.
#ماه_رجب
💎استجابت دعای شخص تائب
پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ثلاثةٌ لاتُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ: اَلسَّخِیُّ وَ المَریضُ والتّائِبُ.
سه نفرند که دعایشان رد نمیشود (و مستجاب است): آدم سخاوتمند و شخص مریض و کسی که از گناهش توبه میکند.
📚منبع
مواعظ العددیّه، ص ١٠
.......................................................
💎حديث قدسى
جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي ؛
ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هركس به آن چنگ زند به وصال من رسد.
📚منبع:
اقبال الاعمال، ج۳، ص۱۷۵
.......................................................
💎رجب ماه من است
الإمام عليّ عليه السلام : شَهرُ رَمَضانَ شَهرُاللّهِ، وشَعبانُ شَهرُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله، ورَجَبٌ شَهري.
امام على عليه السلام : رمضان ، ماه خداست؛ شعبان ، ماه پيامبر خداست و رجب ، ماه من است .
📚منابع:
المقنعة، ص ۳۷۳
مصباح المتهجّد، ص ۷۹۷
..........................................................
💎رجب،ماه مغفرت و آمرزش
رسول اللّه صلى الله عليه و آله : أكثِروا مِنَ الاِستِغفارِ في شَهرِ رَجَبٍ ، فَإِنَّ للّهِِ في كُلِّ ساعَةٍ مِنهُ عُتَقاءَ مِنَ النّارِ ، وإنَّ للّهِِ مَدائِنَ لا يَدخُلُها إلّا مَن صامَ [ شَهرَ] رَجَبٍ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در ماه رجب ، بسيار طلب آمرزش كنيد؛ زيرا در هر ساعتى از اين ماه ، خداوند ، عده اى را از آتش مى رهانَد . براى خدا شهرهايى است كه تنها كسانى وارد آنها مى شوند كه [ماه] رجب را روزه بگيرند.
📚منابع:
الفردوس، ج ۱، ص ۸۱
كنز العمّال، ج ۱، ص ۴۸۱
..........................................................
💎 حديث قدسى
الشَّهرُ شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ
ماه (رجب) ، ماه من ، بنده ، بنده من و رحمت ، رحمت من است ؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد، عطايش كنم.
📚منبع:
اقبال الاعمال، ص۱۷۴
......................................
💎 گریه برگناهان
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام: طوبی لِمَن بكَلی عَلی خَطیئتِهِ وَ أَمِنَ النّاسُ شَرَّهُ.
خوشا به حال کسی که به خاطر گناهانی که مرتکب شده گریه میکند (و پشیمان است) و مردم دیگر از شر و آزار او در امان هستند.
📚منبع:
من لایحضره الفقیه، ج ٤، ص ٤٠٥
..................
💎 شب اول ماه رجب
الإمام الكاظم عليه السلام ـ مِن دُعائِهِ في عَمَلِ أوَّلِ لَيلَةٍ مِن رَجَبٍ وهُوَ ساجِدٌ بَعدَ فَراغِهِ مِن صَلاةِ اللَّيلِ ـ : اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ الأَئِمَّةِ يَنابيعِ الحِكمَةِ ، واُولِي النِّعمَةِ ، ومَعادِنِ العِصمَةِ ، وَاعصِمني بِهِم مِن كُلِّ سوءٍ ، ولا تَأخُذني عَلى غِرَّةٍ ولا غَفلَةٍ ، ولا تَجعَل عَواقِبَ أعمالي حَسرَةً ، وَارضَ عَنّي فَإِنَّ مَغفِرَتَكَ لِلظّالِمينَ وأنَا مِنَ الظّالِمينَ ، اللّهُمَّ اغفِر لي ما لا يَضُرُّكَ ، وأعطِني ما لا يَنقُصُكَ ، فَإِنَّكَ الوَسيعُ رَحمَتُهُ ، البَديعُ حِكمَتُهُ .
امام كاظم عليه السلام ـ از دعاى ايشان در اعمال نخستين شب ماه رجب و در سجده پس از اقامه نماز شب ـ : بار خدايا! بر محمّد و خاندان او، [يعنى] امامان ، چشمه هاى حكمت و صاحبان نعمت و معدن هاى عصمت، درود فرست و به حقّ خاندان آنان، مرا از هر بدى و گزندى نگه دار و بى خبر و غافلگير ، بر من متاز و عاقبت كارهايم را مايه دريغ و افسوس من قرار مده و از من خشنود باش كه آمرزش تو براى ستمكاران [ـِ بر خويش] است و من هم از ستمكارانم.
بار خدايا! مرا بيامرز كه آمرزيدن من، به تو زيانى نمى رساند و به من عطا كن، كه عطا كردن، از تو چيزى نمى كاهد؛ زيرا تو كسى هستى كه رحمتش بى انتهاست و حكمتش نو [و بى مانند] است.
📚منابع:
مصباح المتهجّد، ص ۷۹۹
الإقبال، ج ۳، ص ۱۸۷
بحار الأنوار، ج ۹۸، ص ۳۸۱
#شب_اول_رجب
..................................
.
.
🌸🍃 معنای واژه لیلة الرغائب
لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیلة الرغائب» هم میتواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم میتواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است.
📚منابع:
فرهنگ ابجدی فارسی، ج۱، ص۴۳۶
مکارم شیرازی، مفاتیح نوین، ص۶۱۸
......................
.
🌸🍃 فضلیت ليلة الرغائب
بر پایه حدیثی که از پیامبر(ص) در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس نقل شده، این شب را ملائکه، لیلة الرغائب نامیدهاند. زمانی که یکسوم از این شب بگذرد، فرشتهای در آسمان و زمین باقی نمیماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع میشوند. خداوند به فرشتگان میگوید هرچه میخواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزهدارِ ماه رجب است. خدا پاسخ میدهد: آن را انجام دادم.
📚منبع:
ابن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنه، ج۳، ص۱۸۶
#لیله_الرغائب
..................
.
💎 توبه از بیشترین حجم گناه
پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَو عَمِلْتُمُ الخَطایا حتّی بَلَغَ الیَ السّماءِ ثُمَّ نَدِمتُم لَتابَ اللهُ عَلَیْكُم
شما اگر آنقدر گناه کردهاید که تا به بلندی آسمان رسیده سپس از كرده خود پشیمان شدید خداوند توبه شما را میپذیرد.
📚منبع:
لیالیالاخبار، ج ١، ص ٣٦٤
#ماه_رجب
...............
.
🌷روایتی مربوط به لیلة الرغائب
این روایت در منابع متعددی ذکر شده است. از آن جمله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در کتاب المراقبات این روایت را به این صورت می آورند:
از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلم روايت شده است كه فرمودند:
از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشويد. زيرا شبى است كه فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى نامند.
اين نامگذارى به اين جهت است كه هنگامى كه يك سوم از شب گذشت هيچ فرشته اى در آسمانها و زمين نمى ماند مگر اين كه در كعبه و اطراف آن جمع مى شوند.
