...:
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه ششم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصبرِ
۱۷- مراد از ايمان ، #ايمان به خدا، و مراد از ايمان به خدا ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او اطاعت و پيروى ايشان است ، و نيز ايمان به روز جزا است همچنان كه قرآن در جاى ديگر تصريح كرده به اينكه كسانى كه به بعضى از رسولان خدا ايمان دارند، و به بعضى ندارند، مومن به خدا نيستند.
۱۸-جمله (و عملوا الصّالحات ) بر عمل به همه اعمال صالح دلالت دارد واز آن استفاده مى شود كه مؤمنان گنهكار نيز در خسرانند.
۱۹- ظاهر جمله (و عملوا الصالحات ) اين است كه به همه اعمال صالح متصف باشد. پس اين جمله استثنائيه شامل فاسقان كه بعضى از صالحات را انجام مى دهند، و نسبت به بعضى ديگر فسق مى ورزند نمى شود.
۲۰-لازمه ی آن این است که منظور از خسران اعم از خسران به تمام معنا باشد يعنى شامل #خسران از بعضى جهات هم بشود، و بنابر اين دو طايفه خاسرند : الف) آنهايى كه از جميع جهات خاسرند نظير كفار معاند حق و مخلد در عذاب.
ب) آنهايى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنينى كه مرتكب #فسق مى شوند و مخلد در آتش نيستند چند صباحى عذاب مى بينند، بعد عذابشان پايان مى پذيرد و مشمول شفاعت و نظير آن مى شوند.
۲۱-وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ
كلمه (تواصى ) به معناى سفارش كردن اين به آن و آن به اين است .
۲۲- (تواصى به حق ) اين است كه : يكديگر را به حق سفارش كنند، سفارش كنند به اينكه از حق پيروى نموده و در راه حق #استقامت و مداومت كنند،
۲۳-# دين حق چيزى به جز پيروى اعتقادى و عملى از حق ، و تواصى بر حق نيست .
۲۴-تواصى بر #حق عنوانى است وسيع تر از عنوان امر به معروف و نهى از منكر.
۲۵-چون امر به معروف و نهى از منكر شامل اعتقاديات و مطلق ترغيب و تشويق بر عمل صالح نمى شود، ولى #تواصى بر حق ، هم شامل امر به معروف مى شود و هم شامل عناوين مذكور.
ادامه دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_ششم
#ادامه_العصر
🌏
https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه پنجم
سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(1)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(2)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ(3)
ترجمه آیات:
بنام خدائى كه هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان
قسم ﺑﻪ ﻋﺼﺮ (١)
ﻛﻪ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﻧﻨﺪ (٢)
ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﺗﻮﺻﻴﻪ کردند(۳)
تفسیر آیات:
۱-اين سوره تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان ، خلاصه كرده.
۲- وَالْعَصرِ : در اين كلمه به عصر #سوگند ياد شده ، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد مناسب تر آن است كه منظور از #عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى ، و ظهور و غلبه #حق بر باطل است.
۳- در بعضى از روايات آمده كه منظور، عصر ظهور مهدى (عليه السلام ) است كه در آن عصر حق بر باطل به طور كامل غلبه كند.
۴- مضمون دو آيه بعد اين است كه خسران عالم #انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از #حق پيروى نموده ، و در برابر آن صبر كنند، و اين اقليت عبارتند از كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان آورده و #عمل_صالح كنند.
۵-إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ : مراد از كلمه (انسان ) "جنسِ انسان" است.
۶-کلمه ی(خُسر) به معناى "نقص در سرمايه" است .
۷ -اين كلمه هم در مورد "انسان" استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد.
۸-هم در مورد بحث "عمل انسان" بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
۹-اگر در آيه مورد بحث كلمه (خسر) بدون الف و لام آمده به منظور "بزرگداشت" آن بوده ، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است.
