.
#روضه_مکشوف چیست؟ جایز است؟
پاسخ :
(روضه مکشوف) یا همان (روضه باز) اصطلاحی است که در مرثیه خوانی یا همان روضه خوانی، مورد استفاده منبری ها و مادحین قرار می گیرد.
و در اصطلاح یعنی بیان تفصیلی واقعه و مصیبت اهل بیت(ع) بدون ملاحظه هیچ گونه مانعی با بیان جزئیات آن!
این نوع روضه خوانی، در نزد اغلب مداحان پسندیده نیست چرا که مستلزم بیان مطالبی است که طرح آنها گاهی مستلزم اسائه ادب و گاهی مستلزم ناراحتی اولیاء الهی و گاهی موجب تحریک شدید احساسات شنونده می شود.
به همین خاطر از سوی بزرگان توصیه می شود، وقایع و مصائب اهل بیت(ع)، به صورت اجمالی مطرح شود.
در عین حال برخی از مداحان به انگیزه های مختلف و با نظرات متفاوتی روضه مکشوف را در شرایطی خاص و مجالسی ویژه بلا اشکال می دانند.
مثلا در روضه امام حسین(ع) آمده است که؛
📋《وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ، وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِکَ، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِکَ، بِیَدِهِ، ذابِحٌ لَکَ بِمُهَنَّدِهِ》
♦️شمر بر روی سینه ات نشسته بود و شمشیرش را بر گلوگاه تو گذاشته بود و محاسن غرقه به خون تو را، بدست گرفت و با شمشیر تیزش سر از بدنت جدا میکرد.
در گذشته این نوع مرثیه سرایی، فقط در روز عاشورا متداول بوده و شخص مداح نیز فقط به متن عربی آن اکتفاء می کرده است.
برخی نیز قائلند که روضه اهل بیت(ع) به این نحو، موجب قساوت قلب می شود و در حکم فقهی آن، برخی مراجع قائلند که؛
باید روضه به گونه ای باشد که نه موجب قساوت قلب شود و نه موجب وهن مذهب!
به هر حال، مردم با روحیات مختلف هستند و برای روضه مکشوف خواندن باید شرایط مجلس و روحیات افراد، توسط مداح، در نظر گرفته شود.
معدودی هم معتقدند که روضه را مکشوف نباید خواند و اگر نیاز به روضه مکشوفی بود، معصومین(ع) بعد از امام حسین(ع) مشروح و ریز وقایع عاشورا را تدوین کرده و به مردم میگفتند.
بعضی ها هم قائلند که چرا باید اصلا با ذکر مصیبت اهل بیت(ع) دل قسیّ شود؟
و این رو قبول ندارد، ولی برای خود، حد و مرزی قائلند که نکند حق گریه آن اداء نشود.
👤استاد جاودان در این رابطه می گوید :
《اینکه مثلا به یک بیان دیگر روضه مکشوف خوانده شود یا خوانده نشود، اصل اینکه کسی بگوید نباید روضه مکشوف خواند، درست نیست و اینکه بگوییم در هر جایی میتوان خواند، این هم منطقا درست نیست.
یعنی اگر بگوییم روضه مکشوف خواندن اصلا خطاست، این حرف غلطی است.
به عنوان مثال الان در جامعه جهانی آمریکا و صهیونیستها جنیاتی مرتکب شده و ظلمهایی میکنند و یکی از خواستههاشان این است که کسی ظلمهایشان را برملا نکند و نگوید که در فلان منطقه جهان چگونه انسانهای بی گناه را کشتند و رسانهها نیز آنها را بیان نکنند و نشان ندهد که در فلان منطقه دنیا کسی را میکشند و جگر انسانی را به دندان میکشند.
اگر بنا را بر این بگذاریم که اصلا روضه مکشوف نخوانیم این خواسته یزیدیهاست و در اصل به همین دلیل بوده که ائمه اطهار(ع) ما هم یک چیزهایی را مکشوف گفتهاند و آرزو و دلخواه یزیدیها این بوده که این موارد گفته نشود.
خواندن روضه مکشوف و باز در هر شرایطی دل آدم را سنگ میکند.
بنابراین اینکه هیچگاه روضه نباید مکشوف خوانده شود، صحیح نیست؛ ولی گفتن در هرجا و موقعیتی هم صحیح نیست.》
👤حجت الاسلام #سید_حسین_مومنی در این رابطه می گوید :
《گاهی اوقات دیده میشود روضهای را که تأیید شده با بیان معصوم است، در جلسات میگویند آقا نخوانید و نامش را هم میگذارند روضه مکشوف!
با این حرف شما در حقیقت امام رضا(ع) را به روضه مکشوف خواندن متهم میکنید.
اصلا ما روضه سنگینتر از روضه امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت حجت(عج) نداریم.
نقل است که؛
روضهخوان خدمت معصوم بود و خواست مراعات کند اما امام معصوم فرمود :
« همانگونه که برای خودتان روضه میخوانید، برای ما هم بخوانید.»
من بحث مکشوف خواندن را بهصورت خاص در مورد اسارت حرم آل الله میدانم.
