eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
320 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که بای
دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه است بخصوص که بر مبنای منابع دینی است، بنا را بر این نگذاریم که تنها آنچه ما می گوییم حرف کاملی است. این نحوه نظر دهی سبب اجتناب از بحث می شود والا هیچ کس کنار لوح محفوظ ننشسته که با الگوی بله.... اما.... اثر یک حرف درست را خنثی کند. حمایت گر ایده های درست باشیم شاید بشود انسجام بین نیروهای مومن ایجاد کرد شاید!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشا
دکتر مرعشی ممکن است راهنمایی بفرمایید: ۱. کجای برداشت ایشان دقیق و هوشمندانه است؟ ۲. تناسب آن با منابع دینی چگونه به دست میاید؟ ۳‌. از کجای عرض بنده به این رسیدید که ادعای ما آن است که فقط خودمان میفهمیم؟ و حرف کامل میزنیم؟ و از کجای حرف طرف مقابل این برنمی آید؟ سپاسگزارم که بنده را روشن میفرمایید.
دکتر کجباف سلام و احترام خدمت همکاران ارجمند دکتر مرعشی دکتر پسندیده دکتر جان بزرگی دکتر جواد زاده و دانشجویان عزیز دوست داشتم همچون گذشته ازنظرات ارزشمند عزیزان بهره مند باشم و کمتر وارد بحث شوم اما از آنجایی که دیدم بحث بالا گرفته خواستم با اجازه دوستان نظراتی را که بیان فرمودند را خلاصه جمع بندی کنم انشاء الله به خطا نرفته باشم و موجب وحدت نظر شود ۱-عفاف و حجاب از ضروریات دین و انکار آن به کفر می انجامد ۲-عفاف و حجاب امری فردی خانوادگی اجتماعی برمبنای عقلانیت و شریعت است . ۳-برای تبیین حجاب و عفاف نیازمند برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی و تقویت بنیان های بلوری و ارزشی دینی داریم. ۴-برای پیشگیری و مبارزه با بی حجابی و هنجار شکنی های اجتماعی باید علاوه بر کار فرهنگی اجتماعی از برنامه های بازدارنده تحت عنوان قانون اجتماعی و الزام به رعایت آن با اصل امر به معروف و نهی از منکر و به کمک نیروی انتظامی امر به تمکین نمود تا جامعه سالم داشت عقلانیت لذت بر مبنای عقل و دیانت لذت بر مبنای دین ( آنی و آتی) هردو مقبول است و باید در تبیین و تحکیم و استقرار حکم خدا از آنها بهره جست با پوزش از جسارت ورود به بحث همکاران ارجمند اگر مطلبی را نادیده گرفته باشم . ارادتمند همگی کجباف
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر کجباف سلام و احترام خدمت همکاران ارجمند دکتر مرعشی دکتر پسندیده دکتر جان بزرگی دک
با عرض سلام و احترام خدمت شما. مشتاق دیدار. از جمع بندی شما سپاسگزارم. عرض بنده هم همین بوده و هست. قائل به برنامه ترکیبی در این زمینه هستم؛ این در نوشته‌های بنده به وضوح تصریح شده است.(اینجا بخوانید) و معتقدم بخش‌های انتظامی و قضایی، متولیانی پر قدرت و مدافعانی پر سابقه دارد. در این میان سر بحث‌های علمی و برنامه‌ریزی های اجتماعی بی‌کلاه است. به قول معروف (انا ربّ الابل و للبیت ربّ). بنده سعی نمودم با ریز کردن موضوع بر اهمیت هر بعد تأکید کنم و از بحث‌های بی‌حاصل پرهیز می‌کنم. به هر حال از حسن نظر شما سپاسگزارم. حضرتعالی بدون سوگیری و تفتیش عقاید نظرتان را فرمودید و دیگر اساتید نیز نظر خود را بیان کرده‌اند و همه در این فضا استفاده خواهند کرد. این می‌تواند الگویی برای همه ما باشد. حضور فعال شما اساتید محترم، گروه را از راديکال شدن و تک‌روی خارج می‌کند.