آنگاه خداوند بطور غير منتظره اى بر آنان نظر کرده و مى فرمايد: اى فرشتگانم هر چه مى خواهيد از من درخواست كنيد.
فرشتگان عرض مى كنند: حاجت ما اين است كه از روزه داران رجب درگذرى. خداوند مى فرمايد: اين كار را انجام دادم.
#لیله_الرغائب
...........
.
💐فضیلت #ماه_مبارک_رجب
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
بدانيد كه رجب، ماه سنگين خداست و آن، ماهى بزرگ است و بدان جهت، ماه رجب را «اصمّ» ناميده اند.
زيرا هيچ ماهى در احترام و فضيلتْ به پايه اش نرسد. مردمان جاهلى، اين ماه را بزرگ مى شمردند ؛ پس هنگامى كه اسلام آمد بر عظمت و فضيلت آن افزود.
📚منابع:
ثواب الأعمال؛ ج ۴؛ ص ۷۸
روضة الواعظين؛ ص ۴۳۵
..........
💐فضیلت ماه مبارک رجب 2️⃣
امام كاظم عليه السلام فرمودند:
على بن ابى طالب عليه السلام مى فرمودند: «خوش دارم كه مرد، در سال، چهار شبِ خودش را وقف عبادت كند.
شب عيد فطر ، شب عيد قربان ، شب نيمه شعبان و شب اوّل ماه رجب».
📚منابع:
مصباح المتهجّد؛ ص ۸۵۲
بحار الانوار؛ ج ۹۱؛ ص ۱۲۳
...................
💐فضیلت ماه مبارک رجب 1️⃣
چون ماه رجب فرا مى رسيد، رسول خدا صلى الله عليه و آله مسلمانان را دور خود جمع مى كرد و براى ايشان خطبه مى خواند و مى فرمود : اى مسلمانان! ماه بزرگ و مباركى بر شما سايه افكنده است.
اين ماه، ماه فرو ريزنده است . خداوند در اين ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى ريزد ، مگر آن كه بنده اى مشرك باشد يا پديد آورنده بدعتى در اسلام.
📚منابع:
بحار الأنوار؛ ج ۳۳؛ ص ۹۷
ميزان الحكمه؛ ج ۴؛ ص ۳۹۷
................
آیتالله جوادی آملی: شب «لیلة الرغائب» + اعمال | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.com/news/13971215000852/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%A8-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA--%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84
.
#لیله_الرغائب
#پنجشنبه
"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است.
پیامبراكرم صلوات الله علیه فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.
اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
پیامبراكرم(ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و درهر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر" سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.
ان شاء الله استجابت می شود
.
#کرامات_امام_رضا_علیه_السلام
#با_امام_رضا_علیه_السلام
#قصه_عبرت
🔷🔶 #عنایت_امام_هشتم_علیه_السلام_به_زائرانش
👈🏼👈🏼 آیةالله العظمی #سید_شهاب_الدین_مرعشی_نجفی (رحمهالله) نقل میکنند:
شب اول قبر آيتالله #شيخ_مرتضی_حائری برايش نماز ليلة الدّفن خواندم، همان نمازی که در بين مردم به نماز وحشت معروف است.
بعدش هم يک سوره ياسين قرائت کردم و ثوابش را به روح آن عالم هديه کردم .
🍃 چند شب بعد او را در عالم خواب ديدم. حواسم بود که از دنيا رفته است. کنجکاو شدم که بدانم در آن طرف مرز زندگی دنيايي چه خبر است؟!
پرسيدم: آقای حائری، اوضاعتان چطور است؟
آقای حائری که راضی و خوشحال به نظر می آمد، رفت توی فکر و پس از چند لحظه، انگار که از گذشتهای دور صحبت کند شروع کرد به تعريف کردن...
🍃 وقتي از خيلي مراحل گذشتيم، همين که بدن مرا در درون قبر گذاشتند، روحم به آهستگي و سبکي از بدنم خارج شد و از آن فاصله گرفت. درست مثل اينکه لباسي را از تنت درآوري. کم کم ديگر بدن خودم را از بيرون و بهطور کامل ميديدم. خودم هم مات و مبهوت شده بودم، اين بود که رفتم و يک گوشهاي نشستم و زانوي غم و تنهايي در بغل گرفتم.
🍃 ناگهان متوجه شدم که از پايين پاهايم، صداهايي ميآيد. صداهايي رعبآور و وحشتافزا! صداهايی نامأنوس که موهايم را بر بدنم راست ميکرد. به زير پاهايم نگاهي انداختم. از مردمي که مرا تشيع و تدفين کرده بودند خبري نبود. بياباني بود برهوت با افقي بيانتها و فضايي سرد و سنگين و دو نفر داشتند از دور دست به من نزديک ميشدند.
تمام وجودشان از آتش بود.
آتشي که زبانه ميکشيد و مانع از آن ميشد که بتوانم چشمانشان را تشخيص دهم. انگار داشتند با هم حرف ميزدند و مرا به يکديگر نشان ميدادند. ترس تمام وجودم را فرا گرفت و بدنم شروع کرد به لرزيدن. خواستم جيغ بزنم ولي صدايم در نميآمد. تنها دهانم باز و بسته ميشد و داشت نفسم بند ميآمد. بدجوري احساس بی کسی و غربت کردم. گفتم خدايا به فريادم برس! خدايا نجاتم بده، در اينجا جز تو کسی را ندارم....
🍃 همين که اين افکار را از ذهنم گذرانيدم متوجه صدايی از پشت سرم شدم.
صدايی دلنواز، آرامش بخش و روح افزا و زيباتر از هر موسيقی دلنشين!
سرم را که بالا کردم و به پشت سرم نگريستم، نوری را ديدم که از آن بالا بالاهای دور دست به سوی من ميآمد.
🍃 هر چقدر آن نور به من نزديکتر ميشد آن دو نفر آتشين عقبتر و عقبتر ميرفتند تا اينکه بالاخره ناپديد گشتند.
نفس راحتي کشيدم و نگاه ديگري به بالاي سرم انداختم. آقايي را ديدم از جنس نور !
نوری چشم نواز و آرامش بخش.
ابهت و عظمت آقا مرا گرفته بود و نميتوانستم حرفي بزنم و تشکري کنم، اما خود آقا که گل لبخند بر لبان زيبايش شکوفا بود سر حرف را باز کرد و پرسيد: آقای حائری! ترسيدی ؟
من هم به حرف آمدم که: بله آقا ترسيدم، آن هم چه ترسي! هرگز در تمام عمرم تا به اين حد نترسيده بودم. اگر يک لحظه ديرتر تشريف آورده بوديد حتماً زهره ترک ميشدم و خدا ميداند چه بلايي بر سر من ميآوردند.
🍃 بعد به خودم جرأت بيشتر دادم و پرسيدم: راستي، نفرموديد که شما چه کسي هستيد.
