.
#کربلا
حب الحسین یجمعنا
از خیابان نجف تا کربلا
شوری از محشر شده گویی به پا
هریکی با پرچم سرخ حسین
می رود با نغمه ی یا لیتنا..
هرسوفرشته ای زند ،بر زائران او صدا
حب الحسین یجمعنا، حب الحسین یجمعنا
بنگر هر طرفی قدم قدم
اجتماع عرب و ترک و عجم
همه راهی به سوی باغ بهشت
وه چه زیباست حرم تا به حرم
پای پیاده می روند ، دلدادگان کربلا
حب الحسین یجمعنا، حب الحسین یجمعنا
بچه وپیر و زن و مرد همه
شده راهی به کنار علقمه
می فتد برهمه زوار حسین
نظرِ ام بنین و فاطمه
خون ابوالفضل وحسین، بنوشته برلوح وفا
حب الحسین یجمعنا، حب الحسین یجمعنا
کعبه ی اهل ولا شد حرمش
چشم داریم همه برکرمش
در همه راه دعایی داریم
به امید فرج منتقمش
روزی زکعبه می رسد،براهل عالم این ندا
حب الحسین یجمعنا، حب الحسین یجمعنا
#سید_هاشم_وفایی✍
#زائر_کربلا
#حیاتنا_الحسین
.👇
01.mp3
11.2M
🔖منبر کامل صوتی 🔖
#استاد_رفیعی
💠فرازی از #زیارت_اربعین💠
📌جهل و پیامدهای آن/ مبارزه امام حسین علیه السلام با #جهل و جهالت
#گریز_زیارت_اربعین
D1737212T12959712(Web).mp3
6.54M
🔖منبر کامل 🔖
#اربعین
💠شرح زیارت اربعین💠
#استاد_ماندگاری
بنا بر روایات امام صادق (ع) علامات مؤمن را چند چیز برشمرده اند که مهمترین آنها خواندن زیارت اربعین است. بعد از واقعه ی کربلا جناب جابر و عطیه، اولین زائران اباعبدالله الحسین (ع) بودند.
یکی از بخش های مهم این زیارت نامه قسمتی است که به تحلیل دو جبهه ی حق و باطل می پردازد.
امام صادق (ع) می فرمایند که کسانی که مقابل امام بودند:
۱. دنیا پرست بودند. آنها برای رسیدن به مال دنیا حق را زیر پا گذاشته و آن را نادیده گرفتند. مؤمن واقعی از سرزنش دیگران نمی ترسد و در امور واجب و حرام پای حق و حقیقت می ایستد.
۲. به خاطر دنیا، آخرت را از دست می دهند و به تعبیری آخرت را به دنیا می فروشند. نمونه ی روشن این امر عمر سعد است که به طمع حکومت بر ری حاضر شد روبروی امام خویش بایستد.
استقامت پای دین و دین داری نیز یکی از ویژگی های یاران امام است که به خاطر این موضوع حاضر شدند جان خود را فدای امام خود کنند. روایات حاکی از آن است که یاران مهدی (عج) نیز چنین هستند و تا پای جان در رکاب امام خواهند ماند.
.
D1737209T13852035(Web).mp3
17.6M
🔖منبر کامل 🔖
#اربعین
💠تسلیم و رضایت به مقدرات 💠
#استاد_عالی
اگر پنج صفت خدا را باور داشته باشیم، هرگز دچار یأس و ناامیدی نمی شویم: اول اینکه باور داشته باشیم آن خدایی که این عالم را آفریده همه نیاز های ما را می داند و دانای مطلق است. دوم اینکه خداوند دارای قدرت مطلق است و اگر بخواهد چیزی تفضّل کند، چیزی از او کم نمی شود. سوم اینکه خداوند توانای بی نهایت است و احدی نمی تواند خدا را عاجز کند. چهارم اینکه مهربانی خداوند بی نهایت است. پنجم اینکه بخشندگی خداوند نیز بی نهایت هست؛ پس اگر گاهی حاجتی را به ما نمی دهد، نشان می دهد که ما را دوست دارد؛ چون بلا در زندگی اولیای الهی خیلی زیاد است.
