eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
9.5هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸برای اینکه یه یادی از حال و هوای با صفای قدیما و عزیزان قدیمی کنیم این متن پر معنا با یه خط زیبا رو تقدیمتون کردیم🙏 🆔زندگیتون شیرین و الهی🔰 ─┅ঊ🍃🌹🍃ঊ┅─
جلسه قرآن متوسلین به چهارده معصوم علیهم السلام مسجد امام الهادی علیه السلام یکشنبه شبها بعد از نماز مغرب و عشاء با مدیریت : علیرضا زارع با حضور اساتید و دوستان قرآنی برگزار می‌شود
💡نکته تجویدی: ❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟ 🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است. 🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزه‌كاری‎هاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزه‌كاری‎ها كه به صفات حروف برمى‌گردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...». 🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمی‎دانند. ☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است: 👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است. 👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزه‌كاری‎هاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديده‌تر است. ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد مخارج حروف: ▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است. ▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند. 🔸 برای نمونه: ▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمی‌شود ▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا می‌گردد ▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند ▪️ و در مخرج لب‌ها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید می‌شود. 📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقه‌بندی نموده‌اند: ◾️ جوف ▪️ حلق ▪️ زبان (لسان) ▪️ لب‌ها (شفتان) ▪️ خیشوم 1⃣ جوف ◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست. ◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است. ◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) می‌دانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها. 🔹 نکته: ◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت ◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سوم 2️⃣ حلق ✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از بالا به دهان مرتبط است. ✅ به عقیده دانشمندان تجوید، «حلق» جایگاه تلفظ ۶ حرف است که در ۳ مخرج قرار دارند: ◾️ ابتدای حلق (نزدیک دهان = ادنی‌الحلق) محل تلفظ غ - خ ◾️ وسط حلق محل تلفظ ع - ح ◾️ انتهای حلق (نزدیک حنجره = اقصی‌الحلق) محل تلفظ ه - ء 🔹 نکته: 👈 در آثار پیشینیان تنها در «اسباب حدوث الحروف» ابن سینا (رحمه الله) چیزی جز این تقسیم‌بندی آمده است. او مخرج دو حرف ه - ء را خود حنجره (تارهای صوتی) دانسته و نه حلق. مطلبی که علم آواشناسی مدرن نیز آن را تایید می‌کند. شیخ‌الرئیس(رحمه الله) با تبحری که در طب داشت به این نکته دست یافته بود. 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهارم 3️⃣ زبان (لسان) ✅ زبان با حرکت‌های مختلف خود و به وسیله تغییر حالت و حجم دهان، کم و بیش در ادای تمامی حروف نقش دارد ✅ لکن به عقیده دانشمندان تجوید، ۱۸ حرف مستقیما به وسیله زبان تولید می‌شود و در واقع مخرج هریک از آن‌ها قسمتی از زبان است ✅ این حروف عبارتند از: ق، ک، ض، ج، ش، ی، ص، س، ز، ط، د، ت، ظ، ذ، ث، ل، ن، ر ✅ قسمت‌های مختلف زبان در علم تجوید عبارت است از: ▪️ «اقصی اللسان» یا «انتهای زبان» ▪️ «وسط اللسان» ▪️ «طَرَف اللسان» یا «سر زبان» ▪️ «حافة اللسان» یا «کناره زبان» ▪️ «جذر اللسان» یا «ریشه زبان» 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پنجم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان) 🖊 مخرج ۲ حرف «ق» و «ک» در انتهای زبان قرار دارد 📌 در تلفظ هر دو حرف، انتهای زبان بالا می‌رود و به سقف دهان (حنک اعلی) می‌خورد، هوا حبس می‌شود و به محض رها شدن، تلفظ آن‌ها صورت می‌گیرد 🔸 تفاوت «ق» و «ک» 👈 با وجود هم‌مخرج بودن، اما این دو حرف تفاوت‌هایی دارند که باعث تمیز آنها از یکدیگر می‌شود: ▪️ در تلفظ «ق» انتهای زبان به انتهای «نرم‌کام» برخورد می‌کند (چسبیده به زبان کوچک)، اما «ک» کمی جلوتر از آن ▪️به عقیده اکثر دانشمندان تجوید «ق» دارای صفت «جهر» است اما «ک» را همه «مهموس» دانسته‌اند ▪️ «ق» دارای