و آقا که لبخند بر لب داشت و با نگاهی سرشار از عطوفت، مهربانی و قدرشناسی به من می نگريستند فرمودند:
من علی بن موسی الرّضا هستم. آقای حائری! شما ۷۰ مرتبه به زيارت من آمديد من هم ۷۰ مرتبه به بازديدت خواهم آمد، اين اولين مرتبهاش بود ۶۹ بار ديگر هم خواهم آمد.
📚 #كرامات #امام_رضا عليهالسلام از زبان بزرگان؛ ص۲۹
🔆
.
▪️امام هادی(ع) بر هم زننده بزم شراب
هنگامى که بدخواهان در نزد متوکل، از امام هادى علیه السلام سعایت و بدگویى کرده و گفتند: در منزل او سلاح و نوشته ها و اشیاى دیگرى است که از طرف شیعیان به وى رسیده و او قصد قیام بر ضد دولت تو را دارد، متوکل گروهى را به منزل آن حضرت فرستاد، آنان شبانه به خانه امام علیه السلام هجوم بردند، ولى چیزى به دست نیاوردند. آنها دیدند که حضرت تنها در اطاقى دربسته نشسته و در حالى که جامه پشمین بر تن دارد و بر زمین خاکى روى شن و ماسه نشسته، به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام را با همان حال دستگیر کرده و نزد متوکل بردند و به او گزارش دادند که در خانه اش چیزى نیافتیم و او را رو به قبله دیدیم که قرآن مى خواند.
متوکل چون امام را دید، از عظمت و هیبت امام بى اختیار ایشان را احترام نموده و در کنار خود نشانید و با کمال گستاخى جام شرابى را که در دست داشت به امام علیه السلام تعارف نمود. امام سوگند یاد کرده و فرمود: «گوشت و خون من با چنین چیزى آمیخته نشده است، مرا معاف دار!» متوکل حضرت را معاف نمود و گفت: شعرى بخوان! حضرت فرمود: «من شعر کم مى خوانم». متوکل گفت: «باید بخوانى!» امام هادى علیه السلام آن گاه که اصرار وى را دید اشعارى را قرائت نمود که تمام اهل مجلس متاثر شده و به گریه افتادند و بزم شراب و عیش به سوگ و عزا تبدیل شده و آنان جامهاى شراب را بر زمین کوبیدند.
📚منابع:
بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۱۳
#شهادت_امام_هادی
..........
◾️مصائب امام هادی(ع)/۲
نگامى كه امام را به سامرا تبعيد كردند، بنا به دستور متوكل و براى تحقير امام، ايشان را در محلى كه «خان صعاليك» نام داشت، و محل تجمع گدايان و بينوايان بود، جاى دادند.
«صالح بن سعيد»، با ديدن اقامتگاه حضرت به ايشان عرض كرد: «اى فرزند رسول خدا! اين ستمكاران در همه امور سعى در خاموش ساختن نور شما دارند كه شما را در چنين محلى كه مكان نشستن گدايان و مستمندان است جاى داده اند»
امام در پاسخ او فرمود: «اى پسر سعيد! آيا درک و معرفت تو در اين جايگاه است و گمان مى كنى كه اين امر سبب پايين آمدن شأن من مى شود؟» سپس براى تسكين او كه از دوستداران خاندان وحى بود و نيز براى نشان دادن مقام خود، با دست مبارک پرده را از جلوى چشمان او كنار زد و به او فرمود: «نگاه كن»
صالح بن سعيد مى گويد: «باغ هايى زيبا و آراسته، نهرهايى جارى و درختانى سرسبز ديدم كه عطرى دل نواز از آن ها به مشام مى رسيد و حور و غلمان بهشتى در آن ديده مى شد كه بسيار سبب شگفتى من شد»
آن گاه امام به او فرمود: "اى پسر سعيد! ما هر جا باشيم، اين ها از آن ماست. حال مى بينى كه ما در خان صعاليك نيستيم"
📚منبع:
الارشاد، ج ۲، ص ۴۳۸
#شهادت_امام_هادی_ع
.........
◾️مصائب امام هادی(ع) /۱
امام در دوران خلافت متوكل، روزگار بسيار سختى را پشت سر گذاشت. هراسى كه متوكل از امام در دل داشت، سبب شده بود تا دستور دهد، سربازانش گاه و بى گاه بدون اجازه از ديوار وارد خانه امام شوند و آن جا را بازرسى كنند. آن ها گاه پا را از اين نيز فراتر مى گذاشتند و به هتاكى به ساحت مقدس امام مى پرداختند. در تاريخ آمده است كه برخى اوقات متوكل در حالت مستى، امام را شبانه احضار مى كرد و به بزم شراب خود فرا مى خواند.
📚منبع:
بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۱۱
#امام_هادی
.
.
#کرامات
#امام_هادی
◾️خبر غیبی هدایتگر
در روایت آمده که گروهی از مردم اصفهان در زمانی که در آن شهر از ولایت و امامت خبری نبود، نزد شخصی به نام «عبد الرحمن» که عاشق امامت و ولایت بود آمده، از او پرسیدند که چرا شما شیعه شدید؟ در جواب آنها گفت: من در جمع گروهی از مردم این شهر به کنار خانه متوکل رفته بودیم. هدف ما تظلّم و درخواست کمک از خلیفه عباسی بود. جمع زیادی در آنجا ایستاده بودند، ناگاه فرمان متوکل صادر شد که «علی بن محمد» را دستگیر کنید.
من از رفقا و از بعض حاضرین پرسیدم که «علی بن محمّد» کیست؟ جواب دادند: او امام شیعه هاست و به احتمال زیاد متوکل او را به قتل می رساند. من با خودم گفتم: از اینجا نمی روم تا چهره او را ببینم و از نتیجه کار او آگاه شوم. ناگهان دیدم او را سوار بر اسب نموده، آوردند و مردم برای دیدن او صف کشیده بودند.
عبد الرحمان می گوید: من از دیدن آن حضرت دگرگونی در خود احساس کردم و قلبم پر از عشق و محبت گردید؛ لذا مرتب دعا می کردم که از ناحیه متوکل به او آسیبی نرسد. مأموران همچنان آن حضرت را در میان صفوف جمعیت می آوردند، ولی او با تمام متانت و وقار بر مرکبش قرار گرفته بود و به جایی نگاه نمی کرد و به کسی توجّه نمی نمود تا اینکه مقابل من رسید، صورت خود را به سوی من گردانید و فرمود: «خداوند دعایت را مستجاب کرده است و به تو عمر طولانی و مال زیاد و فرزندان متعدد مرحمت می فرماید.»
من از شنیدن این سخنان به خود لرزیدم و همراهان و حاضران از من سؤال می کردند: شما کیستی؟ و چه کار داری؟ و او با تو چه گفت؟...
