eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.2هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
12.5هزار ویدیو
204 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ارتباط با فرشته ها 🔹 این [حدیث] «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة»[1] را مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل كرده است؛ فرمود اگر شما مواظب زبانتان، گفتارتان، رفتارتان، غذایتان، نوشتنتان و خواندنتان باشید فرشته‌ ها با شما می‌ كنند. فرشته كه دیدنی نیست! همین كه انسان از خلاف بدش می ‌آید، از كار سبك بدش می ‌آید، از اینكه سجده ‌كند لذت می ‌برد، از اینكه داشته باشد لذت می ‌برد، از اینكه باری از دوش جامعه بردارد لذت می ‌برد، از اینكه كاری بكند كه راضی باشند لذت می ‌برد این معلوم می ‌شود «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة». این حدیث شریف را كه مرحوم كلینی نقل كرد نشانه آن است كه برای ما مقدور است. پس ما كاملاً می ‌توانیم خودمان را بسنجیم كه در چه شرایطی هستیم. اینكه به ما گفتند كنید، كنید و خودتان را بسنجید «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»[2] که در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است؛ فرمود قبل از اینكه شما را وزن كنند شما خودتان خودتان را وزن كنید. «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[3] قبل از اینكه شما را بگذارند در ترازو بكشند شما خودتان را بكشید! 🔹 یك بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) دارد كه فرمود من تعجب می ‌كنم كه یك عدّه از غذاهای ناروا پرهیز می ‌كنند برای اینكه مبادا مریض بشوند، اما از گناه پرهیز نمی ‌كنند كه حیثیت اینها را می ‌برد![4] خب خیلی از افراد هستند كه خودشان را وزن می کنند كه چاق نشوند یك كار خوبی است، بالأخره آدم باید سلامت بدنش را تأمین بكند، این كه بد نیست! اما وجود مبارك حضرت فرمود آخر یك وقتی هم در خودت را بكش ببین چقدر وزن از قرآن و حدیث داری؟! چه وزنی داری؟ سبكساری؟ سبك مغزی یا سنگینی؟ «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»! آدم با این راه ها می ‌تواند خودش را بسنجد كه از چه خوشش می ‌آید، از چه بدش می‌ آید، از چه لذت می ‌برد و از چه لذت نمی برد؟ چه بویی برای او جاذبه دارد؟ چه بویی برای او جاذبه ندارد؟ خدای ناكرده ﴿اِنْ هُمْ إِلاّ كَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[5] است، خدای ناكرده ﴿شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ﴾[6] است یا ـ ان ‌شاء ‌الله ـ ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾[7] است. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص424. [2]. نهج البلاغه, خطبه89. [3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99. [4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۲، ص۱۰۷؛ «عَجِبْتُ‏ لِمَنْ‏ یحْتَمِی‏ مِنَ‏ الطَّعَامِ‏ لِمَضَرَّتِهِ‏ وَ لَا یحْتَمِی مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتِهِ». [5]. سوره اعراف، آیه179. [6]. سوره انعام، آیه112. [7]. سوره فصلت، آیه30.
هدف از رجعت مشرکان به هنگام ظهور امام زمان علیه السلام چیست؟ آیا مشرکان با دیدن حقایق در عالم برزخ، مومن نشده اند؟ آیا ممکن نیست که آنها به هنگام بازگشت به دنیا، مومن شوند؟ ✍️پاسخ 1⃣بر اساس روایات، مشرکان خالص به هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام به دنیا برمیگردند.(مختصر البصائر، ص107) از سوی دیگر در برخی آیات قرآن کریم تصریح شده که تقاضای کافران مبنی بر بازگشت به دنیا جهت ایمان آوردن و انجام عمل صالح رد می شود. (مومنون، 99 و 100) آیا اعتقاد به رجعت به این آیات سازگار است؟ 2⃣در پاسخ باید گفت که سخن دربارۀ آن دسته از مشرکانی است که هیچگاه از شرک خود بر نمی گردند، به همین دلیل از آنها به عنوان مشرکان خالص یادشده است.بازگشت آنها به دنیا برای زندگی و دادن فرصت برای ایمان آوردن نیست، بلکه به تصریح روایات برای عذاب و خوار کردن آنهاست. (مختصر البصائر، ص88) 3⃣یکی از فوائد بازگرداندن آنها، تحقق گوشه ای از عدالت خداوند دربارۀ مشرکان در این دنیا و نیز عبرت گیری برای سایرین است. 4⃣درست است که جایگاه اصلی برای پاداش و کیفر انسان‌ها، عالم آخرت است؛ ولی خداوند اراده فرموده است که بخشی از اجر و کیفر آن‌ها را در همین دنیا عملی کند. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی
✳ رها كردن امام يعنی محروم‌شدن از همه چيز ✍ پس از شهادت علیه السلام، همه از بودن خود ننگ داشتند؛ يا بر سر قبر اباعبدالله می‌آمدند و شمشير بر فرق خود می‌زدند و يا شمشيرها را در هر شهر و ايالتی بر هم فرو می‌آوردند و عجيب اين كه همه‌ی آن‌چه را كه می‌خواستند با ياری نكردن حسين(ع) برای خود حفظ كنند، از دست دادند و از آن طرف، آن‌چه را هم كه با ياری كردن امام حسين(ع) می‌توانستند به دست آورند، به دست نياوردند. و عبرتی بزرگ آموختند كه رها كردن خدا و مسلمين يعنی محروم‌شدن از همه چيز. 👤 📚 برگرفته از کتاب «کربلا مبارزه با پوچی‌ها»
💎 دست بجُنبانیم 🔻امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام): بادِروا المَوتَ و غَمَراتِهِ و امهَدوا لَهُ قبلَ حُلُولِهِ و أعِدُّوا لَهُ قبلَ نُزولِهِ ❇️ پیش از مرگ و سختی‌های آن کاری بکنید و قبل از رسیدنش، مقدمات آن را فراهم آورید و پیش از فرود آمدنش برای آن آماده شوید. 📚 نهج البلاغة، الخطبة ۱۹۰ ‌
کدام گروه یا حزب یا تشکیلات یا حتی ارتشی را در دنیا سراغ دارید که پس از مجروحیت همزمان حدود سه هزار نفر از نیروهایش و شهادت فرماندهان ارشد و رهبرش حتی بتواند سرپا بایستد؟! چه رسد به اینکه رژیم هار صهیونی را که تمام غرب با پیشرفته ترین تجهیزات نظامی پشتیبانش هستند را به عجز وا دارد؟!! این اگر اسمش معجزه نیست پس چیست؟! فَإِنَّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبونَ (مائده/۵۶)
🍂 مراقب باشید گناه در جامعه عادی نشود. 🍂 🔶قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُوناً مِّنَ الصَّاغِرِينَ (یوسف/٣٢) 🍃ترجمه : (همسر عزيز مصر به زنانى كه دست خود را بريده بودند) گفت: اين همان كسى است كه مرا درباره او ملامت مى كرديد. و البته من از او كام خواستم ولى او پاكى ورزيد. و اگر آنچه را به او دستور مى دهم انجام ندهد، حتماً زندانى خواهد شد و قطعاً از خوارشدگان خواهد بود. ❌ مراحل منحرف کردن جامعه: ⚡️١_ ابتدا زشتی گناه را در جامعه از بین می برند. زلیخا زنان شهر را دعوت کرد تا به آنها بگوید هرکسی جای من بود همینطور می شد. پس من کار زشتی نکرده ام. ⚡️٢_ به انجام گناه، افتخار می کنند. زلیخا در جمله بعدی، با صراحت به زنان گفت: بله. من از يوسف درخواست کردم. ⚡️٣_ جای منکر و معروف عوض شده و ضد ارزش‌ها، ارزش می شوند. و بدنبال آن، خوبان و پاکان، مجرم شناخته می شوند. زلیخا گفت: اگر یوسف به خواسته ام تن ندهد، باید مجازات شود. (و هیچکس هم به این حکم اعتراض نکرد، چون نگاهشان به منکر تغییر کرده بود.)
🔺إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا 🔺ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ; ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰﭘﺬﻳﺮﺩ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ، ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ [ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ] ﮔﻮﻳﺪ : «ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩم» ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰﺭﻭﻧﺪ ، ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. (نساء/١٧و١٨) 🔹🔸🔹 ✳️ ﺍﺳﺘﺎﺩی ﺑﺎ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺧـﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ جنگل ﻣﯽﮔﺬشت. 🔺ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩش گفت: ﻧﻬﺎﻝ ﻧﻮ ﺭﺳﺘﻪ ﻭ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺎﺭ آﻣﺪﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻣﯿﻦ بیرون بیاورد.🌱 ﺟﻮﺍﻥ نهال را به رﺍﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﺮﺩ. ﭼﻨﺪ ﻗـﺪﻣﯽ ﮐﻪ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐـﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ زیادی ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ ﺍﯾـﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﯼ بکن🌲 ﺟﻮﺍﻥ ﻫﺮﭼﻪ تلاش کرد درخت را از جا بکند نتوانست. ☝️ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ: ﺑـﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺗﺨـﻢ ﺯﺷﺘﯽ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﮐﯿﻨﻪ ، ﺣﺴﺪ ﻭ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﯾﮕﺮی، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺷﺖ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻥ ﻧﻬﺎﻝ ﻧﻮﺭﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ به رﺍﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯽ ﺭﯾﺸﻪ آﻥﺭﺍ ﺩﺭ ﺧـﻮﺩ ﺑﺮﮐﻨﯽ ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔـﺮ آﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺷﻮﺩ ﻭ مثل آﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺟﺎﻧﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺯﻧﺪ و دیگر ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯽ آن را ﺑﺮﮐﻨﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺳﺎﺯﯼ.