202030_678437617.mp3
11.61M
🔖منبر کامل صوتی 🔖
#استاد_عالی
♦️موضوع:
💠 #اربعین اجتماع قلوب مومنین
ارتباط اربعین و جامعه مهدوی
94-9-11-momeni-ghane.mp3
23.58M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_مومنی
💠شرح زیارت اربعین💠
🔻جلسه دوم 🔻
#اربعین
94-9-14-momeni.mp3
14.83M
🔖منبر کامل صوتی 🔖
#استاد_مومنی
💠شرح زیارت اربعین💠
🔻جلسه چهارم 🔻
🕌حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#اربعین
94-9-15-momeni.mp3
13.61M
🔖منبر کامل صوتی 🔖
#استاد_مومنی
💠شرح زیارت #اربعین💠
🔻جلسه پنجم 🔻
🕌حرم مطهر امام رضا علیه السلام
Sharh_Ziarat_Arbaeen_Momeni_6_SoftGozar.com.mp3
16.77M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_مومنی
💠شرح زیارت اربعین💠
🔻جلسه ششم 🔻
#اربعین
.
#واحد
#زمینه
#اربعین
رفتی و بعد از تو دیگه زندگی رنگی نداره
پشت هم چشمای من داره برات بارون میباره
بی هوا گریم میگیره یاد تو وقتی میفتم
درد و دل هامو پس از تو من به کی باید میگفتم
دیگه دنیا
بدون تو شبیه زندونه
مگه جدایی از تو آسونه؟_بمیره خواهرت عزیزم
حالا عمرم
باید بدون ِ دلبرم سرشه
دلت اومدچشای من ترشه_روی مزارت آب میریزم
پس از تو من،شدم تنها
حسینم وا ...
.........
خاطرات تلخ گودال و هنوز یادم نرفته
نیزه دارت کاری کرد سر از روی نیزه بیفته
بی تو یک لحظه برادر روز خوش زینب ندیده
پیش تو برگشتم اما رنگ و روم خیلی پریده
منم مثل ِ
رقیه دخترت کتک خوردم
ببخش رقیّتو نیاوردم_امانت تو موند خرابه
به دیدار ِ
تو اومدم ولی دلم خونه
کسی غم منو نمیدونه_این غصه واسه من عذابه
تو خوابیدی،زیر خاکا
حسینم وا
#هاشم_محمدی_آرا ✍
۱۹صفر ۱۴۴۵
👇👇
recording-20230905-181548.mp3
1.39M
✅اجرای همین کار بصورت زمینه👆
.
#واحد_سنگین
#اربعین
سخته زندگی،اگه تو پیشم نباشی
بی تو میمیرم داداشی
سخته زندگی،نداشته باشی مرهمی
نه یاری و نه همدمی
داغت،کی میره از یادم،ببین کنار تو،باصورت افتادم
یه اربعین
گریه کردم حسین، غرق دردم حسین
غصه خوردم حسین ،واویلا
یه اربعین
از تو بی خبرم،سایه ی رو سرم
خون شده جگرم ،واویلا
اشک چشام،میریزه رو مزارت
کاشکی منم،خاک بکنن کنارت
..........
چل روزه حسین،که از تو دوره خواهرت
حالا رسید بالا سرت
چل روزه حسین،گریه شده غذای من
غمت شده عزای من
مارو،با سیلی میبردن،خیلی سر بازار،ماهارو آزردن
کبود شده
رنگ صورت من،ای شه بی کفن
پاشو حرفی بزن،واویلا
چجورحالا
تا مدینه برم،خم شده کمرم
زار و محتضرم،واویلا
قِصه ی ما،به سر رسید حسین جان
موی سرم،شده سفید حسین جان
#هاشم_محمدی_آرا ✍
۱۹صفر۱۴۴۵
.👇👇
.
