ن،
کابینتها رو بریزن بیرون،
با هم دعوا کنند،
موهای همو بکشن و
خلاصه کللللی شلوغکاری کنند.
میتونند راحت بخوابن
و راحت بیدار بشن.
الحمدلله خداوند به ما رزقهای دوستداشتنی داده که برای یک قدم راه رفتنشون، یه کلمه حرف زدنشون، یک پلک زدنشون، میلیونها تومان خرج دارو و درمان نمیکنیم.
الحمدلله رب العالمین
#رزق_هایمان_را_دریابیم
«لئن شکرتم لازیدنکم»
فاطمه عباسی:
خب الان سوالی که پیش میاد اینه
مصداقی در همین مورد بی عدالتی آموزشی ما چه قدمی میتونیم برداریم؟
اصلا صدای اعتراض ها به جایی میرسه؟؟
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
من دو سه تا پیام بالا رو فعلا خوندم ..
اعتقاد خودم اینه
خدا گفته روزی انسانها دست منه،...
دقت دارید انسان ها..
سوال؟!!🤔
آیا ما واقعااا انسانیم🤭🤭؟!
ما درگیر ظواهر دنیا و جمود و تمایلات نفسانی و حیوانی خود هستیم!
ما تمرین کنیم انسان بشویم تا خدا روزی را برساند😌❤️
و اینقدرررر خدامون مهربونه ک اگه ی تکونی ب خودمون بدیم خوب دستمون رو می گیره.
و اذیت شدن ها و رنج های دنیایی حاکی از علاقه خدا ب ماست و ما تنبیه میشیم(ب خاطر گناهانمون) توسط رب ترین عالم تا انسان شویم ،انگاه نیاز نیست طلب روزی کنیم چرا ک خود فرموده روزی انسانها دست منه توانست...
و خدا خلف وعده نمی کند...
مهدیس بهمنی:
بسیار زیبا و دلنشین ،که متاسفانه اکثریت بهش توجه ندارن
خیلی ها هم هستن که با دانشگاه مقام و مسوولیت گرفتن البته دانشگاه خوب و پارتی کلفت
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
رزق من آشنایی با گروه مادرانه☺️💋
مریم برزویی:
ببین مثلا زمانی که ما مدرسه می رفتیم عموما هم پایین شهر می رفتیم مدرسه. به دلایلی که مامانم برای خودش داشت و چه قدر حالا که فک می کنم درست و دقیق بود و ما همش غر می زدیم.
مثلا تو مدرسه های پایین شهر امکانات خیلی حداقلیه و عموما هم میگن اینا پایین شهرن نه امکانات درست میدن نه معلم به درد بخور نه اساسا محل میدن!
خب میشه گفت ما پایین شهر و بدبختیم و همینی که هست. دوس نداری وردار ببر غیر انتفاعی!
ولی من اون موقع ها می دیدم مامان عضو انجمن اولیا بود. میدیم اینو نمی پذیرفت که آقا حق همینه. می گفت در حق این بچه ها داره ظلم میشه. مثلا زنگ می زد با مامان دوستام حرف می زد که آقا فردا بیایم بریم اداره فلان معلم رو یه فکری بکنن که خارج از تخصصش داره درس میده و بچه های ما هیچی یاد نمیگیرن
یا مثلاً معلمی که سر نمره فضای رقابت درست کرده و داره به بچه ها فشار میاره
اونقد با آدما حرف میزد تا کم کم به تیم بزرگ برای اعتراض درست می کرد و واقعا حرفشون به جایی می رسید.
یا مثلاً کتابخونه رو همین تلاش و همت انجمن اولیا مدرسه به جایی رسوند ما هم کنارش یاد می گرفتیم باید راضی به وضع موجود نبود. اعتراض کرد حق رو گرفت برای گرفتنش تلاش کرد. تلاش برای حق جمعی هست که اولویته و....
می دونید دیگه دشمن از قدرت اجتماعی اسلام می ترسه . و الا به اسلام فردی ما که کاری نداره
برو انقد نماز بخون روزه بگیر کتاب بخون قرآن بخون کاریت نداره
اما بیا و بخواه اون نماز و قرآن رو عمومی کن بیارش تو کف جامعه بیارش بریز اون عدالت رو وسط مردم. اینجاست که دشمن میگه نه و باهامون شاخ به شاخ میشه!!!
فاطمه عباسی:
میشه گفت این مشاغلی که بزرگ شدن تو ذهن ها و واسه خودشون دم و دستگاهی به هم زدن و با وجود زحمت کمتر درآمدهای کلانتری نسبت به مشاغل پر زحمت تر دارن محصول همین تفاوت های مصنوعیه که انسان ها ساختن؟؟؟؟
مریم برزویی:
آفرین ببین این بحث تحریف تو مفاهیم خیلی مهمه.
تعریف اسلام از شغل و سود و در آمد و رزق و روزی چیه ؟!
اینا رو بذارم کنار تعاریف امروزی
جور در میاد؟
همه جا جور درنمیاد!
این دوباره میشه همون آدرس غلط که باید جلوش واستم. باید سرکوچه اش واستم بگم آی ملت اینجا شله نِمِدن به قول مشهدیا کوچه بغلی میدن اشتباه آدرس دادن بهتون که گرسنه بمونین!
حالا این آدرس غلط رو یا طاغوت بیرونی(استکبار) داده یا طاغوت درونی آدما تو همین نظام اسلامی!
من قابلمه مو ورداشتم دارم میرم تو کوچه ای که اصلا شله نمدن بعد هی میگم خدایا کو پس روزی من چرا ظرف پر نمیشه! مگه نگفتی قد ظرفیت هرکدوممون شله میدی بهمون
خب یه برانداز کن ببین آدرسو عوضی نیومدی
ببین کسی کوچه درستو مسدود نکرده که نری اونجا و خودش همشو بخوره
یه عده فک کردن همین که خدا انقلاب رو روزی ما کرد کار تمام شد حالا یه تافت( درست نوشتم. ازینا که میزنن به موهام تو آرایشگاه خوب واسته خراب نشه تا ته مجلس😂) خلاصه فک کردیم یه تافت میزنیم به انقلاب و میریم رد زندگی مون. ولی تازه کار شروع شد و تا انقلاب مهدی و بعد از انقلاب مهدی هم نهضت ادامه دارد آبجی!