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد معزز دکتر پسندیده. بنده ساجد هستم و به لحاظ وظیفه قصد داشتم ضمن عرض پوزش نظر خود را درباره تحلیلی که از این پژوهش انجام شده بیان کنم. 1- قضیه حجاب یک قضیه تک بعدی نبوده و ابعاد مختلفی داشته که شما به خوبی به این موضوع واقف هستید.ابعاد گوناگون این قضیه نگاه چند بعدی را میطلبد.نه فقط بحث تربیتی. بحث نظام تربیتی که در این پژوهش به ان پرداخته شده بسیار با اهمیت و قابل کار و فعالیت در زمینه حجاب می باشد اما همه ی آن نیست. 2- خانواده هایی که روزی جزء افراد با حجاب کامل بوده اند امروز هم خانم و هم اقا با داشتن سن و سال بالا به این جرگه بد حجاب و بی حجاب ولرد شده اند .خانمی که سالها چادری بوده چادرش را کنار گذاشته .خانمی که به دامادش می گوید اگر از دخترش بخواهد چادر سر کند طلاق دخترش را میگیرد در حالی که دختر راضی است چادر داشنه باشد و داماد را وادار میکند هیچ ایرادی به پوشش بدون چادر خانمش نداشته باشد. مرد جوانی که خودش از همسرش میخواهد بدون حجاب و با ارایش کامل در انظار ظاهر شود،خانمی که خودش دختر نوجوانش را بدون حجاب وارد کوچه و بازار میکند. بحث تربیت در انها دخیل نیست. بحثهای اشتباهی بوده که بزرگان و متخصصان علوم انسانی و دبنی و مشاوران به خورد جامعه ایرانی داده اند که یک فرهنگ التقاطی می باشد. پس بحث تربیت فرزندان نیست 3- اکنون باید قاعده و قانون ها مشخص و اجرا شود و در عین حال روشهای تربیت فرزندان هم اصلاح شود. اگر فقط بخواهیم روی تربیت سرمایه گذاری کنیم از هر دو طرف شکست خواهیم خورد.پدرو مادری که خودشان مبلغ روش ازاد هستن هرگز نمخواهند روش تربیتی را که روش انها را تغییر بدهد در تربیت فرزندانشان بکار ببرند بحث اینکه بگیر و ببند غلط است را بنده هم قبول دارم اما ایا اسلام قانونی برای شهروندی جامعه اسلامی ندارد. احاکم شرع(حضرت ایت الله خامنه ای دامت ظله) می فرمایند قضیه حجاب یک امر اجتماعی و سیاسی است وفقط فردی نیست. به نظر میرسد این قضیه مثل اسب ترادو شده و دشمن با این حربه وارد خاک و کشور ما شده و قصد تصاحب ان را به شکل حجاب آزاد دارد.و حال نباید قانونی برای رعایت حجاب داشته باشیم که همه ی شهروندان به ان حتی در حد حداقلی به ان پایبند باشند؟ البته بنده در حد بضاعت خودم مباحث را عنوان کردم و میدانم که بسیاری از دغدغه مندان هم چنین عقیده و دیدی دارند.در هر حال بنده از محضر جنابعالی پوزش مطلبم و امیدوارم همه ی تلاشها به حول و قوه الهی مثمر ثمر واقع گردد.ان شاالله
گفتار پسندیده
#نظر_وارده سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد معزز دکتر پسندیده. بنده ساجد هستم و به لحاظ وظیفه قصد
علیکم السلام متشکرم از اظهار نظرتان سخن شما در باره بقیه عوامل بدحجابی و وضعیت ناجور فرهنگی کاملاً درست است بنده هم قصد نداشتم همه چیز را به سبک تربیت ختم کنم. اگر همه مطالب بنده در این موضوع را پیگیری کنید، خواهید دید که به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کرده ام. تک مطلب هایی که می گذارم شبیه گره های قالی است که در مجموع نقشی را به وجود می آورند؛ امیدوارم که زیبا و درست باشد. باز هم سپاسگزارم