#اربعین
#مقتل_اربعین امام حسین علیه السلام
اهل بیت علیهم السلام به سفر خود ادامه دادند تا به دو راهى جاده عراق و مدینه رسیدند، چون به این مکان رسیدند، از امیر کاروان خواستند تا آنان را به کربلا ببرد، و او آنان را به سوى کربلا حرکت داد، چون به کربلا رسیدند، جابر بن عبد الله انصارى (۵) را دیدند که با تنى چند از بنى هاشم و خاندان پیامبر براى زیارت حسین علیه السلام آمده بودند، همزمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله و زارى کردند و بر صورت خود سیلى زده و ناله هاى جانسوز سر دادند و زنان روستاهاى مجاور نیز به آنان پیوستند، (۶) زینب علیها السلام در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتى حزین که دلها را جریحه دار مى کرد مىگفت:
«وا اخاه! وا حسیناه! وا حبیب رسول الله و ابن مکه و منا! و ابن فاطمه الزهراء! و ابن علی المرتضى! آه ثم آه!»
پس بیهوش گردید. آنگاه ام کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایى بلند مىگفت: امروز محمد مصطفى و على مرتضى و فاطمه زهرا از دنیا رفته اند؛ و دیگر زنان نیز سیلى به صورت زده و گریه و شیون مى کردند.سکینه چون چنین دید، فریاد زد:
وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل بیت تو کردهاند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان نمودند! (۷)
✅منابع:
🔹۵- او جابر بن عبدالله بن عمرو بن حرام انصارى است، مادرش نسیبه دختر عقبه مىباشد، در بیعت عقبه ثانیه در مکه با پدرش حضور داشته ولى کودک بوده است؛ بعضى او را از شرکت کنندگان در جنگ بدر ذکر کردهاند؛ او با پیامبر صلى الله علیه و آله در ۱۸ غزوه شرکت نمود، و بعد از رسول خدا در صفین در خدمت على علیه السلام بوده و از کسانى است که سنت پیامبر بسیار از او نقل شده است؛ او در آخر عمر نابینا گردید؛ در سال ۷۴ یا ۷۸ و یا ۷۹ در سن ۹۴ سالگى در مدینه رحلت نمود. (الاستیعاب،ج ۱،ص۲۱۹) .
🔹۶- اللهوف،ص ۸۲٫
🔹۷- الدمعه الساکبه،ج ۵،ص
#مقتل_اربعین
#مقتل_امام_حسین_علیه_السلام
.
.
#اربعین
#مقتل_اربعین
مقتل -امام حسین علیه السلام-اربعین
#عطیه عوفى(۸) مى گوید:
با #جابر بن عبد الله به عزم زیارت قبر حسین علیه السلام بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردائى همانند شخص محرم بر تن نمود و همیانى را گشود که در آن بوى خوش بود و خود را معطر کرد و هر گامى که بر می داشت ذکر خدا می گفت تا نزدیک قبر مقدس رسید و به من گفت:
دستم را بر روى قبر بگذار! چون چنین کردم، بر روى قبر از هوش رفت. من آب بر روى جابر پاشیدم تا به هوش آمد، آنگاه سه مرتبه گفت: یا حسین! سپس گفت: «حبیب لا یجیب حبیبه!» ، و بعد اضافه کرد: چه تمناى جواب دارى که حسین در خون خود آغشته و بین سر و بدنش جدائى افتاده است! !و گفت:
“فاشهد انک ابن خیرالنبیین و ابن سید المؤمنین و ابن حلیف التقوى و سلیل الهدى و خامس اصحاب الکساء و ابن سید النقباء و ابن فاطمه سیده النساء، و مالک لا تکون هکذا و قد غذتک کف سیدالمرسلین و ربیت فی حجرالمتقین و رضعت من ثدی الایمان و فطمت بالاسلام فطبت حیا وطبت میتا غیر ان قلوب المؤمنین غیر طیبه لفراقک و لا شاکه فی الخیره لک فعلیک سلام الله و رضوانه و اشهد انک مضیت على ما مضى علیه اخوک یحیى بن زکریا.”
