سرودهای از سیف فَرغانی
آتش است آبِ دیدهی مظلوم
چون روان گشت، خشک و تر سوزد
تو، چو شمعی ازو هراسان باش
کاوّل آتش ز شمع، سر سوزد
🦋🦋🦋
تاریخ ادبیات در ایران، دکتر صفا، جلد سوم، بخش اول، ص ۶۴۴.
#سیف_فرغانی
#مظلوم
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
نماز با حضور قلب
فردی میگوید: چون به مکهی معظمه مشرّف شده و به مسجدالحرام داخل شدم، با خود گفتم: برای رضای خدا، لااقل دو رکعت نماز با حضور قلب و بدون خیال باطل، در این مسجد مقدس به جا آورم.
سپس تکبیره الاحرام را گفتم و مشغول نماز شدم و دو رکعت نماز با کمال حضور قلب و اخلاص خواندم. بعد از آن که سلام نماز را دادم، با خود گفتم: چه عجب که شیطان، لااقل برای این دو رکعت نماز، ما را رها کرد و در تمام عمر، دو رکعت نماز با حضور قلب خواندیم! در این لحظه، ناگاه به یادم آمد که وضو نگرفته بودم.
۱۱۴ داستان اخلاقی، دکتر محمدی، ص ۱۵۸.
#نماز
#حضور_قلب
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستاننویسی
ادامهی اشتراکهای اساسی داستان کوتاه و رمان
۱۱ - عمل یا عمل داستانی
رشته حوادث و وضعیت و موقعیتهایی است که به موضوع ادبیات شکل میدهد و این رشته حوادث، با هم مقدمات پیرنگ را به وجود میآورد. از این رو، گاهی آن را معادل پیرنگ نیز به کار میبرند. اگر چه بعضی گفتهاند که عمل داستانی، در هماهنگ کردن حوادث دخالت دارد ؛ نه در مستدل و منطقی جلوه دادن آنها.
رشته حوادث عمل داستانی، میتواند واقعی و تاریخی و خیالی و ساختگی یا درونی و بیرونی و ذهنی و عینی باشد.
چنین رشتهای از حوادث، در داستان یا نمایشنامه، به این سوالها جواب میدهد: چه اتفاقی میافتد؟ شخصیتها چه میگویند و چه میکنند و چه میاندیشند؟ چه نتیجههایی از گفتار و اعمال و افکار آنها به دست میآید؟
با تلخیص از ادبیات داستانی، میرصادقی، ص ۳۰۷.
#داستاننویسی
#عمل_داستانی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کتابفروش و داروفروش
گویند: داروفروشی، وارد دکان کتابفروشی همسایهی خود شد و کتابی را که تازه از چاپ بیرون آمده بود، برداشت و نگاهی کرد و پرسید: آیا این کتاب خوبی است؟ کتابفروش گفت: نمیدانم. من آن را نخواندهام.
📚📚📚
داروفروش گفت: من تعجب میکنم که شما چه طور کتابهایی را میفروشید که خودتان آنها را نخواندهاید؟ کتابفروش در پاسخ او گفت: همان طور که شما داروهایی را به فروش میرسانید که خودتان نخوردهاید.
حکایتها و لطیفههای فرهنگی در وصف کتاب و شیوهی نویسندگی، ص ۳۱.
#کتابفروش
#داروفروش
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
زیباترین تکبیتهای شاعران
حاصل عمرم، سه سخن بیش نیست
خام بُدَم، پخته شدم، سوختم
(مولوی)
🌹🌹🌹
خودنمایی شیوهی من نیست، چون دیوار باغ
گل به دامن دارم، اما خار بر سر میزنم
(کلیم کاشانی)
🌹🌹🌹
در گیر و دار پیری، حال دعا به دست آر
بیچاره آن که تیری، در این کمان ندارد
(مهدی سهیلی)
🌹🌹🌹
گنجوارهی سهیلی، ج ۱، ص ۱۶۸، ۱۷۶ و ۱۸۱.