۱۰-احتمال هم دارد به منظور "تنويع" باشد، و بفهماند آدمى در "نوعى مخصوص از خسران" قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى ، بلكه "خسران در ذات" است.
۱۱-الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ:
اين استثنا استثناى از "جنسِ انسان" است كه محكوم به خسران است ، و استثنا شدگان افرادى هستند كه متصف به "ايمان و اعمال صالح" باشند چنين افرادى ايمن از خسرانند.
۱۲- اين بدان جهت است كه كتاب خدا بيان مى كند كه انسان موجودى "هميشه زنده" است ، زندگيش با مردن خاتمه نمى يابد، و مردن او در حقيقت انتقال از خانه اى به خانه اى ديگر است .
۱۳-نيز كتاب خدا بيان مى كند كه قسمتى از اين زندگىِ هميشگىِ انسان كه همان حيات دنيا باشد "حياتى است امتحانى" ، و سرنوشت ساز كه در آن حيات ، سرنوشت قسمت ديگر يعنى حيات آخرت مشخص مى گردد.
۱۴- آنها كه در آن حيات به سعادت مى رسند، و يا بدبخت مى شوند، سعادت و شقاوتشان را در "دنيا" تهيه كرده اند، نيز بيان مى كند كه مقدميت اين زندگى براى آن زندگى به وسيله مظاهر اين زندگى و آثار آن يعنى اعتقادات و اعمال است "اعتقاد حق و عمل صالح" ملاك سعادت اخروى و كفر و فسق ملاك شقاوت در آن است .
۱۵-نیز بيان مى كند كه سرمايه آدمى "زندگى" او است ، با زندگى است كه مى تواند وسيله عيش خود در زندگى آخرت را كسب كند، اگر در عقيده و عمل #حق را پيروى كند تجارتش سودبخش بوده ، و در كسبش بركت داشته است ، و در آينده اش از شر ايمن است
۱۶-اگر "باطل" را پيروى كند، و از ايمان به خدا و عمل صالح اعراض نمايد، تجارتش ضرر كرده (نه تنها از سرمايه ی عمر چيزى زايدِ بر خودِ سرمايه به دست نياورده ، بلكه از خودِ سرمايه خورده ، و سرمايه را وسيله بدبختى خود كرده است ) و در آخرتش از خير محروم شده ، لذا در سوره مورد بحث مى فرمايد: (ان الانسان لفى خسر الا الذين امنوا و عملوا الصالحات )
#ادامه_دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_پنجم
🌏https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه ششم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
ادامه تفسیر آیات:
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصبرِ
۱۷- مراد از ايمان ، #ايمان به خدا، و مراد از ايمان به خدا ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او اطاعت و پيروى ايشان است ، و نيز ايمان به روز جزا است همچنان كه قرآن در جاى ديگر تصريح كرده به اينكه كسانى كه به بعضى از رسولان خدا ايمان دارند، و به بعضى ندارند، مومن به خدا نيستند.
۱۸-جمله (و عملوا الصّالحات ) بر عمل به همه اعمال صالح دلالت دارد واز آن استفاده مى شود كه مؤمنان گنهكار نيز در خسرانند.
۱۹- ظاهر جمله (و عملوا الصالحات ) اين است كه به همه اعمال صالح متصف باشد. پس اين جمله استثنائيه شامل فاسقان كه بعضى از صالحات را انجام مى دهند، و نسبت به بعضى ديگر فسق مى ورزند نمى شود.
۲۰-لازمه ی آن این است که منظور از خسران اعم از خسران به تمام معنا باشد يعنى شامل #خسران از بعضى جهات هم بشود، و بنابر اين دو طايفه خاسرند :
الف) آنهايى كه از جميع جهات خاسرند نظير كفار معاند حق و مخلد در عذاب.
ب) آنهايى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنينى كه مرتكب #فسق مى شوند و مخلد در آتش نيستند چند صباحى عذاب مى بينند، بعد عذابشان پايان مى پذيرد و مشمول شفاعت و نظير آن مى شوند.