جواب دادم: خیر است و راز گفته شده را به آنها نگفتم. تا زمانی که به اصفهان برگشتم و خداوند گشایشی در روزی من ایجاد کرد و علاوه بر مال زیاد، عمرم نیز از هفتاد گذشت و دارای دو فرزند شدم...؛ لذا به امامت او معتقد گشتم و از شیعیان او گردیدم.
📚منبع:
اثبات الهداة، ج ۳، ص ۳۷۱
ایام #شهادت_امام_هادی
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 📩 احساسبرانگیزی مداحی در معرکههای حساس به داد کشور رسید/ در دفاع مقدس مداحها و شاعرها توانستند
.
✅سید اسماعیل حِمْیَری معروف به سیّد حِمْیری (متوفی سال ۱۷۹ق) از مشهورترین شاعران و مدافعان مذهب شیعه بود، که عمر خود را در سرودن مدائح و مراثی اهل بیت(ع) و مطاعن دشمنان گذراند.
در روایتی نقل است که امام صادق(ع) به او فرمود :
📋《سَمَّتْكَ أُمُّكَ سَيِّدِاً، وُفِّقتَ فِي ذَلِكَ، وَأَنتَ سَيِّدُ الشُّعَرَاءِ》
♦️مادرت اسم تو را سیّد گذاشته است، تو نیز موفق شدهای و اکنون سید شاعرانی!(۱)
نقل است که؛
روزی سیّد حمیری به جعفر بن عثمان طائی گفت : آیا تو درباره ی آل محمد(ص) این شعر را سروده ای؟!
📋《مَا بَالُ بَيْتِكُمُ تخرّب سَقْفُهُ / وَ ثِيَابُكُمْ مِنْ أَرْذَلِ الْأَثْوَابِ》
♦️چه شده که سقف خانه هایتان خراب شده و لباس هایتان از پست ترین لباس ها است؟!
جعفر گفت : [آری!] چه اشکالی دارد؟!
سیدّ گفت :
📋《إذَا لَم تَحسَن المَدحَ فَاسكُت، أَ تُوصِفُ آلَ مُحَمَّدِِ(ص) بِمِثلِ هَذَا؟!》
♦️وقتی بلد نیستی مدح کنی؛ ساکت باش! آیا آل محمد(ص) را این گونه وصف می کنند؟!
و در ادامه گفت :
البته تو را معذور می دارم زیرا طبع و دانش و منتهای فهمت همین قدر است! ولی من شعری گفته ام که ننگ مدح تو را بشوید!
سپس شعر خود را خواند :
📋《أُقْسِمُ بِاللَّهِ وَ آلائِهِ / وَ الْمَرْءُ عَمَّا قَالَ مَسْئُولٌ》
♦️به خدا و نعمتهايش سوگند مي خورم و شخص در برابر آنچه گفت مسئول است.
📋《إِنَّ عَلِيِّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع) / عَلَى الْتُّقَى وَ الْبِرِّ مَجْبُولٌ》
♦️اینکه على بن ابيطالب(ع) وجودش بر تقوا و نيكى سرشته شده است.
📋《كَانَ إِذَا الْحَرْبُ مَرَتْهَا الْقَنَا / وَ أَحْجَمَتْ عَنْهَا الْبَهَالِيلُ》
♦️چنين بود، وقتى برق نيزه ها تنور جنگ را مي افروخت و پهلوانان از عرصه فرار می كردند.
📋《يَمْشِي إِلَى الْقِرْنِ وَ فِي كَفِّهِ/ أَبْيَضُ مَاضِي الْحَدِّ مَصْقُولٌ》
♦️به جانب حريف مي شتافت و در دستش بود، شمشير برانِ تيزِ صيقلى شده.
📋《مَشْيَ الْعَفَرْنَا بَيْنَ أَشْبَالِهِ / أَبْرَزَهُ لِلْقَنَصِ الْغِيلُ》
♦️مانند راه رفتن شير غران در ميان بچه هايش كه آنها را از بيشه براى شكار به ميدان آورده است.
📋《ذَاكَ الَّذِي سَلَّمَ فِي لَيْلَةٍ / عَلَيْهِ مِيكَالٌ وَ جِبْرِيلٌ》
♦️على همان است كه در شبى بر او ميكاييل و جبرييل سلام كرد.
📋《مِيكَالُ فِي أَلْفٍ وَ جِبْرِيلُ فِي/ أَلْفٍ وَ يَتْلُوهُمْ سَرَافِيلُ》
♦️ميكاييل همراه هزار فرشته و جبرييل با هزار فرشته و به دنبالشان اسرافيل.
📋《لَيْلَةَ بَدْرٍ مَدَدا أُنْزِلُوا / كَأَنَّهُمْ طَيْرٌ أَبَابِيلُ》
♦️در شب بدر براى يارى رساندن نازل شدند گويا آنان مرغان ابابيل بودند.
سپس سید حمیری گفت :
ای جعفر! این گونه باید برای امیرالمؤمنین(ع) شعر گفت و شعر تو مناسب افراد بینوا و ضعیف است!
سپس جعفر سرِ سیدّ را بوسید و گفت :
📋《أَنتَ وَاللهِ الرَأسُ يَا أبَاهَاشِمِِ وَ نَحنُ الأَذنَابُ》
♦️ای اباهاشم! به خدا سوگند! تو در مدح و شاعری به منزله ی «سر» هستی و ما به منزله ی «دُم»!(۲)
📚منابع :
۱)رجال كشی، ص۲۸۸
۲)امالی شیخ طوسی، ص۱۹۸
📚 #اسنادالمصائب
.
.
فَلَعَنَ اللّهُ اُمَّةً أسَّسَت أساسَ الظُّلمِ
دنياطلبى و خيانت خواص و پيروى كوركورانه عوام از آنان، در طول نيم قرن پس از رحلت پيامبر خدا(ص)، زمينه ساز حادثه كربلا گرديد و از اين رو، عوام در كنار خواص، در «زيارت عاشورا»، مورد نفرين قرار مىگيرند.
🔅... فَلَعَنَ اللّهُ اُمَّةً أسَّسَت أساسَ الظُّلمِ وَ الجَورِ عَلَيكُم أهلَ البَيتِ، ...
لعنت خدا بر امّتى كه بنياد ستم و بيداد بر شما اهل بيت را بنا گذاشت! ...
🚩 مقصود از بنيانگذاران ستم و بيداد بر اهل بيت عليهم السلام، همان خواص و نخبگانىاند كه نقش اوّل را در دگرگونى فرهنگى و سياسى جامعه اسلامىِ نخستين، ايفا كردند. آنان، بيش از كسانى كه در فاجعه كربلا نقش مستقيم داشتهاند، مقصّرند و از اين رو، پيش از آنها مورد نفرين قرار گرفته اند.