اگر شکر این روزی و رزق و نعمت رو به جا آوردیم و براش تلاش کردیم برکتش و زیاد شدنش رو می بینیم و الا اگر نشستیم و گفتیم بی خیال بچسبم زندگی خودمو میشه کفران و اون عاقبت بد بدا که همش خدا میگه😬
Fatemeh:
من نظرم راجب گفتگوی امروز اینه که ادم باااااید تلاش کنه برای ساختن یه زندگی بهتر حالا نه لزوما بهتر مادی
ولی باید تلاش کنه نمیشه یه ادم تنبل و بی مسئولیت بشینه توی خونه بگه روزی من تعیین شده است و خدا میرسونه خدا در قبال انجام وظایف ما به ما ر
وزی میده
میگم مکررا دیدم که افراد مذهبی تنبلی خودشون رو گردن دین میندازن و تلاش نمیکنن
یا مثلا دیدم که میگن ادمی که پول داشته باشه وابسته این دنیا میشه پس روزی ماهم که میرسه پس ما چرا تلاش کنیم برای بیشتر بدست اوردن از دنیای زود گذر ؟؟
ایا این نگاه واقعا درسته ؟؟؟ که ما برایی که وابسته دنیا نشیم اصلا سمت پول نریم خب کاملا معلومه که چقد اشتباهه
ادمی که داره و وابسته نشده کاری کرده
ادمی که نداره و وابسته نشده که دیگه😂😂
الان به امام ها و پیامبرای ماهم نگاه کنید ببینید چقد مال و زمین و قنات و نخلستان ..
اینا تلاش های خودشون بوده چون برای حکومت بر اون جامعه نیاز داشتن به این اموال
ولی خب نکته اینجاست که با این که این همه اموال داشتن چطور زندگی میکردن؟؟
روایت داریم که بخشی از سهم مردم فقیر دست مردم ثروتمنده
من میگم ادم باید تلاش کنه ولی راضی به رضای خدا باشه اگر خدا واقعا خودش نخواست و نداد بگه خداروشکر
ولی اگر نتیجه تلاش های فرد رو داد باید بدونه این مالی که خدا داده مال خداست واقعا چون اگه نمیخواست نمیداد پس باید درست ازش استفاده کنه
🚫خلاصه حرفم اینکه روزی رسان بودن خداوند نباید بشه بهانه ای برای تلاش نکردن🚫
مریم برزویی:
روزی هرکس هم قد ظرفش بهش میدن.
روزی چیزیه که مصرف بشه رزق چیز مصرف شدنی هست.
اگر طمع کردی و بیشتر جمع کردی یا رزقت رو هدر دادی خب میری تو دسته کفران نعمت
دو نفر آدم ده کیلو میوه بخری بذاری یخچال نصفش بگنده این ینی طمع کردن
عمر و وقت رو به بطالت بگذرونی این ینی هدر دادن رزق و تهش کم شدن فرصت عمر!
پس قد ظرفت و توانت بهت میدن تو هم همونا رو درست مصرف کن و حقشون رو به جا بیار تا بیشتر و بیشتر بشن زیاد بشن به قول خدا خدا هم با همین توان و وسع خودت تو رو مسنجه با بقیه مقایسه ات نمی کنه . پس لطفاً خودتم با مقایسه خودت با بقیه محتوای ظرفتو هدر نده!
چشم سعی می کنم دختر خوبی باشم بسه دیگه😂 چه قدر حرف زدم😁
شرمنده روی دوستان🙏🌹
javan:
سلام به همگروهی های عزیز
برای ورود به مدارس تیزهوشان یک امتحان خیلی سخت میذارن که همه بچه ها از روستایی تا پایین شهر وبالاشهر همه شرکت میکنند وسوالات هم برای همه یکسان هست.
پس نتیجه اینه که اونی که بیشتر کار کرده وتلاش بیشتر وهوش بالاتری داشته قبول میشه.ودراینجا هیج بی عدالتی اتفاق نیفتاده.
درنتیجه یک چیزعادیه که قبولی رتبه بالاتر دانشگاه هم از اونا باشه.چون همه درمدارس تیزهوشان تقریبا یکدست هستندوباهوشند.
بی عدالتی درقسمتهای بالاتر هست که بعدتمام زحماتی که این بچه ها میکشند وبهترین دانشگاه قبول میشن ایقدربی توجهی وکم کاری تو دانشگاهها میبینند واینقدرازنظر مالی تو فشارند که با یک چراغ قرمزی که از بیگانه میبینند به سمت اونا میرند واونا بهترینهای کشور مارو گلچین مینند واوضاع ما هروز بدتر از دیروز میشه.
وصدالبته که بی عدالتی ازاولین قدم اموزش هم دیده میشه که هرکسی سرای خود نیست،کسی که کوچترین تجربه ای نداره وسالها به عنوان خدمه کارکرده حالابیاد بچه هارو درس بده یک کم غیرمعقول هست.
مهدیس بهمنی:
بله درسته،و اون آدم بی تجربه رو میفرستن تو روستاها و مناطق محروم،دانش آموزان روستا ها چطوری آموزش ببینن وقتی معلمی خوب و باتجربه نداشتن؟چطوری انتظار دارین با این معلم ها و این آموزش ضعیف بتونن تو امتحان ورودی تیز هوشان قبول بشن؟
امسال معلم دخترم کاملا بی تجربه بود و اولین سال تدریسش بود،تمام بار آموزشی دخترم رو دوش خودم بود،اما اون موقع نوزاد نداشتم،حالا که بچه سومم به دنیا اومده چطوری میتونم وقت بذارم واسه سال تحصیلی جدید که با دخترم درساش رو کار کنم؟یا مادرانی که شاغل هستن یا اون خانواده هایی که گاو و گوسفند و کار صحرا دارن چطوری به بچه هاشون آموزش بدن وقتی که معلم کاربلد ندارن
Fatemeh:
اتفاقا خیلی از روستایی ها قبول میشن به دلیل اینکه بخاطر اینکه اون سطح اموزش پایین رو یه سهمیه خوب براشون در نظر میگیرن برای ورودی به مدارس نمونه و تیزهوشان
مهدیس بهمنی:
شما تو شهر زندگی میکنین و از کارهایی که تو روستاها هس بیخبرین
درصدشون زیاد نیس که تلافی اون سطح آموزش ضعیف رو بکنه
وقتی از پایه ضعیف باشه دیگه انتظاری به دبیرستان به بالاتر رو نداریم
بهاره خیرابادی:
سلام به همه🤗
عضو چالشی وارد می شود😂
من با این جمله ی روزی دست خداست، با مفهوم اصلیش نه ولی نحوه ی استعمالش مشکل دارم. این دنیا دقییییق ریاضی طوره، همه چی متصل به همه، رو اپسیلون حساب و کتابه. معنی نداره وقتی اختیار امور آدم دست خودشه به این جملات متوسل شیم. باید نگران روزی خانواده باشیم چون وسیله ی استخراجشیم
javan:
بله روستایی ها سهمیه دارن
بهاره خیرابادی:
اینکه خدا گفته روزیت دست منه، مضمون این ایه ی شریفه ی سوره ی واقعه ست که " ءانتم تزرعونه ام نحن الزارعون؟"
برای اینکه انسان سرکش نشه و بدونه یه ریشه ای داره، فرعو
ن نشه، نه اینکه بی خیال بشه. اصولا معنویات برای راه انداختن دنیای آدم برنامه ریزی نشده برای ارامش روحی آدمه بای دیفالت. آقا گفتم اصولا باز نیاین ببندین به رگبار که معجزات و کرامات چی میشه؟😅
javan:
الان با وضع انلاین ،شرایط تو روستاها بدتر هم شده
زهرا معراجی مقدم:
پارتی هم خیلی مساله است واقعا🤦♀
من چند تا نخبه میشناسم که رتبه های خوب کنکور هم دارن ولی پست و مقام ندارن
احتمالا چون پارتی ندارن یا نخواستن داشته باشن
javan:
الان تو این وضعیت یاباید سهمیه جانبازی وخانواده شهید داشته باشی یا باید بند پ قوی ویادرنهایت اینقدر کارت درست باشه که دیکه هیچ ایرادی نتونن ازت بگیرند
تو همین مدارس تیزهوشان ودولتی وقبولی دانشگاه هم سهمیه اثرش از درس بیشتره.