۲۱-وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ
كلمه (تواصى ) به معناى سفارش كردن اين به آن و آن به اين است .
۲۲- (تواصى به حق ) اين است كه : يكديگر را به حق سفارش كنند، سفارش كنند به اينكه از حق پيروى نموده و در راه حق #استقامت و مداومت كنند،
۲۳-#دين حق چيزى به جز پيروى اعتقادى و عملى از حق ، و تواصى بر حق نيست .
۲۴-تواصى بر #حق عنوانى است وسيع تر از عنوان امر به معروف و نهى از منكر.
۲۵-چون امر به معروف و نهى از منكر شامل اعتقاديات و مطلق ترغيب و تشويق بر عمل صالح نمى شود، ولى #تواصى بر حق ، هم شامل امر به معروف مى شود و هم شامل عناوين مذكور.
ادامه دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_ششم
#ادامه_العصر
🌏https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
May 11
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه هفتم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
ادامه تفسیرآیات:
إلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَق وَ تَواصَوا بالصَبر
۲۶-سوال:
تواصى به حق ، خود يكى از #اعمال_صالح است ، و با اينكه قرآن قبلا عنوان كلى (و عملوا الصالحات ) را ذكر كرده بود، چه نكته اى باعث شد كه خصوص تواصى به #حق را نام ببرد؟
جوابش اين است كه : اين از قبيل "ذكر خاص بعد از عام" است .
۲۷-ذکر خاص بعد از عام در مواردى بكار مى رود كه گوينده نسبت" به خاص عنايت بيشترى" داشته باشد .
۲۸- شاهد بر اينكه خداى تعالى از ميان همه اعمال صالح به تواصى به حق عنايت بيشتر داشته ، و بدين منظور خصوص آن را بعد از عموم اعمال صالح ذكر نموده اين است كه همين تواصى را در مورد صبر تكرار كرد، و با اينكه مى توانست بفرمايد: (و تواصوا بالحق و الصبر) فرمود: (و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر).
۲۹- بنا بر همه آنچه گفته شد، ذكر تواصى به حق و به صبر، بعد از ذكر اتصافشان به ايمان و عمل صالح براى اين بوده كه اشاره كند به حيات دلهاى مومنين ، و پذيرا گشتن سينه هاشان براى تسليم خدا شدن ، پس مومنين اهتمامى خاص و اعتنايى تام به ظهور سلطنت #حق و گسترده شدن آن بر همه مردم دارند، و مى خواهند همه جا حق پيروى شود، و پيروى آن دائمى گردد.
۳۰-در آيه مورد بحث صبر را مطلق آورده ، و بيان نكرده كه #صبر در چه مواردى محبوب است ، و نتيجه اين اطلاق آن است كه مراد از صبر اعم از:
الف)صبر بر طاعت خدا
ب)صبر از معصيت
ج)صبر در برخورد با مصائبى است كه به قضا و قدر خدا به آدمى مى رسد.🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_هفتم
#ادامه_العصر
🌏
https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 روزمان را با #قرآن آغاز کنیم/ ترتیل صفحه ۳۸۷ قرآن کریم ( آیات ۱۴ تا ۲۱ سوره مبارکه قصص )
🍃🌹🍃
🌺 پیامبر (ص) میفرمایند: «اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ» هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند. (کنزالعمال ۱/۵۱۰)
🎙 استاد پرهیزگار
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | حکایت ۴ نفر از نوجوانان فریب خورده در اغتشاشات
🍃🌹🍃
🔻حکایت از این قرار است که یکی از آنها که از همه بزرگتر است دفعه اول در نارمک در تجمعات شرکت میکند که در همانجا یک آقایی به این جوان ۱۹ ساله پیشنهاد هنگفتی میدهد؛ از این قرار که اگر بتوانی یک جمع تشکیل دهی و چند نفر از دوستانت را نیز برای اعتراضات بیاوری نفری ۳۰ میلیون تومان به حسابتان واریز میکنم.
