eitaa logo
گفتمان توحید
1.1هزار دنبال‌کننده
531 عکس
255 ویدیو
27 فایل
💠گفتمان سازی مکتب توحیدی حضرت امام ره
مشاهده در ایتا
دانلود
ایت الله جوادی آملی: 🔹چند نکته هست که شاید همه ما توجه به آن هم داشته باشیم، اما علم به علمش نیست، نکته اول اینکه ، هیچ ملحدی نیست که خدا را نشناسد، زیرا ذات اقدس الهی این پیکر را با توحید ساخت، ﴿خَلَقْتُ بِیَدَیَّ﴾؛ با دست بی دستی خودم تو را ساختم، لذا انکارشدنی نیست. 🔹نشانه آن اینکه وقتی انسان سوار بر کشتی در دریای طوفان زده و درحال غرق شدن است و به هیچ کس دسترسی ندارد، قلب آدمی متوجه خدا هست، این مهم نیست که اصل توحید را قبول داشته باشد یا نداشته باشد، خدا انکار پذیر و فراموش شدنی نیست. 🔹 مرحوم کلینی در حدیثی از امام صادق نقل می کند که خداوند «عَارِفٌ بِالمَجهُولِ مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل» است، خدا همه چیز را می داند و هیچ کس نیست که خدا را نداند، لذا هر منکر و کمونیستی هست اما در درونِ درون اوست، وقتی در تنگنا قرار می گیرد می گوید خدا! 🔹اینگونه نیست که اگر قلبی بخواهد خدایی بیاندیشد، زحمت داشته باشد، خیر! بلکه باید مواظب باشد تا گرد و غباری بر قلبش ننشیند و اگر نشست سریع غبار روبی کند! شهید حاج قاسم سلیمانی این را حفظ کرد و اگر به خصوصیات بشری، غباری نشست، سریع غبار روبی کرد! «آینه شو تا بردت سوی دوست» چرا ما قاسم سلیمانی نشویم؟! @goftemane_tohid
📚 کتاب «حاج‌آقا روح‌الله؛ بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ» جلد دوم از مجموعه حیات روح‌خدا، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل چاپ و روانه بازار کتاب شد. دوره اول این مجموعه با یک جلد با عنوان «آقا روح‌الله» به اتمام رسید و سال گذشته به چاپ رسید و دوره دوم نیز با دو جلد به‌تازگی به پایان رسیده است و جلد اول از دوره دوم اکنون منتشر شده است. در این جلد نُه سرفصل مهم از زندگی امام خمینی بر اساس نظم زمانی و موضوعی تنظیم شده‌ است: 1️⃣ اخلاق و قیام 2️⃣ باز ما ذبح شدیم 3️⃣ تشکل برای اسلام 4️⃣ قیام للّه 5️⃣ قم لشکر حق است 6️⃣ عرفان جهادی 7️⃣ اگر آیت‌الله بروجردی اجازه دهند 8️⃣ بیشتر علمای بلاد شاگرد ایشان‌اند 9️⃣ حاج آقا روح الله لا یکون الا للّه 📌 دومین جلد از مجموعه «حیات روح خدا» با عنوان «حاج‌آقا روح‌الله»، تألیف حمیدرضا باقری در 416 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به‌تازگی روانه بازار شده است. @goftemane_tohid
🖤 السلام علیکِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ 🖤 به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها قسمتهایی از خطبه فدکیه آن حضرت تقدیم می شود. ❗️تقدیم به همه شهیدان مدافع راه ولایت❗️ 🔷 1) محور اول: شکرگزاری از نعمتهای الهی و یاد اوری نعمت های مادی و معنوی أَلْحَمْدُ للهِ عَلَی ما أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَلْهَمَ خدا را بر نعمت هایش سپاس می گویم و بر توفیقاتش شکر می کنم وَ الثَّنَاءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَم ابْتَدَأها، و بر مواهبی که ارزانی داشته، ثنا می خوانم؛ بر نعمت های گسترده ای که از آغاز به ما داده وَ سُبُوغِ آلَاءٍ أَسْداها، وَ تَمَامِ مِنَنٍ وَالَاهَا! و بر مواهب بی حسابی که به ما احسان فرموده و بر عطایای پی در پی که همواره ما را مشمول آن ساخته؛ جَمَّ عَنِ الإحْصَاءِ عَدَدُهَا، نعمت هایی که از شماره و احصا بیرون است وَ نَأَی عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُها، وَ تَفَاوَتَ عَنِ الإدْرَاکِ أَبَدُهَا، و بخاطر گستردگی در بستر زمان هرگز قابل جبران نیست و انتهای آن از ادراک انسان ها خارج است. 