قاصدک در باورهای عامیانه
گیاهی است که در غالب نقاط ایران یافت میشود. این گیاه را در قم، خبرآورک و در خراسان، خبرکش میگویند.
در باور ایرانیان، قاصدک نشانهی فرا رسیدن خبر خوش است. مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر ایران، چنین سروده است:
قاصدک، هان چه خبر آوردی؟
از کجا، وز که خبر آوردی؟
خوشخبر باشی، اما، اما
گِرد بام و درِ من، بیثمر میگردی
انتظار خبری نیست مرا، نه ز یاری
نه ز دیّار و دیاری ، باری...
(اخوان، آخر شاهنامه)
آمدن قاصدک، نشانهی آمدن مسافر نیز هست.
با تلخیص از باورهای عامیانهی مردم ایران، دکتر حسن ذوالفقاری، با همکاری علیاکبر شیری، نشر چشمه، چاپ سوم، ۱۳۹۵، ذیل واژهی قاصدک، ص ۸۶۸ و ۸۶۹.
#باورهای_عامیانه
#قاصدک
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شتاب عمر🦋🦋🦋
از مهدی سهیلی
در شتاب عمر، فرداها همه دیروز شد
نارسیده نوبهاران، فصل تابستان گذشت
گنجوارهی سهیلی، ج ۱، ص ۱۹۳.
#عمر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سلام . به علت درگذشت تنها برادرم که عزیزتر از جانم بود، چند روزی در خدمتتان نخواهم بود. التماس دعا
.🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
همراهان کانال از تسلیتهای شما ممنونم.اگر نتوانستم پاسخگوی تک تکتان باشم، ببخشید. خدا اموات همه را قرین رحمتش کند.🖤🖤🖤🖤🖤🖤
امام علی - علیه السلام- فرمودند:
به راستی که عمر تو در گرو اجل و آینده در گرو آرزو و هنگامی که در آنی، هنگام کار است.
غرر الحکم، ج ۱، ص ۲۲۲.
#امام_علی(ع)
#اجل
#کار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حکایتی از بوستان سعدی🦋🦋🦋
جوان و مادر
جوانی، سر از رای مادر بتافت
دل دردمندش، به آذر بتافت
چو بیچاره شد، پیشش آورد مَهد
که ای سستمهرِ فراموشعهد
نه گریان و درمانده بودی و خُرد
که شبها ز دست تو خوابم نبرد؟
نه در مهد نیروی حالت نبود
مگس راندن از خود، مجالت نبود؟
تو آنی که از یک مگس رنجهای
که امروز ، سالار و سرپنجهای
به حالی شوی باز در قعر گور
که نتوانی از خویشتن، دفع مور
چو پوشیدهچشمی ببینی که راه
نداند همی وقت رفتن ز چاه
تو گر شکر کردی که با دیدهای
وگر نه، تو هم چشمپوشیدهای...
آذر: آتش.
مهد: گهواره.
کلیات سعدی، بوستان،باب هشتم در شکر بر عافیت، ص ۳۶۶.
#بوستان_سعدی
#مادر
#جوان
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
قالبهای شعری
۱ - شعر نیمایی
قبلاً قالبهای شعر سنتی، توضیح داده شد. اکنون به انواع شعر نو میپردازیم که عبارتند از:
۱ - نیمایی
۲ - سپید
۳ - حجم
۴- موج نو
شعر نیمایی
علی اسفندیاری ( ۱۲۷۶ - ۱۳۳۸ ش.) از مردم روستای یوش از توابع شهرستان نور مازندران، معروف به نیما یوشیج، شعر نو را پدید آورد. پیشنهادهای نیما در شعر فارسی، هم صوری بود و هم معنایی؛ ولی ابداعاتی که او در صورت و قالب انجام داد، بیشتر به چشم میخورد.
نیما، عناصر خیال را از محیط زندگی خویش انتخاب کرد. شعر او با طبیعت ارتباط خوبی دارد و تصویرهای شعرش، تازهاند. در زبان شعر، کار نیما، نزدیک شدن به زبان محاوره بود.
او در نظام موسیقایی شعر فارسی هم پیشنهادهایی داشت. تساوی مصراعها را که پیشینهای هزارساله داشت، بر هم زد و کوشید که طول مصراعها را بر مبنای مقتضیات بیانی اختیار کند. البته وزن در کار او، هیچ گاه کنار نهاده نشد و مبنای آن نیز همانند وزن شعر کهن، تناسب هجاهای کوتاه و بلند بود. قافیه نیز با همان قواعد قدیم سنجیده میشد و فقط تناوب آن به هم خورده بود.
با تلخیص از شعر پارسی، کاظمی، ص ۱۱۱ - ۱۱۳.
#شعر_نو
#شعر_نیمایی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
قطعهای از محمدجواد قائمی
ای دل، بیا به کُنهِ حوادث نظر کنیم
در عرصهی تحوّل عالم سفر کنیم
زین معبر هلاک که کانون عبرت است
با چشم باز و دیدهی دیگر گذر کنیم
اَعدا عَدوی ماست هوای درون ما
باید از این عجوزهی جانی، حذر کنیم
کنه: عمق.
اعدا عدو: دشمنترین دشمن.
گزیدهای از سرودههای محمدجواد قائمی، قائمی، نشر فرهنگ صبا، ۱۳۹۰، ص ۱۷۳.
#هوای_درون
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سلام. صبح و عاقبتتان به خیر باد. کسانی که تمایل دارند قالبهای شعری سنتی را در پستهای گذشته مطالعه بفرمایند، میتوانند به موارد زیر مراجعه نمایند:
🌹🌹🌹
۱ - قصیده، ۲۱ اردیبهشت، مطلب سوم.
۲ - غزل، ۲۶ اردیبهشت، مطلب دوم.
۳ - قطعه، ۲۹ اردیبهشت، مطلب سوم.
۴ - ترجیعبند، ۱ خرداد، مطلب دوم.
۵ - ترکیببند، ۴ خرداد، مطلب سوم.
۶ - مسمّط، ۷ خرداد، مطلب سوم.
۷ - مثنوی، ۱۰ خرداد، مطلب دوم.
۸ - رباعی، ۱۵ خرداد، مطلب دوم.
۹ - دوبیتی، ۲۳ خرداد، مطلب دوم.
۱۰ - چهارپاره، ۲۸ خرداد، مطلب سوم.
۱۱ - مستزاد، ۱ تیر، مطلب دهم.
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303