eitaa logo
گفتِ‌مان طلبگی
155 دنبال‌کننده
18 عکس
6 ویدیو
7 فایل
«محفلی برای بازاندیشیِ هویّت طلبگی» تشکل نخبگانی حوزه علمیه اصفهان ارتباط: @Amirkhabazi منتظر ارسال نظرات و پیشنهادات فضلای گرامی هستیم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبازی
هویت طلبگی استاد منصوری.mp3
36.01M
🔹جلسه اول، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔹میهمان: استاد مهدی منصوری 🔹میزبان: مدرسه علمیه مشکات
🔖 خلاصه ای از مباحث ارائه شده در جلسه اول «گفت‌ِمان طلبگی» | ارائه استاد مهدی منصوری 🔹هویت طلبگی همان مقام صمدانیت انسان است «الصمد الذی لیس بمجوّف» 🔹وقتی انسان ها تو خالی باشند، کمترین بادی آنها را تکان می‌دهد. طلبه هم تا هویتی پیدا نکند، با کمترین ناملایمات از راه طلبگی منصرف می‌شود 🔹این مقام باید مرتبا تشدید شود و تا صمدیت اشتداد نیابد ممکن است با وجود آن در سابق، امروز فایده ای ندهد. 🔹نتیجه مقوله صمدانیت این است که لا یعجزه شی! لذا وقتی صمدانیت حاصل شود، در گودی قتلگاه هم انسان کم نمی آورد. 🔹اگر حقیقتا مسأله اصلی طلاب شهریه است، چقدر شهریه را باید بالا برد که طلاب به رضایت برسند؟! 🔹 امتداد صمدیت به لم یلد و لم یولد میرسد، یعنی دائما از فضاها متولد و متاثر نمیشود و دلش هم خالی نمیشود. خشیت از غیر خدا نمی یابد 🔹یکی دیگر از نتایج غنای نفس، یأس عما فی ایدی الناس است ◀️و اما مولفه های صمدانیت ۱. مدیریت نظام شناختی ۲. مدیریت نظام احساسی 🔹شناختی که میگوییم چندجانبه و مبتنی بر مناسبات است، به عنوان مثال ۱. هدف خلقت ۲. نسبت سنجی جریان طلبگی با آن ۳. شناخت انقلاب اسلامی ۴. شناخت مقوله ظهور ۵. مناسبات عالم علم ۶. نظام رزق در آن لحاظ شده است 🔹هویت طلبگی را در بودن دنبال نکنید، در شدن دنبال کنید ◀️ جریان مقام صمدانیت در مسیر طلبگی 🔹طلبه ظرف تحمل انسانیتی است که بقیه باید به دوش بکشند به عبارت دیگر طلبه ظرف تحمل معارف و حقایق است 🔹یعنی مانند نبی، متذکر هویت انسانی سایرین میباشد 🔹ما نمیخواهد به سایرین بگوییم چکار کنید؟ متذکر وجه انسانی آنها باید باشیم 🔹این جاست که نیاز به «شرح صدر» داریم زیرا وساطتت فیض مطرح می‌شود 🔹کسی که ظرف تحمل معارف است، جایی «تلقی» می‌کند و جایی «ابلاغ» میکند 🔹اگر مساله هویت برای طلاب حل شود، بین خودشان و هویت رفت و آمد میکنند، نه بین خودشان و سیستم! و لذا دايما معترض به این و آن نیست، منتظر خودش است! https://eitaa.com/joinchat/4262003463Ce16bdc974b
📢به اطلاع مخاطبان عزیز میرساند: 🔰 انشاالله چهارشنبه مورخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ میزبان استاد بزرگوار حجت الاسلام معتمدی خواهیم بود 📜 انشالله طبق «آیین نامه برگزاری جلسات» که به اطلاع عزیزان در اولین پیام این کانال رسیده، خلاصه ای از مبحثی که استاد بزرگوار ارائه خواهند داد در کانال قرار داده خواهد شد 🔹 لذا عزیزان می توانند با آگاهی بیشتر در برنامه حضور یابند با تشکر
رسالت اصلی حوزه، استاد معتمدی.pdf
61.2K
💡«رسالت اصلی حوزه» 📌 متن استاد معتمدی جهت ارائه در نشست آتی https://eitaa.com/joinchat/4262003463Ce16bdc974b