🔷2) محور دوم: توصیف خدا و صفاتش 📌کلِمَةٌ جَعَلَ الإخْلَاصَ تَأْویلَها (لااله الا الله) سخنی است که روح آن اخلاص است وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ أَنَارَ فِی الْفِکَرِ مَعْقُولَهَا. و قلوب مشتاقان با آن گره خورده و آثار آن در افکار پرتوافکن شده [است]. أَلْمُمْتَنِعُ مِنَ الأَبْصَارِ رُؤْیَتُهُ، خدایی که رؤیتش با چشم ها غیر ممکن است، وَ مِنَ الأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الأَوْهَامِ کَیْفِیَّتُهُ. و بیان اوصافش با این زبان، محال، و درک ذات مقدّسش برای عقل و اندیشه ها ممتنع است. إبْتَدَعَالأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْء کَانَ مَا قَبْلَهَا، موجودات جهان هستی را ابداع فرمود، بی آن که چیزی پیش از آن وجود داشته باشد وَ أَنْشَأَها بِلَا احْتِذَاءِ أَمْثِلَة امْتَثَلَهَا. و همه آنها را ایجاد کرد، بی آن که الگو و مثالی قبل از آن موجود باشد. کَوَّنَهَا بِقُدْرَتِه وَ ذَرَئَهَا بِمَشِیَّتِهِ، آنها را به قدرتش تکوین نمود و به اراده اش خلق کرد، مِنْ غَیْرِ حَاجَة مِنْهُ إلَی تَکْوینِهَا، بی آن که به آفرینش آنها نیاز داشته باشد، وَ لَا فائِدَة لَهُ فِی تَصْویرِهَا یا فایده ای از صورت بندی آنها عائد ذات پاکش شود. 🔷3) محور سوم: رابطه انسان با دستورات الهی ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلَی طَاعَتِهِ وَ وَضَعَ الْعِقَابَ عَلَی مَعْصِیَتِهِ، سپس برای اطاعتش پاداش ها مقرّر فرموده و برای معصیتش کیفرها، ذِیَادَةً لِعِبادِهِ عَنْ نِقْمَتِهِ تا بندگان را بدینوسیله از خشم و انتقام و عذاب خویش رهایی بخشد وَ حِیَاشَةً لَهُمْ إلَی جَنَّتِهِ؛ و به سوی باغ های بهشت و کانون رحمتش سوق دهد [سخن فاطمه (س) در وصف پیامبر (ص)] @goftemane_tohid
🔸وعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ ... وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ 🔸 🌹🍃دقایقی با قرآن/ سوره مبارکه نور/ آیه 55🍃🌹 ⏪تبدیل خواهیم ساخت پس از خوف و ترس و بیم آنان، امنیت و امان را. تا چه بشود؟ در سایه این امنیت چه کنند؟ در سایه این امنیت بنشینند، چایی عصر تابستان را کنار باغچه با قوری چینی و سماور بخورند؟ مسئله امنیت برای اینطور چیزهاست؟ ✨نه. آن امنیت برای این است که بتوانند در سایه آن، یک گام و ده گام به سوی سرمنزل نهایی انسان، یعنی تکامل نزدیک شوند. بتوانند بنده ی خدا باشند، بندگی بندگان از سر آنها برداشته شود، مطیع و خاضع خدا باشند و از این راه بتوانند متعالی و متکامل بشوند. ✨«یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا» مرا عبویت کند و به من شرک نورزند... و اگر بعد از آنکه ایمان اوردندشرک ورزیدند آنها فاسق خواهند بود. 🔹گزیده کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ جلسه پنجم🔹 @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹همۀ نظام‌های اخلاقی در این عقیده مشترک‌اند که باید مطلوبی نهایی (هدف غائی) داشته باشند، ولی در تعیین مصداق آن با هم اختلاف دارند. تا آن حد که به کل نظام‌های اخلاقی مربوط است و قرآن هم به طور کلی از آن سخن می‌گوید، 🔸می‌توان گفت: این مطلوب نهایی همان چیزی است که به طور فطری برای انسان مطلوب است و از آن به سعادت، فلاح، فوز و امثال آن تعبیر می‌کنیم و چون مطلوبیت آن ذاتی است، چون‌و‌چرابردار نیست و نمی‌توان آن را به چیز دیگری تعلیل و در پرتو مطلوبیت هدف دیگری توجیه نمود. 