eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.2هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
12.5هزار ویدیو
204 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 مراقب باشید گناه در جامعه عادی نشود. 🍂 🔶قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُوناً مِّنَ الصَّاغِرِينَ (یوسف/٣٢) 🍃ترجمه : (همسر عزيز مصر به زنانى كه دست خود را بريده بودند) گفت: اين همان كسى است كه مرا درباره او ملامت مى كرديد. و البته من از او كام خواستم ولى او پاكى ورزيد. و اگر آنچه را به او دستور مى دهم انجام ندهد، حتماً زندانى خواهد شد و قطعاً از خوارشدگان خواهد بود. ❌ مراحل منحرف کردن جامعه: ⚡️١_ ابتدا زشتی گناه را در جامعه از بین می برند. زلیخا زنان شهر را دعوت کرد تا به آنها بگوید هرکسی جای من بود همینطور می شد. پس من کار زشتی نکرده ام. ⚡️٢_ به انجام گناه، افتخار می کنند. زلیخا در جمله بعدی، با صراحت به زنان گفت: بله. من از يوسف درخواست کردم. ⚡️٣_ جای منکر و معروف عوض شده و ضد ارزش‌ها، ارزش می شوند. و بدنبال آن، خوبان و پاکان، مجرم شناخته می شوند. زلیخا گفت: اگر یوسف به خواسته ام تن ندهد، باید مجازات شود. (و هیچکس هم به این حکم اعتراض نکرد، چون نگاهشان به منکر تغییر کرده بود.)
🔺إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا 🔺ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ; ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰﭘﺬﻳﺮﺩ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ، ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ [ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ] ﮔﻮﻳﺪ : «ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩم» ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰﺭﻭﻧﺪ ، ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. (نساء/١٧و١٨) 🔹🔸🔹 ✳️ ﺍﺳﺘﺎﺩی ﺑﺎ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺧـﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ جنگل ﻣﯽﮔﺬشت. 🔺ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩش گفت: ﻧﻬﺎﻝ ﻧﻮ ﺭﺳﺘﻪ ﻭ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺎﺭ آﻣﺪﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻣﯿﻦ بیرون بیاورد.🌱 ﺟﻮﺍﻥ نهال را به رﺍﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﺮﺩ. ﭼﻨﺪ ﻗـﺪﻣﯽ ﮐﻪ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐـﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ زیادی ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ ﺍﯾـﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﯼ بکن🌲 ﺟﻮﺍﻥ ﻫﺮﭼﻪ تلاش کرد درخت را از جا بکند نتوانست. ☝️ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ: ﺑـﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺗﺨـﻢ ﺯﺷﺘﯽ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﮐﯿﻨﻪ ، ﺣﺴﺪ ﻭ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﯾﮕﺮی، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺷﺖ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻥ ﻧﻬﺎﻝ ﻧﻮﺭﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ به رﺍﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯽ ﺭﯾﺸﻪ آﻥﺭﺍ ﺩﺭ ﺧـﻮﺩ ﺑﺮﮐﻨﯽ ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔـﺮ آﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺷﻮﺩ ﻭ مثل آﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺟﺎﻧﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺯﻧﺪ و دیگر ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯽ آن را ﺑﺮﮐﻨﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺳﺎﺯﯼ.
