فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین .
🔹 نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار .
♦️ ذکر روز پنجشنبه .
Thursdey
____-____⚫️____-____⚫️_____-____
▫️ 04 مرداد 1403
▫️ 19 محرم 🌙 1445
▫️ 25 ژولای 2024
_______🌱 ________🌱 ____
_ حرکت اسرای کربلا به طرف شام سال 61 قمری
_روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی
_ مرگ رضا شاه 1323 شمسی
________☘____________🌱 ____
کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
میلادی: Thursday - 25 July 2024
قمری: الخميس، 19 محرم 1446
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹حرکت کاروان اسراء به سمت شام، 61ه-ق
📆 روزشمار:
▪️6 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️16 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️31 روز تا اربعین حسینی
▪️39 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️41 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
🔗 ایتا: https://eitaa.com/gooorrrran
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴گروه براے بزرگواران قرآنے از سراسر ڪشور تشڪیل شد ،براے رونق بهتر در ڪسب و کار شما و خرید و فروش اجناس و لوازم و......
تخصّص و کارتان را معرفے ڪنید یا نیازمندیهای خود را عنوان کنید
مطالب دیگر ارسال نکنید
👇
https://eitaa.com/joinchat/99156169Cf07372687e
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅ سلام و عرض ادب
روز پنج شنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۱۳۶)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
گروه براے بزرگواران قرآنے از سراسر ڪشور تشڪیل شد ،براے رونق بهتر در ڪسب و کار شما و خرید و فروش اجناس و لوازم و......
تخصّص و کارتان را معرفے ڪنید یا نیازمندیهای خود را عنوان کنید
مطالب دیگر ارسال نکنید
👇
https://eitaa.com/joinchat/99156169Cf07372687e
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 #روزی_یک_صفحه_قرآن
🕙 هر روز ساعت : 24
#صفحه_136
4_5766881600843285756.mp3
852.1K
🔸ترتیل صفحه ۱۳۶ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : عجم - کرد
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 136
وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (69)
و هيچ چيزى از حساب استهزاکنندگان بر کسانى که تقوا دارند نيست ولى يادآورى [بر عهده آنان ]هست، باشد که [از استهزا ]بپرهيزند. (69)
وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا ۖ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ (70)
و آنان را که دين خود را بازيچه و سرگرمى گرفته اند و زندگى دنيا فريبشان داده است رها کن و به وسيله قرآن [به مردم ]تذکّر بده، مبادا کسى به سبب آنچه مرتکب شده است [در قيامت ]به هلاکت بيفتد در حالى که جزا خدا هيچ ياور و شفاعتگرى نداشته باشد و اگر هر فديه اى بدهد از او قبول نشود. اينانند کسانى که به سبب آنچه مرتکب شده اند به هلاکت افتاده اند. براى آنان به سبب اينکه کفر مىورزيدند نوشابه اى از آب داغ و عذابى دردآور خواهد بود. (70)
قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (71)
بگو: آيا غير خدا چيزى را بخوانيم که نه سودى به ما مى رساند و نه زيانى، و [آيا ]بعد از آنکه خدا ما را هدايت کرده است عقبگرد کنيم؟ مانند کسى که شياطين در زمين او را از راه به دربرده اند و حيران مانده است در حاليکه يارانى دارد که او را به سوى هدايت مى خوانند [و مى گويند: ]به سوى ما بيا. بگو: هدايت خداست که هدايت [واقعى ]است. و به ما امر شده است که تسليم خداوندگار جهانيان باشيم. (71)
وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (72)
و [نيز به ما امر شده است که ]نماز را برپا داريد و از خدا پروا کنيد. و فقط او است کسى که به سويش محشور مى شويد. (72)
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (73)
و او است کسى که آسمان ها و زمين را به حق آفريد و زمانى که [به چيزى ]مى گويد: موجود شو و موجود مى شود قول او حق است. و روزى که در صور دميده ميشود فرمانروايى مختصّ او است، داناى نهان و آشکار است. و او است حکيم و آگاه. (73)
💐💐💐💐
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۳۶🌸
دین، راه زندگی است؛ نه وسیله ی بازی و سرگرمی:
بدون شک اسرارآمیزترین موجود زمین، انسان است؛ مخلوقی که اگرچه در ظاهر قوای جسمی فوق العاده ای ندارد، با قدرت اندیشه، تمام زمین را تصرف کرده و اکنون به فتح اجرام آسمانی دیگر می اندیشد. تاریخ بروشنی نشان می دهد که اگر این موجود دوپا به حال خود رها شود، نه تنها موجودات دیگر، بلکه خودش و نسل انسان های همنوع خود را نیز به تباهی می کشد. به همین سبب، آفریدگار دانای او، با برنامه ای دقیق، روش زندگی او را مشخص کرده و به او آموخته است که برای رسیدن به هدف نهایی، یعنی بهترین زندگی در دنیا و آخرت، به چه چیزهایی اعتقاد داشته باشد و چه کارهایی بکند. این برنامه ی کامل و منظم، «دین» نام دارد. دین، حقیقت است که پنج پیامبر اولوالعزم در زمان های گوناگون از سوی خدا برای مردم به ارمغان آوردند و دهها هزار پیامبر دیگر آن را در میان مردم تبلیغ و ترویج کردند؛ ولی بسیاری از مردم، به جای این که این برنامه را با دقّت در زندگی خود به کار بندند، آن را وسیله ای برای سرگرمی خود می دانند و هر طور که می خواهند، آن را به بازی می گیرند و تغییرش می دهند.