🔹پسر سه نفر از دوستانش را با خود در میدان صادقیه سر قرار میبرد. آنجا دوباره عدهای جمع شده بودند، شعار میدادند، سنگ میانداختند، سطل زباله آتش میزدند، این چهار نفر همانجا پرسه میزنند اما خبری از آن مرد نیست با خودشان میگویند حتماً میآید. پس از چند دقیقه ایستادن آنها هم وارد جمع میشوند.
🔺حال این چهار پسر در مقر پلیس تهران از جریان آن روز و وعده ۳۰ میلیون تومانی و آرزوهای بر باد رفتهشان میگویند؟
#اهلالبصر | #روشنگری | #برخورد_قاطع
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هیچ کشوری در جهان به جز ایران اصل نظام و قانون اساسی را به رای مردم نگذاشته
رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی:
🔹یک کشور در دنیا نشان بدهید که اجازه بدهد مخالفان قانونی اساسی وارد حاکمیت شوند؟
🔹هیچ کشوری اجازه نمی دهد افرادی که نظام و قانون آن کشور را قبول ندارند وارد حاکمیت و حکومت شوند؛ این به معنی خودزنی حکومت است.
🔹چند تا کشور در جهان اصل نظام و قانونی اساسی شان را به رای مردم گذاشتند؟
🔹هیچ رژیمی در جهان خود را به رای نمیگذارد، انگلستان اصلا قانون اساسی ندارد.
🔹برخی کشورهای غربی که مدام می گویند جمهوری جمهوری ولی اکثریت سلطنتی هستند.
🔹آمریکا مدعی جمهوری است ولی حتی یک بار قانون اساسی خودش را به رای مردم نگذاشته است.
🔹رئیس جمهور آمریکا همین الان هم با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود.
🔹فرانسه که شعارش لیبرالیسم است چطور حجاب را ممنوع کرده؟
🔹چرا دهها هزار دختر مسلمان فرانسوی با حجاب را از دانشگاه و مدارس و ادارات اخراج کردند؟
| #روشنگری | #اهلالبصر | #تبین
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨رحیمپور ازغدی: مساله اصلی جنگ کلمات و جنگ رسانهها است/ نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، استانداری و شهرداری و ... در این ماجرا یک فاز عقب هستند.
| #اهلالبصر | #روشنگری | #تبین
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشدار های ۲ سال قبل ما در خصوص اثرات فعالیتهای شبکه قمار و شرط بندی در اینستاگرام و تاثیرات منفی آنها بر روی نوجوانان...
⭕️سید علیرضا آل داود در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما:
📛فعالیت سایت ها و شبکه قمار و شرط بندی فعالیت سازمان یافته است
📛نشانه گیری سبک زندگی مردم، تزریق مال حرام به جامعه، افزایش آسیب های اجتماعی در نوجوانان و جوانان و خروج ارز از کشور از طریق درگاه های بانکی و... ناشی از فعالیت شبکه قمار و شرط بندی در فضای مجازی یله و رها در داخل است.
📛قاچاق انسان و دختران از کشور از اهداف شبکه قمار و شرط بندی است با موضوع اسکورت سرویس
📛شبکه امنیتی قمار و شرط بندی دین و اعتقادات مذهبی مردم را در کنار سودجویی های اقتصادی نشانه گیری کرده است.