یکی رو میشناسیم بارتبه 20هزاروبالاتر پزشکی قبول شده،البته شاگردی با این رتبه وقبولی پزشکی ،چندسال بعد تیغ دستش میگیره ومن وشمارو عمل جراحی میکنه
الان پسرم میگه من کسی رو میشناسم با رتبه 40هزار داره پزشکی میخونه وپوزش هم میده که من 40هزار بودم والان مشاور کنکوره!!!!!
تو کشور ماازهمون بالا بی عدالتی داره موج میزنه ،تا این پایین
البته سهمیه دارها بعدا میشن رییس های من وشما
مریم برزویی:
یا ایها الذین آمنوا خطر انحراف بحث رزق و روزی😁
javan:
مگه بحث اول همون عکس نبود؟
👌الان دیدم،ولی این رو هم برای هفته بعد بذارید
فاطمه عباسی:
اینطوری نیست
مدارس غیر انتفاعی چقدر سرمایه گذاری میکنن درست یا غلط روی دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد
ولی تو مدارس معمولی از این خبرا نیست
میشه گفت پاسخ سوال سوم همون بحث تفاوتهای مصنوعی ساخته دست بشر هست؟؟؟یا یکی از عواملش میتونه باشه؟؟
اگه اینطوره پس نباید حق بدیم در مورد سوال اول به آدم ها
یعنی اونها اگر نگرانن نسبت به رزاقیت خدا شک ندارن از این تفاوتهای مصنوعی میترسن؟؟
یا نه؟
javan:
چند درصد بچه ها تومدارس غیر انتفاعی هستند؟؟خودپدومادرها هم باید برای بچه هاوقت بیشتری بذارند
فاطمه عباسی:
تو این دوران درصد زیادی
ولی باز هم خللی تو اصل موضوع وارد نمیشه
javan:
نه اصلا درصد زیادی نیستند
خیلی ازخانواده ها از خرج خودشون کم میکنند وبچه خودشون رو مدرسه بهتری مینویسند.
فاطمه عباسی:
خب منم همینو میگم دیگه
الان مدرسه غیر انتفاعی انگار جزو واجبات شده
بهاره خیرابادی:
یه درصد فکر نکنین ممکنه یه بچه ی شهید و جانباز تو گروه باشه و ناراحت بشه ها!
مهدیس بهمنی:
اخه چیزی نگفتن که بخواد بربخوره،در مورد سهمیه گفتن که اونا هم دارن
javan:
منظور ما ازکسانی که باسهمیه ورتبه پایین وبدون سواد میشن رییس ومدیر واونی که ازاول پیگیر بحث باشه متوجه میشه که بی احترامی نبوده
یکی از مشکلات کنکور ،همین سهمیه هاست که ان شاالله بچه هاتون که بزرگتر بشن وتفاوت قبولی بارتبه هاشون رو ببینید متوجه حرف من میشد،
وقتی دونفر هم کلاس یکی با 4هزار ویکی با20هزار،اونی که با 20هزار بهترین جاقبول میشه ،برات خیلی دردناکه
درنهایت هم اون استخدام میشه وبچه دیگه که درسش بهتره بیکار
بهاره خیرابادی:
ای کاش یه کم در مورد روند پذیرش سهمیه ها تحقیق می کردین و بعد طلبکار می شدین!
اگه کسی بخواد تو ظرفیت ۲۵ صندلی رشته ی پزشکی مثلا علوم پزشکی سبزوار قبول بشه باید تراز علمی ش از نفر ۲۶ ام بیشتر باشه.
و بنیاد شهید یا هیئت علمی ها و یا هرررکی که سهمیه برای فرزندانشون میگیرن از دانشگاه ها، مازاد بر این ظرفیت هستن، یعنی به فرض پنج تا صندلی دیگه، علاوه بر قبلی ها می خرن.
و در نهایت ظرفیت وروردی یه سال میشه ۳۰ نفر در سبزوار. کسی سهم و حق کسی رو نمی خوره
درانتظار فرج:
سلام قبل این که وارد بحث بشم یک سوالم رو جواب بدید
این فتنه جدید که راجع به قبولی دانشکاه رتبه هست رو که از طرف دشمنه چرا خواهرای مومن و انقلابی ما دارن وارد این بحث بسیار مهم امروز میکنن اگر بد میگم بگید تا قانع بشم اشتباه میکنم
فاطمه عباسی:
خطر انحراف از موضوع گفتگو⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
javan:
هیچ کس طلبکارنیست،قانونش اشتباهه،میتونن از هرطریق دیگه کمک کنن .
ماهر سهمیه ای رو گفتیم نه فقط شهداوجانبازان
چراباید هیئت علمی سهمیه داشته باشه؟
البته همون 5صندلی هم نباید برای کس خاص باشه،اونم باید طبق عدالت اموزشی برای همه یکسان باشه.
البته بازم خریدن صندلی اشتباهه.
نوابی:
مادران درمورد موضوع نظرات تونو بگین تااستفاده ببریم
دانشگاه کنکور مدرسه تیز هوشان 😐
سمانه آتیه دوست:
سلام به همگی 🙋♀️
بیشتر گفتنی ها رو دوستان گفتن.
درباره سوال اول به نظرم طرح سوال مشکل داره چون اگه واقعا بدونیم روزی دست خداست پس نگرانی معنا نداره مگر اینکه واقعا باورمون قلبی نشده باشه.
مسئله بعدی ممکنه اینطور خودش رو نشون بده که من نگرانیم نه از بابت شک به رزاقیت خدا، بلکه نگرانیم از افرادی باشه که جلوی رسیدن عادلانه نعمت ها به بشر رو میگیرن.
و خب اینجا مسئله احساس مسئولیت خودش رو نشون میده. و همون بحث رسالت اجتماعی ماها و صحبت هایی که مریم جان برزویی بالاتر گفتن.
ما ناراحتیم از نبود عدالت؟عجیب نیست چون با فطرت ما سازگار نیست.
چیز تازه ای هست این بی عدالتی؟ نه. از اولی که پیامبری فرستاده شد برای مبارزه با این بی عدالتی در سطح جامعه بود.