باتوجه به مطالب کتاب لؤلؤ و مرجان مرحوم نوری اصلا ورود در این مقوله(اسارت مخدرات) صلاح نیست ولی بیان نکات و روضههای دیگر به جهت اینکه انکسار قلب را زیاد میکند، لازم است.
بعضیها میگویند روضهها قساوت قلب میآورد. این حرف از حرف قبلی بدتر است.
اهل بیت(ع) قرآن ناطقند!
مگر گوش دادن به قرائت قرآن قساوت میآورد که بیان گوشهای از مصائب معصومین اینگونه باشد؟!
کسی که این حرف را میزند، باید ببیند با چه انگیزه و هدفی وارد مجلس سیدالشهدا(ع) شده است.
نظر من این است که هرچه حرارت بیشتر باشد و اقبال نسبت به مجلس صورت بگیرد، اثرش بیشتر خواهد شد.》
.
.
#حضرت_عبدالله بن حسن
نقل شده است که:
🎤《در کربلا امام حسن مجتبی(ع) پسری دارند پنج ساله که در روز عاشورا، از دست عمه گریخته و خود را بر روی جنازه عمو انداخته و در همان دم دشمن نا به کار او را شهید نمود.》
📚مقاتل وجود حضرت عبدالله بن حسن(ع) را در کربلا تایید کرده اند.
اما چطور ممکن است امام حسن مجتبی(ع) که در سال ۵۰ هجری به شهادت رسیدند و واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری به وقوع پیوسته،(یعنی یازده سال فاصله) عبدالله پنج ساله باشد؟
حداقل سن ایشان بیشتر از یازده سال بوده و برخی مقاتل دوازده سالگی ایشان را تایید و نقل می کنند.
.
.
#حضرت_رباب
نقل شده است که؛
🎤《حضرت رباب(س) به حضرت زینب(س) گفت :
خانم جان! اگر می شود وساطت کنید و گهواره علی اصغر(ع) را که توسط یزیدیان غارت شد، از یزید بگیرید که من دلم را به تکان دادن آن خوش کرده باشم!》
📚این عبارت در هیچ مقتلی هر چند ضعیف ذکر نشده و فقط در برخی از مقاتل آمده است که؛
وقتی اسرای اهل بیت(ع) از شام به سمت مدینه می آمدند، امام سجاد(ع) از یزید خواست که اموال غارت شده را برگرداند.
یزید گفت :
در ازای آن حاضر است مالی را پرداخت کند که امام سجاد(ع) فرمود :
ما از اموال تو چیزی نمی خواهیم!
ما اموال غارت شده خود را می خواهیم زیرا بافته های مادرم، فاطمه دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.
.
.
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
✍ #روضه_شماره 3️⃣5⃣ #حضرت_رباب_سلام_الله_علیها
🔸🔶《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ یَا رَبَابَ بِنتَ إِمرَؤُالقَیسِ》🔶🔸
✅از بین همسران امام حسین(ع)، تنها رباب در کربلا حضور داشت.
امام حسین(ع) نیز نسبت به این بانو و دخترش سکینه(س) علاقه زیادى داشت.
نقل شده است که امام حسین(ع) در مورد رباب(س) و سکینه(س) چنین فرموده است :
📜《اِنّى لاَُحِبُّ داراً تَکُونُ بِهَا السَّکینَهُ وَ الرُّبابُ》
♦️دوست دارم آن خانه اى را که سکینه و رباب در آن باشند.(۱)
بعد از واقعه کربلا، رباب همراه اسیران کربلا، به کوفه و سپس به شام رفت.
در کوفه در مجلس ابن زیاد، رباب وقتی نگاهش به سر مقدس امام حسین(ع) افتاد، بیتاب شد، و آن سر مبارک را گرفت و بوسید و در کنار خود نهاد و نوحهسرایی کرد.
📜《وَاحُسَینَا! فَلَا نَسِیتُ حُسَینَاََ،
اَقصَدَتْهُ اُسِنَةُ الاَعدَاءِ،
غَادَروُهُ بِکَربَلَاء صَرِیعَاََ،
لَا سَقَی اللهُ جَانِبَی کَربَلَاءَ》
♦️وا حسینا!
هیچ گاه حسین(ع) را از یاد نخواهم برد، که نیزههای دشمنان، بدن او را چاک چاک کرده است.
در کربلا به نیرنگ، او را بر زمین زدند. خداوند، کران تا کران کربلا را سیراب نکند!(۲)
طبق نقل ابن اثیر؛
📜《بَقِیَت بَعدَه سَنَةُ لَم یُظَّلهَا سَقفُ بَیتِِ حَتَّی بُلِیَت وَ مَاتَت کَمَدَاََ!
وَ قِیلَ اَنَهَّا اَقَامَت عَلَی قَبرِهِ سَنَةُ وَ عَادَت اِلَی المَدِینَهِ فَمَاتَت اَسَفَاً عَلَیهِ》
♦️رباب بعد از شهادت امام حسین(ع) یک سال زنده بود، و در این مدت سقف هیچ خانهای روی او سایه نیفکند و بعضی گفتهاند که تا یک سال بر قبر امام(ع) ندبه و گریه مینمود و پس از آن به مدینه بازگشت و از شدت اندوه فوت نمود.
