها را بر دوش خود حمل مى کنند، و بر فراز زمین هاى تشنه و خشکیده مى برند، و بر اثر برودت و فشار مخصوص هوا تبدیل به دانه هاى کوچک باران مى شود که به نرمى بر زمین نشیند، و در آن نفوذ مى کند، بى آن که ویرانى بیافریند. آرى، اگر این نظام را با دقت بررسى کنیم، نشانه هاى علم و قدرت خداوند در آن نمایان است. او ولىّ حمیدى است که نیازهاى بندگان را تأمین کرده، و آنها را مشمول الطاف خویش مى گرداند. قابل توجه این که غیث ـ چنان که بسیارى از مفسران و بعضى از اهل لغت تصریح کرده اند ـ به معنى باران نافع است، در حالى که مطر به هر گونه باران گفته مى شود، خواه نافع باشد یا غیر نافع. و لذا به دنبال آن، جمله وَ یَنْشُرُ رَحْمَتَهُ (رحمت خود را گسترش مى دهد) آمده است. چه تعبیر زیبا و جامعى؟ رحمت خود را در زنده کردن زمین هاى مرده، در رویانیدن گیاهان، در شستشوى هوا، در تأمین آب آشامیدنى انسان ها و موجودات زنده دیگر، و خلاصه در تمام زمینه ها، مى گستراند. اگر انسان، بخواهد مفهوم این جمله قرآنى را درک کند، باید پس از نزول باران در یک ساعت آفتابى، قدم به کوه و دشت و بیابان بگذارد، و لطافت و زیبائى و طراوت را که رحمت گسترده خدا است، در همه جا مشاهده کند. این استفاده از واژه غیث ، شاید به خاطر آن باشد که با ماده غوث که به معنى فریادرسى است، ریشه مشترک دارد، و به همین دلیل بعضى از مفسران، تعبیر فوق را اشاره اى به هرگونه فریادرسى خداوند بعد از نومیدى ها و نشر رحمت او، دانسته اند. تفسیر نمونه) 🍃🌷🍃 🆔📚 @ghorun
042028.mp3
53.8K
سوره شوری آیه۲۸ شهریار پرهیزگار 🆔📚 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.▫️.🌿.▫🌺▫🌿▫🌿▫🌺▫🌿.▫️. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره نجم آیه۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ...........▫...▫...▫...▫...▫...▫............. آیه۴)إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ 🌺... .. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..🌺 آیه۴)آنچه می‌گوید چیزی جز وحی كه بر او نازل شده نیست! .............▫...▫...▫...▫...▫...▫........... تفسیر آیه۴) سپس با صراحت تمام مى گوید: آنچه را او آورده است، تنها وحى است که از سوى خداوند به او فرستاده شده (إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْىٌ یُوحى). او از خودش چیزى نمى گوید، و قرآن ساخته و پرداخته فکر او نیست، همه از ناحیه خدا است، و دلیل این ادعا در خودش نهفته است، بررسى آیات قرآن به خوبى گواهى مى دهد که هرگز یک انسان، هر قدر عالم و متفکر باشد، تا چه رسد به انسان درس نخوانده اى که در محیطى مملو از جهل و خرافات پرورش یافته، قادر نیست سخنانى چنین پر محتوا بیاورد، که بعد از گذشتن قرن ها، الهام بخش مغزهاى متفکران است، و مى تواند پایه اى براى ساختن اجتماع صالح، سالم، مؤمن و پیشرو گردد. ضمناً باید توجه داشت، این سخن تنها در مورد آیات قرآن نیست، بلکه به قرینه آیات گذشته، سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نیز شامل مى شود، که آن هم بر طبق وحى الهى است، چرا که این آیه با صراحت مى گوید: او از روى هوى سخن نمى گوید، هر چه مى گوید وحى است . 🔸حدیث جالب زیر، شاهد دیگرى بر این مدعا است: سیوطى که از دانشمندان معروف اهل سنت است در تفسیر درّ المنثور چنین نقل مى کند: روزى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) دستور داد، تمام درهاى خانه هائى که به داخل مسجد پیامبر(صلى الله علیه وآله) گشوده مى شد، (جز در خانه على(علیه السلام)) بسته شود، این امر، بر مسلمانان گران آمد، تا آنجا که حمزه عموى پیغمبر(صلى الله علیه وآله) از این کار گله کرد، که چگونه در خانه عمویت و ابوبکر و عمر و عباس را بستى، اما در خانه پسرعمویت را باز گذاردى؟ (و او را بر دیگران ترجیح دادى). هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) متوجه شد، این امر بر آنها گران آمده است، مردم را به مسجد دعوت فرمود، و خطبه بى نظیرى در تمجید و توحید خداوند ایراد کرد، سپس افزود: یا أَیُّهَا النّاسُ ما أَنَا سَدَدْتُها، وَ لا أَنَا فَتَحْتُها، وَ لا أَنَا أَخْرَجْتُکُمْ وَ أَسْکَنْتُهُ، ثُمَّ قَرَأَ وَ النَّجْمِ إِذا هَوى ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْىٌ یُوحى : اى مردم! من شخصاً درها را نبستم و نگشودم، و من شما را از مسجد بیرون نکردم، و على را ساکن ننمودم (آنچه بود وحى الهى و فرمان خدا بود)، سپس این آیات را تلاوت کرد: وَ النَّجْمِ إِذا هَوى... إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْىٌ یُوحى. ✨این حدیث که بیانگر مقام والاى امیرمؤمنان على(علیه السلام) در میان تمام امت اسلامى بعد از شخص پیامبر است، نشان مى دهد، نه تنها گفته هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) بر طبق وحى است، بلکه اعمال و کردار او نیز چنین است. تفسیر نمونه) .▫️.▫️.▫.▫.▫.▫.▫..... 🌿 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
