امام علی - علیه السلام - فرمودند:
تمامیّت عطا و بخشش، در این است که زود داده شود.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۷۴.
#امام_علی(ع)
#بخشش
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
عطر انتظار
از محمدجواد غفورزاده
تو ای تجلی عصمت، ظهور خواهی کرد
به جام لاله، شراب طَهور خواهی کرد
به یک اشارهی ابرو، به یک کرشمهی چشم
تو آب و آینه را، غرق نور خواهی کرد
تو قلب سوتهدلان را، به هم کنی نزدیک
به یک اشاره که از راه دور خواهی کرد...
برای آن که پر از عطر انتظار شوند
سحر، به خاطر گلها، خطور خواهی کرد...
خلوت انس، مشفق کاشانی و رضا اسماعیلی، ج ۲، ص ۳۱۵.
#انتظار
#ظهور
#محمدجوادغفورزاده
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
گر صبر کنم، جامه و جان میسوزد
جان من و جان جُملگان میسوزد
ور بانگ برآورم، دهان میسوزد
چه جای دهان؟ هر دو جهان میسوزد
میفرماید: اگر صبر کنم و سخنی از عشق و معشوق حقیقی عالم نگویم، جامه و جانم آتش میگیرد؛ نه جامه و جان من، بلکه جامه و جان جملگان، از بیعشقی میسوزد.
و اگر بانگ برآرم و سخنهای عاشقانه به زبان آرم، دهانم میسوزد؛ چه جای دهان من؟ که هر دو جهان آتش میگیرد... .
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۷۴۳، رباعی ۹۳۷.
#شرحرباعیمولانا
#بهشتیشیرازی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از ســـــــرزمین شــعر و ادب📜
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
🪧24
┅═✧#موزه_ادبیات || شماره 24 ✧═┅
📕آرامگاه ناصر خسرو📘
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
●●●مقبره ناصر خسرو به شکل کلبه سفید رنگ در دامنهای بلند و سرسبز، در میان تپههای سنگی قرار دارد که اطراف آن در اثر بارندگیها مورد فرسایش و ریزش قرار گرفته و خطر لغزش و فروپاشی کامل آن وجود دارد. یک جلد قرآن بزرگ در پوست آهو تا سالیان آخر در صندوقی در این مرقد نگهداری میشد، اما در زمان «داود خان» نخستین رئیس جمهور افغانستان به دلیل نگهداری در آرشیو ملی به کابل انتقال داده شد اما تاکنون اثری از آن در آرشیو ملی وجود ندارد.
●●●افراد ناشناس بارها برای تخریب و غارت آرامگاه ناصر خسرو به این مکان یورش برده اند و حفاری هایی نیز در این مکان به قصد یافتن اشیای قیمتی انجام داده اند که گاهی با برخورد مردم محلی روبرو شده اند اما اثر این تخریب ها در آرامگاه به وضوح مشاهده می شود.
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
🔖مـــــــوزه ادبیات
🔖کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان باشیم🌹🌹🌹
شعری از #فریدونمشیری
به مناسبت ۳۰ شهریور، زادروز این شاعر بزرگ
با دکلمهی شاعر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
🌼🌼🌼
به مناسبت ولادت با سعادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله
آمد به جهان مایهی خیر و برکات🌺
غرقیم کنون جمله به بحر حسنات 🌺
روشن شده کلبهی دل از مهر علی🌺
بر خاتم انبیا محمّد صلوات🌺
🌷🌷🌷🌷🌷
#ولادتنبیاکرم(ص)
#علیرضامحمودیقهساره
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حضرت محمد - صلّی الله علیه و آله - فرمودند:
هر کار نیکی، صدقه است.
الخصال، ص ۱۳۴.
#محمد(ص)
#صدقه
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
در ستایش حضرت رسول (ص)
❤️❤️❤️🌹🌹🌹
از سعدی
ماه، فرو مانَد از جمال محمد
سرو، نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست
در نظر قدر با کمال محمد...
چشم مرا تا به خواب دید جمالش
خواب نمیگیرد از خیال محمد
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
کلیات سعدی، قصاید، ص ۷۱۴ و ۷۱۵.
#ستایشحضرترسول(ص)
#سعدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
حضور
در لغت، به معنی حاضر بودن در نزد کسی است و در عرفان، به معنی غیبت (غایب بودن) از خلق و حضور نزد حق تعالی است. به این معنا که سالک، خود و جز خدا را فراموش میکند و دلش به حق میرسد.
حافظ، در دیوانش چندین بار اصطلاح حضور و غیبت را به کار برده است؛ از جمله:
از دست غیبت تو شکایت نمیکنم
تا نیست غیبتی، نبُوَد لذّت حضور
و یا:
بیا که چارهی ذوقِ حضور و نظم امور
به فیضبخشی اهلنظر توانی کرد
با تلخیص از شاخ نبات حافظ، ص۱۰۵۱ .
#اصطلاحاتعرفانی
#حضور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کاریکلماتور
از پرویز شاپور
🟢 قطرات باران، گلبرگهای گلِ دریا هستند.
🟢 گل، از زیر نقاب گلبرگ، به آواز پرنده گوش میداد.
🟢 بلبل، قبل از خواندن، تارهای صوتیاش را کوک میکند.
🟢 ساعت، به ریش ضربالمثل "وقت طلاست" میخندید.
🟢 گلِ قالی، در دست دختر قالیباف میروید.
🟢🟢🟢🟢🟢
قلبم را با قلبت کوک میکنم، کاریکلماتور، شاپور، ص ۱۵۴ - ۱۵۶، ۱۵۸ و ۱۶۰.
#کاریکلماتور
#پرویزشاپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
نام هشت باب گلستان سعدی
باب اول: در سیرت پادشاهان.
باب دوم: در اخلاق درویشان.
باب سوم: در فضیلت قناعت.
باب چهارم: در فواید خاموشی.
باب پنجم: در عشق و جوانی.
باب ششم: در ضعف و پیری.
باب هفتم: در تأثیر تربیت.
باب هشتم: در آداب صحبت.
درین مدت که ما را وقت خوش بود
ز هجرت، ششصد و پنجاه و شش بود
مراد ما، نصیحت بود و گفتیم
حوالت، با خدا کردیم و رفتیم
کلیات سعدی، گلستان، انتهای مقدمه، ص ۳۶.
#بابهایگلستان
#سعدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303