بزرگانی از مدینه از او خواستگاری نمودند، که او در جواب میگفت :
📜《مَا کُنتُ لَاَتَخّذَ حَمواً بَعدَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》
♦️بعد از پیامبر اکرم(ص) هیچ پدر شوهری نمی خواهم.(۳)
🏴حال این همسر وفادارِ امام(ع) در کربلا طفلی در بغل دارد.
طفلی که عطش، او را از تاب و توان انداخته است.
وقتی زینب کبری(ع) علی اصغر(ع) را از رباب گرفت و نزد امام حسین(ع) آورد، عرضه داشت :
📜《يَا أَخِي! إِنَّ وَلَدَكَ مَاذَاقَ المَاءُ مُنذُ ثَلَاثَةِ أَيَّامِِ، فَاطلُب لَهُ مِن القَومِ شَربَةََ تُسقِيِهِ》
♦️برادرم! این طفل تو سه روز است که آب نخورده، از این قوم آبی برایش طلب کن.
وقتی امام(ع) فرزند خود را دست گرفت تا آب برایش طلب کند.
《فَبَينَا هُوَ يُخَاطِبُهُم إِذ أَتَاهُ سَهَمُ فَوَقَعَ فِي نَحرِ الطِفلِ فَقَتَلَهَ》
در حین اینکه امام(ع) با آنان سخن می گفت، ناگهان تیری از ناحیه ی دشمن رها شد و به گلوی طفل اصابت کرد و او را به شهادت رساند.(۴)
📝شعر :
مادر به جای آب ز شرم تو آب شد،
آتش گرفت، سوخت و غرق عذاب شد،
بیهوده پا به سینه ی من می زنی، مکوب،
حتی خیال قطره ی شیری سراب شد،
مثل همیشه بوسه زدم روی گونه ات،
اما لبم ز تاول رویت کباب شد،
از بس تَرَک به روی تَرَک بسته بر لبت،
شرمنده ی لبت، پسرم آفتاب شد!
👤حسن لطفی
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷
۲)شرح الاخبار ابن حیون مغربی، ج۳، ص۱۷۸
۳)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۸۸
۴)يَنابيع المودة قُندوزی، ج۳، ص۷۹
📚 #اسنادالمصائب
#حضرت_رباب
.
.
#حکایات 😭
#موسی_بن_جعفر #امام_کاظم
📝صحن موسی ابن جعفر تا زمان شاهزاده فرهاد میرزا مثلث بود ، گوشه صحن ،قبر یکی از علمای سنی ها بود نمی گذاشتند خراب کنند و صحن را چهارگوش کنند. شیعه ها رفتند والی بغداد را دیدند راضی نشد . شیعه ها آمدند تهران شاهزاده فرهاد میرزا عموی ناصرالدین شاه را دیدند . شازده که فردی متدین و اهل علم و روضه بود، رفت عراق و بغداد ، و والیِ بغداد را دید و راضی اش کرد که با خرج خود شازده صحن را چهارگوش کنند، خلاصه صحن را مرمت کرده و ساختند.
شازده برای خودش یک گوشه ی صحن یک مقبره درست کرد ، آمد تهران مریض شد ، وصیت کرد ؛گفت اگر من مُردم جنازه ام را با تشریفات سلطنتی ببرید عراق بعد هم ببرید کاظمین تو همان مقبره ی خودم خاک کنید . شازده مُرد جنازه اش را یک مشت از رجال و شخصیت های مملکت تشییع کردند. بر حسب وصیتش آوردند عراق، یک مشت از شیعه های عراقی ها هم آمده بودند استقبال (چون آن خدمت را کرده بود). یک وقت کنار جسر که رسیدند وصی شازده آمد جلوی جنازه را گرفت وگفت: جنازه را بگذارید زمین . گفتند چرا؟ گفت شازده وصیت کرده تا اینجا با تشریفات سلطنتی جنازه ی من را بیاورید ،اما از اینجا که می خواهید ببرید کاظمین بگویید چهارتا حمال بیاید جنازه ی من را بردارد ببرد کاظمین . چهارتا حمال پیدا کردند و آوردند این جنازه را برداشت یک غوغایی شد .پیرمردها محاسن هایشان را می کَندند ،زن ها گیسوهایشان را می کندند . جنازه ای که با این تشریفات می برند حالا چهارتا حمال بردند. اینها به یاد منظره ی دیگر افتادند .
🔷طولی نکشید یک وقت دیدند از طرف کاظمین ،شیخ حیدر( کلید دار صحن موسی بن جعفر) سوار اسب با عجله دارد می آید. آمد جلو گفت: با همان تشریفاتی که می آوردید جنازه را بیاورید. چهارتا حمال بروند کنار؛ گفتند آقا خودش وصیت کرده ؛گفت کرده باشد . من تو خانه خوابیده بودم موسی ابن جعفر را در عالم رویا دیدم ، حضرت به من فرمود: حیدرِ کلید دار ؛پاشو برو بگو جنازه را با همان تشریفات بیاورند چون این جور جنازه برداشتن فقط مال منِ غریب است. فقط مال منِ مظلوم است .
#استاد_مرحوم_کافی 🎤
..........................