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه متعارضی وجود دارد. می‌توان برای مواجهه با این پدیده برخورد قضائی را طرح کرد و یا برخورد فرهنگی و تربیتی و یا ترکیبی از هردو به شکلی هوشمند. بنده قائل به برنامه ترکیبی در این زمینه هستم؛ این در برخی نوشته‌هایم به وضوح تصریح شده است.(اینجا بخوانید) 🔻معتقدم پیش زمینه امر به معروف و نهی از منکر، تبدیل ارزشهای اسلامی به معروف اجتماعی و تبدیل ضدارزشها به منکر اجتماعی است. (واجب-حرام) و (معروف-منکر) دو سری مفاهیم متفاوت اند که می‌توانند با هم جمع شوند. در غیر این صورت، مخاطب احساس می‌کند به منکر امر و از معروف بازداشته شده است. کلام برخی بزرگان نیز شاهدی بر آن است. https://virasty.com/Mirbaqeri_ir/1685214110124517250 🔻نکته دیگر این که فراموش نشود که اجتماعی کردن عفاف و حجاب، غیر از آگاه ساختن افراد از آن است. "معلوم" غیر از "معروف"، و دانستن غیر از پسندعرف است. معروف اجتماعی می‌تواند حلال شرعی نباشد. وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد، موضوع امر به معروف است... 🔻و معتقدم بخش‌های انتظامی و قضایی، متولیانی پر قدرت و مدافعانی پر سابقه دارد. بی‌تردید با اقدامات سازمان‌یافته و مغرضانه باید اقدام قانونی هوشمندانه صورت گیرد. آنچه مهم است این که در این میان سر بحث‌های علمی و برنامه‌ریزی های اجتماعی بی‌کلاه است. به قول معروف (انا ربّ الابل و للبیت ربّ). بر همین اساس سعی کردم با ریز کردن موضوع و ارائه توضیحاتی در باره آنها، بر اهمیت هر بعد تأکید کنم. ✅ به صراحت معتقدم که کار اساسی و بنیادین برای اکثریت جامعه در این زمینه، برنامه‌های اجتماعی است، نه اقدامات ضربتی و انتظامی. این مطلب در بیانات مقام معظم رهبری به صراحت دیده می‌شود؛ ایشان به صورتی غیرمنتظره با به کاربردن کلمه باتوم، فرمودند: علاج وسوسه دشمن برای اثرگذاری بر جوانان؛ «تبیین» است، نه «باتوم». در زیر متن سخنان ایشان بی‌کم و کاست خواهد آمد:👇 اینها(اغتشاش‌گران) نمیخواستند نقاط ضعف را از بین ببرند؛ اینها میخواستند نقاط قوّت را از بین ببرند. خب، بلاشک اینها خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و عادلانه میکنند، و باید هم بکنند. من دو کلمه‌ی کوتاه در آخر میخواهم عرض بکنم: 🟥 یکی این مسئله‌ی «جهاد تبیین» که حالا بارها و بارها بنده تکرار کرده‌ام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛‌ تبیین. وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. این مطلب اوّل. جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده‌اید و یک شعاع پیرامونی‌ای دارید و میتوانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح. https://khl.ink/f/51707 و شنیده شد که وقتی برخی افراطیون از سخنان شب قدر استاد انصاریان برآشفته شدند و حتی خواستار عدم پخش مراسم قدر ایشان در شب‌های بعد شدند، معظم له از صدا و سیما می‌خواهند همان قطعه (مناقشه‌برانگیز) را مکرر پخش کنند... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