☝️با سلام خدمت فضلای گرامی 🔹طبق وعده داده شده و محبت استاد بزرگوار معتمدی، دورنمایی از مطلبی که قرار است در جلسه آتی توسط ایشان ارائه گردد، بارگزاری گردید. 🔹لذا از بزرگوارانی که تمایل به شرکت در جلسه آتی به عنوان ناقد را دارند، دعوت می گردد نظرات خود را برای ادمین کانال ارسال فرمایند با تشکر
استاد محمد معتمدی 💬 نظری در سیره ی عملی حضرت رضا علیه السلام 🕌 در آستانه میلاد حضرت رضا و گعدهٔ هویت طلبگی 🔹 به نظر ما روشی که ائمه با آن دین را حفظ کرده اند و به دست ما رسانده اند، برخورد عقلانی با دین بوده است و با همین روش دین را از مسیر انحراف نجات داده اند. 🔹 این برخورد عقلانی در زمان امام رضا علیه السلام به اوج رسیده است! 🔹از مناظرات حضرت با دورترین افراد نسبت به دین گرفته و صبر و بردباری ایشان در مقابل ملحدین، تا رفتارشان با مامون که انسان با فراستی بوده، همه شاهد بر این مدعاست! 🔹حضرت با استفاده از ابزار تقیه، حرف شان را می زده اند ولی به گونه ای که جامعه دچار تنش نشود! توضیح اینکه حرف زدن به دو گونه، از دید ما تناقض است ولی می شود به گونه ی دیگر هم به آن نگاه کرد و آن اینکه، این نوع بیان، حرف را در جامعه قابل پذیرش می کند، البته نشانه هایی برای تشخیص حرف حق می گذارده اند ولی طوری حرف خود را می زده اند که جامعه دچار تنش نشود! 🔹ساده ترین تفسیر از تقیه حفظ جان است! در صورتی که تقیه، اهداف عالی تری داشته است. تقیه برخورد عقلانی برای حفظ دین خدا بوده است! 🔹شما به روایات کتاب علل الشرائع نگاهی بیندازید، اکثر مطالب آن از حضرت رضاست، چرا ایشان خود را موظف به بیان علل احکام می کرده اند؟! آیا نمی خواسته اند احکام را از تقلیدی بودنِ محض بیندازند و بگویند اینها علل روشنی دارد که قابل قبول برای عقلاست. 🔹اینکه امام خود را متعهد می دانند که دین را عقلانی جلوه دهند و حتی به این انتظار دامن زده اند، بسیار جای تامل و بررسی دارد! یعنی با رفتار خود به مردم می فهماندند که شما حق دارید دنبال حکمت باشید! نه تنها پاسخ به سوال از علل احکام می داده اند بلکه انتظار چنین سوالاتی را هم در جامعه ایجاد می کرده اند. 🔹ما فکر کرده ایم اگر دین را تعبدی محض جلوه دهیم، دین داری بهتر می شود! در صورتی که اینگونه نیست بلکه دین، مستعد فساد، آفات و تحریف می شود! 🔹سعی امام بر ملموس کردن دین برای عقول مردم بوده است. حتی نفیِ قیاسشان هم برای القای روش معقول در فهم دین بوده است. 🔹اینکه ما می گوییم امام رضا رئوف اند، به چه معناست؟ آیا اینکه عقلانیت را به ساحت دین داری وارد کنید، رافت نیست؟ آیا دارایی اصلی انسان را که عقلانیت است شکوفا کنید، رافت نیست؟ https://eitaa.com/joinchat/4262003463Ce16bdc974b
اطلاعیه تشکل نخبگانی پیرامون برنامه های این هفته ▪️إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ ▪️ 🏴 با عرض تسلیت و اندوه و تاسف شهادت رییس جمهور محبوب و همراهان ایشان به اطلاع جامعه نخبگانی اصفهان می رسانیم برنامه های علمی و تفریحی تشکل نخبگانی که قرار بود در طی هفته جاری برگزار گردد لغو و به زمان دیگری موکول گردید 🔹لازم به ذکر است بنا بود در روز چهارشنبه ؛ جلسه دوم سلسله نشست های گفتگو محور « هویت طلبگی » با حضور حجه الاسلام استاد معتمدی برگزار گردد که با توجه به حادثه غم انگیز شهادت این عزیزان و اعلام عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد 🔹همچنین قرار بود برنامه تفریحی «سوارکاری» ویژه استعدادهای برتر در روز پنجشنبه ۳ خرداد ماه برگزار گردد که این برنامه نیز لغو گردید ✅ متعاقباً زمان برگزاری این دو برنامه ازطریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