کیا باهاشون مخالفت کردن. چهاردسته. مترفین (ثروت اندوزها)، چون عدالت میگفت تو حق نداری اینهمه ثروت رو انباشته کنی و حق بقیه رو بخوری.
احبار و رهبان (مقدس نماهایی که از تعطیلی فکر و سوق دادن مردم به سمت خرافات پول جمع میکردن.)
یک دسته هم اونهایی که قدرت شون به خطر می افتاد و اساسا زمانی قدرتمند بودن که بی عدالتی اجتماعی وجود داشته باشه. مثل فرعون و...
و...
خلاصه اینها الان هم هستن. تو سطح جهان هستندو تو کشور ماهم هستن.
پیامبرها چیکار کردن؟ رفتن به سمت آگاه سازی مردم تا مردم متوجه بشن این اشتباهه که فکر کنن بخت شون از اول سیاه بوده و نمیشه کاریش کرد ( به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد/گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه)
پس رفتن به سمت مبارزه با این افراد ظالم. گفتن حق ندارید شما در جهانی که خداش یکیه و بقیه بنده ها همه تو یک صف ان، بیایید و طبقه بندی درست کنید و حق بقیه رو بخورید. جمع کنید دم و دستگاه تون رو.
همه شون همین طور اومدن و رفتن و همین یک جمله رو گفتن لا اله الا الله. و قیام شون برای این بود.
این جمله یعنی حق نداره تو جامعه اسلامی، آقا و آقازاده حق بیشتری داشته باشه صرف اینکه باباش وزیر فلان جاس.
این یک جمله یعنی تو حق نداری چون رئیس فلان اداره ای با مردم هر طوری میخوای رفتار کنی.
این جمله یعنی حق نداری چون نماینده مجلسی از خط ویژه که مردم عادی نمیرن تو بری.
این جمله یعنی حق نداری مردم رو رعیت کنی و خودت ارباب باشی.
این جمله یعنی باید جامعه ای به وجود بیاد که توش هر کسی مایه های انسانی وجودش رو بتونه با تلاش شکوفا بکنه. حالا یکی تلاش نمیکنه خب رزق ش کمتره، یکی تلاش میکنه، فکرش رو به کار میندازه از نعمت هایی که داره تمام استفاده رو میکنه خب طبق سنت خدا انواع رزق رو دریافت میکنه.
تو جامعه اسلامی برای چی انفاق، خمس، زکات و... وجود داره. یک بخشیش اینه که چون خدا میخواد ثروت هارو بالانس کنه.
میگه حتی مال ات کمه صدقه بده تا زیاد بشه. چون خودش بهتر از ما سیستم مارو میشناسه.
خب ما چیکار کنیم حالا؟
همون کاری که پیامبر ها و امام ها کردن.
آگاه سازی مردم و مبارزه با طاغوت هایی که جلوی این جامعه سازی توحیدی رو میگیرن.
چطوری؟
ببین کی هستی، تواناییت چیه، مسئله رو بشناس، کاری که ازت برمیاد رو انجام بده.
انقلاب چرا انقد مهمه؟ چون بعد سال های سال، یک نفری بلند شد و با تکیه به همین جمله لا اله الا الله گفت آهای محمد رضا شاه، تو حق نداری اجازه بدی اسرائیل و آمریکا به این مردم مسلط بشن. از سال 42 تا 57 چندسال طول کشید؟؟ 15 سال به چی گذشت؟ جز این بود که افراد نخبه و دغدغه مند رفتن سمت آگاه کردن مردم و بهشون یادآوری کردن که حق شون چیه؟ مردم رو آگاه کردن. مردم خودشون اومدن جلو.
حالا هم اگه میخواد انقلابی درون ساختارها اتفاق بیفته، به نظر من جز از مسیر آگاه کردن مردم و وصل کردن شون به آرمان های انقلاب که همون آرمان های اسلام هست اتفاق نمی افته.
زمان میبره؟ ممکنه به زمان ما نرسه؟ ممکنه من و بچه هام قربانی این بی عدالتی بشیم؟
مگه در طول تاریخ کم بودن افرادی که قربانی بی عدالتی شدن. ولی چی مهمه؟ تو جهان ابدی چی رو ميبينن؟ زندگی ابدی ما چطوری ساخته میشه؟
خدا نگاه می کنه ببینه اندازه وسع ات تلاش کردی برای به ثمر رسیدن رسالت پیامبرها؟ تلاش کردی بی عدالتی رو از بین ببری؟ هرچقد تلاش کردی حتی اگه تو دنیا قربانی شدی اینجا جات درسته. اینجا همه چی خوبه برات. مگه همینو نمیخواستی؟
ولی اگه فقط واستادیم و نگاه کردیم و ناراحتی کردیم از وضع موجود هم دنیا رو از دست میدیم هم آخرت رو.
ولی اگه به اندازه یک قدم تلاش کردیم برای رسیدن به جامعه توحیدی، حتی اگه زمانی این جامعه تشکیل شد که ما مرده بودیم، به اندازه تک تک کسایی که تو اون جامعه توحیدی دارن استعداد های انسانی شون رو شکوفا میکنن و از عدالتی که در جامعه وجود داره، برای حرکت به سمت خدا استفاده میکنن، برای تک تک انسان هایی
که ساخته میشن برای ما هم در جهان ابدی خیر مینويسن. چون ما هم در ساخت اون جامعه سهیم بودیم.
یک چیزی هم تو بحث انواع رزق به نظرم وجود داره که ممکنه کمتر بهش توجه کنیم.
به نظر من این چشم و گوش و دست و پا و فکر و عقل و کلا این سیستم فوق پیشرفته ای که خدا به ماداده روزی ما هست نعمتیه که خدا داده، اما اینکه ما از اینها استفاده بکنیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم این ارزش افزوده میشه رزق ما. یعنی خدا به من نعمت دست داده من با این دست به مادرم کمک میکنم. اینجا دست من حکم رزق رو داره. چون ازش استفاده درست کردم.
خدا به من فکر داده. من فکرم رو به کار انداختم و مشکل کسی رو حل کردم اینجا فکر من تبدیل به رزق میشه برام.
چون ازش در راه رسالت های الهی استفاده کردم و...
من از بدنم و از وجودم استفاده می کنم تا انواع رسالت های فردی و اجتماعی و خانوادگی رو انجام بدم همین که من میرم به سمت انجام اینها خودش رزق هست.
اصلا اینکه میگن شکر نعمت نعمتت افزون کند به نظرم یک چیز فراتر از اینیه که حالا من صبح تا شب فقط تو زبون بگم خدایا شکرت خدایا شکرت که سالمم. خدایا شکرت. اینم هست ها ولی به نظرم این شکر وقتی کامل میشه که ما از اون نعمت استفاده درست بکنیم در جهت حرکت به سمت خدا. وگرنه همین طور بشینیم بگیم شکرت خدا شکرت خدا، که شکرش به جا آورده نمیشه.