چرا چرخه رزق و روزی حیوانات بگونه ای تنظیم شده است که یک حیوان مانند آهو به فجیع ترین شکل ممکن دریده شود؟ آیا این مدل تامین روزی حیوانات با رحمانیت خدا سازگار است؟ ✍️ پاسخ 1⃣سوال یادشده تنها به عالم حیوانات منحصر نمی شود؛ بلکه انسانها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چراکه آنها نیز برای ادامۀ حیات خود، از گوشت حیوانات استفاده میکنند که لازمۀ آن، کشتن برخی پرندگان و چهارپایان از سوی انسان است. 2⃣اینکه چرا خداوند طریق دیگری برای روزی رسانی به مخلوقات جز طریق کنونی در نظر نگرفت، خارج از علم ماست. اعتراض به شیوۀ کنونی آنگاه موجه است که انسان احاطه کامل به نظام هستی داشته باشد، آنگاه بگوید که روش دیگری وجود دارد که از روش کنونی بهتر است، ولی خداوند متعال از آن روش بهتر، چشم پوشی کرده است. 3⃣رحمانیت خدا بدون مبنا و حکمت نیست، بلکه او به جای خود رحمت دارد و به جای خود عذاب. 4⃣ لازمۀ نظام احسن، وجود اختلاف میان مخلوقات است. وقتی از اختلاف سخن به میان می آوریم، منظور آن است که هر موجودی، هستی مخصوص به خود دارد. مثلاً وجود انسان با وجود پلنگ؛ نیز وجود پلنگ با وجود آهو و آن هم با وجود گیاه تفاوت دارد. آهو برای آنکه زنده بماند، گیاه را میخورد. در واقع آن را از بین می برد. پلنگ نیز، آهو را از بین می برد. 5⃣درندگی و گوشتخوار بودن، جزیی از وجود پلنگ است، ازاینرو، نمی توان در عالم پلنگ داشت، ولی انتظار داشت که گوشتخوار و درنده نباشد. اقتضای گوشتخوار بودن پلنگ، آن است که گوشت بخورد. خدا یا باید برای او از آسمان گوشت بفرستد یا آنکه او خود برای تأمین روزی خود دست به کار شود. فرض اول منتفی است، پس باید برای آنکه زنده بماند، حیوان دیگری را بدرد. 6⃣خدا یا نباید پلنگ بیافریند، یا آنکه اگر طبق حکمت او، وجود پلنگ برای نظام هستی ضرورت دارد، پس درندگی و گوشتخواربودن آن را هم باید بپذیریم و چنین امری با رحمانیت او تعارض ندارد. 7⃣نکته پایانی آنکه، طبق برخی آیات و روایات، حیوانات نیز در قیامت محشور شده و بعید نیست که بابت رنجهایی که متحمل شده‌اند، بهشت مخصوص خود داشته باشند. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی
دنیا بد نیست، کم است! ✍ استاد فرزانه‌ای جمله‌ی بسیار زیبایی را می‌فرمود که مضمون فرمایشات ائمه‌ی معصومین علیهم السلام است و روشن‌کننده‌ی افق فکری جدیدی فراروی اهل دقت و معرفت. ایشان می‌فرمود:« چیز بدی نیست، بلکه چیز کمی است!» آری! انسان -اشرف مخلوقات- بسیار بزرگتر از این است که دلبسته‌ی دنیا شود و خود را هم‌شأن امکانات و نعمت‌های آن ببیند و بنابراین، فراتر از آن را -رحمت‌های بی‌پایان الهی در بهشت جاوید- در نظر نیاورد. 🔸 چه بسیارند افرادی که خود را در همین دو روزه‌ی دنیا با امکانات هر چند زیاد اما محدود و پایان‌پذیر دیده و قیمت‌گذاری کرده و در این چیزی نمی‌کارند تا محصولی باارزش را نتیجه دهد. شما جزو کدام دسته‌اید؟ 📚 از کتاب ؟ 📖 صفحات ۷۵ و ۷۶ 👤 سیدمصطفی هاشمی محجوب
مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ [ ﻣﺮﺩم ] ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻭ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. (قلم/١٢) 🔹🔸🔹 👈 گاهی خیری را که خودت میتوانی به دیگران برسانی دریغ میکنی 👈 گاهی در برابر خیر و خوبی دیگری، چنان رفتار میکنی که او را برای همیشه از نیکی کردن در حق دیگران پشیمان میکنی! ❗️مراقب باشیم عامل منع خیرات در جامعه نباشیم!