🔹در توضیح مفهوم سعادت، می‌توان گفت: سعادت، لذّت پایدار است و اگر ممکن بود کسی در زندگی همیشه لذّت ببرد، او کاملاً سعادتمند بود؛ ولی از آنجا که زندگيِ خالی از درد و رنج وجود ندارد می‌توان گفت: سعادتمند در این جهان کسی است که لذّت‌های وی از نظر کیفیت یا کميّت بر درد و رنج‌هایش برتری و فزونی دارد و در آن، دو ویژگی لحاظ می‌شود: 1. برتری کیفی، 2. دوام کمی. 🔸قرآن نیز در مقایسۀ لذّت‌های دنیایی و آخرتی به منظور دعوت به سوی آخرت و تشویق انسان به حرکت در مسیر سعادت معنوی با تعبیراتی مانند: وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ که بر این دو ویژگی تأکید دارد و پیوسته این حقیقت را گوشزد می‌کند که لذّت آخرت از لذّت دنیا از نظر کیفی بهتر و به لحاظ کمّی پایدارتر است. 📚انسان سازی در قرآن/ ص33 @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید مطهری/ 📚حکمتها و اندرزها/ تربیت علی علیه السلام مکتب عشق علی(علیه السلام) مکتب عجیبی است.. @goftemane_tohid
🔷 4) محور چهارم: پیامبر نعمتی بزرگ و منتی عظیم برای جامعه وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، و گواهی می دهم که پدرم محمّد (صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده اوست؛ اخْتَارَهُ وَ انْتَجَبَهُ قَبْلَ أَنْ أَرْسَلَهُ، پیش از آن که او را بفرستد، برگزید؛ وَ سَمَّاه قَبْلَ أَنِ اجْتَبَلَهُ و پیش از آن که او را بیافریند، برای این مقام نامزد فرمود وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَهُ و قبل از بعثتش او را انتخاب نمود 📌ابْتَعَثَهُ اللهُ إتْمَاماً لِأَمْرِهِ او را مبعوث کرد تا فرمانش را تکمیل کند، وَ عَزِیمَةً عَلَی إمْضَاءِ حُکْمِهِ وَ إنْفَاذاً لِمَقَادِیرِ حَتْمِهِ. و حکمش را اجرا نماید و مقدرات حتمی اش را نفوذ بخشد. 🔹خصوصیات جامعه ی قبل از بعثت رسول خاتم👇 📌فرَأَی الأُمَمَ فُرَّقاً فِی أَدْیَانِهَا، هنگامی که مبعوث شد، امّت ها را مشاهده کرد که مذاهب پراکنده ای را برگزیده اند؛ عُکَّفاً عَلَی نِیرَانِهَا، [وَ] عَابِدَةً لِأَوْثانِهَا گروهی بر گِرد آتش طواف می کنند و گروهی در برابر بت ها سر تعظیم فرود آورده اند مُنْکِرَةً للهِ مَعَ عِرْفَانِهَا ❗️ و با این که با قلبِ خود خدا را شناخته اند، او را انکار می کنند. فَأَنَارَ اللهُ بِمُحَمَّد [صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ و آله] ظُلَمَهَا، خداوند به نور محمّد (صلی الله علیه و آله) ظلمت ها را برچید وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا و پرده های ظلمت را از دل ها کنار زد وَ جَلّی عَنِ الأَبْصَارِ غُمَمَهَا. و ابرهای تیره و تار را از مقابل چشم ها برطرف ساخت. 🔹تکلیف پیامبر وَ قَامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدَایَةِ او برای هدایت مردم قیام کرد، وَ أَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوَایَةِ وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمَایَةِ و آنها را از گمراهی و غوایت رهایی بخشید و چشمهایشان را بینا ساخت وَ هَدَاهُمْ إلَی الدِّینِ الْقَوِیمِ و به آیین محکم و پابرجای اسلام رهنمون گشت وَ دَعَاهُمْ إلَی الطَّریقِ الْمُسْتَقِیمِ، و آنها را به راه راست دعوت فرمود. 