ee23a3d188a15642a0cc5212274042664f060eff.mp3
19K
سوره نجم:۴ شهریار پرهیزگار 🌿 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
::::::::::::::::::::::🔷▫⚪▫🔷:::::::::::::::::::::: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره بقره آیه۲۱۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعای فراوان ..............................🔹🔹............................ آیه۲۱۵] يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَآ أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ▫..........................................................▫ آیه۲۱۵] از تو سؤال می‌كنند چه چیز انفاق كنند؟ بگو: «هر خیر و نیكی (و سرمایه سودمند مادی و معنوی) كه انفاق می‌كنید، باید برای پدر و مادر و نزدیكان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد.» و هر كار خیری كه انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (لازم نیست تظاهر كنید، او می‌داند). .............................🔹🔹............................. تفسیر آیه۲۱۵] از چه چیز باید انفاق کرد؟ در قرآن مجید، آیات فراوانى ـ مخصوصاً در سوره بقره ـ درباره انفاق و بخشش در راه خدا آمده است و براى این کار پاداش ها و فضیلت هاى بزرگى ذکر شده، همین امر سبب مى شد درباره جزئیات این کار از پیامبر سؤال کنند، بدانند از چه چیزهائى و در مورد چه کسانى انفاق کنند؟ لذا در آیه مورد بحث مى فرماید: از تو سؤال مى کنند: چه چیز را انفاق کنند ؟ (یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ). پس از آن مى افزاید: بگو هر خیر و نیکى (و هر گونه سرمایه سودمند مادى و معنوى) که انفاق مى کنید براى پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه، باید باشد (قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْر فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الأَقْرَبینَ وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ). مسلماً ذکر این پنج طایفه به عنوان بیان مصداق هاى روشن است و گر نه منحصر به آنها نمى باشد. بنابراین پاسخ آنها در حقیقت این است که هم اشیائى که از آن انفاق مى کنند دایره وسیعى دارد و هم کسانى که به آنها انفاق مى شود. در مورد اول با ذکر کلمه خَیْر که هر نوع کار و مال و سرمایه مفیدى را شامل مى شود پاسخ کامل و جامعى به سؤال آنها داده شده و حتى امور معنوى همچون علم را نیز در بر مى گیرد، هر چند مصداق مهم آن در مورد انفاق، اموال است. و در مورد دوم در عین گسترده بودن مورد انفاق اولویت ها نیز بیان شده است، مسلماً پدر و مادر و سپس نزدیکان نیازمند در این مسأله اولویت دارند و بعد از آنها یتیمان و سپس نیازمندان و حتى کسانى که ذاتاً فقیر نیستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر، نیازمند شده اند را شامل مى شود. در پایان آیه مى فرماید: و هر کار خیرى انجام مى دهید خداوند از آن آگاه است (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلیمٌ). لزومى ندارد تظاهر کنید، و مردم را از کار خویش آگاه سازید، چه بهتر که براى اخلاص بیشتر انفاق هاى خود را، پنهان سازید; زیرا کسى که پاداش مى دهد از همه چیز باخبر است، و کسى که جزا به دست اوست حساب همه نزد اوست. جمله وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر معنى وسیعى دارد که تمام اعمال خیر را شامل مى شود نه تنها انفاق در راه خدا که هر کار نیکى را خداوند مى داند، مى بیند و پاداش خیر مى دهد. تفسیر نمونه] ▫️.🔹.▫.🔹.▫.🔹.▫.🔹.▫ @ghorun
هدایت شده از علیرضا
4e38eaa21b3365add9a0f02869c92c452fa8195f.mp3
119.9K
سوره بقره:۲۱۵ شهریار پرهیزگار ▫️🔹 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿.🌿🌿🌿.🌹.🌷🌷🌷.🌹.🌿🌿🌿.🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره مائده آیه۵۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🌿... ... ... ... ... ... ... ... .. ... ... ... ... ... ...🌿 آیه۵۵}إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ 🌷. ... ... ... ... .... ...🌷... .... ... ... ... ... .🌷 آیه۵۵} سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده‌اند؛ همانها كه نماز را برپا می‌دارند، و در حال ركوع، زكات می‌دهند. 🌿... ... ... ... ... ... ... .. ... ... ... ... ... ... ...