به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
همین نماز هم که یک عبادت فردی هست در ظاهر اگه این نماز رو تلاش نکردی تو جامعه برپا کنی فایده نداره. سوره حمد پره از مفاهیم توحیدی و ضد استکباری. پره از دعوت و تلاش برای برپایی عدالت و آزادی. خب نماز رو خوندی همراه باهاش بیا و مفاهیمش رو که عدالت هست آزادی هست مبارزه با ظلم هست و... تو جامعه پیاده کن.
اونوقته که نماز رو اقامه کردیم به معنای واقعی.
مریم برزویی:
همین الان پیش پای شما کتاب مادر ایرانو تموم کردم.
زندگی سراسر مبارزه و تلاش و جهاد زنی که از تمام نعمت هاش به درستی استفاده کرد و خدا هم در همه حال به وقت و مال و جانش برکت داد!
رزق امروز من زندگی زنی بود که روزی برای دیدن بچه هاش که یکی در یک بیمارستان و دیگری در بیمارستان دیگه ای بستری بود ۴۸ ساعت رو طی می کرد. هر دو بچه ها هم مجروح جنگ بودند
زنی که با دو تا مرغ کارش رو شروع می کرد و می گفت خدا کمک می کنه برکت میده و بعد از تلاش و زحمت یه مرغداری میشد
باز کار خراب می شد یا تعطیل میشد، ناامید نمی شد و دوباره یه راه دیگه انتخاب می کرد
همیشه هم زن های شهر رو همراه خودش می کرد و نمیذاشت کسی بیکار و دست تنها بمونه.
و آنقدر برای رسیدن به هدف هاش وقت میذاشت و تلاش می کرد و اداره ها رو بالا و پایین می کرد تا حق مردمو بگیره
یه زن خستگی ناپذیر از سال های دور تا همین امروز تا همین الان تا همین الانی که داریم حرف می زنیم یقین دارم این بانو مشغول کاری هست. و چه قد خوب اسم خداشو به نمایش گذاشته
و کل هو فی شأن
و خدا هر روز در کاریست..
این زن نمونه ی کسی بود که تمام رزق ها و نعمت هاش رو حقش رو به جا آورد.
چه دست و پا و زبان و گوش و چشم و نعمت های جسمیش
چه نعمت های معنویش
چه بچه هایی که خدا بهش داد و به قشنگ ترین شکل دوباره برگرداند به خدا
خلاصه اگر خسته جان و بی انگیزه و بی حال و ناامیدی حتتتتتتتتتتتتما زندگی این بانو رو یه ورق بزنید...
سمانه آتیه دوست:
یک نکته دیگه ای هم که به ذهنم میرسه از این حرف که روزی دست خداست اینه:
ببینید انسان در طول تاریخ گاهی برای اینکه تنبلی خودش رو توجیه کنه مینشسته و میگفته هیییی روزگار اینم قسمت ماست. راضی هستیم به رضای خدا و روزی دست خداست و...
یعنی میدیده یک عده دارن حق اش رو میخورن ولی حال نداشته مبارزه کنه میگفته راضییم به همین مقدار و از این حرفا. اسمشم میذاشته قناعت و رضای خدا.
اما واقعا رضای خدا تو چیه؟ این مهمه. رضای خدا تو قیام لله من انسانه. اگه قناعتم در جهت قیام لله هست خب خوشبحالم. اگه نیس دیگه اسمش هرچی هست قناعت نیست.
اینکه خدا میگه روزی دست منه واسه این نیست که من در برابر طاغوت های زمان تسلیم بشم و بگم روزی منو که خدا میده. به تو و ظلم هات کاری ندارم.
نه!
خدا وقتی میگه روزی دست منه اتفاقا برای ایجاد یک نوع حرکت در انسانه. میگه روزی دست منه که بلند شیم در برابر طاغوت های زمانت بایستیم و نترسیم اگه بهمون گفتن مثلا حقوقت رو قطع میکنم، جیره ات رو قطع میکنم و...
میگه نترس. پاشو. روزی تو دست اونا نیس که بترسی باهاشون در بیفتی.
مریم برزویی:
بلند شو و تو ظلم اونا شریک نشو..
سمانه آتیه دوست:
آخ دقیقا
من این کتاب رو که میخوندم وجودم سراسر شرم میشد از خودم و خسته شدن هام 🥺
فاطمه عباسی:
من این روزا خیلی از این کتاب ها میخونم که وجودم رو سرشار از شرم میکنه😔😔😔
در راستای بحث امروز من یه معرفی کتاب بکنم
کتاب جایگاه رزق انسان در هستی
مریم برزویی:
میگی خدایا چه قدر
دنیای من کوچک است!
این ها همش رزقه برای بزرگ شدن ما کاش قدرش رو بدونیم.
فاطمه عباسی:
همچنان منتظر مشارکت سایر اعضا در گفتگوی امروز هستیم😉
زهرا:
کدوم فتنه خواهر من؟؟!!!!!
نوابی:
ممنونم
امیدوارم صوتی شو پیدا کنم
نظردوستان در مورد این مطلب چیه؟؟
درانتظار فرج:
امسال بعد جواب کنکور چنان شلوع بازی در آوردن سر نتیجه ها ورتبه ها این به نظرتون عادی بود،؟؟؟!
مریم برزویی:
خواهر جان مردم از یک درد ابراز ناراحتی کردند.
اتفاقا دیشب در برنامه جهان آرا با حضور وزیر آموزش و پرورش بهش پرداخته شد و تا حدی قبول داشت.
برای خاتمه این بحث ارجاع میدم دوستان را به برنامه دیشب جهان آرا با همین موضوع مدارس خصوصی و استعداد برتر و تبعیض ها😊
درانتظار فرج:
مطالبی که دوست خواهر عزیزم فرستادن عالی بود تا حدودی جواب خیلی سوالارو دادن اما این مسائل چنان ریشه ای هست وباید چند مطلب رودقیق موشکافی کرد و به یقین کامل رسید
یکی همین عدالت که چه زمانی این عدالت که در سطح عدالت پروردگار بزرگ درروی زمین اجرا میشه
دوم ما به چه چیز میگوییم رزق
سوم بقول خواهر گلم خداوند فرمودن رزق انسانها ایا ما انسانی که خداوند از اون نام برده هستیم
و ۴ جایگاه شیاطین انس وجن در محقق نشدن این وعده پروردگار بزرگ عالمیان
زهرا:
چقدر نکته مهمیه این استفاده درست از نعمتها
که بعدش برکت میاد
و رزق میاد
نعمتهایی که رزق ما هستند
و برامون مسئولیت میارن
نه تنبلی و تفاخر به بقیه
درانتظار فرج:
اینا نمونه کوچیک از اون مطالب هستن
یک حدیث تقدیم به همه خواهرهای عزیزم پروردگار بزرگ فرمودند اگر به رزق کمی که دادم قانع باشید من هم در روز قیامت به اعمال کم شما راضی هستم
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
احسنت 🙏😍
عجل علی ظهورک بحق الحسین ع
مریم برزویی:
ممنون از نکات تون خانم در انتظار فرج اسمتونم نمیدونم. نکات خوبی بود👌👌
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
من خیلی خلاصه و سربسته گفتم
مفهوم کلی حرفم این بود از راه اختیاری ک خداوند برای ما گذاشته اند خود را بشناسیم، ب خود آییم تا خدایمان را پیدا کنیم
و درواقع وقتی محبوب و معشوق پیدا شد تعریف رزق تفاوت خواهد داشت...