🔷5) محور پنجم: وظیفه مردم در قبال پیامبر و دین خدا/ مراجعه به ولایت بر حق امیر المومنین👇 وَ قَالَتْ: أَنْتُمْ عِبَادُ اللهِ 📌(و مسئولیت سنگین مهاجران و انصار را بر شمرد) و فرمود: شما (ای بندگان خدا!) نُصْبُ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دِینِهِ وَ وَحْیِهِ، مسئولان امر و نهی پروردگار و حاملان دین و وحی او هستید 📌و اُمَنَاءُ اللهِ عَلَی أَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ إلَی الأُمَمِ و نمایندگان خدا بر خویشتن و مبلّغان او به سوی امّت ها می باشید. وَ زَعِیمُ حَقٍّ لَهُ فِیکُمْ، وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إلَیْکُمْ. پاسدار حق الهی در میان شما و حافظ پیمان خداوند که در دسترس همه شماست وَ بَقِیَّةٌ اسْتَخْلَفَهَا عَلَیْکُمْ: کِتَابُ اللهِ النَّاطِقُ، و آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از خود درمیان امت به یادگار گذارده؛ کتاب اللهِ ناطق وَ الْقُرْآنُ الصّادِقُ، وَ النُّورُ السَّاطِعُ و قرآن صادق و نور آشکار وَ الضِّیَاءُ اللاَّمِعُ و روشنایی پر فروغ است. قائِدٌ إلَی الرِّضْوَانِ اتِّبَاعُهُ، مُؤَدٍّ إلَی النَّجاةِ اسْتِمَاعُهُ، کتابی که عاملان خود را به بهشت فرا می خواند و مستمعینش را به ساحل نجات رهبری می کند 🔹 ذکر دیگر خصوصیات امیر المومنین علیه السلام👇 بِهِ تُنَالُ حُجَجُ اللهِ الْمُنَوَّرَةُ، از طریق آن به دلایل روشن الهی می توان نائل گشت وَ عَزَائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحَارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، و تفسیر واجبات او را دریافت و شرح محرمات را در آن خواند وَ بَیِّنَاتُهُ الْجَالِیَةُ، وَ بَرَاهِینُهُ الْکَافِیَةُ، و براهین روشن و کافی را بررسی کرد وَ فضَائلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرَایِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ. و دستورات اخلاقی و آنچه مجاز و مشروع است، در آن مکتوب یافت. @goftemane_tohid
🔷6) محور ششم: بیان حکمت برخی از معارف و احکام الهی فَجَعَلَ اللهُ الإیمَانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، خداوند «ایمان» را سبب تطهیر شما از شرک قرار داده [است] وَ الصَّلَاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، و «نماز» را وسیله پاکی از کبر و غرور. وَ الصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلإخْلَاصِ، «روزه» را عامل تثبیت اخلاص. وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ، «حجّ» را وسیله تقویت آیین اسلام. وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ، «عدالت» را مایه هماهنگی دل ها. 📌و طاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ [لِلْفُرْقَةِ]، «اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام. و «امامت» ما را امان از تفرقه و پراکندگی. وَ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ، «امر به معروف» را وسیله ای برای اصلاح توده های مردم. وَ بِرَّ الْوَالِدَیْنِ وِقَایَةً مِنَ السُّخْطِ، وَ صِلَةَ الأَرْحَامِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ، «نیکی به پدر و مادر» را موجب پیشگیری از خشم خدا. «صله رحم» را وسیله افزایش جمعیّت و قدرت. وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، «قصاص» را وسیله حفظ نفوس. 📌وَ حَرَّمَ اللهُ الشِّرْکَ إخْلَاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ. و «تحریم شرک» را برای اخلاص بندگی و ربوبیت حق. فَ (اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تَمُوتُنَّ إلأَ وَ أَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ). اکنون که چنین است، تقوای الهی پیشه کنید و آنچنان که شایسته مقام اوست، از مخالفت فرمانش بپرهیزید و تلاش کنید که مسلمان از دنیا بروید. 