❖ بزرگ ترين پيام عاشورا به نخبگانِ جوامع اسلامى، هشدار نسبت به خطر دنياطلبى و به ملّتهاى مسلمان، هشيارى در برابر انحراف خواص و نخبگان است و ملّت سرفراز ايران، بويژه نخبگان ملّت، كه با پيروى از مكتب عاشورا، نظام اسلامى مبتنى بر آرمان هاى اهل بيت عليهم السلام را در اين كشور پديد آوردند و به خواست خداوند منّان، زمينه ساز انقلاب جهانى اسلام به رهبرى امام مهدى عليه السلام خواهند بود، بيش از هر ملّت ديگرى بايد به اين پيام مهم و اين درس سرنوشت ساز، گوش فرا دهند.
▫️ #محمدی_ری_شهری ،
📚 دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج۱ ص۱۴
#گریز_زیارت_عاشورا
...................
گریه کنان میرود، روز جزا در جحیم
آنکه به دنیا کشید، تیغ به روی حسین
حسن معارف وند✍
https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/2601
.
.
#آداب_مداحی
🎙 #مقام_معظم_رهبری :👇
«نوکری امام حسین(علیه السلام) و اهلبیت(علیهم السلام) به معنی واقعی کلمه، این است که انسان بتواند افکار اینها را، خطّ مشی اینها را، جهتگیری های اینها را در جامعه روزبهروز گسترش بدهد.»
دیدار با مادحین اهل بیت(ع)، ۹۵/۱۲/۲۱
#آداب_روضه_خوانی
📚 #اسنادالمصائب
.
.
#مناجات_با_خدا
#دعای_کمیل
بر بی کسان پناهی ، یارب الهی العفو
کن سوی ما نگاهی ، یارب الهی العفو
ای مهربان خدایم ، ذکر من و ندایم
بگذر تو از خطایم ، یارب الهی العفو
من بنده ای گنهکار ، بی حاصلی خطاکار
تو مهربان و دادار ، یارب الهی العفو
بر حال من نظر کن ، از جرم من گذر کن
شام غمم سحر کن ، یارب الهی العفو
سوی توام شتابان ، شرمنده و پشیمان
وای از دلِ پریشان ، یارب الهی العفو
مهر تو جاودانی است ، کار تو مهربانی است
این بهترین نشانی است ، یارب الهی العفو
من غرق در گناهم ، بنگر چه روسیاهم
تنها تویی پناهم ، یارب الهی العفو
با اشک نیمه ی شب ، ذکر تو بر سر لب
از توبه ام لبالب ، یارب الهی العفو
ای منتهای رحمت، ای رسم تو محبت
بر سائلان عنایت ، یارب الهی العفو
ای که همه امیدی ، ما را چو آفریدی
جز معصیت ندیدی ، یارب الهی العفو
گر که ز تو گسستیم ، گر توبه ها شکستیم
ما بنده ی تو هستیم ، یارب الهی العفو
این دل شکسته ها را ، بخششنما تو یارا
دیگر به حق زهرا ، یارب الهی العفو
ای جاودانه داور ، از جرم ما تو بگذر
جانا به حق حیدر ، یارب الهی العفو
یارب به حق طاها ، حق علی و زهرا
اِغفِر لَنا اِلها، یارب الهی العفو
#عرفه
#محمد_مبشری✍
.
.
#گریز_زیارت_عاشورا
... وَاَکْرَمَنى بِکَ، اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمام مَنْصُور مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّد ص
... وَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارى مَعَ اِمام هُدىً ظاهِر ناطِق بِالْحَقِّ مِنْکُمْ....
... وَلَعَنَ اللهُ بَنى اُمَیَّةَ قاطِبَةً ....
《اَلسَّلامُ عَلَيْکَ یابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ(ع)، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(س)، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حُسَینَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ》🔷🔹
✅یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام) می گوید:
از حضرت(ع) پیرامون این آیه ی شریفه پرسش کردم :
📋《وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ!》
♦️و هر که به ستم کشته شود براي ولیّ او تسلّطی داده ایم، اما در کشتن زیاده روي نکند!(۱)
حضرت(ع) فرمود:
📋َ《نَزَلَت فِی الحُسَینِ(ع) لَو قُتِلَ أَهلُ الْأَرضِ بِهِ مَا کَانَ سَرَفَاً》
♦️این آیه درباره امام حسین(ع) نازل شده است که اگر همه زمینیان به خاطر او کشته شوند، زیاده روی نشده است.(۲)
و در ادامه فرمودند:
مقصود از «ولىّ» قائم آل محمّد(عج) بوده كه خروج نموده، پس به خون خواهى حضرت امام حسين(ع) شروع به كشتن مى نمايد؛ بطورى كه اگر اهل زمين را بكشد اسراف نكرده است.
و در ذيل اين فقره از آيه «فلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ» مى فرمايد :
حضرت قائم(ع) اقدام به چيزى كه اسراف محسوب شود، نمى فرمایند.
سپس فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم(ع) اعقاب و نوادگان قاتلان امام حسين(ع) را بواسطه عمل آباء و اجدادشان خواهد كشت.(۳)
👤شیخ طوسی در کتاب امالی خود از امام صادق(ع) نقل میکند که آن حضرت(ع) فرمود:
📋《لَمَّا كَانَ مِنْ أمْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) مَا كَانَ، ضَجَّتِ الْمَلَائِكَةُ إلَى اللهِ وَ قَالَتْ:
يَا رَبِّ! يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْن(ع)ِ صَفِيِّكَ وَ ابْنِ نَبِيِّكَ!
قَالَ:فَأقَامَ اللهُ لَهُمْ ظِلَّ الْقَائِمِ(ع) وَ قَالَ:بِهَذَا أنْتَقِمُ لهَذَا مِنْ ظَالِمِيه.》
ِ♦️پس از شهادت امام حسین(ع)، ملائکه ناله کرده و گفتند:
پروردگارا! با حسین(ع)، برگزیدهات و پسر پیامبرت(ص) اینگونه رفتار نمودند!
خداوند سایه قائم(عج) را به آنها ظاهر کرد و فرمود:
بهوسیله این(قائم)، انتقام خون او(حسین) را از ظالمان میگیرم.(۴)
امام حسین(ع) خود در این باره در فرموده است :
📋《وَاللهِ لا یَسْکُنُ دَمی حَتّی یَبْعَثَ اللهُ الْمَهدیَّ(عج)》
♦️به خدا قسم، خون من از جوشش نمی افتد تا اینکه خداوند حضرت مهدی(عج) را برای انتقام خونم برانگیزاند.(۵)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
غم مخور مُنتقم خون خدا می آید،
بر دل زینبِ(س) غمدیده دوا می آید،
مزد ایثار حسین(ع)، آن شه بی سر برسد،
مردِ احیاگرِ خونِ شهداء می آید،
مرهمِ زخمِ دلِ مردمِ مظلوم ِجهان،
آن شفا بخشِ دل خسته ی ما می آید،
صاحبِ عصرِ و زمان، مهدیِ موعودِ امَم،
آخرین گوهری از آلِ عبا می آید..