سلسله‌نشست‌های گفتگومحور در باب طلبگی 🔹نشست دوم 🔹با حضور استاد محمد معتمدی ✍🏻 مسائل مورد بحث: ▫️ رسالت اصلی حوزه چیست؟ ▫️مختصات انسان معاصر چه تأثیری در این رسالت دارد؟ ▫️چالش‌های حضور دین در دنیای امروز چیست؟ ▫️جایگاه عقلانیت در نسبت با دین کجاست؟ 🗓️ چهارشنبه ۹ خرداد ماه 🕟 ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🕌 مدرسهٔ حضرت ولی عصر (علیه السلام) نظرات استاد معتمدی را در اینجا ببینید🔻 https://eitaa.com/50855433/26 https://eitaa.com/50855433/29
🔹 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور عزیز حجة الإسلام رئیسی و آیة اللّٰه آل هاشم، شهدای حوزه علمیه، و هیئت همراه 📢به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رساند: نشست دوم از سلسله‌نشست‌های «گفتِ‌مانِ طلبگی» با موضوع هویت طلبگی إن‌شاءاللّٰه چهارشنبه نهم خرداد برگزار می‌گردد. 🔹از مهم‌ترین اهداف تشکل نخبگانی اصفهان، گردهمایی طلاب دغدغه‌مند در باب هویت طلبگی و فراهم آوردن فضای گفتگو در این زمینه بوده است. 🔹امید است که تغییرات اساسی، از بدنهٔ طلاب صورت گیرد ... 🔹لذا إن‌شاءاللّٰه همه رسانه باشیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ دومین جلسه از سلسله نشست های گفتگو محور با ارائه استاد و مدرس خارج فقه و اصول حجه الاسلام محمد قنادمعتمدی در محل مدرسه حضرت ولی عصر عج اصفهان برگزار شد 🔹در این نشست که با استقبال خوب طلاب مدارس علمیه اصفهان و استعدادهای برتر برگزار شد ابتدا استاد معتمدی به تبیین موضوع این نشست در باب «هویت طلبگی» پرداختند و افراد حاضر نیز نظرات و دیدگاه های خود را پیرامون موضوع بحث بیان نمودند 🔸این برنامه به همت تشکل نخبگانی اصفهان برگزار و تلاش دارد به تبیین موضوعات اساسی حوزه های علمیه و استفاده از خرد جمعی طلاب به عنوان ارکان اصلی حوزه های علمیه بپردازد ✅ بزودی فایل صوتی جلسه و خلاصه محتوای نشست از طریق کانال « گفت‌مان طلبگی » منتشر خواهد شد https://eitaa.com/gofte_man
20150625201014.mp3
9.14M
🔹 گفت‌مان طلبگی 🔹 نشست دوم 🔹 استاد معتمدی ▫️گفتگوی حاشیه ایِ جلسه ▫️آیا پیش فرض های ذهنی در ظهوریابی موثرند؟ ▫️ دعوت استاد معتمدی به جدیت در ادامه گفتگوها https://eitaa.com/gofte_man
با سلام 🔊به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رساند إن شاء اللّٰه 🔹نشست آتی از سلسله‌نشست‌های گفت‌مان طلبگی ▫️در قالبی متفاوت 🔹با ارائهٔ حجة الإسلام و المسلمین محمد عظیمی فرد و داوری استاد معتمدی 🗓️در تاریخ چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌گردد. ▫️موضوع: هویت طلبگی 🔊اطلاعات تکمیلی این نشست، به زودی از طریق همین کانال به اطلاع سروران خواهد رسید. https://eitaa.com/gofte_man
با سلام به زودی پیشگفتار نشست این هفته استاد عظیمی فرد https://eitaa.com/gofte_man
سلسله‌نشست‌های گفتگومحور در باب طلبگی 🔹نشست سوم 🔹با ارائه حجت الاسلام محمد عظیمی فرد و 🔹 داوری استاد محمد معتمدی 🗓️ چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه 🕟 ساعت ۱۷ الی ۱۹ 🕌 مدرسهٔ حضرت ولی عصر (علیه السلام) https://eitaa.com/gofte_man