چرا چرخه رزق و روزی حیوانات بگونه ای تنظیم شده است که یک حیوان مانند آهو به فجیع ترین شکل ممکن دریده شود؟ آیا این مدل تامین روزی حیوانات با رحمانیت خدا سازگار است؟ ✍️ پاسخ 1⃣سوال یادشده تنها به عالم حیوانات منحصر نمی شود؛ بلکه انسانها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چراکه آنها نیز برای ادامۀ حیات خود، از گوشت حیوانات استفاده میکنند که لازمۀ آن، کشتن برخی پرندگان و چهارپایان از سوی انسان است. 2⃣اینکه چرا خداوند طریق دیگری برای روزی رسانی به مخلوقات جز طریق کنونی در نظر نگرفت، خارج از علم ماست. اعتراض به شیوۀ کنونی آنگاه موجه است که انسان احاطه کامل به نظام هستی داشته باشد، آنگاه بگوید که روش دیگری وجود دارد که از روش کنونی بهتر است، ولی خداوند متعال از آن روش بهتر، چشم پوشی کرده است. 3⃣رحمانیت خدا بدون مبنا و حکمت نیست، بلکه او به جای خود رحمت دارد و به جای خود عذاب. 4⃣ لازمۀ نظام احسن، وجود اختلاف میان مخلوقات است. وقتی از اختلاف سخن به میان می آوریم، منظور آن است که هر موجودی، هستی مخصوص به خود دارد. مثلاً وجود انسان با وجود پلنگ؛ نیز وجود پلنگ با وجود آهو و آن هم با وجود گیاه تفاوت دارد. آهو برای آنکه زنده بماند، گیاه را میخورد. در واقع آن را از بین می برد. پلنگ نیز، آهو را از بین می برد. 5⃣درندگی و گوشتخوار بودن، جزیی از وجود پلنگ است، ازاینرو، نمی توان در عالم پلنگ داشت، ولی انتظار داشت که گوشتخوار و درنده نباشد. اقتضای گوشتخوار بودن پلنگ، آن است که گوشت بخورد. خدا یا باید برای او از آسمان گوشت بفرستد یا آنکه او خود برای تأمین روزی خود دست به کار شود. فرض اول منتفی است، پس باید برای آنکه زنده بماند، حیوان دیگری را بدرد. 6⃣خدا یا نباید پلنگ بیافریند، یا آنکه اگر طبق حکمت او، وجود پلنگ برای نظام هستی ضرورت دارد، پس درندگی و گوشتخواربودن آن را هم باید بپذیریم و چنین امری با رحمانیت او تعارض ندارد. 7⃣نکته پایانی آنکه، طبق برخی آیات و روایات، حیوانات نیز در قیامت محشور شده و بعید نیست که بابت رنجهایی که متحمل شده‌اند، بهشت مخصوص خود داشته باشند. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی
دنیا بد نیست، کم است! ✍ استاد فرزانه‌ای جمله‌ی بسیار زیبایی را می‌فرمود که مضمون فرمایشات ائمه‌ی معصومین علیهم السلام است و روشن‌کننده‌ی افق فکری جدیدی فراروی اهل دقت و معرفت. ایشان می‌فرمود:« چیز بدی نیست، بلکه چیز کمی است!» آری! انسان -اشرف مخلوقات- بسیار بزرگتر از این است که دلبسته‌ی دنیا شود و خود را هم‌شأن امکانات و نعمت‌های آن ببیند و بنابراین، فراتر از آن را -رحمت‌های بی‌پایان الهی در بهشت جاوید- در نظر نیاورد. 🔸 چه بسیارند افرادی که خود را در همین دو روزه‌ی دنیا با امکانات هر چند زیاد اما محدود و پایان‌پذیر دیده و قیمت‌گذاری کرده و در این چیزی نمی‌کارند تا محصولی باارزش را نتیجه دهد. شما جزو کدام دسته‌اید؟ 📚 از کتاب ؟ 📖 صفحات ۷۵ و ۷۶ 👤 سیدمصطفی هاشمی محجوب