🔷7)محور هفتم:معرفی شخصیت خود (فاطمه زهرا سلام الله علیها) ثُمَّ قَالَتْ: أَیُّهَا النّاسُ! سپس فرمود: ای مردم! اعْلَمُوا أَنِّی فَاطِمَةُ، وَ أَبِی مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) بدانید من فاطمه ام و پدرم محمّد است (که صلوات و درود خدا بر او و خاندانش باد). أَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً آنچه می گویم، آغاز و انجامش یکی است وَ لَا أَقُولُ مَا أَقُولْ غَلَطاً، و هرگز ضد و نقیض در آن راه ندارد و آنچه را می گویم غلط نمی گویم وَ لَا أَفْعَلُ مَا أَفْعَلُ شَطَطاً و در اعمالم راه خطا نمی پویم. (لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ). به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. فَإنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی دُونَ نِسَاءِکُمْ، هر گاه نسبت او را بجویید، می بینید او پدر من بوده است نه پدر زنان شما! وَ أَخَا ابْنِ عَمِّی دُونَ رِجَالِکُمْ، و برادر پسر عموی من بوده است نه برادر مردان شما. وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِيُّ إلَیْهِ (صلی الله علیه و آله). و چه پر افتخار است این نسب، درود خدا بر او و خاندانش باد! @goftemane_tohid
حادثه شاهچراغ موجب رسوایی آمریکایی‌ها شد 🔹رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ این حادثه تلخ را موجب داغدار شدن دلها اما ماندنی در تاریخ ایران خواندند و با تأکید بر رسوا شدن دستهای پشت پرده این خباثت یعنی امریکایی‌های کینه توز و بوجود آورنده داعش، خاطرنشان کردند: دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید این حادثه با عظمت را همچون قضیه عاشورا و سایر مسائل تاریخی مورد توجه قرار دهند و به آیندگان منتقل کنند. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای ترور زائران را متفاوت از سایر حوادث تروریستی و موجب رسوایی مضاعف دشمن دانستند و گفتند: علاوه بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و بوجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آنها آن‌قدر دروغگو، سیاه‌دل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا می‌برند اما در عمل، گروههای خطرناک تروریستی را بوجود می آورند. 🔹ایشان دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را به تولیدات هنری در خصوص این حادثه و سایر قضایای تاریخی توصیه کردند و افزودند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد. 🔹رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخشهای هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاههای فرهنگی است. @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | رهبر انقلاب، صبح امروز: دستگاههای فرهنگی حقایق تاریخ و جنایتهای دشمنان را برای جوانان کنند @goftemane_tohid
وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ ۚ وَما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا﴿۲۲﴾ 🔹(امّا) وقتی مؤمنان لشکر احزاب را دیدند گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده، و خدا و رسولش راست گفته‌اند!» و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود.🔹 📌حوادث اخیر نیز مثل حوادث صدر اسلام و بلکه حوادث تاریخیِ چهارده قرن گذشته است که با تمام فراز و فرودهایش، حکایت گر نزاع همیشگی جبهه حق و باطل است که برای مؤمنان حقیقی چیزی جز زیادی ایمان به همراه نمی آورد و برای کسانی که در دل؛شک و تردیدی نسبت به حقایق عالم دارند موجب ضلالت و گمراهی می شود @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شناخت قرآن‏ 📎شهید مطهری: ✅شناخت قرآن براى هر فرد عالم به عنوان يك فرد عالم و براى هر فرد مؤمن به عنوان يك فرد مؤمن، امرى ضرورى و واجب است. اما براى يك عالم انسان‏شناس و جامعه ‏شناس، شناخت قرآن ازآن‏ جهت ضرورى