👤حائری
📚منابع:
۱)سوره اسراء، آیه۳۳
۲)اصول کافی شیخ کلینی، ج ۸، ص۲۵۵
۳)کامل الزیارات ابن قولویه، باب۱۸، ص۱۹۳، ح۵
۴)امالی شیخ طوسی، ص۴۱۸، مجلس۱۴
۵)مناقب آل ابی طالب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۸۵
..........
«سعید بن عبدالملک بن عبدالعزیز بن مروان» که برادرزادهء "عمر ابن عبدالعزیز" است و از یاران واقعی امام محمد باقر(علیه السلام) هستند. روزی نزد امام محمد باقر(علیه السلام) می آید و خیلی گریه می کند. امام می پرسند چرا گریه می کنی؟ می گوید: برای چه گریه نکنم، من از نسل بنی امیه ای هستم که در قرآن شجره ملعونه نامیده شدند. امام باقر(علیه السلام) فرموند: «انت اموی ولکن لست منهم، انت منا اهل البیت(علیهم السلام)» یعنی درست است که تو از خاندان اموی هستی، اما از آنها نیستی و تو از ما اهل بیت هستی. و امام لقب سَعدُ الخیر را به او می دهد که یعنی همه چیز تو خیر است.
و در مقابل پسر نوح را بجهت نافرمانی خدا طرد میکنند و اجازه نمیدهند بهمراه خویشان نوح ، سوار بر کشتی شود ...
.
.👆
#گریز_زیارت_عاشورا
و لعن الله بنی امیه قاطبه
در روایات گفته شده است که امام زمان عج نوادگان و اعقاب قاتلان امام حسین ع را به خاطر عمل آباء و اجدادشان خواهند کشت وقتی اینها خودشان در این جنایت دست نداشتند این چگونه با عدالت سازگار است؟
پاسخ
در پاسخ به این سوال چند مقدمه لازم است:
مقدمه اول: انتقام خون امام حسین ع از قاتلان ایشان توسط امام زمان عج
آن چه که در روایات متعدد بدان اشاره شده است امام زمان عج انتقام خون جدشان حضرت ابی عبدالله را از قاتلان ایشان خواهند گرفت به طوری که روایت دارد که امام زمان صلوات الله علیه که ظهور فرمود، می فرمایدأَلا یَا أَهلَ الْعَالَم،. إِنّی أَنَا الْمُنْتَقِم، أَلا یا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّی الْحُسَین قتل عَطشاناً، أَلا یا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّی الْحُسَین سَحَقوهُ عُدواناً
همچنین شیخ طوسی در کتاب امالی خود از امام صادق(ع) نقل می کند که آن حضرت(ع) فرمود:
«لَمَّا کانَ مِنْ أمْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) مَا کانَ، ضَجَّتِ الْمَلَائِکةُ إلَی اللهِ وَ قَالَتْ:
یا رَبِّ! یفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَین(ع)ِ صَفِیک وَ ابْنِ نَبِیک!
قَالَ:فَأقَامَ اللهُ لَهُمْ ظِلَّ الْقَائِمِ(ع) وَ قَالَ:بِهَذَا أنْتَقِمُ لهَذَا مِنْ ظَالِمِیه».
پس از شهادت امام حسین(ع)، ملائکه ناله کرده و گفتند:
پروردگارا! با حسین(ع)، برگزیده ات و پسر پیامبرت(ص) این گونه رفتار نمودند!
خداوند سایه قائم(عج) را به آنها ظاهر کرد و فرمود:
به وسیله این(قائم)، انتقام خون او(حسین) را از ظالمان می گیرم.
پس اینکه امام زمان عج از قاتلان امام حسین ع انتقام خواهند گرفت امری مسلم است.
مقدمه دوم:
انتقام از قاتلان حضرت در یک مرحله توسط مختار بن ابی عبیده ثقفی انجام شده است و قاتلان امام حسین ع به سزای اعمال خود رسیده اند پس اینکه امام زمان عج دوباره انتقام می گیرند انتقامی فراتر از انتقام شخصی و فراگیرتر خواهد بود. در واقع انتقام حضرت، از یک شخص و تعداد محدود نیست بلکه این انتقام از یک جریان است. جریانی که در طول تاریخ همواره در مقابل جبهه حق ایستاده و ظلم ها و مصیبت های فراوانی را رقم زده اند که بالاترین آن ها و فاجعه بارترین و سخت ترین آن ها در حادثه کربلا و در روز عاشورا رقم خورده است. بنابراین انتقام امام زمان عج از کل این جریان چه اقدام کنندگان به این جنایت ها و چه حامیان و طرفداران این اقدام ها خواهد بود که در عصر ظهور هم در مقابل حضرت صف آرایی خواهند کرد اما این بار دیگر نوبت غلبه نهایی جبهه حق است چرا که مهلت جبهه باطل در عصر ظهور به پایان خواهد رسید کما اینکه خداوند نیز تا یوم الوقت المعلوم که همان عصر ظهور باشد به شیطان و شیطانیان مهلت داد.
مقدمه سوم:
اینکه در روایت اشاره شده است که امام زمان عج از اعقاب و نوادگان قاتلان امام حسین ع انتقام خواهند گرفت در ذیل تفسیر این آیه آمده است که یکی از اصحاب امام صادق(ع) می گوید:
از حضرت(ع) پیرامون این آیه ی شریفه پرسش کردم:
..وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ..
و هر که به ستم کشته شود برای ولی او تسلطی داده ایم، اما در کشتن زیاده روی نکند..
حضرت(ع) فرمود:
نَزَلَت فِی الحُسَین(ع) لَو قُتِلَ أَهلُ الْأَرضِ بِهِ مَا کَانَ سَرَفا..
این آیه درباره امام حسین(ع) نازل شده است که اگر همه زمینیان به خاطر او کشته شوند، زیاده روی نشده است.
و در ادامه فرمودند:
مقصود از «ولی» قائم آل محمّد(عج) بوده که خروج نموده، پس به خون خواهی حضرت امام حسین(ع) شروع به کشتن می نماید؛ بطوری که اگر اهل زمین را بکشد اسراف نکرده است؛
و در ذیل این فقره از آیه «فلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» می فرماید:
حضرت قائم(ع) اقدام به چیزی که اسراف محسوب شود، نمی فرمایند؛
سپس فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم(ع) اعقاب و نوادگان قاتلان امام حسین(ع) را بواسطه عمل آباء و اجدادشان خواهد کشت.