من گواهى مىدهم که تو فرزند بهترین پیامبران و فرزند بزرگ مؤمنین مىباشى، تو فرزند سلاله هدایت و تقوایى و پنجمین نفر از اصحاب کساء و عبایى، تو فرزند بزرگ نقیبان و فرزند فاطمه سیده بانوانى، و چرا چنین نباشد که دست سیدالمرسلین تو را غذا داد و در دامن پرهیزگاران پرورش یافتى و از پستان ایمان شیر خوردى و پاک زیستى و پاک از دنیا رفتى و دلهاى مؤمنان را از فراق خود اندوهگین کردى پس سلام و رضوان خدا بر تو باد، تو بر همان طریقه رفتى که برادرت یحیى بن زکریا شهید گشت.
آنگاه چشمش را به اطراف قبر گردانید و گفت:
“السلام علیک ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین و اناخت برحله، اشهد انکم اقمتم الصلوه و آتیتم الزکوه و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر و جاهدتم الملحدین و عبدتم الله حتى اتاکم الیقین.”
سلام بر شما اى ارواحى که در کنار حسین نزول کرده و آرمیدید، گواهى مىدهم که شما نماز را بپا داشته و زکوه را ادا نموده و به معروف امر و از منکر نهى کردید، و با ملحدین و کفار مبارزه و جهاد کرده، و خدا را تا هنگام مردن عبادت نمودید.
و اضافه نمود: به آن خدائى که پیامبر را به حق مبعوث کرد ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده اید شریک هستیم.
عطیه می گوید: به جابر گفتم: ما کارى نکردیم! اینان شهید شده اند. گفت: اى عطیه! از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: «من احب قوما حشر معهم و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم» (۹)؛
هر که گروهى را دوست داشته باشد با همانان محشور گردد، و هر که عمل جماعتى را دوست داشته باشد در عمل آنها شریک خواهد بود.
✅ منابع:
🔹۸- عطیه عوفى را شیخ طوسى از اصحاب امیرالمؤمنین در رجال خود ذکر کرده و او معروف به بکالى است که قبیلهاى از حمدان مىباشد، و او داراى تفسیر قرآنى بوده است در پنج قسمت و خود او مىگوید: قرآن را با تفسیرش سه بار بر ابن عباس عرضه کردم و اما قرائت قرآن را هفتاد مرتبه نزد او قرائت نمودم. (تنقیح المقال ۲/۲۵۳)
🔹۹- بحارالانوار ۶۵/ ۱۳۰٫
#مقتل_امام_حسین_علیه_السلام
.
.
#اربعین امام حسین علیه السلام و اختلاف اقوال
در تاریخ حبیب السیر آمده است:
یزید بن معاویه سرهاى مقدس شهدا را در اختیار على بن الحسین علیهماالسلام قرار داد، و آن بزرگوار در روز بیستم ماه صفر آن سرها را به بدنهاى پاکشان ملحق نمود و آنگاه عازم مدینه طیبه گردید. (۱۰)
ابوریحان بیرونى در آثارالباقیه گفته است: در روز بیستم ماه صفر، سر مقدس حسین علیه السلام به بدن مطهرش باز گردانیده و دفن شد به هنگامى که اهل بیت امام حسین علیه السلام بعد از بازگشت از شام در روز اربعین جهت زیارت آمده بودند. (۱۱)
سید ابن طاووس در اقبال مىگوید: چگونه روز بیستم ماه صفر، روز اربعین است در حالى که حسین صلوات الله علیه روز دهم محرم به شهادت رسید، بنابراین اربعین، روز نوزدهم ماه صفر باید باشد. (۱۲)
آنگاه سید مىگوید: محتمل است ماه محرم سال ۶۱ کم بوده است، یعنى ۲۹ روز بوده که طبعا بیستم ماه صفر، روز اربعین است، و احتمال دارد که ماه محرم تمام بوده ولى چون امام حسین علیه السلام در پایان روز عاشورا شهید گردیده لذا روز عاشورا را به حساب نیاوردهاند. و در مصباح آمده است:
حرم حسین علیه السلام در روز بیستم ماه صفر به همراه على بن الحسین به مدینه رسیدند، و شیخ مفید همین قول را اختیار کرده است، و در غیر مصباح آمده است که ایشان در روز بیستم ماه صفر بعد از مراجعت از شام به کربلا رسیدند. (۱۳)
همانگونه که در نقلهاى ذکر شده مشهود است اهل بیت علیهم السلام در همان سالى که حادثه کربلا رخ داد ـ سال ۶۱ ـ پس از مراجعت از شام و در روز اربعین به کربلا آمدند، و یا این که در سنه ۶۲ یعنى یک سال بعد از شهادت رهسپار کربلا شده اند؛ و ما در اینجا به صورت اختصار عینا آنچه در این رابطه گفته و یا نوشته شده است ذکر می کنیم:
ادامه دارد ...
