درست بخوانیم
نَبی / نُبی
این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد.
🟢 نَبی، کلمهی عربی و به معنای پیامبر است.
🟢 نُبی، کلمهی فارسی و به معنای قرآن است:
بسیار کس بُوَد که بخوانَد ز بَر، نُبی
تفسیر او نداند، جز مردم خَبیر
(منوچهری)
🟢🟢🟢🟢
غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، ذیل نَبی/نُبی.
#درستخوانی
#نَبیونُبی
#ابوالحسننجفی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گل زیبا
از داود محمدی
هرچند که خارم، گل زیبا دارم
تا با توام ای گل، همه جا، جا دارم
بی مهر تو هیچ و پوچ و بیمعنایم
همراه تو، صدهزار معنا دارم!
رباعی در پرانتز، محمدی، ص ۱۴۰.
#گلزیبا
#داودمحمدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شاعران معاصر 🌹🌹🌹
عرفان نظرآهاری
عرفان نظرآهاری در سال ۱۳۵۳ در تهران به دنیا آمده است و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است. وی علاوه بر شعر، در زمینهی داستان و نثر ادبی نیز فعالیت دارد و تا کنون کتابهای بسیاری از وی به چاپ رسیده است. "چای با طعم خدا" و "روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس" دو مجموعه شعری است که از نظرآهاری منتشر شده است.
"لیلی نام تمام دختران زمین است" نیز مجموعهای از نثرهای ادبی نظرآهاری را در برمیگیرد.
از میان مجموعه داستانها و حکایتهای عرفان نظرهاری نیز میتوان به این عناوین اشاره کرد: "جوانمرد، نام دیگر تو"، "پیامبری از کنار خانهی ما رد شد"، " من هشتمین آن هفت نفرم"، "بالهایت را کجا جا گذاشتی؟" و "در سینهات نهنگی میتپد".
همراه آهوان، گزیدهی شعر معاصر زنان ایران، به اهتمام سعید بیابانکی، ص ۲۴۶.
#شاعرانمعاصر
#عرفاننظرآهاری
#کانالگلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنان عارفان
حَمدون قَصّار (عارف قرن سوم هجری در نیشابور):
🔴 هر چه خواهی که پوشیده بُوَد، بر کس آشکارا مکن.
🔴 در هر که خصلتی بینی از خیر، از او جدایی مجوی؛ که زود بُوَد که از برکات او، چیزی به تو رسد.
🟠🟠🟡🟡
تذکرة الاولیاء، عطار، تصحیح دکتر استعلامی، ص ۳۵۱.
#سخنانعارفان
#حمدونقصار
#تذکرةالاولیاء
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
رحمت الهی
از تأثیر تبریزی
از رحمت الهی، هر کس که ناامید است
درماندهی گشایش، چون قفلِ بی کلید است
شعلهی آواز، تاثیر تبریزی، ۱۱۲.
#رحمتالهی
#تأثیرتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
هر که حق را یاری کند، رستگار است.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۱۳.
#امام_علی(ع)
#یاریحق
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایههای ادبی
سؤال و جواب
در فنّ بدیع، به شعری گفته میشود که به صورت پرسش و پاسخ میان دو نفر میآید. عموماً یک طرف این گفتگو، شاعر و طرف دیگر، محبوب یا فرد دیگری است.
آنچه سؤال و جواب را به آرایه تبدیل میکند، بیان زیبا و لطافت و ظرافتی است که شاعر در پاسخ سؤالهای خویش میآورد. این پاسخها که غالباً بر پایهی امور خیالانگیز بنیاد نهاده شده، با آرایههای بدیعی دیگر همراه است.
گفتم: غم تو دارم گفتا: غمت سر آید
گفتم که: ماه من شو گفتا: اگر برآید
گفتم: ز مهرورزان، رسم وفا بیاموز
گفتا: ز خوبرویان، این کار کمتر آید
(حافظ)
🔵🔵🔵
گفتم: چه خورم در طلبت؟ گفت که: خون
گفتم: چه بُوَد حال دلم؟ گفت: جنون
گفتم که: مرا کی بکُشی؟ گفت: کنون
گفتم که: ز دستت بِرَهَم؟ گفت که چون؟
(خواجوی کرمانی)
🔵🔵🔵
بدیع در شعر فارسی، دکتر عقدایی، ص ۱۴۶ و ۱۴۷ و بدیع، دکتر کزّازی، ص ۱۵۶.
#آرایههایادبی
#سؤالوجواب
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303