#تکبیتها
#دعا
#خودنمایی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح غزلی از حافظ
مردُم دیدهی ما، جز به رُخَت ناظر نیست
دل سرگشتهی ما، غیر تو را ذاکر نیست
اشکم اِحرام طوافِ حَرَمت میبندد
گر چه از خون دلِ ریش، دمی طاهر نیست
بستهی دام و قفس باد چو مرغ وحشی
طایر سِدره اگر در طلبت، طایر نیست
عاشق مُفلس اگر قلبِ دلش کرد نثار
مکنش عیب که بر نقدِ روان، قادر نیست
عاقبت دست بدان سرو بلندش برسد
هر که را در طلبت، همت او قاصر نیست
از روانبخشی عیسی نزنم دم هرگز
زان که در روحفزایی، چو لبت ماهر نیست
من که در آتش سودای تو آهی نزنم
کی توان گفت که بر داغ، دلم صابر نیست؟
روز اول که سرِ زلف تو دیدم گفتم
که پریشانی این سلسله را آخر نیست
سرِ پیوند تو تنها نه دل حافظ راست
کیست آن کش سرِ پیوند تو در خاطر نیست؟
#حافظ
#غزل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
توضیح نکات مهم غزل حافظ
بیت ۱ - مردم دیده: مردمک چشم.
ذاکر: یادکننده، دعاکننده.
بیت ۲ - احرام بستن: قصد و نیت کردن.
دلِ ریش: دل آزرده و مجروح.
بیت ۳ - طایر: پرنده و مرغ.
سدره: درخت سدر یا کُنار است بر آسمان هفتم که مُنتهای اعمال مردم و نهایت رسیدن علم خلق و جبرئیل است و هرچه ورای آن است، متعلق به عالم غیب است و تنها خدا آن را میداند و هیچ کس از آن نگذشته است مگر پیامبر اکرم (ص). در قرآن آیات ۱۳ - ۱۶ سورهی نجم بدان اشاره شده است.
طایر نیست: در حال پرواز و جستجو نیست.
بیت ۴ - قلب: سکّهی تقلّبی. نیز ایهام دارد به میان دل.
نقد: سکهی طلا و نقره. نقد روان: ایهام دارد: ۱ - سیم و زر رایج. ۲ - جان و روح.
بیت ۵ - قاصر: کوتاه.
بیت ۶ - روانبخشی عیسی: جان بخشی عیسی که اشاره است به معجزهی حضرت عیسی که مرده را زنده میکرد.
روحفزایی: جانبخشی.
بیت ۷ - سودا: عشق. داغ: مَجاز از درد و رنج عشق. و به قرینهی دل، به سُویدای دل اشاره دارد که نقطهای است سیاه در مرکز دل و در عرفان، محل شهود الهی است.
بیت ۸ - روز اول: روز نخست، روز ازل.
زلف: در اصطلاح عرفانی، به معنی تجلی جلالی در صُوَر جسمانی و صفات خداوندی است. و نیز زلف را به کثرت تشبیه کردهاند و برخی، زلف را جذبهی الهی گفتهاند.
بیت ۹ - خاطر: فکر و دل.
برای شرح کامل نکات و ابیات، رجوع کنید به شاخ نبات حافظ، دکتر برزگر خالقی، ص ۱۸۰ - ۱۸۲.
#حافظ
#شرح_غزل
#شاخ_نبات_حافظ
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ابیاتی از پروین اعتصامی
ای دل، اول قدمِ نیکدلان
با بد و نیک جهان، ساختن است...
دل ویرانه عمارت کردن
خوشتر از کاخ برافراختن است
عمارت کردن: آباد کردن.
دیوان پروین اعتصامی، ص ۲۶۱.
#پروین_اعتصامی
#دل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شعری از قیصر امینپور
رفتن، رسیدن است
موجیم و وصل ما، از خود بریدن است
ساحل بهانهای است، رفتن، رسیدن است
تا شعله در سریم، پروانهاخگریم
شمعیم و اشک ما، در خود چکیدن است
ما مرغ بیپریم، از فوج دیگریم
پرواز بال ما، در خون تپیدن است
پر میکشیم و بال، بر پردهی خیال
اعجاز ذوق ما، در پر کشیدن است
ما هیچ نیستیم، جز سایهای ز خویش
آیین آینه، خود را ندیدن است
گفتی مرا بخوان، خواندیم و خامُشی
پاسخ همین تو را، تنها، شنیدن است
بیدرد و بیغم است، چیدن رسیده را
خامیم و درد ما، از کال چیدن است
☘☘☘
گزینهی اشعار قیصر امینپور، ص ۱۳۱.
#قیصر_امینپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303