معنای این روایت روشن است اما در کنار این روایت ما روایاتی داریم که حتی در روز عاشورا نیز، امام حسین ع در حین جنگ همه کسانی راکه در مقابل ایشان ایستاده بودند نمی کشتند و از برخی می گذشتند و در علت این کارشان می فرمودند که در نسل وی کسی خواهد آمد که از محبان و شیعیان ما خواهد شد. یعنی به سبب تولد چنین فردی در نسل وی از خون جد وی می گذشتند حال چگونه ممکن است که امام زمان عج از نوادگان کسانی انتقام بگیرند که در شهادت امام حسین ع مشارکت داشتند. و هیچ فرقی بین آن ها نگذارند؟
👇ادامه
مسلم است که انتقام و مقابله حضرت ولی عصر، با کسانی خواهد بود که به فعل و جنایت قاتلان امام حسین ع راضی بوده و خود نیز در صورت حضور در آن زمان، در لشکر مقابل امام حسین ع حاضر می شدند و حاضر بودندکه چنین جنایتی را رقم بزنند اما کسانی که از جنایت قاتلان امام حسین ع ابراز و اظهار برائت کنند و آن ها را مستحق لعن و نفرین بدانند و با دشمنان اهل بیت دشمن و بادوستان اهل بیت همراه باشند و لو اینکه از نوادگان و نسل قاتلان حضرت باشند، مسلما شامل انتقام نخواهند شد و فراتر اینکه اینها گرچه در نسل به آن ها منتسب هستند ولی از اهل آن ها شمرده نمی شوند کما اینکه نسل فاسق اولیای الهی نیز از اهل آن ها به حساب نمی آیند همان طور که خداوند پسر نوح را از اهل نوح نمی داند و می فرماید انه لیس من اهلک.
منابع:
۱)سوره اسراء،آیه ۳۳
۲)اصول کافی، ج ۸، ص۱۳۷، ح۳۶۴
۳)کامل الزیارات،باب۱۸،ح۵،ص۱۹۳
4)امالی شیخ طوسی،ص۴۱۸
5)بحارالانوار،ج۵۱،ص۲۸
📚 پایگاه اطلاع رسانی حوزه
موضوع: امام صادق فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم(ع) اعقاب و نوادگان قاتلان امام حسين(ع) را بواسطه عمل آباء و اجدادشان خواهد كشت.
۳)کامل الزیارات ابن قولویه، باب۱۸، ص۱۹۳، ح۵
.
.
اهداف قیام حسینی
#امام_حسین
یكی از اهداف امام حسین علیه السلام از قیام، ایجاد اصلاحات اساسی در پندارها، گفتارها و رفتارهای نادرست بود؛ چراكه دستگاه اموی، آموزههای دینی را تحریف كرده، برداشتهای شخصی را جایگزین دینِ نبوی و علوی نموده و جامعه را دچار نفاق، دنیا زدگی و فساد كرده بود. به همین خاطر امام فرمودند: «قیام من نه برای خوشگذرانی، فساد و ستم است؛ بلكه تنها برای اصلاح امت جدّم و نیز امر به معروف و نهی از منكر است؛ كه این، روش پیامبر و علی علیه السلام می باشد».[2]
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پس از ظهور، دست به اصلاح كجاندیشیها و كجرویها خواهند زد و بدعتها، خودخواهیها، فسادها، نفاقها و قرائتهای خودخوانده از دین را مورد اصلاح قرار خواهند گرفت. چنانچه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، فرمود: «هرگاه خداوند اراده فرماید كه اسلام را عزیز نماید، پشت هر جبار كینه توز را بشكند؛ زیرا او بر هر كاری تواناست و امت را بعد از فسادش اصلاح می كند».
اصلاح مفاسد، ابتدا به صورت مسالتآمیز و با كار فرهنگی انجام میگیرد؛ اما در صورت عدم موفقیت، به مبارزة رو در رو نیاز دارد. با این بیان، مناسب است برخی از گونههای اقدامات اصلاحی را در دو نهضت امام حسین و امام مهدی علیهما السلام بر شماریم:
الف) گونههای اصلاحگری حسینی
1- اصلاح باطلگرایی
در جایی كه ناراستی و فسادهای گوناگون، نه تنها ناپسند نیست، كه به اندازهای سریان یافته است كه حتی یادی از حق نمیشود، جای دارد كه حقگرایان و حقطلبان، تمام داشتههای خود را برای احیای حق، فدا كنند. به همین جهت، امام حسین علیه السلام در بیان علت قیام خود، میفرمایند:«آیا نمیبینید كه به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیگردد؟»[3]
2- اصلاح تبعیض و بیعدالتیها [4]
عدالتخواهی، بانگی است كه از سرشت تمامی انسانها، بلند میشود و هیچگاه به خاموشی نگراییده است. تا زمانی كه ندای مظلومان در دادخواهی و عدالتطلبی بلند است ، جای سكوت برای هیچ انسان آزادهای نیست.
3. اصلاح جامعه
از وظایف مهم رهبران جامعه، تربیت، هدایت و ارشاد مردم است. هنگامی كه موتورِ حركتِ جامعه، بر اثر انواع فسادها و بیعدالتیها خاموش گشته، بپاخاستن برای اصلاح آن، یك تكلیف الهی است. بر همین
اساس، سید شهیدان علیه السلام فرمود: «...برای اصلاح در امت جدم قیام نمودهام».[5]
4. اصلاح و پاكسازیِ حكومت از حاكمان ستمگر
امام حسین علیه السلام حكومت زمان خود را ظالم میدانست و میفرمود: «... من مرگِ در راه خدا را جز سعادت، و زندگیِ همراه ستمگران را چیزی جز هلاكت و شقاوت نمی دانم»[6]. سرانجام گفتار و رفتار امام حسین علیه السلام باعث شد مردمی كه غرق در فساد بودند، بیدار و هوشیار شوند و نسبت به عملكرد بنیامیه در حوزة دین و فرهنگ، اعتراض نمایند و حاكمیت آنها را بر اندازند.
ب. گونههای اصلاحگری مهدوی
1. اصلاح اخلاق مردم
یكی از مهمترین وظایف و اهداف اولیای الهی، رشد و تكامل انسانهاست؛ چنانچه پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم در اینباره فرمودهاند: «من برای رشد و به كمال رساندنِ مكارم اخلاق مبعوث شدم».
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز با وجود آنكه در غیبت به سر میبرد، اما این وظیفه را ترك نكرده است. دعا یكی از ابزارهایی است كه ایشان، به وسیلة آن، مردم را به سوی رشد اخلاقی سوق میدهند. شایسته است این نكته را یادآوری كنیم كه برخی از ادعیه، بیشتر برای اصلاح اخلاقِ فردی و برخی دیگر برای اصلاح اخلاقِ اجتماعی است.
از جمله ادعیهای كه از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قالب توقیعات وارد شده است، میتوان به این موارد اشاره نمود:

الف)دعای افتتاح: این دعا توسط محمد بن عثمان بن سعید عمری- نائب خاص امام زمان علیه السلام- گزارش شده است و خواندن آن در شبهای ماه رمضان -كه ماه خودسازی است- بسیار سفارش شده است.
ب) دعای سمات: این دعا در قالب توقیع برای نایب خاص امام، عثمان بن سعید عمری نگاشته شده است و قرائت آن در عصرهای جمعه، مۆكد است.