#پ.ن: پیکر فرهاد میرزا با عزت و احترام بسیار به کاظمین انتقال یافت. وصیت کرده بود که برای همدردی با امام کاظم (ع) جنازه اش نیم روزی روی جسر (پل بغداد) قرار گیرد و پس از آن به جوار آستان مقدس منتقل شود؛ اما فقیه بزرگ شیخ محمدحسن آل یاسین به دلیل احتمال وقوع اختلافاتی میان فرق اسلامی، اجازه نداد چنین کاری صورت گیرد؛ بلکه دستور داد پیکر فرهادمیرزا را برای طواف به سامراء ببرند و از آن جا به کاظمین بیاورند و از بغداد عبور ندهند تا جایی برای اجرای وصیت باقی نماند. سرانجام پیکرش را با تشریفات ویژه ای در غرفه سمت راست داخل صحن شریف، سمت مشرق باب المراد، کنار دربی که به نام وی معروف است، دفن کردند. ٢
📚١). تاریخ حرم کاظمین، ص ١٠٨ - ١١٧.
٢). همان، ص ١٠٧؛ پاورقی روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، ص ۵٨۴؛ مقدمه سفرنامه فرهاد میرزا، ص ١٢؛ مکارم الآثار، ج ٣، ص ٩١۴؛ الذریعه، ج١٧، ص ١٧١.
.
فرهاد میرزا و نگارش مقتلِ
📚 "قمقام زخّار و صمصام بَتّار"، در احوالات حضرت ابی عبدالله الحسین (ع): قمقام زخّار یعنی دریای ژرف و صمصام بَتّار یعنی شمشیر برنده. آغاز تألیف این کتاب سال ١٣٠٣ ق و انجامش ٢۵ ذی حجه ١٣٠۵ می باشد. فرهادمیرزا سبب تألیف این اثر را وجود اختلاف در روایات منقول و ورود تشبیهات و توضیحات شاعران و ذاکران در تاریخ عاشورا بیان کرده است؛ زیرا از نگاه او، این امور به اندازه ای رواج یافته بود که شناخت صحیح از سقیم، جز برای عالم خبیر و نافذ بصیر ممکن نبود. به همین سبب در صدد تألیف کتابی خالی از حشو و زواید در احوال امام حسین (ع) از ولادت تا شهادت برآمد تا آن که در ١٢٩٣ ق به هنگام بازگشت از سفر حج، در دریای مدیترانه (دریای سفید) توفانی عظیم دریا را متلاطم می سازد و او به امام حسین (ع) متوسل می گردد و نذر می کند که کتاب مقتلی را که قبلاً آغاز کرده بود، به پایان برساند. در آن حادثه خطرناک مقداری از تربت حضرت امام حسین (ع) را به آب دریا می پاشد و دریا آرام می گیرد و او با سلامتی به مقصد می رسد.
.
.
تبیین مفهوم غیرت
[با یادآوری فتوای غیرتمندانه امام راحل در مورد سلمان رشدی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷]
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
علمای اخلاق در تعریف غیرت گفته اند؛
«غیرت و حمیت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه كه حفظش ضروری است، این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می گیرد و یكی از ملکه های نفسانی انسان و سبب مردانگی است و مرد بی غیرت از زمره مردان خارج است».(۱)
«غیرت» یكی از كمالات انسانی است كه دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه كرده است. غیرت ورزی در حد عالی آن، لازمه انسانیت آدمیان مخصوصاً مؤمنان پرهیزکار است.
♻️انواع غیرت
غیرت حداقل در سه نوع قابل تصور است؛
۱.غیرت دینی
قرآن مجید با ادبیاتی انگیزشی از مسلمانان می خواهد كه ضمن تقویت غیرت دینی خویش در موارد لزوم، آن را به كار گیرند و از اسلام و مسلمانان بی یاور دفاع كنند:
«وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الْمُستَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ و النِساءِ وَ الْوِلْدانِ»شما را چه شده كه در راه خدا و مردان و زنان و كودكان مستضعف نمی جنگید؟
منظور از غیرت دینی این است که مسلمانان نسبت به هر آنچه در دین اسلام جز مقدسات محسوب میشود حساس باشد و در برابر هر آنچه تعرض به مقدسات و امور دینی و اعتقادی است محسوب میشود سکوت نکند و در هر سطحی در توانش باشد به مقابله برخیزد.
احکامی نظیر جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به این مهم مرتبط هستند.
در سیره و کلام مصومین اوج غیرت دینی و دلخوری آنها نسبت به سستی مسلمانان در پاسداری از ارزشهای دینی گزارش شده است.
حضرت امیر(ع) با ادبیاتی درد آور ابراز دلخوری و طلب مرگ میکند؛
« لَوَدِدْتُ اَنَّ اللهَ فَرَّقَ بَیْنی وَ بَیْنَكم وَ الْحَقَنی بِمَنْ هُوَ اَحق بی مِنْكُم...»
دوست دارم كه خدا میان من و شما جدایی افكند و به كسی كه سزاوارتر از شما به من است، ملحقم سازد.(۲)
۲.غیرت ملی
مراد از «غیرت ملّی» احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی كشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان است كه به شكلی با «غیرت دینی» و «غیرت ناموسی» نیز پیوند دارد.