بهترین حس دنیا وقتی هست که با خدا باشی و خدا هم با تو باشه ☺️🌹
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ظرفیت ما چقدره ؟! 🎙 حجت‌الاسلام مسعود عالی
روی سفید.mp3
1.69M
💠 سخنرانی در روز پانزدهم ماه مبارک 1442 🔸 روی سفید
💠 روی سفید 🔸 ما را از هر سقوطی حفظ می‌ کند، از هر بیراهه رفتن حفظ می ‌کند، از هر کار بد حفظ می‌ کند: ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ﴾[1] است. در پایان عمر هم انسان با می ‌میرد، همه ما تلاش و کوشش ما در است. بدن‌سازی یک وقت این است که انسان است و می ‌خواهد رشد بکند، این یک محدوده خاصی دارد، بعد از چند سالی هم رخت بر می ‌بندد؛ اما آن بدن‌سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می‌ شویم، این بدن یا زشت است یا زیبا، یا هستیم ـ خدایی ناکرده ـ یا . در قرآن فرمود کسانی که در قیامت می ‌آیند، بعضی رو سیاه‌ هستند بعضی رو سفید، ﴿یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ‏﴾،[2] امروز اگر کسی سیاه ‌روی بود; نظیر برادران مسلمان آفریقایی، اینکه ننگ نیست، او در منطقه ‌ای زندگی می‌کند که آفتاب بیشتر می ‌تابد پوست اینها سیاه است، اینکه بد نیست او می ‌شود مانند بلال حبشی. یکی در منطقه ‌ای زندگی می‌ کند که نژاد آنها سفید پوست است، اینکه فخر نیست; اما در قیامت بعضی می ‌آیند، او معلوم می ‌شود که کافر بود، منافق بود، فاسق بود، این را آدم چه بکند؟! بعضی با چهره زیبا می ‌آیند، مثل یوسف (سلام الله علیه) این یک فخری است. 🔸 ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می ‌سازیم! مگر ما نمی‌ خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ مگر بدمان نمی ‌آید که سیاه‌ روی باشیم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی می ‌گیرید و آب را به صورت می ‌پاشید، این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»[3] ما داریم بدن می‌ سازیم! 🔸هر جا هستید چه در ایران، چه در غیر ایران، تا ممکن است با خانه خدا داشته باشید. اگر راه آسان بود این همه ضجّه علی و اولاد علی نمی‌ زدند! کار ابدی است، ما داریم بدن می ‌سازیم! کدام قدرت است که انسان را می‌ تواند در قیامت مثل یوسف در بیاورد؟ همین نماز است! همین وضوست! چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌ شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏»،[4] مثل اینکه آدم یک مار دَمان را می ‌بیند دو پهلویش می ‌لرزید، چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می‌ سازیم. هیچ کس کسی را نمی ‌شناسد. آن وقت خدایی ناکرده اگر کسی با یک صورت زشتی محشور بشود است. اگر با جمال زیبا محشور بشود مورد اجلال و تکریم ابدی است; چه چیزی بهتر از این؟! 🔸 بدن خوب را هم می ‌سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه‏» این بدن ساخته می ‌شود، این‎طور نیست که همین بدن ‌هایی که با این شکلی که داریم همین‎طور محشور بشویم. اگر ـ إن ‌شاء الله ـ مؤمن بودیم خیلی زیبا و همیشه هم ! اگر به ما فرمودند ائمه الگو هستند، در چه چیز الگو هستند؟ در سوره مبارکه «احزاب» اینها را به عنوان مطهَّر معرفی کرد آیه تطهیر درباره اینهاست: ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ﴾،[5] اینها طاهر و مطهَّر هستند. به ما فرمودند امام شما که طاهر است امام شما که مطهَّر است، مگر ما نمی‌ خواهیم به نزدیک بشویم؟ مگر آنها الگوی ما نیستند؟ آن مقام شامخ عصمت که قله کمال است، البته مختص آنهاست؛ نه کسی به آن مقام می ‌رسد، نه به ما دستور دادند؛ اما در دامنه آنها بودن، فرمود آنها مطهَّر الهی هستند، آنها معصوم هستند شما سعی کنید عادل باشید، اینکه ممکن است. [1]. سوره عنکبوت، آیه45. [2]. سوره آل‎عمران، آیه106. [3]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69. [4]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179؛ «أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِی زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِیاً وَ رُبَّمَا مَشَی حَافِیاً وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ الْمَوْتَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْقَبْرَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْبَعْثَ وَ النُّشُورَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْمَمَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْعَرْضَ‏ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِكْرُهُ شَهَقَ شَهْقَةً یغْشَی عَلَیهِ مِنْهَا وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِی صَلَاتِهِ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏...». [5]. سوره احزاب، آیه33.
💎 این دو ورزش را به فرزندان خود بیاموزید 🔻رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): عَلِّمُوا أولادَكُم السِّباحَةَ و الرِّمايَةَ ❇️ به فرزندانتان شناكردن و تيراندازي بياموزيد. 📚 الكافي، ج ۶، ص ۷ ‌ ‌