ج) دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه...»: این دعا از ادعیة بسیار ارزشمند است و به خواندن و عمل به آن، اهمیت زیادی داده شده است.
د) زیارت ناحیه مقدسه: این زیارت، غمنامة امام زمان برای امام حسین علیه السلام در روز عاشوراست.
2. اصلاح جامعه از فساد و مُفسد
یكی از وظایف امام، اصلاح جامعة فاسد است كه گاهی به وسیلة اصلاح درونیِ افرادِ جامعه صورت میگیرد- همچنان كه در مورد قبل، بیان شد- و گاه به صورت برخورد عملی و جرّاحی غدد فسادانگیز جامعه؛ و این، همان كاری است كه امام حسین علیه السلام انجام داد.
👇
.
3. اصلاح برداشتها و قرائتهای نادرست از دین
تا زمان ظهور، به قدری دین، دچار بدعت و تحریف و قرائتهای خودخوانده از متون دینی خواهد شد كه با وجود آنكه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اسلام ناب را ارائه خواهد كرد، مردم، آن را جدید میبینند!
4. اصلاح رابطة مردم با خود، دیگران و خدا
امام علی علیه السلام در حدیثی فرمودند: «سه چیز است كه سومی ندارد: اگر كسی تمام فكر و توجهش به آخرت باشد، خدا دنیای او را به عهده میگیرد و حل میكند؛ اگر كسی درون خودش را اصلاح كند، خدا ظاهرش را اصلاح مینماید؛ و اگر كسی رابطة خود با خدایش را اصلاح نماید، حضرت حق، رابطة او و مردم را اصلاح می نماید»[7].
امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینة اصلاح هر سة این روابط را فراهم میكند و همت مردم را در اصلاح آخرت و اصلاح رابطة خود با دیگران قرار میدهد.
5. اصلاح و رفع امتیازات ویژه و رانتخواری
«امتیاز ویژه» عنوانی است كه احتمال سوء استفادة از آن، بسیار زیاد است و به همین خاطر، گاهی آن را معادل رانتخواری یا ویژهخواری میدانند. این موضوع، زمانی اتفاق میافتد كه افراد نزدیك حاكمیت، بدون داشتن استحقاق، امتیازاتی را برای خود قائل شوند.
یكی از برنامههای امام زمان(عج) در راستای بسط عدالت، رفع امتیازات ویژه است؛ چنانچه امام باقر علیه السلام فرمودند: «وقتی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور نماید، ویژهخواری را از بین خواهند برد»[8].
6. اصلاح سیستم حكومتی از كارگزاران ناصالح
بیشترین نارضایتی از دولتها به خاطر برخورد و عملكرد نادرست كارگزاران فاسد است. حتی اگر حاكمیت، مشروعیت داشته باشد و حاكمان، صالح باشند، كارگزاران ناصالح سبب نارضایتی مردم خواهند شد؛ به همین جهت، یكی از برنامههای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بركناری اینگونه افراد است. امام علی علیه السلام نیز در این باره فرمودهاند: «بدانید وقتی قائم بیاید ... حاكمان ستمگر (و ناصالح) را بر كنار میكند...»[9].
#امام_زمان
پی نوشت:
1 . اصلاح یعنی ایجاد خیر و نیكی؛ اصل آن صلح است و صلح چیزی است كه خلاف فساد باشد و میتواند در درون فكر و یا عمل باشد؛ البته بیشترِ كاربرد آن در عمل و رفتار است. (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج6، ص265)
2. بحارالانوار، ج44، ص329.
3 . «الاترون ان الحق لایعمل به وان الباطل لایتناهی عنه». (همان، ج44، ص381)
4 . ارشاد شیخ مفید، ص204.
5 . «انی خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی». (بحارالانوار، ج44،ص329)
6. «انی لا اری الموت الاسعادة الحیاة و مع الظالمین الابرما». (تحف العقول، ص249)
8 .بحار، ج68، ص364.
9 . انتظار، شماره13، ص274، به نقل از بحار، ج52، ص309.
10 بحار، ج51، ص120.
.........................
از نظر قرآن و روایات ملاک در الحاق به گروه یا قبیلهای، هماهنگی فکری و عملی با گروه است. چنانکه خداوند پسر نوح را از اهل نوح نمیداند و دلیل آنرا عدم هماهنگی عملی با نوح بیان میکند.[7] از اینرو است که اگرچه عدّهای از نیکان، از بنیامیّه بودند، اما ائمه(ع) آنها را از بنیامیه نمیشماردند؛ از باب نمونه یکی از فرزندان عبد العزیز بن مروان که اسم او سعد بود، در حالیکه مانند زنان با صدای بلند گریه میکرد وارد بر امام محمد باقر(ع) شد؛ امام فرمود: چه چیز شما را به گریه واداشت؟ سعد گفت: چگونه گریه نکنم در حالیکه من از همان درخت ملعون در قرآن میباشم؟ امام باقر(ع) فرمود: تو از ایشان نیستی، تو از ما اهلبیت هستی، آیا نشنیدی سخن خداوند را که فرمود: پس هر کس از من تبعیّت کند از من خواهد بود.[8] در نتیجه باید گفت که لعن همۀ بنیامیّه شامل کسانی است که از نظر فکری و عملی هماهنگ با #بنی_امیه هستند.
📚 اللوءلوءالنضید شبستری
.........
#امام_حسین
تو را به قصد تقرّب، به نام دین زدهاند
تمام روضه همین است، با یقین زدهاند
تو را زدند همان پیرمردهایی که
به نام سجده فقط مُهر بر جبین زدهاند
به نامههای فراوانشان امیدی نیست
جماعتی که فقط تیر از کمین زدهاند
عجیب نیست که حالا زمین زدند تو را
از این قبیله که روی تو را زمین زدهاند
ببین امانت روحالامین به یغما رفت
که دستبرد به گنجینهی امین زدهاند
بگو تقاص ستمگر صدا نخواهد داشت
همیشه چوب خداوند را چنین زدهاند
#رضا_ابوذری
#شب_جمعه
#غزل
.
#حضرت_زهرا
#20جمادی_الثانی
#فیش_منبر
◻️ [جلسهی هفتم]
#ایام_میلاد_سراسر_نور_حضرت_فاطمه_زهرا_علیهاالسلام
۲۴ دی ۱۴۰۱شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #جمادی_الثانی1444
👈🏼 #میلاد_حضرت_زهرا علیهاالسلام، ۲۰جمادیالثانی ۱۴۴۴ق
📚 مطالب مطرح شده:
۳۰. مدح امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
۳۱. مقام و جایگاه فاطمه زهرا علیهاالسلام نزد فرشتگان آسمان
۳۲. مقام فاطمه زهرا علیهاالسلام در قیامت
۳۳. حضور فاطمه زهرا علیهاالسلام در محشر