| #اهلالبصر | #روشنگری | #تبین
🆔@ahlolbasar1913
✋
حقیقت ایران امروز
🔺بد نیست رتبه های مثبت ایران در دنیا در میان روزهایی که رسانه ها و یک عده برای خود تحقیری در پی انتشار فقط رتبه های منفی و اخبار منفی هستن را با هم مرور کنیم:
🔹➖رتبه ۱۸ جهان صنعتی داخلی بدون در نظر گرفتن سرمایه گذار خارجی
🔹➖رتبه ۶ جهان نظامی
🔹➖رتبه ۱۰ جهان پزشکی
🔹➖رتبه ۱۰ جهان کشاورزی
🔹➖بهترین رتبه المپیک لندن ۲۰۱۲
🔹➖رتبه ۷ جهان هوافضا
🔹➖رتبه ۳ جهان نانو تکنولوژی
🔹➖رتبه ۶ جهان زیر دریایی
🔹➖رتبه ۲ جهان اختراعات
🔹➖تولید کننده ناو کشتی نفت کش زیر دریایی
🔹➖بیشترین پذیرش پناهندگان در دنیا به عنوان یک کار انسان دوستانه که هیچ رسانه و کشورهایی که ادعا حقوق بشر دارند به آن نمی پردازد.
🔹➖رکورد بیشترین نسبت تحصیل کننده زن به مرد در دنیا ک میتونین تو سایت گینس چک کنین
🔹➖جزوه ده کشور جهان با بیشترین درصد تحصیل کننده بالا ۹۰ درصد ک اکثرا لیسانس
🔹➖دومین تولید کننده فرش دنیا اولین تولید کننده پسته و جزوه پنج کشور تولید خشکبار و اجیل و...
🔹➖رتبه ۱۳ هوش مصنوعی و...
➕ صدها رتبه و موارد مثبت دیگر ...
#اهلالبصر #روشنگری #تبین
🆔@ahlolbasar1913
ابرچالش ۱.m4a
12.98M
❇️ موضوع : هزینه چالش بیشتر است یا هزینه سازش
❇️ سخنران :استاد رحیم پور ازغدی.
❇️ پاسخ بحث با استناد به آیه ۲۰۵ سوره بقره و ۱۵۱ سوره شعرا
⬅️ برخی میگویند با آمریکا سازش کنید تا این دشمنی ها تملم بشود اما این نگاه توحیدی نیست و لذا انقلاب اسلامی با سنتهای الهی تا به اینجا سرپا بوده است ادامه بحث را گوش بکنیم و توصیه میشود با دقت گوش کنید و نشر حد اکثری .
| #روشنگری | #اهلالبصر | #تبین
🆔@ahlolbasar1913
❇️ موجود زندهای بنام #رسانه.
⬅️ باید مفصل فکر کنیم و بیاندیشیم که چرا تا به الآن نتوانستیم به فضای مجازی به عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم❓❓❓❓❓❓
⬅️ موجود زنده ای که هیچ کس نمی تواند آن را حذف کند و هرکس بخواهد با آن مواجهه شود دقیقا خود را حذف کرده است.
⬅️ همین بازنگری در تصورات ناقصی که نسبت به فضای #رسانه وجود دارد، نشان می دهد منشاء بهم ریختگی در فضای مجازی بهم ریختگی در تصورات ما وفهم ما نسبت به #رسانه است، مساله ای که ثابت می کند ما #رسانه را به خودمان باختیم نه دیگران.
⬅️ شاید باید منتظر یک حادثه بزرگ باشیم تا نگاه ما را نسبت به فضای مجازی تغییر دهد، همه با کنار گذاشتن تجربه ها و تصمیم های غلط و استقبال از ایده های جدید صاحب موقعیت بی نظیر در عصر #رسانه و ارتباطات شدند.
⬅️ این یک ضرورت برگشت ناپذیر است که جبهه انقلاب برای پاسبانی از ارزش ها و آرمان های خود به #رسانه نیاز دارد.
⬅️ اما باید هشدار داد که تکرار نگاه ابزاری به #رسانه و عدم شناخت از فرهنگ #رسانه به معنای ادامه همان روند سابق خواهد بود.
✍ابوقاسم
| #روشنگری | #اهلالبصر | #تبین
🆔@ahlolbasar1913
؛🌸﷽🌸
🕊برزخ تکریت ۱۶۳
خاطرات اسارت /حکیمی مزرعهنو
📌 شیوع بیماری پوستی۲
...در اسارت اما عراقیها ، هم کمبود دارو داشتند هم اینکه همه دردی را میخواستند با ضرب و شتم درمان کنند.
