eitaa logo
گلزار ادبیات
7.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
165 ویدیو
4 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
بیتی از پروین اعتصامی از غبار فکر باطل، پاک باید داشت دل تا بداند دیو، کاین آیینه، جای گَرد نیست دیو: شیطان. مشاعره‌ی جدید، ص ۱۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: به کار بستن نیکی‌ها، از فضل و فزونی‌های انسان است. غرر الحکم، ج ۱، ص ۴۵۵. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انتظار از مهدی جهاندار چه روزها که یک به یک غروب شد، نیامدی چه اشکها که در گلو رسوب شد، نیامدی خلیلِ آتشین‌سخن، تبر به دوشِ بت‌شکن خدای ما، دوباره سنگ و چوب شد، نیامدی برای ما که خسته‌ایم و دل‌شکسته‌ایم، نه برای عده‌ای ولی چه خوب شد، نیامدی تمام طول هفته را، در انتظار جمعه‌ام دوباره صبح، ظهر، نه، غروب شد نیامدی غزل اجتماعی معاصر، ج ۳، ص ۱۳۱۲. (عج) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرب المثلهای جهان درباره‌ی آرزو🌹🌹🌹 آرزو، سرمایه‌ی مفلس است. (ایرانی) 🌼🌼🌼 آرزوها و خیالات، ظرفها را هم نمی‌شویند. (انگلیسی) 🌼🌼🌼 آرزوهای آدم، همیشه بیدارند. (فرانسوی) 🌼🌼🌼 آرزوهای برآورده‌نشدنی، مزاحم انسان است. (اتریشی) 🌼🌼🌼 آزادی، در بی‌آرزویی است. (روسی) 🌼🌼🌼 فرهنگ جامع ضرب المثلهای ایران و جهان، دکتر مسعود هاشمی، ص ۱۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع موسیقی در شعر موسیقی در شعر، بر اثر تناسب به وجود می‌آید. این تناسب، گاه صوتی است و گاه معنوی. موسیقی شعر، به چهار دسته تقسیم می‌شود: ۱ - موسیقی بیرونی. ۲ - موسیقی کناری. ۳ - موسیقی داخلی(درونی). ۴ - موسیقی معنوی. ۱ - موسیقی بیرونی موسیقی بیرونی، در واقع همان وزن عروضی می‌باشد که نسبت به سایر انواع موسیقی، آشکارتر و چشم‌گیرتر است. دکتر شفیعی کدکنی، وزن را مهمترین عامل شعر می‌شناسد و تأثیرات وزن را چنین نام می‌برد: ۱ - لذت موسیقایی به وجود می‌آورد.‌ ۲ - میزان ضربه‌ها و جنبشها را منظم می‌کند. ۳ - به کلمات خاص هر شعر، تأکید می‌بخشد و امتیازی از نظر کشش کلمات ایجاد می‌کند. با تلخیص از بررسی سیر تحول غزل معاصر، دکتر حسین مافی، ص ۱۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از قادر طهماسبی(فرید) من نمی‌ترسم از کباب شدن باز کاری صواب خواهم کرد ترینه، گزیده‌ی اشعار قادر طهماسبی، ص ۱۷۶. https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
داستان‌نویسان بزرگ🌹🌹🌹 جمالزاده آغاز داستان‌نویسی به شیوه‌ی نوین را می‌توان از سال ۱۳۰۰ دانست که جمالزاده، مجموعه‌ی داستان کوتاه خود را به نام "یکی بود یکی نبود" منتشر کرد. با نشر این کتاب، سبک نویسندگیِ واقع‌گرا در ایران آغاز گشت. سید محمدعلی جمالزاده، در۲۳ دی سال ۱۲۷۰ شمسی در اصفهان زاده شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند. سپس به بیروت رفت و دو سال بعد، عازم پاریس شد و در فرانسه، به دریافت لیسانس حقوق نایل گشت. در همان سال آغاز جنگ جهانی، به برلن رفت و در کنار آزادی‌خواهان ایران قرار گرفت. مدتی بعد، همکاری قلمی خود را با روزنامه‌ی کاوه آغاز کرد. نخستین داستانش "فارسی شکر است" را ابتدا در همین روزنامه منتشر کرد و بعد در مجموعه‌ی یکی بود یکی نبود. این مجموعه، شامل شش داستان است: فارسی شکر است، رَجُل سیاسی، دوستی خاله خرسه، درد دل ملا قربانعلی، بیله دیگ بیله چغندر و ویلان‌الدوله که همه به زبان ساده و تا حدی عامیانه نوشته شده است. جمالزاده با وجود سالها در خارج از وطن به سر بردن، در آثار خود بر زبان و فرهنگ و سنتهای خاص ایرانی تاکید داشت. با این همه، اقامت طولانی او در خارج، وی را از سیر تحولات زبان و فرهنگ ایرانی، بی‌خبر نگه داشته، در نتیجه، آثار بعدی او، نتوانسته است از اصالت موجود در آثار دیگر نویسندگان ایرانی و رنگِ زمانه برخوردار باشد. وی در ۱۷ آبان سال ۱۳۷۶ در ۱۰۵ سالگی، در یک آسایشگاه سالمندان در ژنو سوئیس در گذشت و در همان جا مدفون شد. مهمترین آثار بعدی او عبارتند از: دارالمجانین، سر و ته یک کرباس، راه‌آب‌نامه، تلخ و شیرین، شاهکار، هفت کشور، شورآباد، قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریشدار و قصه‌ی ما به سر رسید. با تلخیص از چون سبوی تشنه، دکتر یاحقّی، ص ۱۹۲ - ۱۹۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
جمالزاده 🌼🌼🌼