نظر در مورد عفاف و حجاب یکی از دنبال کنندگان کانال (ناشناس) سلام و وقت بخیر🌻 تجربه من به عنوان فردی که از خانواده ای بی حجاب، حجاب را انتخاب کرده این است که: من برای ازدواج در قشر مذهبی (سنتی) مورد طرد واقع میشود چون خانواده ام بی حجاب هستند؛ به دلیل مصرف مشروبات الکی در مهمانیها حضور پیدا نمیکنم و به خاطر حجابم از خانواده ام طرد میشوم. انتخاب حجاب با روش بگیر و ببند برای من صورت نگرفته است. بارها و بارها در موقعیت انتخاب بی حجابی با سود و منفعتهای زیادی بودم اما خدا مرا نجات داد. در حال حاضر هم با قشر مذهبی که پر از ایمیج هستند چالشهای بیشتری دارم چون آنها از خانواده هایشان دین را گرفتند که با سنت و عرف آمیخته شده و گاها ضد عقلانیت است! مخلص کلام اینکه مطمنم اگر یک برخورد نامناسب با من میشد به هیچ وجه به سمت مطالعه نمیرفتم و یک سرباز به سربازهای جنود جهل اضافه میشد. تببین کردن و بیان دلایل منطقی یک رفتار دینی، دعوت مناسبی برای یک زن یا مرد هست که بتونه پایداری لازم برای حفظ اون ارزش رو از خودش نشون بده. هر دعوت هیجانی اعم از مثبت و منفی پایداری نخواهد داشت. بسیار متاسف شدم وقتی مشاهده کردم که یک روانشناس که زیر لوای دین سینه میزند یک فرد بی حجاب را قاتل خطاب کرد حس بدی در من ایجاد شد که همدلی لازم با اون فرد صورت نگرفت. بمباران اطلاعاتی و سود رسانی زیاد، رفتار همراه با احترام و پذیرش جبهه مقابل حتما کشش بیشتری در افراد ایجاد میکنه! حسن خلق پیامبرگونه میان ما خالی است! "نظر بنده مبنی بر یک تجربه شخصی است ۲۰ ساله است."
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
سلام علیکم استاد گرانقدر *وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد،موضوع امر به معروف است* سپاسگزارم بابت تحلیل دقیق و ظریف حضرتعالی بشخصه از مطالب و تحلیلات ارزشمند شما بسیار استفاده میکنم. و بعنوان دبیر مدرسه دخترانه مهم ترین بستر برای شروع و تاثیر گذاری برنامه های اجتماعی را ، مدرسه میدانم. و معتقدم دوستان دانش آموخته و دغدغه مند از هر راهی که میتوانند حتی هفته ای یک ساعت در مدارس محله خود حضور منظم و مستمر داشته باشند با برنامه های متنوع با بچه ها همراه باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. متأسفانه بیشتر مذهبی ها که اتفاقا سخت نگران اوضاع حجاب هستند عملا منفعل اند و منتظر عملکرد باتومی دستگاه های قضایی و انتظامی هستند، که قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و در لابلای مباحث گروه امکانش نشد بیان کنم. یعنی امکانش بود ولی مباحث خیلی داغ بود و احتمال داشت توجه ای به آن نشود، . ممنون می شوم توضیح دهید... ۱_ فرموده اید که : هر چه ارزش اجتماعی نشود، وجاهت اجتماعی نمی یابد ... و نتیجه گرفته شده که : اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به ارزش اجتماعی است. سوال: چه کارهایی باید کرد که حجاب و عفاف، ارزش اجتماعی شود؟ در همین راستا چه اموری را نباید پیگیری کرد و یا اهمیت نداد؟ یا به عبارتی چگونه یک ارزش شرعی( حجاب و عفاف) را تبدیل به یک ارزش اجتماعی کنیم؟ روش چیست؟ ۲_ برای اقناع اجتماعی و ظرفیت سازی اجتماعی، مشخصا راه حل های حضرتعالی چیست؟ ۳_بر فرض که نتوانیم موارد بالا را در این زمانه به خوبی پیگیری کنیم و نتیجه مطلوب احصاء نشود، آیا چون این امور را مقدمه الزام اجتماعی دانسته اید، باید قید الزام اجتماعی را زد؟ پیشنهاد حضرتعالی در این حالت چیست؟ ممنون می شوم پاسخ دهید