در حوالی درمانگاه درست پشت آسایشگاه چهار و پنج در مکانی بنام «جربخانه» افراد مبتلا را کاملا برهنه کرده و در آفتاب نگه میداشتند تا در اثر اشعه افتاب از رشد و تولید مثل انگلها جلوگیری کنند.
وقتی با بدنهای لاغر و استخوانی به جربخانه میرفتی و با بدنی سیاه و سوخته باز میگشتی بی شباهت به سیاه پوستان قحطی زده آفرایقایی نبودی.
جالب اینکه جهت تسریع در بهبودی ، سهمیه ضرب و شتم بیماران در دستور کار روزانه بعثیها بود.
وقتی میشنیدیم نگهبان بعثی بنام مصطفی که مدتی مسوول جربخانه بود چگونه دست بچهها را به میلههای بالکون پشت آسایشگاه پنج میبست و با کابل دستان بسته آنها را غرق بخون میکرد آرزو میکردیم اسارت طولانی شود ولی دچار این بیماری نشویم.
مسیر اخذ غذا از آشپزخانه از کنار جربخانه میگذشت و من خود شاهد ماجرا بودهام.
البته این شیوه درمان موثر واقع میشد و در واقع یکی از راهکارهای پیشگیری قبل از درمان بود .
افراد تمام سعی و تلاششان میکردند تا با رعایت نظافتِ شخصی دچار این بیماری نشوند.
هرچند وقت یکبار پزشک نظامی به اردوگاه میآمد و با نشستن روی دله روغن نباتی همه را معاینه میکرد .
لحظهای که از خدمتش مرخص میشدیم مثل افرادی که از پل صراط عبور کردهاند از خوشحالی بال در میآوردیم .
با این حال نگهبانها برای پیشگیری ، هر از چند گاهی دستور میدادند بدون لباس در هوای گرم تابستان در محوطه قدم بزنیم.
در بند یک و دو طی یکی دو روز نیز همه را مجبور کردند تمام لباسهایمان را کنده و در معرض آفتاب قرار بگیریم .
یادم هست روز اول همه گوشهای مینشستند و از خجالت تمایلی به رفت و آمد نداشتند ولی نگهبانها که از دور قهقه سر میدادند با کابل مجبورمان میکردند در محوطه قدم بزنیم.
روز بعد بیاد دارم که با همین حالت با یکدیگر قدم میزدیم و محفوظات علمی را نیز تمرین میکردیم و خود را با این شرایط وفق میدادیم
..... ادامه دارد
برزخ تکریت
#اهلالبصر #روشنگری #تبین
🆔@ahlolbasar1913
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویژه
تاثیر رسانه های بیگانه در فریب جوانان
دستگیری اغتشاشگران یاسوج توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران
🆔@ahlolbasar1913
21.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نگاه توحیدی
🔹️ توحید با نگاه کاربردی مهمترین مفهمومی است که مقام معظم رهبری آن را عملی و اجرا کردند...
🔹️بخشی از سخنرانی
سید هاشم الحیدری
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله
#ولایت_فقیه #جهاد_تبیین #توحید_عملی
#اهلالبصر #روشنگری ی
🆔@ahlolbasar1913
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | خواص گمنام
🍃🌹🍃
1⃣ آدمها به مانند هر چیز دیگری خاصیت دارند. خاصیت آدمها به این است که وظیفه شان را خوب انجام دهند. آنکه در جامعه شهرت دارد به همان اندازه در جامعه اثرگذار است. به اینگونه آدم ها میگویند «خواص».
