فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
و سايه ها[ى درختان] به آنان نزديك است و ميوه هايش [براى چيدن] رام { ایه "۱۴" سوره انسان } 👇👇
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_ و سايه ها[ى درختان] به آنان نز
❇️ تجزیه ے حروف در علم تجوید :
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِمْ_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
♦️وَدَانِيَةً
وَ =حرف واو از جمع شدن لبها و از بین دو لب همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ می گردد. .
و بهترین واو واوی است که در مرحله #گرایش لبها جمع شود .. 🌷🌿
وَدَانِيَةً
/دَا : حرف دال یک حرف نطعی از حروف مستفله و جهری می باشد ؛ در تولید حرف دال سرِ زبان به چین و شکنهای لثه ے بالا برخورد و همچنین مماس شدن لبه های دو طرف زبان باا دندانهای آرواره بالا ؛ همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ می شود.
🔻وَدَانِيَةً
/وَدَا دَا / الف مدی طابع حرف ماقبل و ترقیق است و فتحه دال و الف مدی #مثل هم تلفظ ن) می گردد و تنها تفاوت در میزان کشش دارند یعنی تنها (کمیّت) دارند .🌿
/نِيَ حرف نون که حرفی غنّوی
یای مدی : نِيَ فتحه یَ عاضی (در واقع یای ساکن ما قبل مکسور همراه با ارتعاش تارهای صوتی و حرفی جهری است.
با نزدیک شدن ے زبان
و کسره --ِ--⬅️ و ⬅️ یای مدی مانند هم
(یعنی کسره اگر کشیده شود یای مدی تولید می شود "۲" و بر عکس نصف کشش یای مدی کسره می گردد(پس تنها کمیت دارند) 🌿
اما در زبان فارسی اِ --ِ-- ⬇️ حرکت زیر الف اِ⬇️ هرچقدر کشیده شود ؛ ⬅️ یای مدی تولید نمی شود و اگر حرف ی❗️ را هم کم بکشیم هرگز کسره نمی شود❗️ و نامش کیّفیّت است / ودر میزان کشش حرکات کوتاه یک حرکت و حرکات بلند "۲" حرکت (کمیّت)
/ةً ♦️وَدَانِيَةً تاء تأنیث(نشان از مٶنث بودن) و #تنوین --ٌ--رفع رسیده به حرف حلقی عَ *عَین* قانون نون ساکن نزد حروف حلقی #اظهار بود و رعایت ♦️سه نکته عدم مکث ؛عدم سیر ؛ و عدم قلقله نون ساکن نزد حروف حلقی لهاذ می شد ۸(همین قانون برای تنوینها --ً---ٍ----ٌ--- نیز نزد حروف حلقی صادق می باشد) پس نتیجه :اینکه تنوین رفع نزد حرف عین نیز #اظهار می گردد.
🔻حرف #عین نیز در #وسط_الحلق از نزدیک شدن دیواره های حلق و در نتیجه تنگ شدن مسیر ارتعاش تارهای صوتی با سایش هوا بر دیواره های وسط الحلق تولید و تلفظ می گردد.
🔷/عَلَيْ : #لَی حرف لین💤 به آرامی و نرم تلفظ می گردد. : باید کمال دقت شود که فتحه لَی لِی❌نشود.
/عَلَیهِمْ /هِ : هاء ضمیر برای چهامین شخص مفرد در فعل ماضی(زمان گذشته) و برای مٶنث می باشد هِ
♦️ظِلَالُهَا
/ظِ حرف ظاء : از حروف استعلاء حالت تفخیم دارد ؛ حرفی جهری می باشد و از برخورد نوک زبان با لبه ی دندانهای ثنایای بالا در حالی که ریشه زبان بزرگ به سمت سخت کام بالا آمده و وسط زبان به سمت کف دهان گود می شود و شکل زبان در دهان با قسمت مقابل خود سخت کام که گنبدی شکل است تولید و هم طبق می گردد (یعنی #صفت #انطباق را در مرحله ے #گیرش تولید می کند🍃 [ انطباق یکی از صفات #اصلی چهار حرف : ص _ض_ ط_ ظ _ می باشد ]🍃
و زمانی که به آرامی نوک زبان از دندانهای ثنایا جدا و یا بر داشته می شود حرف ظاء همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ و شنید ه می گردد.