ناگفته مشخص است كه «ملّی گرایی» به معنای امروزی از نظر اسلام محكوم و نامعقول است؛ ولی وطن دوستی و مشاركت در دفاع از میهن و هم میهنان مسأله ای است كه با سرشت انسانی عجین و از سوی اسلام نیز به رسمیت شناخته شده است و روایت زیر گواه آن می باشد:
«حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْایمانِ»وطن دوستی از ایمان است.
حضرت امیر(ع) در سرزنش افرادی که به این مهم بی توجه بودند چنین می فرماید:
«... لایُدرَک الْحَقُّ الّا بِالْجِدّ اَیَّ دارٍ بَعْدَ دارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَع اَیّ اِمام بَعْدی تُقاتِلُونَ»
حق، جز در سایه تلاش و كوشش به دست نمی آید، پس از (تصرف و غارت) این میهن از چه دیاری دفاع خواهید كرد و بعد از من، همراه كدام پیشوا خواهید جنگید؟(۳)
فقها در فتوا های خود همواره به این امر اهتمام دارند؛
«اگر دشمنی به كشور اسلامی یا مرزهای آن حمله كند و اسلام و جامعه اسلامی مورد خطر قرارگیرد، بر مسلمانان واجب است كه به هر وسیله ممكن و با بذل جان و مال از آن دفاع كنند.».(۴)
۳.غیرت ناموسی
حمایت و حفاظت از ناموس، ارتباطی تنگاتنگ با شرف و مردانگی شخص مسلمان دارد و اسلام با تأكید از او خواسته كه از ناموس خود و هم كیشانش در برابر هر گونه گزند داخلی و خارجی به شدت دفاع كند و كمترین مسامحه ای از خود بروز ندهد.
فقها بزرگ در این خصوص فتوا های مهمی داده اند ؛ «اگر به ناموس كسی ـ خواه همسرش باشد یا دیگران ـ به قصد تجاوز حمله شود، واجب است به هر وسیله ممكن آن را دفع كند گرچه به كشتن مهاجم بیانجامد، بلكه اگر قصد آبروریزی به كمتر از تجاوز هم داشته باشد، به ظاهر حكمش همین است.»(۵)
#غیرت
🔻 ادامه دارد
۱👇
☑️غیرت در احادیث
در متون اسلامى احادیث زیادی در فضیلت غیرت وارد شده است حتی «غیور» یکی از اسما و صفات الهی دانسته شده است.تعدادی از احادیث تقدیم می شود؛
➖ پیامبر(ص) فرمود: «کانَ اِبْراهیمُ اَبى غَیُوراً وَ اَنَا اَغْیَرُ مِنْهُ وَ اَرْغَمَ اللّهُ اَنْفَ مَن لایُغارُ مِنَ الْمُؤمِنینَ; پدرم ابراهیم مرد غیورى بود و من از او غیورترم. خداوند بینى مؤمنانى را که غیرت ندارند به خاک بمالد».(۶)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنّى لَغَیُورٌ وَاللّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَغْیّرُ مِنّى وَ اِنَّ اللّه تَعالى یُحِّبُ مِنْ عِبادَهَ الْغَیُورَ; من غیورم و خداوند از من غیورتر است، و خداوند بندگان غیورش را دوست دارد».(۷)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنَّ الْغیرَةَ مِنَ الاْیمانِ; غیرت از ایمان است». (چرا که ایمان انسان را دعوت به حفظ دین و آیین و کشور و ناموس خود مى کند، و آن کس که از اینها دفاع نکند و غیرت نداشته باشد با ایمان نیست).(۸)
➖ امیرمؤمنان(ع) فرمود: «قَدْرُ الرَجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ... وَ شَجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ اَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غَیرَتِهِ; ارزش انسان به اندازه همت او است، و شجاعت او به اندازه عزّت نفس و بى اعتنائیش (نسبت به ارزشهاى مادى) است، و عفت او به اندازه غیرت او است».(۹)
➖در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(ع) آمده است که ضمن نکوهش از بعضى مردم عراق که زنانشان در بیرون منزل به صورت زننده اى با مردان اختلاط داشتند فرمود: «لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایُغارُ; خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد». (۱۰)
➖ امام صادق علیه السلام:
مى فرماید: «اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُور وَلِغیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها; خداوند غیور است و هر غیورى را دوست دارد و به خاطر غیرتش تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان تحریم فرموده است».(۱۱)
➖امام صادق علیه السلام:
«اِنَّ الْمَرْءَ يَحْتاجُ فِى مَنْزِلِهِ وَ عَيالِهِ اِلَى ثَلاثِ خَلالِ يَتَكَلَّفُها وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فِى طَبْعِهِ ذلِكَ؛ مَعاشِرَةٌ جَمِيلَةٌ، وَ سِعَةٌ بِتَقْدِير، وَ غَيْرَةٌ بِتَحْصِين»؛ (انسان در منزل و در برابر خانواده اش نياز به سه صفت دارد كه اگر در طبيعت او وجود نداشته باشد بايد آن را به زحمت براى خود فراهم سازد، معاشرت نیکو و توسعه و رفاه حساب شده، و غيرت آميخته با حس حمایت و حفاظت).