صفت «استعلاء» است اما «ک» نازک ادا می‌شود و «استفال» دارد 📚 برگرفته از «دانش تجوید»، اثر استاد محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت ششم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد 📌 این ۳ حرف از نزدیک شدن یا چسبیدن و کنده شدن وسط زبان به سقف دهان تولید می‌شود و البته میان آنها تفاوت‌هایی وجود دارد 🔹 تلفظ حرف ج: 📝 وسط زبان بالا می‌آید و به کام بالا می‌چسبد، هوای خارج شده از ششها را محبوس می‌کند و به محض کنده شدن حرف «ج» تولید می‌شود 🔹 تلفظ حرف ش: 📝 وسط زبان بالا می‌آید و به کام بالا بسیار نزدیک می‌شود، هوا با شدت از شکاف باریک میان زبان و کام عبور می‌کند و حرف «ش» تولید می‌شود 🔹 تلفظ حرف ی: 📝 وسط زبان به کام بالا نزدیک می‌شود، هوای خارج شده از ششها همراه با جهر از فاصله بین زبان و کام عبور می‌کند و حرف «ی» تولید می‌شود 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد ❓ چند پرسش ➖ چرا این حروف را «شَجْرى» یا «شَجْریّه» نامیده‌اند؟ ➖ با توجه به اشتراک مخرج این ۳ حرف، تفاوت (وجه تمایز) آنها چیست؟ ➖ آیا حرف «ی» شجری است یا جوفی؟ ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هشتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندان‌هاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مى‌شود 🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندان‌های کرسی بالا برخورد می‌کند 🖍 هنگامى كه زبان و دندان‌هاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مى‌شوند صداى حرف «ضاد» توليد مى‌شود 📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مى‌پذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت 🖊 به دلیل دخالت دندان‌های اضراس به این حرف «ضرسی» می‌گویند 👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇 ▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیل‌بن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مى‌شود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا می‌شود ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است: ▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری) ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ» ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ می‌کنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم) 🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست: 1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه 2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...) ❗️ اما به عقیده برخی از صاحب‌نظران: ♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آن‌گونه كه قدما توصيف نموده‌اند ادا كنند 📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيح‌تر یا به‌عبارتى به تلفظ اصيل نزديك‌تر باشد 🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است 🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت» 🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد 🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندان‌هاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با ‌كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مى‌شود 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در منابع آمده، این موضع در تلفظ ۱۲ حرف دخیل است: ل، ن، ر، ت، د، ت، ث، ذ، ظ، ز، س، ص 🔹 سر زبان، نوک زبان، تیغه زبان، طَرَف اللسان، رأس اللسان، ظَهر الطرف، ذَلق اللسان و اسَلة اللسان معروف‌ترین اصطلاحاتی است که برای توصیف مخارج این ۱۲ حرف به کار رفته است 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» و «بررسی تطبیقی میان علم تجوبد و آواشناسی» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام» عبارتست از تیغه زبان و مقدار کمی از کنار زبان ♦️ تيغه زبان به لثه دندان‌های مقابل خود از کام بالا (ضواحک، انياب، رباعيات و ثناياى بالا) متصل مى‌گردد، به گونه‌اى كه گرفتگى مختصرى در قسمت جلوِ دهان ايجاد می‌گردد، ولى اين گرفتگى مانع خروج هوا نمى‌گردد 🖌 در اين حالت، نرم‌كام در موقعيت بالا قرار مى‌گيرد و راه عبور هوا را از بينى مى‌بندد 🔸 در اداى لام، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيند و داراى صفت جهر است 🔹 برخی مخرج لام را «اوسع المخارج» خوانده‌اند، زیرا مخرج آن از حافةاللسان تا انتهای طرف‌اللسان است 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