2⃣ خواص به دو گروه تقسیم می شوند. «خواص جبهه حق» و «خواص جبهه باطل». خواص با نفوذ کلام خود که در اثر فرهنگ آن جامعه شکل گرفته، می توانند اثر گذار باشند. بنابراین فرهنگ «خواص» بستگی به «معیار و ملاک» های آن جامعه دارد. خواص جبهه حق اگر درست و به موقع عمل کنند، حق تبیین می شود. ولی اگر دیر بفهمند و دیر عمل کنند و یا لذتهای دنیوی را بر تکلیف دینی ترجیح دهند، حق به انحراف کشیده می شود و باعث متضرر شدن جبهه حق می شوند.
3⃣ هر زمان فتنهای در کشور پدیدار می شود یکسری از «خواص» با سکوتشان و با بی عملگی از گردونه انقلاب خارج می شوند. ولی آنهایی که همیشه در صحنه اند و اقدام به موقع دارند، «مردم با بصیرت» هستند. در بزنگاهها مردم جرأت به خرج میدهند و این جرأت به طبقه خاص هم سرایت میکند. انقلاب را از خطرات همین توده های «بصیر» و «آگاه جامعه» که جزو «خواص بی نام و نشان» هستند حفظ کردند.
🔺نکته پایانی: خیلی از جاها «خواص» بی بصیرت ضربات جبران ناپذیر را بر بدنه انقلاب وارد کردند. ولی مردم با همه وجود پای انقلاب ایستادند. «مردم هوشمند ایران»، دستهای پنهان دشمن را حس میکنند و میفهمند. و با تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی، پای انقلاب ایستادند. آنها در فتنه های سال ۱۳۸۸ و آبان ماه ۱۳۹۸ به میدان آمدند و فتنه را با درایت خاموش کردند. در آشوبهای اواخر شهریور سال ۱۴۰۱ هم حماسه ی دیگری در سوم مهر آفریدند. آنها میدانند این فتنهها، سرانجامی جز شکست و رسوایی ندارد. مردم قدرتمند و فهیم ایران با حمایت «امام جامعه و نظام جمهوری اسلامی» فتنه دشمنان را نقش بر آب کردند. ولی سکوت بعضی از «خواص» منفعت طلب در حافظه این ملت ثبت خواهد شد.
✍ چمن خواه
#اهلالبصر | #روشنگری | #برخورد_قاطع
🆔@ahlolbasar1913
وقتی ۲۰ ساله منتظری حکومت سقوط کنه😆
#طنز_سیاسی
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
شعار زن و زندگی و آزادی.mp3
2.46M
❓چرا «زندگی» و «آزادی» از شعارهای انبیاست؟
◀️ مستکبرین و فراعنه، شعارهای خوب را از انبیا میگیرند و مصادره میکنند و بد معنا میکنند! کار آنها این است که باطل را با حق ممزوج میکنند تا بتوانند باطل را به اسم حق به مردم تحمیل کنند و مشتری جذب کنند. به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام: «يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ».
◀️ قرآن کریم میفرماید پیامبر خدا میآید که قیدوبندها و غلوزنجیرها و تحقیرها و رنجها _ که پیامدِ مدیریت فراعنه است _ را از وجود انسانها و زندگی آنها کنار بزند و آنها را #آزاد کند: «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» (سورۀ اعراف، آیه ۱۵۷).
همینطور، حیات و زندگی هم شعار انبیاست؛ این انبیا هستند که ما را به حیات و #زندگی دعوت میکنند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» (سورۀ انفال، آیه ۲۴).
◀️ دستگاه مادی، آزادی را بهگونهای معنا میکند که زن در بافت سرمایهداری منحل شود و جاذبههای زنانه خرج توسعۀ سرمایهداری گردد. این یعنی تحریف شعار آزادی.
دستگاه مادی شعارهای دیگر را هم به همین نحو، تحریف میکند؛ برای مثال، شعار عدالت را از انبیا میگیرد و به عدالت مکتب سرمایهداری تعریف میکند!
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4621
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4917
#استاد_میرباقری
#اهلالبصر #بصیرت #روشنگری
🆔@ahlolbasar1913
ــــ ــــــ باغي کہ با خون مردم آبیاری شدھ !
