قطعهای از سنایی
هماکنون، از هماکنون داد بِستان
که اکنون است بیشک، زندگانی
مکن هرگز حوالت سوی فردا
که حال و قصّهی فردا ندانی
دیوان حکیم سنایی، دکتر برزگر خالقی، ج ۱، ص ۷۷۴.
#اکنون
#فردا
#سنایی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
وجه شَبَه با حافظ 😂😂
از بهاءالدین خرّمشاهی
با حافظ شیراز که اوج هنر است
هر گونه تَشَبُّه که کنم، بیثمر است
صد شُکر که وجهِ شَبَهی پیدا شد
بیماری بنده نیز، ترس از سفر است
زندهمیری، خرّمشاهی، ص ۲۹۹.
#حافظ
#ترسازسفر
#بهاءالدینخرمشاهی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انواع سبکهای شعر فارسی از دیدگاه ملکالشعرای بهار📚📚📚
ا- سبک خراسانی یا تُرکستانی (آغاز شعر فارسی تا قرن ششم ه. ق.).
۲ - سبک عراقی (از قرن ششم تا قرن دهم).
۳ - سبک هندی (از قرن دهم تا سیزدهم).
۴ - دورهی مشروطه.
۵ - دورهی معاصر.
ادبیات فارسی، ص ۶۶.
#سبک
#ملکالشعرایبهار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ستمگر
از کلیم کاشانی
بر ستمگر، بیشتر دارد اثر تیغِ ستم
عمر، کوته از تعدّی میشود سیلاب را
تاریخ ادبیات در ایران، دکتر صفا، ج ۵، بخش ۱، ص ۶۰۵.
#ستمگر
#سیلاب
#کلیمکاشانی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنان عارفان 📚📚📚
نشان بدبختی در کلام سَهل تُستَری
(عارف قرن سوم هجری)
از سهل پرسیدند که: "نشان بدبختی چیست؟"
گفت: " آن است که تو را علم دهد و توفیق عمل ندهد و عمل دهد و اخلاص ندهد که عمل کنی، بیکار کنی. و دیدار و صحبت دهد با نیکان و تو را قبول ندهد."
نَفَحاتالاُنس، جامی، ص ۶۶.
#سخنانعارفان
#سهلتستری
#بدبختی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
چشم
از اکرم قزوینی معروف به میرعمادالدین قزوینی
چشم تو که چشمش مرساد از چشمم
چشمی است که چشمهها گشاد از چشمم
چون چشم تو شد چشم مرا، چشم و چراغ
جز چشم تو چشمها فتاد از چشمم
فرهنگ سخنوران و سرایندگان قزوین، ص ۴۴.
#چشم
#چشمه
#میرعمادالدینقزوینی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
راحتِ همسایهها
از غنی کشمیری
سعی بهرِ راحت همسایهها کردن، خوش است
بشنوَد گوش، از برای خواب چشم، افسانهها
تاریخ ادبیات در ایران، دکتر صفا، ج ۵، بخش ۱، ص ۶۰۶.
#همسایه
#خواب
#غنیکشمیری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
بر تو باد به خوشخویی؛ زیرا که آن، دوستی را به دست میآورد.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۴۷۹.
#امام_علی(ع)
#خوشخویی
#دوستی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایههای ادبی 💐💐💐
مادّه تاریخ
در اصطلاح فنّ بدیع، به واژه یا واژههایی اطلاق میشود که ارزش عددی آنها، بر اساس حروف اَبجَد، تاریخ مشخصی را بیان میکند. این کار برای مقیّد کردن ارقام فَرّار ریاضی به حروف دری و بیان سالهای تاریخی در قالب کلمات و عبارات و جملات، به منظور حفظ تاریخ وقایع مختلف، از تولد و مرگ و ازدواج و فتح و شکست و ... است.
اساس ماده تاریخ، بر حروف ابجد نهاده شده که در هشت کلمه آمده است و هر حرفی به ترتیب بر یک عدد دلالت میکند:
اَبجَد: الف = ۱ ب = ۲ ج = ۳ د = ۴
هَوَّز: ۵، ۶، ۷
حُطّی: ۸، ۹، ۱۰
کَلِمَن: ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰
سَعفَص: ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰
قَرَشَت: ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰
ثَخِذ: ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰
ضَظِغ: ۸۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰
چهار حرف فارسی پ، چ، ژ، گ را در حساب حروف ابجد یا حساب جُمَّل، معادل ب، ج، ز، ک محاسبه میکنند.
یکی از معروفترین ماده تاریخها، ترکیب اضافی"عدل مظفّر" است که جمع حروف آن، معادل ۱۳۲۴ هجری قمری، سال پیروزی انقلاب مشروطه و تأسیس مجلس شورای ملی است.
"راز دل و دین ز قبر خیام طلب"
سال بنای آرامگاه خیام؛ یعنی ۱۳۱۳ هجری قمری.
با تلخیص از بدیع در شعر فارسی، دکتر عَقدایی، ص ۱۶۴ و ۱۶۵.
#آرایههای_ادبی
#ماده_تاریخ
#حروف_ابجد
#حساب_جمّل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک پیشنهاد جالب 🌺🌺🌺
حالا متوجه شدیم که چرا عدد ۱۱۰ منسوب به علی است؛ یعنی ع = ۷۰ ، ل = ۳۰، ی =۱۰ همهی اعداد را با هم جمع کنیم، میشود علی (ع).
شما هم میتوانید با استفاده از اعداد و مطالب بالا، عدد نام خود را حساب کنید.
🦋🦋🦋
#حروف_ابجد
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303