است كه اين كتاب در تكوين سرنوشت جوامع اسلامى و بلكه در تكوين سرنوشت بشريت مؤثر بوده است. ✅نگاهى به تاريخ اين نكته را روشن می ‏كند كه عملًا هيچ كتابى به اندازه قرآن بر جوامع بشرى و بر زندگى انسانها تأثير نگذاشته است و به همين جهت است كه قرآن خود به خود وارد حوزه بحث جامعه ‏شناسى می ‏شود و جزو موضوعات مورد بررسى اين علم قرار می ‏گيرد. ✅معناى اين سخن اين است كه بررسى و تحقيق پيرامون تاريخ جهان در اين چهارده قرن عموماً و شناختن جوامع اسلامى خصوصاً، بدون شناخت قرآن ميسر نيست. @goftemane_tohid
🔷رابطۀ جهان‌بینی و سعادت 📎آیت الله مصباح یزدی: ✅مصادیق سعادت در نظام‌های گوناگون اخلاقی، با توجه به جهان‌بینی‌های متفاوتی که ریشه و زیربنای آنها را تشکیل می‌دهد، متفاوت است. اسلام نیز با توجه به جهان‌بینی ویژه و الهی خود، مصداقی خاص از سعادت را طرح می‌کند و انجام دادن برخی کارها را برای دستیابی به آن سفارش می‌فرماید. 👈از دیدگاه اسلام انسان موجودی است که عمری نامحدود و بی‌نهایت دارد و از سوی دیگر، وابسته به خداوند است و هیچ‌ گونه استقلالی از خود ندارد. متناسب با چنین بینشی، اسلام برای انسان سعادتی جاودانه و بالاتر از سطح زندگی مادّی طرح می‌کند. ✅در مقابل، در جهان‌بینی مادّی انسان موجودی مستقل با عمر محدود است و زندگی وی منحصر به همین زندگی دنیا معرفی می‌شود. به تناسب این نوع بینش، نظام‌های مادّی، برای انسان صرفاً در جست‌و‌جوی سعادت و لذّت دنیوی هستند؛ چراکه ورای آن، سعادت و لذّت دیگری نمی‌شناسند. @goftemane_tohid
🔸مسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ🔸 🔷شرایط سعادت (2) شرط سوم: اینکه در راه طولانی اش به سوی سعادت و راهی که به سمت سر منزل و پایان راه طی می کند از دغدغه ها و وسوسه های درونی رها شود. توان انسان بالاتر از عامل های بازدارنده برونی است. یک وقت جلوی راه شما را می گیرند می گویند اقا ما نمی گذاریم از اینجا عبور کنید! 👈 تجربه نشان داده، تاریخ صریحا به ما گفته است که وقتی جلوی راه کسی را بگیرند، در پیمودن این راه حریص تر می شود، شوقش بیشتر می شود، آتش اشتیاقش شعله ور تر می شود. اگر بگویند نمی گذاریم بروی، انسان بیشتر فشار می اورد تا برود.این [خصوصیتِ] عامل بازدارنده بیرونی است. 🚫اما یک وقت هست که از درون، انسان را می پوسانند، در او تردید ایجاد می کنند، جلوی راه را نمی بندند اما توانِ رفتن، اراده رفتن، تصمیمِ حرکت و امکان تلاش را از انسان می گیرند؛ این بدتر است این مانع، این وسوسه، این دغدغه به مراتب، توان فرساتر از آن چوبی است که وسط راه بگذارند و بگویند اجازه رفتن را به تو نمی دهیم 📚گزیده کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران/ جلسه 6/ نویدها @goftemane_tohid
📌 انسانی اسلامی با اسلامی 🔵آن دسته از ارزش‌های اخلاقی که اسلام مطرح می‌کند با توجه به جهان‌بینی ویژه و مورد قبول خویش خواهد بود، پس ما نمی‌توانیم در چارچوب مکتب اسلام، نظامی اخلاقی منهای اعتقاد به مبدأ و معاد مطرح کنیم و چنین نظامی نمی‌تواند نظام اخلاقی اسلام باشد؛ بلکه اخلاقی غیر اسلامی یا حداکثر، اخلاقی التقاطی خواهد بود. 🔶نظام اخلاقی اسلام با جهان‌بینی خود ارتباطی ناگسستنی دارد و مفاهیم ارزشی مورد قبولش نیز از آن نشأت می‌گیرد. وقتی می‌گوید چیزی خوب است، رابطه‌اش را با مبدأ و معاد ملحوظ داشته است و حتی هنگامی که از فلاح و رستگاری انسان سخن می‌گوید نیز رابطه‌اش با مبدأ محفوظ است؛ به این معنا که فلاح و فوز، رحمت خداوند است که به عنوان اجر و پاداش به شما اعطا می‌کند و توجه به مطلوب نهایی زندگی، سعادت و فوز و فلاح نیز نباید جدا از توجه به خدا باشد. 📚انسان سازی درقرآن @goftemane_tohid