گفتار پسندیده
#سؤال_وارده عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و د
سلام علیکم وقت شما بخیر برادر ارجمند جناب آقای عبداللهی از لطف شما سپاسگزارم و بابت تأخیر پوزش می‌خواهم.🤦‍♂️ درباره موضوعی که سؤال فرمودید، باید عرض کنم که از نظر بنده ما دو مقام داریم: 🔴 اول پذیرش اجتماعی بودن موضوع است. گویا برخی هنوز فرق بین فردی بودن و اجتماعی بودن این گونه مسائل را درک نمی کنند. این مشکل در رشته‌هایی مانند روان‌شناسی به ویژه گرایش بالینی بیشتر از جامعه شناسی و حتی روانشناسی اجتماعی به چشم می خورد. متخصصان روان‌شناسی اجتماعی در کشور ما نیز بحران‌های اخیر را از دید اجتماعی نگاه کرده و نظرات متفاوتی دارند و یکی از مشکلات را استفاده نکردن از رویکرد اجتماعی حتی در مباحث روانشناسی می دانند. مشکل فردی یا اجتماعی بودن، حتی در فقه نیز وجود دارد؛ فقه فردی با فقه اجتماعی تفاوت دارد. وجه تمایز امام خمینی (ره) این بود که فقه را اجتماعی می‌دید و لذا برخی احکام متفاوت با دیگر فقها داشتند.... و انقلاب اسلامی را بر پایه حرکت‌های اجتماعی شروع، رشد و به پیروزی رساند و به همین جهت با حرکتهای مسلحانه مخالف بود.... در بحث ایمان نیز اخیراً مفهوم ایمان اجتماعی مطرح و با ایمان فردی متمایز دانسته شده است.... ✅ غرض این که بین فردی دیدن و اجتماعی دیدن موضوعات، تفاوت وجود دارد. مشکل برخی این است که این را ادراک نمی کنند. در موضوع عفاف و حجاب، گام نخست پاسخ به این پرسش است که این یک مسئله فردی است یا اجتماعی؟ مسئله اجتماعی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد. (اینجا بخوانید) ⚠️ و نیز مشکل دیگر این است که ما جامعه را سیاه و سفید، و دیو و فرشته می بینیم. همه افراد یا معتقد به حجاب‌اند و یا اجیر دشمن! این سبک دسته‌بندی، گذشته از این که مطابق دیدگاه اسلام نیست(بشنوید)، افراد را به سمت استراتژی باتوم و حرکت انتظامی و قضائی سوق می‌دهد که مقام معظم راهبری به صراحت آن را در باره بدنه جامعه رد کردند.(بخوانید) 👈 همچنین در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود که مردم را در بحران اخیر، دسته بندی سه‌گانه کردند و جالب ایکه بیشترین آنها در گروه افراد ناآگاه قرار گرفتند، نه معاند یا اراذل و اوباش(: معدودی آدم‌های مغرض، تعداد بیشتری آدمهای غافل و احساساتی و کم‌عمق و جمعی هم اراذل و اوباش)! اینجاست که راهبرد ایشان «تبیین» است و به صراحت راهبرد باتوم را نفی می کنند؛ هر چند برخی این را نیز برنمی‌تابند و مطابق نظر خودشان تفسیر می‌کنند! غرض این که در گام نخست مسئله رسیدن به این فهم است که این قصه یک قصه اجتماعی است، نه امنیتی و جنایی(جز تعداد اندکی اجیرشده که باید با آنها برخورد قضائی صورت گیرد)! وقتی به تحلیل و تشخیص رهبری معظم انقلاب، تعداد بیشتر ناآگاه هستند، باید راهبرد تبیین اجتماعی را در پیش گرفت. آنچه بنده تا کنون برآن پافشرده‌ام، بیشتر همین نکته بوده است. ❇️ اما سؤال درست شما این که