✅منابع :
۱۰- نفس المهموم ۴۶۶٫
۱۱- مقتل الحسین مقرم ۳۷۱٫
۱۲- مسارالشیعه،ص ۶۲٫ و مرحوم شیخ بهائى رحمه الله بر اساس همین احتمال روز اربعین را روز نوزدهم ماه صفر قرار داده است. (توضیح المقاصد،ص ۶)
۱۳- قمقام زخار،ص ۵۸۵٫
#مقتل_اربعین
.
.
مقتل #اربعین امام حسین علیه السلام و اختلاف اقوال
♦️قول اول:
اهل بیت در همان سال ۶۱ پس از مراجعت از شام و در روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند، و این همان قول صاحب تاریخ حبیب السیر است که قبلا بازگو کردیم، و در الآثارالباقیه ابوریحان نیز همین قول آمده و ظاهر عبارت سید ابن طاووس در اللهوف هم همین مطلب را مىرساند (۱۴) و ابن نما در مثیرالاحزان نیز همین قول را نقل کرده است. (۱۵)
♦️قول دوم:
اهل بیت علیهم السلام همان سال در روز بیستم صفر به کربلا و قبل از رفتن به شام از کربلا عبور نمودند و بر مزار شهیدان خود عزادارى کردند، و سپهر مؤلف ناسخ التواریخ بر این قول است. و این احتمال گرچه بعید به نظر مىرسد، زیرا در نقلى بدان اشاره نشده است ولى احتمالى است که ثبوتا مانعى ندارد و دلیلى براى اثبات آن نیست. (۱۶)
♦️ قول سوم:
آل البیت در سال ۶۲، یعنى یک سال بعد و در روز بیستم صفر به کربلا آمده اند. صاحب قمقام زخار می گوید: مسافت و عادت تشریف فرمائى به حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز اربعین سال ۶۱ هجرى به کربلاى معلى مشکل، بلکه خلاف عقل است؛ زیرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمد و عمربن سعد یک روز براى دفن کشتگان خود در آنجا توقف و روز یازدهم به جانب کوفه حرکت کرد و از کربلاى معلى تا کوفه به خط مستقیم حدودا هشت فرسخ است، و چند روزى هم عبیدالله بن زیاد اهل عصمت را در کوفه براى معرفى آنان و کار بزرگى که صورت گرفته و ارعاب قبایل عرب نگاه داشت تا از یزید خبر رسید که اهل حرم را به دمشق اعزام دارد و او هم اسیران را از راه حران و جزیره و حلب به شام فرستاد که مسافت دورى است و فاصله کوفه تا دمشق به خط مستقیم تقریبا صد و هفتاد و پنج فرسخ است و پس از ورود به شام به روایتى تا شش ماه اهل بیت را نگاه داشتند تا آتش شعله ور غضب یزید خاموش شد و پس از حصول اطمینان از عدم شورش مردم موافقت کرد که حضرت سجاد با اهل حرم به مدینه بازگردد، پس چگونه این همه وقایع مىتواند در چهل روز صورت گرفته باشد، قطعا ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا در سال دیگر بوده است (۱۷) که سال شصت و دو هجرى باشد و هر کس به نظر تدبر در این مسأله بیندیشد نامه نگار را تصدیق خواهد کرد، و جابربن عبدالله هم در اربعین شصت و دو به زیارت مشرف شده است و شرافت جابر در این است که او اولین کسى است که از صحابه کبار و مخلصین سوگوار به این سعادت نایل آمده است، کفى به فخرا، و نامه نگار در این قول منفرد است: می گویم و می آیمش از عهده برون! و الله ولى التوفیق. (۱۸)
♦️قول چهارم:
احتمال دیگرى وجود دارد که اهل بیت ابتدا به مدینه آمدند و از مدینه عازم کربلا شدند و سر مقدس امام را نیز در این سفر با خود برده و به بدن مطهر حسین علیه السلام ملحق نمودهاند، اما نه در اربعین سال ۶۱ هجرى بلکه پس از مراجعت به مدینه به کربلا رفته اند. ابن جوزى از هشام و بعضى دیگر نقل کرده است که سر مقدس حسین علیه السلام با اسیران به مدینه آورده شد، و سپس به کربلا حمل گردیده است و با بدن مطهر دفن شده است. (۱۹)
و از بعضى از مورخان نقل شده است که: صورت حال جریان اقتضاء می کند که اهل بیت در مدتى بیش از چهل روز از زمان شهادت امام حسین علیه السلام به عراق یا به مدینه رفته باشند، و بازگشت آنها به کربلا، ممکن است، ولى روز بیستم صفر نبوده است زیرا جابربن عبدالله انصارى هم از حجاز آمده بود و رسیدن خبر به حجاز و حرکت جابر از آنجا قهراً زمانى بیش از چهل روز را مىطلبد. یا این که باید بگوئیم جابر از مدینه نیامده بود بلکه از کوفه و یا از شهرى دیگر عازم کربلا شده بود. (۲۰)
✅منابع:
🔹۴- اللهوف، ص ۸۲ .
🔹۱۵- مثیرالاحزان،ص ۱۰۷٫
🔹۱۶- ناسخ التواریخ، احوالات امام حسین ۳/ ۱۷۶٫
🔹۱۷- از این مقدمات، نمى توان نتیجه گرفت که اهل بیت علیهم السلام در اربعین سال شصت و دو به کربلا آمدهاند؛ زیرا اولا نگاه داشتن اهل بیت در کوفه به مدت زیاد، قطعى نیست با توجه به این که بعضى ورود اهل بیت را به شام در روز اول ماه صفر ذکر کردهاند ـ چنانچه گذشت ـ و آن مقدمات چون قطعى نیست بنابراین نتیجه قطعى هم بدست نمىدهد؛ ثانیا احتمال دارد همانگونه که بعضى گفته اند اهل بیت در همان سال ۶۱ و قبل از رفتن به شام از مسیر کربلا عبور کرده و بر قبور شهیدان عزادارى کرده باشند چنانچه مرحوم سپهر ـ مؤلف ناسخ التواریخ ـ گفته است، مضافا بر این که مرحوم قاضى طباطبائى رحمه الله کتابى بنام «تحقیق در روز اربعین امام حسین علیه السلام» تألیف نموده و تمام ایرادهاى وارده را مبنى بر آمدن اهل بیت در اربعین سال ۶۱ را پاسخ داده است، بنابر این به صرف استبعاد نمىتوان به نتیجه قطعى رسید و آمدن اهل بیت را به کربلا مانند بعضى در اربعین اول انکار کرد .
🔹۱۸- قمقام زخار،ج ۵۸۶٫
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. مقتل #اربعین امام حسین علیه السلام و اختلاف اقوال ♦️قول اول: اهل بیت در همان سال ۶۱ پس از مرا
.
🔹۱۹- تذکره الخواص،ص ۱۵٫ ولى در این نقل مذکور نیست که سر مقدس امام تو سط چه کسى به کربلا حمل شده است، و آیا اهل بیت همراه سر مقدس به کربلا آمدهاند یا تنها سر مقدس به کربلا حمل و دفن شده است؟
🔹۲۰- قمقام زخار،ص ۵۸۶٫ ولى این احتمال با تصریح بزرگانى همانند سید ابن طاووس و ابن نما و شیخ بهائى که جابر بن عبد الله و اهل بیت در روز اربعین همزمان در کربلا بودهاند منافات دارد .
#مقتل_اربعین
#مقتل_امام_حسین_علیه_السلام
#زندگینامه_امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
.