📚 | وقتی همه انسان هستیم، چرا علوم انسانی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می کنید؟! ✅ همه انسان هستیم، اما اینکه علوم انسانی یعنی علومی که به توصیف، تبیین و تفسیر کنش های انسانی می پردازند و برای او در عرصه های مختلف تعیین تکلیف می کنند بر چه مبنایی تولید شده باشند فرق می کند. تفاوت نظریات در علوم انسانی وابسته به این هفت نوع مبنا است: 1️⃣معرفت‌شناختی 2️⃣هستی‌شناختی 3️⃣کلامی 4️⃣انسان‌شناختی 5️⃣ارزش‌شناختی 6️⃣دین‌شناختی 7️⃣روش‌شناختی 🔸️انسانِ غربی در تمامِ این مبانی نظرِ متفاوتی با دیدگاه اسلامی دارد که طبیعتاً علوم انسانی غربی را از علوم انسانی اسلامی متمایز می کند. 🔰آیت الله مصباح یزدی قدس سره یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. 📖کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» سعی کرده، نگرش اسلام در این هفت نوع مبنا را بر اساس اندیشه‎های آیت الله مصباح یزدی قدس سره ارائه کند تا نظریه پردازان رشته‎های مختلف علوم انسانی، با تکیه بر آنها، مسیر اسلامی سازی این علوم را به درستی طی کنند. 🛒 خرید کتاب از اینجا 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید مطهری مجالس حسینی باید زنده کننده باشد نه بی حس کننده @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ🔅 ♻️سوره مبارکه یونس/ آیه 9♻️ آن کسانی که ایمان اوردند و عمل صالح انجام دادند(عمل صالح یعنی تعهد متناسب با آن ایمان. ایمان بر دوش انسان تعهدی می گذارد که انجام ان تعهد و به دوش گرفتن آن عمل صالح است) «يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ» پروردگارشان به سبب ایمانشان آنها را هدایت خواهد کرد. 📌خود ایمان موجب می شود که آنها راه را پیدا کنند.🍃به چه راه پیدا کنند؟ هم به هدف و هم به راه ها و وسیله ها. 🎙بعضی می گویند: آقا ، ما چگونه می توانیم به آن سر منزل مقصود برسیم؟ وقتی این حرف را می کاوی می بینی، ایمانِ به قدم اول در دلشان نیست. اگر ایمان باشد عمل همراهش نیست. ✅اگر عمل بکند روشنی و هدایت نصیبش خواهد شد، و قدم دوم را هم پیدا خواهد کرد. وقتی انسان به هدف و راه ایمان آورد و دنبال این ایمان حرکت کرد، راه خود به خود، خود را نشان می دهد. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی/ جلسه 6/ ایمان/ نویدها @goftemane_tohid
◀️از آنجا که انسان موجودی است پیچیده و دارای ابعاد گوناگون که همۀ آنها در یکدیگر، فعل و انفعال و تأثیر و تأثر و در نتیجه با یکدیگر ارتباط کامل دارند، بسیار اتّفاق می‌افتد که در تشخیص راه وصول به سعادت، اشتباه کند و در ارزیابی تأثیر مثبت و منفيِ کاری که انجام می‌دهد گرفتار خطا شود. ▪️در ارزیابی کارها و تأثیری که در سرنوشت ما دارند، لازم است به همۀ ابعاد وجودی انسان توجه شود. اشتباه خواهد بود اگر بپنداریم می‌توانیم در یکی از شئون (برای نمونه زندگی خانوادگيِ ) خود روشی داشته باشیم مستقل و بی‌ارتباط با شئون و ابعاد دیگرِ هستی و حیاتمان (نظیر زندگی فردی یا اجتماعی یا اخروی) زیرا بی‌گمان روش زندگی خانوادگيِ ما در سرنوشت حیات فردی، اجتماعی و زندگی اخروی ما نیز تأثیر چشم‌گیر خواهد داشت. چنان‌که هریک از دیگر ابعاد نیز نسبت به بقیه، چنین تأثیری دارند. 🔺از سخن پیش گفته به این نتیجه می‌رسیم که هرگاه بخواهیم بدانیم کاری «خوب» است یا «بد»، باید تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم آن را در مجموع زندگی انسان و با توجه به همۀ ابعاد آن، ارزیابی و دربارۀ آن قضاوت کنیم 📝«انسان سازی در قرآن»/ ص 53 @goftemane_tohid