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
هدایت شده از ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
🔵 آسایش؛ نتیجهٔ قناعت
💠 كسی كه به اندازه كفايت زندگی از دنيا بردارد به آسايش دست يابد و آسوده خاطر گردد.
📒 #نهج_البلاغه ، بخشی از حکمت ۳۷۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | اجازه نمیدهیم گاز یمن به اروپا یا هر کشوری برود
🍃🌹🍃
🔻 «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاعرسانی دولت نجات ملی یمن: پهپادها، پیام قدرت ملت یمن در تغییر معادلات را به دشمنان میرساند.
🔸 امروزه پهپادها، بیشترین و قدرتمندترین سلاحی است که یمنیها در اختیار دارند.
🔹 این حمله یک هشدار اولیه است و نزدیکی بندر "ضبه" و نزدیکی نفتکش را هدف قرار داده است.
🔸 در صورت تسلیم شرکتهای نفتی به فشارهای آمریکا و اروپا، این پیامهای هشدار دهنده ضربات سختی را به دنبال خواهد داشت.
🔹 اگر کشتی بازگردد، پاسخ به حملات هشداردهنده محدود نمیشود، بلکه ممکن است به حملات مستقیم تبدیل شود که حرکت کشتیها را فلج کند.
🔺 در حالی که مردم ما از بحران گاز رنج میبرند، نمیتوان اجازه داد گاز یمن به اروپا یا هر کشور دیگری برود.
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ | توصیه قطعی و اصلی مقام معظم رهبری به ملت ایران
🍃🌹🍃
#حجاب #اهلالبصر | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
هدایت شده از در مسیر تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تحریک عجیب مردم توسط عبدالحمید در قالب مناجات و گریه!
🔹 عبدالحمید این هفته فقط به سخنرانی محرک بسنده نکرد و در اثنای نماز به عنوان مناجات با سوز و گداز به تحریک مردم می پردازد:
دشمن به دنبال آن است که فتنه ۱۴۰۱ را وارد فاز مستقیم مذهبی کند.
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 #مستند | شکست فرار
🍃🌹🍃
✅ تصاویر دوربینهای مدار بسته زندان #اوین از آشوب سارقین
#حجاب #اهلالبصر | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | خانه داری یعنی: «تولید والاترین محصول عالم وجود»
🍃🌹🍃
#حجاب #اهلالبصر | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمله به دانشجویان مخالف هنجارشکنی
▪️گزارش تسنیم از ماجراهای امروز دانشگاه شریف
🔹امروز جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به هتاکیها و حرمتشکنیهای رخ داده در سطح این دانشگاه مقابل دانشکده کامپیوتر که در ضلع جنوبی سلف مرکزی دانشگاه شریف قرار دارد، تجمع کردند. روز گذشته تعدادی از دانشجویان دختر پس از کشف حجاب وارد سلف پسران شده بودند.
🔹همزمان با این تجمع، تجمع دیگری نیز با حضور جمعی از دانشجویان مقابل درب غربی سلف البرز دانشگاه شریف برپا شد و تشکل انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه در نامهای به مسئولین دانشگاه خواستار ورود مختلط به سلف مرکزی شریف شدند.
🔹پس از حضور دانشجویان در دو ضلع سلف مرکزی، فضای اطراف سلف ملتهب شده و همزمان به دلیل فشار جمعیتی که قصد ورود به سلف را داشت، شیشهها و در نهایت درب غربی سلف شکسته شد و دانشجویان وارد سلف میشوند.
🔹در این میان برخی دانشجویان آشوبگر نیز پس از دادن شعارهای رکیک شروع به خرد کردن شیشههای سلف و کندن پنجرههای آن و پرت کردن به سمت دانشجویان داخل سلف کردند که منجر به زخمی شدن برخی دانشجویان و مسئولان حراست شد.
tn.ai/2792580
@TasnimNews