☑️شگرد غیرت زدایی
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (لقمان، 6)
و برخى از مردم كسانىاند كه سخن بيهوده را مىخرند تا [مردم را] بىهيچ دانشى از راه خدا گمراه كنند و آيات الهى را به ريشخند گيرند براى آنان عذابى خوار كننده خواهد بود.
طاغوت های زمان که در صدد دور سازی افراد با ایمان از مقدسات و معنویت اصیل و ارزش های اخلاقی هستند با ابزارهای مختلف سعی در غیرت زدایی دارند که برخی از آنها را مورد اشاره قرار میدهیم؛
➖ شوخی با مقدسات
یکی از شگردهای شیطانی برای غیرت زدایی تدریجی نسبت به مقدسات ، باب کردن شوخی با خدا و پیامبر و امام و در یک کلمه شوخی با مقدسات است.
➖شوخی های ناموسی
با شوخی های ناموسی در جمع های فامیلی و دوستانه غیرت زدایی تدریجی نسبت به ناموس دنبال می شود.
➖ شگردهای هنری
در قالب شگردهای هنری مثل دوربین مخفی غیرت زدایی در جوامع غربی صورت گرفته است
➖غیرت زدایی در قالب بازی
اخیرا چالش ها و بازی های در جهت غیرت زدایی و قبح زدایی از بی عفتی در فضای مجازی دنبال می شود. که به عنوان مثال میتوان از بازی جرأت و حقیقت نام برد.
#غیرت
🔻 ادامه دارد
۲👇
✅آثار غیرت
۱.کسب منزلت پیش خداوند
چنانچه در بیان احادیث گذشت حضرت صادق(ع)فرمود: «إِنَّ اللهَ غَیُورٌ یُحِبُ کُلَ غَیُورٍ » از آنجا که خداوند غیور است، هر با غیرتی را دوست دارد.
هر که می خواهد شود محبوب حق
در غیوری بر همه گیرد سبق
غیور است محبوب پروردگار
که بی غیرتی آورد ننگ و عار
هر آن کس کند حفظ ناموس خویش
ز دربار ایزد برد بهر بیش
۱.عفت و پاکدامنی
یکی از آثار غیرت ، پاکدامنی است.
و این مهم موجب حفظ حریم خانواده است. کسی که برای ناموس خود حرمت قایل است و نسبت به آن تعصّب دارد، به خود اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران خیانت کند.
او می داند که اگر به ناموس دیگران نظر سویی داشته باشد، به یقین ناموس او نیز مورد سوء نظر دیگران قرار خواهد گرفت. بنابراین، غیرتش به او اجازه بی عفّتی نمی دهد. علی (ع)فرمود:
«ما زنی غیورٌ قطُّ»شخص با غیرت هرگز زنا نمی کند.
و هر اندازه این صفت اخلاقی در او تقویت شود، بر عفّتش افزوده می گردد.
۲.کسب فضایل اخلاقی
امام صادق(ع) فرمود : «اِذا لَمْ یَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ; اگر انسانى غیرت نداشته باشد قلب و فکرش وارونه است».
به گفته علاّمه مجلسى منظور از قلب وارونه در اینجا این است که همانند ظرف وارونه است که چیزى در آن جاى نمى گیرد، قلب افراد فاقد غیرت نیز تهى از صفات و اخلاق برجسته انسانى است.
این تعبیر نشان مى دهد که صفت غیرت رابطه نزدیکى با سایر اوصاف برجسته انسانى دارد.(۱۲)
۳.کسب جایگاه اجتماعی
یکی از ویژگی های جذاب اخلاقی که از شجاعت انسان مایه میگیرد غیرت مندی است .علی (ع) فرمود: «ثَمَرَۀُ الشُّجَاعۀِ الغَیرَۀ»غیرت میوه شجاعت است.(۱۳)
افرادی که دارای صلابت و پایمردی هستند و اهل سازش و مداهنه نیستند، از عزت و محبوبیت خاصّی برخوردارند. بسیار دیده شده که یک محل و گاه یک شهر برای یک انسان مؤمن غیور که موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم ندارد احترام می نمایند واز او حساب می برند؛ برخلاف آنان که در خط حزب باد هستند و با هر موجی همسو می شوند؛ چنین افرادی در جامعه عددی محسوب نمی شوند و کسی از آنها حساب نمی برد.
۴.امنیت اخلاقی
یکی از آثار قطعی وجود افراد با غیرت در جامعه امنیت اخلاقی است .
جامعه ای که مردانش نگهبان و حافظ ارزش ها هستند، کودکان ، دختران و زنان با آسودگی خاطر و بدون نگرانی می توانند در عرصه اجتماع ظاهر شوند و آن جا که مردان غیرت نداشته باشند و به امور اخلاقی و ناموسی بی تفاوت باشند، دختران و زنان پاکدامن در اجتماع احساس امنیت نمی کنند.
۵.عزتمندی
چنانچه در مورد بی غیرتی علامه نراقی هشدار میدهد که« من المهلکات العظیمه ، و ربما یودی الی الدیاثه » از تباه کنندگان بزرگ که چه بسا موجب دیاثت شود بی غیرتی است.
در نقطه مقابل غیرتمندی موجب عزت مندی و شرافت انسان است.
