امام حسن عسکری - علیه السلام - فرمودند:
تداوم دوستی و معاشرت با کسی که احتمال سود برایت دارد، بهتر است از کسی که شرّ برایت داشته باشد.
مُستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۱.
#امامحسنعسکری
#دوستی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گزیدهای از مثلهای فارسی
🌷جایی که پول میشمارند، غیبت نمیشود.
🌷جنگ سرِ شخم، بهتر است از آشتی سرِ تخم.
🌷جوان را به زن گرفتن مفرست و پیر را به خر خریدن.
(نیاز شدید، چشم بصیرت را در انسان کور میکند.)
🌷جهان دیدن، بهتر از جهان خوردن است.
🌷چراغِ دروغ، فروغ ندارد.
🌷چراغی را که ایزد برفروزد
هر آن کس پُف کند، ریشش بسوزد
(حیدر هروی)
🌷🌷🌷🌷🌷
دوازدههزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۳۶۵، ۳۷۰، ۳۷۱، ۳۷۴، ۳۸۱ و ۳۸۲.
#مثلفارسی
#شکورزادهبلوری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
صدای جَرَس
از مهدی سهیلی
امروز که بر عمل، تو را دسترس است
غافل منشین که زندگی، یک نفس است
خود قافلهی عمر، کشانَد ما را
وین ضربهی قلب تو، صدای جَرَس* است!
*جرس: زنگ، زنگ اعلام حرکت کاروان.
چه کنم؟ دلم از سنگ که نیست، سهیلی، ص ۴۲.
#عمر
#مهدیسهیلی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایههای ادبی
ارسال مَثَل
عبارت است از آوردن جملهای پندآموز وحکیمانه که شاعر از آن، به مثابهی حجتی در اثبات مدّعای خویش سود جوید.
امیدوار بوَد آدمی به خیر کسان
مرا به خیر تو امّید نیست، شر مرسان
(سعدی)
من اگر نیکم اگر بد، تو برو خود را باش
هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کِشت
(حافظ)
اگر شعری دربردارندهی دو مثل باشد، آن را ارسال المَثَلَین گویند:
نصیحت همه عالم چو باد در قفس است
به گوش مردم نادان چو آب در غربال
(سعدی)
بدیع در شعر فارسی، دکتر عقدایی، ص ۱۴۱ - ۱۴۴ و بلاغت، دکتر محمدی، ص ۱۵۳ و ۱۵۴.
#آرایههایادبی
#ارسالمثل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
معرفی کتاب
تذکرة الاولیاء
این کتاب، اثر عطار نیشابوری، شاعر و عارف قرن ششم و اوایل هفتم هجری است که دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، حدود پنجاه سال از عمر خود را صرف جمعآوری نسخههای خطی آن نموده و حدود سی سال، سرگرم تصحیح و آمادهسازی آن بوده است.
دکتر شفیعی کدکنی، در مقدمهی مفصل ۱۷۶ صفحهای کتاب، دربارهی عطار و آثار و نسخههای مورد استفاده، مطالب مفیدی نگاشته، سپس زندگی ۹۷ تن از عارفان و اولیا را که عطار به نقل شرح حال و سخنان آنها پرداخته، آورده است. استاد شفیعی، قبل از بیان مطلب عطار، خود نیز به اختصار، به زندگی و منابع مورد بررسی اولیا اشاره کرده است.
چاپ دوم کتاب مذکور، در دو جلد، توسط انتشارات سخن در سال ۱۳۹۸، در تهران و در ۱۷۷۹ صفحه منتشر شده است. جلد اول کتاب تا صفحهی ۹۳۰ دربردارندهی اصل کتاب و جلد دوم، شامل نسخهبدلها و توضیحات و فرهنگوارهی مفصل کتاب است. البته این کتاب، در سالهای مختلف، توسط ناشران متفاوت نیز منتشر شده است.
#معرفیکتاب
#تذکرةالاولیاء
#تصحیحدکترشفیعیکدکنی
#گلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
وِفاق
از فاضل نظری
ما هر دو یکدلیم؛ ولی این وفاق نیست
از احتیاج بگذر اگر اشتیاق نیست
ما خستهایم و تشنه؛ ولی دست و پا زدن
راه نجات یافتن از باتلاق نیست
آیینهایم و غیر حقیقت نگفتهایم
در ما به قدر سرِ سوزن، نفاق نیست...
کتاب، نظری، ص ۶۵.
#وفاق
#فاضلنظری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارسالی اعضای کانال 🌹🌹🌹
#داستانآموزنده
خوانش#فاطمهزهراصفدریپور
پایهی پنجم ابتدایی، از شهرستان فریمان، استان خراسان رضوی.
با سپاس از ارسالکننده🙏🙏🙏
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
🌻🌻🌻
هدایت شده از گنجینهی ادب فارسی
َ
هر که خواهان صحبت کسی شد،
آن خواستِ اول را «میـل» گویند
و چون میل زیادت گشت
و مفرط گشت، آن میلِ مفرط را «ارادت» گویند
و چون ارادت زیاد شد و مفرط گشت،
آن ارادتِ مفرط را «محبـت» گویند
و چون محبّت زیادت شد و مفرط گشت،
آن محبت مفرط را «عشـق» میگویند.
📕 انسان کامل
✍🏻 عزیزالدین نسفی
اللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد
╭─•📚•═══•📚•─╮
@GangineAdabFarsi
╰─•📚•═══•📚•─╯