🌿 تفسیر آیه۵۵} سرپرست واقعى مؤمنان! این آیه با کلمه اِنَّما که در لغت عرب به معنى انحصار مى آید، شروع شده، مى فرماید: تنها ولىّ و سرپرست و متصرف در امور شما (سه کس هستند): خدا، پیامبر و کسانى که ایمان آورده اند، و نماز را بر پا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ). شک نیست که رکوع در این آیه، به معنى رکوع نماز است، نه به معنى خضوع; زیرا در عرف شرع، و اصطلاح قرآن، هنگامى که رکوع گفته مى شود به همان معنىِ معروف آن، یعنى رکوع نماز است، و علاوه بر شأن نزول آیه، و روایات متعددى که در زمینه انگشترى بخشیدن على(علیه السلام) در حال رکوع وارد شده و مشروحاً بیان خواهیم کرد، ذکر جمله یُقِیْمُونَ الصَّلاة نیز شاهد بر این موضوع است، و ما در هیچ مورد از قرآن نداریم که تعبیر شده باشد، زکات را با خضوع بدهید، بلکه باید با اخلاص نیت و عدم منت داد. همچنین شک نیست که کلمه ولىّ در آیه، به معنى دوست و یا ناصر و یاور نیست; زیرا ولایت به معنى دوستى و یارى کردن مخصوص کسانى نیست که نماز مى خوانند، و در حال رکوع زکات مى دهند، بلکه یک حکم عمومى است که همه مسلمانان را در بر مى گیرد، همه مسلمین باید یکدیگر را دوست بدارند و یارى کنند، حتى آنهائى که زکات بر آنها واجب نیست، و اصولاً چیزى ندارند که زکات بدهند، چه رسد به این که بخواهند در حال رکوع زکاتى بپردازند، آنها هم باید دوست و یار و یاور یکدیگر باشند. از اینجا روشن مى شود که: منظور از ولىّ در آیه فوق، ولایت به معنى سرپرستى، تصرف و رهبرى مادّى و معنوى است، به خصوص این که این ولایت در ردیف ولایت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ولایت خدا قرار گرفته و هر سه با یک جمله ادا شده است. و به این ترتیب، آیه از آیاتى است که به عنوان یک نصّ قرآنى دلالت بر ولایت و امامت على(علیه السلام) مى کند. تفسیر نمونه} ... 🌷 ... 🌷... 🌷 ...🌷 ...🌷... @ghorun
.🌿🌿🌿🌿.🌹.🌷🌷🌷.🌹.🌿🌿🌿🌿. شأن نزول آیه ولایت: در تفسیر مجمع البیان و کتب دیگر از عبداللّه بن عباس چنین نقل شده: روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر(صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد، ناگهان مردى که عِمامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمده و هر مرتبه که ابن عباس از پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد، او نیز با جمله قالَ رَسُولُ اللّه(صلى الله علیه وآله) حدیث دیگرى را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى نمود. ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفى کند، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم! هر کس مرا نمى شناسد، بداند من ابوذر غِفارى هستم، با این گوش هاى خودم از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو گوشم کَر باد ـ و با این چشمان خود این جریان را دیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو کور باد ـ که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ: على(علیه السلام) پیشواى نیکان است، و کشنده کافران، هر کس او را یارى کند، خدا یاریش خواهد کرد، و هر کس دست از یاریش بردارد، خدا دست از یارى او برخواهد داشت . سپس ابوذر اضافه کرد: اى مردم! روزى از روزها با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در مسجد نماز مى خواندم، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد، ولى کسى به او چیزى نداد، او دست خود را به آسمان بلند کرده، گفت: خدایا تو شاهد باش! من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم، ولى کسى جواب مساعد به من نداد. در همین حال على(علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. سائل نزدیک آمد و انگشترى را از دست آن حضرت بیرون آورد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) که در حال نماز بود، این جریان را مشاهده کرد، هنگامى که از نماز فارغ شد، سر به سوى آسمان بلند کرده، چنین عرض کرد: خداوندا! برادرم موسى(علیه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى، کارها را بر او آسان سازى، و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند، و نیز موسى(علیه السلام) درخواست کرد، هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهى و به وسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى! خداوندا! من محمّد پیامبر و برگزیده توام، سینه مرا گشاده کن، کارها را بر من آسان ساز، از خاندانم على(علیه السلام) را وزیر من گردان، تا به وسیله او، پشتم قوى و محکم گردد . ابوذر مى گوید: هنوز دعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفت: بخوان . پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان: اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا... البته این شأن نزول از طرق مختلف (چنان که خواهد آمد) نقل شده که گاهى در جزئیات و خصوصیات مطلب با هم تفاوت هائى دارند، ولى اساس و عصاره همه، یکى است. تفسیر نمونه} ...🌷 ...🌷 ... 🌷... 🌷...🌷... @ghorun
هدایت شده از علیرضا
18c6394dafe2b2c93170abb890e329caf3e459fb.mp3
64.3K
سوره مائده:۵۵ شهریار پرهیزگار 🌷 @ghorun