همین اخیرا ،در یکی از روضه ی مقاومت ،مداح محترم در آخر مجلس تماما دعایی ک میخوندن دنیایی بود...
الهی خونه دار بشن..
فلان بشن و...
تهش هم ی لقلقه ی زبان الهی فرج امام ما را برسان😐
البته ایشون هم بنا ب مقتضیات و خواسته های جمع سخنرانی می کنند.
بهشون گفتم تو دعاهاتون کجا توفیقات معنوی،کجا رزق های معنوی جا داره؟؟!
اگه دل کنده بشیم از اسباب بازی دنیامون ،تعریف رزق خدا برامون فرق می کنه..
التماس دعای آدم شدن🙏
زهرا:
البته مداح اون روز
سخنرانی نکردن
فقط مداحی و دعا کردن
موضوع سخنرانی چیز دیگهای بود کلا.
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
بله همون دعاهای آخرش منظورمه
زهرا:
اینجور مواقع خوبه
که این نکات رو به بزرگواران مداح برسونیم
واقعا شاید کسی ازشون چنین درخواستی نداشته
البته روز دوم من
در ادامه دعاهای ایشون
دعاهای دیگهای کردم
و دنبال بودم که با خودشون هم مستقیم صحبت کنم که میسر نشد.
S.nasehnejad آب حیات،یا اباعبدالله...کشتی نجات،یا اباعبدالله:
نه بنده خدا ایشون فقط..
کلا همه جا همینه
خیلی از خواسته های تنها نشستن رو سجاده با خدامون همینه...
باید تمرین کنیم این نباشد
و این ب معنی نیست زندگی تحجرانه و زاهدانه برا خودمون درست کنیم ..
نه...
تلاش می کنیم ولی خواسته هامون رو فراتر ازین تمایلات بدونیم...
کسی ک از روی اختیار تمایل ب انجام بی عدالتی داشت وظیفه تذکر را میدیم..
ولی غصه نخوریم و همه چیز رو محدود ب همین دنیا ندونیم
و عدالت جهانی فقط با ظهور ولی خدا و تمام.
A.Hosseini:
سلام و درود 🙂
قطعا خداوند روزى را تضمین کرده است، اما این تضمین به این معنی نیست که نگران آینده اقتصادی نباشیم و یا یا با مشکلات اقتصادی روبه رو نشیم
روزی مادی و معنوی برای انسان در این عالم پیش بینی و تامین شده
و برای بدست آوردن روزی تلاش لازمه، همونطور که در قرآن اومده که خداوند رزاق است، به کوشش و تلاش برای بدست آوردن روزی هم اشاره شده
پس وقتی متوجه رابطه رزق و تلاش باشیم، برای رزقی که خداوند در منابع مختلف برای ما انسانها فراهم کرده کوشش می کنیم تا بهش برسیم
چه در معنویات و چه در مادیات
🙏🏻🌹🙏🏻🌹
الی:
#ذکر_خاص
خاطره ای از آیت الله بهجت:
یک سفر که ایشان مشهد تشریف داشتند، خدا توفیقی به ما داد خدمت ایشان(آیتالله بهجت) مشرف شدیم. به ایشان گفتم: آقا میشود یک ذکری به ما بدید که دائمی باشد، خیلی بزرگ باشد. من فکر کردم ایشان یک دعاهای خیلی طویل و طولانی را میفرمایند.
فرمودند: «در قبال این ذکری که من دارم به شما میدهم اگر تمام #گنجها
ی عالم را جمع کنید بیاورید، بروید داخل کوهها هر چه #جواهر وجود دارد جمع کنید، بروید در دریاها هر چه #مروارید وجود دارد جمع کنید با این ذکری که به شما میدهم برابری نمیکند!!!».
گفتم: آقا بفرمایید چه ذکری هست که اینقدر با همه #جواهرات دنیا برابری نمیکند؟
ایشان فرمودند:
«استغفار، استغفار، استغفار؛ اگر بدانید چه هست این استغفار! چه گنجهایی در این ذکر استغفار نهفته هست! باید بیابید که این استغفار چیست»
ایشان فرمودند:
«زبانتان وقتی به ذکر استغفار باز میشود، در حقیقت موانع همه بر طرف میشود و حوایجتان هم برآورده میشود. اصلاً استغفار صیقلدهنده روح است، شما را نزدیک میکند به خدا»
▪️السلام علیک یا اباعبدالله الحسین🥀
مریم برزویی:
ادامه بحث تحریف تعریف ها
این روایت ها رو ببینید👇👇👇
سخت کوش(الکاد)برای خانواده مثل مجاهد فی سبیل الله است
تجارت کنید(اتجروا)خدا برایتان برکت قرار دهد
من مرد صاحب حرفه(متحرفا) در طلب رزق را دوست دارم
برتو باد به اصلاح مال
بی نیازی(غنی)نیکو یاوری برتقوای الهی است
حال بیایم بجای الکاد، اتجروا، متحرفا، اصلاح المال و غنی بذاریم پول و ثروت!
مگه سخت کوشی، تجارت، حرفه داشتن، اصلاح مال کردن باعث پول درآوردن و ثروت نمیشه؟؟
-پول و ثروت ترجمه اون واژه های توی حدیثای بالا نیست ولی ازشون دور نیست. نتیجه شونو. انجام اون کارا گاهی پول و ثروت میاره. گاهی کمتر گاهی بیشتر گاهی هم هیچی..
اما اگه بیایم جای این واژه های بالا رو با ثروت و پول عوض کنیم چه اتفاقی میفته؟! اون وقت تو تعریف بعضی چیزا گیج میشیم چه جوری🤔
حدیث میگه تجارت عقل را زیاد می کند!
وقتی جای تجارت بذاری پول درآوردن دیگه کلا معنی عوض میشه، چون پول درآوردن، عامل زیادی عقل نیست بلکه گاهی نشان سفاهت و حماقت هم هست.
یا مثلاً این حدیث
اصلاح مال از ایمان است.
جای اصلاح مال، پول درآوردن یا زیاد کردن ثروت بگذاری عوض میشه معنا، چون پول درآوردن و زیاد کردن ثروت نشان ایمان نیست!
اصلاح مال تو کلمات ائمه، یا معناش "عفاف از حرام " هست یا "تقدیر معیشت و برنامه ریزی" و "مرمت معاش" اینکه از حرام پاکش کنی و ضایعش نکنی و به نیاز خود و مومنان برسی، اصلاح ماله نه اینکه حتما مال رو زیاد کنی و...!