گفتِ‌مان طلبگی
با سلام به زودی پیشگفتار نشست این هفته
«باسمه تعالی» 🔰 پیشگفتار نشست سوم سلسله نشست های گفت‌مان طلبگی 👤 ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد عظیمی فرد چند مقدمه : 1️⃣ در بحث هویت طلبگی باید از مفهوم هویت شروع کرد. اینکه هویت هر انسان به چه معناست؟ آیا هویت هر انسانی را امتیازات او رقم میزند یا اشتراکات او؟ بحثی مفصل است که آثار مهمی هم دارد، اما آنچه به عنوان اصل موضوعه در اینجا طرح می کنیم این است که هویت هر انسانی ارتباطی مستقیم با هدف او دارد بلکه گویا هویت همان هدف است. 2️⃣طلبگی بر محور دین شکل می گیرد . و با توجه به نکته قبلی ؛ هویت طلبه بر محور دین تعریف می شود. بنابراین باید بحثی جامع در مورد چیستی و حقیقت دین و گستره و خاستگاه دین و مباحث مرتبط با آن داشته باشیم که طبیعتا این کار از عهده خود طلبه بر می آید . 3️⃣در راستای پرداختن به سئوالات قبلی ( حقیقت دین و مباحث مرتبط با آن ) باید گفت که اساسا رجوع به دین از ناحیه انسان به دنبال دستیابی به سعادت و خوشبختی او صورت می گیرد. انسان به عنوان موجودی عاقل و دارای فکر و اندیشه مبتنی بر یک شناخت از هستی و خود ؛ افقی را ترسیم می کند و زندگی را براساس آن تعریف می کند. در همین راستاست که برای تفسیر درست از زندگی و تصمیم درست برمبنای آن به منابع شناخت رجوع می کند و در این مسیر همواره بر مرکب فکر و عقل خود سوار است. اینکه در منابع روایی ما ریشه دینداری عقل معرفی شده از این مطلب حکایت دارد . دین در معنای عام آن محصول عقلانیتی است که در نهاد بشر وجود دارد. عقلانیتی که برنامه زندگی انسان را در ساحت های مختلف و مبتنی بر یک تفسیر درست از هستی با همه وسعتش برای انسان به همراه دارد. 4️⃣با توجه به این مقدمات باید گفت که دین، ناظر به کل زندگی انسان و مبتنی بر فکر و اندیشه او و با بهره گیری از منابع شناخت شکل می گیرد. طبیعی است که در این راستا همه منابع و جایگاه هر یک از آن ها در شناخت هستی و زندگی و انسان باید مورد بررسی فکر و اندیشه او قرار بگیرد. 5️⃣به نظر می رسد طلبگی را باید از همین رهگذر تعریف کرده و سپس به سئوالات دیگر پاسخ دهیم! 🔹اینکه منابع شناخت عالم چه بوده؟ 🔹هر کدام چه میزان اثر در این مسیر دارند؟ 🔹و طریقه استفاده از هر یک از اینها چه می باشد؟ 🔹اینکه نسبت بین دین و علوم بشری چیست؟ 🔹اینکه ملاک دینی بودن یک علم چیست؟ و اساسا دینی بودن یک علم به چه معناست ؟ 🔹اینکه اساسا طلبه به چه قسمتی از علوم مورد نیاز بشر می پردازد؟ 🔹اینکه منابعی که طلبه از آن استفاده می کند چیست و این منابع چه نسبتی با سایر منابع دارد؟ 🔹اینکه تحقق دین و اجراء آن به عهده چه کسی است؟ 🔹اینکه چه رابطه ای بین حوزه و دانشگاه وجود دارد ؟ 🔹اینکه معنی وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ و چرا اساسا این دو باید باهم وحدت داشته باشند؟ 👈همه این سئوالات و سئوالات دیگر را باید از همین منظر و با این پیش فرض شروع کنیم . نتیجه و سخن اصلی : 1️⃣به نظر می رسد دین ناظر به کل زندگی و کل هستی تعریف می شود و مبتنی بر عقلانیت بشر و در مواجهه با منابع شناخت عالم معنا پیدا میکند. طلبه کسی است که در جستجوی این معنا از نقطه ای کار را آغاز می کند که هیچ پیش فرض دیگری در این جا قابل طرح نیست و آنچه یک طلبه به دست می آورد توسط افراد دیگر در جامعه امتداد پیدا کرده به نحوی که یک دستگاه فکری منسجم از صدر تا ذیل و مبتنی بر عقلانیت و در مواجهه با همه منابع شناخت را پدید می آورد . به نحوی که کل محصول ایجاد شده ؛ نرم افزار زندگی عاقلانه و اندیشه محور و دینی را فراهم می کند . 