بررسی تاریخ مسیحیت به خوبی نشان می دهد که این انحراف در میان پیروان این دین تا چه حد وجود داشته است. تفکّر شرک آلود تثلیث(اعتقاد به سه خدای پدر، پسر و روح¬القدس)، اعتقاد به به صلیب کشیده شدن مسیح ، خوردن شراب و گوشت خوک، رعایت نکردن حجاب و عفاف میان مرد و زن، و ترک نماز و روزه و بسیاری از دستورهای خدا و اختصاص یک روز از هفته به دعا و نیایش، آن هم با آواز و موسیقی، به روشنی نشان می دهد که بسیاری از پیروان این راه و روش، نام دین الهی را تنها برای سرگرمی و تفریح با خود حمل می کنند و هیچ دغدغه ای برای فرمان برداری از دستورهای خدا ندارند. البته این انحراف، نه تنها در میان مسیحیان و پیروان ادیان دیگر، بلکه در میان مسلمانان نیز وجود داشته و دارد. یکی از بزرگ ترین نمونه های این انحراف، «بدعت» در دین است؛ یعنی انسان چیزی را جزء دین بشمارد که در دین وجود ندارد. تاریخ اسلام، گویای بدعت گذاری های فراوانی از سوی حاکمان و دانشمندان بی تقواست. ارتکاب گناه و توجیه آن نیز یکی دیگر از نمونه هاي به بازی گرفتن دین است. شاید تا به حال افرادی را دیده باشید که پس از گناه، با جسارت تمام، خود را بی گناه می شمارند و کار زشتشان را نادرست نمیدانند. همچنین تفسیر آیات قرآن در جهت منافع خود و استفاده از دین برای رسیدن به منافع دنیایی، یکی دیگر از نمونه های این انحراف است. حقیقت این است که دین، برنامهی زندگی انسان است که باید مو به مو اجرا شود تا انسان به سعادت حقیقی خود برسد؛ نه وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت و برگزاری مراسم پر زرق و برق و بی فایده!
✅چرا قرآن عربی است؟!
✍در بیمارستان شوروی سابق، (میرازکوچک خان فعلی)، مریضی روی تخت بیمارستان مشغول خواندن قرآن کریم بود. دکتر که مسلمان نبود آمد و به او گفت : "اینها که عربیست تو هم عربی نمی فهمی، پس برای تو فایده ای ندارد"،
🔺مریض گفت :"همانطور که شما نسخه به زبان انگلیسی مینویسی و ما نمی فهمیم، ولی چون به آن عمل میکنیم برای ما فایده دارد قرآن کریم هم همینطور است" و آن دکتر هم جواب خود را گرفت و ساکت شد. بعضیها مریض هستند مثلا میگویند : چرا نماز را باید به زبان عربی خواند؟ تو چرا به دکتر نمیگویی چرا نسخه را به زبان انگلیسی مینویسی؟
┄┅┅❅💚❅┅┅┄

معرفی مقامات، نغمات، دستگاه های قرآنی ۱
علمای فن قرائت به مرور زمان، متوجه شدند که آیات قرآن با توجه به دوری و نزدیکی معنایشان، دارای وزن و آهنگ خاصی هستند.
حتی در موسیقی ایرانی هم آهنگسازان مسلط و آشنا با توجه به شعر ملودی را دردستگاه خاص میسازند.
هفت مقام اصلی تلاوت قرآن را در عبارت صُنِعَ بِسَحَر یعنی ساخته شده در سحرگاه خلاصه کرده اند:
ص : مقام صباء
ن : مقام نهاوند
ع : مقام عجم
ب : مقام بیات
س : مقام سه گاه
ح : مقام حجاز
راء : مقام راست
مقام بیات:
وسیعترین مقام در قرائت قرآن است و گوشههای بسیاری دارد قبل و بعد و حتی بین مقامهای دیگر، قابل اجراست. معمولاً قرائت قرآن با این مقام آغاز میشود و با همین مقام پایان می یابد.
وقار، عظمت، بزرگی، تسلط و سنگینی را القا میکند و آرامش همراه غم میآورد. این مقام برای اجرای دعاهای قرآنی،حکایات و اندرزها به کار میرود.
مقام رست:
اثر آن، برانگیختن حس مردانگی، جسارت و حرکت به سمت کشف حقیقت است و در آیاتی که داری تأکید و تحکم و امر است استفاده میشود. هرچند قابلیت تعمیم به انوع حالات مفهومی را دارد.
مقام حجاز:
مقام حجاز از مقام های اصیل عربی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد چه در تلاوت قرآن چه در اذان.
اثر آن، شور و شعف همراه با احساسات عالی و حزین و دعوت به یکپارچگی و اتحاد و آرزو برای سعادت بشر است.
از این مقام، در آیاتی که مربوط به بشارت وانذار، نعمتهای خداوند، تذکر و یادآوری، امر و توصیه، خلقت جهان هستی و موجودات هستند، استفاده میشود.
مقام صبا:
مقام صباء بسیار به مقام بیات نزدیک است ، اما از حزن بیشتری نسبت به مقام بیات برخوردار است.
مقام صبا مجموعهای از نغمات حزین است که گذشته از دستداده را به تصویر میکشد و ما را به خویشتن خویش دعوت میکند .در آیاتی با موضوع عبرت از حوادث گذشتگان،مقایسه عاقبت نیک مؤمنان و سرانجام بد گناهکاران، دعا و توبه و پشیمانی و ذکرنعمتها و آیات الهی به کار میرود.
مقام نهاوند:
ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف. یکی از کاربردهای آن بر اساس آنچه که مصطفی اسماعیل در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ، در بیان داستان ها و قصص قرآنی است.
معادل مقام نهاوند در دستگاه های فارسی ، دستگاه بیات اصفهان میباشد.
مقام سهگاه:
این مقام از مقاماتی است که از نظر عاطفی و روحی حالت شادی در انسان ایجاد میکند.
برانگیزاننده حس محبت و عشق و سوز دل است و در آیاتی با مفاهیم عشق، وعده الهی، بشارت، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی و اجابت دعا به کار میرود.
مقام عجم یا چهارگاه:
اثر این مقامها، ایجاد شور و شوق جوانی است و در آیاتی بامضامین خدا، بهشت، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و حرکت و مبارزه به کارمیرود. این مقام با ایجاد احساس،هیجان و شور ملی مناسبت دارد. بنابراین بسیاری از سرودهای کشور های مختلف در گام ماژور یا مقام عجم اجراء شده است. مثل سرود ملی کشور خودمان ایران ، که در مقام عجم اجراء شده است.
اصطلاحات قرار ، جواب و جواب الجواب یعنی چه؟
اساتیدی که بنیان علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرا نت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
بعد از قرار به یک اکتاو بالاتر یعنی درجه دوم و متوسط نت ها میرسیم که اصطلاحاً به آن جواب گفته شود.
سومین و بالاترین درجه اجرا نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند. جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
بعضی قاریان مانند استاد عبدالباسط و منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند.
شکل کلی :
قرار —–> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——– یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
#اطلاعیه
🔰 حمایت از جلسات قرآنی محلی و سنتی :
به همت شورای مشورتی و هم افزایی قرآنی استان و همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی ، مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، اداره کل آموزش و پرورش ، اتحادیه تشکل های قرآنی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، جامعه قاریان مشهد ، سپاه امام رضا (ع) و مرکز رسیدگی به امور مساجد ، طرح تجمیع اطلاعات و حمایت از جلسات محلی و سنتی قرآن آماده می شود .
لطفا ضمن ثبت نام در سایت زیر ، در اطلاع رسانی و نشر همکاری کنید .
👇
https://markazquran.razavi.ir/fa/299454/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C
یکی یکی پاسخها را ثبت کنید
در اولین فرصت جهت بررسی و حمایت با شما تماس می گیریم
اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا و در گروه زیر
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/489554759C60799ae05f
عضو شوید ✋
💠 مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🆔 @quran_aqr