حالا نتیجه این تغییر واژه ها چیه؟!
با تقلیل مفهوم "کار"، "صاحب حرفه بودن"، "سخت کوش بودن"، "بی نیازی" به مفهوم "پول و ثروت" یه تغییر بزرگ بوجود میاد.
پول و ثروت نمی تونه واژه اش جایگزین حرفه و کار و سخت کوشی بشه.
-وقتی علی(ع) ۱۰۰چاه وچشمه را به دست خود حفر و همه را در راه خدا وقف می کنه یا ۱۰۰۰اصله خرما میکاره و وقفشان می کنه کاد و سخت کوشی کرده اما کارش از پول نمی گذره!
-یک گروه جهادی با ارائه خدمات رایگان و سازندگی از واسطه پول استفاده نمی کنه(نه پول در میاره و نه پولی به نیازمند میده)!
-آشپزهای موکب های اربعین، صاحب حرفه اند، فعالیتشان اقتصادی هم هست اما پولی نیست!
تازه این کارها قابل ارزش گذاری ریالی و دیناری هستن ولو ریال و دینار در بین نباشه.
-اما او که باوجود حرفه، معاشش تنگه و دچار و امام به او نمازی خاص تعلیم میده نماز ودعای او در این وضع برای گشایش اقتصادی هست ولی اصلا پولی نیست حتی قابل ارزش گذاری ریالی نیست.
بسیاری از موارد پول درآوردن -حتی حلال-ومطلقا مصداق کار مفید، کاد، اصلاح مال و حرفه نیستند!
-از سودسپرده خوردن نه کاره و نه حرفه و تازه مذموم هم است. جوانی که بخاطر نداشتن حرفه از چشم پیامبر(ص) افتاد اگر با شرکتهای هرمی و سود سپرده هم ثروتمند و پول درآر بود، بازهم از چشم نبی می افتاد!
زیاد کردن ثروت با بورس بازی، نه حرفه اس نه اصلاح مال در واژگان معصومین.
-شغلهای متعدد دلّالی وبرخی کارهای خدماتی عصرما، نه کارمفید ونه کاد وسخت کوشیه.
به خاطر همینه که اهلبیت از آن تعابیر استفاده کردن نه پول درآوردن. امام و رهبری هم جوانان را به کار جهادی، رونق تولید و... تشویق میکنند نه پول درآوردن!
وقتی می خواهیم فعالیت اقتصادی "مومنانه" را ترویج کنیم بهتره از همان مفاهیم جامع و مانع استفاده کنیم. مفهوم مرکزی اگر جای "کار"، "پول" شد، راه خود را ترویج می کند و در اغلب موارد از هم تخلف دارند.
مفهوم مرکزی "کار"، فعالیتهای اخروی بنده(نه فقط معاشی)را هم دربر میگیره و اصلاح برزخ و قیامتش چون کاری اقتصادی نیست از نرخ نمی افته
اثر منفی دیگه این تغییر واژه ها اینه که:
وقتی انگیزه با پول و ثروت انجام شود نه کار و خدمت؛ پرسش های انحرافی و پاسخهای غلط پیدا میشه.
-آیا پول و ثروت بیش از نیاز را "جمع" کنیم؟!
-مصرف بیش از نیاز ثروت(مصرف متظاهرانه)چه حکمی داره؟!
-آیا بیش از رفاه و راحتی(توسعه بر عیال)هم برای "طلب" ثروت و "جمع" کردن پول جایز است؟!
اگه اینها را همه جواب منفی بدیم، بخاطر انگیزه پولی که درست کردیم مجبور هی بگیم اینجور پول درآوردن نه! آنجور خرج
کردن نه! اینقدر درآوردن نه! آنقدر جمع کردن نه! و...
اگر جواب مثبت بدیم، لغات مورد نظر ائمه رو تحریف کردیم
مثل جمع مال(ثروت) برای "رو ننداختن به دیگران، ادای قرض و صله رحم".
فرمود:"لاخیر فی من لایحب جمع المال" نه آنچه در دنیای ما باب شده.
"طلب دنیا" اگر باعث"عفت و دوری از مال مردم و توسعه متعارف برخانواده و مهربانی برهمسایه" باشد؛ فرمود: "لقی الله عزوجل یوم القیامه و وجهه مثل القمر لیله بدر" نه مصارف متظاهرانه عصر سرمایه داری که پر از فخرفروشی برمردم هست.
درحالیکه با واژگان انتخابی اهلبیت برای فعالیت اقتصادی مومنانه این مشکلات رو
نداریم. "کار زیادتر" بکنیم یا نه؟!! "حرفه" خود را آشکار کنیم یانه؟!! و... سؤالاتی هستن که تو اون منظومه فکری اصلا پیش نمیان!
مفاهیم متعالی کار و کاد وحرفه و... با ارزشی متعالی مثل "فقر انتخابی" کاملا سازگار است درحالیکه ثروتمندی و سرمایه داری هرگز!
وقتی طلحه و زبیر به امیرالمومنین طعنه زدند که مال نداره معلومه از ظاهر حال امیرالمومنین چنین بر میومده که ثروتی نداره. و الا چنین آشنایان و اقوام نزدیکی نباید چنین گمان میبردند! آخه لباس سنبلاتی ۴درهمی اش با شلوار وصله دارش و خوراک نان جویش دال بر فقر و نداریه! وقت فروش شمشیرش در بازار میگفت اگر پول یک پیراهن[۴درهم]داشت نمی فروخت
پس آن ۱۰۰هزار درهم ثمن غله او که مقابل طلحه و زبیر آشکار می کند معلوم است ثروت مخفی علی(ع)نبوده است بلکه "کار و عمل" حضرت پیش وکلاء و عمّالش بوده برای مقاصد الهی تا باآن ۱۰۰۰برده آزاد کند و... علی(ع) تنبل و بی کار نیست اما سرمایه دار هم نیست!
همانطور که "عمل متصل" حضرت در حفر چاه و کشت خرما بدست خود و وقف اونا با "فقر انتخابی" اش می سازه.
اما ثروت و سرمایه این طور نیست.. سرمایه بخلاف کار و حرفه و... از خودش میخوره و اول خودش رو فربه میکنه. مومن و کافر نداره، بخواهد سرمایه دار باشه باید اونو حفظ و ارتقاء بده با نوسانات بازار چک کنه و بی وقت انفاقی نکنه
! بی هوا وقفش نکند! اگر مومن بود، موقع فراز بازار و وفور سود سهمی هم به فقیر و کار خیر اختصاص بده! لذا سرمایه دار هیچوقت علی(ع) رو نمی فهمه.
این تغییر ترتیب کار و حرفه و به تبع طبقات اجتماعی رو هم جابجا می کنه.
اگر استدلال ثروت و پول درآوردن شد؛ نه دیروز نه امروز "کارِ دست کردن" وکارگری، کاربرتر نخواهد بود! درحالیکه تو روایات متعدد این شغل انبیاء معرفی شده نه چیز دیگه.