در شعار معروف حسینی « هیهات منا الذله» که کلام جاوید سیدالشهدا(ع) است چند عامل به عنوان پشتوانه و زمینه ساز عزتمندی بیان شده است که مانع ذلت پذیری است که یکی از آنها «حمیت» است که حمیت مترادف غیرت است؛
«هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ؛ ذلت از ما بسیار دور است، و خدا و رسول و مؤمنان و دامنهای پاک و پاکیزه و افراد باحمیت و نفوس با غیرت آن را برای ما نمیپسندند».
#غیرت
🔻 ادامه دارد
۳👇
💠داستان
هنگامى كه حضرت لوط(ع) صحنه آلوده شهر آن قوم گنهكار را ديد كه حتى تصميم دارند مزاحم ميهمانان او شوند [ميهمانان حضرت لوط فرشتگان الهى بودند كه به صورت جوانانى زيبا بر او وارد شدند، و او كه از وضع آنها خبر نداشت و آلودگى محيط را مى دانست سخت در وحشت و ناراحتى فرو رفت] و هنگامى كه آن قوم آلوده و منحرف از وجود اين مهمانان با خبر شدند به سراغ خانه او آمدند، و لوط(عليه السلام) هر قدر آنها را نصيحت كرد اثر نگذاشت حتى حاضر شدند دختران خود را به عقد آنان در آورد [كه توبه كنند و ايمان آورند] آنها اين ايثار بزرگ را نيز نپذيرفتند و بر خواسته هاى انحرافى خود، پافشارى داشتند، لوط(ع) به آنها گفت: «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لا تُخْزُونِ فىِ ضَيْفى اَلَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيِدٌ»؛ (از خدا بترسيد و آبروى مرا نبريد و با قصد سوء نسبت به ميهمانانم مرا رسوا مسازيد، آيا يك انسان عاقل و شايسته و با غيرت در ميان شما وجود ندارد [كه شما را از اين اعمال ننگين و بى شرمانه باز دارد؟]). ولى هنگامى كه اين سخنان در آنها اثر نكرد، فرشتگان الهى خود را به او معرّفى كردند، و گفتند نگران نباش، به زودى عذاب الهى آنها را درهم مى كوبد، و طومار زندگانيشان را در هم مى پيچد، و چنين شد.(۱۴)
💠داستان
مایکل کوک نویسندهای آمریکایی است که کتابی به نام امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی تألیف کرده است.
وقوع حادثهای زشت و ننگین در یکی از خیابانهای شهر شیکاگوی آمریکا و بیتفاوتی مردم نسبت به آن، انگیزه من برای نوشتن این کتاب شد. در شامگاه یکی از روزهای پاییزی، در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم، زنی مورد تجاوز چند مرد متجاوز قرار گرفت؛ اما کسی برای کمک به قربانی از جای خود حرکت نکرد. فریادهای زن بیپاسخ ماند و رهگذران جز تماشا یا عبور سریع کاری نکردند. تا اینکه بالاخره از میان جمع حاضرین تنها یک نفر پس از فریادهای مکرر زن که مورد تجاوز قرار گرفته بود، به خیابان میرود، جلو ماشین پلیس را میگیرد و از آنان میخواهد تا برای دستگیری آن شخص اقدام کنند. این واقعه دلخراش در روزهای بعد مورد توجه روزنامهها قرار گرفت و چندین گزارش چاپ شد.
این پرسش برای مایکل کوک مطرح میشود که چرا اکثر مردم ساکت بودند؟
همین ماجرا موجب می شود ایشان به فکر فرو رود و چاره کار را تقویت روحیه احساس مسؤولیت با استفاده از امر به معروف مسلمان ها می داند و در این جهت کتاب تحقیقی جالبی تدوین میکند که ترجمه فارسی این کتاب توسط انتشارات آستان قدس چاپ شده است.
💠داستان
امام باقر(ع) فرمود: گروهى از اسیران را خدمت پیامبر(ص) آوردند (چون اسیران خطرناکى بودند) حضرت دستور قتل آنها را داد، جز یکى از آنها را که آزاد فرمود، او از پیامبر(ص) سؤال کرد، چرا مرا آزاد فرمودى، فرمود جبرئیل به من خبر داد که در تو پنج خصلت است که خدا و پیامبرش تو را دوست دارند «اَلْغیرَةُ الشَّدیدَةُ عَلى حَرَمِکِ وَالسَّخاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ صِدْقُ الِلسانِ وَ الشَّجاعَةِ; غیرت شدید نسبت به خانواده، و سخاوت و حسن خلق و راستگویى و شجاعت، هنگامى که آن مرد آن سخن را شنید، اسلام آورد و جزء مسلمانان برجسته شد، و در یکى از غزوات که با پیامبر(ص) بود به درجه شهادت نائل گشت».
#غیرت
🔻 ادامه دارد
۴👇
💠فتوای غیرت
➖علما بزرگ و غیرتمند در دفاع از حیثیت میهن اسلامی، فتواهای غیرتمندانه صادر فرموده اند که فتوای معروف تحریم توتون و تنباکو توسط میرزای شیرازی از آن جمله است.
آن مرجع با بصیرت، وقتی متوجه نقشه انگلیس در ضربه زدن به اقتصاد میهن اسلامی شدند با صدور فتوایی توتون و تنباکو را در آن برهه زمانی حرام اعلام کردند و با این حرکت نقشه روباه پیر انگلیس را نقش بر آب کردند متن فتوای تاریخی ایشان چنین بود؛
«بسمالله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیهالسلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.»
➖طبق نقشه حساب شده انگلیس نویسنده مرتد سلمان رشدی با نوشتن رمان آیات شیطانی سعی داشت مقدسات مسلمانان را مخدوش سازد ، او در این کتاب ظاله، نه تنها مقدسات مسلمانان بلکه با تمسخر جبرئیل فرشته وحی ، مقدسات ادیان ابراهیمی را مورد بی احترامی قرار داده بود.
این حرکت شیطنت آمیز با واکنش غیرتمندانه مسلمانان مواجه شد و اوج اقدامات غیرتمندانه فتوای تاریخی امام راحل بود که نوشت:
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روحالله الموسوی الخمینی
۱۳۶۷/۱۱/۲۵ ت
💠ذکر مقتل امام حسین علیه السلام
لحظه های خون رنگ غروب عاشورا که پیکر خونین امام حسین "ع" در میان گودال قتلگاه بی رمق افتاده و خورشید امامت در خون نشسته بود، آل درنده خوی ابوسفیان به سوی خیمه ها امام یورش آوردند. ناگاه صدای گریه کودکان و ناله زنان به گوش امام "ع" رسید. غیرت الله به جوش آمد و به زحمت روی زانو برخاست و خطاب به آنان فرمود: "وَیلَکُم یَا شيعَةَ آلِ أَبی سُفْيانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أَحْرارًا فی دُنْياكُم وَ ارْجِعُوا إِلی أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُم عَرَبًا كَما تَزْعَمُونَ وای بر شما ای پیروان آل ابی سفیان! اگر اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل آزادمرد باشید و چنان که گمان می کنید از قوم عرب هستید (اعراب دارای غیرت بودند)، به گذشته خود رجوع کنید. شمر جلو آمد وو گفت: ای پسر فاطمه چه می گویی؟
حضرت فرمود: "أنَا الَّذی أُقَاتِلُکُم وَ تَقَاتِلُونِّی وَ النِّساءُ لَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ فَامنَعُوا عُتُاتَکُم عَنِ التَّعَرُّض لِحَرَمِی مَادُمتُ حَیّاً این منم که با شما می جنگم و شما هم با من مبارزه می کنید. زنان را گناهی نیست، پس متجاوزان و ستمگران و جاهلان خود را مادام که زنده ام از خیمه گاه من بازدارید."
استاد مطهری در این زمینه می گوید: "گفتند حسین مردی است غیور، غیره الله است که محال است جان در بدنش باشد و بتواند تحمل کند که در حیات او به خیام حرمش ریخته اند. آزمایش زنده بودن یا زنده نبودن حسین "ع" این بود که ناگاه لشکر به خیام حرم اباعبدالله "ع" هجوم آورد. حضرت احساس کرد که بنای هجوم دارند. با زحمت روی کنده های زانو به پا ایستاد. ظاهراً با تکیه دادن به شمشیر خود، فریاد مردانه اش در آن وادی بلند شد. ای خود فروختگان به آل ابی سفیان! شما با من می جنگید و من با شما. زن و بچه چه تقصیری دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.جامع السعادات، ج ۱، ص ۲۶۶.
۲.نهج البلاغه، خطبه ۱۱۵، ص ۳۶۴.
۳.نهجالبلاغه، خطبه ۲۹.
۴. تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۴۸۵
۵.تحریر الوسیله، امام خمینی، ج ۱، ص ۸۷.
۶.بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۸.
۷. کنزالعمال،ج۳، ص۳۸۷.
۸.همان، ص۳۸۵.
۹. وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۰۹.
۱۰.بحارالانوار، ج۷۶، ص۱۱۵.
۱۱.فروع کافى، ج۵، ص۵۳۵.
۱۲.مرات العقول
۱۳.غررالحکم، ، ح ۴۶۲۰
۱۴.مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج۳، ص۴۳۹.
۱۵.مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج۲۲، ص ۴۹۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
#غیرت
۵
کامل الزیارات.۱.mp3
5.53M
📕📕باب شانزدهم خبر آوردن جیرئیل برای پیامبر راجع به قتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام
📝محقق و راوی حجت الاسلام محسن حنیفی
#امام_حسین
#با_موسی_بن_جعفر
#فیش_منبر #امام_کاظم
#25رجب
◾️ [جلسهی اول]
#ایام_شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام
۲۴ بهمن ۱۴۰۱شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #رجب1444
👈🏼 شهادت حضرت امام کاظم صلواتاللهعلیه
📚 مطالب مطرح شده:
۱. مدح امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
۲. در بیوگرافی و تاریخ ولادت و شهادت امام کاظم علیهالسلام
۳. نامهای فرزندان امام کاظم علیهالسلام
۴. برنامه إمام کاظم علیهالسلام در زندان فضلبنربیع
۵. دعای امام هفتم بهجهت خلاصی از زندان هارون
۶. عابده شدن کنیز هارونالرشید
🔆#شهادت_امام_کاظم