برای اقناع اجتماعی چه باید کرد، گام دوم است. برای این گام، ممکن است پیشنهادهایی بتوان داد، اما معتقدم این یک کار تیمیِ ترکیبی است. مکرر گفته‌ام که مراکز علمی دینی باید لجنه هایی مرکب از روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان علوم تربیتی و علوم اسلامی و علوم ارتباطات تشکیل دهند و به صورت بین رشته‌ای به طراحی برنامه‌ای منسجم و ترکیبی اقدام نمایند. این برنامه در چند سال می ‌تواند به مرور و به صورت ریشه ای مشکل را برطرف کند. 🔹برای شما تجربه انضباط ترافیکی دوران آقای قالبیاف در نیروی انتظامی را یادآور می شوم؛ وقتی ایشان فقط بستن کمربند را اجباری و با متخلفان برخورد انتظامی کرد، با مقاومت و مخالفت مردم مواجه شد. آنقدر هوشمند بودند که میزان الزام انتظامی را به حالت قبل برگرداندند و اقدامات فرهنگ‌ساز مانند کلیپهای تلویزیونی و ... را طراحی و به اجرا درآوردند و در طی حدود 4 سال (ظاهرا کمتر از نرم جهانی) نتیجه گرفتند و پس از این، در یکی از همان سال‌ها فرمانده راهنمایی و رانندگی وقت در تعطیلات عید (که برای مردم خیلی خیلی مهم است) اعلام کرد اگر کسی تخلف کند، وسیله نقلیه او را در طول تعطیلات توقیف می کنیم و کسی اعتراض نکرد! علت موفقیت، مقدم ساختن فرهنگ سازی بود و این که کار انتظامی را چند گام عقب‌تر از کار فرهنگ سازی قرار دادند. ✳️ بنده به نوبه خود سعی کرده ام برخی حوزه های لازم برای برنامه ریزی فرهنگی را نشان دهم، اما قطعا کامل و جامع نیست. حتی الزام اجتماعی و انتظامی را نیز جزئی در بسته اجتماعی عفاف می‌دانم؛ البته در جای تعریف شده خود. بی‌تردید این کار نیاز به کارگروهی از متخصصانی دارد که پیشتر اشاره کردم. بار دیگر از شما سپاسگزارم و امیدوارم همه ما با درک صحیح موقعیت، با راهکاری مشخص و سنجیده دست یابیم.
سلام و درود و عرض ادب خدمت استاد ارجمند جناب اقای پسندیده بنده نظرات شما را پیرامون موضوع حجاب دنبال میکنم و از مطالب شما برداشتم این هست که در حوزه دین و انسان شناسی علاوه بر مطالعه و تحقیق، بین مردم عمیقأ زندگی کردید، خود رو جدای مردم نمی‌دانید و انسان دوست هستید این که یک روحانی اینقدر باز فکر کند و از تعصب به دور باشد خیلی ارزشمند هست. از این که در مسیر رشد و آگاهی دانشجویان و مردم وقت می‌گذارید و زحمت می‌کشید سپاسگزارم خدا قوت. افرادی که پوسته دین را گرفتند و اصل را رها کردند ولو این که تحصیلات بالا داشته باشند و یا لباس روحانی پوشیده باشند و سالها در دین مطالعه کرده باشند با کسانی که بطن دین را درک کردند به توافق نمی‌رسند. بگیر و ببند و ضربتی عمل کردن شیوه کسانی هست که حوصله ندارند وقت بگذارند و تبیین کنند اصلا مطلبی برای تبیین ندارند چون پوسته دین را گرفتند در واقع این افراد با بخشهایی از درون خودشان میجنگند بعد این تعارض و جنگ درونی در بیرون آشکار میشود. انسان تا با خودش به صلح نرسیده باشد نمی‌تواند با دختر جوانش با خواهرش و خانم های بی‌حجاب اطرافش با احترام رفتار بکند، نمی‌تواند معروف را تبیین کند در نتیجه به زور و اجبار متوسل می‌شود و با رفتارش امر به منکر و نهی از معروف میکند و به خیال خودش کار خیر میکند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی