🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۵🌷
از آنچه آگاهی نداری، پیروی نکن:
این آیه به یکی از مهم ترین اصول زندگی اجتماعی اشاره می کند؛ اصلی که بی توجّهی به آن، نتیجه ای جز هرج و مرج اجتماعی و از بین رفتن روابط انسانی و پیوندهای عاطفی ندارد. به راستی اگر این برنامه ی قرآنی به دقّت اجرا شود، بسیاری از نابسامانی ها در جامعه رفع می شود و بسیاری از مشکلات که در پی شایعه سازی، جوسازی، قضاوت های عجولانه، گمان های بی اساس، و اخبار مشکوک و دروغ به وجود می آید، از میان مردم برچیده می شود. بر اساس این آیه، تا زمانی که انسان به چیزی یقین پیدا نکرده، حق ندارد از آن پیروی کند و آن را برای دیگران بازگوید؛ یا این که بر اساس خیال و گمان خود، کسی را محکوم کند و بر ضد او سخن بگوید یا در دادگاه گواهی دهد. قرآن کریم در موارد دیگری نیز مردم را از پیروی از حدس و گمان نهی کرده است.
در آیه ی 36 سوره ی یونس می خوانیم: «[مشرکان، دلیل و منطقِ درستی برای اعتقاداتشان ندارند؛ بلکه] فقط از حدس و گمان پیروی می کنند؛ در حالی که گمان، انسان را از حق و حقیقت بی نیاز نمی-کند.» پیشوایان ما نیز تأکید فراوانی بر پیروی از مطالب قطعی و یقینی، و پرهیز از حدس و گمان و خیال کرده اند. در روایتی از امام صادق می خوانیم: «یکی از نشانه های ایمان حقیقی این است که سخنانت از چیزهایی که می دانی، فراتر نرود [و تنها چیزی را بگویی که از درستیِ آن اطمینان داری].» در حدیث دیگری از امام صادق به نقل از پدران پاکش می خوانیم: «تو حق نداری که هر چه می خواهی، بگویی؛ زیرا خدا می فرماید: ولا تقف ما لیس لک به علم.» پیامبر اسلام نیز فرموده است: «از گمان بپرهیزید که بدترین دروغ است.» پیشوای نخست ما امیر مؤمنان علی در این باره سخن آموزنده ای فرموده است: «ای مردم، کسی که از برادر ایمانی اش دینداریِ محکم و راه و روش درست سراغ دارد، به هیچ وجه نباید به سخنان بیهوده ی مردم در باره ی او گوش کند. آگاه باشید! بین حق و باطل، تنها چهار انگشت فاصله وجود دارد.» [در این هنگام، از آن حضرت پرسیدند که منظورشان از این سخن چیست؟ آن حضرت، چهار انگشتش را بست و بین گوش و چشم خود قرار داد و فرمود:] «باطل این است که بگویی: شنیدم، و حق این است که بگویی: دیدم.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ مصطفی اسماعیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ شحات محمدانور❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ رمضان حجاج هنداوی
4_5771878103802448800.mp3
2.9M
🔰ترتیل مبارک سوره مبارک یس _
👤استاد صدیق منشاوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی زیبا ازاستادمحمدصدیق منشاوی
#منشاوی
مقام نهاوند
#سوره_مبارکه_احزاب
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تلاوت بسیار گرم و دلنشین استاد #عبدالباسط
#سوره_مبارکه_مریم سلام الله علیها
با تصویری زیبا و صوت_السّماء
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸شروع هفته ای پُر برکت با
صلوات بر حضرت محمد (ص)
و خاندان مطهرش🍃🌸
🌸🍃الّلهُمَّ
💖🍃صَلِّ عَلَی
🌸🍃مُحَمَّدٍ
💖🍃وَآلِ مُحَمَّدٍ
🌸🍃وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
✳️اگر با اهمال کاری و تنبلی مرورها ناقص اجرا بشه در حقیقت آنچه حفظ میکنید به سرعت فراموش میشه
✳️انگاربخواهید مقداری آب رو مدتها توی یه ظرف سوراخ نگه دارید مسلماً همه آب هدرمیره مگه اینکه آب روبه ظرف دیگهای منتقل کنید بهترین کاری که برای به خاطرسپردن محفوظات توصیه میشه انتقال اطلاعات وآموخته هاازحافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدته.برای این کارنیازبه مروردارید، با اجرای کامل برنامه از فراموشی محفوظات جلوگیری کنید
🌷رسول اکرم_صلی الله علیه و آله_:
أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ؛ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ
بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند؛ همان كسانی كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.
(كنزالعمال/ج۱/حدیث ۲۲۶
کسانی که تازه برنامه حفظ خود را شروع میکنند
تو اوج نا امیدی و ناراحتی پیام میدهند
که زود فراموش میکنم، حفظ کردن سخته
حافظه ام ضعیفه
ميخواهند خیلی زود به اوج برسند
👆👆
رویای شما مثل رویا ی پرنده ای است ک میخواهد پرواز یاد بگیرد
اول براش نحوه پرواز رو توضیح دادند
بعد بال و پرشو قوی کردند
بعد پرید
افتاد
پاهایش شکست
باز پرید
این بار 5 متر رفت جلو
بعد افتاد
هزار بار افتاد ولی بلند شد
تا رسید به خواسته و رویایش
نباید توقع داشته باشید از اول برید به اوج
باید بیوفتید باز بلند شوید ایرادات رو بفهمید و رفع کنید پس
اولین قدم برای رسیدن ب رویا و هدف تلاش کردند است
هدف شما چیه؟؟
برای رسیدن بهش تلاش کردید؟
اگر دارید تلاش میکنید پس ادامه بدید
اما اگر افتادید و مایوس شدید
پاشید ادامه بدید همه کسایی ک ب هدفشون رسیدن فراز و نشیب داشتن
پس پاشید و با تلاش کردن ادامه بدید
موفقیت با شما فقط ی قدم فاصله داره به نام تلاش 💪
✳️ تحمل رنج وسختی های مسیر برای رسیدن به هدف
✳️اساسا همه آدم ها عاشق لذت بردن ها، خوشی ها، تفریحات و استراحت ها هستند و از رنج، سختی، زحمت کشیدن و درد کشیدن فراری اند. هیچ کسی نیست که بگوید من از خوشی و تفریح و لذت خوشم نمی آید! یا بگوید دوست دارم زحمت بکشم و درد بکشم! واقعیتی که در زندگی وجود دارد این است که برای هر آنچه که دوست داریم به آن برسیم، باید چیزهایی را تحمل کنیم که ممکن است دوست نداشته باشیم. همچنین برای رسیدن به هر چیزی باید چیز دیگری را از دست بدهیم. این قانون معادله زندگی است.
✳️کسی که می خواهد به هدفش برسد، می پرسد: چگونه می توانم به این هدف بزرگ برسم؟ جواب آن خیلی ساده است. برای رسیدن به هدف, باید ببینید که چه چیزهایی را باید تحمل کنید و چه کارهایی باید انجام دهید. همه می خواهند به خوشی ها و لذت ها برسند اما کسانی می توانند که قبل از آن ناخوشی هایی تحمل کرده باشند. برای مثال کسی که از تفریحاتش کم کرده باشد، بیشتر از بقیه وقت برای هدفش گذاشته باشد، از موبایلش کمتر استفاده کرده باشد، تفریحات و تنبلی را کنار گذاشته باشد و.. میتواند به هدفش برسد
✳️درست است که گاهی دچار بی حوصلگی در انجام برنامه ها می شوید. اما واقعیت این است که برای رسیدن به اهداف تان باید بهایی را پرداخت کنید. گاهی اوقات بهایش این است که از خواب و تفریح و موبایل خود بگذرید. از بیرون رفتن های زیاد با دوستانتان بگذرید.
✳️حالا باید مشخص کنید که سختی های مسیر را چگونه می خواهید تحمل کنید؟ باید خودتان و ذهن تان را قانع کنید که سختی ها را باید تحمل کنید.
تعیین کنید که چه سختی هایی را باید تحمل کنید. اگر امروز برنامه ها را انجام ندهید چه رنجی را در آینده تحمل خواهید کرد؟! بهتر نیست الان آن رنج را تحمل کنید؟ به این فکر کنید که چه لذتی را در آینده بدست خواهید آورد؟
✳️پس بر روی یک کاغذ، دو ستون در نظر بگیرید. یک ستون را بنویسید اگر به هدف مورد علاقه تان برسید چه لذت هایی را بدست می آورید. ستون دیگر را بنویسید اگر به هدفتان نرسید چه رنج هایی را باید تحمل کنید. اینها را برای خودتان مشخص کنید تا ذهن تان بداند که چرا باید تلاش کند. باید بتوانید ذهن تان را قانع کنید. در غیر اینصورت اهمال کاری، تنبلی و بی حوصلگی انجام برنامه بر شما غلبه خواهد کرد و نمی توانید حس حفظ قران را در خود ایجاد کنید.
✳️برای تمرکز حواس، به دنبال سکوت مطلق نباشید
✳️یکی از باورهای بسیار نادرست برخی از شما این است که برای تمرکز حواس، باید در سکوت مطلق باشید. واقعیت این است که هر چه محیطی ساکت تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است و ما محیطی را برای انجام برنامه انتخاب می کنیم که سر و صدای کمتری داشته باشد؛ اما به هیچ عنوان نباید در جست وجوی محیطی باشیم که سکوت مطلق بر آن حکم فرما باشد
✳️. بهترین مکان برای انجام برنامه، جایی است که سر و صدا در آن از بقیه جاهای موجود کمتر باشد؛ مثلاً اکنون می خواهید حفظ کنید و تنها مکانی که در اختیار دارید، اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است؛ مسلما این محیط، ایده آل نیست؛ اما شما در دورترین نقطه اتاق از تلویزیون و پشت به آن بنشینید و حفظ کنید. در این حالت، شما از بهترین شرایط ممکن برای انجام برنامه استفاده کرده اید.
✳️انجام برنامه در جای کاملاً ساکت، غلط است؛ زیرا اگر شما این گونه به محیط بسیار ساکت عادت کنید، شرطی می شوید و فقط در چنین مکان هایی می توانید حفظ کنید و آن وقت در محیط های دیگر، با کوچک ترین سر و صدایی، تمرکز حواس شما به هم می ریزد و ایجاد تمرکز دوباره، برایتان بسیار مشکل است.
51.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: مقام صبا محزون ترین مقام تلاوت
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟣 توضیحات :
درس گفتارهای «آموزش تنغیم» که به آشنایی و آموزش مقامات تلاوت قرآن اختصاص دارد، به شرح مقام «صبا» میپردازد؛ مقامی که بنا به گفته مدرس این سلسله درسگفتارها در میان اعراب به مقام حزن معروف است و چه بسا باید آن را محزون ترین مقامها نیز به حساب آورد.
مقام «صبا» مناسب برای تلاوت آیاتی است که به بیان عذاب الهی جهنمیان، اوصاف آنها و همچنین عذاب دنیوی قومهایی که بر اثر نافرمانی از فرامین الهی نابود شدهاند، میپردازند.
«صبا» معمولاً از سوی قاریان تا حدود پنج درجه در تلاوتهایشان مورد استفاده قرار میگیرد و به ندرت پیش میآید که قاری در تلاوت براساس این مقام هر هشت درجه را اجرا کرده باشد. بیشترین مورد استفاده از درجات این مقام بین چهار تا پنج درجه آن است.
این مقام متشکل است از دو جنس صبا در پایین که به شکل متداخل با جنس بعدی خود یعنی حجاز قرار گرفته است. یک ثلاثی «کُرد» نیز در بالای این مقام هست و درجه رکوز آن نیز «ر» است و فواصل آن سه چهارم، سه چهارم و نیم و در جنس دوم، نیم و نیم و یک است.
نام دیگر ثلاثی «کُرد»، که در بالای این مقام قرار دارد، «عجم» است و بیشتر قاریان وقتی این مقام را در بالا میخوانند، وارد فضای کُرد یا عجم میشوند. البته مقام جدایی نیست و همانطور که گفته شد با جنس صبا در تداخل است.