مالک زمین یا ماشین آلات بودن وسود نهاده خود را بردن، البته پول و ثروت بیشتری عاید می کنه. پس بطور ظاهرا طبیعی طبقه سرمایه دار(یا سرمایه گذار) بر طبقه کارگر برتری پیدا می کنه. چون او پول درآرتر و ثروت آفرین تر قلمداد میشه. درحالیکه اون دقیقا با "استثمار کارِ کارگر" چنین سود و ثروتی به جیب می زنه.
اما اگر مفهوم مرکزی و استدلال، "کار" باشه(نه پول) چنین تبعیض و فاصله طبقاتی شکل نگرفته یا اقلا تئوریزه نمیشه.
کاره که ارزش داره، به پول بیانجامد یا نیانجامد. حالا بقیه نظام اقتصادی را بچین ببین به این می انجامد که ۱۱میلیون خانواده کارگر زیر خط فقر باشن اما پول درآوردنهای بی ارزش و مخلّ به نظام اقتصادی بسیار باشد؟! و طبق آمار وزارت کار ۳۶٪دهک دهم(سرمایه داران) غیرشاغل و بیکار -در عین حال پول دار و سودبر- باشن؟!
حجت الاسلام قنبریان
نوابی:
امیرالمؤمنین امام علی(ع) میفرمایند: رزق و روزی بر دو نوع است؛ روزی که تو آن را طلب میکنی و روزی که آن تو را طلب میکند.
پس اگر تو به طرف آن نروی، آن به نزد تو خواهد آمد، پس غم و غصۀ یکساله خود را بر روزت اضافه مکن.
روزی هر روز، برای همان روزِ تو کافی است.
پس اگر آن یکسال جزء عمر تو باشد خداوند متعال روزی هر روز جدیدی که برای تو در نظر گرفته به تو خواهد داد و اگر آن یکسال جزء عمر تو نباشد پس چرا غم و غصۀ آن را میخوری؟
و هرگز هیچ احدی به آنچه که روزی توست بر تو پیشی و سبقت نگیرد و هیچ غلبه کنندهای به روزی تو غلبه نکند، و هرگز رزقی که برای تو مقدّر شده کندی نخواهد نمود.
خداوند از جایى که گمانش را ندارید روزى مىدهد.
و هر که بر خدا توکل کند، خدا برای او کافیست.
ــ سوره طلاق ۳
سوال اول
علت نگرانی مردم به خودشون برمی گرده
1_اهل تلاش نیستن
2_اهل مشورت نیستن
3_اهل برنامه ونظم نیستن(سخن امام رضا:هرکاری میخوای انجام بدی حتما بنویس تابتونی به خوبی انجام بدی)
4_زودباورند _هررسانه ای هرچی میگه همونو دنبال می کنند
5اهل تفریح نیستن
_برای خودشون وقت نمیزارند
6_منفی باف هستن
7_باافراد ناامید و منفی باف و... ارتباط دارند.
8_بیشتر حرف می زنند کمتر عمل می کنند
_از قدرت تفکر خودشون استفاده نمی کنند
فقط حرف می زنند
9_کارخودشونو انجام نمیدند وفقط توامور بقیه دخالت می کنند
خبببببب نتیجه اش میشه نگرانی آینده اقتصادی
حالا ما چون مسلمون هستیم
بادید مذهبی به این موارد نگاه می کنیم
جالبیش ا
ینکه همه مواردی که دین اسلام گفته
تمام افراد موفق خارجی دارند در این موارد کتاب مینويسن
سوال دوم
رزق مادی ومعنوی اگه اشتباه نکنم
معنوی : اطعام دادن _انفاق کردن_صدقه دادن _بااخلاق بودن
رزق مادی:
خوراک_پوشاک_مسکن😄
سه نیاز اساسی بشر
فاطمه عباسی:
توی روایات موارد مختلفی داریم که افزایش روزی رو در پی دارن مثل صله رحم و بیداری بین الطلوعین و ...
مواردی هم هستن که روزی رو کم میکنن
به نظرم توجه به اینها هم خیلی کمک کننده هست
نوابی:
بله درسته توروایات زیاد دیده میشه بین الطلوعین تقسیم رزق میشه_
جالبیش اینجاست اکثر کتب موفقیت و پیج های کسب درآمد _
برای به دست آوردن درآمد عالی به سحرخیزی کلی دارند مانور میدن_
همه چی داره از دین اسلام نشات میگیره
میترا سپهری راد:
با سلام... به نظر من از یه جایی به بعد روزی آدم زیاد میشه
مثلا رضایت پدرومادر... دعای خیر دیگران درمقابل خدمتی که انجام داده میشه... نماز اول وقت
من این رو از کسی که اهل عمل بوده شنیدم وتو زندگیشون دیدم...
درآخر هم اینکه میگن دعا و راز ونیاز مون با خدا مختص اوقات نماز نیست... درتمام روز، درتمام حالات با خدا صحبت میکنند و این رو میشه از هم صحبتی باهاشون فهمید،من اسمش رو میزارم هم نشینی با خدا چون زندگیشون رنگ وبوی خدایی گرفته
Moheb:
خدا خیرتون بده واقعا استفاده کردم بسیار مطالب مفید وکاربردی بود
مخصوصا مطالبی که تحلیلی بود.
یک نکته هم بنظرم اومد این که متاسفانه خودم رو میگم اینقدر غرق در ظواهر و مادیات شدیم که خیلی از رزق ها اصلا به چشممون نمیاد.
مثلا شرکت توی جلسه روضه
یادگرفتن یک نکته ی خوب (که الحمدلله به برکت مادرانه امروز نصیبم شد)
یا قرار گرفتن در مکانها وزمانهای ارزشمند مثل زیارت حرم ائمه معصومین و...
که این ها همه جای شکر داره
#گفتگوی_مادرانه
#اربعین
موضوع: سفر عشق، چرا و چگونه؟
زمان : یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
بیاییم امروز سفر اربعین را از زاویه ای به جز کوله، کفش ، کالسکه، غذا ، دارو و تمهیدات مادی سفر ببینیم؛ از زاویه اصلی و حقیقی آن...
✅ انگیزه شما از رفتن به این سفر چیست؟
✅ رعایت چه آدابی را در طول سفر بر خود لازم میدانید؟
✅ چگونه این رخداد میتواند یک فرصت برای جهان اسلام و مقدمه ای برای ظهور باشد؟ نقش شما در تحقق این امر چیست؟
✅ آورده شما از این سفر، برای زندگی تان در طول سال چه بوده است؟
دوستان عزیز، چنانچه برای بحث گروهی پیشنهاد ِموضوع دارین با آیدی زیر در میون بگذارین.👇
https://eitaa.com/Horeza909498
ضمنا مطالب گفتگوی مادرانه در این کانال آرشیو میشوند:
آرشیو گفتگوهای مادرانه
https://eitaa.com/goftogu