در این آیه حرف ظاء در پایین ترین مرحله تفخیم است زیرا #مکسور می باشد🍃
/لَا/لُ/هَا حروف لام ترقیق و جهری _ هاءضمیر برای مٶنث 🍃
♦️وَ ذُلِّلَت : حرف ذال از حروف مستفله
؛ رقیق و کم حجم و همانند ظاء از برخورد نوک زبان با دندانهای ثنایای بالا تولید و تلفظ می گردد /لِ/لَتْ لَ تْ از حروف مستفله ؛ بسیار کم حجم و رقیق و حرفی #همسی است
(صدایش واضح بگوش نمی رسد) و در محل تولید از حروف نطعی می باشد .🍃
♦️قُطُوفُهَا
/قُ : از حروف استعلاء و حرفی جهری همراه با ارتعاش تارهای صوتی و از برخورد نوک (زبان کوچک) با ریشه ے زبان بزرگ تولید و خارج می گردد و حرف #قُ در سوّمین مرحله تفخیم می باشد 🍃
/طُو :حرف #طاء نیز از حروف استعلاء و حرفی نطعی ؛ جهری و مفخم است و از برخورد نوک زبان به چین و شکنهای لثه بالا و بالا آمدن ریشه زبان و منطبق شدن زبان با سخت کام درمرحله ے گیرش تولید و تلفظ = رهِش می کردد. طُ در سومین مرحله تفخیم است 🍃طُو : ضمّه و واو مدی مانند هم تلفظ و تفاوتشان در میزان کشش می باشد. (کمیّت دارد)
/فُ حرف #فاء حرفی شفوی :/ کم حجم و از حروف # همسی می باشد. و از برخورد لب پایین با لبه دندان های بالا تولید و در مرحله رهش با گیرش همراه می بلشد
فشار روی این حرف مجاز نمی باشد زیرا آنرا به واو فارسی شبیه می کند❌❌
/هَا : ضمیر دوم شخص مفرد در فعل ماضی و برای مٶنث است.
♦️ تَذْلِيلًا: تَذْ حرف تاء نیز حرفی نطعی کم ححم و از حروف #همسی می باشد.
تَذْ/لِي/لًا/ مابقی حروع شرح شده ..
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
❇️ اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند .
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅ سلام و عرض ادب
روز چهارشنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۱۳۰)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹
سـ🍁ــلام
روزتون پراز خیر و برکت 💐
🗓 امروز چهارشنبه
☀️ ٢۵ آبان ١۴٠١ ه. ش
🌙 ٢١ ربیع الثانی ١۴۴۴ ه.ق
🌲 ١٦ نوامبر ٢٠٢٢ ميلادی
4_6023790459837484385.mp3
4.77M
🔊آموزش مقام سهگاه
🔻 کارشناس: رحیم خاکی، مدرس و قاری بینالمللی
#پای_رحل_قرآن
🔗 I لینک خبر I
🆔
2717636_666.mp3
5.32M
🔊آموزش مقام بیات
🔻 کارشناس: رحیم خاکی، مدرس و قاری بینالمللی
#پای_رحل_قرآن
🔗 I لینک خبر I
2717601_490.mp3
3.13M
🔊آموزش مقام عجم
🔻 کارشناس: رحیم خاکی، مدرس و قاری بینالمللی
#پای_رحل_قرآن
🔗 I لینک خبر I
🆔
2710924_654.mp3
3.16M
🔊آموزش مقام نهاوند
🔻 کارشناس: رحیم خاکی، مدرس و قاری بینالمللی
#پای_رحل_قرآن
🔗 I لینک خبر I
🆔
2710865_276.mp3
2.63M
🔊مقامات اصلی در تلاوت قرآن
🔻 کارشناس: رحیم خاکی، مدرس و قاری بینالمللی
🔗 I لینک خبر I
🆔
19Maryam1-7.mp3
725.7K
🎼 سوره مبارکه مریم 1تا 7
👤محمد محمد طبلاوی
2701463_194.mp3
18.93M
🔊 توجه به سرعت در صوت هنگام تلاوت قرآن
🔻کارشناس: احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بینالمللی
🔗 I لینک خبر I
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقطع_تصویری📽
📖سوره مبارکه اعلی
✔آیات 1 الی 7
✅#استاد_علیرضا_رضایی
❎اجرا شده در محفل انس با قرآن کریم کشور پاکستان
🆔️@alirezarezaeiorg✔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_تصویری📽
📖سوره مبارکه شمس
✔آیات 1 الی 5
✅#استاد_علیرضا_رضایی
❎اجرا شده در محفل انس با قرآن کریم کشور پاکستان
🆔️@alirezarezaeiorg✔