2️⃣ ایجاد یک زندگی مبتنی بر عقلانیت و شناخت درست وقتی امکان پذیر است که فکر و اندیشه درست از صدر تا ذیل در زندگی جریان پیدا کند و در عمل دنبال شده و تحقق پیدا کند. و این مطلب هنگامی میسر است که امامت فکری و عملی در جامعه به عهده طلبه بیفتد به گونه ای که محصول تلاش علمی و عملی بقیه افراد جامعه؛ امتداد تلاش های فکری و عملی طلبه قرار بگیرد و یک نظام هماهنگ را پدید بیاورد . این به معنای امتداد بخشیدن به راه انبیاء و امامان توسط طلبه و نهاد حوزه است . بنابراین طلبه در راستای تحقق و عملی کردن دین ؛ راهبری وریل گزاری جامعه را به عهده می گیرد و توانایی این را دارد که در عمل این ساز و کار را محقق کند . البته این کار به نحو ایده آل وقتی رقم میخورد که طلبه و نهاد حوزه متشکل از افراد توانمند در فکر و عمل بوده و در سطوح و لایه ها و صحنه های مختلف بتوانند چنین سازو کاری را در جامعه پدید آورند یعنی امامت جامعه را به عهده بگیرند! 3️⃣ آنچه گفته شد وضعیت مطلوب حوزه است که در امر تحول باید مورد توجه قرار گرفته و لوازم آن نیز دنبال شود . این مطالب ادامه دارد ...
گفتِ‌مان طلبگی
«باسمه تعالی» 🔰 پیشگفتار نشست سوم سلسله نشست های گفت‌مان طلبگی 👤 ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد
🔖 نظر استاد معتمدی پیرامون متن «استاد عظیمی فرد» 🔻مواردی که به نظرم نیازمند توضیح بیشتری است : 🔹محور طلبه دین اسلام است یا دین به معنای اعم ؟ 🔸منظور از ناظریت دین به همه ساحتهای زندگی چیست ؟ 🔹منظور از امامت فکری و عملی طلبه در جامعه چیست؟
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست سوم.mp3
48.06M
🔹 گفت‌مان طلبگی 🔹 نشست سوم 🔹 ارائه استاد عظیمی فرد 🔹 ناقد: استاد معتمدی دام ظلّه العالی مباحث مطرح شده در این جلسه: ▫️هویت چیست؟ ▫️رابطه عقلانیت با دینداری ▫️شرط اجتهاد در طلبگی https://eitaa.com/gofte_man
با سلام خدمت همراهان گرامی 🔹با عرض پوزش بابت وقفه چند هفته ای🙏 🔹 انشاالله این هفته میزبان یکی از فضلای جوان و خوش فکر حوزه اصفهان خواهیم بود 🔹در مکانی متفاوت 🔹و با اجرایی متفاوت منتظر حضور گرمتان هستیم ▫️چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ اطلاعات تکمیلی به زودی به عرض خواهد رسید.... https://eitaa.com/gofte_man
با سلام مجدد 🔹با توجه به ایام تابستان، نشست این هفته در محیطی صمیمی تر برگزار می گردد. 🔹کافه ۳۱۳ یار 🔹خ صاحب الزمان، بنیاد مهدویت و آینده پژوهی منتظر شما هستیم چهارشنبه ۳ مرداد، ساعت ۱۷ الی ۱۹
سلسله‌نشست‌های گفتگومحور در باب هویت طلبگی 🔰 نشست چهارم 🗣 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی فولادگر (پژوهشگر و مدرس فلسفه) 🔹 دبیر نشست: آقای امیرحسین اکبری 🗓️ چهارشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ 🕟 ساعت ۱۷ الی ۱۹ 🕌 کافی شاپ بنیاد مهدویت و آینده پژوهی https://nshn.ir/b67bZD4P_xnIOg https://eitaa.com/gofte_man